REKLAMA

"Zdawalność do dobrych szkół koreluje z zasobami rodziców". Rankingi mówią o punkcie wejścia, a nie wyjścia

Weekendowy Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2023-01-15 07:40
Prowadzący:
Czas trwania:
16:04 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w studiu Misza Tomaszewski nauczyciel dziennikarz magazynu kontakt witam dzień dobry dzień dobry porozmawiajmy o rankingu szkół ponad podstawowych perspektywy publikują co roku ten ranking, budując oczywiście bardzo duże napięcie to 1000 najlepszych liceów i 500 najlepszych techników to szkoły, w których warto się uczyć zachęca pismo zacznijmy od tego co w ogóle są rankingi szkół to jest w bardzo dobre pytanie myślę, że są przede wszystkim, dlatego że to się różnym Rozwiń » podmiotom opłaca to znaczy z punktu widzenia perspektyw to jest bardzo dobry model biznesowy z punktu widzenia skutych które, które są notowane wysoko w rankingu, a ta mobilność w obrębie czołówki jest stosunkowo niewielka to jesteś pewna pewne potwierdzenie w jakiej takiej społecznej postrzeganej jakości i zarazem gwarancja dobrych naborów w kolejnych latach, które pozwolą podtrzymać wysoką pozycję w rankingu jedno z punktu widzenia widzenia rodziców z klasy średniej klasy średniej oczywiście PiS szuka informacji, na podstawie której wraz z dziećmi do szkoły często są wybierane jest, zwłaszcza lewą ciekaw jestem co ta jest gwarancją sukcesu czy nie jest czasem także po prostu dyscyplina strach przed nauczycielami posłusznie rodzice są zapewniają wysokie miejsce w rankingu innymi słowy to jest taka szkoła, której marzy minister Czarnek tego nie jestem pewny, bo to co ranking faktycznie pod jego pierwsza w konsekwencją wydania społeczną jest to że, ponieważ banki można zacząć metodologia rankingu, bo ona nie zmienia od lat jest jest jest bardzo uboga mówiąc delikatnie ona opiera się wyłącznie spraw przewodniczący kapituły rankingu i zarazem zarazem właściciel perspektyw mówi oni jako o jedynie obiektywnej, ale tutaj rzadko zaś, czego obiektywizm polega na tym, że ona bierze pod uwagę wyłącznie wyniki matur oraz olimpiad przedmiotowych w co w praktyce oznacza, że skoro interesują nas tylko jak najwyższe wyniki na wyjściu ze szkoły optymalną strategią dla szkół po to, żeby utrzymać się wysoko w rankingu jest to, żeby mieć akceptację na wejściu nikogo nie interesuje już w ostatnią chwilę pytanie o to czy w ogóle rankingi jako takie są czymś wartościowym potrzebnym ten konkretny ranking to co po pierwsze, robimy to po pierwsze, sprawia, że opłaca się do rekrutacji do szkoły po dzięki temu najłatwiej tak najmniej trzeba zrobić by mieć także dobre wyniki na wejściu i cały proces, który zachodzi w samej szkole przestaje być w gruncie rzeczy czym kluczowy miałam doświadczenie bycia uczenia się w takiej w takiej szkole z czołówki rankingu niezmiennie i też tak samo oprócz tego, że tak to z zewnątrz opisuje trochę socjologiczne tak samo mam doświadczenie tak samo wewnątrz przejścia przez szkoły, które właściwie nikogo nie bardzo interesowało, żeby mnie czegoś nauczyć, bo skoro dostałem się tam to prawdopodobnie posiada zasoby wystarczające do tego, żeby samemu się zmotywować zdać matury wystarczająco dobrym poziomie trzeba bardzo pan mówi, bo na na ogół jest także doświadczenia szkolne jakoś się rzeczy odnosimy do siebie na moja perspektywa jest oczywiście pewnie miarodajna to perspektywa pięćdziesięciolatka, czyli opowieść o szkole w na bardzo zamierzchłej ja zresztą bardzo źle wspomina również chodziłem do wówczas tzw. liceum topowego w Warszawie moje wspomnienia są takie, że to była po prostu straszne instytucja kwartalne, która też niczego właściwie nie uczyła poruszająca się w taki ścisły koleinach ówczesnego systemu Champion w wszystko to co było ponad w w pewnym sensie jakoś ukrywająca w zarodku zainteresowania uczniów itd. TDI ma wrażenie, że o dziwo, ten paradygmat się nie zmienia to znaczy w rankingach są dobrze wychodzą też szkoły no, które działają wg tego systemu archaicznego to znaczy no ta zasada zakuć zdać zapomnieć w dalszym ciągu się sprawdza i chyba nie mam nie mam narzędzi, żeby się, że to skomentować tak postawią tezę to znaczy wydaje mi się, że do szkoły tak na na na moje skoki narciarskie wyczucie, ale już bez znowu jest oparte bardziej na na przeciwstawia moje doświadczenie pana doświadczenia ale gdy w tej chwili, kiedy sam byłem z kolei zdawał maturę prawie 200 lat temu to i myślę, że już już wtedy tak to nie do końca wyglądało znaczy to szkoły już też na sam konkurować także innych poziomach, tworząc festiwale filmowe teatralne ofertę wyjazdową itd. dziwny proces powiedział, że po jeszcze dalej, bo konkurencja w obrębie tej czołówki skore by szkoły są do siebie zbliżone pozycjami też zachodzi na poziomie taką opinię tak dobrze poinformowany rodziców, więc takie czynniki jak toczy szkoła oprócz tego, że osiąga dobre wyniki to zapewnia różne inne ciekawe doświadczenia zajęcia dodatkowe przewagi tak dalej staje się istotne i więc myślę, że do szkoły mięśni, dlatego że że, a że jesteś ważny czynnik w rankingach i odliczenie w ramach ogólnie mam wrażenie, że z 1 strony krytykujemy, a archaiczną systemu edukacji w Polsce z drugiej strony sami rodzice cisnął w sprawie tych pasków w ocenie opowiadają dzieci korepetycjami i nos skutek jest taki, że ten ranking tworzą trochę jak i oczywiście przerysował je, ale cyborgi np. trochę tak no to to jest myślę bardzo ważny punkt to znaczy rzeczywiście się w 2 ważne punkty pkt 1 jest taki niczego ranking nie pokazują rankingi pokazują np. takie jak brakami perspektyw nie pokazuje kosztów wypracowania pozycji rankingowej tragarze nie pokazuje tego zresztą więcej mówić jest bardzo dobra powiedział zmianach, że oprócz tego, że w ogóle mamy jakiś światowy kryzys psychologiczny kwiaty wśród młodzieży i oprócz tego, że w ogóle mamy w Polsce taki stan świat dziecięcej to oczywiście te szkoły z czołówek rankingów, w których rywalizacja tak powiem jest najsilniejsza presja na osiąganie wysokich wyników jest największa siłą rzeczy mierzą się także z największym kryzysem zdrowia psychicznego wśród dzieciaków oczywiście jak bardzo chętnie sąd w tym danych po prostu nie ma w systemie informacji światowej, ale bardzo chciał zobaczyć ranking, który był obok pozycji obok wyników obejmowałby także informacje o tym względy informację o tym jakie były koszty opracowania jak wiele uczniów w ciągu roku szkolnego skończyło depresją Apple rynkowym albo z zaburzeniami odżywiania itd. ktoś 1 rzecz druga jest taka, że to, czego w związku z tym, że ranking pozycjonuje szkoły na podstawie tego co osiągają na wejściu i one starają się być ciachem, lecz nabór na wejściu to co ranking robi to także bardzo ściśle koreluje zdawalność dobrych szkół nos zasobami rodziców oczywiście największe szanse na to, żeby osiągać dobre wyniki na wejściu mówię statystycznie i zawsze znajdą się historia tu jakoś nie odbiegają od tego stają się, ale statystycznie mają mają te rodziny, które dysponują największym kapitałem ekonomicznym kulturowym prawda z 1 strony, które są na wkład w stanie zapewnić swoim dzieciom wysoko jakościową często opłaty edukacja już wcześniej, które są w stanie opłacać korepetycje, ale także takie tuzy jak po kapitale kulturowym w tych po prostu nie wiem, kto się czyta rozmawiał o tym, że toczy się czytaj oświetlają w w domu, które dziecko może wynieść w sensie dosłownym sensie przenośnym są jednak w dalszym ciągu kluczowe no tak czy to jest sprzed lat informację oczywiście bo, bo egzamin gimnazjalny już istnieje, ale tym co czy taką takim zmienną którą, która najlepiej chyba królowała z wynikami egzaminu wcale nie są niczym oceny w szkole tylko liczba książek w domu, bo siłą rzeczy to jakim językiem mówimy Niewiem jak i radzimy sobie z różnymi rodzajami myślenia na poziomie abstrakcyjnym, jakby na jak rak oczywiście jest prosta oczywista dach tak od tras to jest nasza podstawowa socjalizacja, która w, którą mamy w domu one niezwykle ważna niezwykle budująca kapitał jednak, jeżeli byśmy chcieli bronić ja mam ogólny stan samej tej próby rankingu szkół tak, gdybyśmy chcieli robić rankingi, które tak zostawić nawet byśmy wmawia kryzysu psychicznego tak jakby gdybyśmy skupi się sami by jakości dydaktycznej szkół co wydaje mi się raz powtórzę bardzo kontrowersyjnych to nawet wtedy ranking jest bardzo słabym narzędziem, bo nie mówi nic o tym czy dana szkoła w ciągu 4 lat czy jak jako wartość dodaną edukacyjną właściwie ona wnosi, bo nie wiemy nic o tym, jakiego poziomu i uczniowie dzień startują we wrześniu pierwszego roku swoje nauki powiedział pan o tym, że sama idea rankingów może być wątpliwa tymczasem ta konkurencja w szkole jest właściwie od wielu wielu lat no tak jeszcze w czasach PRL-u była była czymś stałym i w no szczególnie po osiemdziesiątym dziewiątym roku to jest taka idea wpisana w ogóle w idee kapitalizmu wszyscy konkurujemy konkurujemy na każdym tle właśnie konkurencja jest głównym motorem naszego życia ekonomicznego, a co za tym idzie także jest no tym podstawowym paradygmatem edukacji to pytanie jak jest w tym sens i czy czyn nie jest tak żaden wyścig, który fundujemy dzieciom właściwie od zarania jest czymś co nic no co pogłębia frustrację co tak naprawdę doprowadza przynajmniej część tych młodych ludzi do licznych nieszczęść w życiu no i jasne, że jest co gorsza ten wyścig nie jest wyścigiem tak powiem uczciwym, choć tak próbują przedstawiać gatunki tego rankingu tak tam odparta latem takie tory, ale chyba ówczesnego przewodnicząca kapituły rankingu, który mówił oczywiście taką nie uwzględnia wszystkiego oczywiście wybiórczy no ale przecież jest rywalizacja, która przypomina swoją czystością ideę olimpijską jest bzdurą ranking w ogóle nie mówiłam o tym, że w ten wyścig po by najwyższe laury edukacyjne jest wyścig właśnie ustawionym to znaczy takim, w którym na starcie jedni z nas mają dużo dużo dużo dużo łatwiej niż wszystkie nagrody są w te złote medale już jest tu przechodzimy do bardzo fundamentalnej tak oczywiście także do krytyki do krytyki powiedzmy od krytyki także użytkowanej szkoły do krytyki rynkowego społeczeństwa i jasne, że i już sama same informacje o dotyczące drastycznego dzieci młodzieży w ogóle nas wszystkich prawdopodobnie powinny wystarczyć, żeby zadać pytanie z tym jak też jak próbuje mierzyć mierzyć zamiary na siły i chyba nie podejmuje się, żeby w krótkim czasie przeprowadzić krytykę społeczeństwa kapitalistycznego natomiast jestem jestem gotów mierzyć jak z tym jego wycinkiem który, który ma na co dzień jak w swoje robimy swoje w swojej pracy w szkoleniu, ale czy właśnie z Pańskiej perspektywy wygląda to tak, że dzieci młodzież uczniowie są bądź co fani właśnie do tego wyścigu i ten wyścig jest naprawdę jak się mówiło w moich czasach złote kalesony na pewno są odsuwani do wyścigu, jakie sam pracuje w w liceum maturą międzynarodową co oznacza, że metro szkołę, bo na oddziały są poza tym rankingiem z 1 strony z drugiej strony siłą rzeczy przychodzą do nas uczniowie uczennice, którzy w dużej mierze celują wyjazd z Polski tuż za granicą, więc by siłą rzeczy czy to jest wyścig o złote kalesony, jakby nie, kiedy pytają jeszcze, że otoczy Byczy, bo mam okazję wypowiedzieć się urzędnik nie czas miota się pytają, ale mam okazję powiedzieć na ten temat to dość mocno podkreślam, że wybieranie najbardziej tak prestiżowych uniwersytetów znowu na podstawie rankingów, które znowu są wybiórcze i tylko dlatego są prestiżowe wydaje mi się rozsądnym życiowo pomysłem i że dużo sensowniejsze wydaje się znalezienie fajnej uczelni, która jest w mieście, które chciały mieszkać przez kilka lat swojego życia, bo do tego oszustki prowadzi to jak te jak edukacja bez trudu przyspiesza 3 lata na umownym Oksfordzie i na sensownym kolegów nie w Amsterdamie to naprawdę nie ma prawa tak szczerze powiedziawszy także w Warszawie, kiedy ktoś się to już ekspertyza mój kolega biologa tak naprawdę program nauczania biologii przyspieszyć oraz 2 zupełnie identyczne to ma znaczenie pewnie później się robi doktoraty może wcześniej magisterki przy najlepszych lub gorszy laboratoriach, ale szczerze mówiąc nie ma żadnej różnicy dydaktyczne jak sądzę pomiędzy tymi uniwersytetami czy w takim razie wydana i jeżeli mówimy po prostu o studiowaniu to co dają potem dobre uczelnie to oczywiście szacowanie ludzi, którzy trafili i prestiż związany z ukończeniem natomiast jest to znowu okupione to jest to znany ze Stanów zjawisko, w którym uniwersytety zaczęły same zauważać problem związany z tym, że trafiają do nich bardzo dobrzy w sensie rankingowym absolwenci liceów z tym, że te osoby jakoś wyciągnęły do do matury i rozsypują się w pierwszym po pierwsze, roku studiów rozmowy palenie związane z ciężką pracą sięga aż tak aż tak daleko i same szkoły zaczęły publikować University na swoich stronach takie nastroje biur rekrutacyjnych takie no pewnie sygnały, że zauważają biorąc pod uwagę odradzają ten kierunek, bo to oznacza rzecz nie da się chyba tak długo wciągnąć powietrze cisnąć po prostu, a myślę, że tak wygląda przechodzenie przez wielu rankingowych liceów bardzo serdecznie dziękuję za rozmowę Misza Tomaszewski nauczyciel dziennikarz magazynu kontakt był gościem państwa moim dziękuję bardzo, państwu zapraszam na inflację Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA