REKLAMA

"Żeby żyć opowiadamy sobie historie" - biografia Joan Didion

Godzina Filozofów
Data emisji:
2023-01-14 11:00
Prowadzący:
Czas trwania:
48:23 min.
Udostępnij:

O tym dlaczego dzieci powinny czytać biografie? Czy literatura wychodzi ze straty? O książkach, które dotykają największych lęków i co nam daje czytanie Didion. Rozwiń »
Lektury od których warto zacząć poznawanie autorki: "Ostatnia pieść miłosna" , "Dryfując do Betlejem", "Biały album", "Modlitewnik" Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Tomasz Stawiszyński dzień dobry zaczynamy sobotni magazyn, w który oczywiście przygotowała wydaje Katarzyna Morawska Bielecka już dzisiaj na miejscu, chociaż kolega Tomasik, który tydzień temu tutaj sprawował honory domu też jest na miejscu także bardzo miło w i Krzysztofa Lesiewicz też jest na miejscu, które realizuje tę audycję będzie realizował do dwunastej i od dwunastej Kacper Gonera go zastąpi jest też na miejscu dr Mira Marcinów, która za moment będzie państwa Rozwiń » goszczą Gościno gościnią gościnią takie jest słowo odpowiednia i będziemy rozmawiali o Gian Dion pisarce zmarłej niedawno jej biografia autorstwa kres jego oferty ostatnia pieśń miłosna niedawno się ukazała Mira Marcinów napisała wstęp do tej biografii na po mówi my sobie o Dion jej pisarstwie i pisarstwie Miry Marcinów również w kontekście Didion, bo tutaj ten wstępną otwiera bardzo szerokie konteksty i myślę że, że różne będziemy poruszali w naszej rozmowie po godzinie dwunastej prof. Monika kostera spotka się z państwem będziemy rozmawiali o sztucznej inteligencji dużo jest teraz szumu wokół tematu sztucznej inteligencji chatbot, który został niedawno opracowanym robi wielką karierę nawet w Gazecie wyborczej ukazał się jakiś czas temu wywiad z tym czas botem i nie tylko czas, bo różne takie programy oparte na sztucznej inteligencji właśnie konstruują utwory muzyczne jest np. nowy utwór Nirvany jeśli mają państwo ochotę jakiejś przerwie tutaj mogą państwo znaleźć utwór Down in desant to jest właśnie nowy utwór Nirvany napisany przez sztuczną inteligencję, ale też są różne obrazy zdjęcia przetwarzane przez sztuczną inteligencję wszyscy się teraz zastanawiają znowu czy zastąpi ona prędzej czy później artystów filozofów dziennikarzy pisarzy będziemy rozmawiali właśnie o sztucznej inteligencji prof. Monika kostera w tych polach tematycznych, a po trzynastej dr hab. Jędrzej Morawiecki spotka się z państwem będziemy rozmawiali o rosyjskiej propagandzie także w kontekście zbliżającej się rocznicy wojny, ale także w kontekście zamiany na nas stanowisku szefa operacji specjalnej generała surowi kina zastąpił generał z Gierasimowem zobaczymy w co na ten temat mówią rosyjskie media no to jest taki plan na dzisiaj do 1340 będziemy na antenie teraz tylko jeszcze musi się pojawić tutaj legendarne Dzięgiel godzinę filozofów zaczynamy na dobę w, a z nami jest dr Mira Marcinów psycholożka filozofka z Instytutu filozofii socjologii Polskiej Akademii Nauk także pisarka autorka książki bez matek m.in. dzień dobry ranny w napisała wstęp do biografii Gian Dion ostatnia pieśń miłosna to jest biografia autorstwa tajskiego Aforti, która ukazała się dosłownie jakoś tuż tuż przed naszą rozmową na dniach właściwie całkiem niedawno biografia nie jest gatunku tych sensacyjnych biografii takich, które odkrywają jakieś skrzętnie skrywane aspekty życia bohatera bohaterki tylko taka biografia twórcza intelektualna pisana przez kogoś, kto sam jest wielkim wielbicielem talentu Didion, dla którego Diany Didion jest autorką formacyjne i twój wstęp jest bardzo szczególny mam wrażenie to znaczy nie jest to taki standardowy wstęp jakiś pisze do biografii, w którym mówimy o tym jak biografia została napisana kim jest bohaterka bohater biografii to jest tak bardzo osobistych, które też piszesz o tym kim dla ciebie osobiście jest ta autorka John Didion właśnie to może tego bym zaczął innego pytania kim ona dla ciebie jest w ten intymny wymiar eseju wstępnego przedmowy do ostatniej pieśni miłosnej biografii rząd Dion jest wynikiem prośby, która została do mnie skierowana przez redaktorka i również wydawczyni, czyli mówimy o wydawnictwie osnowa właśnie to Nanniego nazwanie padła ja ją przepraszam najmocniej państwo w sensie wydawania oraz Norah jest Maria Fredro Smoleńska poprosiła mnie o taki intymny esej o rząd Dion miałam wrażenie, że ta prośba została do mnie skierowana ze względu na taką moją jak furtka służbową czy wejście służbowe do jej twórczości przez rok magicznego myślenia czy przez książkę funeralna nią żałobną pisaną w przypadku rząd idiom po śmierci męża w bardzo głośna książka, która też w Polsce była bardzo żywo dyskutowana tak to jest jedyna książka rząd podjął, która doczekała się 2 wydań w Polsce, więc mamy wydaniach ma 20000507. później wydawnictwo, które naprawdę bardzo jest systematyczne wydawaniu książek Didion, czyli wydawnictwo relacje, które ostatnio wydało biały album Didion również wznowienie roku magicznego myślenia właśnie z tą książką zapoznało na nowo polskiego czytelnika czytelniczkę, więc moje myśli na początku krążyły wokół tego, że jako autorka jest matka mam napisać tekst pozytywne, ale jednak żałobne natomiast samo mnie dotyka najmocniej twórczości Didion to, że jej eseje reportaże teksty wcześniejsze z lat sześćdziesiątych siedemdziesiątych mają w sobie już taki rodzaj melancholii czy przewidywania pewnych strat czy są przepełnione takim spojrzeniem na rzeczywistość, która nie pełne lęku co wydaje się, że mocno współgra z obecnym stanem, który wiele osób doświadcza właśnie w ten sposób zebrałam się do pisania tej przemowy to znaczy miałam poczucie, że nie da się inaczej niż czytając nie tylko biografie dnia wtedy otrzymałam ten tekst jeszcze po angielsku, ale również czytając książki, które w, których mamy naprawdę wiele w języku polskim, więc można zacząć przygodę stadion właśnie czytając je najpierw biografie, a później no nie da się inaczej jak nie trzeba dodawać, że później po prostu po przeczytaniu tej biografii wydaje mi się, że każdy chwyci za kolejne książki i może stanie się wyznawcą wyznawczynią krytycznego, zwłaszcza pisania, bo to jest to jest najbliższy rodzaj chyba jej najbliższymi rodzaj twórczości, a ponieważ idiom jest też autorką powieści i z tymi opowieściami takimi drobnymi wydawane już wcześniej zresztą w latach 80 dokładnie tak pod koniec lat osiemdziesiątych na początku dziewięćdziesiątych wydawnictwie czytelnik w przykładzie Miry Michałowskiej mieliśmy dużo tych drobnych książeczek ale jakby niezauważone zostały co mówią takich powieściach jak gra jak się darze kobiet, że kobiet to pierwsza książka to są powieść bardzo specyficzne bardzo kojarzące się właściwie jestem, jaka jest percepcja i jaka jest recepcja tekstów Suzanne są także teksty krytyczne eseistycznej mówimy zresztą o pisarce intelektualisty c nie niemal rówieśnik c Didion jej powieści Suzanne są tak są zwykle tak krytycznie przyjmowane natomiast eseje zachwala podobnie tutaj u 1 000 000 powieści przyszły odeszły niezauważone natomiast gdy pojawiło się eseje np. dryfując na podnajem chyba 3 lata temu wydawnictwo cyranka wydało książkę to od to mam wrażenie, że wtedy rozpoczął się w Polsce ten kult Didion eseje reportaże i właśnie jest taka bogata paleta tych gatunków Realu ona, w które ona uprawia to też jest bardzo bliskie temu dzisiejszemu pisarstwo z 1 strony mówimy o tekstach to właśnie z lat sześćdziesiątych siedemdziesiątych opowiadających o Kalifornii końca lat sześćdziesiątych np. w przypadku białego albumu, a jednak tak bardzo dobrze współbrzmi jak odczuwamy że, że czytam coś bardzo współczesnego niema ani chwili chyba takiego zastanowienia, że notes coś przed Śmiałego po co teraz tłumaczyć pisma sprzed 60 lat chętnie 10 lat na język Polski, ale po potem też jak są odbierane chyba możemy mieć jasność tutaj mimo pełnionej pomyłki, wydając je co jest tym rdzeniem aktualności tych tekstów właśnie tych, których teraz powiedziała dla ciebie wydaje mi się, że to podejście to też jest nazywane tym nurtem nowego dziennikarstwa, ale mnie, jakby mniej interesuje dziennikarstwo Dion i reportaże i bardziej to, że w każdym tekście również szereg reportażowe, ale przede wszystkim tym pesymistycznym jest pojawia się autorka sama autorka, która pozwala sobie na to, żeby mówić o najważniejszych tematach mówić o terrorze traumie wojnie polityce nikt nie kokietować nie zasłaniać się tym, że teraz no ja pisarka będę opowiadała wyłącznie nie wiem o modzie, bo o tym również ją pisał o tym może będziemy mieli chwilę, żeby porozmawiać, ale w tych wszystkich tekstach pojawia się niezwykle była podejrzliwość krytyczną myślenia podejście do rzeczywistości na zewnątrz tak bardzo związanej z tym jak jak to się odbija w naszej psychice niezwykłym zabiegiem jest to jak rozpoczyna się biały album, czyli zbiór tekstów właśnie niedawno wydanych i pierwszy esej pod tym samym tytułem zaczyna się od diagnozy, którą czytam diagnozy psychiatrycznej diagnozy jeszcze bardzo dużo mówiącej o latach sześćdziesiątych nie jak wyglądała psychiatria psychoterapia w tamtym czasie mocno przesiąknięta psychoanalizą są testy szacha jest kwestia poruszona tego ziem, ale pacjentka jeszcze Niewiem około kim mówimy tak, bo to jest taki zabieg zastosowany najpierw dostajemy wyniki badań psychologicznych 1 pacjentka właśnie, a nie stosuje zdrowych dojrzałych mechanizmów obrony tak dalej i później jest odkrycie że, że mówimy o samej Dion mówimy o psychice, ale mówimy też poprzez te zabiegi psychiatryczne o tym jak wyglądał świat pod koniec lat sześćdziesiątych w Ameryce, że to przenikanie się pomiędzy tym co psychiczne tym co co na zewnątrz jest tak bardzo tak bardzo się przenika przesiąka nawzajem i że nie da się tego oddzielić, więc w sumie nie wiemy czy ta kruchość, której mówi Dion ta represyjność ten rozpad nie jest spowodowane tym kontekstem, w którym w, którym żyje tworzyłem Didion, a właściwie wiemy, że z pewnością te 2 sfery przenikają, czyli mamy bardzo silnie zaznaczoną psychologii człowieka w kontekście nie w oderwaniu nie, że pewien sposób funkcjonowania depresyjnego leciwego można wyciągnąć spoza czasów, w których żyjemy, że tego nie da się zrobić jeszcze taką pracę na sobie właściwie w tekście na własnym doświadczeniu na własnej, a jednocześnie, aby obiektywizować tego właśnie poprzez taką perspektywę, której mówi, że zarazem jednak ta autorka jest autorka, która tak jak mówi, że ciągle obecna w swoich tekstach też na sobie pracuje robi to z taką niezwykłą przenikliwością to jest coś co było dla mnie takim drogowskazem w ogóle jak pisać też właśnie najpierw przeczytałem taki tekst zaistnieje w o nawet nie odjąć tylko ona odpowiada, skąd taki pomysł, że raczej jak sądzi, dlaczego kobiety trudniej gorzej sobie radzą spisania w Tychach jak historycznie i tutaj opowiada nigdy jej podpowiedź odpowiedź jest taka że, że właściwie trudno nam taki przenikliwy negatywny sposób myśleć o sobie tak, żeby się innym nie podobać, więc to pozbawianie się kokieterii później wskazuje też za nic mi, że właściwie jej taką ikoną tutaj taką kultową postacią dla niej była pisarka rząd Dion, która mówiła bardzo silnie właściwie to robiła pisała w taki sposób, który był pełen podejrzliwości wobec samej siebie wobec tego czy nie stosuje je tu jakiegoś rodzaju kokieterii zaistnieć mówiła, że uczyć Dion unowocześniła Chemik gejowski detektor bredni, że potrafiła go zastosować nie tylko wobec tego co co wokół niej siedziało, ale też wobec samej siebie to bardzo wcześnie też w biografii Dion czytamy, że chyba jakiś jeden z pierwszych jej takich ważnych dla nich nauczycieli profesorów uczelnianych zwrócił uwagę, że jej teksty literackie są dobre ale, ale nie jak mają do tego jak wyglądają jej teksty krytyczne, które są świetne, które są tak przenikliwe i tak dokładnie właśnie pokazują jak działa myślenie krytyczne, tym bardziej ten rok magicznego myślenia i to myślenie magiczne, któremu ulegała w okresach największego rozpadu nieszczęścia Dion jest mną na te bardziej wyraźne jak jak ta łączyła, bo o tym myśleniu magicznym myślę, że za, żebyśmy tak jednak bardzo mi się podoba to ujęcie w twoim wstępie czy zwrócenie uwagi na to przenikanie się i współistnienie myślenia analitycznego myślenia magicznego, że może pomówmy o pytaniach moduł SACH myślenia jak może tak dla by wszyscy wiemy czym jest myślenie magiczne, ale wydaje się że dobrze by było tak rozpoznać nie tylko tak psychologicznie, ale też we własnym doświadczeniu, kiedy robiliśmy coś co jest bardzo taka agresywna dzieci same co ważne w skład uważaliśmy, że musimy Niewiem wrzucić 3 kamyczki do źródełka, żeby coś złego tam nie stał w czy myślenie nakierowane właśnie to jest przykład myślenia magicznego, ale to myślenie magiczne Didion jest bardzo skoncentrowane jeszcze na czymś co tak sobie roboczo nazwałam jakimś metale lekiem, czyli myśleniem o tym co najgorszego może się starać o takim strachu dotyczącym tego, że jak przestanę się bać to najgorsze się stanie jest póki się za lęk działa pod ropa licznie się takich uczelni, czyli odgania zagrożenia dlatego bardzo silnie to jest taka lęk Woś myślę, że też wątpliwość naszych czasów, że jeżeli może przestaliśmy myśleć bać się o o coś nie będzie wojna więc, a to dlatego to jest część myślenia magicznego tak to jest wojna ręką już przestaliśmy się tego bać, więc póki póki mamy jak na wysokości na linii wzroku te największe obszary strachu to nic złego nie może się stać Dion pisze o tym dryfujący do Betlejem, że ból jest jak wąż i póki mamy właśnie go na linii wzroku to nas niczym nie zaskoczy to jest też taka chęć kontroli, ale bardzo pewnie, jeżeli słuchają nas osoby wykształcone psychologicznie to martwią się teraz są 1 linią, bo bardzo dużo w tego typu myśleniu magicznym jest oczywiście oprócz zaklinania rzeczywistości też bardzo wiele przenikania tego strachu do do sedna osoby i przez to unieruchamiania i ta chęć kontroli jest no nie do utrzymania rzeczy, które przygarniają obsesyjną Musy na tym trochę polega to znaczy tam jest cały szereg też często zaangażowanych także zadziałały czynności, które właśnie temu służą, żeby jakiś rodzaj zagrożenia trzymać na na dystans, ale nie można się też od niego całkiem uwolnić ma się często nieustannie na w po polu widzenia właśnie to wydaje mi się najbardziej LM niesamowite jak oryginalne też w tym pisaniu Dion, że z 1 strony mamy intelektualistka i tak o nim myślę, która ma bardzo właśnie wysoko rozwinięte myślenie analityczne i pokazuje nam to czy krytyczne daleki od syntetycznego jak ujęć jakiś wielkich Marcie i sporo jest takiego fragmentarycznie mu, ale dotykającego sedna, ale jednocześnie jest osobą, która doświadczyła największych tragedii jak jeszcze o tym nie powiedzieliśmy, ale oprócz tej śmierci męża, z którym nie tylko żyła przez wiele lat razem, ale pracowała pisarze oraz scenariusze tę wcześniej straciła ojca matkę później męża chwilę później córkę i ta ilość tragediach oprócz tego towarzyszyła, jakby wydarzeniom Stanów zjednoczonych najbardziej przerażających łącznie tutaj grupą Marilyna Mansona i opisywała najbardziej przerażające wydarzenia i w tej całym życiu w tak trudnych okolicznościach bywały momenty, kiedy jego pozwalała sobie na to na tą swoją obsesyjną dość chętnie tę kontrolę, a potem znowu pokazywała w jaki sposób za pomocą myślenia sobie z tym jakoś jednak radzić jak mogła dalej pisać, bo nie było momentu, żeby nie pisała, choć to co towarzyszyło przez całe życie to jak opisuje jakieś kryzysy twórcze, których nawet nie chciała tak nazywać uważa, że to jest jakiś eufemizm, że to co ona przeżywa to jest taki całkowity brak pewności siebie taki, że nie mogła pisać uważała bardzo długo, ale jednak Pisa w i i odpowiada o tym, że miała 18 lat to najbardziej w życiu chciała zostać pisarką, ale już później pisze, że w wieku 40 lat nie widziała nadal chciała zostać pisarką, ale nie widziała niczego CBA ją do tego zbliżyło, chociaż była tam osobowością roku dostała chatach w najlepsze jakieś nagrodę, a jednak miała takie poczucie, że to w ogóle jeszcze nie jest to pod koniec życia już opowiadała o tym, że kiedyś mówiła, że jest pisarką, ale teraz przestała tak mówić, bo pisanie nie pomogło też nie wiemy ile w tym jest jednak jakiegoś rodzaju morzem na pewno nie kokieterii, bo to nie Dion, ale nocą ona chce przez to powiedzieć, ale nie pomogło w jakim sensie nie pomogło właśnie w takim trybie powiedzmy terapeutycznym czy auto terapeutycznym to jej chodziło myślisz wydaje mi się, że tam te Skrzydlate słowa Didion, że opowiadamy sobie historię, żeby żyć czy odwrotnie tam jest dokładnie, żeby żyć opowiadamy sobie historię, które było takie samo oskarżenie trochę jest bardziej to to, że nie pomogło jest tym momenty zwątpienia w to że, zwłaszcza osoby piszące nadają znaczenie w myśl różnym wydarzeniem w swoim życiu czy czy w ogóle poszukują sensu poprzez znajdowanie odpowiednich słów tworzenie na realizację im ona marzyła narracji ciągłej ze wstępem rozwinięciem zakończeniu bardzo się z tym utożsamiam, a jednak to co otrzymywała to jakieś bardzo cha chaotyczne fragmenty rzeczywistości i coraz mniej wierzyła w taką narrację, która daje poczucie Emu przynajmniej, że ta historia ma znaczenia a, zapisując jakiś doświadczenia tego często oczekujemy, że bardziej nie wiem uczciwie zaczniemy doświadczać rzeczywistości być tu i teraz to są mogą być przeróżne motywacja z pewnością taka chęć odkrycia znaczenia danej sytuacji jest bardzo silna i tak dużo negatywnych doświadczeń ma w jej życiu spowodowało że, że nie miała poczucie, że to pisanie nadaje życiu powiedzmy ofensywnych w takt to pozostaniemy przy tym z łączeniu pisania i życia pisze też o tym jak wyglądała Didion o tym, że nie tylko w jej pisaniu nie tylko w jej biografii, ale także w jakim sensie w jej ciele w jej powłoce cielesnej ten to napięcie czy ta dynamika kruchości odporności siły i słabości się jakoś ze sobą łączą mieszają tam bardzo podobało tak rzeczywiście jest osobą czy była osobą, która była taka filigranowa bardzo szczupła chuda wręcz czasami w sposób taki chorobliwy piszesz o tych jej skomplikowanych relacjach z jedzeniem z głodem o smutno dużo, na który zapadł już wcześniej mówiliśmy, czyli o depresji i tak to kiedyś określano tutaj, o czym pisała te z kolei w swoich pracach no właśnie o tym trochę pomógł charakter ciekawe, że od mówisz, że dzisiaj to spodobało, bo jeszcze spotkam już krytykę tak dotyczącą tego czy gdyby to był mężczyzna toczyły, gdybym pisała on od tej kruchości i ja się inspirował mam jak np. w razie zgłasza, bo warszawka oczywiście, ale też od razu się przypomniał jeden z moich ulubionych pisarzy nie jakiś taki Super znany Andrij misia, którego też ten wątek kruchości cielesnej brak odporności jakieś zastanawiające siły był niezwykle ważne, bo niego z kolei dosyć wcześnie zdiagnozowaną bardzo poważną wadę serca i właściwie tam u uznawano, że on nie pożyje za długa dożył jemu całkiem słusznego niemniej, że właściwie przez cały czas takim poczuciem zagrożenia, że Rze, że umrze i to jak wyglądał na całego kondycja fizyczna to bardzo ściśle się wiąże z pisarstwem moim zdaniem więc, jakby uważam, że tutaj daje to tu podobnie region urodzona 3004. zmarła w grudniu 2021 po była długo, ale były okresy ważyła 30 kg, więc to nie jest chyba kwestia też miała tam dur rzekomy z diagnozowane i w ten sposób ja się posłużyłem tutaj opowiadaniem głodomór Franza Kafki, które uwielbiam króciutkie opowiadanie ba bardzo mocne dla mnie, ale również właśnie widzę podobieństwo tutaj w tej postaci w tej właśnie i kruchości do Franca Kafki, ale pisze o tym od tej kruchości też ze względu na to, że z pewnymi wizerunkiem Didion jak jesteśmy zaznajomieni np. przez to, że możemy obejrzeć na Platformie Netflix film wszystko w rozpadzie dokument od Lion nakręcony przez jej bratanka Gryfina Diuna, gdzie widzimy właśnie kobietę no to było kilka lat temu nakręcone ważącą koło tych 30 kg roztrzęsiona raczej to jest kwestia też Parkinsona ale w jaki sposób tej kruchości i wdrożenie były opisywane też przed tymczasem rozpadu, więc mamy kultową wizerunkowo kultową postać, która wystąpiła w jakiś reklamach tutaj projektantki saliny, która była twarzą właśnie może to jest miejsce, żeby to powiedzieć można ten wątek modowy zapowiedział właśnie tak jakby ta ten styl Didion jest też się do naśladowania przez wielu możemy też zobaczyć jakiś kupić torby akcesoria z Lidią to jest straszne, gdy ta część komercjalizacji tego wizerunku wizerunku, który jednak właśnie stał się kultowym, a raczej bardzo drobna kobieta z wielkimi czarnymi przeciw słonecznymi okularami na pół twarzy ME w zwiewnych spódnicach i wody zresztą o tym pisała Lidia też, wskazując jak się przygotowuje na wyjazdy w bardzo niebezpieczne rejony, gdzie była reporterką i zabiera ze sobą jest ta słynna lista rzeczy, które bierze raczej Bourbon, ale maszynę dopisania też pończochy i spódnice i twierdziła, że w każdym miejscu wygląda w tym dobrze i wody, więc to jest też ta część, o których chciałam wspomnieć, że ta niezwykła kariera Pisarska Didion rozpoczęła się w gdy miała 21 lat, czyli to był rok 50 piątek, gdy wygrała konkurs organizowany przez magazyn Wołk Prix de Paris i mogła wybrać albo wyjazd do Paryża albo pieniądze wybrała pieniądze, ale też poprosiła o to staż w redakcji wokali zaczęła przez lata tam pracować pisać teksty o ludziach o modzie twierdziła późniejsze bardzo dużo nauczyła się pisania właśnie tam to jest takie pisanie minimalistyczne pisanie takie esencją należne, gdzie no każde słowo kosztuje i wspominam też o tym, ponieważ do jutra tak się składa Ano właśnie o tym mieliśmy powiedzieć po zapowie znasz chciałbym powiedzieć o konkursie inspirowane właśnie biografią Didion i wydaniem ostatniej pieśni miłosnej przez wydawnictwo OsnoVa, że właśnie do jutra można wysyłać esejem da można to znaleźć pewnie wpisując konkurs literacki inspirowane rząd Dion, gdzie prosimy o nadesłanie eseju do 12 000 znaków są 3 tematy podane większość łączy się modą, ale można przeczytać biografie dnia, żeby zobaczyć można wszystkim tam pisać o polityce literaturze, pisząc o tożsamości modzie i tak się składa, że jestem w wzięli tego konkursu jest również Grażyna Plebanek Agata Tuszyńska Sylwia Chutnik i tak pomyślałam, że skoro jest 1 dzień sama lubię na ostatnią chwilę to może jest na więcej 12 miesięcy Kraków da się za maksymalnie, a główna nagroda wynosi 10 000zł przypomina Polakom o inflacji jest chleb ten różnych hit, jakby Merino nie wiem, ale że warto zawalczyć o nagrodę i Didion zobaczyła przypomina mi się również konkurs organizowany przez pismo władz el i tutaj również Lidią brała udziału, ale także Sylvia Plath no wiemy jak jej historia skończyła szybko i ponuro samobójstwem, ale nie jest związana z wygraną w tym konkursie, choć w pewnym sensie szklanym kloszu jest opis tego, jakie życie się przecież zmieniło natomiast tutaj nie oferujemy pobytu w nowym Jorku w redakcji wołga, ale publikacje, że kolejne jeden z konwencji może ta jest pierwsza, więc myślę, że wyjątkowe, więc mamy od takiej trywialne ości raczej uważam, że moda jest bardzo ważną ważną częścią oczywiście naszego życia, ale powiedzmy to jeszcze nie był ten punkt pisania Didion, który przyniósł jej taki rozgłos, ale w każdym z tych tekstów oczywiście może nam się wydawać możemy tak czytać teksty teraz, doszukując się tego tej kruchości i te siły jednocześnie, ale sama Didion powtarza to jak refren, że jest niezwykle krucha, że to pozwalało jej też być jak jej ulubiona postać z kreskówek tekst komiksu Scarlet Knights taka detektyw Ka dziewczynka, która miała jakoś mu coś na dłoni już nie pamiętam na nadgarstku jak PiS co jak przesuwała to to znikała była niewidzialna linia trochę przepisywała swojej fizjonomii, a duże znaczenie, że dzięki temu jeszcze była przy tym nieśmiała niewiele mówiła i często osoby rozmawiające z nią czy jako dziennikarka wydawała się nie jest wiec silna co powodowało, że ludzie mówi jej rzeczy, przez które wypadali gorzej, a ona, jakby znikała jej nie było, a i te opowieści zapisywała, więc ta siła od razu jest w takim modus po prostu teki codzienność będzie wpisana, ale przede wszystkim jest tam, gdzie ona sama mówi o tym no robili sobie sama jak taki proces autoterapii etyczne, że dotyka tych rejonów, które najmocniej ją wolą, których najbardziej się boi jest tak zapisałam, że właśnie 1 000 000 idzie tam, gdzie najbardziej się, bo dotyka tych tych obszarów no to jest niezwykłe, bo czytając o równoległych nie wiem choroba wielu chorobach tej właśnie no niezwykle kruchej sylwetce, a jednocześnie tych doświadczeniach traumatycznych doświadczeniach, a jednocześnie o sile pisania tworzenia wychodzenia codziennie na spacer jest wydaje się, że jest bardzo inspirująca właśnie w tym podejściu oczywiście tak jak by służyła kruchość w jak ona może 30 kilo to Jania trochę żartuję trochę jest to takie takie przerażającą rzadkie połączenie myślę też tej wrażliwości niezwykłej siły, o których pisze Didion tak to jest rzeczywiście dość niezwykłej zastanawiam się, jakie są źródła tego współistnienia tutaj, bo w zastanawiam się na ile jakaś taka świadomość tej kruchości i otwartość na pewne doświadczenia na emocje właśnie nie uciekanie przed nimi tylko tylko konfrontowanie się z nimi przetwarzanie ich literacko właśnie było tym procesem, ale chemicznym, w którym z słabości powstawała jakaś jakaś specyficzna szczególna siła tak jak o tym mówić myślę no przecież dokładnie tak jest że, że tam jest największa wrażliwość tam też jest największa siła po prostu, ale na niezwykle trudno to odnaleźć pewnie sobie w rzeczywistości, żeby tak jest taką otwartość, jaką miała 1 000 000 na tyle też ciosów Iran i za każdym razem oczywiście jak czytamy biografie to się składa jakoś wydaje nam się za każdym razem misją Real tam były momenty przecież chcieli załamania były momenty, gdzie nie zawsze była tak bardzo on projekt twórcza, bo to też nie jest opowieść osobie, która właśnie tam parła do żonie cały czas do, żeby też nie powstało państwa po Avatara wyobrażenia z kolei nie to jest też opowieść właśnie o nie tylko odbiją jako pisarce powiedzieliśmy, że ta biografia specyficzna to znaczy jest to biografia literacka pisana z taką olbrzymią subtelnością bez obietnic takich, które np. składa nam będzie mi Moser w tej razie powiedzieć przeciwstawia szalały Mosera tutaj dowolnemu to i tak biografia jest dość obszerna, ale jednak też życie twórczość to szansa Archer jest gigantycznych rozmiarów i tam jest bardzo dużo na takiej obietnicy, że teraz na trochę takiego bym powiedziała dziennikarstwa, w którym obiecuje się nam że, że opowiemy o wszystkich brudach Jezus rządzącej jest tam przedstawiona w taki sposób, który każda na każda rzecz zostaje zastąpiona pewną też diagnozą taką bardzo chwilami okrutną, a Dion w tej biografii tego nie mamy zresztą sam biograf mówi, że na początku, że nie chce się posługiwać koncepcjami też takimi psychologicznymi nie chcę mówić o tutaj mamy do czynienia z takim nałogiem tutaj taką z takim mechanizmem obronnym tylko, że chce przedstawić mentalnej emocjonalnej rytmy imion, a nie pisać szaleństwo czytam żałoba John dla 1 000 000 jak sobie wzięłam też do serca zdecydowanie to jest parcie dzień ten biografii, które lubię, które nie powoduje u mnie takiego poczucia niesmaku że, że gdzieś zostało powiedziane coś co nie nie powinny za no jest też biografia łajdaka pił rada niewiadomą Jona, która leży właśnie z tego gatunku Ala biografia są tak czy mniej obszerna zdecydowanie ale, toteż jest człowiek, który już od lat tam tropi wszystkie sekrety ciemne strony Welbeck kraj i słabości i metodycznie je tam wyświetla w tych w tych swoich książkach to jest rzeczywiście zupełnie inny sposób pisania się też taki wpadający trochę jakiś rodzaj eseju krytyczne gang, ale on pozwala na wiele tutaj sprawa wydarzeń życia Didion naprawdę odnieść się samodzielnie i ten opis np. jak wyglądał jedzie pamiętajmy, że też Didion, jakby nie zgodziła się udzielić tutaj już po prostu nie udzielała wywiadów, więc autor biografii i bardziej oparł te opisy na tym co inni mówi co udało mu się znaleźć, ale naprawdę udało mu się bardzo dużo znaleźć mamy opis też po prostu kobiety, która próbuje bardzo wiele jak bardzo wiele doświadczeń z 1 strony chce tego pędu wyjazdów pisania tyle, ale chce też tworzyć dom, bo to jest więcej niż 1 dom mamy też taką takie przejścia od tam z Sacramento nowy Jork Bośni Malibu mamy naprawdę niezwykły też opis miejsc i to, że właśnie z każdego z tych miejsc próbowała stworzyć taki swój dom jak jest dokładnie to co co ona robi tam jak urządza się jak bardzo przywiązuje do tego uwagę do takiej estetyzacji rzeczywistości, że chce, żeby było łatwiej, bo ruch, że próbuje, że piecze ciasta nikt to też budziło taką krytykę myślę, że nadal budzi, że chciała chciała wszystkiego, że chciała być i to taką hasła po prostu z lat pięćdziesiątych i wielką pisarką reporterką wydaje się, że wiele osób może się w tym odnaleźć w tym opisie że, że być może to jest ten balans, ale on został również krytykowany tak to, jakie życie prowadziła w Hollywood, a jednocześnie właśnie, a mając męża córkę i wyprawiają przyjęcia takie z jakimś kurczakiem i trasę jest tym no też nie wpisuje, że w jak był żadnych we właśnie żadne życie nie wpisuje się jakiś tutaj schematy którymi się posługujemy, więc zdecydowanie ta jej biografia, które zresztą biografie Didion bardzo lubiła czytała mówiła że, zwłaszcza dzieci powinny czytać biografie 6 jak w bardzo jest mi bliskie nie Niemcy też tak miał, ale jako dziecko czytam bardzo dużo geografii później przeszło wydaje się, że znowu wracam z do tego, ale tam miał być opis też jakieś wyjścia z pewnej rzeczywistości zastanej, która nam się końca nie podoba wyobrażenie jak życie może wyglądać jednocześnie takiemu jeszcze taka naiwność taka wiara, że to życie układa się jakąś spójną historię i właśnie mamy stałe spójną historię w chciałbym jeszcze już na ostatnie 10 minut naszej rozmowy po poruszyć wątek pisania o stracie tu jest też sporo na ten temat oczywiście strata jest jedną z głównych tematów Didion i jakoś zostało mi w głowie ten ta myśl, że doświadczyła takich strat, których sądziła, że nie będzie w stanie ich przetrwać, a przetrwała żyła i na set też o tym piszesz, ale chciał ciebie zapytać też jako autorkę, dla której strata jest tematem jest czym jest jest doświadczeniem tematem, który zdaje się staje się wątkiem twórczości jak takim środkowym tematem twórczości jak ty czytasz ten tę część dorobku Didion właśnie jak to w kontekście swojego własnego opisania stracie doświadczenia widzisz przeżywasz and u mnie to tak było najpierw już jednak sam pierwszy tom historii polskiego szaleństwa poświęcony melancholii i ta melancholia stała się moim tematem tak jak mówisz jeszcze chyba nie będą Smela chodzić com to Sacha w, gdzie też zastanawia się na ile to jest kwestia straty na ile braku na ile zastępowania po prostu braku poczuciem to robimy, choć liczymy na uliczkę tam, gdzie jest nic, gdzie jest brak to podsuwa sobie pod tą stratę jednak było w jaki sposób posiadało nie miał szczęśliwe życie raju tracę tak dalej no, a później jako już autorka bez matka na to pisze o napisałam książkę o stracie po śmierci mojej mamy i w le też dedykowała historia, ale tak na tą uchwałą czekają, że to pamiętasz zdecydowanie tak tak jak w uważny czytelnik Czytelniczka mogą zauważyć że, że tak to się rzeczywiście tutaj połączyło pewną całość melancholijną żałobną i no zdecydowanie ten temat no chciałabym, żeby tylko teoretycznie był bliski, ale stał się też doświadczenia owo bardzo trudno było, gdy w zeszłym roku chyba było wznowienie historii Polski szaleństwo już po tym, doświadczeniu wrócić do tej książki myślałam i i jak wieloma rzeczami się nie zajęłam, bo nie miała jeszcze tak silnego doświadczenia nie wydaje mi się, że zdecydowanie nie tylko tam, gdzie mamy książki no naprawdę dotyczące śmierci bliskiej osoby, ale też książki, które nas nie wiem poruszają albo, których czujemy, że musimy napisać wydaje mi się tu powtarzam tych którzy, którzy mówili o tym, że literatura wychodzi ze straty to jest dokładnie takim doświadczeniem, a czasem ktoś mówi, że chce bardzo chce jakoś ciężka, ale jakoś jednak nie może i gdzieś tam pojawiam się odpowiedź w głowie, której nie artykułuje nożem być może akurat mówi o tych osobach, które nie doświadczyły takiej straty i nikomu nie życie, ale też jest to część naszego doświadczenia po prostu uniwersalna że, że tracimy bliskich i tam rodzi się takie pisanie, które jest mi bliskie, które jest wezwaniem do tego, żeby pisać im taką autorką dla mnie też jest właśnie Didion, ale mówię o tym, że akurat tej książki błękitne noce np. książka pisana już po śmierci jest nie tylko męża, ale też córki wyznał straszną awanturą są też tematy, których nasze boje w nasze myślenie magiczne lepiej nie czyta jakieś jakich jest wyraźny cień nie w tym sensie, że niedobrą dziękuję tym sensie, że jakby właśnie największą jest w slangu też tak lęku właśnie, które możemy oczywiście w jaki sposób oswajać właśnie czytając o tym doświadczeniu, ale trzeba też znać siebie na tyle, żeby wiedzieć co nie wpada w takie pole efektywne nasze, które mówiąc współcześnie nastrój steruje, więc był thriller Górnik to by było, żeby czytać dla po prostu młodych matek np. patrzący gdzieś, gdzie jest moje dziecko to nie jest może polecane lektura mocne nocy również rok magicznego myślenia o stracie męża jest bardzo bardzo trudną literaturą, więc wprost tak naprawdę teksty Dion, które traktują o stracie są dla mnie MII jako czytelniczki mniej dostępne niż te, które wprost o tym nie mówią, jakby nie pada określenie śmierci najbliższych osób, a jednak czasem tak też można pisać i najmocniej dotykać kwestii utraty i tego czym przez niknie to jest całe pisarstwo Didion takim myśleniem właśnie melancholijnym tak to to też jest kwestia odnalezienia jakiegoś języka, w którym to można w ogóle ująć i toteż jest zadanie niewątpliwe i i NATO znajduje to znajdujesz, a często to jest właśnie jak po podstawowe pytanie jak to jeszcze raz na nowo opowiedzieć coś co jest bardzo uniwersalne coś co jest opisane na na na wiele różnych sposobów jak to jak to wypowiedzieć jeszcze jeszcze raz myślę, że taką odpowiedzią dziewiątą, którym się podpisuje jest właśnie tam bardzo nieprzyjemna chwilami takie taka przenikliwość wobec samej siebie samego siebie bardzo jeśli na przyglądanie się z podejrzliwością swoim uczuciom, jakby po co za mniejsze jak po coś robię, dlaczego chce o tym akurat opowiedzieć, jeżeli nie da się znaleźć innej odpowiedzi niż, bo Musze wystawa to napisać i ich 2 taki sposób też przez, toteż ta biografia Dion jest myślę też dla osób piszących, ale po prostu dla osób myślących bardzo inspirująca, bo pokazuje jak to robi Dion jak co nie jest oczywiście to nie jest żadnym poradnik jak myśleć o najważniejszych rzeczach, ale przy okazji mimochodem całkowicie zdradza nam sposoby na takie pisanie w PiS-ie też bardzo już tak zupełnie zupełnie na koniec, zanim jeszcze poproszę o to, żeby wskazać kilka tytułów od, których te osoby, które nie znają tej autorki twoim zdaniem mogłyby zacząć jej lektura to sami się też wydaje tutaj niezwykle ciekawe i ważna to jest ta znowu po posłużę się tak jak i nowym określeniem cross gatunkowo ość tego co ona robiła to znaczy właśnie taki rodzaj pisania ja też bardzo sam lubię, która się wymyka takim oczywistym jak domknięcie i kategoriom, że to jest właśnie gdzieś coś pomiędzy taką jakąś prozą pamiętnikiem wzajem bardzo taka nie oczywiste i niejednoznaczna jest formuła, którą w, której ona misia i to tam się wydaje też bardzo cenne i ciekawa wyłamywali tych takich szuflad twardych zdecydowanie dlatego może poleciła by najpierw książkę ostatnio pieśni usta grafik dnia, ponieważ w tym przypadku te można książkę, o której rozmawiamy ta wizyta oferty ostatnia pieśń miłosna wydam stara nowa tak można w ten sposób można też chwycić za no mój ulubiony zbiór, czyli dryfując do Betlejem biały album to jest rzecz ostatnio wydana myślę, że jeśli ktoś nie boi to rok magicznego myślenia również byłby tą lekturą, a później już pójdzie dalej i Chociszew były w te strony, że może też drobne powieści zostaną po prostu obłęd punkt cięte 1 wieczór gdzie, gdzie bohaterki są bardzo powieści mówię o tym np. że obiegu modlitewnik ku ten wypowiedział neurotyczne jeszcze starty w tamtej nomenklaturze, ale niezwykle dużo chcą i to robią, więc tak taka byłaby kolejność chyba od tych tekstów właśnie jak jak mówi łączących tak wiele gatunków no to jest bardzo ten eklektyzm jest bardzo bliskiej bardzo wydaje mi się dobrze opisujący obecną rzeczywistość, więc tak aż jak to mówię też zaproście osobom, które dopiero zaczną przygodę z regionu, bo to nie jest taka lektura, do której np. wielokrotnie chce się wracać tak mi się wydaje, choć są dla mnie takie SA np. opisaniu, do których wracam to jednak dają naprawdę niezwykle potężną dawkę emocji nie tylko intelektualnych tutaj opisów, więc kolejność chyba lektury Didion mamy w bardzo serdecznie dziękuję za to spotkanie i o zwierzęciu Varso dr Mira Marcinów psycholożka filozofka z Instytutu filozofii socjologii Polskiej Akademii Nauk autorka m.in. historii polskiego szaleństwa bez matka gościła w godzinie filozofów rozmawialiśmy o książce Rajskiego Aforti ostatnia pieśń miłosna biografia John Didion Kaja Gucio przełożyła tę książkę z języka angielskiego wydało wydawnictwo OsnoVa nie tylko oni oczywiście rozmawialiśmy, ale ona była takim punktem wyjścia bardzo dziękuję raz jeszcze dziękuję, a teraz informację Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA