REKLAMA

Cud w strefie płatnego parkowania. Dlaczego jedni jej pragną, inni się boją

Gościnnie: Warszawa nadaje
Data emisji:
2023-01-13 06:00
Prowadzący:
Czas trwania:
41:22 min.
Udostępnij:

Jarek Osowski, autor tego odcinka podcastu zabiera nas na wycieczkę po placu Hallera. Na miejscu są prascy aktywiści Wanda Grudzień i Krzysztof Michalski oraz radny dzielnicy Mariusz Borowski. A jesteśmy na placu Hallera dlatego, że właśnie tam od nowego roku funkcjonuje rozszerzona strefa płatnego parkowania. Kiedyś znalezienie tu wolnego miejsca do postawienia samochochodu graniczyło z niemożliwością, a po wprowadzeniu parkomatów wolne miejsca od razu rzucają się w oczy. Jak to mówi Jarek, zdarzył się cud. O tym, że to cud spodziewany przekonuje nasz gość w studio Jakub Dybalski, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich. I przypomina, że strefa płatnego parkowania to po prostu narzędzie porządkowania miejskiej przestrzeni. Rozwiń »
O tym jak te strefy są urządzone w różnych miastach i jakie przynoszą (trochę inne) skutki opowiada w swoim felietonie Bartosz Piłat, ekspert transportowy z ośrodka PLANKOM. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Warszawa nadaje dzień dobry tu Wojciech Tymowski gospodarz podcastu Warszawa nadaje witam w naszym odcinku 34 tym razem zajmują się sprawą, która rozpala wśród mieszkańców Warszawy wyjątkowy buzujące emocjonalny ogień tak zgadli państwo będzie płatnym parkowaniu Jarek Osowski autor tego odcinka podcastu zabiera nas na wycieczkę po placu Hallera i na miejscu są trasy aktywiści Wanda grudzień Krzysztof Michalski oraz radny dzielnicy Mariusz Borowski, a jesteśmy na placu Rozwiń » Hallera, dlatego że właśnie tam od nowego roku funkcjonuje rozszerzona strefa płatnego parkowania jak to mówi Jarek zdarzył się psów kiedyś znalezienie wolnego miejsca do postawienia samochodu graniczyło z niemożliwością, ale po wprowadzeniu parkomatów wolne miejsca widać gołym okiem o tym, że to cud spodziewany przekonuje nasz gość studio Jakub Dybalski rzecznik zarządu dróg miejskich i przypomina, że strefa płatnego parkowania są po prostu narzędzie porządkowania miejskiej przestrzeni jej skutek to większa rotacja aut na miejscach parkingowych i większe możliwości parkowania dla mieszkańców, bo jak pokazują badania strefa płatnego parkowania po prostu działa, ale sama strefa w różnych miastach może być trochę inaczej zorganizowana i mieć trochę inną skuteczność opowiada o tym wartość Piłat ekspert ośrodka plan ku trochę jego opowieść o strefie w Krakowie Budapeszcie Wiedniu Marsylii generalny przekaz na ten temat komplikuje, ale to ciekawa komplikacja na zachętę postawił pytanie felietonu Bartka, kiedy miasto zarabia kierowca wtedy, gdy parkowanie jest stanie czy kiedy jest drogie zapraszam do słuchania Wojciech Tymowski z ulicy stolicy dzień dobre mówi Jarosław Osowski witam państwa parkingowym odcinku naszego podcastu wcześniej jeździliśmy tramwajem metrem na rozważa dzisiaj specjalnie jechaliśmy samochodem na plac Hallera na Pragę, żeby sprawdzić jak działa nowa strefa płatnego parkowania wolne miejsce z bardzo duża nie było problemu ze znalezieniem dużej szukałem parkomatu, więc warto mieć aplikację do płacenia za parkingach z nami są przed przychodnią na placu Hallera wylotu ulica Szymanowskiego pani Wanda grudzień dzień dobre wino społeczniczka z porozumienia dla praw i radny praski pan Mariusz Borowski dzień dobry państwu jak państwo oceniają te pierwsze dni z parkomatami z tej części praw no ja szczerze mówiąc jestem bardzo zadowolona tutaj jako mieszkanka okolice po pierwsze po wprowadzeniu nowej organizacji ruchu wreszcie znalazła się dla pieszych miejsca na chodniku, a czy nie tylko kierowcom się poprawiło tak nie tylko kierowca się poprawiła, ale pierwszym teście zdecydowanie poprawiło, zwłaszcza że tutaj osiedlu jest bardzo dużo placówek oświatowych i bardzo często były pozostawione przejścia to szczególnie niebezpieczne miejsca, gdzie rzeczywiście porusza się dużo małych dzieci wojny rzeczywiście za tych samochodów nie widać adres np. mojej ulicy na wysokości budynku Brechta 15 niestety, jakby tutaj władze dzielnicy od lat nie mogą sobie poradzić problem zostawiania tego przejścia zamiast postawić jakieś fizyczne blokady to powstały takie kocie oczka na jezdni oczywiście nic nie pomogło przejście było dalej zostawiane, a teraz, kiedy wprowadzono nową organizację ruchu w jasno wyznaczone miejsca parkingowe liniami linie są namalowane wszyscy wiedzą 10m przejścia, gdzie wolno stać i wraz z końca to przecież nie jest już nigdy zostawia ja właśnie widziałem też po drodze na jezdni, że jest zwężenie taka czerwona wysepka, żeby się nie wyprzedać to jest takie skanalizowanie ruchu przed przejściem dla pieszych przy przystanku teraz pytanie Pana Radnego pamiętam, że ta strefa nie jest prowadzona tak łatwo, że walka tutaj trwała parkomaty przez wiele lat zgadza się tutaj jeszcze do ostatnich chwil część radnych wbrew uchwale Rady Miasta stołecznego Warszawy można powiedzieć Rychu wówczas to chyba był listopad i z tego co pamiętam grudzień nomen omen zbierali podpisy pod petycją co ciekawe wśród podpisujących znalazło się wielu mieszkańców Targówka, ale pod petycja, czego dotyczyła petycja dotyczyła niewprowadzania SPP by zechciał jest w ostatniej chwili zablokować dokładnie tak wbrew mówi o uchwale, a dla, aby lokalne zadania tak oni obracamy się po prostu na ostatnią chwilę, bo ja bym rozumiał jeszcze we wrześniu w październiku 2020 roku, czyli potem poprzednim rozszerzeniu przeprowadzić faktycznie szersze konsekwencje także panujemy słuchaczom wtedy parkomaty stanęły na Ząbkowskiej na stalowe halowej tak to były rejonach tutaj na razie Hallera brakowało państw tak zabrakło właśnie tak i faktycznie wtedy, czyli to była właśnie jesień 2020 roku takie szersze rozmowy z mieszkańcami, ale właśnie tutaj tego rejonu może dałyby nam taką odpowiedź tak ewentualnie z mniejszym takim oporem społecznym to by było wprowadzone, bo to wszystko trzeba ludziom jasno i transparentnie komunikować, bo naprawdę ten SPPN uporządkowały kwestie parkowania w tym rejonie ja wiem ilekroć już musiałem skorzystać przyjechać samochodem właśnie do pól na plac cholera zawsze kończyło się to przynajmniej 2 rundami wokół placu Hallera dopóki znalazłem jedno miejsce dzisiaj nagle niczym za dotknięciem co dziś z czarodziejskiej różdżki tych miejsc jest bardzo duże jak można to tu kilkadziesiąt znaczy można to wytłumaczyć 2 osób część osób się wyniosła pewnie tam na północ Pragi poza rejon ronda zdarzeń z dnia Żerań tam na Żerań część osób przerzuciła się na komunikację część osób to jest z kolei fakt, który też będzie wymagał teraz uregulowania w ogóle te zmiany powinien autoryzować burmistrz Pragi północ nie pojedynczy radni z całym szacunkiem do naszych mandatów tylko gospodarz dzielnicy, którym jest właśnie burmistrz Pragi północ czy też burmistrzyni Pragi północ tak jak to miało niedawno to jest organ wykonawczy, który ma wszelkie uprawnienia, a kwestii uregulowania uporządkowania wymaga w dalszym ciągu przeniesienie do parkowania na tereny wewnątrz osiedlowe i to jest kwestionowany fakt, bo te samochody, dla których dzisiaj jest miejsce np. przy placu Hallera na ulice na ulicy nasza Knights Nadar wina, bo od wczoraj o dziewiętnastej godzinie, kiedy jeszcze byłem na spacerze wieczornym tamtych rejonach naliczyłem tam globalnie, czyli w rejonie Budzińskiego Szanajca Darwina globalnie tutaj plac Hallera ulica Borowskiego Tadeusza moc 80 miejsc parkingowych sporo godzina dziewiętnasta także pani Wanda miała uwagi do zastawionych podwórek praskich i taras jak to wygląda tak rzeczywiście z niej podwórkami jest problem może jeszcze tak jeszcze historyczny rys wrzucę bo kiedy trwały konsultacje w sprawie rozszerzenia strefy poprzedniego tego 2020 roku to odbyły się takie 2 spacery właśnie dla mieszkańców tej okolicy, czyli placu Hallera, iż mule, które miały wtedy nie być włączone do strefy i obiecywano nam wtedy, że w tym rozszerzeniu do tego nie dojdzie, bo to jest za dużo pracy ZDM nie zdąży tak dalej tak dalej, ale będziemy państwu pamiętać w kolejnym rozszerzeniu rzeczywiście na tych terenach się pojawią parkometry c do tego nie doszło dopiero pod koniec 2021 roku odbyły się konsultacje dotyczące tutaj stricte tego obszaru my w ogóle w 2018 roku zbieraliśmy tutaj podpisy na terenie całej Pragi w sprawie przeprowadzenia konsultacji dotyczących strefy płatnego parkowania i już wtedy postulowaliśmy te zgodnie z jakby sugestiami od mieszkańców, że strefa powinna obronić całą Pragę wewnątrz wału kolejowego co po prostu zapobiegnie w końcu tym ucieczkom, bo w momencie, kiedy strefa pojawiła się nowej Pradze granicą była ulica ratuszowa we wszystkie auta, które uciekały od opłat zastawia właśnie mają ulice ulica Brechta i plac Hallera dotarł tutaj jego najbliższe tereny pod Burkata Ross kim i podwórka i teraz w momencie, kiedy już parkometry stoją u nas to ulica Brechta ulica Groszkowskiego ulica Borowskiego dotąd zapełnione szpilki udało się wcisnąć nagle są kompletnie pusta i rzeczywiście na Grosickiego Borowskiego miejsc jest trochę dalej od budynku, więc dużo osób jak nie sięgają abonament tam to są różne biura usługi oczywiście te ulice stają całymi dniami teraz puste, bo po prostu widać było, że nastąpiły no ale lekarz uczeń markera w warunkach, bo na woli wśród mierzalnych dzielnicach burmistrzowie wymyśli i identyfikatory teraz kują tylko mieszalni oraz jeśli chodzi o podwórka to ja muszę z przykrością zgodzić tutaj z Mariuszem tak jak mówił, że zabrakło rzeczywiście tej gospodarskiej ręki burmistrza, bo jako mieszkańcy Brechta zwracaliśmy się jeszcze w kwietniu do pani burmistrz Ilony są Kozłowskiej, która była osobą nadzorującą zakład gospodarowania nieruchomościami w naszej dzielnicy, czyli właśnie tą jednostkę, która administruje podwórkami już wtedy zwracaliśmy się do pani burmistrz oto, żeby zadbała o to, żeby u jednocześnie wprowadzeniem SPPN zostały też zabezpieczone podwórka właśnie na wzór tych rozwiązań, które funkcjonują w Śródmieściu na woli na Żoliborzu na Ochocie my niestety na to pismo nigdy nie staje się on powiedział pani burmistrz tego potem wspólnie właśnie z Mariuszem na różnych komisjach bezpieczeństwa lokalnego spotykaliśmy się z urzędnikami i prosiliśmy o to, żeby rzeczywiście się zajęli tym tematem, żeby nie pojawi się ten problem, że samochody uciekające od opłat właśnie wpłynął na nasze podwórka tutaj nasze osiedla jest osiedlem zabytkowym tutaj jak ogromną wartość właśnie są te podmioty aktywnej części są zielone, więc bardzo baliśmy tego, żeby samochody po prostu zaczną niszczyć zieleń, którą możemy codziennie cieszyć, czyli od frontu wygląda optymistycznie, ale na tyłach i już nie tak bardzo jeszcze mam jedno pytanie w naszej dzielnicy na Żoliborzu przy okazji parkomatów doczekaliśmy się też kontra ruchu rowerowego i to jest bardzo wygodne, bo można sobie skracać drogę na 2 kółkach jak jest na Pradze czy tutaj też ten wynalazek dotarł tak bardzo dobre wieści, że tym razem udało się my też właśnie jako mieszkańcy dodaje okolice wspólnie Stowarzyszenie porozumienie prawdziwy pisaliśmy petycję do biura zarządzania ruchem drogowym do zarządu dróg miejskich o to, żeby właśnie tutaj od razu pojawił się ten kontra ruch na nowych ulicach jednokierunkowych łącznie ze strefą płatnego parkowania skoro wcześniej mogą jechać pod prąd tak, bo niestety właśnie na nowej pracy 2020 roku tego nie dopilnował no niestety tam do dziś nie ma kontra ruchu co sprawia, że rowerzyści, którzy normalnie pojechaliby tymi mniej uczęszczanymi uliczkami środkowa czynszowa tras niestety muszą dojechać aż do świeckiej i tam świecka jest ulicą, która tak naprawdę jest bardzo obciążona ruchem przez to, że nie ma obwodnicy muszą tam razem z tymi samochodami w tych spalinach w tym korku muszą jechać tamtędy przez to, że tego, że otoczenie nasz spacer parkingowe po Pradze tak zaczął się słodko gorzko, ale może spytajmy taras przechodniów mieszkańców jak oni patrzą na te zmiany, które zaszły na rowerze podjechał na plac Hallera pan Krzysztof Michalski pan mieszka winnej części Pragi tam parkomatów nadal nie ma no właśnie mieszkam w części Pragi zwanej Szmulowizna ma czy wręcz Michałowi MO no to jest faktycznie taka już przy wyspa praska, gdzie strefy nadal nie ma wg tutaj analiz ZDM-u tam jeszcze nie trzeba wprowadzać takich rozwiązań jak na pozostałych ulicach Pragi jak pan widzi zgadza się pan z tym stanowiskiem to znaczy jeśli chodzi o Szmula Wizny to rzeczywiście można znaleźć miejsca przy ulicach nie jest także one są kompletnie wypełnione natomiast dostrzegalne jest zjawisko przesuwania, jakby tego nielegalnego parkowania to znaczy, jeżeli dziś granica jest na ulica Radzymińskiej no to faktycznie ma sąsiadujących z nią ulicach nieobjętych płatnym parkowaniem no chodniki są zastawione szczególnie np. tam w pobliżu jednej z placówek przedszkolnych dużo takich terenów niezabudowanych istnienie niemożna można zgłaszać, ale to, jakby ze względu też na niedobory kadrowe po stronie straży miejskiej to powoduje, że te interwencje odbywają się zbyt późno, czyli kierowcy, którzy w ten sposób by zaparkowali jedno zdążą odjechać, zanim my patrol przyjedzie i później dostajemy informację, że nie stwierdzono, jakby tutaj takiej sytuacji nie widać jak strefa działa tutaj dzieje się znajdujemy tak, bo ja teraz jechałem od strony Wybrzeża Helskiego przez park praski później ulica Jagiellońską tutaj skończyłem Brechta kilkadziesiąt miejsc postojowych pustek naliczyłem, więc myślę, że mieszkańcy tej części właśnie osiedla Praga 2 bez problemu znajdą miejsce po powrocie z pracy cieszy też fakt, że w miejscu, które się z tym momencie znajdujemy, czyli przy przychodni przy placówce pocztowej swobodnie można zaparkować tutaj podjechać właśnie z dzieckiem osobą starszą podwożą i nie ma problemu, a wcześniej no trzeba było krążyć tutaj po tych uliczkach i ich szukać miejsc i fakt, że też dla rowerzystów te ułatwienia zostały wprowadzone w postaci kontra ruchu też znacząco sprawny transport dziękujemy przepraszam nagrywana audycja strefa płatnego parkowania czy pani mieszka na Pradze tak i zauważyła pani zmianę jak zaczął działać parkomaty jeszcze nie ma pani samochód mamy samochód mamy już abonament udało się łatwo zdobyć czy Traore bardzo łatwo się udało zdobyć wynajmujemy mieszkanie mogliśmy zrobić meldunek przez internet, więc bardzo szybko sprawnie poszło potem ZM trwało tylko chwilę także i jest więcej miejsc będzie łatwiej zaparkować sądzę nie zauważyłam nic takiego, że nie zmienia to nie jest nic nie zmieniło pod naszym blokiem na naszym osiedlu jest dokładnie tak samo zapchane jak było, ale wszyscy mieszkańcy mają miejsce także dla nas się nie zmieniło rozumiem dziękuję jest dobry wieczór pan tutaj mieszka zauważył pan zmiany no, więc jest tego płatnego parkowania teraz, a pan ma samochód czy nie no mam i jaka jest różnica z parkowaniem łatwiej znaleźć miejsca teraz czy nie no oczy akurat na mojej ulicy tak średnio, że tak powiem, bo cały czas parkują, ale więcej tych samochodów widzę lokatorów, że tak powiem nie tych przyjaznych można powiedzieć tak w ciągu dnia czy wieczorem też w ciągu dnia to jest panie powstał w końcu tak, bo tak to nie parkują faktycznie osoby te, którzy przyjeżdżają tam gdzieś spoza Warszawy taki przesiadają się w autobusach tutaj robili właśnie państwa taniej, czyli czy teraz mamy teraz po, jeżeli chodzi o tak w tym tygodniu w tych godzinach takiej szczytowy, gdzie się do pracy chodzi tak mamy dziś jest po fakcie, jeżeli chodzi jest miejsce zaparkować a jakie były nastroje przed przedtem wprowadzanie ludzie się bali parkomatów jak to jak pan pamięta na czym należy się bowiem parkomaty tak było też na twarzy zachwyca taka zaś zysk, ale pan ile płaci jako mieszkańcy znaczy ja to nie pamiętam, bo to jest tam kupuje rocznie taki abonament akuratnie to nie pamiętam ten tańszy czy 35zł 30zł roczna 30zł rocznie rozszerzonym nie potrzeba, jeżeli teraz możliwości tak w miarę duży okręg jest można powiedzieć parkowania tak jest to wystarcza rozumiem dziękuję rozwijania na to przepraszam nagrywamy o strefie płatnego parkowania nowej ja miałam nic wspólnego nie mam samochodu jedynie tylko 2 rowery zaparkowane w swojej piwnicy prawda, a oni, ale raczej czarny dział ważył panie ja kie po prostu tyle ile oraz tych samochodów parkuje mniej raz więcej tak jak widzimy obecnie prawda zależy też dnia i wchodzi do gry jeśli chodzi o w weekendy to bardziej są pozajmowane wtedy w weekendy jak się nie płaci to Tarnowa jak jak trzeba płacić to dokładnie dokładnie to wtedy ludzie szukają miejsca, gdzie jest za darmo wszystkim życzę najlepszego, żebyśmy głową normalnie parkowali prawda, żeby był Wilk syty i otacza, żeby 1 strona zadowolona i druga prawda dziękuję także kotów to wszystko z placu Hallera, gdzie zaczęła działać strefa płatnego parkowania teraz przenosimy się do studia przy Czerskiej zapraszam do wysłuchania rozmowy z rzecznikiem zarządu dróg miejskich dobre mówi Jarosław Osowski witam za studia z Czerskiej dziś państwa moim gościem jest Jakub Dybalski rzecznik zarządu dróg miejskich dzień dobry dzień dobry witam serdecznie i wracamy z Pragi, gdzie od nowego roku jest większa strefa płatnego parkowania zarząd dróg miejskich zostawił tam w 40 parkomatów 33 dokładnie w okolicach placu Hallera no i oczywiście 117 na północnym Mokotowie w sumie wychodzi tak równo 105 nagle co jest bardzo duże miejsce w wolnych do parkowania czy zarządu miejskich już szacował i ile samochodów było z tych rejonów nie mam wrażenie, że to coś jeszcze za wcześnie, chociaż powiedział pan panie redaktorze cóż ono dla nas to nie jest żadne zaskoczenie dlatego żadna nie pierwsze takie rozszerzenie strefy płatnego parkowania za każdym razem taki cud się zdarza to może Boży to na Ochocie czy wcześniej na woli oczywiście też trochę trzeba do tego podchodzić na razie ze spokojem, dlatego że jednak mamy ten tydzień poświąteczne dzieciaki wróciły do szkół, ale prosił jeszcze się nie otworzyło troszkę tam wraca z tych wyjazdów między świątecznym, więc jak jeszcze trochę poczekał ze dwa-trzy tygodnie, ale ewidentnie to, że strefa działa widać słychać też, że nie wszyscy mieszkańcy zdążyli sobie wyrobić abonamentu, więc być może ewakuowali swoje samochody, gdzie indziej ja nawet mam takie sygnały od znajomych znajomych, że rzeczywiście tutaj na Mokotowie ci, którzy mieszkają jeszcze tam machnęli ręką jeszcze wyrobić abonamentu jest na razie przedstawić ten samochód gdzieś tam kilkaset metrów dalej Galina i tak abonament dopiero wyrobią, więc takie sytuacje rzeczywiście coś się zdarzają, ale to, jakby w ciągu najbliższych tygodni będzie się układał, czyli wokół nowej strefy mamy z kolei dramat, bo tutaj bardzo trudno znaleźć się wolne miejsca np. koło redakcji właśnie, gdzie mieści się przy Czerskiej w pobliżu Gagarina albo na górnym Mokotowie za ulicą różaną tam podobne pandemonium teraz, bo wszyscy się przenieśli wszyscy parkują tam, gdzie za darmo właśnie jesteśmy w dobrym miejscu przy Czerskiej, żeby to obserwować, bo to jest dokładnie na południe od Gagarina czy w tej strefie przygranicznej przed strefą płatnego parkowania to zjawisko, które występuje właśnie wszędzie, gdzie mamy strefę to znaczy gdzieś tam za granicą strefy niektórzy rzeczywiście próbują od tych opłat uciekać no tutaj trochę przed tym nie unikniemy natomiast jest też powód do tego, żeby strefy jednak dalej poszerzać akurat Mokotów jest o tyle specyficzne, że tutaj nie ma takiej bardzo dobrej naturalnej granicy, żeby strefa zamknąć to znaczy mamy ulicę Gagarina jeszcze teraz przebudowywaną, więc przez nią przejechać trudno, ale to nie jest taka Super fajna granica, więc oczywiście plany, żeby strefy dalej poszerzać są, tym bardziej że no, gdyby wspomniał pan panie rektorze Czerskiej Czerską też dobrze znam od lat wielu i tutaj tak naprawdę zawsze te samochody parkowały zawsze było ich mnóstwo, więc powoli przygotowujemy się do kolejnych badań na dalszej części Mokotowa badań zajętość miejsc parkingowych to zawsze początek właśnie chciałem spytać o te badania, kiedy one odbędą, bo mieszkańcy Mokotowa sygnalizowali, że oni chcą znacznie większej strefy płatnego parkowania niż za dębu w stanie przygotować to było takie specyficzne w tej dzielnicy, bo w innych są protesty, a tutaj ludzie jednak zależało, żeby jak najszersza była strefa płat prawda w trakcie konsultacji rzeczywiście mieliśmy sporo takich sygnałów, żeby może nie kończyć, gdzie chcemy zakończyć, żeby jednak zrobić dalej no w doba ma 24 godzinny tydzień ma 7 dni nasze moce przerobowe też są też ograniczone takie poszerzenie strefy, toteż potężne przedsięwzięcie logistyczne i związane z pracą po prostu tyle byliśmy w stanie zrobić na na ten moment natomiast przygotowujemy się ogłoszenia przetargu na przeprowadzenie takich badań on powinien być ogłoszony niedługo, więc w tym roku na pewno ruszą tak jak wspomniałem ten pierwszy krok do jak całego tego procesu poszerzenia strefy parkingowej no, który trwa tak mniej więcej rok, a ile naprawdę można powiedzieć, że już cała dzielnica jest objęta płatnym parkowaniem zostały jeszcze Szmul Michałów tam oddam uznał, że parkomaty są niewskazane, choć mieszkańcy też chcieli to na Mokotowie jak daleko granica płatnej strefy może się przesunąć na południe mówiło się kiedyś nawet na biurowy Służewiec musiałem bądź wykroczenia parkomat jest sporo głosów, że w zasadzie warto było dojść do Mordoru, dlatego że tam jestem duży problem albo chociażby samo Służewcu to zrobić jednak trzymamy się tego, żeby robić osobnych stref co w Warszawie, żeby jednak ją poszerzać organicznie czy trochę tam, gdzie należy dojść odpowiedział takie pytanie dadzą nam właśnie te badania pamiętajmy, że to nie jest tak, że my siadamy sobie jakiś tam przy biurku z zasadami wymyślamy tutaj będzie strefa tutaj będzie strefa tylko jakby mamy pewne podejrzenia co do tego, gdzie brakuje przestrzeni parkingowej i gdzie takie narzędzie, jakim jest strefa płatnego parkowania może tam sytuację poprawić bo jakby wprowadzenie strefy ma 2 cele po pierwsze, zwiększenie rotacji miejsc parkingowych tak, żeby 1 miejsca postojowego po prostu skorzystało więcej kierowców to działa świetnie i to w każdym miejscu, gdzie sprawa jest prowadzona funkcjonuje druga rzecz jest ochrona miejsc postojowych dla mieszkańców ani parkują swoje płatnego parkowania korzystają z abonamentów, czyli za parkowanie płacą, więc w lepszej sytuacji niż wszyscy przyjezdni, którzy muszą za parkowanie płacić, a trzecia rzecz to ściąganie pieniędzy od kierowców jak są przekonani niektórzy haraczu dniach, a nie da się ukryć, że ta strefa zarabia pewnie ten poprzedni 20202002. rok zamkniemy wynikiem chodzi o wpływy ze strefy tak w okolicach 300 000 000zł, więc to jest pewnie sporo no to, jakie są wydatki strefa kosztuje nie ma w tym momencie, jakby konkretnej sumy, ale pamiętajmy, że to jest właśnie konieczność wyznaczenia tej strefy konieczność zakupu i utrzymania parkomatów to jest cały sztab ludzi, którzy zajmują się np. opłatami za brak opłaty parkingowej odwołaniami to jest potężne przedsięwzięcie taka strefa i ona nie jest po to, żeby miasto zarabiało jak podejrzewam że, gdyby strefy nie było to by Warszawy szła o 0 natomiast celem strefy jest właśnie zarządzanie przestrzenią w mieście i mam takie poczucie, że ono lepszego narzędzia, żeby to robić niż strefa płatnego parkowania, gdzie się nie wymyślono, kontynuując wątek finansowy, odkąd pamiętam abonamenty mieszkańców kosztują 30zł właśnie od początku, gdy parkomaty w Warszawie były uruchamiane w 1999 roku ćwierć wieku prawie minęła, a te abonamenty kosztują bez zmian 30zł no chyba jednak za mało na tle innych miast tak właśnie to, zwłaszcza jeśli porównać oba elementy innym miastami tam jakby taki 100zł 10zł miesięcznie taki standard mniej więcej rzeczywiście w Warszawie tych cen abonamentów nie podnosiliśmy od samego początku, bo trochę wychodzimy z założenia, że nie robimy tej strefy wbrew mieszkańcom to znaczy, jakby takie przyjęliśmy założenie w Warszawie, że to raczej jest narzędzie, które ma z tego całego zasobu samochodów, które w danym miejscu parkują raczej odciążyć tę część samochodów przyjezdnych, a nie tę część samochodów mieszkańców, które tam stoją my tego bardzo pilnujemy, żeby ta strefa właśnie nie uderzała mieszkańców kilka temu wprowadziliśmy drugi rodzaj abonamentu abonament obszarowy on jest dużo droższy od 6zł rocznie ma miesięcznie to też są śmieszne Tarnobrzeg 70zł wliczając, porównując to do kosztu miejsca postojowego dziś w garażu podziemnym oczywiście dużo mniej, ale też pamiętajmy, że abonament to nie gwarancja miejsca postojowego czy to jest możliwość parkowania bez opłat na danym obszarze natomiast to jest gwarancja, że to miejsca postojowe znajdziemy tak to powinno działać, że powinniśmy znajdować, ale to nie jest prywatne miejsce postojowe część mieszkańców tak niecałe 10% korzysta z tych abonamentów obszarowych, czyli tych abonamentów za za 6zł no to jest taki układ ma wrażenie, bo mniej więcej słuszne skoro, jakby niecałe 10% korzysta z tych abonamentów obszarowych to i tak wpływy z tych abonamentów to jest mniej więcej tyle samo co, która powstała dodatkowa oferta dla mieszkańców, a chciałem spytać w ogóle o strefę w całości jak ona jest duża na tle innych miast nie może też na tle europejskich stolic są takiego jeśli chodzi o Polskę to ona jest w zasadzie nieporównywalna z żadną inną może troszkę jest porównywalna ze strefą krakowską jest też dosyć spora w Krakowie, o ile kojarzy nam 20 kilka tysięcy miejsc postojowych w strefie w Warszawie po tych zmianach od początku stycznia mamy blisko 60 000 miejsc postojowych natomiast standardowo Wrocław Łódź Gdańsk czy Szczecin, czyli duże miasta to jest strefy po kilka tysięcy i postoju, więc tutaj tak naprawdę trudno porównywać jedno z drugim się mierzymy zupełnie innymi problemami np. śledzie kontrolę tej strefy to chciałem spytać zarządzanie, bo w 2019 roku prezydent Trzaskowski zapowiedział sukcesywne powiększanie strefy płatnego parkowania, ale to zostało poprzedzone zmianami czy można przypomnieć się jak zarząd dróg miejskich uszczelnią strefę jak jak modyfikował kontrolę, żeby kierowcy, którzy płacą rzeczywiście czuli, że nie ma obok nich gapowiczów, którzy unikają to była kiedyś plaga to jest arcyciekawy temat, dlatego że jak bardzo często jestem pytany o tutaj kontrola tutaj podnieśliście stawki za parkowanie tutaj większość kary, jakby jestem pytany teraz 300zł prawda na teraz to jest to jest ta kara za brak opłaty parkingowej to jest 300zł bardzo często jestem pytany oto konkretny element tej strefy by i zawsze zwracam uwagę, że jakby to wszystko się ze sobą łączy cofamy się 5 lat i mamy strefę, w której kara za brak opłat parkingowej 50zł, czyli tyle co nic to jest mniej więcej tyle ile zapłacił ktoś kto by tam zaparkował przez cały dzień montowaliśmy strefy wyłącznie pieszo co tak naprawdę nie pozwalał na wyłapanie wszystkich 25 patroli pieszych podwójnych tak to wyglądało tak jest, gdy ja dokładnie takie same opłaty za parkowanie były no mniejsza niż koszt biletu autobusowego, więc tak jakby, jeżeli ktoś miał przyjechać do centrum Warszawy autobus ma przyjechać do centrum Warszawy samochodem nie miał żadnej zachęty, żeby to zrobić na komunikację miejską w te wszystkie zmiany, które zaszły od tego czasu jest po pierwsze, wprowadzenie kontroli, czyli wprowadzenie tych samochodów, które wszyscy znają biały samochodów elektrycznych takich białych trumien na kanale jeżdżą po Warszawie migają na żółto na jej pilnujcie się kierowcy, bo ona mają takie urządzenia, które skanują tablice rejestracyjne i wtedy urzędnik widzi w centrali to nie zapłacił na dachu mają takie kamery, które rzeczywiście samochód przejeżdża to sprawdza wszystkie tablice rejestracyjne po kolei i system od razu porównuje to z bazą tych numerów rejestracyjnych, które w tym konkretnym momencie mają zapłacone postój taki samochód przejeżdża potem przyjeżdża po raz drugi, jeżeli w obu przejazdach ten numer rejestracyjny wyskoczył w bazie rząd nie może płatnego postoju od wtedy automatycznie generowana kara wysłana później on rozpoznaje też samochody mieszkańców prawda, bo one też są w danych mamy w bazie dane abonamentu, więc automatycznie tak naprawdę wszystko numery rejestracyjne, które albo mają opłacony postój albo nie mają tego opłaconego postoju albo, ale nie muszą, dlatego że jakieś powodu nie muszą płacić albo właśnie są auta mieszkańców momentalnie usuwane tych danych w ogóle zbiera tych pojazdów do kontroli elektronicznej już jest bodajże 99 rzeczywiście zaczęliśmy 3 lata temu od 2 potem doszło trzecie potem dalej się powiększą w tym momencie jest ich 9 no to jest więcej taka liczba, która nam pozwala w spokoju w całości kontrolować strefę, a ja wiedziałem nawet na Żoliborzu, że one jeżdżą koło dziewiętnastej, bo też parkomaty są czynne 2 godziny dłużej do dwudziestej, czyli o każdej porze dnia można spodziewać kontroli jeżdżą przez cały czas, kiedy sprawa funkcjonuje od ósmej rano do ósmej wieczorem kierowcy tych aut mają każdego dnia określoną trasę, którą muszą przejechać i skrupulatnie kontrolują, ale okazuje się, że część kierowców dała sobie radę z tą nowoczesnością za kontrolami i po prostu parkuje w miejscach niedozwolonych, czyli niewyznaczonych tam już kontrolę żadnemu nie sięgają kierowcy łamią przepisy są bezkarni po prostu tam jest potrzebna kontrola straży miejskiej to jest rzeczywiście ten problem, z którym w Warszawie musimy sobie jakoś poradzić my, wyznaczając strefy staramy się do maksimum wykorzystać przestrzenie ulice i wyznaczyć miejsca wszędzie, gdzie to jest możliwe tam, gdzie parkowanie jest nielegalne czasami wcześniej kierowcy parkowali albo jest osób chowanych albo jest to przynajmniej oznaczane, że to miejsce jest nieprzepisowe, ale no kierowcy czynami niektórzy radzą sobie tak jak pan redaktor powiedział czy nie można nawiązać współpracę ze strażą miejską wyposażyć takie urządzenia stworzyć wspólne patrole nawet nie potrzeba nawiązać współpracę po prostu mam wrażenie, że straż miejska, aby z takiej technologii nie konkretnie tej samej, ale takiej technologii mogłaby pewnie swoich zadaniach korzystać nie zna specyfiki pracy na straży miejskiej czy innym jest sprawdzanie opłat za parkowanie, o czym innym jest sprawdzanie przestrzegania przepisów ruchu drogowego to pewnie inny materiał dowodowy jest zbierany, więc pewnie on musi być zbieranych inny sposób, ale jestem przekonany, że to technologie, jeżeli ona nam pomaga w kontroli strefy płatnego parkowania, jeżeli podobną technologię już w momencie testujemy do na do sprawdzania stanu dróg np. wyszukiwania przewróconych znaków szydził w drodze to myślę, że podobna również mogą być wykorzystane przez straż miejską do ich zadań rozmawialiśmy już programem parkingowym prezydenta Trzaskowskiego i w nim też były kroki, które nie zostały prac np. strefa śródmiejska, czyli to jest taki obszar działające już w innych miastach przy w Krakowie to też była mała dzisiaj, gdzie parkowanie jest droższe i Kraków właśnie w styczniu 2023 roku podwyższa jeszcze bardziej tę pata bodajże do 8zł za godzinę przypomina Warszawie to jest 4 pół złotego za pierwszą godzinę to co z tą strefą śródmiejską ona będzie w Warszawie na jakim obszarze, kiedy przeprowadziliśmy badania dotyczące ewentualnego wprowadzenia strefy śródmiejskiej na takim obszarze ścisłego Śródmieścia i Powiśla natomiast my, jakby o strefie miejskiej myślimy nie tyle ne pod kątem jeszcze podwyższenia opłat parkingowych, ale pod kątem wprowadzenia takich opłat w weekendy to znaczy z naszych badań wynika, że by jak nie ma potrzeby w tym momencie w Warszawie, żeby ta opłata była wyższa natomiast jest potrzeba, żeby w niektórych miejscach np. właśnie na Powiślu parku fontann przy Starym mieście przy trakcie Królewskim tam nie sposób wjechać, żeby te opłaty wprowadzić w weekendy przypomnijmy nasz skład straż miejska właśnie takie rozwiązanie, które pozwala po pierwsze, podnieść opłaty w stosunku do tego co jest w takiej zwykłej strefy płatnego parkowania, a po drugie, również prowadzi takie opłaty w weekendy, dlatego że taka standardowa strefa strefa płatnego, kiedy moment Warszawy przeprowadziliśmy badania przygotowaliśmy ten projekt zmian, kiedy będzie już jest pytanie do mnie pytanie do radnych miasta stołecznego, czyli zarząd dróg niski jest gotowy ma udokumentowaną potrzeba wprowadzenia takiego rozwiązania tak czy jakby to wszystko zostało przygotowane na swoją pracę wykonaliśmy teraz jest jeszcze 1 zależność kolejne odbyły się konsultacje społeczne w jeszcze w 2021 roku na Saskiej Kępie Kamionku, a parkomatów tam nie ma dzisiaj, kiedy tam będzie wprowadzone płatne parkowanie, a przypomnę, że to są ulice obstawione samochodami na przejściach dla pieszych na zakrętach na skrzyżowaniach na takiego bałaganu jak w tej części Warszawy to chyba nie ma nikt tak Saska Kępa Kamionek to są specyficzne by miejsca, bo rzeczywiście takie pomysły aktor powiedział tam samochód na ma samo chodzie natomiast tam jakby propozycja wprowadzenia stref płatnego parkowania z spotka się bardzo dużym sprzeciwem części radnych, a radni warszawscy zdecydowali się wyłączyć póki co te obszary z rozszerzania stref płatnego parkowania do tego, że początkowo zakładaliśmy, że razem z pomocą Mokotowem razem z okolicami placu Hallera również właśnie Saską Kępę obejmie strefa teraz od stycznia radni lokalni bardzo mocno to oprotestowali ja się dziwie, tym bardziej że właśnie teraz jak rozmawiamy mogą sobie obejrzeć efekty wprowadzenia tego wszyscy obrażenia Saskiej Kępie zdają sprawę z tego, że skład jest fatalna proponujemy rozwiązanie natomiast mam wrażenie, że niektórzy radni mówią nie zgadzam się na to rozwiązanie tylko, że nie mają żadnego innego pomysłu żeby, żeby poprawić to jest to jest podobna jak strefa śródmiejska, jakby projekt jest gotowy to jest kwestia po prostu decyzji życzmy, więc sobie, żeby w tym roku 2023 nie skończyło się na rozszerzeniu strefy płatnego parkowania o Pragę i część Mokotowa, ale też, żeby doczekali się parkomatów mieszkańcy Saskiej Kępy Kamionka bardzo dziękuję za rozmowę naszym gościem był Jakub Dybalski rzecznik zarządu dróg miejskich dziękuję również i zapraszam do wysłuchania felietonu Bartłomieja Piłata mówił Jarosław Osowski Gazeta stołeczna po Warszawa ma głos niskie stawki za postój, czyli metoda na zarabianie na kierowcach Bartosz Piłat władze Warszawy od pewnego czasu są stany z każdej strony za swoje działania związane ze strefą płatnego parkowania dla jednych to drenowanie kieszeni kierowców inni zakładają, że dzięki strefie mogliby parkować bliżej mieszkania, więc irytują się, że jest jeszcze nikt nie ma jeszcze inni pomstują, że parkowanie jest zadanie, bo liczą na mniejszy ruch samochodowy jeśli ceny wzrosły skupmy się na tych ostatnich dziękuję, że Warszawa wprowadzi śródmiejską strefę, czyli taki wariant strefy płatnego parkowania, który pozwoliłby wprowadzić wyższe ceny za godzinę postoju skoro Poznań Kraków Gdynia Gdańsk Toruń Wrocław taką mają to dlaczego Warszawa zwykłej maksymalna stawka 0,15% pensji minimalnej, czyli w pierwszym półroczu 2003. roku to 5zł 20gr wśród miejskiej to 0,45% wysokości pensji minimalnej, czyli w pierwszym półroczu 2003. roku to 15zł i 70gr podkreślmy to stawki maksymalne 15zł 70gr za godzinę postoju to robi wrażenie, kiedy w 2018 roku pytano kierowców w Krakowie, którzy parkowali w Śródmieściu, jaka kwota skłoniła ich do rezygnacji z przyjazdu autem okazało się, że dopiero 8zł byłoby stawką skutecznie zniechęcając do auta, a radni zgodzili się wtedy na 6zł, jaka stawka dziś byłaby granicą bólu można domniemywać, że około 10zł 11 czy to jednak działa tak jak chcielibyśmy w Krakowie właśnie dyskutują o podwyżce, bo obecne stawki, czyli wspomniane 6zł przestały robić wrażenie i miejsce postojowe znowu nie jest łatwo wyczuć uwagę, że to cena podąża za rzeczywistością na pasach postojowych ażeby nadążała zniechęcała do długiego postoju decyzję muszą podjąć radni, a to trwa nadążyć ze stawką za postój nie udaje się, więc niemal nigdy sytuacja w strefach płatnego postoju rzadko bywa perfekcyjna nadążyć próbowano niedawno w Budapeszcie testowane były parkomaty, które zmieniały cennik zależnie od pory dnia testowane były też rozwiązania które, bazując na bieżące informacje z ulic zgodzimy na godziny zmieniały stawkę zależnie od tego ile akurat miejsc było zajętych nie dało efektu albo proponowane rozwiązanie było zbyt drogi do wprowadzenia, iż kierowca nie wie ile będzie kosztowało parkowanie nie będzie mógł ocenić czy opłaca musi jechać autem czy nie ostatecznie w Budapeszcie jak w większości stref w różnych częściach miasta obowiązują różne stawki za postój zależnie od tego jak bardzo są atrakcyjne dla kierowców w zeszłym roku ceny maksymalne wzrosły do 7,5zł za godzinę tu czas przypomnieć, że jak na razie mówimy o strefach, które obejmują jedynie Śródmieścia powód jest oczywisty od Śródmieścia przyjeżdża najwięcej samochodów, więc tam jest najwięcej problemów z parkowaniem a gdyby strefa była większa i Wiedeń strefą płatnego parkowania pokryty jest niemal cały systematyczne poprawianie rozwiązania i pokrywanie coraz większych powierzchni miasta przyniosły efekt odsetek podróży autem po mieście zalicza się tam do najniższych na świecie jest obiektem zazdrości wielu transportowców ze działały, więc nie tyle ceny za postój, ale fakt, że podróż z dowolnej dzielnicy wiązał się kosztem postoju Czyżby to powierzchnia strefy była niczym no niekoniecznie w Wiedniu obowiązuje od dawna prosta zasada na ulicy można parkować maksymalnie 2 lub 3 godziny zależnie od dzielnicy czy w interesach podjechać można ale, żeby na cały dzień zaparkować pod pracą te już nie, chyba że ktoś ma miejsce na parkingu komercyjnym kubaturowym podziemnym co jak się domyślacie nie jest tanie, bo przecież miejsce postojowe kosztuje ma samochód zadbają o miejsce postojowe proste nie bieda ulgowo traktuje mieszkańców swoim kwartale nie tylko mogą parkować dłużej, ale do tego mają miejsce postojowe tylko dla siebie nie są one tanie, ale nie trzeba budować garażu jeśli ktoś myśli o kupnie auta to może rozwiązaniem będzie podniesienie cen abonamentów dla mieszkańców w Warszawie są prawie za darmo, a liczba aut, jaką posiadamy w przeliczeniu na mieszkańca jest wśród najwyższych w Europie znowu niestety nie ma gwarancji zerknij do Marsylii strefa płatnego parkowania wszystkich dotyczy takich samych zasadach od rana do wieczora specjalnych abonamentów dla mieszkańców nie ma i co każdy ma wykupiony parking dla swojego auta ludzie mają mniej aut ruch uliczny jest mniejszy jest dokładnie na odwrót każdego rana wszystkie auta zaparkowane na ulicy są odpalane ich właściciele wyjeżdżają poza strefę opłatą najczęściej jadą do pracy skoro postój na ulicy kosztuje to nie opłaca się korzystać z komunikacji miejskiej w ciągu dnia dość łatwo można, więc znaleźć w strefie miejsc postoju, ale wieczorem wieczorem odbywa się walka ożycie, czyli jakiekolwiek niekoniecznie legalne miejsce postojowe i tak codziennie czy, więc płatne parkowanie miało zupełnie sensu strefy były jedynie metodą na uzupełnianie budżetu miasta nie te wszystkie przypadki, które opisaliśmy to wskazówki, że nie ma prostych i ostatecznych rozwiązań strefy działają powstała na ten temat kilka prac badawczych wszystkie wykazywały, że stopień dostępności miejsc postojowych poprawia się wraz z wprowadzeniem od płatnego parkowania to może, chociaż wykazaliśmy, że śródmiejska strefa w Warszawie nie ma sensu po prostu pozwoliłby wprowadzać absurdalnie wysokie stawki by zarabiać pieniądze dla miasta nie jest dokładnie na odwrót to niskie stawki są metodą na zarabianie na kierowcach niska stawka nie odstrasza od płatnego parkowania, bo większość ludzi na nią stać czy jeździmy parkujemy tak samo chętnie, a nasze opłaty wzbogacają miejską kasy wysoka stawka znaczną część kierowców do parkowania zniechęci będziemy mieli, więc mniej parkujących aut, a te, które będą parkowały będą stały krócej więcej miejsc postojowych będzie pustych nieopłaconych podniesienie stawek do 810zł za godzinę wcale nie musi doprowadzić do wzrostu przychodów miasta, ale niemal na pewno zmniejszy liczbę aut na ulicach skoro część miejsc postojowych już na trwałe będzie ustanie zajęta niewykorzystanej nieopłacona czy są potrzebne być może warto czymś zastąpić dziękuję wspólną wyprawę, ale w tym odcinku już parkujemy przypominam, że podcast Warszawa nadaje tworzą dziennikarze gazety stołecznej i serwisu Warszawa wyborcza PL, a kolejne odcinki odpalamy co drugi piątek o godzinie szóstej rano w następnym gramy z wielką orkiestrą Świątecznej pomocy emisja 27stycznia 2 dni przed finałem orkiestry Jurka Owsiaka do usłyszenia Wojciech Tymowski Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE: WARSZAWA NADAJE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA