REKLAMA

Skokowe podwyżki cen biletów w PKP

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2023-01-08 14:00
Prowadzący:
Czas trwania:
11:47 min.
Udostępnij:

Gościem Wojciecha Muzala był Bartosz Jakubowski, ekspert Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego ds. transportu, autor książki "Zderzenie czołowe. Historia katastrofy pod Szczekocinami"

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Wojciech Muza witam państwa ponownie od najbliższej środy zapłacimy więcej za podróżowanie pociągami spółki PKP Intercity za przejazd Pendolino to będzie prawie 18% więcej składy Express Intercity będą objęte podwyżką 174% jeśli chodzi o tę najtańszą ofertę tego przewoźnika, czyli TLK to będzie 11%owe wzrosty eksperci mówią o najwyższej podwyżce od lat i alarmują, że tym sposobem to nie zachęcimy Polaków do tego, aby częściej wybierali podróż pociągiem na Rozwiń » ten temat będę rozmawiał teraz z Bartoszem Jakubowskim ekspertem centrum analiz klubu Jagiellońskiego do spraw transportu, a jednocześnie autorem książki zderzenie czołowe historia katastrofy pod Szczekocinami dzień dobry witam radiu TOK FM dobry no właśnie pan jest tego samego zdania co wielu ekspertów, którzy mówią, że jakaś taka polityka na naszych władz wygląda w ten sposób, że bracia tej drogi są preferowane biorąc pod uwagę nakłady inwestycyjne dostępność niż kolej w naszym kraju absolutnie to jest jak dodał logiczna konsekwencja Zień praktycznie ostatnim czasie ostatnie 2 lata faktycznie są niemalże idealnie zgrane są momenty, kiedy ogłaszane są dodatkowe udogodnienia dla kierowców datki inwestycje drogowe lub jakieś obniżki podatków za paliwami i zawsze taka takie ogłoszenie wiąże się z tym, że dzień wcześniej dzień później następuje ogłoszenie o tym, że drożeją bilety kolejowe albo jakieś inne utrudnienie w podróżowaniu się się pojawia to od początku od początku pandemii i jakby ta polityka informacyjna widać, że po pierwsze, kuleje, a po drugie, widać coraz bardziej łaskawie to jak odmiennie traktowane są 2 branże pod dalszą, o których wspomniałem ich skala na ile to są duże podwyżki inni i jakie mogą być skutki, a tutaj trzeba by powiedzieć o tym, że to nie jest tak, że to jest podwyżka nagle, która jest odczuwalna, bo pewnego rodzaju podwyżki cen biletów rozumiane jako to, że ta pula budżetów promocyjnych oferty specjalne tak wszystkie promocje PKP Intercity oferowało ono już właśnie od jakiegoś czasu od ponad roku były tak stopniowo wycofywane, bo coraz mniej coraz mniej, więc to nie jest tak, że to jest nagle skokowa podwyżka tylko te podwyżki były jak do maksymalnych cen, jakie do tej pory cenników obowiązywała na sobie tak powoli rosły jak rozumiem że, że te wskazania procentowe, które wymieniłem to to to nie wszystko, że te gremialnie jeszcze więcej musimy wydać na podróżowanie koleją czy to nie jest tak po prostu to jest jak procent od ceny maksymalnej może przez wiele lat mieliśmy także tych promocji na podawanie kraju było na tyle dużo, że no spora część podróżnych faktycznie kupował biletu dużo tanich, chociaż kupując bilet po prostu wcześniej potem ten ten zniżka, która by było przyznane z urzędu zakupu biletu wcześniej powoli zaczęła się rozmywać na rzecz kontyngentów tańszych biletów oczywiście wszystko, bo może to algorytm ustawia oczywiście to jest tak jakby rzecz, która dotyczy największych sfer życia tak głównie będzie praca okazuje się także tutaj podwyżki tego też można wytłumaczyć algorytmem jakich bezdusznym na końcu okazało się, że nawet te ceny płacone wg maksymalnych cen długu na kiedy spółka działa i ceny prądu na przyszły rok okazało się, że one muszą muszą pójść w górę, lecz muszą pytanie czy muszą tak PKP Intercity nie zostało objęte tarczą, która była skierowana między nimi przewoźników samorządowych, czyli do wszystkich kolei regionalnych natomiast PKP Intercity w ustawie nie wiedzieć czemu nie zostało zapomniane zupełnie, więc zamiast sięgnąć do budżetu państwa sięgnięto po kieszeni pasażerów, a z czego wynika czy państwo po macoszemu traktuje tego Narodowego przewoźnika czy może jest to świadome działania, którego podstawą jest takie założenie, że ci, którzy będą mieli kupić bilet kolejowy i tak kupią, że nie ma obawy odpływu pasażerów, a ten odpływ tak nie można obserwować czy to jest dość skomplikowana odpowiedź też trudne pytanie co, ale to pewnie będzie prosta na pewno problemem jest to, że czy problemem ktoś powiedział, że jest szansa, że pasażerów jest dużo, bo faktycznie relatywnie niskie ceny biletów w stosunku do wysokich cen paliw w ubiegłym roku no faktycznie były tym czynnikiem tego, że ludzie tłumnie ruszyli do pociągu czas problem pojawi się w tym miejscu, gdzie zaczęło brakować wagonów podczas PKP Intercity chwali się tym, że przez 50 000 000 pasażerów tylko, że problem polega na tym, że ma tych wagonów kilkaset mniej sztuk niż miało w roku 2008, kiedy tych pasażerów też, bo 501 000 000 jest oczywisty sposób podaż usług nie nadąża za popytem co wynika z tego, że sporo inwestycji tabor którymi taką decyzję chwali to są głównie inwestycje odtworzeniowe to są głównie remonty starych wagonu natomiast ostatnie lata ostatnie kilka lat przed pandemią już tak naprawdę tych inwestycji w tabor było za mało, więc teraz mam wrażenie, że to jest takie trochę odgania podróżnych od kolei, bo i tak nie są tak spółka nie jest w stanie obsłużyć tego popytu, który się pojawił, więc próbuje go zbić trochę jak jak zbijanie inflacji inflacji podwyżką stóp procentowych to trochę tak trochę tak to wygląda, dlaczego zabrakło inwestycji tak czy one są, bo w kraju widać, że budowane są remontowane są linie kolejowe w tej chwili ma już przyzwoity standard tak tu swego punktu widzenia może się odnieść się za chwilę, ale inwestycji to, żeby pod, żeby móc w takim razie przez jeszcze więcej pasażerów zabrakło, czego można powiedzieć o drogach czy tak i z czego wynika czy tu kilka bomb tuż pod infrastrukturę kolejową, czyli tory perony stacji tak dalej od inwestycji w tabor inwestycje w tabor nieco zahamowały po 2015 roku, ponieważ zmniejsza dostępnych środków unijnych na to, żeby można było te nowe składy kupić mamy zablokowane pieniądze z po, więc również PKP Intercity nie może kupić tych nowych składów, które chciałby kupić za właśnie za te środki no i jak trzeba szukać finansowania innego niż unijne, bo wcześniej można było robić na bardzo dużą skalę teraz jest bardzo mocno ograniczone, o ile na infrastrukturę te środki nie wciąż są to jakby na tabor tego nie ma druga kwestia też taka, że właśnie pieniądze są na drogi, dlatego że drogowcy mają bardzo ładne na rzecz dofinansowanie z kraju fundusz drogowe, które po prostu drukuje obligacje na potęgę ile potrzebuje tyle wydrukuje natomiast to czy potem go spłacić to właśnie środkami unijnymi czy to w wpływami z mandatów czytam z opłat drogowych to jakby spóźnię kolejarze nie mają takiego środka takiego już narzędzie finansowania tak fundusz kolejowy nie może się zadłużać i z tego powodu za każdym razem czy to inwestycja tory czy inwestycja w tabor za każdym tych pieniędzy szukać na nowo liczyć na to, że albo ktoś pożyczy pieniądze albo budżet państwa poratuje albo akurat znajdą się pieniądze unijne nas tym ostatnim jest teraz niestety duży problem no i właśnie stąd pojawiał się m.in. plany z tym, że nie można zapewnić odpowiedniej jakości usług rozumiany jako podaż tak to, że kolej mogę przy przyciągnąć więcej pasażerów można o nim nawet przyszliśmy tu nie ma dla nich miejsce momencie bez bez utworzenia takiego narzędzia, które będzie finansować inwestycje kolejowe tak skutecznie jak finansowano inwestycje drogowe co o nich mówić no to niestety takie próby będą się nadal pojawiać, gdybyśmy w porę zaczęli korzystać z krajowego planu odbudowy tych tych pieniędzy zarezerwowanych dla Polski, które potencjalnie mogą czy mają być przeznaczone także także na kolej to, żebyśmy w, którym momencie ta jest całej historii w modernizacji zachęcania do podróżowania koleją byśmy byli dzisiaj to przede wszystkim, żebyśmy czekali na dostawę nowych pociągów dla PKP Intercity prawdopodobnie umowa byłaby już podpisana były już w trakcie produkcji za chwilę byśmy odbierali nowe składy natomiast teraz obecnie przetarg na prostą uruchomiony też z zastrzeżeniem, że nie wiadomo czy będą na to pieniądze tak zastrzeżeniem, że jak będą pieniądze to te składy kupił, tak więc więc jest jest ponad rok opóźnienia w momencie w oczekiwaniu na nowe składy na to jest jeden z elementów tak ważne jest to Zień faktycznie te inwestycje w tabor no być może były duże miasto inwestycje odtworzeniowe to było ciągle tu ciągle remonty starych wagonów to zastępowanie starych wagonów, które poszły na złom nowymi zespołami trakcyjnymi dobrze się dzieje natomiast to jest wciąż za mało, bo widać, że jest wciąż deficyt co do tego co było 15 lat temu tych na polskiej kolei mamy od 1000 wagonów mniej niż mieliśmy wtedy co oznacza, że to jest 80 000 miejsc, które każdego dnia mógłby jeździć przewozić pasażerów tak czytać to 80 i Litwie powiedzmy na na koniec podzielę się takim też moim spojrzeniem spojrzeniu z panem chciał, że pan to zweryfikował dla mnie jak tylko dla pasażera paręnaście lat temu to był taki mocny kolejowy kryzys, kiedy połączeń coraz mniej dworce były obskurne i pociągi także później nadszedł ten moment, kiedy było widać coraz więcej zmian i zaczęliśmy chętniej korzystać to wszystko ładnie wyglądało pachniało aż chciało z tego korzystać ostatni czas jest taki komunikacyjny to wygląda tak siedzi takie biegi to jak widzimy to jako sport jak społeczeństwo widzi, że z 1 strony kampania reklamowa mówiące o darmowych biletach, ale z drugiej strony opóźnione pociągi przepełnione pociągi przepełnione dworce tak to ostatnio wyglądało czy pan by podpisał właśnie pod takim pod taką tak takim obrazem, który mnie się tutaj wyłonił w ciągu tych ostatnich lat i czy przypadkiem w związku z tym znów nie wpadniemy w jakiś kryzys i znów nie będziemy musieli walczyć o tych pasażerów czy jest jest to możliwe taki kryzys, ponieważ już powoli zaczyna się objawiać właśnie toczy powiedzieliśmy także kolejny jest niektórzy pasterze, którzy przyszli właśnie w wyniku dotychczasowych inwestycji, bo to trwa trochę to nie jest ćwiczenie trwa 1 dzień tak rozmach druga rzecz jest taka, że faktycznie te inwestycje kolejowe się zatrzymują właśnie z powodu braku dopływu środków zewnętrznych i tutaj może nastąpić kryzys zmiany w przez to, że znowu nie będzie nie będzie pracy dla tych, którzy kolej modernizuje tak znowu pasa, żeby się znowu wrócą to nieważną zobaczył, że tak no i remonty ciągną nie ma nie ma nowych pociągów pociągów jest za mało to nie rezygnuje tak teraz, kiedy do tego dojdą jeszcze wyższe ceny biletów, gdzie jazda pociągiem, gdzie osoby tak naprawdę już teraz będzie droższa niż jazda samochodem no będzie powodować raczej od pasa również wpływów, tym bardziej życia pamięta, że te rekordy, które nie odpowiada rekordami, ale przyjmuję, że te 5 000 000 pasażerów na sporą część z tego to są Ukraińcy, choć po prostu to są ludzie, którzy pojechałam pociągami pojechali tam, gdzie mieli dojechać, bo dzisiaj kolej słabo nic obsługuje połączenia z Ukrainą i tych pociągów jest bardzo niewiele nawet mimo tego już teraz uchodźczy płacą za bilety wciąż co przez pewien czas przeszły przez finansowane z budżetu państwo natomiast faktycznie wątpię czy uda się powtórzyć sukces potem 5 000 000 pasażerów PKP Intercity w roku 2023 nie przy tych cenach biletów nie przy tych cenach paliwa Bartosz Jakubowski ekspert centrum analiz klubu Jagiellońskiego do spraw transportu autor książki zderzenie czołowe historia katastrofy pod Szczekocinami razem z nami bardzo dziękuję dziękuję za chwilę najnowsze informacje w TOK FM później Marcin przychodnia z Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych o chińskiej polityce covidowej Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NIEDZIELNY MAGAZYN RADIA TOK FM - PRZEMYSŁAW IWAŃCZYK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA