prof. Monika kostera dzień dobry dzień dobry socjolożka ekonomistka z wydziału socjologii Uniwersytetu Warszawskiego Oder Tong University Szwecja i Instytut gminę Telekom biznes KUL Francja i będziemy rozmawiali tak jak zapomniał zapowiadałem o sztucznej inteligencji tam, gdzie ITI nas nie pokona taki tytuł nosi swój tekst, który ukazał się na łamach zielonych wiadomości tam regularnie zresztą możemy czytać swoje felietony zawsze wielkim zainteresowaniem do nich sięgam tak
Rozwiń »
jak do tego tekstu zaczniemy może od, zanim do tych tez, które w swoim tekście stawia to zacznijmy od tej ogromnej popularności, jaka ostatnio towarzyszy tematowi sztucznej inteligencji mamy kilka takich programów kilka takich platform, która od niedawna funkcjonują i dużo szumu właśnie wokół nich się wytwarza chatbot, który jest teraz na takim głównym właściwie silnikiem sztucznej inteligencji tworzącym tekst odpowiadającym na pytania dającym różne różne wskazówki ludziom czas, bo od DGP to jest 1 właśnie z tych programów niezwykle dzisiaj popularne, ale też jest wiele platform, które tworzą obraz tworzą utwory muzyczne czas, bo DGP pisze też opowiadania np. można mu zadać zadanie, żeby napisał opowiadanie na tyle to tyle znaków no i w związku z tym, że teraz się pojawiły takie rzeczywiście dość imponujące technologiczne rozwiązania to bardzo wiele dyskusji na temat tego czy sztuczna inteligencja już wkrótce zastąpi nam artystów pisarzy dziennikarzy filozofów rozgrzało ja najpierw zapytał o to jaki w ogóle ma taki ogólny stosunek do tych właśnie najnowszych technologicznych nowinek czy Converse chował się z tymi urządzeniami czy też z tymi botami i jakie są twoje wrażenia i doświadczenia przy wszystkim bardzo dziękuję zaproszenie mnie tak bardzo miło mi 100 rosną już rozmawiać całość jedność po naszej stronie i cieszę się, że na ten temat rzeczywiście jest jest bardzo ciekawy pytasz, jaki jest moje nastawienie do dotychczas po licznych nowinek jestem nimi zainteresowana natomiast nie jest my powiedzmy, że bezgranicznie zafascynowana nie nie zalicza się do osób, które po prostu przyjmują i te zjawiska jako coś co nie wiem co definiuje naszą przyszłość co definiuje to kim czym jesteśmy raczej i patrzy na mnie jako na część rozwoju stąd między nim właśnie społeczeństwa technologii tego tego co w naszym ludzkim świecie i ze sobą nie po raz pierwszy ma miejsce to jest MO to jest temat to jest fascynacja, która powraca co jakiś czas, że wspomnę chociażby czasy słynnego kiedyś mechanicznego Turka inni to jest wiek osiemnasty i akurat mechaniczny Turek przypomnę może nie wszyscy znają historię bardzo był przekonująco maszyną, która grała w szachy podobno równie dobrze człowiek natomiast okazał się oszustwem, ponieważ rzeczywiście siedział tam w środku człowiek rozgrywał te partie, ale był też całkowicie prawdziwy mechaniczny ład bądź, którego nadal można podziwiać z muzeum Wielkiej Brytanii na północy Anglii i ten mechaniczny bądź z zachowywał się nadal zachowuje się to czasami może sobie obejrzeć jak jak włącza się ten mechanizm i bardzo naturalnie z takim ogromnym wdziękiem bardzo subtelnie porusza się ten mechanizm i nie dziwnego, że to fascynuje nic dziwnego, że źle, że te te zjawiska na zawsze pytają o nasze myśli, ale też naszą wyobraźnie myli się wydaje, że naj naj najbardziej trafną, czyli jak zgodną ze zgodną bardziej może ze swoimi moimi akcjami odpowiedzią NATO czy też kwestią wygłoszone w związku z takimi zjawiskami była kwestia Alana Turinga, który no miał mieszane uczucia już nie też nie był do końca fascynatów, ale powiedział, że te takie maszyny tego rodzaju maszyny mogą nam pomóc zrozumieć w jaki sposób my ludzie właściwie myślimy tak to jest to jest temat, o którym jeszcze tutaj mówimy i myśleniu i właśnie różnych takich sposobach na wytwarzanie tekstów zdań ja bym przywołał jeszcze 11 przykład z przeszłości, bo wspomniałaś o mechanicznym Turku w, czyli Raymonda Lula i jego maszyna logiczną jego Ars Generali ultima dzieło filozoficzną teologiczną mistyczne, która miała na celu właśnie generowanie takich Theo rem Matu w takich Sylwii mówi zdań która, która miały prowadzić do osiągania pełnej wiedzy o świecie Lulu to w ogóle bardzo ciekawa postać i warto by jeszcze Lou kiedyś porozmawiać Teresa osób NL Mundo Adam Solomon i Rajmunda tak mówili o nim jest chory jego współcześni, że 3 mędrców na świecie była Adam Salomon i właśnie Raymond luz, ale ta maszyna do generowania Sylwii mówi do generowania zdań, która miała być właśnie takim modelem wiedzy wiedzy nauki dotyczącej wszystkiego też się wydaje tutaj być takim kontekstem ciekawym w jakim sensie może od tego zacznijmy wspomniała Turinga tego typu zjawiska mają czy mogą uczyć nas o mechanizmach myślenia myślę, że na wielu różnych poziomach w zależności od tego o co nas interesuje to jest jakby takie tak taki sposób czy może to służyć nam jako coś rodzaju oczywiście metaforycznego o narzędzia jakich okularów, które pomagają skoncentrować się na różnych aspektach tego kim jesteśmy w jaki sposób myślimy w jaki sposób postrzegamy świat i można oczywiście podchodzi do tego w sposób no mistyczny taki i właśnie jak przywołanym przez siebie szyk kładzie czym czym jest w ogóle całość myślenia jak ty chodząc takiego bardzo bardzo bardzo ogólnego dużego punktu widzenia można można podchodzić analitycznie, czyli interesować tym, jakie są poszczególne elementy poszczególne fragmenty tego procesu myślenia można to co mnie najbardziej interesuje socjologicznie, czyli co robimy wtedy, kiedy myślimy, kiedy tworzymy do czego prowadzi, skąd się bierze i co z tego wynika tak naprawdę relacjach społecznych międzyludzkich oczywiście też można filozoficznie to to już jest tacie powiedzmy no chyba bardziej je mógł podejście dotyczące takiej opowieści tego kim jest człowiek myślący w ogóle i dlaczego ich tak jeszcze jeszcze o naturę samego dzieła np. dzieła literackiego będą tutaj zahaczył, bo te dyskusje, które mówią, że oczywiście ja i litery pomyliłem czas, gdzie PTE to jest tak tworzy na teksty, ale być może wkrótce będzie tworzył i powieści i wiersze i sonety itd. ale o tym już za moment porozmawiamy czym właściwie jest dzieło literackie i jaki jest rdzeń tego lęku czy tych wątpliwości, że sztuczna inteligencja w jaki sposób może autorów dzieł literackich zastąpić prof. Monika kostera jest z nami będzie też po informacjach o z nami prof. Monika kostera raz jeszcze dzień dobrem dzień przed po mówiłem trochę o tej różnicy, o której pisze w swoim tekście dla zielonych wiadomości, czyli o różnicy pomiędzy generowaniem Emergency ją mówisz jeśli chodzi o Emergency to jej, a nas w tym nigdy nie zastąpi Emergency, czyli najkrócej rzecz ujmując najbardziej essentialia wytwarzanie czegoś nowego, a nie przetwarzanie tylko tych informacji i tych połączeń pomiędzy pojęciami czy czy zagadnieniami, które już są wytworzone ja bym chciał przywołać dla rozmowy o tym rozróżnieniu taki tekst opowiadanie właściwie, które nieustannie przychodzi namyśl, kiedy czytam te wszystkie dyskusje o sztucznej inteligencji właśnie, zwłaszcza w kontekście słowa pisanego, ale można tam zawartą wizję zastosować myślę także do twórczości wizualnej Otóż to opowiadania, który mówi to biblioteka Babel, bo Hessa tekst, który na mnie kiedyś wielkie wrażenie wywarł jedno z najlepszych chyba jego jego opowiadań tam jest znowu w drapieżnym skrócie rzecz ujmując wizja biblioteki, w której zawarte są wszystkie książki napisane wszystkie książki nie zapisane także wszystkie możliwe wydania z wszelkimi możliwymi błędami modyfikacjami itd. ksiądz biblioteka oczywiście jest nieskończona, ale to, że ona zawiera te wszystkie możliwe dzieła bierze się stąd, że każdy tekst mówi narrator biblioteki każda książka każdy tekst każdy wie każdy sonet każda praca naukowa każda każde dzieło literackie każda sztuka teatralna wszystko co się składa ze słów innymi słowy to jest tylko pewna kombinacja liter alfabetu znaków przystankowych i spacji możemy w każdym razie na każdy tekst w ten sposób popatrzeć w związku z tym jeśli będziemy dysponowali taką maszyną, która będzie w stanie generować te kombinacje z odpowiednią mocą to prędzej czy później ona nam wygeneruje dzieła Szekspira i komplet dzieł by w bibliotece Aleksandryjskiej i wszystko co tylko możliwe jest do pomyślenia i napisania i to jest myślę dosyć ciekawy pomysł w tekście sztucznej inteligencji, która przecież także zajmuje się tworzeniem takich kombinacji takich tekstów takich takich właśnie kompozycji, a to liter, a to kolorów kształtów dźwięków itd. w i ten to rozróżnienie, które mówi w ogóle naszą rozmowę chciałbym trochę w tym szerokim kontekście tego właśnie pomysł BOR SA umieścić w bardzo bardzo cieszy nie umawialiśmy się na to nie zaznaczy a kto to jest naprawdę fantastyczny przykład tego, o czym mówimy i myślę, że będzie łatwo wytłumaczyć różnice między generowanie MAE, a Emergency ją dzięki procesowi się bardzo dużo rzeczy jest łatwo wytłumaczyć takich i tego tego kalibru dzięki Borysowi jest również jedną z moich ulubionych opowiadań jest to jedno z opowiadań i których używam w mojej pracy jako nauczycielka akademicka i tutaj wrócę może to wątku, który wcześniej poruszaliśmy, czyli czart GP, który udziela sensownych odpowiedzi nawet na skomplikowane pytania w związku z tym w moim środowisku środowisku pracowników Akademi z różnych krajów pojawiła się ostatnio w mediach społecznościowych bardzo intensywne burzliwe dyskusje o tym czy w ogóle będzie możliwe egzaminowania czy będzie możliwe i sprawdzanie wiedzy, ponieważ snu wszystko można wygenerować pomocy tego czat bota pewnie będzie można czy przepraszam tego tego programu, a pewnie będzie można jeszcze bardziej i rozwinąć to w przyszłości, więc czy w ogóle jest jeszcze jakaś rola, którą możemy spełnić w takim takim i dydaktycznym interesowali New ze studentami testowaniu tego czegoś nauczy i no właśnie ja od dłuższego czasu raczej staram się unikać takich klasycznych tradycyjnych ostatnio metod też nie całkiem klasycznych klasyczne metody były zupełnie inne, ale tych, które w tej chwili są dominujące metod sprawdzania wiedzy takich jak testy w ogóle nie używam zadawanie esejów jakiś temat jeśli mogę tego uniknąć też, czego nie używam używam czegoś innego albo prace polegające na badaniach w terenie na tworzeniu bardzo twórczych albo albo metodologicznie poprawnych zapisów z pochodzących z tych badań najczęściej połączenie 1 drugiego i czegoś takiego co kiedyś było bardzo popularne, a teraz się zdarza niestety bardzo rzadko czy eksperymentów myślowych i Boże jest jednym z tych eksperymentów myślowych właśnie to opowiadanie o bibliotece Tadel czytamy opowiadanie i no tak jak powiedziałeś w bibliotece Babel PORR SA można znaleźć absolutnie wszystko co tylko można wyrazić we wszystkich możliwych językach cytuje dokładną historię przyszłości autobiografia archaniołów prawdziwy katalog biblioteki tysiące tysiące katalogu fałszywych itd. itd. i w oparciu o to proszę studentów, żeby znaleźli książkę i opisali tę książkę i też za jeszcze tego, czego dotyczy kursu np. książkę, która pomogłaby zbudować lepszy świat po pandemii covid-19 po wojnie ukrainizacji takie było zadanie stać świetne było to świetne co naprawdę ciekawej pracy naprawdę i najchętniej oczywiście jeśli interakcji żywej, czyli nie na piśmie tylko na sali studenci opowiadają o tych swoich eksperymentach i on nigdy nie powtarzają troszkę tak jak w tej bibliotece ca tak, ale troszkę inaczej niż w świecie algorytmów to jest metoda metoda sprawdzania powiedzmy więc, jakie świecy raczej myślenia wyobraźni i interesowania się z tą wyobraźnią i studentów, która nie prowadzi do powtarzalnych wyników Itaki dokładnie jest jej cel oczywiście zależy od tego, czego uczymy no nie każdy może stosować takie eksperymenty, ale myślę, że w tej i w tym czasie, kiedy no ten czas przyp GP jak odpowiedzieć wręcz NAS-y w różnych takich bardziej mechanicznych i powtarzalnych zadaniach być może mam taką nadzieję bardzo sobie tego życzyła być może wróci do Łask eksperyment myślowy być może stanie się bardziej popularny być może odkryjemy ponownie jego szczególną rolę właśnie w tym w tym takim poszukiwaniu czegoś co jest, owszem, zakorzenione w wiedzy sprawdzonej, ale również coś co pobudza myślenie o wyobrażanie sobie różnych rzeczy, które są całkowicie nowe, czyli właśnie agencji ja się też zastanawiam, zanim jeszcze to Emergency pomówmy czy co oczywiście jest w pewnym sensie też po pierwsze, eksperymentem myślowym, a innym sensie zagadnieniem o charakterze technicznym czy np. jeżeli będziemy dysponowali no właśnie komputerem o niebywałej mocy obliczeniowej takim komputerem kwantowym, którym tutaj z prof. Janem Chwedeńczukiem nieraz rozmawialiśmy, który być może stanie się wkrótce realnością no taki komputer kwantowy opowiada Chwedeńczuk jak ktoś go uruchomi wynajdzie to w 1 momencie ma taką moc obliczeniową złamane są np. wszystkie kody do wszystkich banków na świecie można w sekundę zrobić to jest taka moc obliczeniowa i mając taki komputer i czy mając taki powiedzmy niezwykle zaawansowany chatbot my będziemy w stanie bibliotekę Babel rzeczywiście wygenerować co myślisz tego nie wie naprawdę nie wiem myślę myślę, że nie czy dlatego, bo ostatnimi czasy prowadzę badania Etnograficzne wśród artystów nie są to artyści, którzy są komercyjnie bardzo jak to się mówi Sachs SW, chociaż z wsi w mojej grupie są artyści, którzy mają wystawy też bardzo duże wystawy są już artyści profesjonalnie nie outsiderzy i są też znane nazwiska i próbujesz powiedzieć czym jest dla nich praca stąd właśnie moje ogromne zainteresowanie Emergency jako zjawiskiem socjologicznym czy bardzo często i słyszę od nich po próbuje się dopytywać też obserwuje czasami przy pracy i rozmawiamy na różne tematy które, który ich dotyczą interesują, które są dla nich ważne i jest 1 rzecz przede wszystkim, która właśnie ostatnio w związku z tymi wszystkimi ryż czy rzeczami tych logicznym nowymi Ross z rozwojem nowych technologii, która powtarza się naszych rozmowach z artystami i to jest jakby to ładnie powiedzieć chyba być może troszeczkę do tego Ramona Lola czy la można by nawiązać jakiś jakiś sposób świat twórcy jest wielowymiarowy i to co my jesteśmy w stanie stworzyć siłą rzeczy jest ograniczona nawet Emergency jest ograniczona jest ograniczona dla samego twórcy czy dla samej twórczyni jest ograniczona z zdecydowanie dla dla odbiorców w tej interakcji socjologicznej, a a, skąd wiek, bo z punktu widzenia twórczości to co jest najciekawsze to jest eksplorowanie granic pomiędzy tym co my wiemy co rozumiemy jesteśmy w stanie postrzegać, a tym co jest tam gdzieś poza na zewnątrz co jest nie oswojone całkowicie nieodebrany niezrozumiałe niezrozumiane w związku z tym no i tak, uciekając przed, którą od konkretnej odpowiedzi na twoje pytanie sama uwaga tego tej twórczej osoby o w procesie tworzenia sama sama uwaga koncentracja jest w tych punktach, które są powiedzmy umykają nękają się wymykają się kategorią którymi dysponujemy podczas gdy nawet najbardziej zaawansowane algorytmy urządzenia mogą posiadać absolutnie wszystko, ale nie posiadają uważności wzywają uwagi i w związku z tym nie nie są w stanie wykonać takiego o takiego procesu nawet gdyby gdyby umiały nawet gdyby gdyby można ja też myślę zgadzam się zgadzam się całkowicie z tym co mówisz jest tutaj jeszcze inny element poniekąd wiążące się z tym czy inna inny wymiar z tym się co mówi wiążący, że nawet, gdyby można było pomyśleć wygenerowanie tych wszystkich możliwych napisane i nie napisanych tekstów we wszystkich możliwych językach powiedzmy czy też, rozszerzając to także na nie wiem sztuki wizualna obrazów namalowanych nie namalowanych utworów nagranych nie nagranych no to podstawową jednak i wydaje się, że fundamentalną przy pewnym ujęciu w każdym razie różnicą pomiędzy tymi, które powstają wskutek ludzkiej działalności, a tymi, które są tylko grą szklanych paciorków, która daje jak w bibliotece BOR SA po prostu połączenia, która mogłyby zostać przez człowieka wytworzone no właśnie jest taka, że tam po po stronie tworów i a i nie ma nigdzie żadnego podmiotu, który patrzy na świat, który jakoś z tym światem próbuje dojść do ładu tylko jest po prostu tasowanie pewnych pojęć tasowanie pewnych idei natomiast to co jednak jakoś chyba jest istotna w twórczości szeroko rozumianej to, że ona też jest jakimś aktem komunikacji to znaczy, że gdzieś tam jest jakiś ktoś, kto staje wobec rzeczywistości tak jak my stajemy i tworzy oni jakąś opowieść w jaki sposób ją przerabia przetwarza ujmuje w pojęciach obrazach im obcując z tym jakoś słyszymy ten jego głos wiemy, że jest pomiędzy nami, a nimi jakaś łączność i myślę że, że to jest coś takiego, czego nigdy nie będzie po stronie sztucznej inteligencji nawet jeśli tam jakaś podmiotowość pojawi to ona będzie nieskończenie różna od naszej to tam ten podmiot, który może się ukonstytuować w pewnym momencie będzie jednak inny będzie miał inne cechy inne właściwości nie będzie z nami dzielił tej podstawowej ludzkiej kondycji i będzie jakiś rodzaj obcości pomiędzy nami, a ani im, ale widzę właśnie, że informacja już w ogóle za długo tutaj jesteśmy w tym momencie na antenie informacje prof. Monika kostera jest z nami i wracamy po informacjach wciąż z nami prof. Monika kostera raz jeszcze dzień dobry czy dobry czy do tamtej części naszej rozmowy jeszcze coś chciała być dodać uzupełnić tak tak to znaczy mówiła o twórczości jako komunikowaniu, że i również uważam, że to jest bardzo ważny aspekt twórczości jeden z jeden z tych, które odróżniają twórczość ludzką od twórczości mechanicznej to, o czym mówiłem, czyli reakcja odbiorcy, która nie jest nie jest dana od biorca z punktu widzenia socjolożki też uczy też zmienia pierwsza reakcja odbiorcy na sztukę nową czynu Emergency je jest ogół negatywna jest odrzuceniem one go podoba nam się teraz, ale jego współcześni kompletnie tego nie potrafili przyjąć ode tak samo jest kanonem jest jest w tej chwili klasykiem przez bardzo bardzo długie lata w ogóle nie mógł zaistnieć jako postać ze świata sztuki instytucji sztuki i odbiorcy zresztą też nie byli w stanie pozytywnie na niego zareagować czy w ogóle przyjąć tego co miał do prezydenta i tak daje to właściwie z cała historia MR agencja to powoduje, że na początku takie negatywne reakcje albo w ogóle brak reakcji, bo nie rozumiemy nie widzimy tego tego co się dzieje i odbiorcy również uczą się, że interweniować z ze sztuką też z taką całkowicie nową sztuką to jest 1 strona, a druga druga strona to, czego się nie da zastąpić maszyną czy mechanizmem czy sztuczną inteligencją to jest też ten proces zmiany proces uczenia się proces tworzenia i proces interesowania samego twórcy z tym z tą energią, która to powoduje, że się tworzy i to jest proces, który nacechowany jest porażką jest wszyscy wszyscy ci twórcy, o których wspominała tyle osobami, które raz po raz odnosił gigantyczne porażki właśnie sukcesy tylko to rożki dziś twórczość jest pełna pełna cierpienia pełna poczucia a, że to co się dzieje kompletnie nas przerasta, że sami nie rozumiemy tego tego co nawet nie jest efektem efekt jest w zrozumieniu tych artystów, z którymi teraz jestem w kontakcie, ponieważ prowadzę badania w terenie prace artystów efekt jest takim efektem ubocznym trochę sam proces jest jest kluczowy sam proces jest ważny to co się zmienia no i w jaki sposób przy czym my albo w jaki sposób nasza uważność ulega zmianie podczas procesu tworzenia co to jeśli, bo jeszcze można sobie wyobrazić taki scenariusz, że w momencie, kiedy tego typu zjawiska czy tego typu generatory treści, bo tak to chyba należy nazwać będą się udoskonalać i propagować to co być może to wszystko, o czym mówisz właśnie będzie już tylko melodią przeszłości to znaczy w ogóle to gruntownie przemodelować nasz sposób myślenia nie wiem twórczości o tych wszystkich sprawach i to co teraz opisała będzie wydawało się za lat np. 200 albo 300 no jakimś już tylko wspomnieniem cieniem myśli, że to jest możliwe czy, że tutaj ten element, który mówi jest taki istotny i on jednak daje tak jakościową różnicę, że właśnie nie nastąpi ten proces, o których mówiłem i taki nie tak jak w bibliotece Babel z 1 strony pytaj mi, że może nastąpić absolutna całkowitej nieodwracalna zmiana czegoś co jest dominujące, a nawet definiujące dla dla sztuki twórczości naszej potyczki dla rynku dla rynku np. muzycznego czy czy dla przemysłu dla przemysłu kulturalnego, ale przemysł kulturalny to nie jest to samo co procesy twórcze procesy twórczości tworzenia nawet prawa autorskie nie mają z tym bezpośredniego związku może w naszych czasach przyzwyczailiśmy się do tego, żeby tak to widzę, żeby tak na to patrzeć nastąpi prawdopodobnie jakieś oderwanie tych kategorii od siebie natomiast jeśli chodzi o o o proces Emergency to trudno powiedzieć co się w nich stanie ona właśnie innym polega, że nie jesteśmy w stanie przewidzieć na tym polega ich ich brutalności ich ich piękno na pewno na pewno będą to trudne i PiS historię bardzo pouczające i możliwe, że faktycznie zaprowadzi nas to jakieś miejsca, gdzie i dostaniemy nowe odpowiedzi, ale prawdopodobnie zostanie więcej nowych pytań niż odpowiedzi dotyczących tego kim właściwie jesteśmy jaka, jaka jest kondycja ludzka, skąd przybywamy by, dokąd zmierzamy i być może być może przywoływany przez siebie magnesy miał tutaj coś też to powiedzenia, twierdząc że jest to tylko dla dla szaleńców zabawa tylko szaleńcy też być może przed finałem my to znaczy być szaleńcem w tak jeszcze 1 wątek chciałem poruszyć, który też w tych dyskusjach się pojawia często od twórczości i sztucznej inteligencji taki mianowicie, że właściwie jak się przyjrzymy już dzisiaj części na pewnej nie powiem, że sztuki tylko produkcji kulturalnej i w muzyce rozrywkowej i w popkulturze szeroko rozumianej filmach serialach literaturze popularnej, ale nie tylko to to możemy odnieść wrażenie, że właściwie w pewnym stopniu to wszystko już się dzieje to znaczy jest to tylko historia przyszłości tylko już teraz mamy właściwie produkcje, które opierają się takie układanie pewnych elementów o właśnie tworzenie gotowych schematów czy gotowych wątków z gotowych gotowych sampli, a to utworów, a to, a to muzycznych, a to literackich np. że to już teraz jest właśnie tylko takie kombinowanie pewnych elementów, w którym właściwie brakuje tego całego twórczego zaangażowania twórczego procesu tego procesu kreacji, które wcześniej mówił jeszcze tego procesu Emergency właśnie, bo jest to czyste generowanie czysta obracanie paciorkami właśnie jak jak jak na to patrzeć, bo myślę, że jak się przyjrzymy temu co się państwu w ostatnich 2 dekadach działo w muzyce rozrywkowej, ale nie tylko także na rynku literackim, zwłaszcza jeśli chodzi o literaturę popularną to to tak właśnie wygląda ja pamiętam miałem takiego znajomego, który w latach dziewięćdziesiątych jeszcze jak tutaj wydawnictwo Harlequin wchodziło do Polski triumfalnie to on właśnie zajmował się był takim ghostwriter, który tam pisywał jakieś takie takie takie powieści Harlequin nowej tam po prostu rzeczywiście było coś na kształt takiej maszyny Raymonda Lula to dwu jakieś generatory różnych fabuł wątków losowe losują się elementy, z których składało się np. głównych bohaterów kolor oczu pochodzenie wygląd zewnętrzny jakaś sytuacja, która prowadziła rzecz jasna do płomiennego romansu to było wyłącznie to właściwie było robienie tego samego co robi sztuczna inteligencja jako ludzkimi rękami dokładnie całkowicie się z tobą zgadzam i odpowiem bardzo brutalnym zatem pochodzącym z od brytyjskiej naukowczyni zajmujący się zarządzaniem profesor nocy Horyń która, która mówi tak boimy się, że roboty zabiorą nam pracę, ale my już jesteśmy sami zombie potami nowo już od od dziesięcioleci nie wnosimy absolutnie nic co chcielibyśmy wnieść naszą rzeczywistość w sytuacji pracy, ponieważ praca ludzka, a podlega tak daleko posuniętej alienacji właściwie wszystko jedno ja to różnica między nami tymi tymi robotami jest jest praktycznie żadna i to czym się to kojarzy też w odniesieniu jakby, nawiązując do do tego, o czym mówiliśmy wcześniej tej różnicy między generowaną treścią treścią treścią bardziej taką ludzką czy gdzie istnieje reakcja interakcja komunikacja to namyśl przychodzi i taka opowieść pochodząca spod Rialto wydaje mi się, że to jest Ameryki, ale nie jestem całkowicie pewna o tej maszynie video od z lat dziewięćdziesiątych, a propos hipoteka Harley kina i maszyna wideo, która nagrywa filmy i potem sama ogląda moje odtwarza nie ma nikogo w środku i jest jakby taka taka taka machina nieskończoności, aby taka takie lustra równoległe, które w nieskończoność przyglądają się w sobie nawzajem i to to jest cóż w rodzaju perpetuum Mobile, więc w pewnym sensie jest to szczyt marzeń ludzkości już od odsetek od tysięcy lat z tym, że to jest absolutnie statyczne prawda to perpetuum Mobile wbrew nazwie jest idealnie statyczne tam się nic nie zmienia się nic nie dzieje to prawna no cóż to myślę, że będzie dobra puenta tej naszej rozmowy bardzo serdecznie ci za nią dziękuje prof. Monika kostera gościła w godzinie filozofów socjolożka ekonomistka wydział socjologii Uniwersytetu Warszawskiego od reform i University Szwecja oraz Instytut mina Telekom biznes KUL Francja dziękuję bardzo, dziękuję bardzo, a teraz informacje, a po informacjach świat rosyjskiej propagandy zanurzymy w razie razem z Jędrzejem Morawieckim
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: MAGAZYN FILOZOFA - TOMASZ STAWISZYŃSKI
-
26:45 W studio: Ignacy Dudkiewicz
-
42:25 W studio: dr Michał Łuczewski
-
23:19 W studio: dr Dominik Batorski
-
41:22 W studio: prof. Zbigniew Mikołejko
-
26:29 W studio: Justyna Sobolewska
REKLAMA
POPULARNE
-
30.05.2020 12:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński25:54 W studio: Jakub Majmurek
-
05.06.2021 12:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński40:11 W studio: dr Paweł Boguszewski
-
26.06.2021 13:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński24:54 W studio: Filip Springer
-
03.04.2021 12:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński41:38 W studio: prof. Rafał Matyja
-
15.01.2022 12:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński37:08 W studio: dr hab. Jan Chwedeńczuk
-
12.11.2022 12:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński39:34 W studio: dr hab. Jan Chwedeńczuk
-
23.10.2021 12:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński41:08 W studio: Justyna Dąbrowska
-
-
13.11.2021 12:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński38:46 W studio: Marta Niedźwiecka
-
-
13.02.2021 12:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński41:20 W studio: Artur Nowak , o. Marcin Mogielski
-
24.04.2021 12:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński39:49 W studio: dr Paweł Boguszewski
-
-
26.03.2022 12:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński25:26 W studio: Paulina Wilk
-
28.05.2022 13:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński24:33 W studio: Max Cegielski
-
30.05.2020 12:40 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński15:38 W studio: Justyna Sobolewska
-
-
23.07.2022 13:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński26:50 W studio: Paweł Matuszek
-
-
18.12.2021 13:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński23:12 W studio: dr hab. Grzegorz Makowski
-
-
-
23.04.2022 12:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński41:06 W studio: prof. Zbigniew Mikołejko
-
15.10.2022 12:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński41:28 W studio: prof. Zbigniew Marciniak
-
26.03.2022 13:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński28:45 W studio: dr Piotr Łukasiewicz
-
03.12.2022 12:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński46:38 W studio: ks. Jacek Prusak
-
08.10.2022 13:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński25:12 W studio: Anna Łabuszewska
-
30.07.2022 12:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński37:59 W studio: Maks Wolski
-
-
29.01.2022 12:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński39:44 W studio: prof. Andrzej Leder
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL