konie się państwu Przemysław Iwańczyk to jest przedpołudniowy program Radia TOK FM, którego wydawcą jest Bartłomiej Pograniczny realizatorem Szymon waluta pierwszym naszym gościem jest dziś dr Sebastian Adamkiewicz historyk publicysta z muzeum tradycji niepodległościowych w Łodzi dzień dobry panie doktorze kłaniam się dzień dobry panie redaktorze dzień dobry państwu przypomnę dla tych, którzy być może byli poza codzienną rzeczywistością w czwartek 5stycznia odbyły
Rozwiń »
się uroczystości pogrzebowe papieża seniora Benedykta szesnastego i teraz do pana dość osobiste pytanie skieruję jak radził sobie pan z emocjami takim poczuciem bezradności, kiedy słyszał pan podczas tego ceremoniału, że Benedykt szesnasty był pierwszym papieżem, który abdykował pan historyk musi na co dzień borykać z różnymi mitami historycznymi, więc się w pewnym sensie na nie uodparnia natomiast faktycznie to pokazuje jak mało znana jest w Polsce historia papiestwa myślę, że myślę, że nie tylko w Polsce metą najbardziej odczuwamy, bo bezpośrednio dotykamy tego braku znajomości natomiast historia papiestwa jest długa bardzo skomplikowana i z pewnością nic, czego dzisiaj doświadcza kościół nie jest temu Kościołowi obce kościół w takich sytuacjach dzisiaj nawet dużo gorszy w znajdował się wielokrotnie przyznam szczerze, że kiedy przygotowywałem się też do rozmowy z panem to kilkakrotnie wyrwałem sobie włosy głowy patrząc jak historia kościoła bywała utopiona w tym co dzisiaj byśmy uznali za kompletny rozkład kompromitacje coś zupełnie niedopuszczalnego także historii kościoła znane są rzeczy, które dzisiaj mogą przerażać a tym bardziej znana jest abdykacja papieża dotknął pan bardzo istotnej sprawy mianowicie tej percepcji papieskiego pontyfikatu przez Polaków także na potrzeby naszej rozmowy usiłowałem to zbadać, chociaż nie jest to to próba, którą można by uznać za bada wciąż Otóż Polacy do postrzegają pontyfikat tylko wyłącznie przez pryzmat Jana Pawła drugiego zapytałem, bo miałem taką sposobność wiernych Hiszpanii, którzy bardzo nie, jakiego słowa użyć odświętnie gdzieś celebrowali święto 3 Króli oni tę perspektywę papieską mają znacznie znacznie szerszą pan też podziela tę opinię, że my patrzymy na stolicę Apostolską tylko oczami Jana Pawła II ja myślę, że pontyfikat Jana Pawła II bardzo zbliżył Rzym stolicę Apostolską do naszej percepcji naszego postrzegania kościoła jako pewnej wspólnoty powszechnej ponadnarodowej, która jest połączona z osobą biskupa Rzymu mówi oczywiście tutaj o wyznaniu rzymskokatolickim tej Łacińskiej części wielkiej wspólnoty chrześcijańskiej, bo on zwrócił uwagę na to czy raczej my patrząc na Jana Pawła II zwróciliśmy uwagę na to, że ktoś tak jak papież w ogóle istnieje oczywiście na ludzie, którzy żyli kościołem byli w kościele funkcjonowali w nim byli w elicie kościelnej doskonale zdawali sobie sprawę z istnienia papierze to nie jest tak, że Polski kościół gdzieś funkcjonował na uboczu ci papieże też funkcjonowali w Polskiej historii w mniejszym większym stopniu, ale zawsze koszula bliższa ciału, a więc bym raczej Polacy postrzegali kościół z perspektywy tych, którzy Stali na czele lokalnego kościoła przy czym kościoła też skomplikowanego też skomplikowanej historii chociażby dziewiętnastowiecznej, kiedy ten kościół był bardzo głęboko podzielone natomiast wcześniejsza historia kościoła tak, która była przed dziewiętnastym wiekiem historia nowożytna wczesna nowożytna pamiętajmy zawsze, że tak, żeby bardzo daleko i często nawet decyzje Rzymu decyzje wielkich synodu decyzje soborów na ziemie polskie przechodziły bardzo późno zresztą nie tylko na ziemie polskie w ogóle ta percepcja decyzji rzymskich ona czasami na w zdanie, które w niektórych części świata chrześcijańskiego dochodziła bardzo wolno to jest świat, w którym jednak informacja przychodzi dużo wolniej, a już np. wymaganie, żeby za tą informacją, jakie konkretnie konkretne czyny to też cały bardzo długi proces z dziś naturalny sposób naturalny sposób, jeżeli Polacy postrzegali kościół to postrzegali go przede wszystkim z perspektywy i bezpośrednich bezpośrednich przełożonych najczęściej z perspektywy lokalnego proboszcza, bo nawet już biskupa, więc wiem, więc tak to tak to wygląda po śmierci Jana Pawła II na mojej uczelni rodzimej i wówczas jeszcze byłem studentem i była taka dyskusja wokół Jana Pawła II wokół jego pontyfikatu i jeden z wykładowców bardzo zaskoczony, kiedy powiedziałam takie doświadczenie, które dziś w mojej rodzinie funkcjonowało, że kiedy Jan Paweł II został papieżem to tu w centralnej Polsce w Łodzi w okolicach Łodzi za bardzo nikt nie wiedział kim jest Karol Wojtyła wszyscy powszechnie znali np. kardynała Wyszyńskiego natomiast Karol Wojtyła dla mieszkańców Łodzi okolic był kimś anonimowym mówi o takim zwykłym obywatelu, który nie jest gdzieś związany bardzo blisko ze strukturami ze strukturami kościoła zmieniło się dopiero muszę przyznać po roku osiemdziesiątym siódmym kiedy, kiedy papież odwiedził Łódź i na lotnisku na Lublin z nie wiem ilu tam wiernych się zjawił natomiast był to chyba rekord zgromadzeń w 1 miejscu prawda no to oczywiście natomiast myślę, że to było już wcześniej, że sam fakt wyboru już spowodował ogromną popularność wzrost ogromny wzrost popularności postaci Karola Wojtyły oraz to pokazuje, że większość hierarchów kościoła była dla takiego prostego ludu zupełnie anonimowa więc, tym bardziej anonimowe było papiestwo, które było gdzieś daleko, które było zdominowane jednak przez dla nas obcokrajowców i to głównie te go Zachodniego kręgu hierarchów i w sposób naturalny Hiszpanie Francuzi przy Włosi, zwłaszcza Włosi bardziej się tym interesowali, bo gdzież te narody miały swoje znaczenie miały swoje znaczenie w wyborze papieża miały swoje znaczenie w to kto zostawał papieżem warto przypomnieć chociażby Hiszpanie jeszcze do początków dwudziestego wieku osiadali tzw. prawo ekskluzywne, czyli zablokowania elekcji papieskiej warto przypomnieć, że ostatni to z tego skorzystał były cesarz austriacki natomiast uczynił to rękami polskiego kardynała Jana Puzyny 1903 roku było był taki przepis, który umożliwiał królowi francuskiemu królowi hiszpańskiemu oraz cesarzowi austriackiemu ta blokady zablokowanie elekcji papieski 1903 roku zostało wykorzystane, więc gdzieś po narody miały swój udział w kreowaniu osób papieski osoby papieskiej urzędu papieskiego natomiast Polacy zawsze gdzieś byli na peryferiach mało tego papiestwo w naszej historii bywało zapisywało się dość negatywnie po chociażby na początku dziewiętnastego wieku przecież papiestwo niechętnie pochodzi podchodziło do polskich starań niepodległościowych dostrzegając w tym tendencje rewolucyjne dostrzegając w tym takie tendencje do podważenia ładu na świecie, a pod koniec dziewiętnastego wieku papiestwo przecież bardzo silnie potępiło chociażby rewolucję 1905 roku, która miała miejsce na ziemiach polskich, więc o Polsce i Polakom i polskim interesom nie zawsze po drodze było zdecydują sami nie zawsze były też zrozumiałe decyzje Rzymu decyzje papieży potraktujmy pierwszą część naszej rozmowy jako rozdział tytułem wstępu to nie Benedykt szesnasty ma być bohaterem, ale nie tylko one naszej opowieści to proszę też zachęcić naszych słuchaczy do tego by pozostali z nami ilu papieży abdykowała z własnej woli bądź też będąc do tego przymuszony Ott to szacunki są różne w zależności od tego kogo uznamy za papieża kogo uznamy za antypapieża możemy uznać, że 11 papieży zrezygnowało z własnej bądź nie z własnej woli, a 4 było bardzo blisko tej decyzji natomiast ona ostatecznie została tak podjęte dla ostatnim przed Benedyktem szesnastym był ostatnim przed Benedyktem szesnastym był Grzegorz dwunasty w 1400 piętnastym roku zrezygnował z z urzędu papieskie naszych słuchaczy proszę by nie rezygnowali z wsłuchiwania się w Pańskiej głos dr Sebastian Adamkiewicz jest z nami teraz skrót informacji Radia TOK FM wraca do naszego przedpołudnie owego programu papieskie odejścia są tematem naszego pierwszego pierwszej części przedpołudnie Radia TOK FM naszym gościem jest dr Sebastian Adamkiewicz historyk publicysta z muzeum tradycji niepodległościowych w Łodzi panie doktorze kłaniam się ponownie witam jeszcze raz podejścia w sensie ścisłym myśląc o śmierci Benedykta szesnastego, ale także abdykacja i jego wcześniej ale, ale także 11 jak pan precyzyjnie wskazał innych papieży pan też podał na antenie pewną wątpliwość, którą chciałbym rozstrzygnąć, że to jest być może dyskusyjne, bo nie wiadomo kogo uznać za papieża zechciałby pan precyzyjniej wyjaśnić, o co, o co chodziło w tych aplikacjach i tym uznawaniu bądź też nie kogoś za papieża zacznę od tego, że dzisiaj żyjemy bardzo spokojnych czasach jeśli chodzi o kościół nam się wydaje, że współczesny kościół funkcjonuje w jakimś niezwykłym kryzysie, bo niewątpliwie to co dzieje się w kościele afery związane z wykorzystywaniem nieletnich afery związane z wychodzącymi teraz sprawami takimi jak chociażby ta kanadyjska, czyli gdzieś też współudział kościoła w różnych zbrodniach przeciwko ludzkości one zaczynają wychodzić teraz na zewnątrz zaczynają być widoczne i wydaje nam się, że żyjemy wczasach jakiegoś bardzo dużego kryzysu kościoła natomiast kościół jako pewna struktura jest niezwykle stabilna jest niezwykle stabilna funkcjonuje na bardzo stabilnych zasadach i być może to jest zaleta, ale i przekleństwo tej struktury, bo zazwyczaj bardzo stabilne struktury mają też to do siebie, że bardzo silnie się konserwują i wielu swoich wad nie dostrzegają natomiast niewątpliwie to jest struktura mocna struktura silna nie tak jak bywało chociażby w średniowieczu, kiedy dodatkowym takim elementem, który kształtował kościół nie był tylko on sam, bo dzisiaj kościół jest w UE dużej części instytucją silnie niezależną silnie niezależną niezależną od innych organizmów państwowych na sam może kształtować papież ma dużą swobodę jeśli chodzi o kształtowanie chociażby Kolegium kardynalskiego w le oczywiście są państwa kiedy, gdzie ta samodzielność jest dużo mniejsza, gdzie kościół też, że podlega bardzo restrykcyjnym prześladowaniom, ale zasadniczo wolność kościoła na świecie nie jest dzisiaj żaden sposób zagrożone natomiast w okresie średniowiecza kościół jest częścią polityki ówczesnej polityki mocarstw polityki poszczególnych monarchy przede wszystkim mamy czas, w którym mamy spór pomiędzy biskupem Rzymu, czyli papieżem, a cesarzem czy ludziom ludzi ludźmi, którzy aspirują do roli cesarza rzymskiego oczywiście nie tego cesarza rzymskiego z czasów starożytnego, że mu, ale te go średniowiecznego cesarza rzymskiego jest oczywiście spór o to kto jest ważniejsze czy ten świecki władca cesarz rzymski przy biskup Rzymu jednocześnie głowa głowa kościoła i to jest właśnie czas, w którym ze względu na ten spór pomiędzy cesarstwem, a papiestwem bardzo często dochodzi koszt do konfliktów o stolicę Apostolską i o to kto będzie tam panował dochodzi do sporów pomiędzy różnymi władcami i też zasady wyboru papieża nie są tak skonkretyzowane jak jest dzisiaj dzisiaj wiemy, że papieża wybiera Kolegium kardynalskie zresztą AM muszą to być biskupi, którzy mają określony wiek, bo powyżej bodajże osiemdziesiątego piątego roku życia oni już nie mogą głosować w takich wyborach papieskich, a więc mamy Kolegium kardynalskie, które jest zamykane w ramach tzw. konklawe wybiera wybiera papieża, ale w we wczesnym średniowieczu papieża wybierał lub żeński papież był wybierany przez ludzi, którzy mieszkali w Rzymie, którzy byli obywatelami rzymskimi oczywiście taki wybór czasami był wolny i lód zaskakiwał wybierał kogoś zupełnie niespodziewanego, a czasami były to wybory, które były bardzo umiejętnie sterowane przez zewnętrznych władców, jeżeli były sterowane, jeżeli te okoliczności polityczne były bardzo silne wyboru konkretnego papieża to pojawiała się sytuacja, że w niedługiej przyszłości od wyboru jakiegoś papieża pojawiła się grupa osób, która wybierała sobie innego papieża, a jednocześnie mógł funkcjonować ten papież, który wydaje się dzisiejszej perspektywy papieżem legalne, ale obok niego funkcjonowało czasami nawet kilku antypatie rzeczy ludzi wybranych często też przez kardynałów już później wybranych zupełnie innym miejscu zupełnie innych okolicznościach, którzy stwierdzili, że są biskupami Rzymu Rzymu, a LOK mieliśmy taki czas jak chociażby wielka Schizma zachodnia, gdzie pewna pewnym etapie funkcjonowała 3 papieży jednocześnie mieliśmy całe lata, które nazywamy latami 3 papieży, bo w 1 roku funkcjonowało np. kilku papieża był taki papież, który nazywał się Benedykt dziewiąte takie imię przyjął, które w ogóle trzykrotnie sprawował swój pontyfikat także zamieszanie w średniowieczu jeśli chodzi o papierze oto, kto jest papieżem prawowitym akronim nie jest jest potężne ogromne to ten problem jurysdykcji papieskiej też dotyczy obecnych czasów biorąc pod uwagę nie wiem kwestie katolicką prawosławną chociażby prawda tak oczywiście tutaj już chodzimy jak kwestie sporu pomiędzy kościołami i kwestie pomiędzy wyznaniami poszczególnymi chrześcijańskimi, ale niewątpliwie, jakby rola papieża w ramach kościoła katolickiego rzymsko katolickiego jest niepodważalna oczywiście abdykacja papieża tak jak w przypadku Benedykta szesnastego zawsze rodzi ten problem i to jest też problem, który funkcjonował w przyszłości funkcjonowania 2 papieży jednocześnie to znaczy kogoś, kto sprawował funkcję papieską, ale już w tym papierze nie jest, a jednocześnie funkcjonowania papieża, który posiada pełnię władzy pełnię władzy papieskiej zawsze istnieje pokusa po pierwsze do tego, żeby w ogóle kwestionować możliwość abdykacji tutaj od razu wyjaśnienie w kościele katolickim wprawie kościoła katolickiego jest wyraźnie zapisana możliwość rezygnacji przez papieża z pełnienia swojej funkcji i ona z pewnością funkcjonuje jako prawo od 1917 roku wówczas kodeks kanoniczny to przewidywał, ale wcześniej nikt nie miał wątpliwości, że papież ma prawo do rezygnacji obecnie funkcjonujący kodeks kanoniczny z 1983 roku też taką możliwość uwzględnia więc, więc mamy oczywiście możemy mieć pełniącego funkcję papieską, ale możemy mieć też papieża, który jest papieżem emerytem tak jak to było w przypadku Benedykta, ale przepraszam czy w momencie rezygnacji nie wyzbywa się wszelkich narzędzi kompetencji do tego by jeszcze wtrącać się w sprawy swojego następcy oczywiście, że wyzbywa się w sensie formalnym wyzbywa się wszelkiego rodzaju funkcji, które pełni w kościele katolickim mamy jednak władze absolutną papieża i nikt inny nie może mieć takiej władzy jak on natomiast zawsze istnieje w kościele pokusa są w każdej rzeczywistości władzy istnieje pokusa, żeby odwołać się do tej osoby, która kiedyś już taką godność otrzymała, która kiedyś już taką władzę pełniła w przypadku Benedykta szesnastego kasz mieliśmy do czynienia z takimi próbami skłócenia Benedykta XVI Franciszkiem pokazania ich odwołania się do tych bardziej konserwatywnych poglądów Benedykta XVI, zwłaszcza widoczne to było w by dużej dyskusji na temat udzielania komunii osobą rozwiedzioną, kiedy faktycznie próbowano Benedykta XVI włożyć pewne tryby konfliktu z Franciszkiem i część część hierarchii kościelnej, która nie sympatyzowała z Franciszkiem, która dziś krytykowała też właśnie ten model, który był przez Franciszka promowane udzielania komunii pod pewnymi bardzo restrykcyjnymi zresztą warunkami udzielania osobom rozwiedzionym komunii oni faktycznie próbowali dziś Benedykta XVI to wszystko wplątać on czasami delikatnie niestety temu ulegał, ale przez te 10 lat bycia papieżem emerytem faktycznie głos zabierał bardzo rzadko i można powiedzieć, że pewien sposób stworzył jednak wzór zachowania człowieka, który odsuwa się od spełnienia swojej funkcji i oddaje pełnię władzy temu, kto do zastępuje, ale Szanowni Państwo w kościele, jeżeli rozmawiamy o kościele to jest np. bardzo potężny problem wielu wielu wielu diecezjach dzisiaj w diecezjach metropoliach, kiedy biskup, który sprawuje władzę biskupią na danym terenie ma zaraz obok siebie biskupa emeryta, który oczywiście ma dalej duża sieć kontaktów ma sieć ludzi, którzy są mu wdzięczni za coś ma również swoich wrogów, ale był człowiekiem, który przez ileś lat pełni taką funkcję często jesteś człowiekiem z ogromną charyzmą no niestety taki biskup, który jest, który sprawuje władzę w danej diecezji musi się bardzo starać, żeby jakoś te kwestie ze sobą pogodzić panie doktorze pan kreśli taki obraz, że nasi słuchacze mogą mieć wrażenie, iż czytają z rana ojca chrzestnego no chyba to jest rzeczywistość władzy myślę, że musimy sobie uświadomić, że kościół jest też rzeczywistością władzy każda rzeczywistość władzy takie problemy tworzy, bo podobnie jest w państwach demokratycznych, gdzie wybieramy prezydenta wybieramy premierów, ale zobaczmy jak byli premierzy byli prezydenci bardzo często mają ochotę jednak po czasie, w którym przecież nie pełnią już funkcji w czasie, których nie pełni już funkcji mają jednak dalej ochotę do tego, żeby odgrywać jakąś bardzo ważną rolę w państwie władza uzależnia to jest coś zupełnie naturalnego i kościół też jest taką rzeczywistością myślę, że im szybciej się do tego przyzwyczaimy, że kościół też z rzeczywistością władzy i wszelkiego rodzaju patologie władzy też jego dotyczą tym lepiej dla naszego zdrowia psychicznego, bo myślę, że ne takie uznanie, że kościół zakon rzeczywistość idealną oczywiście jest piękne w tym sensie, że dużo wymagamy od tego kościoła jedynie hierarchów myślę, że to jest oczywiście bardzo zdrowy odruch, ale z drugiej strony też powoduje w nas odbieranie kościoła często bardziej negatywnie niż on powinien być odbierany, bo dla lód dla ludzkości dla ludzi pewną naturalną rzeczą jest niestety uleganiem pewnym patologiom, które trzeba zwracać uwagę, ale może nie zawsze akt silnie emocjonalnie na nie reagować za chwilkę wracamy do naszej rozmowy dr Sebastian Adamkiewicz jest naszym gościem państwa zapraszam na skróty informacji będziemy za kilka minut ponownie dziesiąta 42 na zegarach w naszym przed południowym programie naszym gościem jest dr Sebastian Adamkiewicz historyk publicysta z muzeum tradycji niepodległościowych w Łodzi panie doktorze ponownie dzień dobry dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zeszło nam ta rozmowa na istotę funkcjonowania głowy kościoła katolickiego miała być papieża, którzy aplikowali oczywiście pretekstem do tego był Benedykt szesnasty jego śmierci pochówek zmienione czwartek natomiast w, sięgając głęboko do historii poprosiłbym pana wskazanie takich historii papieskich, które są totalnie nieznane bądź też są bardzo spektakularne choćby przez to, że nie wszyscy aplikowali własnej woli byli tacy, którzy zostali wygnani większość papierze, jeżeli rezygnowała z funkcji papieskiej nie czyniła to własne nie czyniła tego własnej woli tak naprawdę własnej woli zadecydował o tym Benedykt szesnasty zadecydował o tym pewnie Celestyn piąty w przypadku jest na piątego też możemy mówić tutaj o potrzebach ludzi, którym zależało na to, żeby opuścił tron papieski, ale to była jego decyzja wynikało to ewidentnie z jego woli nie mamy pewności jak było głosy i Janem osiemnastym, który też zrezygnował z funkcji biskupa Rzymu już pod koniec swojego życia i nie wiemy jakich okolicznościach zrezygnował wiemy, że kilka miesięcy po tej rezygnacji zmarłych być może faktycznie stało się to ze względu na stan zdrowia te i z własnej woli zrezygnował również pierwszy papież, który w ogóle dokonał rezygnacji, czyli policjant on tian, który był papieżem w latach 230235 naszej ery był człowiekiem, który faktycznie zrezygnował z 2003005. roku z funkcji papieskiej zrezygnował, dlatego że w wyniku represji stosowanych przez cesarza Maksymina traka został wygnany na Sardynii wcześniej był biskupem Rzymu został wygnany na Sardynii po to, żeby kościół w Rzymie nadal mógł funkcjonować zrezygnował z funkcji papieskiej opowiedział, że nie będzie mógł jej sprawować będą na będąc na emigracji natomiast w przypadku pozostałych papieży mamy już do czynienia tutaj psy rezygnacja ami wymuszonymi czasami bardzo spektakularnymi czasami mniej spektakularnymi natomiast są to już rezygnację wymuszone najczęściej wymuszone właśnie kwestiami związanymi z konfliktami czy to cesarza czy to z władzą świecką czy to wreszcie wymuszonymi przez pewien konflikt pomiędzy ludźmi związanymi z kościołem rzymskim ostatni papież, który przed Benedyktem szesnastym zrezygnował to był Grzegorz dwunasty i Grzegorz dwunasty był papieżem, który zrezygnował z tej funkcji po soborze w Konstancji przed Soborem w Konstancji w kościele mamy taką sytuację tzw. wie tzw. wielkiej schizmy zachodniej, kiedy mamy 3 papieży jednocześnie Ciech 3 jest pierze 3 sprawuje swoje funkcje każdy uważa się za tego najważniejszego papieża sobór w Konstancji jest panaceum na sytuację i w ramach Soboru zapada decyzja o tym, że przy każdej z tych 3 papieży musi zrezygnować ze swojej funkcji i wśród nich jest także Grzegorz dwunasty, który rezygnuje ze swojej funkcji w imię jedności kościoła i faktycznie dochodzi do wyboru nowego papieża, a Grzegorz dwunasty no już do końca życia zostaje biskupem zostaje człowiekiem będącym na uboczu na uboczu kościoła chociaż, że przyznana mu zostaje tzw. pierwsze miejsce po papieżu miał się nie ubiegać o tron papieski nie był papieżem, ale przyznane zostały takie symboliczne pierwsze miejsce po papieżu jak my te jako zasługa za to, że faktycznie z tej funkcji papieskiej zrezygnował w imię jedności kościoła po zakończyło schizmy zachodnio Schizma zachodnia, która później była też fundamentem podstawą do w ogóle problemów kościoła, które spotkały ją w piętnastym szesnastym wieku mówimy tutaj przede wszystkim reformacji tak dziś ta wielka Schizma zachodnia była prekursorem była czymś co później doprowadzi również do do aktów informacyjnych w Europie natomiast to jest ostatnia rezygnacja ona została też wymuszona przez sobór, ale KOV zmuszeni przez sobór ewidentnie miało zakończyć pewien problem kościoła panien bardzo duży kryzys kościoła i było oczywiście ze strony Grzegorza dwunastego bardzo dużym poświęceniem natomiast wcześniej mamy najczęściej do czynienia z rezygnacją, które są wymuszone często wymuszone bardzo brutalnie czy pańskim zdaniem te abdykacji papieskiej staną się być może nie chce powiedzieć normą, ale zostaną wpisane gdzieś w dzieje pontyfikatu na, tyle że nie wiem być może sprawujący urząd będą decydować się choćby z powodu wieku na na rezygnację już teraz spekuluje się, że papież Franciszek nie odejdzie i trzeba będzie szukać jego następcy ludzkość zawsze ofiarą swojego sukcesu naszym sukcesem jest to, że żyjemy coraz dłużej, ale żyjemy też coraz dłużej chorobami, których nabywane i niestety jest tak, że ma, chociaż czy ludzie, zwłaszcza ludzie, którzy na ogół cieszą się dobrą opieką medyczną i których życie jest długo podtrzymywany długo też funkcjonują bardzo ciężkich chorobach, które uniemożliwiają normalne funkcjonowanie, tym bardziej zarządzanie tak dużą strukturami tak bardzo skomplikowaną strukturą unika różnorodną strukturą, bo struktura kościoła to jest struktura, nad którą nie zachodzi słońce to jest struktura, która funkcjonuje na całym na całym świecie to jest tak skomplikowana struktura jednocześnie papież posiada tak ogromną władzę w tej strukturze, że bardzo ciężko jest nią zarządzać jeśli towarzyszą temu bardzo dotkliwe dotkliwe choroby obserwowaliśmy już pod koniec życia Jana Pawła II szereg afer, z którymi o, których dzisiaj słyszymy, od której o, których należy dzisiaj rozmawiać również wynikała z tego, że papież pod koniec swojego życia borykał się z wieloma chorobami, że często, bo niestety prawdopodobnie ulega też swojemu najbliższemu o najbliższemu otoczeniu tego świadomość, że Benedykt szesnasty dlatego zrezygnował w pewnym momencie ze swojej funkcji wiedząc, że właśnie jego stan zdrowia nie pozwoli mu dłużej zarządzać i z tej perspektywy pewnie możemy się doczekać czasów, kiedy abdykację będą rzeczą zupełnie naturalną, zwłaszcza że w kościele katolickim od pewnego czasu funkcjonuje również funkcjonuje również zwyczaj rezygnacji i przechodzenia na emeryturę przez biskupów po siedemdziesiątym piątym roku życia, ale także przez proboszczów generalnie kapłani duchowni przechodzą na emeryturę niezależnie od funkcji, które pełnią i faktycznie jedną z ostatnich takich funkcji była funkcja papieska, która tej emerytury tej emerytury nie miała, chociaż warto podkreślić, że kwestia związana z tym, że papież mógłby odchodzić na taką emeryturę pojawia się jeszcze za pontyfikatu Pawła szóstego, więc już w czasach może nie tych zupełnie najnowszych, ale w czasach współczesnych, który też przewidywał, że ze względu na swój stan zdrowia może zrezygnować z funkcji tak samo było w przypadku prawdopodobnie w przypadku Jana Pawła II też rozważał, ale funkcję pełnił już do końca do końca swoich dni, ale wniosek o przepraszam to jak tonie nie wiem czy nie pozwalam sobie na pewno Rezy, ale może rozwiązaniem byłoby wprowadzenie kadencyjności, choć oczywiście wiąże się z pewnym ryzykiem, że Kolegium purpuratów byłoby upolitycznione do granic pewnie tak, a poza tym to by była zmiana bardzo radykalna to już jest zmiana niezwykle radykalna wewnątrz kościoła, która ustanawiała kadencyjność pewnych funkcji oczywiście kadencyjność funkcji jest chociażby w zakonach w zakonie Dominikańskim mamy kadencyjność pewnych funkcji natomiast w przypadku UE w przypadku już święceń biskupich one są niezbywalne, więc niezbywalne jest również to, że sprawuje się pewną władzę do określonego do określonego wieku, aby to bardzo radykalna decyzja, ale faktycznie wadą tej decyzji mogłoby być też to, że w 1 okresie funkcjonowałoby niej już kilku nie 23, ale kilku kilkanaście osób, które na pewnym etapie swojego życia jakąś władzę sprawowały to by wymagało ogromnej pokory od nich ogromnej pokory chęci wycofania się, żeby z tego nie próbować skorzystać nie generować nowych firm chce wiedzieć, że byłoby ryzyko nie wiem koterii ugrupowań wszystkiego czym mamy do czynienia w świecie brudnej polityki oczywiście, że tak oczywiście EKG takie ryzyko nie mówię, że dzisiaj koterii istnieją, bo z pewnością one istnieją jak w każdej rzeczywistości politycznej, ale jestem duży problem Szanowni Państwo także podkreślić, że w historii też tak było to znaczy w momencie, kiedy np. zrezygnował Celestyn piątek, który bardzo często pojawiał się w kontekście Benedykta XVI faktycznie zrezygnował z własnej woli, ale jego następca Bonifacy ósmy, który zresztą był jednym z jego bardzo bliskich współpracowników jeszcze kiedy Celestyn piąty był papieżem jest taka legenda zresztą, że też Bonifacy ósmy jeszcze nie będąc papieżem podobno w nocy udawał głos Boga przy łóżku Celestyna piątego, że Celestyn piąty był mistykiem to stwierdził, że to głos Boga sam głos Boga podpowiada może powinien zrezygnować z funkcji nie jest funkcji papieskiej, więc sekretarzy jego tak podpowiada później sam papieżem został, więc więc, kiedy Celestyn piąty zrezygnował choćby bardzo pobożnym człowiekiem też bardzo skromnym człowiekiem pustelnikiem REMIT tą to jednak jego następca Bonifacy ósmy zrobił wszystko, żeby Celestyn piąty funkcjonował gdzieś w zamknięciu funkcjonował w oddali funkcjonował w re w zamkniętej szczelnie zamkniętej twierdzy po to, żeby właśnie ewentualnie jego przeciwnicy przeciwnicy by Bonifacego ósmego nie mieli tego pretekstu nie mieli też tego tej drugiej osoby, której mogliby mogliby zaufać to w systemach władzy to w rzeczywistości władzy jest problem bardzo poważnej cały czas funkcjonującej cały czas powracający dziękuję panu bardzo za dzisiejszą rozmowy dr Sebastian Adamkiewicz historyk publicysta z muzeum tradycji niepodległościowych w Łodzi był naszym gościem kłania się pan dziękuję bardzo, naszych słuchaczy zapraszam teraz na informacje Radia TOK FM przed informacjami przewodnik drogowy Krzysztofa Woźniaka już po godzinie jedenastej w naszym studiu będą Helena Krajewska z polskiej akcji humanitarnej także Jakub bylina Brzozowski z polskiej misji medycznej opowiem o wyzwaniach i potrzebach humanitarnych na rok 2023
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: PRZEDPOŁUDNIE RADIA TOK FM
-
-
-
-
36:36 W studio: Stefan Szczepłek
-
24:23 W studio: prof. Małgorzata Zachara-Szymańska
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
-
-
-
-
-
03.06.2023 07:40 Poranek Radia TOK FM - Weekend17:18 W studio: dr Michał Bogacki
-
03.06.2023 08:00 Poranek Radia TOK FM - Weekend12:41 W studio: Ewa Wilk
-
-
03.06.2023 07:20 Poranek Radia TOK FM - Weekend16:53 W studio: dr Radosław Kaczan
-
03.06.2023 11:00 Godzina Filozofów42:43 W studio: Zbigniew Bujak
-
03.06.2023 10:00 Magazyn Filmowy „Do zobaczenia”09:43 W studio: Łukasz Maciejewski
-
03.06.2023 10:20 Magazyn Filmowy „Do zobaczenia”32:13 W studio: Mateusz Rakowicz
-
03.06.2023 12:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński45:20 W studio: Dariusz Misiuna , Olga Drenda
-
03.06.2023 13:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński19:43 W studio: Dorota Ogrodzka , Magdalena Sowul
-
03.06.2023 13:40 Homo Science24:36 W studio: dr Filip Sośnicki , dr Michał Karpiński
-
03.06.2023 14:20 Człowiek 2.027:19 W studio: Ewelina Zambrzycka-Kościelnicka
-
03.06.2023 06:59 Gościnnie: Polityka Insight podcast47:29 W studio: dr Piotr Łukasiewicz
-
03.06.2023 15:20 Twój Problem - Moja Sprawa33:49 W studio: Anna Wylegała
-
03.06.2023 15:40 Twój Problem - Moja Sprawa15:26 W studio: Daniela Winnicka
-
03.06.2023 16:00 U TOKtora38:23 W studio: prof. Alicja Kalinowska
-
03.06.2023 17:40 Poczytalni15:04
-
-
-
-
03.06.2023 22:00 Weekend Radia TOK FM42:33 W studio: Augustyn Mikos
-
03.06.2023 23:00 Weekend Radia TOK FM52:26 W studio: Iza Miklaszewska , Piotr Miklaszewski
-
03.06.2023 20:00 Godzina Kultury37:15 W studio: prof. Ryszard Koziołek
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!
Dostęp PremiumSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL