REKLAMA

Co jest pracą a co konsumpcją? I dlaczego czasem trudno to rozróżnić?

Dobra praca
Data emisji:
2023-01-11 17:00
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
45:51 min.
Udostępnij:

Jak wyglądałby świat bez marketingu? Jak wtedy cenilibyśmy naszą pracę? Co ma wspólnego praca i konsumpcja? Co sprawia, że my jako ludzie, podejmuje takie a nie inne decyzje zakupowe? I dlaczego warto walczyć z lifestyle inflation, czyli inflacją stylu życia? Na te pytania odpowiada Piotr Bucki - autor książki "Sapiens na zakupach", nauczyciel, edukator, trener działający w modelu evidence-based growth. Rozwiń »

Partnerem podcastu jest OLX. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
partnerem podcastu jest OLX serwis z ogłoszeniami o pracę dzień dobry przy mikrofonie Zuzanna Piechowicz to jest podcast dobra praca podcast o tym jak budować satysfakcjonujące życie zawodowe w tym odcinku moim gościem będzie Piotr Rudzki autor książki sapiens na zakupach trener Edukator nauczyciel co wspólnego podejmowanie przez nas decyzji zakupowych z pracą i więcej niż nam mogłoby się na początku wydawać, bo często najważniejszym powodem tego, że w ogóle chodzimy do Rozwiń » pracy podejmujemy się budowania kariery życia zawodowego jest wypłata są pieniądze wiele razy w tym podcaście poruszam tematy związane z tym jak negocjować podwyżkę jak określać to i powinno się zarabiać na danym stanowisku, więc może tym razem warto też przyjrzeć temu co potem dzieje się z naszą wypłatę, aby te decyzje już po przejściu przelewu na konto również były dla nas dobry zapraszam Sapie na zakupach o tym jak i dlaczego wybieramy oceniamy kupujemy i właśnie od mojej książce dzisiaj rozmawiamy w tym odcinku audycji dobra praca, chociaż jak jest tytuł audycji dobra praca rozmawiam o życiu zawodowym, a tutaj nagle wchodzi konsumpcjonizm zakup nasze reakcje na różne powiem tak strategie sprzedażowe kuźni uprawiał w razie czego to wydaje się, że intuicyjnie to są dość odległe tematy, a jednak ja mam poczucie, że chodzimy do pracy też, żeby zarabiać pieniądze, a czasu przede wszystkim, żeby zarabiać pieniądze wg różnych badań to jest ta to godne wynagrodzenie w pierwszym takim warunkiem, jaki się, jakie szczęście i satysfakcji pracy, więc schodzimy, żeby zarabiać pieniądze, ale później to co z tymi pieniędzmi robimy już trochę schodzi na dalszy plan dlatego chciałem z tą na ten temat porozmawiać, bo przyjrzało się bardzo szeroko różnym badaniom próbowano pośrodku liczyć ile to jest badań, ale wynikło, bo książka jest tak gęsto obostrzone właśnie badaniami jest bardzo dobrzy poparta dowodach naukowych, że jeśli za dużo żeby, żeby je, żeby w ogóle mówić ile nie kilkaset prawda no było tego bardzo dużo, dlatego że wziąłem na siebie na siebie zadanie potężne w trakcie pisania książki myślałam, że jest zbyt potężne i teraz nie jest pewne twoje pytanie szybko tylko powiem, że na początku taki zamiar, żeby napisać o naszych naszych nawykach zakupowych te z perspektywy takiego dialogu co jest kulturą z naturą, a potem rzeczywiście poddałem do tego okazało się, że nie ma tych rzeczy oddzielić od siebie i myślę, że też nie do końca się oddzielić to co jest pracą, a konsumpcja, zwłaszcza w tym naszym Sułkowice kapitalizm my i oczywiście dzięki godne wynagrodzenie jest prawem człowieka i życiu mam nadzieję nikt nie usłyszy ode mnie mądrości uprzywilejowanych ludzi na tej paradzie, którzy mówią, że należy pracować dla idei dziwią się, że pokolenie Zet nie chce startować przez 2 lata przez 2 lata za za darmo, bo uważam, że po prostu za pracę praca to jest niestety jest relacja transakcyjna, który za nasze kompetencje powinno się płacić, ale myślę rzeczywiście jest jakieś powiązanie pomiędzy tym po co dlatego zarabiamy i w jakie schematy dajemy się potem w lawirować przez opowieść, którą snuje na marketing marketing, który daje nam opowieść bazującą, a może bardziej zbudowaną na potężnej znajomości naszej natury, więc wracają do tego co jest właśnie tą naturą kulturą to pewnie naszą naturą jest to, że Sapie nie potrafi niczego ocenić bez kontekstu i obejmie chodzi o wynagrodzenie to nie potrafiłby powiedzieć czy wynagrodzenie jest wysokie czy niskie, gdyby nie jakiś punktów referencyjnych tym punktem referencyjnym części kraju oczywiście zarobki innych średnie na rynku, ale też poprzednie wynagrodzenie, które mieliśmy, więc de, więc sam jest nie jest w stanie ocenić niczego bez kontekstu bez tej ramy, które musi to, które musi to podaj, ale tak samo jak potrafię ocenić warunki swojej pracy bez kontekstu bez jakiegoś punktu referencyjnego tak to nie potrafi ocenić tego na co ma wydać te pieniądze również bez jego kontekstu bez ramy jak jak przygotowywałem się w głowie na nasze spotkanie to myślałem sobie o takim eksperymencie mentalnym, który chodzi od dłuższego czasu takim eksperymencie myślowym jak wyglądał świat, gdyby nie było marketingu, gdyby nie było tej opowieści o, która dotyka tak wielu elementów naszego człowieczeństwa VAT przy poszukiwaniu pracy i wydawaniu pieniędzy zresztą i dotyka tych tych naszych czułych punktów sposób niezwykle precyzyjny, czyli innymi słowy jak wyglądał świat, w którym Leszka komunikacja marketingowa mógłby tylko oczy komunikować o cechach obiektywnych produkt tak jak wygląda świat, gdyby te zakazane były taki sposób może umową społeczną sformułowanie które, które z za kwotę za kwalifikujemy jako tzw boskie słowa, czyli np. naturalny prosty dobry albo Słowak to od razu budzą takie pozytywne skojarzenia chociażby terapia komórkami macierzystymi tak przecież by głów szariatu podcast z na stokach sam opowiada właśnie taką historię, w której za pomocą sformułowania terapia, jaką komórkami macierzystymi wiele osób kupowało sobie nadzieje na wyleczenie, więc własne, że przepraszam, że przerwa, ale tutaj odeszło państwo właśnie w stronę tokfm PL Michał Janczura jego seria eksperyment niezwykle ciekawy eksperyment też dużo o nim myślałam o tym co miało właśnie pod stołem to jest swoją książkę jak te różne są związane z medycyną nie do końca właśnie podparta naukowo jak osoby, które są w pewnym momencie też wrażliwe jak np. świeżo upieczeni rodzice to nie jest grupa, do której łatwo dotrzeć, ale mówi o tym eksperymencie, a jednocześnie chciałam dodać tutaj do kontekstu, że jesteś człowiekiem, który na marketingu się, na który występuje na konferencjach marketingowych na różnych okładkach magazynów marketingu ważne nie zobaczyć, czyli nie uznaje jednocześnie w tym eksperymencie, że ten marketing jest wymysłem, jeżeli dobrze rozumiem tak tutaj wchodzą płytek ciekawe badania, których ostatnio czytałem, a mianowicie badania na temat takiego zjawiska nazywa się albo MOL Clan większe takie moralne oczyszczenie albo te moralne albo More Life, czyli Bora-Bora licencjonowanie tych badaniach badaczy, bo tylko daje takiemu zjawisku, w którym człowiek, a wie, że robi coś złego być może do końca etycznego ale, ponieważ wie też, że przy okazji robi rzeczy dobre bez moralności czy społecznego punktu widzenia to potrafi jakoś pogodzić obie te 22 sytuacje i ja myślę, że jest gdzieś Unii taka próba tego moralnego oczyszczenia przez to, że jasne występuje na konferencjach marketingowych napisałem co najmniej 2 książki, bo Witalisa więc, które mogą się bardzo przydać marketingowca, ale też employer brandingu chcą wszystkim innym, a do tego, żeby ludźmi bardzo manipulować, ale z drugiej strony w tych obu książkach i zaznaczam też na samym początku i również w treści, że marketing to jest gra, którą warto jednak starać się gracze w sposób etyczny i też chcę dawać konsumentom wiedzę i oczywiście może jest to pewnego rodzaju hipokryzja, bo taka próba właśnie złagodzenia sobie dysonansu poznawczego podobnego zresztą przecież, które robimy, kiedy podjeżdżamy do MAK Donalda prosimy o o frytki Burgera kole 0 nie to jest takie nowe to jest taka albo albo albo taka słynna reklama toyoty, w którym w, której nad brzegiem jeziora, kto rządzącego we mgle o zmroku widać tylko światła toyoty prius i faceta wyciągającego z tej toyoty prawdopodobnie Borek ze zwłokami i podpis jest przynajmniej jeździ priusa, czyli że może mordercą, ale za to, ale za to jeździ hybrydą i myślę, że ja, owszem, dzielę się tą wiedzą markę i to bardzo chętnie czasami mam trochę taki dylemat i zupełnie szczerze chyba powiem to publicznie przed sobą po raz pierwszy, że sam zastanawiam się czy nie zrezygnować jednak bo, bo marketing jest taką dziedziną, która jest piękna fantastyczna kreatywna, ale z drugiej strony jest jednak sztuką od powieści, która w manewrowaniu ludzi w większości sytuacji w rzeczy, który co nie są potrzebne tak czy nie są potrzebne z punktu widzenia biologii ani fizjologii ani nawet szczęścia tak to jest to jest oni zarówno w obszarze zdrowia psychicznego no marketing jest jednak narzędzie tutaj zabrzmi trochę jak jak, a etyki popleczników lewaków, ale nie jest narzędziem do kapitalizmu i manewrowania nas rzeczy, których napady nie potrzebujemy czy wykorzystuje sam te narzędzia, które o, których opowiadam pewnie tak z tym założeniem, że również często mówi o tych narzędziach czyli, jeżeli np. prezentuje klientowi ofertę 3 szkoleń czy szkolenia, ale w 3 wersjach to on dokładnie wie co za dostaje na to, że wykorzystuje tam przy okazji efekt asymetrycznie dominacji albo chociażby efekt ceny bramą ziarno jej no to też inna sprawa ja bym chciał wiedzieć, że jednak jeśli gra jest bramą, w której dążymy do do niwelowania asymetrii informacji to możemy dalej zresztą gra oczywiście tutaj rodzi się kolejny dylemat taki moralny etyczny no ale co na to planetą na czystą planetą, bo jednak umówmy się opowieść Marchetti marketingowa też czasami znowu lawiruje w kierunku nie rzeczywistego rzeczywistej ochrony planety jak np. w przypadku firmy marki Patagonia, ale w kierunku takiego Green łosi, tak więc jeszcze o Patagonii, ponieważ wszyscy są także słuchaczki wiedzą, że dlatego nie jest firmą, która chce sprzedawać swoje produkty raz na całe życie z swoim klientom klientką tak, czyli oni zrobili by zresztą cała historia cała historia założyciela i założyciela marki Patagonia jest bardzo ciekawa wydaje się być bardzo autentyczna podkreślam wydaje się na pewno nie mamy stuprocentowej pewności, że tak naprawdę jest tutaj, a nikt go nie badał wykrywaczem kłamstw, ale jego życie i i sposób w jaki działał w określonych wartościach raczej wskazują na to, że po co mówi to co robi jest prawdą i przestały czas rozwoju marki dbało on dbał ekologia i podejmował coraz bardziej odważne, a punktu widzenia kapitalizmu szalone decyzje, dlatego że jakiś czas temu, zanim to stało się modne już przekazywał jakąś część swego dochodu na na działania organizacji ekologicznych potem podjął decyzję o tym, żeby właśnie reklamować swoje produkty jako takie, które są dobre niezniszczalne zrobił coś co stoi braw większości zabiegom kapitalizmu, a mianowicie postarzają celowym obym produktów, żebyśmy kupowali ich więcej, a ostatnio ostatnio postanowił wg ostatnio postanowił że, że firma nie musi się bardziej rozwijać, czyli znowu złamał ten podstawowy paradygmat kapitalizm, a mianowicie, że musi być wzrost, bo jak wzrostu nie ma na to co się stanie strasznego z naszym światem no i potem zdecydował teraz, że jego firma nie zostanie podzielona pomiędzy jego dzieci one też mają nie mają żadnego problemu tylko będzie zarządzana w formie pytanie czy pomoc, ale zdaje się w formie takich funduszy, które będą, które będą działały na rzecz na rzeczy w charytatywnych ekologicznych i ekologicznych organizacja tego, że jego firma jak sam mówi jest, gdy bezdyskusyjnej, czyli że jest wyżej biznesem dlatego jest oszczędzanie natury i przed czy zachowanie zachowanie natury i to jest moja odpowiedź wydaje się być bardzo bardzo prawdziwa i rzetelna, aczkolwiek oczywiście NATO na ten 1 przykład taki głos Wola wołającego na Puszczy mamy mnóstwo firm, które raczej przebierają się w tej w ten szaty czy też matki, a dla trzeciej Stanek z tak myślę o tym o tym eksperymencie mentalnym, żeby było, gdyby marketingu nie było to pewnie nie wykłada marketing na uczelniach, chyba że jako historię marketing i zamierzchłych czasów tak jak 1 język marki łacina a, ale wtedy wtedy czy wszyscy byśmy nagle zaczęli być w 1 Alior, ale z drugiej strony właśnie może nie może właśnie nie może marketingu nie było to te 8 000 000 000 ludzi na ziemi jakoś inaczej by żyło mówi to jest taki eksperyment mentalny, który wymaga dopracowania moim mój mój partner bardzo często mówi wkurzają się strasznie na język kopie ratingu i marketingu mówi, że on bardzo chciał dostać po prostu, że palą normalną informację o produkcie taką, która byłaby tylko i wyłącznie do do jego rzeczowej analizy należy też z wyjątkiem po bo on po chce analizować, a większość SAP jest obecnie chodzi o ofertę pracy czy o ofertę nowego komputera czy też samochodu albo nawet nowej diety czy też czy też nowego stomatologa wcale tak bardzo analizować Niechcę na morze deklaratywnie chce, ale tak naprawdę to wolimy pójść na skróty no bo te skróty przez 200 000 lat ewolucji zapewniały nam całkiem dobry rozwój i wysoki sukces ewolucyjny no a teraz te skróty z kolei wykorzystują marketingowcy no i ja nawet mając świadomość tych skrótów czasami z radością się nie nabiera to znaczy po prostu po prostu też jestem obca jest wiesz ja chciałbym tylko do tego eksperymentu dotyczyła taki wątek, że budżet tej etyczną i marketingu, ale też marketing wykorzystywany jest w różnych sytuacjach i przypomina mi się taka książka Power protest jedno autor mediów, bo to nie jest człowiekiem, który pomaga różnym organizacją promować idee nazizmu sprzedawać czy on mówi samo w sobie jest marketingowcem, że on tylko o nie promuje szamponu tylko promuje jakąś idee zmianę Nawa próbuje rozpowszechnić jego działania te są działania marketingowe oczywiście trochę pytanie do czego tej mocy się używa a, a nie tylko o to czy czy świat bez marketingu byłby dobry czas myślę to partii po, jeżeli chodzi wszak szczepienia na koronawirusa na początku działał bardzo dobrze, a teraz działa bardzo słabo i zasady np. aby dzieci, które mogą być zaszczepione teraz już poniżej czwartego roku życia wyszczepialność bardzo niska może w pierwszym rzucie bardzo wielu z nas nie oznaczającą oczywiście, ale teraz jednak nastąpiło, ale jednak się zaszczepiła teraz mało dzieci nie są szczepione, chociaż to w pani mnie te najmniejsze dzieci bywają często robi najlepiej zaszczepionym Miss, bo Nowakowską uznaje się, że są najbardziej poproszono wrażliwe słabe jeszcze na początku życia to też są też, bo oczywiście, zadając pytanie czy w ogóle może też takiego jak marketing etyczny to to trzeba było pewnie bardzo dobrze definiować czym jest marketing, bo wciąż jeszcze niektóre osoby myślały o marketingu kategorii promocji ulotek i wykupywania sten na konferencji gdzieś, bo jakiś targach natomiast marketing jest dla mnie tworzeniem propozycji wartości na podstawie wglądu konsumenckiego wyglądu konsumenta wygląd potrzebę tego człowieka i potem takie nieustanne komunikowanie tej propozycji wartości i proporcją wartości oczywiście może stać się tak jak mówisz ważna idea także Greta Thunberg też używa przecież pan narzędzi marketingowych, żeby promować swoje ważne idee i co zresztą ostatnio przepięknie udowodniła potrafi też grać taką kulturę remiksu, w której w, której po prostu pogrążyła tego nieszczęsnego nieszczęsnego nieszczęsny relikt Mano sfery, czyli adiutanta i te wakacje tak naprawdę no narzędzia marketingowe można mogą wykorzystywać przecież i nauczyciele i twórcy lego moja ukochana Marka też wykorzystuje narzędzia marketingu i oczywiście jeden z takiej postawy założy byłoby pewnie to, o czym powiedziałaś czyli jaka jest intencja intencja szczera przepracowana, czyli innymi słowy jeśli i jeśli ktoś chce za pomocą narzędzi marketingowych albo employer brandingowych naprawdę przyciągnąć do swojej firmy najlepszych możliwych specjalistów to może do tego wykorzystać narzędzia marketingowe jak najbardziej może wykorzystać Storytel może wykorzystać autentyczne prawdziwe historie chociażby swoich pracowników może wykorzystywać tzw. no, lecz marketing i wszystko będzie zgadzało oczywiście dopóki intencja będzie szczera i za tym za to marketingowo opowieścią będą stały fakty, a nie będzie to wydmuszka czy Power i rentowe Power Point nowe slajdy rodem z pana Morawieckiego tak to zdecydowanie nie są to narzędzia marketingu i później przechodzimy do TVP propagandy to naprawdę jest fakt, że też była jasność, że to nie jest marketing ktoś jest propaganda atak no też, chociaż tak jest pewnie, gdybyśmy musieli właśnie sobie takie za spektrum nie to byśmy mieli od od pierwszych opowieści przy ognisku ludzi 200 000 lat temu i do takiego powiedzmy opowieści używane jako po prostu narzędzie komunikowania przekazywania wiedzy ostrzegania przestrzegania uczenie edukowania, ale też budowania swojego opozycji potem się przejść tak bardzo gorzka Ada kończy władza po prostu propaganda Goebbels i i cała spółka, a cała spółka dość szeroka, ale też Witnica odbyliśmy tak jak najbardziej na kasę tego tej rozmowy, bo też dla mnie to jest bardzo ciekawe to, że twój czas pokazać bardzo wiele mechanizmów, które na bieżąco, jeżeli chodzi o podejmowanie decyzji zakupowych nie wszystkie są oczywiste, czyli przy niektórych miał takie poczucie, że one intuicyjnie są działają odwrotnie się musiała działają i zastanawiam się czy tym myślałem o tej książce jako takim panaceum przy masz takie poczucie, że dzięki tej książce możemy bardziej świadomie do tego podchodzić, bo jak mam książkę na początku grudnia i w momencie, gdy konsumpcjonizm ma taki po prostu ono on przede wszystkim świętował wrażenia są po prostu tak ten moment, kiedy wydajemy najwięcej pieniędzy i mimo że miałam świadomość czasami wyłapywała, więc rzeczy, które do mnie docierają i 2, które mną rządzą wcale nie było także dzięki temu byłam bardziej odporne na ten mechanizm i dlatego też czekają zadania, bo ty też bardzo przyjaźni skonstruować tę książkę po każdej części są takie podsumowanie jest często w tej książce zarządem zadania do przemyślenia i wiele chciał zostać jak właśnie jakie, jaką jest intencja ministra czy jesteś teraz odporniejszy jak mówi się temu poddaje czy to robi tak na zasadzie świadomego poddania się czy jednak podczas cały czas no tak porywa trochę pewnie tak nieuświadomione, ale nieuświadomione to przy czym mam większą świadomość to czasami wpadam tam króliczej nory i z wielkim uśmiechem wiem co mnie czeka dokładnie i nawet czasami gratuluje niektórym, a niektóre bardzo dobrze zrealizowanych komunikatów marketingowych albo wykorzystania tych Lewart ekonomii behawioralnej tutaj notabene pochwała dla Google Polska za to, że są jedynym miejscem, w którym informacja o tym, żeby umyć ręce przy wyjściu stale jest umieszczona w dobrym miejscu, a mianowicie nie nad zlewem tylko nad pisuary albo nad niską testową co jest bardzo dobrym wyborem, dlatego że umieszczanie tej informacji dla wszystkich wersji chaty nad zlewem jest głupie, dlatego że nad Legią czytają informacje osoby, które właśnie myją ręce, więc jest taką ulicy płci czy Kłaju, czyli uczeniem tych, którzy są przekonani przekonywanie przekonanych co trudne nie jest, ale wracając do tego co mówisz ja sama książka na początku oczywiście jako o jako też myślę, że taka była intencja wydawcy, żeby to była książka, którą kupowali głównie marketingowcy, ale potem złapałem się na tym, że ta książka nie będzie, że ta książka jest dla mądrego marketera dla mądrej marketerów, którzy sami sobie przy tłumaczą to, o czym mówię na swoje potrzeby i nie da się tej porównywać profesora czarnego, ale sam profesor kabinie pisał wywieranie wpływu, które stało się taką biblią w latach dziewięćdziesiątych, na którą rzucili się wszyscy wtedy wydarzy sprzedawcy guru motywacyjny wszelkiej maści po prostu on powiedział ten wywiad rząd PiS po prostu książkę popularnonaukową jego pozy stanowiło to, jakie są mechanizmy społeczne, które warunkują nasze zachowanie i ja może nie, żebym dokładnie tą samą drogą, ale ja bardzo chciałem przyjrzeć temu co sprawia, że my jako ludzie jesteśmy tak tak fascynujący sposób ułomni w tych w tym w tym, więc tymi półkami sklepowymi albo albo się przed tymi stronami grecki komercję i nie mogę tego ułomnej jakoś pretensją dla moich współ brak tych owoców i współ sióstr na planecie ale, ale taką z takim łagodnym uśmiechem, bo jestem wśród was również tak samo ułomne i tak samo pewnie podatny, chociaż myślę, że 1 rzecz to jest dowiedzieć się tego, a druga ewentualnie przygotować sobie takie protokoły postępowania, bo opcje domyślne dotyczące wyborów czy nawyków konsumenckich już mamy wypracowane jeśli chcemy je zmienić trochę inaczej popracować to musimy sobie poszukać innych opcji domyślnych albo poprosić tych, którzy kształtują wybory, żeby to oni wypracowali i tutaj chodzi trochę, ale ze swoim liberalnym paternalizm mem, czyli też taką filozofią, w której wykorzystujemy narzędzia ekonomii behawioralnej wykorzystujemy and narzędzia z hipotezy opierają gorsza wykorzystujemy narzędzia z psychologii społecznej o to, żeby nadal dawać ludziom wybór ale, żeby ten wybór tak zaprojektować, żeby to wybiorą za pies była w intencji dla nich dobre tak i można tak zaprojektować zarówno zarówno układ układ Lady w stołówce zakładowej, żeby ludzie po prostu zdrowiej jedno może zaprojektować tak tak budynki i sklepy żeby, żeby ludzie mądrzy kupowali oczywiście powstaje pytanie aktora, aby zdecydować co takiego dobrego mądrego i ich już słyszę by głos wyznawców Korwina Mikkego i Konfederacji, którzy są za to były skrajne rektor skrajnych skrajnych skrajna wolność wyboru jest, żeby wszyscy chodzili z maczetami i wygrała plikami w kieszeni, a i wtedy siadać dopiero piękne damy zupełny właśnie libertarianizm, a nie jak będziemy praktykowali liberalny paternalizm, a więc ja jestem na kierunku jestem starszy, tym bardziej takie w kierunku tego żeby, żeby ludziom tak projektować wybory, żeby podejmować trochę mądrzejsze zawsze, zachowując jednak, że mają wybór tak, bo i gospodarka reglamentowana oraz c to co się dzieje w krajach, a w krajach, w których właśnie do gospodarka się zupełnie ręcznie steruje to nie jest liberalny petarda jest tam się ludziom wydaje wyboru wybór jest czymś co ludzie kochają kochamy czuć, że mamy kontrolę zresztą pokazuje bardzo duże też eksperymentów ale, ale myślę, że sobie także, że tak wiedzieć chciałbym zresztą wczoraj, żebym sam się dowiedział sam przekonał sam się jeszcze więcej dowiedział ale, żeby inni się dowiedzieli przeżyli osoby z łagodnością i mieli właśnie taki wybór czy chce, aby przygotować jakiś schemat postępowania na wypadek kolejnych zakupów czy skorzystam tego czy zauważy np. że może trochę dam sobie taką przestrzeń na to zanim wybiorę, a może dalej będą po prostu wrogość osobie konsumować i nie będę na to zważać tak to jest może nie najtrafniejsze porównanie tak, ale można mieć np. świadomość tego, że a, że fast food nie jest najbardziej odżywczym dla nas jedzeniem i nie z tą świadomością nadal przy tym cieszyć mówić okej dobra wiem, że to szkodzi, ale pełną świadomością chcę sobie szkodzić i spokojnie ja też czy państwo książkę też łapałem się na tym, że ona jest nasze wpisuje jest takim suplementem do tego co się, o czym się ostatnio sporo mówi jest dla mnie taką właśnie siostrą książki mniej znaczy lepiej o tym jak odejścia wzrostu gospodarczego w świat, gdzie ona Hela też książkę, którą też bardzo państwu polecam w zeszłym roku wydało wydawnictwo Karakter to jest książka o tym, że właśnie, bo z 1 mówi właśnie o tym, że o, żeby ludzie podejmowali mądrzejsze wybory, ale często ten mądrzejszy wyboru naczynie kupowali już życie to właśnie o tym pisze High, czyli że musimy jako zaczyn myślę, że nie jesteśmy w stanie rosnąć cały czas, że biznesy nie mogą rosnąć cały czas jest jakaś granica tego ile możemy zjeść jedzenia albo wyrzucić siedzenia mieć ubrania mieć sprzęt no i mieć później śmieć na ten Super, że o tym powiedziała przypomniała mi się też taka a bo ja nadal mimo tego że, że zadałem kiedyś pytanie o wzrost gospodarczy nadal nie do końca zrozumiał bym może też bito wyjaśnił co by się stało, jakbyśmy nie mieli wzrostu gospodarczego co by się wtedy stało, bo wtedy, kiedy z moim kolegą, który jest przez tę zasadę, który jest finansistą, ale ekonomistą w takim klasycznym wydaniu, a powiedziałem zapytań właśnie no dobra, kto powiedział, że musimy cały czas rosnąć to znaczy że, że w zasadzie cały nasz model obecnego działania polega na tym, że my musimy więcej zarabiać, żeby więcej wydawać, żeby firmy więcej zarabiały, że był wyższy PKB i a co by się stało gdyby, gdyby było 0 PKB czy gdyby tego oczywiście trochę, dlatego że można poznać jakieś inne miary rozwoju ludzkości niż tylko PKB, ale coś takiego stało ten można pytanie naiwne głupie może pierwszy student pierwszego roku ekonomi wyjaśni co by się stałego było wzrost, dlaczego nie było zresztą PKB po prostu było zaraz do taty było 0, a to coś takiego stało oprócz tego, że może Bezos co Herbert i Musk mieliby trochę pieniędzy, a to coś takiego stało dla nas jako ludzkości, ale teren także także dziękuję za to wspomniała Asz bo, bo ostatnia w tym roku takie założenie, że w tym roku to jest rok bez kupowania nowych ciuchów poza ciuchów butów całej całej całej reszty poza sytuacjami ekstremalnymi np. żelazka jedyne buty, które mam do ubiegania się po prostu zużyją się naprawdę nie będą w stanie biegać no to wtedy taki jest takie moje przeznaczenie na ten rok myślę, że pewnie nie zaufają wszyscy producenci teraz ubrań, bo aż takiej nie stanowię w nich jest taki takiej pozycji budżetowej ich salach stanowię, a nie może przyjdzie kiedyś się rok bez lego wtedy będzie o wiele trudniejsza dla mnie, ale warto też się wpisuje i tutaj mamy też ważny kontekst pracy, bo zarabiamy i coś takiego jak last in Flight, czyli inflacja stylu życia, jeżeli pomyślimy ile zarabialiśmy 10 lat temu, jeżeli nie było jakiegoś dramatycznego dramatycznej sytuacji w karierze zawodowej zwykle jest także zarabiamy teraz więcej, ale często chcemy zrobić jeszcze, więc oczywiście wynagrodzenie, które określamy jako dobre z każdym rokiem z każdym no może dekadą ono wyraźnie rośnie nie rośnie w niej tylko ze względu na inflację odnośnie czasu, dlatego że coś co kiedyś było dla nas jakimś luksusem szeroko rozumiane teraz jest codziennością i cały czas chcemy, więc kiedy próbuję porównywanie jest jedną z moich ulubionych części swej książce, bo o porównywanie się spółek z taką zmorą naszego zmiana w współ czesnego, bo porównujemy się nie tylko sąsiada tylko zostały światem przez media społecznościowe i i po prostu nie jesteśmy w stanie za tym nadążyć odpowiedział na to te na początku pisze, że nie piszesz minimalizm nie i oni chcą, chociaż później mam wrażenie, że wiele razy tak PCC jednak, czyli jedno z tych historii napisał na początku nie będę pisać, o czym później będą o tym trochę pisać, ale tak troszeczkę ich wieś mamy ten ruch minimalistą on trochę przygasł to była taka moda trochę w USA IW logował instagram mowa ale jakim przesłaniem mamy cały postęp niepopularne Faye mówiąc czy UW ludzi, którzy starają się bardzo radykalnie oszczędzać, aby dużo szybciej przejść na emeryturę tak, jeżeli chodzi o pracą zawodową no to jak mamy stopień wypalenia zawodowego w różnych grupach le więcej mówi się o wypaleniu zawodowym jak pandemia pogorszyła jak jak wiele jest też adekwatnych memów i przekazów na temat tego jak strasznie w poniedziałek jak wszyscy czekają na weekend wszyscy mnie chce, ale całej tej narracji, że tylko do emerytury no to mamy jakiś taki wyższy niż taki w ogóle jakiś rosną w tym wartość to my chcemy to zrobię tra więcej kupować coraz więcej chcemy szybko przejść na emeryturę czy chcemy pracować dużo, żeby móc wykorzystywać te pieniądze chcemy wejść bez pardonu ważne w kontekście życia zawodowego tak ważne w kontekście zawodowego i ważne w kontekście tego co powiedziała PAP, a propos inflacji stylu życia i tego, że my w swoim myśleniu bardzo łatwo przesuwamy sobie szczęście poza horyzont poznawczy szczęście też dobrostan i sam nadeszła pałę, czyli te, kiedy ma przeczucia zapewne za zapytała mnie, w którym momencie Uznam, że oszczędności na koncie to jest tam ta moja poduszka bezpieczeństwa pamiętam, że pada pada wtedy jakaś liczba potem tę liczbę przekroczyłem pionami zadała pytanie po raz kolejny, a ja wtedy oczywiście odpowiedziałem, łagodząc swój dysonans poznawczy noże nie, że tak musiał uaktualnić tę kwotę o inflację burza godzi pan w stanie musiałem wtedy jeszcze, bo nie było te czasy inflacji, czyli te strony tak jak w tej w tej anegdocie Jima Carrey jego, której nikt praktycznie nie zrozumiał, kiedy on odbierał swojego drugiego złotego Globa i powiedział, że mamy 2 Globy trzeci to już będzie wystarczająco dużo tych, czyli odbierał drugiego już powiedział oczywiście żartując, bo on ma spać zresztą, które mają niezwykle cenne psie przemyślenia nachodzą niesamowicie inteligent człowiek, którego większość osób kojarzy raczej komedia głupi głupszy to jest zarzut jednak jego cytat, że przez chcą być bogaci sławni, dopóki nie dowiedzą się, że będą bogaci sławni zyskają tego co ta bogactwo sława da dokładnie i to jest jest coś w tym UE to jest akurat też chyba ten w nas naturalne, ale też podkręcone przez opowieść marketingową przez tą tendencję pozbywania się tego przesuwania zdobytych punktów referencyjnych i a to to może dotyczyć cie pewnie zasadzie każdy każdy aspekt naszego życia tak nawet kiedy ja teraz sobie po obejrzeniu mojego idola hetero normatywnego idola, czyli PiS zachęca fakt, a sobie rozpoczynam drugi dzień od kąpieli w lodowatej wodzie to też przesuwam to, że dzisiaj 2 minuty to 2 minuty 1515 SEK i oczywiście przesuwanie czasami w niektórych dziennych może być okej w niektórych pewnie mniej okej, a w tym w tym w tym modelu praca i konsumpcja warto pewnie też pamiętać o czymś, o czym mówi mam nadzieję, że nie pomylę się teraz, że mówi o tym profesor bary sport, a mianowicie takim heroicznym kieracie, w którym my biegniemy na tej bieżni po to, żeby więcej zarabiać więcej wydawać więcej zarabiać więcej wydawać więcej zarabiać więcej wydawać i to jest właśnie takie chroniczne to daje przyjemność też byłoby się, a jest coś takiej natychmiastowej gratyfikacji związanej z zakupami tak, ale ostatecznie to i ta radość obecnego dzisiejszego ja z tego, że nawet więcej zarobiła albo więcej wydało może skończyć się smutnym takim smutnym uśmiechem przyszłego ja, które powinno i co z tego, że właśnie ma, więc oczywiście to znowu nie chcę zabrzmieć jak uprzywilejowane biały mężczyzna żyjący w średniej wyższej klasie, który mówi ludziom o tym od dylematu pierwszego świata, bo w godne życie godne wynagrodzenie jest tak jak powiedział też na początku podstawowym prawem, więc a, więc to też nie jest tak, żebym sugerował komuś że, że ma się przestać myśleć o jakimś awansie finansowym społecznym, zwłaszcza kiedy ta osoba po prostu nie ma na podstawowe potrzeby jest z takiego z tych tych no tak prekariatu to było bardzo okrutne głupie odpowiedzialny w mojej strony, a natomiast te osoby no one aż taki właśnie nie łapią nie są tak aż tak atrakcyjne dla marketingowca do tego żona po prostu są w takiej, a Psycho grafik i zrezygnowany tych ludzi, którzy po prostu zaspokaja swoje najbardziej podstawowe potrzeby i i zazwyczaj nie są w polu zainteresowania tych którzy, którzy tworzą jakieś luksusowe marki wysokomarżowe, chociaż są na pewno w polu zainteresowania różnych sprytnych zwanych guru o takich jak Drutex, którego się chyba nie ma kwot przepis, który stworzył przecież Hustler i wojny, gdzie Akademii, gdzie sfrustrowani słabo rozumiejący świat mężczyźni wcale się dziwię świat jest trudne rozmowy zrozumienia wydają 5USD miesiąc, żeby stać się takim, jaki andruty AIDS więc, więc no i marketing czasem karmi się tą frustracją i i karmi się też kapitańska mi się też to tamtą heroiczną bieżnią i po której po, której sobie tu pytamy niektóre biegniemy potykając się czasem własne nogi i ja, dlaczego nie chce zabrzmi pompatycznie to moja książka to jest coś co jakoś tam zerwie tą zasłonę i o nagle Lech oświecić i ludzi, ale podoba mi się, że jak dostaje od Czytelników głosy to właśnie piszą że, że ich zaskoczeniu, wyciągając książki znacznie więcej albo rzeczy inne niż myśleli, że wyciągnął także, że spodziewali się przed dobrej książki marketingu, ale dostają rzeczy dotyczące dotyczący czasami taki nawet czy filozofii życiowej jest oczyszczenie ma ambicję moim moją ambicją tak samo jak, mimo że samo pisze trochę chciałem się przykleić do re do Harare jednak, iż dawca piec za pomocą tytułu, a sam bezczelnie przyznaje z początku, a żeby, żeby wyszukiwać jak też PiS jest lepiej do tego faktu, że będzie także w Polsce chorować, ale pełnym szacunkiem dla Harry ego, które po prostu Rado potężnym potężnym umysłem gdzieś tam, bo im jest w mojej radzie nadzorczej Piotra Rockiego, mimo że nie wie, a ja też tutaj powiedzieć bardzo forsuje od razu też pole jako 1 książkę Jarek Furca, dlaczego pracujemy to jest na krótko, ale treściwa książka z takiej serii w tekstowej tak to jest naprawdę jedno z takich to bezkosztowe 1 wieczór naprawdę warto po nią sięgnąć wiesz ja myślę, że w tej książce odpowiedział, że tak chciał tego, że ktoś nam to jest bardzo książka filozoficzna i tutaj miał wiele wypisanych te różnych efektów badań, które UE, które porusza, żeby o nich mówić, ale jakoś ta filozofia i właśnie takie przemyślenie zastanowienie się co robimy z tymi pieniędzmi no, a przez to przy tym czasem, bo większość z nas czasem tak po prostu wymiany tak swojego czasu na pieniądze swoje uwagi swojej uwagi na pieniądze tak i i tego kraju osób, czyli tej wypowiedzi wskutek słowo, którego teraz Polska dobrze nie nie znajduje, ale tak takiej wymiany właśnie by co co co przechowujemy tak IAI tutaj znowu tak brzmi brzmi może pompatyczny, ale naprawdę warto zastanowić do tego, że każda każda chwila dotyczy każdej gry poświęcamy przeznaczamy uwagę, na którą płacimy uwagą czasem to jest chwila, której moglibyśmy coś innego być może zrobić wcale nie mówię oczywiście każde wybory jest kwestionowany, ale pan tak propos tego powiedzieć tego trochę innego spojrzenia na życie ten styczeń zaskoczył mnie jako freelancerka znacznie mniejszą liczbą zleceń i kiedy zobaczyłem w kalendarzu to w pierwszej kolejności pomyślałem sobie to poczułem oczywiście taki szybki i szybki lekki wręcz końca paniką o tym porównałem sobie go do stycznia poprzedniego roku, żeby mieć obraz do roku potem jeszcze do roku by rzeczywiście kwesty czy akurat pan wyjątkowo nie wiem, dlaczego już, dlatego że rzeczywiście ten kryzys, w którym słyszę od roku już się przytoczył czy też może, dlatego że mniej zadbały o to, żeby sobie ten kalendarz zapewnić, a może też jakaś inna zmienna, które biorą pod uwagę, której nie potrafię zauważyć, ale potem się tak krajem pomyślałem, że nawet biorąc pod uwagę tę niewielką liczbę dni szkoleniowych czy też innych zadań, które mam to jestem naprawdę natak przewidywanej pozycji, że ja po prostu przeżyje, a więcej mogę rację dwa-trzy dni w tygodniu z ludźmi pozostałe 2 lub 3 dni przeznaczyć na pisanie i i uczenie siebie uczenie też innych, ale właśnie poprzez pisanie i jasne, że każdy może być taki taki problem oczywiście w tym przypadku natomiast łapałem się na tym, że ja naprawdę po prostu sobie za wysoko postawią poprzeczkę jeśli chodzi o to ile powinienem pracować i to trochę jest taki lęk finanse Radek, który identyfikuje trochę pewnie jesteś w tym specyficzne dla mojego pokolenia rodzin w siedemdziesiątym piątym roku zażartowałem, że moje pokolenie było jeszcze za młode podczas reformacji, żeby zrobić najlepsze chwile reforma na nią reformacji transformacji, ale już za stale z kolei żeby, żeby jego rodzice z kolei mogli zrobić jak przed willę na da na transformacji, czyli takie pokolenie, które tak nie przypiął ni wypiął i tak weszło ponad rynek pracy w okolicach Łeby 9 tego 0510. szóstego roku, kiedy w Polsce taki był dziki kapitalizm wchodziły pierwsze korporacje i ich żył w takim modelu, że właśnie żyje się po to, żeby pracować, a nie pracuje się po to, żeby żyć to jest taka charakterystyka i ja teraz w tym też mierzyć rzeczywiście tak jest czy ja właściwie sens mojego istnienia jest to, żeby budować, żeby nabijać PKB czy i inwestować czy też może sensem mojego życia jesteś zgoła innego i to jest też dobre pytanie, które warto sobie zadać w tym roku atak książka, a naprawdę może w tym pomóc jeszcze raz przypomnę tytułu sapiens na zakupach o tym jak i dlaczego wybieramy oceniamy kupujemy ja mam dla państwa kilka egzemplarzy tej książki proszę napisać dla was małpa TOK kropkę Han dla was małpa TOK kropkę FM to jest seria, a na marketing wydawnictwo PWN, ale ja jednak będą mówić, że to nie jest książka tylko dla marketingowców sama marketingowcem nie jestem marketingowcy czynią nie wiem nie przez jak Jacek Kotarbiński mówi, że w ogóle nie ma Słowak marketingowy stypie marketera albo markę Tarka i tam znacznie ułatwia i tak znacznie ułatwia także paniami w roli pierwszego Warmińskiego zagrożenie ułatwią życie, kiedy i dobrze jak jest marketing, a miałam ogromną przyjęły się dużo z tej książki się dowiedziała, więc bardzo państwu polecam, a to bardzo dziękuję jak zawsze za rozmowę Piotr Rudzki nauczyciel Edukator trener działającym modelu ewidencji Base Group, czyli takiego rozwoju wzrostu bazującego na badaniach naukowych tak czy wzrostu ani PKB w trwałe w tym napływa nasze dzisiejsze rozmowy bardzo jeszcze raz dziękuję dziękuję cechy zasadna Piechowicz to była audycja dobra praca do usłyszenia kolejnym odcinku dobra praca podcast o pracownikach i dla pracowni Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: DOBRA PRACA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA