z dzieckiem jak z dzieckiem niedzielnym magazynie Radia TOK FM Przemysław Iwańczyk kłaniam się państwo ponownie chciałbym przedstawić mojego gościa jest nim Jakub Tylman pedagog nauczyciel przedszkola i przedmiotów artystycznych wykładowca akademicki także autor książek edukacyjnych dla dzieci słyszymy się panie Jakubie dzień dobry tak dzień dobry witam serdecznie dziś się prosiłbym pana by to powiedział pan naszym słuchaczom o tym jak ukraińscy uczniowie wdrażania są
Rozwiń »
wdrożeniem to jest dobre określenie raczej prędzej chodzi o adaptację do polskiego systemu edukacji o tym jak to wygląda, bo już niebawem minie smutna rocznica wybuchu wojny z u Rosji z Ukrainą najazdu rosyjskiej strony na naszych sąsiadów myślę, że ten problem edukacyjny wciąż istnieje pan podziela zdanie i właśnie się do tego nawiązać się, że niedługo będziemy świętować rocznicę 1marca dokładnie uruchamiać pierwsze przygotowawczy który, który zaczął funkcjonować u nas i powiem tak my traktujemy te oczy jej uczennice i naszych własnych nie odważy powiedzieć chyba nie wyobrażamy sobie już innej niż, na którą przez ostatni rok mamy okazję doświadczać tej różne międzykulturowe tej, która uczy tolerancji, która pokazuje to otwartość na drugiego człowieka i tam, która jest w stanie zapewniać tym młodym ludziom starszym lepszą przyszłość lepszą przyszłość tę, której marzą i to, które mogą w naszym kraju doświadczyć, bo ja to trochę porównuje jak taki nasz Polski sen o amerykańskiej karierze JM jak myśmy bardzo chcieli karier robić tam to Polska jest takim odpowiednikiem i że on uczniowi uczennicy Ukrainę tego naszego amerykańskiego snu i to, jakie doświadczenia ja mam to co widziałem, jakie emocje widziałem, kiedy odkrywali kolejne zakątki i atrakcje, jakie nasz kraj jest zdanie im pokazać zaproponować, bo to zdumiewające to to też trochę pokazały naszym polskim 8 nie doceniamy tego co panem, bo nigdy nie znaleźliśmy się w takiej sytuacji i nawet nie mówi od wojennej tylko o takim życiu na edukacyjnym na innym standardzie niż do trybuny już przywykliśmy bowiem zawsze mówimy, że w ogóle jest bardzo dużo do zrobienia i to z dnia, ale potrzebujemy tak potrzebujemy, ale nie odnosimy się do tego jak może być inżynierem okazję być ukraińskich szkołach widzieć je i mam ogromną skalę porównawczą jest w stanie docenić ten postęp, który w, którym Mané nie chciałbym wartościować nakłaniać pana do tego, kto włożył więcej wysiłku w to, żeby ten proces usprawnić uczynić było jeszcze lepszym czy Polska strona myśli o uczniach na razie czy jednak ukraińskie dzieci przebywające tutaj zmagały się z większym stresem miały większy problem jak to jak to wyglądało z Pańskiej perspektywy nie znaczy wydaje się, że na pewno na pierwszych na pierwszym etapie tego kontaktu to to Katarzyna chcieliśmy ten ogromny strach w oczach oczekują tam ich rodziców, którzy przychodzili do nas szkoły, a też dodam, że jesteśmy wyjątkową szkołą pod tym względem, że 13 naszych ówczesnych i to u siebie z Ukrainy na 148 polskich mamy 75 uczniów z Ukrainy, więc ponad 13 to właśnie uchodźcę faktyczną skalę porównania uzyskać na to godzimy, o czym mówię to jasne to było jakiś strach przerażenie bali się nowego miejsca tego ca ich tu Polska jak jak będzie, ale każdy kolejny tydzień, który spędzali na szkołę pokazywał im ta jak wydaje się, że do tego jak jaki u nas jak jak jak może być fajnie jak jak może być inaczej, ale ma też od razu powiem, żeby pierwsze miesiące, czyli te początkowe marzec czerwiec dla uchodźców poświęciliśmy przede wszystkim na integrację poświęcisz na naukę języka polskiego poświęciliśmy na to by się nimi zaopiekować i aby de Szcze wrócić tam godność trochę szkoda tak po to, co przeżyli nawet przejściach granicznych to co widzieli siebie o dar wolniej jednak skoczności i postawę staraliśmy się, aby kogoś przewrócić przywrócić prawo do decydowania o, a takim istnieniu nie o tym ca od kogo, gdzie dostaną i i to był taki czas nauki jasne nauki życia nauki i zupełnie innej od takiej szkolnej, ale od września już minionego roku do dziś trwa nauka w oddziałach przygotowawczych już zgodnie z realizacją pełnej podstawy programowej chcemy ich promować klasyfikować do kas następnych programowo wyższych, aby kolejne oddziały przygotowawcze miej dobry start start w przyszłość, więc tylko realizujemy, bo spora jest w każdym z tych, chociaż ust z asystentem międzykulturowy ME więc, że to dość sprawnie i muszę powiedzieć, że nie nie borykamy się już takimi problemami MF w cudzysłowie, nazywając wojennymi państw, choć czyni borykamy się z problemami jak w każdej szkole problemami i rówieśniczej problemami dotyczącymi AOC nauki, ale nie absolutnie ich pochodzenia i tego, skąd sam czy inaczej gorzej traktowani absolutnie my tylko nie doświadczamy, ale wracając do tego pytania źródłowego myślę, że 2 strony musiały wykonać ogromną pracę z uwagi na to, że dla nas Polaków dla polskiej szkoły, bo to zupełnie nowe pytanie, które dostaliśmy do zrealizowania tego nikt nie nauczyły nikt nie pokazał jak zrobić uczyliśmy się sami po omacku, ale myślę, że kawał dobrej roboty te były szkoły w Polsce, które dziś się mówią o tym głośno jak, jakiego nie było łatwo, ale udało metoda, ale pańska pan żeńska szkoła, którą pan reprezentuje, który jest nauczycielem jest pod tym względem wyjątkowa, ponieważ przyjęła 70EUR ukraińskich uczniów proszę powiedzieć jak to wygląda ta liczba relacji do polskich uczniów proszę też powiedzieć skończył się na to pieniądze, bo sam gest jest piękne i oczywiście szlachetny natomiast później przychodzi proza życia i trzeba zapewnić tym uczniom utrzymanie Otóż pan uważa placówka tym samym, poszerzając się taką liczbę uczniów też te też musi zmienić swój budżet zdecydowanie zdecydowanie taki no ta korelacja jest dość wysoka 751640 polskich, a więc łącznie ponad 200 kolarzy 220 łącznie, ale jesteśmy ewenementem w skali w skali kraju jeśli chodzi o tak duży procent uchodźców, który trafił do nas chcecie w czasie trwającej wojny, ale też, dlatego że no wygraliśmy inny model PXC wybraliśmy obroną współpracy się z wieloma organizacjami pozarządowymi my z tymi dziećmi przyjaźni Polska może być rzecz Zuzi wszerz byliśmy również zagranicznych wyjazdach chcieliśmy, aby zobaczyły ta to normalnie nigdy nie ujrzały właśnie ta trzeba porównywał potem potem Polskę, a jasne na pierwsze tygodnie wobec u nas nikt nie wiedział w jaki sposób szkoły zostałam wsparty finansowo w tym zadaniu, więc c wszystko odbywało się na starcie 1 wielkiej niewiadomej prosto dzieci były i należało się rektor słyszeliśmy Mimi opiekować wiec tak też robiliśmy wydaje się, że bardzo wysokim poziomie starać się zrobić, ponieważ nie patrzyliśmy nie czekaliśmy na te pieniądze płynące tego pozyskiwaliśmy z wielu różnych źródeł, o których mówię karnie dodawał dawały nam z drogówki na śniadanie restauracje gotowały obiady dla nich na ten początek dopóki przepisy prawa nie unormowała finansowania w tej chwili traktowani jak dzieci polskiej kim miejscu z przekazaniem subwencja samorządy w dalszej kolejności przekazują do szkół więc, że sam traktowanie w Polsce uczniowie nie wchodzi w kwestii finansowania finansowania, a ich pobytu w systemie szkolnym, ale tak jak pan też dobre odpowiedzi zwrócił uwagę na naszej szkoły były ogromne wyzwanie logistyczne, ponieważ ta musieliśmy przez moment pracować 2 zmiany, ale potem udał się zaletą wystawy pomieszczenia jest w tej chwili już pracuje na 2 zmiany w jakimś czasie koncertami pierwsze 3 miesiące były dla nas wyjątkowo intensywna trudna, ale była to ludność radził lekcja tego jak jak może sobie radzić w sytuacji, w której nie mamy wpływu i które nas zaskakują tak naprawdę z dnia na dzień obecnie 6 dni po wybuchu wojny przyjmować pierwszych uczniów i jakie macie plany czy uczniowie, a co za tym idzie ich rodzice najczęściej mamy babcie decydują się na dłuższy pobyt w Polsce czy też starają się wracać tam, gdzie do tych obwodów, które nie są objęte działaniami wojennymi, a tam tak to jest bardzo różny był czas, kiedy te wracały bardzo duża i rotacja dzieci naprawdę spora jest możemy mówić o rotacji w tej uchodzi tai w tej chwili jesteśmy takim etapie dość stabilnym i liczba uczy ma niewielkie wahania, więc jeżeli w przekonaniu, że jeśli spędził tutaj prawie rok chodzi o polskiej szkołę to ma plan o zasadniczej dłużej myślę, że ich szyki przygotowujemy ich osła granicę do egzaminu AKP ta pani start i tak gorszy, bo oni na drugim 8 lat jesteśmy w stanie wszystkich miesięcy nauczycieli wiceszef tzw. przysłowiowy kluczy, które mogły być przepustką do dalszej kariery to i tak wierzę, że wielu z nich poradzi sobie na polskim rynku edukacyjnym w konsekwencji na polskim rynku pracy poza tą może ambitni kreatywni ludzie, którzy też mają ogromny potencjał jeśli chodzi o o przynależność do polskiego systemu, ale tak jak w każdym kraju lekarzem sam już wiem też ucierpieć uczą się gorzej ci, którzy zachowują się lepiej pańską rzecz, ale ja żywię nadzieję, że zdecydowana większość żywię nadzieję, więc moich obserwacji doświadczeń wynika, że tak będzie, ale tak naprawdę jeśli kiedyś nastąpi dzień, kiedy wojna zostanie zakończona została z zasady zostaną podjęte działania mające na celu odbudowę ich się wielu straconych mieszkanie działań nie wiem czy nie przydzieli ta chęć powrotu do tych rodzinnych stron tego nie wiem żyjemy bardzo chwilami nauczyliśmy się rzecz tygodnie na tydzień Miś z takim dalsza perspektywa związana z tego na pewno nauczyła mamy 3 minuty chciałbym, żeby pan jeszcze dotkną innego wątku sprawy ukraińskiej mianowicie pan jeździ z pomocą na Ukrainę pan też odwiedza tamtejsze szkoły jak wygląda w nich życie, gdy pan zechciał opisać no mogą pisać z nową całkiem niedawno myślę, że niespełna miesiąc temu lekarzem odwiedź ukraińską szkołę szkoła bardzo różnić od polskiej Romów czy, iż już bardzo różni się standardem takim edukacyjnym jakościowym wizualnym i w ogóle w czasie wojny ona różni się jeszcze wcześniej innym różnić tym, że ma wiele szkoleń są 2 szkoły szkoła, która pracuje dalej bombowego, które pracuje, ale nie mandatem tak alarmy bombowe zlokalizowany jest w piwnicy tzw. schronach tam zaadaptowane sam pieśni piwniczne korytarze en mają mocniejsze są ławki, kiedy tylko 2 RN bo kiedy ja byłem 2× w ten aren wybuch jest przez nauczycieli schodzą i tak toczy się ich podziemne edukacyjne życia oni nauczyli starorzecza mimo tego, że 4 godziny też dziennie mniej więcej mają prąd co za tym idzie jak tylko wtedy ciepło EU za kurtkach, ale z uśmiechem na twarzy jego takim pełnym powodzeniem tego, że przyszło im w takich warunkach żyć i a i tak po prostu, że ja i tak przychodzą do szkoły, kiedy jest alarmy bombowe nie ma paniki po prostu tak jak wzywanych na lekcji w Polsce zwolni i się do sali tak prezes chodzi o pieśni ICO to jest chyba najbardziej przerażające, że można przywyknąć i traktować jako standard i taki jest moje, jakby osobiste przeżycie niektóre resorty przywiozłam że, obserwując ich życie nie widać tej wolni i z tego strachu, a widać już taką prozę życia wracając jeszcze do do szkoły w Szlemie proszę powiedzieć, jakiej pomocy pan potrzebuje i też w jaki sposób można panu pomóc w tej wyjątkowej inicjatywy biorąc pod uwagę skalę jeśli możemy mówić o pomocy szkole miękkiego szkolenie potrzebujemy pomocy dla nas moce są wszystkie organizacje, które Amina współpracowała i jedyne czy nart trzeba nie tyle nam to trzeba nam te rzeczy którymi dzielimy się znanymi, czyli jeśli sam słuchacze, którzy mają dość sporo materiałów szkolnych kredek zeszytów czy wszystkiego co szkoły potrzebne to nie tyle ona jest potrzebny tutaj u nas tak jak umiemy sobie radzimy świetnie, ale wszystko zawozimy na ukraińskich kogoś takiego nie ma tam tam jest problem, aby to docierało jak mogli uczyć się w, zwłaszcza papier o te są też rzeczy, które są bardzo potrzebne, w których w, których ogromny deficyt to też również wytwornicy rondo czy tzw. agregaty to są rzeczy, które strony chcemy pojechać chce my zaraz te w czasie ferii tutaj naszych, czyli ten z początkiem lutego bowiem, że to jest niezmiernie także potrzebne, więc jeśli ktoś Stocha czy miałbym możliwości, jakie to są rzeczy, które my potrzebujemy i jak najbardziej, ale my sami do szkoły nie potrzebujemy, bo uważam, że są potrzebne inne organizacje, które potrzebują tej pomocy bardziej niż niż my mamy wyłącznie zapewnione wszystko co jest im potrzebne, bo oto zadbało o to zadbaliśmy jakoś wspólnie z organizacjami pozarządowymi, ale jeśli możemy pomóc może pomóc tam, bo oni pomocy potrzebują zdecydowanie bardziej niż mu odnosi się oczywiście do naszej szkoły do naszych problemów wita naszych potrzeb, bo nie tak, że wypowiada się za ogół sytuacji w Polsce, ale to takie takie potrzeby takiej potrzeby ja mogę mówić Jakub Tylman był z nami pedagog nauczyciel wykładowca akademicki, a także autor i bohater wspaniałego przedsięwzięcia, jakim było przyjęcie 70 organ ukraińskich uczniów do w sumie niewielkiej polskiej szkoły dziękuję panu bardzo rozmowę również dziękuję pozdrawiam serdecznie życzę miłej niedzieli dziękujemy panu również tego życzymy naszych słuchaczy zapraszamy teraz na informacje
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: JAK Z DZIECKIEM
-
14:19 W studio: dr Renata Piątkowska
-
14:54 W studio: Monika Kojder
-
14:49 W studio: prof. Justyna Ziółkowska
-
15:16 W studio: dr Anna Walencik-Topiłko
-
16:10 W studio: Magdalena Tyburcy
REKLAMA
POPULARNE
-
18.03.2018 14:20 Jak z dzieckiem11:38 W studio: Boguś Janiszewski
-
20.12.2020 12:40 Jak z dzieckiem14:57 W studio: Zuzanna Nowak
-
10.01.2021 12:40 Jak z dzieckiem15:32 W studio: dr Urszula Sajewicz-Radtke
-
-
27.09.2020 12:40 Jak z dzieckiem11:29 W studio: prof. Andrzej Wysmołek
-
14.08.2022 12:40 Jak z dzieckiem16:42 W studio: Paweł Piszczałka
-
29.11.2020 12:40 Jak z dzieckiem11:53 W studio: dr hab. Barbara Remberk
-
-
23.10.2022 12:40 Jak z dzieckiem16:24 W studio: prof. Tomasz Grzyb
-
-
09.01.2022 12:40 Jak z dzieckiem15:35 W studio: Misza Tomaszewski
-
25.10.2020 12:40 Jak z dzieckiem13:36 W studio: Joanna Kaśnikowska
-
28.03.2021 12:40 Jak z dzieckiem15:35 W studio: prof. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska
-
02.01.2022 12:40 Jak z dzieckiem13:42 W studio: Łukasz Wojtasik
-
15.08.2021 12:40 Jak z dzieckiem14:08 W studio: Joanna Baranowska (psycholog)
-
16.10.2022 12:40 Jak z dzieckiem10:52 W studio: Dorota Kowalkowska
-
-
18.10.2020 12:40 Jak z dzieckiem18:24 W studio: Artur Abramowicz
-
07.11.2021 12:40 Jak z dzieckiem15:57 W studio: Agnieszka Waligóra , Urszula Młodnicka
-
04.10.2020 12:40 Jak z dzieckiem16:22 W studio: Agata Syc , Tomasz Międzyk
-
08.01.2023 12:40 Jak z dzieckiem16:04 W studio: dr Iga Kazimierczyk
-
19.07.2020 12:40 Jak z dzieckiem14:05 W studio: Jacek Włuka
-
27.03.2022 12:40 Jak z dzieckiem13:48 W studio: Alicja Safarzyńska-Płatos
-
13.03.2022 12:40 Jak z dzieckiem15:40 W studio: Sylwia Rozbicka
-
-
22.11.2020 12:40 Jak z dzieckiem15:40 W studio: dr Urszula Sajewicz-Radtke
-
02.10.2022 12:40 Jak z dzieckiem13:19 W studio: Marta Wojtas
-
04.09.2022 12:40 Jak z dzieckiem14:12 W studio: Antonina Michałowska
-
03.01.2021 12:40 Jak z dzieckiem13:45 W studio: Bogusław Janiszewski
-
21.02.2021 12:40 Jak z dzieckiem16:04 W studio: dr Agnieszka Dąbrowska
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL