REKLAMA

PKP podnosi ceny biletów pociągowych. Czy to uzasadnione działanie?

TOK360
Data emisji:
2023-01-11 18:50
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
07:27 min.
Udostępnij:

PKP podnosi ceny za bilety. Czy podwyżki są uzasadnione? Według dr Michał Beim, eksperta w dziedzinie transportu Instytutu Sobieskiego oraz byłego członek zarządu PKP SA istnieje wiele czynników kosztotwórczych, ale brakuje pełnego porównania z prywatną konkurencją.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w TOK 360 gościem TOK 360 jest dr Michał Beim ekspert w dziedzinie transportu Instytutu Sobieskiego były członek zarządu PKPSA dobry wieczór dobry wieczór państwo dzisiaj na konferencji prasowej rzecznik rządu Piotr Müller rzecznik Prawa i Sprawiedliwości Rafał Bochenek byli pytani o podwyżki cen biletów PKP Intercity najpierw wypowiadali się tak to nie co możemy to jest decyzja zarządu PKP potem Rafał Bochenek pytany czy to nie jest anomalia, że bilet z Warszawy do Krakowa Rozwiń » kosztuje 199zł odpowiedział, że ta sprawa powinna zostać wyjaśniona i on PKP zapyta skoro rząd ma wpływ na Orlen to może powinien mieć też wpływ na PKP ma taki wpływ ma bardzo silny wpływ nie tylko poprzez strukturę właścicielską, ale również w odniesieniu do pociągów, które jeżdżą w ramach służby publicznej tych tańszych jeżdżących pod marką TLK lub samo IC bez EIC czy Eric, a ICT tylko same i c to je ma wpływ bezpośredni, bo te pociągi otrzymają dotację publiczną na podstawie dziesięcioletniej umowy z ministrem infrastruktury, więc tu jest bardzo silny wpływ natomiast tatą te ten segment biznesowy pociągów, które PKP Intercity uruchamia na własny rachunek tutaj ten wpływ jest nieco mniejsze poprzez strukturę właścicielską, czyli Rosji również jest wolny rynek pełną gębą i tutaj nie ma dotowania imię jakich usług publicznych szybkiego przemieszczenia się z największego miasta w Polsce do tego drugiego co do wielkości jak ktoś chce jakiś usług publicznych na to skazany jest na podróż godzinę dłuższą co najmniej zgadza się natomiast jeszcze 1 bardzo istotny czynnik koszt twórczy jeśli chodzi o kolej mianowicie opłat opłaty za dostęp do torów w okresie pandemii w wielu państwach podejmowano decyzję o bardzo radykalnej redukcji opłat za dostęp do torów celem było ułatwienia funkcjonowania przewoźnikom po pandemii czy po pandemii Gui również zachęcania do rozbudowy oferty przewozowej chociażby ze względu na kryzys energetyczny na przed jeden z dziwniejszych argumentów w Niemczech był, żeby obniżyć to te opłaty za dostęp do torów przewoźnicy mogli więcej oferować połączeń niż czytanie potem, żebyśmy mogli oszczędzać energię, gdyż się chce chce chcieliśmy na Rosję nakładać embarga szukać nowych środa jeśli tak dostawców itd. więc tutaj te te możliwości wpływu na CD pośredniego jest całkiem sporo oczywiście PKP Intercity jest przyciśnięte nie tylko cenami prądu, które rosną w sposób oczywisty, ale dodatkowymi opłatami opłatami również innymi kosztami chociażby kosztami wynagrodzeń dla personelu, bo to też jest bardzo istotny element mianowicie zatrudnienia drużyn konduktorskich samca administracji koszty personelu, który dystrybuuje bilety itd. tych czynników koszty, choć jest na kolei całkiem sporo, ale również koszty chociażby nawet utrzymania taboru jeśli teraz bardzo mocno na rynkach globalnych wzrosły ceny Stali to chociażby fakt, że Azow Stal, która jest miejscem bohaterskiej obrony armii ukraińskiej, ale było jeden z najważniejszych element dostawców ta została Stali dla Europy te ceny wzrost po prostu tutaj mamy bardzo wiele czynników koszt oczy nie tylko sama energia to jest moje koszty pracy koszty Stali, ale czy system nie jest, mimo że wszystko jakoś źle skalibrowany skoro bilet lotniczy do Krakowa, owszem w promocji, owszem, z dużym wyprzedzeniem, owszem, bez bagażu, ale sprawdzałem to przed programem mogłem kupić za 119zł, a bilet kolejowy kosztuje 199zł Reyes jest to bardzo źle skalibrowane jeśli chodzi o rozwój zrównoważony państwa i całej Europę stąd to wynika bez pewnych przyczyn, że różne elementy związane z ruchem lotniczym albo są dotowane chociażby część przewoźników lotniczych otrzymuje to pretekstem różnych reklam de facto ukrytą subwencję co więcej ma kwestia paliwa lotniczego itd. jest zupełnie inaczej opodatkowane już ma to miejsce chociażby w przypadku diesla samochodów autobusów czy też kosztów energii elektrycznej, która używamy trakcji elektrycznej nie loco napędzania lokomotyw czy elektrycznych zespołów trakcyjnych jest to oczywiście duży problem komisja europejska od wielu lat ten tym problemem stara się zajęcia jest jakby silna też zwyczajnie, że pan transport lotniczy jest ważne pełni ważną rolę, jakby nie ma silnej woli politycznej to z dnia natomiast na kolei jeszcze 1 bardzo istotne czynniki kosztowe należy mianowicie brak konkurencji to znaczy jak ją tak bardzo wielu dziennikarzom dziś pytać się podwyżki by są uzasadnione mówię częściowo na pewno są uzasadnione natomiast nie jestem w stanie się bez ujawnienia tych tajemnic zawodowych, które mam powiedzieć czy skala podwyżek jest uczciwa nie jest zawyżona po prostu brakuje pewnego takiego porównania się zaś będzie parkingu z prywatną konkurencję, której niestety nie ma wielu krajach, gdzie jest prywatny operator najlepszym przykładem mogą być 3, gdzie między Pragą, a Ostrawą 2 największymi ośrodkami miejskimi w Czechach te realia trochę dłuższa niż niższe Warszawa Trójmiasto Warszawa Poznań Warszawa Kraków jeździ 3 operatorów tamte ceny komercyjne biletów w drugiej klasie są zdecydowanie poniżej 100zł zarówno Leo Express region 3, jaki cel, kiedy dachy walczą o klienta i one żyją w ilości przewożonych klientów, a niekoniecznie z wysokości cen biletów, więc to jest czynnik, którego u nas nie ma i który powoduje, że ta podwyżka może być teoretycznie większa niż realny wzrost kosztów może być nie są tutaj wypowiadać, a z drugiej strony też to my bardziej politykiem, bo to co pan wiedział następcę początku tak jak Orlen dominuje na rynku hurtowym paliw tak jakby tak prof. Janusz Domin nagrania został właśnie tej polityczne właśnie, bo od roku kolejowy mający jeszcze kontrolowany przez skarb państwa, więc to jest inny ten rok był spełnieniem regulacja powalczyć tak bardzo dziękuję dr Michał Beim ekspert w dziedzinie transportu Instytutu Sobieskiego były członek zarządu PKP SA był gościem TOK 360 najświeższe informacje już za chwilę po nich sport 360 prosto z mistrzostw świata w piłce ręcznej w Katowicach pędy też trochę z głową w górach Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TOK360

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA