REKLAMA

Koncertowy rok 2022 był rekordowy. A jaki będzie nowy?

Gościnnie w TOK FM: Tygodnik Polityka - Kultura na weekend
Data emisji:
2023-01-13 22:00
Prowadzący:
Czas trwania:
39:30 min.
Udostępnij:

Rynek imprez na żywo nie tylko się odmroził po pandemii, ale zanotował wyniki lepsze niż przed nią. Tylko czy da sobie radę z inflacją? Rozwiń »
Z najnowszego raportu portalu eBilet wynika, że mamy za sobą wyjątkowe 12 miesięcy. Z prognoz na przyszłość – że cały polski rynek koncertowy urośnie w nowym roku nawet o 25 proc., choć ci więksi i z mocniejszą pozycją mogą już rosnąć kosztem tych mniejszych i słabiej znanych. Rozmawiamy w „Kulturze na weekend” o tym, jak promotorzy koncertowi i firmy biletowe przeżyli pandemię i czy poradzą sobie z inflacją. Jakie są tendencje w sprzedaży biletów? O ile wzrosła ich średnia cena w ciągu pandemii? Dlaczego coraz ważniejsze jest zjawisko kupowania biletów dla całej grupy znajomych lub rodziny – i jaki ma to wpływ na ofertę koncertową. Jak radzą sobie letnie imprezy i polscy artyści w konkurencji z zagranicznymi gwiazdami. I jakie są szanse prezentującego młodych krajowych wykonawców festiwalu Next Fest w Poznaniu, który rusza w tym roku? Opowiadają o tym Agnieszka Kopiewska, dyrektorka marketingu Good Taste Production (organizatora m.in. Jarocin Festivalu, Letnich Brzmień i Salt Wave), oraz Bartosz Troński, wiceprezes portalu eBilet. Rozmawia z nimi Bartek Chaciński. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, która na weekend kolejne wydanie Bartek Chaciński witam państwa bardzo serdecznie dziś rozmawiać będziemy przede wszystkim, choć nie tylko o rynku koncertowym, który to rynek w roku 2022, który możemy już spokojnie na tym etapie podsumować nie tylko się od groził nie tylko wrócił do dawnego stanu, ale nawet go przewyższył przerósł te te wyniki, które notowano jeszcze w roku 2019 dziś o tym opowiadać będą Agnieszka Kobierska dyrektor marketingu Gut ta jest rodak ksiądz Rozwiń » dzień dobry ten dobry i Bartosz Stroiński wiceprezes portalu ebilet dzień dobry państwu no, więc zacznijmy od tego jak Łódź oczywiście trochę przemyślnie zaprosiłem do dzisiejszej dyskusji przedstawicieli firm, dla których chyba 2022 mam poważne podejrzenia był wyjątkowy, ale on zdaje się był wyjątkowy dla wszystkich i dla organizatorów koncertów i dla właśnie firm zajmujących się choćby dystrybucją biletów na koncerty jak on wypadł i w czym, w czym najbardziej zaskoczył jak on wypadł no 1 jest jesteśmy w ogóle takim fajnym momencie, bo to jest oczywiście czas podsumowania czy generalnie podsumowań tego zeszłego roku zresztą wczoraj też, bo chwaliliśmy się trochę częścią naszych wyników i to co możemy pokazać na liczbach no to jest rzeczywiście potwierdzenie słów, które przed chwilą padły to znaczy do to był rok, jakiego nasza branża jeszcze do tej pory nie doświadczyła i on się skończył nowy liczbami absolutnie rekordowym tak naprawdę pod pod każdym względem w PE więc, więc może cieszyć i to na pewno bardzo cieszy, bo czekaliśmy na to długie 3 lata, żeby żeby, żeby zobrazować trochę o jakich o jakich liczbach my tutaj mówimy, jakiej skali tego zainteresowania no to o nas nas by nasz portal sprzedał 2002. roku ponad 3 000 000 biletów jest to wzrost o ponad 30% w porównaniu do roku 2019, który już wtedy był uznawany za rok w branży absolutnie rekordowy, więc DT liczby naprawdę robią wrażenie samo zainteresowanie wydarzeniami, czyli my mierzymy po prostu ruchem na naszych stronach wzrosła w porównaniu do zeszłego roku 110% także naprawdę na ten rok wszyscy czekaliśmy czekaliśmy na to odmrożenia natomiast chyba chyba też nie spodziewaliśmy się że, że po prostu tu aż z aż takie wyniki osiągniemy że, żeby fani kibice i uczestniczyć w tym uczestnicy wydarzeń na żywo aż tak czekają na to, żeby na wydarzenia wrócić to teraz może ze strony takich bardziej artystyczną produkcyjnej, czyli o mojej firmy w tej strony jak się muszę przyznać, że tu też dla nas bardzo dobry intensywny rok pełen muzycznych emocji wyprodukowaliśmy ich setki ten też przychodzą tak konkretnie do ni no jesteśmy organizatorem ponad 8 festiwali muzycznych wciąż rozwijamy w tym roku kolejny nowy projekt projektem przed nagi ponad kilkaset koncertów polskich zagranicznych artystów trasa letnie brzmienia też ten rozumiany jako osoby wydarzenie ponad 100 koncertów 13 miastach my mnóstwo mnóstwo tych emocji i rzeczywiście ta tendencja wzrostu i rozwoju co uważa na poziomie też sprzedaży biletu, ale też nawet publiczności, która pojawiła się też nowymi projektami, które udało nam zrealizować biegłym roku, więc bardzo dobry rok mimo powiedziałabym bardzo też napiętej sytuacji, które nas otacza żyjemy żyjemy takim permanentnym kryzysie gospodarczym ekonomicznym za ścianą toczy się wojna po pandemiczny Pumy myślę też pokazuje potrzebę bycia bycia razem jakiś ślad w wersji i też wszystko co chcemy dostarczać naszych wydarzeniach publiczności no właśnie może może pani od razu dodać uzupełnić, bo w branży nazwa Good to jest podać się on się kojarzy, ale myślę, że słuchaczom pewnie bardziej się kojarzy jak powiem Jarocin festiwal, bo letnie brzmienia albo są tutaj albo zarazą itd. tak dalej to to gwoli tych uzupełnienia rzeczywiście tych tych imprez one były w dużej mierze w jeśli chodzi o program pełnione polskimi występami polskich artystów to jest test jedno ze zjawisk, które mam obserwujemy od paru lat to, że polscy artyści z powodzeniem nawet uzupełnianiu dużych sal rywalizują z zagranicznymi, ale mamy też to drugie zjawisko takie kontry zjawisko czyli, czyli przeciągnięty trasy bardzo dużych gwiazd Zachodu, na których bilet ceny biletów rosną bardzo szybko ona na polskich na polskie koncerty również mamy inflację 2100%ową mniej więcej i po w takim razie co będzie w najbliższych miesiącach, bo wiem, że bilet przewiduje kolejne wzrosty ale, ale czy to nie są wzrosty obarczone jakimiś konsekwencjami tym, że ludzie będą musieli wybierać jedno albo drugi albo Polsce albo zagraniczna może jakiś jakiś inny wybór zupełnie tak jak powiedziała Agnieszka żyjemy teraz takim środowisku, które jest pewnie dużo bardziej dynamiczne niż byśmy sobie tego życzyli, więc to prognozowanie rzeczywiście jest teraz mocno utrudnione natomiast te nasze prognozy wzrostów w kolejnym roku one są oparte na jakiś naszych doświadczeniach historycznych związanych z poprzednimi kryzysami gospodarczymi z represjami, które już już nas historycznie dotykały ja chciałbym się odnieść do do kwestii inflacji naszej branży, bo myślę, że to jest bardzo ważne, a i rzeczywiście nie da nie da się ukryć, że ceny biletów wzrosły natomiast my branżowo mamy takie duże poczucie tutaj oczywiście jeśli chodzi o koszty związane z samą produkcją i organizacją wydarzeń to na pewno jako promotor Agnieszka o tym będzie mogła więcej powiedzieć natomiast średnia cena biletów jeśli porównamy sobie ją do przyszłego roku 2019, który cały czas jest dla nas jednak takim podstawowym punktem odniesienia przez to że, że dane z kolejnych 2 lat mocno zaburzone da średnia cena wzrosła o no można powiedzieć tylko 11% czy to jest wzrost nieproporcjonalne w porównaniu do tego jak wzrosły koszty organizacji wynagrodzenia czy stawki artystów i mamy takie poczucie te wzrosty są dalej przed nami tego tego pewnie nie będzie dało się uniknąć żeby, żeby po prostu wydarzenia mogły odbywać się to odbywać się w takiej w takiej skali i takim rozmachem z jakim odbywały się do tej pory natomiast jeśli popatrzymy sobie też na inne branże to to zupełnie tutaj wewnętrznie nie mamy poczucia że, że ceny biletów rosną szybciej niż niższy niż pozostałych segmentach tak to ja też może trochę trochę od rynku, które jest mocno no i kosztowne tak nasza branża jest kosztowne od strony produkcyjnej w ubiegły rok od połowy ubiegłego roku zauważyliśmy no na wzrost cen nawet do 50% niektórych realizacji technicznych, więc to jest bardzo dużo Energę przez to nasza firma wprowadza bardziej zrównoważoną politykę myślę myślenia o tym produkcji Szkaradek rozwiązań które, które są jednak ekonomiczne, aby nie obniżać jakości, więc to jest pewnego rodzaju zagrożenia, ale myślę, że brak postu nieustannie szukamy nowych rozwiązań podobnie branża marketingowa wszystkie wersje druków koszty reklam już wejdzie Góra, ale też powiedział Bartek my też wewnętrznie mu dziękujemy tego jako o duże zagrożenia mamy publiczność, która ocenia nasze koncerty, która lubi nasze festiwale Biczysko i Rosji po radny zmieniajmy różnie to jest po prostu o tym to jest dużo o potrzebach publiczności no właśnie jestem bardzo ciekaw jak to publiczność reaguje jak te reakcje mogą przełożyć w tym roku też na właśnie takie przedstawienie pewnych akcentów prawda to znaczy wiemy, że dla mnie wzeszłym roku jednak dużym dużym wydarzeniem było to, że publiczność właściwie doprowadziła do odwołania 2 koncertów wielkiej światowej gwiazdy, czyli Rogera Watersa to była to to jakby poszło poszło tutaj w stronę do pewnego uśmiercenia pewnego pewnego wybuchu który, gdy po stronie opinii publicznej prawda, który miał miejsce nie nie brak momentami słów krytyki np. pod adresem promotora koncertów Metalliki podwójnych, na które w tej chwili bilety sprzedają powietrze czy coś takiego może zepsuć opinię branży czy jest jakoś potencjalnie takie ruchy są niebezpieczne od pakietowych sprzedawanie biletów na 2 koncerty, kiedy są rzeczywiście realnie dość drogie, bo to po to jest ponad 1200zł na płytę stadionu w 2 występ ja bym nie traktował tego konkretnego przykładu zasadzie 2 konkretnych przykładów jak jakiś dużych zagrożeń jeśli chodzi o przykład pierwszy czy 3 i ten koncert krakowskiej rota złote SA nie jest wiadomo w momencie, kiedy takiego artysty edukuje, jakie on wyraża poglądy polityczne i tak naprawdę to była dokładnie taka sytuacja, w której dopiero dopiero po już Booking zakładam po podpisaniu kontraktu itd. dopiero okazało się, że te poglądy polityczne są zupełnie sprzeczne z poglądami, które w Polsce wyraża pewnie 99% społeczeństwa to jest to jest 11 sytuacja druga sytuacja ta związana z koncertami Metalliki, a my akurat nie odpowiadamy za dystrybucję tych biletów natomiast na tyle na ile ja jestem zorientowane to jest sytuacja dosyć wyjątkowa dlatego, że to są to są 2 koncerty teoretycznie osobne, ale składające się w tempie o UE i też na tyle na ile śledzę doniesienia to dzisiaj są sprzedawane pakiety na oba koncerty albo były jeszcze do niedawna natomiast klienci będą mieli możliwość zakupu biletów osobno na 1 albo drugi koncert tam gdzie, gdzie po prostu z jakich może względów właśnie budżetowych nie będzie możliwości nie będzie może nie byłoby możliwości zakupu tego pakietu, który tak rzeczywiście rzeczywiście jest drogi natomiast na dnie nie widzę tutaj jakieś tendencji to znaczy to jest to jest po prostu jakaś artystyczna wizja zespołu i myślę że, toteż jest fajne rzeczy też fajne klienci mają możliwość wyboru a, a jest to, że zespoły zarówno za granicą największe, ale też też polskie polskie gwiazdy polskie zespoły te szukają właśnie jakieś innowacji urozmaicenia nowych nowych pomysłów takie myślenie magiczne podobnie, że widzę pójście taką stronę jak pakietu czy rozwiązań, a zniżkowych ofert to jest coś ca będzie pojawiał się coraz częściej PE pakiet dla dla przyjaciół dla paczek przyjaciół Fort turecki Kac, gdyż takie rzeczy, które my wdrażamy w naszej firmie, bo wiemy, że do kolekcji zakupy na sytuacje, które są też wydarzeniami dla szerokiej publiczności się po prostu sprawdzają, bo dziś z paczką znajomych na taki koncert czy festiwal kobiecy 5 czy Bartek też się wasz świat na ten temat właśnie do dodania, bo myślę, że to są po prostu bardzo atrakcyjne i korzystne dla publiczności rozwiązania tak zdecydowanie tak też robimy to są to nie są jak bardzo duże zmiany, ale widać trochę wzrosła średnia liczba biletów kasy UE u nas w tej chwili w 1 transakcji to jest średnio 2,3 bilety w koszyku to trochę wzrosło od dziewiętnastego roku, więc ewidentnie widać, że po prostu jak jak to nazwała właśnie to te paczki znajomych po prostu ludzie no Kurka nie mówiąc skrzykują się chcą chcą po prostu być tam razem i IT i emocje przeżywać wspólnie no właśnie te dane dotyczące biletów rodzinnych projekt my tego grupowego kupowania biletów z raportu biletu o były dla mnie muszę być szczególnie inspirujące jeśli chodzi o oto nasze dzisiejsze spotkanie, bo obserwuje od myśl 10 lat taką tendencję na festiwalach na dużych koncertach, że Rze, że gości zarówno gości dziecięcych rodzinnych jak i właśnie takich grupowych gości jest jest coraz więcej powiedzą może tych rodzinnych to znaczy co się zmienia to czy to rzeczywiście realnie w tej chwili mocno zmienia tę scenę festiwalową mówi mówi o festiwalach letnich przede wszystkim myślę, że dosyć jest to zauważalne, że pojawia się coraz młodsi ze starszymi coraz bardziej, ale z osobami na festiwalu i my mamy taką politykę, że też dzieci wchodzą za darmo Eda festiwale do szóstego roku życia, więc też taki myślę, że ciekawe rozwiązanie dla publiczności już tej familijnej i w ubiegłym roku, bo bardzo zauważalne szczególnie na festiwalu w Jarocinie nie było już tej takiej punkowej re część sesji w dotychczasowym ministerstwie rodzina, ale pojawiają się, więc nie spotykam mi nastolatkowie inne nastolatki, więc no naprawdę zmienia się dramat obraz tej publiczna akcji jest jest międzypokoleniową i to jest też interesującej dla nas po prostu inspirujące do rozbudowania też program młotek treści, które mogą też dla najmłodszych dla nastoletnich czy to jest widoczne w samej sprzedaży biletów znaczy, jakby to rzeczywiście klienci rodzinni i zakupy rodzinne czy łatwo odróżnić od tych od tych powiedzmy po prostu kupowanych grupowo w samych naszych danych transakcyjnych to nie jest łatwe do odróżnienia no bo my tak naprawdę jesteśmy w stanie mniej więcej ocenić o kim jest osoba kupująca, ale dla kogo kupujemy tutaj jest trochę większe wyzwanie także tutaj muszę się posłużyć bardziej taką organoleptycznie oceną i tutaj zgodzę się z 100% z tym co powiedziała Agnieszka oczywiście to jest uzależnione w dużej mierze od charakteru samego festiwalu natomiast no jak w tym roku tych festiwali przejechałem naprawdę sporo letnich i rzeczywiście rzeczywiście było widać rzeczywiście było widać, że rzezie, że takie nawet w pewnym sensie właśnie familijna wyjścia to jest to jest coś co się robi coraz bardziej popularne i też to bardzo cieszy, bo to oznacza, że po prostu rośnie nam nowe pokolenie festiwalowiczów do tak to oznacza zwielokrotnienie tej publiczności być może i były i muszę powiedzieć coś dodać w ramach w ramach takich uwag ode mnie, że nawet bastion największy bastion padł tutaj jeśli chodzi o o NRA, który był przez lata dość oporne jeśli chodzi o namawianie do przyjazdu z dziećmi tam się wydarzyła do stosunkowo nową nową nową rzeczą są te proste bilety zniżkowe także się tam też podobnie jak wszędzie indziej zmiana dociera ona jest oczywiście bardzo widoczne na tych stadionowych koncertach no właśnie jeszcze wrócimy do tych największych koncertów, na których są testowane różne nowe sposoby sprzedaży biletów, czyli wiemy o amerykańskich próbach już do już zaawansowanych algorytmicznych w dynamicznym kształtowaniem ceny biletu to brzmi dość niebezpiecznie, bo to ceny, które te wartości, które padają na rynku amerykańskim parę tysięcy dolarów za bilet na dość one są szokujące momentami, ale po pierwsze, pytanie czy to już wchodzi do Polski czy też przyjdzie do Polski w najbliższych miesiącach i w jakim wymiarze, a drugie pytanie czy w ogóle tych sposobach kształtowania ceny biletu takie wpisy, że tak pojęte wcześnie wcześniejsze możliwości zakupu już to Agnieszka Koperska tej po opowiedziała o tych od tych specjalnych w specjalnym traktowaniu właśnie tego klienta rodzinnego, ale czy coś jeszcze nowego tutaj się pojawi to może zacznę od tych trendów, które jakoś obserwowaliśmy sobie właśnie w ostatnim roku na pewno coś co się mocno rzuciło w oczy to jest kwestia zmiany powiedzmy takiego dotychczasowego dotychczasowej dynamiki sprzedaży i trochę bardziej rozłożenie tego na 2 skrajności to znaczy z 1 strony do tej pory klienci byli już z można powiedzieć trochę nauczeni, że ten bilet trzeba kupić po prostu jak najszybciej, żeby mieć pewność, że on będzie dostępny ewentualnie, żeby mieć pewność, że ocena będzie najniższa covid tutaj sporo zmienił no bo o w została wprowadzona ta tarcza chroniąca branży przed falą jakich zwrotów dająca organizatorom 180 dni na to, żeby żeby, żeby te zwroty zrealizować oczywiście one często były realizowane dużo szybciej natomiast w głowach klientów została taka niepewność pt. może lepiej zaczekam do ostatniej chwili, żeby upewnić czy to się nic nie wydarzy z moim koncertem czy zainwestowałem, żeby po prostu pieniądze nie były później jakiś czas zamrożone, więc z 1 strony jest grupa klientów, która ten zakup odkłada do tak naprawdę do ostatniej chwili natura z drugiej strony przez to, że cały czas mamy bardzo bardzo wiele tych wydarzeń, gdzie gdzie, gdzie zainteresowanie zdecydowanie przewyższa liczbę dostępnych biletów no to to zwiększyła się też ta grupa czekająca w kolejce właśnie na to żeby, żeby ten bilet kupić jak najszybciej no i stąd stąd czy wychodząc temu naprzeciw właśnie przedsprzedaży, które organizujemy wspólnie z Allegro i skierowane dla użytkowników Allegro smart to sama skala, bo tak naprawdę na 2 największych akcjach, które robiliśmy w zeszłym roku, czyli przed sprzedażą ach, męskiego grania i na trasę Dawida Podsiadło 700 000 osób było zainteresowanych zakupem biletu właśnie w samej przedsprzedaży, więc to pokazuje, że to też jest Annę to też taka forma, w której w, której klient ma właśnie szansę kupić bilet taniej ten próg wejścia jest jakby relatywnie niski, ponieważ posiadanie Marta nie nie wiąże się z jakimś tam w dużym wydatkiem finansowym, więc więc, tak więc to jest to jest jakby pierwsza rzecz, którą zaobserwowaliśmy, czyli taka trochę bez polaryzacja klientów zmniejszyła się ta grupa, która gdzieś tam kupuje sobie po środku natomiast część przesunęła się na na koniec okresu sprzedaży część część czeka, żeby kupić ten bilet od razu, a jeśli chodzi o te ceny dynamiczne zarządzane przez algorytmy i to, o czym było głośno w stanach Zjednoczonych to jest temat wielowątkowy pewnie moglibyśmy o tym dyskutować godzinami w w Polsce na czym my takiego rozwiązania technologicznego nie korzystamy nie wiem nie słyszałem o tym, żeby któraś, która jest firm, które zajmują się właśnie sprzedażą biletów w Polsce jest też, jakby coś takiego rozwiązania korzystała natomiast to jest to jest zawsze problem z oceną co co tutaj jest ważniejsze i w zasadzie nawet nieco ważniejsze jak chronić fana przed po prostu nieuczciwą sprzedażą, bo tak naprawdę prawdziwym zamysłem tego tego algorytmu jest dopasowanie ceny do popytu, który jest na na konkretne wydarzenia, bo jeśli to jak duża różnica no to później kończył się także ten bilet kosztuje powiedzmy 1000USD tylko kosztuje właśnie przepisy przy odsprzedaży przez przez jakieś prywatne osoby albo firmy, które się tym zajmują kosztuje w skład 15 000USD na i wtedy fan już naprawdę jest sytuacji nie do pozazdroszczenia do Agnieszki Piaski jeszcze odbije pytanie o nowe formy czy też nowe tendencje w tej w tej w tej sprzedaży biletów bonów jeśli chodzi o scenę festiwalową, którą wyższe głównie zajmuje część myślę, że przede wszystkim to jest to pewnie też widoczne jakoś nie myślę tu bardzo mocno wysokie już ten temat praw takim podsumowaniem wszystkiego, ale rzeczywiście też zgadzam się z tym stwierdzeniem, że już ten konsument publiczność ona nie zrywa się tak dynamicznie do zakupu biletu, kiedy rusza sprzedaż czy przez sprzedaż to zauważamy też u siebie, kiedy startujemy z projektem jeszcze bez ogłoszenia programu tylko o dajemy możliwość właśnie tańszego zakupu biletu na wydarzenie, które mają jakąś swoją wypracowaną markę ma swój charakter i czasie, czego może się spodziewać, ale ta tendencja do biletów jest niższa niż do tej pory, więc rzeczywiście ta publiczność czeka aż pojawią się pierwsze gwiazdy pierwsza duszenia i wtedy podejmuje decyzję można powiedzieć, że publiczność coraz bardziej selektywna wybredna dawcy w tym znaczeniu jest też coś takiego mam wrażenie na tym rynku to jest to jest też pewnie związane z tą z tą grupowo ością to rodzinność zakupu biletu i tendencjami po pandemicznym i że że mam wrażenie, że bardzo czujnie publiczność patrzy przede wszystkim na artystów bardzo znanych, którzy nie są najmłodsi, którzy być może będą np. niedługo kończyć karierę i ciekaw jestem jak wy ten problem obserwujecie zarówno na polskim jak na zagranicznym rynku no bo właśnie co co tydzień co 2 tygodnie otwieramy gazety mamy tę gazetę współtworzyłem właściwie to po naszej stronie musimy poinformować o odejściu kolejnego jakiegoś wybitnego artysty artystki, który jeszcze niedawno w Polsce koncertował to jest rzeczywiście jakiś taki problem już takiej natury trochę filozoficznej prawda to są oczywiście bardzo smutne momenty i dziś szczególnie dla fanów, którzy byli z muzyką, a tych artystów związani wiele lat wychowywali się na tej muzyce natomiast czy to jest coś coś nowego nie chciałbym żeby, żeby to źle zabrzmiało, ale tak tak tak po prostu niestety nasz na świat funkcjonuje i zarówno w sensie jeśli jeśli chodzi o muzykę etno to z tak tak naprawdę gwiazdy odchodziły nie mam tutaj też tylko na myśli po prostu, a że nie mam się od śmierci mówiąc wprost, ale też rozpadały się zespoły, a artyści kończyli kariery takie rzeczy się zawsze działy zawsze będą dziać, ale my ja ja mam takie duże duże poczucie, że cały czas jest dopuści, jeżeli krwi to znaczy cały czas pojawiają się nowe nazwiska nowe gwiazdy Agnieszka zresztą może może też powie parę słów o tym projekcie showcase owym, który będzie który, którego też organizuje w Poznaniu ów w tym roku, bo to jest właśnie w kapitalny forma do tego, żeby pokazać publiczności tak naprawdę nowe twarze do tego same formaty festiwalowe tak naprawdę one w dużej mierze są stworzone też do tego jest bardzo duża grupa publiczności, która tak naprawdę jedzie na festiwal, bo jest zainteresowana konkretnymi artystami dla ramy tak dalej natomiast jedzie tam też takim jest taką mocną potrzebą odkrycia nowej muzyki i to jest okazja do tego, żeby właśnie poznać nowe zespoły nowych artystów później przy nim zostać, a i tak naprawdę to obserwuje zarówno na polskim jak na na zagranicznym rynku w ostatnich latach pojawiło się przecież w Polsce noc sporo naprawdę dużych nazwisk żeby, żeby tutaj wspomnieć Sanah czy czy np. Matej w ogóle ten młody Polski hip-hop, który bardzo urósł jest zauważalny na pewno taki trend powrotu to muzyki lat dziewięćdziesiątych wielkich dinozaurów muzyki rockowej te zespoły wracają do Polski mieliśmy koncert werdykt jury teraz emeryt porcji, jakby cały czas to to krąży i nie wiem czy tak naprawdę publiczność determinuje swój sprzęt decyzję o zakupie biletu, tyle że ta ustawa jest jednak już do muzyki konkretnego artystce i Indie tu prywatnie też bowiem, że rzeczywiście miałem tek te takie myślenie o koncercie, gdzie popadnie w ubiegłym roku i towarzyszyło mi to, że muszę pojechać cel festiwal mimo tego, że 3 lata ciekawe pewnych koncert przez zawieszenia festiwalu i na jej Mitek prywatnie konsumencki towarzyszyła taka refleksja, że być może widzę go po raz ostatni na scenie jako o tutaj osoba żyjąca w Polsce wolno spożyć tego kraju nie wrócą, tak więc i na takie myślenie o odejściu Piast scenę na pewno te determinuje też z zakupu biletów, ale mułu, ale jest to właśnie równoważone tymi nowymi zjawiskami na scenie muzycznej by o seks sam powiedzieć też w przy okazji planów na 2020 trzecie może za chwilę przejdziemy do tych planów to jeszcze króciutko tylko w takim razie do odnośnie tego poprzedniego pytania czy wierzycie w życie wieczne artystów w sensie, aby w Londynie i rozprzestrzeniania się tego zjawiska czy to jest coś co co może nam grozić szerzej czy jednak będzie ograniczony bardzo chcemy ją taką refleksję, że budzi to dużą konsternację tak takie rozwiązanie tworzenia awatarów i transmisji tego jakimś uniwersum, ale i zbliżam się coraz bardziej do metaverse, więc ja tego nie wyklucza czyje nie wierzę w to, że jaj może przejąć się nami kontrolę, że zniszczy nasze branże wręcz przeciwnie uważam, że to będzie jedna z niewielu branż, które przeżyję, ponieważ to są prawdziwe emocje jest prawdziwa sztuka to jest ten moment takiego milicja domowego, którego nie dostarczy nam żadne sztuczna inteligencja no nic dodać, opisując to znaczy mówiąc mówiąc takie rzeczy ja wychodzę na jakiegoś konserwatystę, ale trochę tutaj paradoksalnie właśnie czas ten pandemiczny działa na moją korzyść, dlatego że były wtedy przecież podejmowane próby koncertów online i tego tego typu rzeczy w jednej z gier komputerowych był jakiś 1 chyba koncert Travisa Scotta z tego co pamiętam więc, więc tych prób było całkiem sporo czy one się zakończyły sukcesem zdecydowanie nie i też widać po prostu dzisiaj, że to tak naprawdę nie jest kontynuowany przynajmniej nie w takiej skali, która by pokazywała, że Rze, że tam został osiągnięty jakiś sukces na koniec dnia czy koncert czy festiwal jest o tym, żeby stanąć wśród ludzi wśród przyjaciół znajomych pod sceną czuć tę energię zrobić sobie tam zdjęcie, które później się wrócić na sociale tego tego żeby, jakby była też bardzo wierzę w to, że tego nie jest w stanie zastąpić żaden wata żadne żadna właśnie sztuczna inteligencja czy jakiekolwiek formalne nowe ja też dodam od siebie, żeby nie, żeby wejść na taki czek, którego tylko interesują te te gwiazdy trzeciego wieku, których już za chwilę na scenach możemy zobaczyć 0203. raz oczywiście warto przede wszystkim śledzić koncerty artystów, którzy są najlepszym momencie swojej kariery, dlatego że więcej ich w tym najlepszym momencie swojej kariery nie zobaczymy możemy zobaczyć później ewentualnie, ale ta dynamika dynamika działania zespołów pojedynczych wykonawców wiadomo, że jest bywa taka że, że te koncerty z lat osiemdziesiątych dziewięćdziesiątych chętnie byśmy zobaczyli tych samych artystów wtedy, ale to to już jest niemożliwe zupełnie żadne pieniądze tego tego nie przywołają i to i to już przebieg do do planów na rok 2023 na koniec chciałbym zapytać o to na co najbardziej czekacie na inne z tym wiąże się największe nadzieje oczywiście Next Fest podejrzewam, że jest jedną z takich rzeczy może zaczniemy właśnie od Agnieszki kupieckie Good tej sprawie trzyma formę strategię intensywnego rozwoju w tym roku też wpływ na międzynarodowy rynek z promocją polskiej muzyki jest wszystko przed nami przed ogłoszeniem tras polskich artystów za granicą jest też coś nowego u nas czekał jak jako firmę do będą projekty, czyli Next kwest największa chcemy chcemy obecnej wersji jako te showcase konferencja dla branży muzycznej i ta Platforma dla debiutujących zespołów dla integracji plany kingu i zespołów i różnych osób te branże około muzycznej, więc my w Poznaniu w kwietniu między dwudziestym 2004. trzydziestym 2kwietnia organizujemy pierwszą test będzie ponad 120 koncertów przez 3 dni i naprawdę wielogatunkowe będziemy prezentować to co jest debiutujący na scenie polskiej, więc bardzo z tego cieszymy, że wchodzimy trochę te buty, które kiedyś już naszym Spring break jako pierwszy tutaj jesteśmy, jakiego nami Spring breaka tak naprawdę i i czujemy taką potrzebę, żeby w Poznaniu znowu skreślić z tego pub i spotkać się właśnie tam serdecznie zapraszam te rycerzy zobaczymy się my, żeby w Poznaniu między dwudziestym, a 22kwietnia i Knighta aktywnego to jest też w takich no nowy nowy plan na 2 tysięcy bez trzeci rok na rozwijamy się dalej druga edycja fantastycznie przyjętego w ubiegłym roku zaraz festiwal nieskromnie mówiąc bardzo ambitny międzynarodowy program w ubiegłym roku okaz ma mgliste Georgem raka czy Czubak izba z komisji tyczące w tym roku będziemy grać jeszcze wiele wiele wiele szerzej i dalej jeśli chodzi o muzykę różnych kontynentów więc, że to są bardzo ambitne plany na pewno będziemy wzmacniać kolejne nasze nasze festiwale Jarocin już jesteśmy po pierwszych zgłoszeniach letnie brzmienia, które w tym roku będą w nowej formule będzie to 9 w kwestii panie z dnia po 9 największych polskich miastach też było polską muzyką myślę, że tutaj liczne ostatniej brzmień już wie, czego może się spodziewać dotychczas kryła one same kwiat jabłoni Zalewski, więc z no wszyscy wszyscy to powie i też, że ściekami i młodsi debiutujący artyści z dużo festiwali na pewno i klasyka jak sąd czy regionalnie wpływ bliżej Poznania Edi są lekko festiwal w Warszawie, czyli nasze publikował festiwale, bo żeście tutaj co dodać o o tych letnich festiwalach i trendach na festiwale i przesycenie rynku, bo ubiegły rok mocno też pokazał jak te bardzo powszechna jest wszędzie ta sama muzyka na festiwalach, że 1 artysta w zasadzie grał wszędzie pojawiło się nowe marki nowa agencję bardzo ciekawa jak one w tej sytuacji też ekonomicznej czy pojawi się druga edycja tych wszystkich wydarzeń tak i ja myślę, że te trendy właśnie taką budzi kogoś na mniejszą skalę na jednak tak kołom dzielą i bardziej interdyscyplinarna sytuacji tylko muzyczna one będą się rozwijać, więc że, więc my też chcemy tę stronę tak właśnie organizowania takich sytuacji do doświadczenia nie tylko muzyki SM festiwalu też zapoznania się spotkań rozmów różnych miejsc, gdzie można wypocząć i też społeczne spędzić czas właśnie też nastawienie ma jakieś familijne historie, więc że, a więc tak tak już po już się już więcej nie mówię przepraszam bardzo ważny bardzo wszystko brzmi obiecująco teraz Bartosz Stroiński bilet który, który już zdaje się na wyrok powitał nową zupełnie Chateau nową oprawą i jeśli chodzi o logotyp jeśli chodzi o z samym sam kształt portalu, a dokładnie ja na początku powiem, że plany nasze plany są dokładnie takie same jak plany Agnieszki gdańscy, ponieważ mamy przyjemność już od wielu lat współpracować jesteśmy jednym z dystrybutorem biletów właśnie na wydarzenia organizowane przez WTZ w zasadzie tutaj plany mamy dokładnie takie same jest jak największymi sukcesami i sprzedawać festiwale właśnie wspomniane przed chwilą, a jeśli chodzi o plany by pozostałe biletu to tu tak dokładnie my tak naprawdę nowy nowy rok wchodzimy z zupełnie nowym portalem z ne z odświeżonym logotypem, ale planujemy dalsze zmiany i tutaj przede wszystkim nacisk będziemy kłaść na kwestie technologiczne to znaczy z 1 strony będziemy dalej rozwijać systemy, które w, których nowi klienci kupujący bilety nie widzą, bo są systemy, na których pracują właśnie organizatorzy wydarzeń, a więc, więc nie jedną z tych rzeczy jest rozwój naszej analityki, bo to, żeby tę sprzedaż można było jeszcze jeszcze lepiej analizować, a z drugiej strony jakimś takim dużym celem naszym na 2003. rok jest praca nad sklepem i skrócenie ścieżki zakupowej czyni, czyli czyli, jaka się dziś taki duży Fokus na to, żeby po prostu zakup biletów był dla naszych użytkowników mniejszy, a ostatnia rzecz, ale ale, ale równie ważna, a może nawet najważniejsza jest poszerzanie naszej oferty mamy mamy cały czas dużą ambicję, żeby być takim miejscem, w którym Polacy mogą planować wolny czas, w którym w, którym mogą właśnie poszukać sobie formę spędzania w sensie formy rozrywki i emocji, a stąd stałe stąd też właśnie duże zmiany, które już przeprowadziliśmy właśnie właśnie przed chwilą dotyczące portalu wyszukiwarki i chcemy kontynuować tak chcemy kontynuować chcemy, żeby po prostu ta oferta była jak najszersza, żeby każdy mógł znaleźć u nas coś dla siebie ostatnia rzecz to już taka bardziej nadzieja na ten rok, który właśnie rozpoczął to jest nadzieja dotycząca podtrzymania tej historycznej właśnie tendencji, że branża wydarzeń na żywo zawsze była przez recesję traktowana łaskawie i jako że na dno żyjemy w tych niepewnych czasach jeszcze do końca nie wiemy, czego możemy po 2003. roku się spodziewać to życie życie, jakby nam wszystkim całej całej branży, ale też klientom, bo ich dotyczy to tak samo żeby, żeby po prostu, żebyśmy wszyscy przeszli przez to suchą Jateż przyłącza do tych życzeń wam życzę powodzenia realizacji wszystkich tych planów a, a sobie i innym odbiorcom życzę tego, żeby nasze portfele też nie nie przeszły w miarę bez szwanku możliwie w tym w tym w tym nowym roku Agnieszka Kobierska z Good tej sprzedawczyni była ze mną dziękuję bardzo, bardzo dziękuję Bartosz Stroiński z portalu ebilet dziękuję bardzo, serdecznie dziękuję dzięki my mamy jeszcze usłyszymy niebawem wzrost równie optymistycznymi albo nawet bardziej wieściami obiecuje wrócić do problemu dynamicznej sprzedaży biletów jak tylko się w Polsce pojawi mocniej to poświęcimy mu cały odcinek podcastu Bartek Chaciński bardzo dziękuję za uwagę i do usłyszenia zapraszam na kolejny odcinek kultury na weekend już za tydzień Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE: KULTURA NA WEEKEND TYGODNIKA POLITYKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA