REKLAMA

Co stoi za sukcesem zespołu "The Beatles"?

Maciej Zakrocki przedstawia
Data emisji:
2023-01-12 23:00
Prowadzący:
Czas trwania:
50:25 min.
Udostępnij:

Jako nastolatkowie panowie zaczęli grać w drugiej połowie lat 50. w różnych konfiguracjach, ale dość szybko trzech z nich John Lennon, Paul Mc Cartney i George Harrison zaczęło trzymać się razem. Co sprawiło, że stali się kultowym zespołem? I jak wpłynęli na świat muzyczny?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Maciej Zakrocki przedstawia dobry wieczór po krótkiej przerwie w czwartek 12stycznia wracam do pracy i wracam do krótkiej, ale jednak już tradycji czwartkowych spotkań z państwem to dzień, a dokładnie koniec dnia, który poświęcam na historię świata niektóre państwa może zaskoczę, bo dzisiejszy temat nie kojarzy się z moimi zainteresowaniami historią polityki wielkich konfliktów tajnych operacji czy ludzi, którzy zmieniali losy świata, ale pomyślałem, że nie sposób Rozwiń » pominąć takiego wydarzenia jak pojawienie się zespołu Debit ZUS, który był przecież nieprawdopodobnym fenomenem muzycznym i kulturowym czymś co dzisiaj określamy 1 słowem kultowy, a ponieważ mija właśnie 60 lat, kiedy ta legenda zaczęła powstawać to mamy dodatkowy pretekst by ją przypominać jako nastolatkowie panowie zaczęli grać w drugiej połowie lat pięćdziesiątych w różnych konfiguracjach, ale dość szybko 3 z nich żądano ponad karne i George Harrison zaczęło trzymać się razem ciekawe zmieniali się tylko perkusiści najpierw był w ekipie Tomasz mól potem, gdy zespołowi zaproponowano występy w Hamburgu zastąpił go o PIT Best a gdy pojawił się propozycje nagrań studyjnych i sugestie, że Best nie jest taki Best w zespole pojawił się Ringo Starr co ciekawe to jeszcze nieznacznemu procesu budowy zespołu, bo w niektórych nagraniach tego czasu na perkusji pojawiał się niejaki Andy Whyte, ale już od przełomu roku sześćdziesiątego drugiego i 60 tego trzeciego można mówić o stałym składzie zespołu Debit ZUS Lena ma karnej Harrison lista zaczęło się o nich mówić, ale przede wszystkim zaczęto ich słuchać i właśnie wczoraj 11stycznia miłośnicy zespołu obchodzili dokładnie 60 rocznicę wydania singla Plis Plis mi, który zajął pierwsze miejsca na wszystkich brytyjskich notowaniach z wyjątkiem rekord Rita ORA, na którym dotarł do pozycji drugiej oczywiście wersja Plis Plis mi wyczyszczona czy jak mówi się chyba fachowo zremasterowana w dokładnie miesiąc później, czyli 11lutego 60 tego trzeciego roku w trakcie 12 godzinnej sesji muzycy nagrali 10 utworów, które wraz z 4 powstałymi wcześniej umieścili na debiutanckim albumie studyjnym pt. liz liśćmi wydanym w kwietniu 60 tego trzeciego roku tak się zaczyna ta historia oczywiście bardzo pobieżnie ją, przywołując znacznie więcej i ciekawiej opowie o tym za chwilę Filip Łobodziński dziennikarz tłumacz i muszek uznałem jednak w tej historii wielokrotnie przecież opowiadanej firmowanej jest to więcej niż sama historia 4 chłopców z Liverpoolu eksperci od muzyki twierdzą, że w tak kilka lat widać ci dokonanie rewolucji w muzyce szczególnie po zaprzestaniu koncertowania wielkich salach, w których ich muzykę przysłaniały wrzaski Ross kwestii rozhisteryzowanych fanów wnieśli studyjnych utworach na 5 linii coś więcej niż tylko przeboje pozornie prosta muzyka wydobywająca się 3 gitar perkusji okazała się jednak wielka i pola tak znakomici dyrygenci wielkich orkiestr nieczuli wstydu nie czują dzisiaj, włączając ją do swoich koncertów czy tylko by skomercjalizować swoją ofertę czy jednak w uznaniu dla tego co zaproponowali Debit sam nie znam odpowiedzi na te pytania, ale zadanie naszemu kolejnemu gościowi, w którym będzie pan prof. Waldemar Kuligowski antropolog z Instytutu antropologii etnologii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu, zanim pojawi się pierwszy gość proponuję jeszcze kilka taktów utworu LAF w dół, który pojawił się przed Flis Plis, który uważany jest za pierwszy debiutowi singiel zespołu, który zmienił świat nie tylko muzyczne jest już z nami pan Filip Łobodziński dziennikarz tłumacz muzyk dobry wieczór dobry wieczór panu dobry wieczór państwu do tak wyszliśmy z Małgorzatą Wólczyńską, że będziemy obchodzić co prawda wczorajszą rocznicę, niemniej jednak rocznice sześćdziesiątą nagrania wydania piosenki i spis mi no właśnie, ale to jest to jest już tak sześćdziesiąty trzeci właściwie pan, kiedy rozpoczyna historię tą swoją własną może to hit zespołu Debit Lutz ten moment, kiedy pojawia się ta pierwsza piosenka, która wchodzi na listy przebojów listu śmieje to jest już moment, w którym jest zespół Biton czy jednak wcześniej powinniśmy mówić o jego historii wydaje się zdecydowanie wcześniej, dlatego że tutaj niezwykle istotne są te lata hamburskiej tzw. przez czas, kiedy zespół występował jeszcze w składzie no wcześnie jeszcze zespół przed Lechem i piciem testem, czyli poprzednikiem za perkusją poprzednikiem Ringo Starra i dlaczego dlatego, że wtedy zespół się zgrał w sposób nieprawdopodobny i myślę tu o 3 gitarzysta, czyli Orlenu nie ma karty Harrison i te w dzień dzień czy raczej noc noc wielogodzinne występy spowodowały, że oni rzeczywiście Stali się 1 organizmem przypuszczam, że PIT bez też był elementem tego organizmu, ale nie pasował charakterologicznie i z tego co możemy się przekonać się, słuchając nagrań zespół jeszcze w tamtych czasów już nie bądź tych granic z klubu hamburski bądź jakiś tam pierwociny studyjnych czy to sesji dla danych z nagrywanych strony przewidzianym czy czy różnych innych jakich przemyconych z zachowanych nagrań to wciąż nie było to nie mniej myślę, że ten czas, kiedy oni z roku 60 pierwszymi i 6060 pierwszy grali bez wytchnienia i Liverpoolu i przede wszystkim w Hamburgu to jest ta jest taka ten okres formacyjny, który po prostu zahartował i sprawił, że właściwie przynajmniej ci 3 grający na gitarach chłopcy rozumieli się bez słów, ale ten Hamburg to też jest taki czas, w którym oni się muzycznie zaczynają kształtować czy czy czy to przyjdzie zdecydowanie później, bo są strasznie młodzi zresztą ten pierwszy pobyt w Hamburgu się kończy jakimiś trochę nie chcę mówić skandalami, ale takimi kłopotami również, na który nie wiem prawnej czy jak George Harrison został odesłany do domu, bo był niepełnoletni i w związku z tym nie mógł oficjalnie pracować zarabiać i w jakim sensie muzycznie ta konie już wtedy się muzycznie graj, dlaczego dlatego, że korzystali m.in. z repertuaru cudzego, na którym się doskonale ćwiczy to był zresztą repertuar nieoczywisty, bo i inspirację czerpali z płyt przywożonych przez marynarzy z Ameryki, czyli były to piosenki w Anglii w radzie niespecjalnie grane co najwyżej właśnie w szafach grających tylko w miastach portowych, a więc był to z 1 strony świetny materiał roboczy z drugiej strony wcale nie taki popularny oni właściwie odkrywali dla Anglików dla Niemców bardzo skuteczny, bo świetnie się przy tym publiczność bawiła, a przy okazji ćwiczyliśmy najrozmaitszych stylach jak na zespół rockandrollowy, a nawet można siedzieć w hamburskiej występy, zważywszy nie tylko strój, ale sposób w jaki grali pod taki prototyp bank od ich sięgali nie tylko po piosenki rockandrollowe czy rocka bili, ale także piosenki musicalowy wodę i znowu najrozmaitsze solowych i w związku z tym naprawdę z 1 strony wydaje się, że to jest takie bardzo prymitywne rockandrollowe granie z drugiej strony paleta stylów muzycznych zaadaptowana na rock and roll z bardzo dużej i również wtedy zaczęli ćwiczyć wrażliwość taką naprawdę otwartość na rozmaite rozmaite inspiracje co zresztą nie było im obce, bo każdy z nich zdobył też wyniósł jakieś tam fascynacje muzyczne Polaka i inne one inne od hali są jeszcze inne jak się okazało później najpóźniej, dołączając do zespołu Ringo Starr, z którym się zresztą bardzo przyjaźnili naprawdę marzyli o tym żeby, żeby z nimi grać, bo właśnie wtedy najwyżej cenionym muzykiem z całej czwórki od Liverpoolu się cieszył największą Realu jako naprawdę wytrawny perkusista i też jeszcze innymi inspiracji to wszystko spowodowało oprócz tego poczucie humoru to wszystko spowodowało, że kiedy wreszcie Ringo Starr sześćdziesiątym drugim roku dołączył na wiosnę czy wlecze się 1002. roku do zespołu, kiedy liczba został odesłany to taki, jakby coś kliknęło i mechanizm był gotów już do tego, żeby zawojować świat myślę, że myślę, że ta to ćwiczenie nie tylko właśnie w kraju zgrywania się tej machiny, ale również w czerpaniu różnych inspiracji zaowocowało później odwagą sięganiu po jeszcze inne natchnienie jeszcze inne źródła wpływów, które oczywiście konsumowali w sposób niezwykle twórczy, zanim się pojawia ten ten utwór, który sprowokował nasze dzisiejsze spotkanie i myślę, że warto jeszcze, żeby pojawiło się może 2 nazwiska oprócz samych twórców Brian Epstein no może potem George Martin między nimi pomyślałem o tym, żeby wspomnieć o branie Epstein, bo o nim mówiłem trochę właśnie pewnie nie zmusi, ale przynajmniej zachęcił ich do zmiany takiego stylu również zewnętrznego pan trochę wspominał o tym jak oni nosili no właśnie to Epstein zachęca ich do tego żeby, żeby zaczęli nosić garnitury koszule z krawatem co z drugiej strony wydawać by się mogło dla rockowego zespołu jest nie lada wyzwaniem, ale potem się okazuje, że to jakoś zaskoczyło no wtedy nie wtedy nie było pojęcia zespół rockowy wodór po prostu combo popowe czy istnieje, jakkolwiek nazywano myślę, że ten wizerunek to była rzecz wtórna, bo liczyła się muzyka liczyły się nagrania, bo tak naprawdę geniusz czy geniusz w sensie takiego ducha tego zespołu nie tkwił wizerunku zdecydowali wizerunek był tylko moim zdaniem czymś dodatkowym co rzeczywiście mogło sprawić, że być może spodobali się także rodzicom tych dzieci, które oszalały na ich punkcie, ale jeszcze zbrojny w sejmie tutaj nosa, że to może komercyjnie zadziałać mogą zostać wpuszczeni np. nie wiem do dymisji do Radia wprawdzie radni pokazywało, kto w studiu nagrywa ale, ale myślę że, że zdjęcie szacownych szefów milicji mogło uspokoić tutaj nie będzie żadnej rozróby, ale tutaj właśnie na scenę wchodzi George Martin, a raczej oni chodzą na scenę Georga Martina, a tych z takiej bardzo czy celne i bardzo czytelny wspomnienie Georga Martina z tych z tego pierwszego spotkania z innymi a kiedy odruchowo, bo tak wtedy siedział szukał lidera chciał się szybko zorientować, kto jest gwiazdą a kto towarzyszy tej 200 i nie mógł nie mógł nie mógł znaleźć lidera i było dla niego kolosalnym odkrycie, że tych 4 młodzieńców stanowiło jedność oczywiście w pewnym sensie w tamtym czasie ciągle był figurą, która postać, która przeforsowała najwięcej podejmowała morzem czy narzucałem i reszcie pewne decyzję, ale w momencie, kiedy się z nimi rozmawiałam kiedyś patrzyli jak grają to tam Litara nie było wszyscy śpiewali łącznie z perkusistą wszyscy się wypowiadali w momencie, kiedy dziennikarze zadawali pytania każdy miał jakąś odżywkę, a każdy coś dopowiedzenia najczęściej był to bardzo specyficzny często surrealistyczne albo albo lingwistycznej typ humoru i naprawdę coś tam się coś skok ulokowało niezwykłego, że oni 4 stanowi tak jak to my ich uwagę by po latach powiedział, kiedy wprowadzał zespół do rekordowego kontrolował galerii sławy, że poszedł na koncepcji nagle zobaczył czterokołowego potwora w to, że tam pan to nie było Johnem i zespół czy to wakaty i zespół nie to był George John Paul Ringo razem no właśnie ukazuje się ten 11stycznia 1003. roku single list PiS mi on odnosi same wielkiego samego dnia nagrywają swój pierwszy albo no właśnie i można by tak się zaczyna tak się zaczyna coś co co potem nazywamy bita manią tak i to szaleństwo, którym pan trochę powiedział Ross histeryzować tych fanów, a może bardziej fanek no właśnie tylko, że to jednocześnie staje się jakimś obciążeniem dla zespołu stąd potem trochę zmiana sposobu funkcjonowania pan w jednym z artykułów na temat na temat tego zespołu właśnie napisał hałas, jaki na widok Bitelsów czynimy dziewczęcy gardła zagłuszał nawet najgłośniejszą aparaturę zespołu i to ten wrzask właśnie te płaczące leczącej klejące dziewczynki zbudowały legendę największego zespołu w dziejach muzyki, ale z drugiej strony właśnie okazało się, że ten tak ja w tej chwili nie pamiętam nazwiska, ale jest jest znane nazwisko 1 Amerykanki nastolatki, która tak naprawdę stoi za globalną sławą Bitelsów, bo to ona zaczęła amerykańską amerykańskie radiostacje na przełomie grudnia 60 tego trzeciego roku stycznie sześćdziesiątego czwartego zasypywać prośbami o opuszczenie najnowszego singla zespół obiektów, czyli euro chodzi hand do momentu, kiedy był też nie zawojowali Ameryki byli zespołem klasy europejskiej, a Ameryka sprawiła, że stanie się zespołem globalny, bo to powodzenie w Ameryce wtedy decydowały o wszystkim i właśnie ta dziewczyna, zmuszając niejako didżejów radiowych dopuszczania, o co chodzi o hand, a o, której to płycie wiedziała, bo już ktoś tam chyba przywiózł z Anglii Indiach ta piosenka ukazała najpierw Wielkiej Brytanii nasze oczy wielkie wrażenie ukazał najpierw i dopiero po jakimś czasie ukazał się w stanach Zjednoczonych zresztą to było rozmyślnie pomaga piosenka rozmyślnie pisana pod rynek amerykański, bo oni dostali zaproszenie na przyjazd do stanu na koncerty na występ w programie zostali Iwana i powiedzieli, że przyjadą do Ameryki, kiedy będą mieli nr 1 w Ameryce i napisali po liczą napisali piosenkę dokładnie w stylu bottom czy w stylu, który czuli, że mamy się sprzeda ale o co chodzi o chęć jest stylizowane na piosenki wydawanych kart wytwórni Motown oczywiście zagrany po brytyjsku po ich niemu ale, ale takie są okazała się kluczem, a ten Cluj dzierżyła najpierw 1 dziewczynka, która za, którą potem poszły tysiące setki tysięcy itd. ale przepraszam wieczorów 7 słowa o tym może wyglądać oczywiście godzinami w Nowak mamy jeszcze jakieś 6 minut kawałkiem, a ja nawiązałem do fragmentu pana artykułu, dlatego że że właśnie ta to szaleństwo ten występ, w którym pan wspomniał w sali szał 9lutego 1004. roku oglądało 74 000 000 ludzi i to oczywiście spowodowało eksplozję popularności tego zespołu, ale jednocześnie właśnie to to szaleństwo na na ich koncertach to oni właśnie przecież mówi się prawda kupić pierwsze zaczęli grać na na stadionie ze względu na ręczne ogromną liczbę tych tych fanów by mogli po prostu przyjść na koncert także zaczął zabijać muzykę, że tak na dobrą sprawę właśnie te te krzyczące dziewczyn, których pan mówił no spowodowały jak rozumiem jakąś refleksję, bo ten zespół jednak po jakimś czasie się zmienia i chyba no popularność zdobywa we wcześniejszym okresie właśnie wśród milionów, ale uznanie i w taki chyba zrozumienie wielkości muzycznej również tego zespołu no zaczyna się jednak w momencie kiedy, kiedy bardziej za zaczynają grać muzykę studyjną czy nie czy, jeżeli się naprawy taki jest oczywiście da się dzisiaj posłuchać świeżym uchem tych płyt kolej to widzę, że tam jest progresję cały czas każda każdy album i Indie i EP-ka to jest krok dalej na to były piękne czasy, bo można było naprawdę odkrywać świat, który dzisiaj są oczywistością, a także to to był wielki i wielki atut, że tyle, że broni odkrytych oni mogli odkryć podobnie jak inni wykonawcy z tamtych czasów dzisiaj tak naprawdę się bardzo trudno odkryć jakiś nowy ląd tak jak cała ziemia muzyczna została odkryta tylko możną tak jak przejmując w książce retromanii korzystać z tego co poprzednie pokolenia z czego dokonał i myślę, że to już jest w roku sześćdziesiątym pod koniec 1004. 1005. są skoki kwantowe przejście między, ale byłem bity z Sejmu, a herb ten kolosalny skok stylistyczny umiejętności również korzystanie ze studia nagraniowego in Hell rap soul to jest kolejny kwantowy właściwie noty na świetny, gdyby nagle minę między Rabą są nerwowe jeszcze więcej tego świata to są po prostu kroki nie to nie to, że milowe to są naprawdę kosmiczne kroki kina czy i myślę, że już 60 piątym roku zdawali sprawę, że nie są w stanie zaoferować tak zachowujących się publiczności tego co naprawdę chcą grać, a czuli ten potencję czuli, że coraz więcej potrafi coraz lepiej się orientują po karty się zasługiwał muzycy awangardowej filharmonicznej ciągle też już szukał inspiracji cięcie czy Harry są jeszcze, gdzie indziej o zespole prac zwolnią odkrywał muzykę indyjską między tym te wszystkie inspiracje powodowały, że naprawdę się Panetta i języków muzycznych rozszerzała, a przy tej publiczności nie byli w stanie tego zagrać tarcze i no stąd dość oczywista decyzję kończymy granie koncertów, bo nie ma sensu po prostu go musieliby właśnie w kółku Gres jest kształt list PiS mi siłę Azji i bo tego oczekiwała drą się publiczność tylko to jeszcze mogło w jaki sposób rywalizować z tym wrzaskiem na stadion po prostu ich publiczność i nie dorosła w pewnym momencie do do do nich sami no to na koniec, kiedy właśnie próbujemy się po pewnie ciągle taki kolejne lata i niekoniecznie rocznicy powodują, że wraca to pytanie o o dziedzictwo Bitelsów panu trochę o tym wspomniał znalazłem dziś taką wypowiedź jednego z członków grupy jest, który będzie jesteśmy wnukami Bitelsów przy rzeczywiście dzisiaj jest także, że w związku z tym od z tymi odkrytymi wszystkimi sądami jak pan nazwał, że to jest właściwie tylko jakaś forma korzystania z tego co może nie tylko oni na pewno nie tylko oni, ale w dużym stopniu oni przez te to pieca 10 lat dali nam ludzkości bowiem różne w no można sobie spróbować zadać takie ćwiczenie intelektualne i wyobrazić sobie, że Jolie nie zaistnieli, że George Harrison dalej pracował jako Niewiem specjalista elektryki, a że Polaka może zająć się sprzedażą u jakich statkami i chęcią no bezskutecznie próbował sam będzie korzystał wyniki i może poeta, a był miecz zabił się jakimś barze, że Ringo Starr nie został kierowca autobusu, więc stanowią największe szanse zrobić karierę tak czy owak, bo naprawdę bardzo cenionym w środowisku perkusistą natomiast wam czy jesteśmy sobie w stanie wyobrazić świat, gdyby też nie zaistnieje ja nie jestem sobie w stanie tego obronić, ponieważ lawina, którą uruchomili to jest też takie stworzenie nowego wszechświata, gdy podliczyć wszystkich muzyków niekoniecznie nawet rockowych jazzowych, a nawet grających muzykę harmoniczną i tacy są o, którzy mówią, że muzyka tego zespołu zmieniła ich życie, a może nawet nie muzyku również literatów twórców teatru filmowców ludzi kultur i zestawić te liczby z liczbą ludzi, którzy mówią, że byłoby lepiej, żeby zespół powstał czy jesteśmy sobie w stanie wyobrazić przewaga jednych drugimi czy to przewaga miażdżąca nawet ci, którzy nawet ci, którzy twierdzą czy twierdzili że, że to właściwie to szansa, iż ta bluzka irytuje, ale nie myślą o tym, że bez tej irytującej ich muzyki nie powstałoby prawdopodobnie bardzo wiele tej muzyki, którą właśnie kochają, ponieważ starsi z kolei zawdzięczają bite są czy pogrobowców Bitelsów, bo przecież idzie pokolenia mnóstwo po prostu być może całe życie chyba tylko hip-hop nie zawdzięcza bite są tym ma z kolei hip-hop zawdzięcza Dylanowi bardzo na tak rycerze w kolejny kolejna postać którą, którą pan tak bardzo lubi ceni nam przybliża święta święta na płyn ta, że tak powiem, więc z bardzo chciałem podziękować za za podzielenie się z nami pana refleksją na temat tego zespołu, który właśnie jak ja mówię bez przygotowania absolutnie myślę, że może ja się obłożyć źródłami tak, ale realne nawet nie czasu, więc po prostu siłę przy Chuck jak to mówią natomiast to jest i ja próbuję zawsze na zimno bardzo rozmawiać na ten temat nasze oczywiście bardzo emocjonalnie zaangażowany, ale naprawdę próbuje czasem intelektualnie postawić takie zadanie ocen Star tylko ocenę bez emocji i bez emocji mogę powiedzieć to jest jeden z fundamentów świata, które znam muzycznego i nie tylko w bardzo dziękuję Filip Łobodziński dziennikarz tłumacz muzyk był gościem audycji dziękuję bardzo, dziękuję również Maciej Zakrocki przedstawia już za chwilę będzie wznawiana losowane prof. Waldemar Kuligowski jednak przed rozmową chciałbym państwu zaproponować krótki fragment utworu Eleanor Ibis płyty Yellow Sabrina inspirowanego zdaniem fachowców 4 porami roku Antonio Vivaldiego to będzie dobry wstęp do rozmowy zarówno o tym jak muzyka klasyczna wpływała na twórczość Bitelsów, ale też jak oni wpłynęli na muzykę klasyczną posłuchaj, a teraz jest już z nami zapowiadany gość pan prof. Waldemar Kuligowski antropolog z Instytutu antropologii etnologii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu dobry wieczór dobry wieczór witam pana witam słuchaczy słuchaczki właśnie zastanawiam się nad tym fenomenem, dlatego że z 1 strony można powiedzieć to, że Beatlesi sięgali po muzykę klasyczną czy inspirowali się jakimiś fragmentami tak jak w przypadku tego utworu, który przed chwilą fragment wysłuchaliśmy tam jest inspiracja Antonio Vivaldiego, ale no sięgali w ogóle takie elementy muzyki klasycznej w słynnym Yesterday ma kartę ja jest kwartet smyczkowy no właśnie by jak jak pan na to patrzy, kto tutaj był faszyzm niszczy klasycy dla Beatlesów czy potem witali się dla dla klasyków czy niema sensu tak klasyfikować po prostu należy potraktować również muzykę popularną jako coś co może być poważne bardzo ciekawe pytanie jeszcze ciekawszą tezę, której wyrażoną na końcu, której ja bym chętnie przyklasnął, że muzyka jest jest całością, ale odnosząc, odnosząc się do twórczości i wybita jest tutaj jedno może jest ważne chyba z tej takiej dość już bezpiecznej perspektywy 60 lat od ukazania się syn dla PiS bis, mimo że my możemy powiedzieć ci muzycy ci artyści nie tylko inspirowali tym co nazywamy generalnie muzyką klasyczną oni bardzo mocno chcieli, a myśleć tak jak muzycy klasyczni, a nawet więcej tak jak najwięksi dwudziesto wiedzieć śni, a one Richardowi twórcy muzyczni te tutaj chyba jest największa rola na pole karne jak, który niezwykle mocno interesował się tym co robią np. Karl Heinz Stockhausen czy John Cage jest taka bardzo bardzo ciekawa pętla, która jak powiedział, że najbardziej taki wyrazisty symboliczny sposób podsumowuje to co w ciągu 10 lat istnienia zespołu wydarzyło no właśnie zaczęło się takich zwykle krótkich dziś powiedzielibyśmy wręcz do tańca to mała wybrzmi pewnie w uzdrowiskach w Kołobrzegu Ciechocinka utworów jak właśnie jest mieć działają na odbiór chętnych dochodzimy do białego albumu, na którym znajduje się utwór Revolution tym już najdłuższy utwór zarejestrowany przez przez czwórkę z Liverpoolu ponad 8 minut to też pokazuje jak na jak wiele mogli sobie pozwolić od razu krótki przepis jesteśmy chyba do pewnej pętli czasowej ostatnie statystyki pokazują, że utwory oraz zdobywają światową popularność dzięki streamingu są coraz krótsza już mniej niż 2 pół minuty, a więc w zasadzie wracamy do początków kariery Piter oni też nagrywali bardzo krótkie utwory ich tylko kartą trwały pół rodziny prawie jak bankowców no i co mamy na tym w ramach tego utworu Revolution z siódmego białego albumu, a mamy właściwie muzykę konkretną mamy muzyk abstrakcyjną mamy kolarz mamy mnóstwo fragmentów niektóre są i muzyką symfoniczną i muzyką tradycyjną muzyką z innych innych kultur to była dla fanów Bitels chyba najtrudniejsza do przyjęcia płyta wielu z nich opuściło zespół najbardziej zagorzali lub urwali zrozumieć, o co chodzi nie wielu ówczesnych recenzentów muzycznych nie zostawiało zostawiła na szpital z suchej nitki pisząc, że to bezsensowne bezsensowne wypełniacza myślę dlatego o tym utworze mówi, ale myślę, że to była kwintesencja pewnej edukacji muzycznej, którą ma karnej Leną spółka przeszli oni naprawdę nie Tyl tylko współtworzyli kanon muzyki rockowej, ale kanon muzyki dwudziestego wieku w ogóle to było coś niezwykłego także w ciągu 1 dekady mogli przejść tak gigantyczną zmianę właśnie odpisy pism do do rewolucji na po po drodze jeszcze Delano liczby albo sięganie po np. taki instrument jak tradycyjny CEED tar wywodzący się z Indii nie, czyli otwarcie wrót dla inspiracji tym co nazywamy dzisiaj muzyką świata odniósł tutaj z kolei niebagatelna rola Georga Georga Harrisona oni poszukiwali oni byli otwarci oni nie bali się wielkich wyzwań tych wyzwanie nie bał się wtedy również rynek muzyczny czy raczej producenci muzyczni no dość powiedzieć że, o ile wyprodukowanie pierwszej płyty Beatlesów kosztowało 400 funtów to np. wyprodukowanie ne płyty klubu samotnych serc sierż. Pieprza 25 000 funtów 60× więcej ich wymagania rosły ambicje rosły to jest dość niezwykła droga być może to 1 też ule tajemnic popularności tego tego będą do dzisiaj, ale czy to właśnie należy tłumaczyć taką no właśnie jednak wybitnym talentem tych ludzi no bo jeżeli z 1 strony zwraca uwagę, że sami mieli dość ich wykształcenie muzyczne dziś znalazłem takie określenie hollywoodzkich kompozytorów, którzy tego typu artystów mieli nazywać hakerami nie wiem czy to młotka i czy to nie jest trochę obraźliwe w każdym razie chodzi tutaj o takich muzyków, którzy mówili zanucić melodię jak ją za grą tak czyli, czyli mam w sobie tyle talentu, że jestem w stanie szybko coś u wychwycić i nawet to powtórzyć, a może nawet rozwinąć i pytam o to dlatego, bo znalazłem taką historyjkę jak to powstawał utwór ten Lenin i że kiedyś sobie właśnie makaty tam siedział na sofie oglądał telewizję i usłyszał wykonanie koncertu brandenburskiego nr 2 F-dur Bacha no i coś tam właśnie zwróciło jego uwagę najbardziej mu się podobała taka mała trąbka i nawet bardzo wiedział właśnie, że ta trąbka nazwa Piccolo no ale ale właśnie zaproponował George owi Martinowi i widz taka była śmieszna mała trąbka, którą słyszałem w koncercie brandenburskim to świetny dźwięk no właśnie, że tak tego potrzebujemy do solówki peny olejny ta historyjka właśnie w co ona mówić ona mówi o niezwykłym wrażliwym słuchu i w połączeniu oczywiście wielkim ta talentem czy mówi, że jak jest trochę nieskażonym być może jakąś edukacją muzyczną to to jest bardziej właśnie otwarty na jakieś inspiracje bo, bo człowiek nie ma poczucia własnych ograniczeń nie wiem jak ja jak gdy pan wśród odniósł do tych moich rozważań, a ja na początek powiedział także ta historyjka mówi o nieprawdopodobnej popularności owej solówki tego tego Intra wag wystarczy, że usłyszymy początek parę taki chyba większość ludzi, którzy ma jako dorosła świadoma osób słuchają muzyki potrafi i nie potrafi zidentyfikować, że idzie o odbity jest ten właśnie ten właśnie utwór, gdyby te złośliwe opinie amerykańskich recenzentów zastosować tylko do pierwszych kilku lat popularności e-biznes no to właściwie można by powiedzieć, że także, że mają rację proste piosenki oparte na takim łatwym rytmie służących głównie do tańca trochę łatwych melodii niewymagające tekst, ale właśnie mówiłem o tym też pigmentem ale gdyby ten jest przykładem jakiegoś nieprawdopodobnego wzrostu jakiegoś nieprawdopodobnego rozwoju a gdyby nie było słowo zarezerwowane być może dla dla Paula sportu to powiedziałbym, że takiego progresu oni się niezwykle rozwijali tak właśnie sześćdziesiąty piąty rok być może jest taka taka cezura, kiedy zaczęli tworzyć w sposób niezbyt nasz świadomy, sięgając po mnóstwo pomocnictwo, a innych wzorców zapożyczeń wcześniej kompletnie nieobecny w muzyce rockowej byli pionierami wielokrotnymi w różnych różnych dyscyplina, a i jeszcze 1 rzecz, która moim zdaniem cudownie świadczy o ogromnej samoświadomości tych młodych ciągle przecież jeszcze wtedy chłopaków, którzy odbiwszy światowe tournée, którzy za graczy koncert, który przyciągnął największą, a liczba widzów w ówczesnym okresie to szyja stadium pierwszy koncert Stanach Zjednoczonych ponad 50 000 ludzi na stadionie, którzy rozpętali globalną Bittel manię nagle dochodzą do wniosku, że to ich wykańcza to im przeszkadza w komponowaniu w tym co naj bardziej chcą robić i zawieszają koncertowanie to chyba decyzja, którą żaden inny zespół tego formatu, choć nie mają, z czym porównać liczbę format mnie by czynie by się nie poważył, a potem w świetle tego różne historyjki, że to tutaj o kartę usłyszał trąbkę z koncertu brandenburskiego albo, że zainspirował się muzyką karaibską stworzył taki bezpretensjonalny by utwór zatytułowany blat i blada dzisiaj będący przedmiotem takich drogich rozbiorów postkolonialnych to chyba są trochę partię głosy nie chcę powiedzieć na nienawistne, ale które próbują lekceważyć jakoś tak pozbawić wartości tego co oni robili raz jeszcze powtórzę robili to większości po raz pierwszy przecierając szlaki być może jest także brak edukacji ta ostatnia umiejętność czytania nut pozwalała im łatwiej na przekraczanie granic brak czegoś nie wiem nie wiem, czego obawiać nie wiem co może być ryzykiem to ryzyko podajmy chętniej no ale czy to wina i była były tysiące muzyków umiejących czytać lód i chyba nie zrobili z tego z tej niewiedzy z tej nieumiejętności tak genialnego użytku, jaki zrobili Bitelsi na, gdyby teraz spojrzeć na to z drugiej strony mówiliśmy o przykładach inspiracji muzyką klasyczną do tej listy, a znalazłem dosyć dosyć długą do pana lenia wspomnianej czy do do Revolution, której pan mówił czy wreszcie do tego utworu, który rozpoczął naszą rozmowę, czyli Eleanor Libii dorzuca się jeszcze chociażby Sonatę księżycową Ludwiga Beethovena jako źródło inspiracji do utworu BIK ZUS tutaj podobno jakąś rolę odegrała Yoko ono, która grała dziś tam na pianinie w pewnym momencie ten ten utwór Ireną postanowił z tego skorzystać z Black Belt inspirowany z kolei też muzyką Bacha podaje się nawet, że jeden z utworów dzień życia z płyty, której pan wspomniał czyli, czyli i sierż. Pieprza jest inspirowany drugą symfonią Witolda Lutosławskiego, ale czy czy potrafimy czy potrafi pan wytłumaczyć ten fenomen, że tak jak wielkiej orkiestry symfoniczne nie ma żadnych przecież oporów, żeby grać Vivaldiego Lutosławskiego czy Bacha okazuje się, że nie mają kompletnie oporów, żeby grać Beatlesów, kiedy wrzuci się w wyszukiwarkę przykłady takich wykonań to się pojawiają naprawdę najbardziej znamienite orkiestry symfoniczne na całym świecie wydają płyty z muzyką Bitelsów no i oczywiście ktoś może powiedzieć łatwiej się to sprzedaj podreperuje finanse takiej orkiestry, ale czy tylko dlatego myślę, że nie tylko dlatego, choć życzyli jeszcze jest także Bitelsów by grali i grają wszyscy po to, są jakieś niezapomniane melodie te nie będą pozornie proste przebiegi gitarowe te śpiewy nad na 2 głosy Johna i pola najpierw taki słodki, a potem coraz bardziej bardziej wyrafinowane, ale to wymagało rzeczywiście jakiegoś palca Bożego jakiejś Iskry bowiem już dotknięcia przez nie przez Absolut, a skoro sięgają po jak mówił mówił pan przed momentem najbardziej renomowane mnie orkiestry czy też Filharmonii świata to znaczy, że pan jest coś jeszcze, a trudno byłoby rozpisać prymitywną, a melodie na na 50 muzyków Filharmonii innych, a jednak okazuje się, że to jest możliwe, że pan jest znacznie więcej muzyki znacznie więcej skomplikowania niż 90% pozostałej mnie pozostałej produkcji i produkcji rockowej tu chyba jeszcze 1 rzecz powinniśmy powinniśmy dodać, która wydaje mi się wydaje mi się istotna, kiedy już Stali się globalnie rozpoznawanymi fenomenem to otaczali się nie tyle albo nie tylko tak poprawnie nie tylko wielbiciel kami wielbicielami, ale też artystami naprawdę mocno interesowali się teatrem malarstwem muzyką, o czym, o czym mówiłem ja myślę, że to oraz panowało to był też czas przypomnijmy sobie, chociaż bywa płyta się rząd pierwsze 1007. roku lato miłości wielka rewolta myślenie o tym, że wszystkie sztuki są zintegrowane jak całe życie jest zintegrowany jest jednością wielkim kręgiem to także eksperymenty z narkotykami ze środkami, które zmieniają naszą percepcję samą pewnością w wielu utworach można tego typu elementy znaleźć zresztą jak się o tym wypowiadają inni, a i aktywni na polu psychodelii lat Michał mam to mówią, że pojawienie się pamiętam takiej taką wypowiedź właśnie Hofmana, że kiedy wysłuchali wśród grona znajomych sierż. Pieprza mówili, że to było tak jakby po raz pierwszy wejść do kaplicy Sykstyńskiej, jakby nagle stanął przed nimi zmartwychwstały Szekspir wytłumaczył, o czym będzie pisał w swoich sztukach takie znaczenie muzyki takie znaczenie płyty jest czymś niebywałym tak, żeby i pytanie czy to się kiedykolwiek może może powtórzyć i pewnie przez moment brzmiały jak taki bez refleksyjne bezrefleksyjne van, ale wydaje mi się, że im więcej czasu upływa od od momentu, kiedy pytali ci przestali istnieć tym mamy więcej możliwości, żeby przemyśleć dystansu przyjrzeć się temu co pozostawili pozostawili gigantyczne dziedzictwo, z którego nadal wszyscy cierpią w tym także w tym także orkiestry symfoniczne całego świata oni przecież jako pierwsi wymyślili, że albo może być konceptualne całością to jako pierwsi sięgnęli po takie narzędzia jak klip, który nie miał być tylko rejestracją występu studia albo gdzieś na scenie, ale miał być osobno ekspresją artystyczną to oni otwierali się na tak wiele wpływów to oni dyktowali w pewnym sensie my pewne krem, gdy w modzie i obyczajach, a to wszystko jeszcze było przykryte ogromnym dystansem o tym chyba bardzo mało nie da się mówi bardzo mało jest świadomy bardzo duża część piosenek pite SUV to są piosenki, które mają drugie i trzecie dno, którym się oni dystansują wobec siebie George Harrison np. kiedy gdzie pod koniec lat siedemdziesiątych mnie sfinansował był producentem i finansował jednocześnie powstanie bardzo słynnego filmu grupy Monty Pythona, czyli żywot krajana nie zważając na to, że wcześniej sama sama grupa nakręciła czy właśnie wymyśliła taki projekt pt. ale oni dysk też co miało być taką krytyką rozbuchanych ambicji Bitelsów tych tych ambicji bardzo mnie bardzo komercyjnych nawet w tych piosenkach, które wchodzą zwyczajowo za hymny pokojowa antywojenna jak np. na nie takie wpisy część mamy coś znacznie więcej niż prosty przekaz pokojowy mamy muzykę konkretną mamy bardzo za pętlą one teksty, które dziś są przedmiotem wielu wielu jedzenia mamy ma śpiewanie się samych siebie jako pomników, bo przecież nawet słynne czy nie sławne zdanie, które leczono dziś powiedział jesteśmy silniejsi niż Jezus Chrystus w istocie miało dawać do myślenia ich fanom ani im ani im samym to jest ciągle nieodkryty wymiar twórczości dystans ironia pastisz właściwie preferowali postmodernizm i to powiedziałbym w sposób niezwykle wyrazisty o to, że na koniec, bo to mnie zaciekawiło, a wraz z suchych zainteresowań wiele lat temu od dotyczących czasu kontestacji właśnie lat sześćdziesiątych po z 1 strony oni są w tym okresie z 1 strony właśnie też w którymś momencie zdejmują garnitury koszule krawaty i zaczynają nosić hipisowskie stroje włączania się w ten nurt właśnie taki wolnościową hipisowską pokojowy, o czym pan przed chwilą powiedział jednak właśnie w momencie, kiedy zaczyna analizować choćby tą całą kontr kulturę muzykę tamtego czasu Bitelsi są moim zdaniem troszeczkę obok i może to też powoduje, że właśnie w związku z tym są bardziej klasyczni, że są bardziej ponadczasowy, bo nie wpisujemy tak jak artystów Łódź Stock w w określony bardzo zawężony jednak krąg muzyki tamtego czasu co oczywiście nie jest nic nie odbiera wielkości ponadczasowości Hendrix owi ale, ale tak i teraz przyszło do głowy jak pana słuchałem czy oni właśnie mimo wszystko, że na tamten czas przypada okres ich ich twórczości jako zespołu, że trochę wychodzili poza sam krąg kultury, która wtedy dominował oczekiwania wobec nich były właśnie takie powinno niż jako najważniejszy zespół świata nagrać piosenkę, która będzie hymnem tego świata, który się zmienia oni pozornie podjęli wyzwanie np. pieśnią gonili znowu albo ich wyznaczając, a potem oczywiście John Lemon także swoich solowych dokonaniach z mężem należą też był Edwin z Yoko ono, ale pozornie podjęli wyzwanie, bo tak jak powiadam, gdy dobrze się wsłuchać we wszystkie te piosenki, o których powiedziałem przed momentem one po pierwsze i potwierdzają zaprzeczają temu zwykle uważa się za ich przesłanie, czyli antywojenne pacyfistyczne wspólnotowe wszech ziemskie z drugiej strony to jest chyba rzeczywiście przemyślany dystans nie chcieli stać zakładnikiem 1, a systemu wartości, a to np. stało się, a to np. stało się udziałem piosenki All in Wisła, która była śpiewana chyba przez wszystkich, gdzie znalazłem informację, że nawet posłowie brytyjskiej partii konserwatywnej na 1 ze swoich zebrani czy, świętując z wizytę Margaret Thatcher odśpiewali odśpiewali pieśń łatwość sięgania po pokazuje, że zatrzymujemy się w większości na tym na tych reformach na tych szlak workach, a za nimi jest coś coś znacznie więcej to potem stało się także częściowo przedmiotem krytyki tak, bo jeśli uniesienie opowiadali jednoznacznie jeśli słynna akcja media inne, czyli właściwie Yoko ono John Lennon dochodzą do wniosku, że dziennikarze takich będą ścigać to oni się położą w łóżku dziennikarzy wpuszczono do swojego hotelowego pokoju w określonych godzinach na własnych warunkach to jest chyba taka kontestacja bardzo świadoma kontestacja, która wymaga większych kompetencji niż nut niż rzucenie jakiś jakiś łatwo wpadających o w ucho melodii i też myśleć skojarzyło oczywiście ze 100 powodów witali się nie byli obecni na festiwalu stok, ale była obecna ich twórczość, bo przecież za sprawą Jimiego Hendrixa czy chociażby Joe Cockera, który wykonał na tym na tym legendarnym festiwalu Aes jedno jeśli wpływałyby uchwał, a my w ręce byli tam byli tam obecni i w pewnym sensie można powiedzieć, że dzięki tysiącom kolejnych wykonań setek wykonawców obecnie są obecnie są wszędzie, ale czy są prorokami i gniewu prorokami i sprzeciwu prorokami wolności jeśli tak to tylko dla osób, które potrafią się pogodzić z tym, że większość rzeczy musimy wziąć wmawiać, że większość rzeczy musimy wziąć w cudzysłów i to być może jest takie najważniejsze, choć nie najłatwiejsze przesłanie jakie, abym dziś po 60 latach twórczości Debit z wyznawał i bardzo za to za to spotkanie za rozmowę dziękuję myślę, że w klub obchodzić rocznice, ale rzeczywiście taki sposób to Warta bardzo dziękuję pan prezes Waldemar Kuligowski antropolog Instytut antropologii etnologii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu naszym gościom raz jeszcze bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję dobranoc podziękowania też Małgorzaty Wólczyńskiej, którą edycję wydawała Maciej Zakrocki do jutra o tej samej porze Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MACIEJ ZAKROCKI PRZEDSTAWIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką! Dobrego słuchania w 2023!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA