REKLAMA

Góry zawsze fascynowały artystów, Andrzej Wróblewski malował je w postaci spiętrzonych trójkątów

Andymateria
Data emisji:
2023-01-15 15:00
Audycja:
Czas trwania:
13:40 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Andymateria nie nazwałabym tego zimową scenerią co prawda tego co tegoroczna zima w Polsce w styczniu nam przyniosła abstrahując już od dodatnich bardzo miłych temperatur w sylwestra, ale tematyka filmowa dzisiaj zagości w Andymaterii okazuje się, że Anda Rottenberg historyczka krytyczka sztuki jest też trafną miłośniczką górskich pejzaży pani Jana góry są niewzruszone jak pisał Jacek Woźniakowski cytuję tytuł jednej z jego książek i pociągają artystów nie mówi o Rozwiń » tym, że ja przeżywam, bo ja wolę morze morze jest bardziej powiedział metafizyczne, ale są tacy, którzy tę metafizykę czują jak patrzą na morze już antymateria program o sztuce dziś już państwo wiedzą, że pomiędzy horyzontalną wertykalną jakąś perspektywą będziemy się przemieszczać Anna Wacławik-Orpik redaktorka Radia TOK SN trudno to ciekawe pani Janda zarówno domorośli jak zawodowi Psycho analitycy mogliby się po to, chyba, że to wszystko wczoraj pani Jan, ale strój pani Anders jest już naprawdę dalece jak odpowiedzieć podważony ciekawe czym charakteryzują się osoby, które może od gór pejzaż Górski w malarstwie, ale czemu akurat Górski, bo on na bardzo wiele ujęć ja pomijam to, że ktoś siada i maluje to co widzi, bo tego jest było bardzo dużej np. robił to z Stanisław Witkiewicz ojciec, który jednakowoż też sobie zadawał takie zadanie, żeby namalować wiatr koniecznie halny oczywiście o jak ten ciepły halny wiatr nas wewnętrznie rozkroku Mala norm etycznych stanie u podnóża gór to czuję, że taki malutki i przytłoczony majestatem tego widoku, więc musi dać upust tego jeszcze Hardy no to już w ogóle no właśnie tą malutką ość, a przede wszystkim eksponował romantyzmu, czyli Caspar David Friedrich, którzy nie tylko malował może los słynne ten wędrowiec stający patrzący na morze prawda od tyłu ujęty, ale był zafascynowany górami byłam kiedyś na jego wystawie dużej w Paryżu i byłam pod wrażeniem tego co on potrafił te góry wpleść, żeby pokazać, że ponad potęgą przyrody góruje jednak duch chrześcijaństwa pełno tam było obrazów PS krucyfiks sami na szczytach o ze nie rzeczywistymi promieniami, które rozświetlają tło tych skał i 1 pamiętam taki, który mnie bardzo ujął obraz to był szczyt góry był wyłączony katedrą troszkę fali liczną, jaką przepraszam fali liczną, czyli gotycką, więc na pierwszym planie w otoczeniu skał jest krucyfiks, a Kuehne widać rodzaj fantazyjnej katedry bardzo to jest symetryczny pejzaż frankowa rany sosnami czy siodłami właściwie większe, gdy wiemy, że w absolutnym cen było szczyt katedry, ale tego samego artysty obraz bardzo znany wędrowca nad morzem Anglię czy chmur to tak tak to wszyscy pierwszy planie mamy jednak człowieka to jest sztafaż on jest mało waży malutki właśnie tak jak pani ujmowała a kiedy rozmawialiśmy o Tatrach, który nie są najwyższymi górami świata, ale Góra generalnie również, jakby nęci do reprezentacji pewnych symboli i nie wszystkich, bo Witkacy syn inaczej mówiąc, zanim zajął się firmą portretową też malował pejzaże Zakopanego na rękę nie drgnęła, żeby odmalować realistycznie na troszkę tak po kolorowanki i Rosję presją jest też Giewont pani Anna ten symboliczny Witkacy, który w ogóle się nie przejął tym, że siedzi maluje znany nam wszystkim kształt Giewontu no ale to chyba byłoby dziwne, gdyby on, chociaż raz w życiu nie namalował nie byłoby dziwne, bo w końcu od grup próbował wszystko wróci do góry nogami w rozumieniu tego co jest sztuką aktor nagle wszyscy Horny szukał całe życie tu nagle wielu nawet on uległ temu majestatu pani do wracając do do symboliki gówno, ale czy pan właśnie nowoczesność jest naznaczona postaciom Paula Cézanne, który aktualnie przy okazji informuje ma wielką wystawę w tej model Paula Cézanne Otóż w Polsce za uporem malował górę świętej Wiktorii rano wieczorem po południu zimą latem jesienią wiosną z różnych punktów widzenia, ale zawsze oddalenie buch chciał ująć całą Bury całą górę to jest Góra prowincji, a która nie wiem, dlaczego będzie może też tam niedaleko stamtąd mieszkał, którą uporczywie malował ja się zastanawiam, skąd się w nim wzięła potrzeba malowania tej 1 tej samej góry i nagle sobie uświadomiłam, że to był czas, kiedy modna była jak ojczyzn Kapka wcześniej, a właściwie równocześnie sezamem tworzył warga np. którzy pasjami robił wariacje na temat japoński drzeworyt jako mężczyzna się upowszechniła wtedy w Europie zostało to dzisiaj ta fascynacja tak biorąc pod uwagę, że właśnie w muzeum Manggha wystawa Kimon co polecamy też przy okazji terror tak mówimy jako dygresję, ale wtedy pojazd przewozi się łatwo przewoziło nie trzeba było takowej za bardzo się rolować o kilkadziesiąt drzeworytów przewoziło do Europy ona, bo i ten drzeworyt miał wielkie wielkie branie i inspirowały takich artystów jak Whistler takich artystów jak one do takich artystów akcyza, ale sam podszedł do tego inaczej on nie zawsze kopiować samej formy tych lina ważnych kompozycji czy wydobytym pierwszym planem drugim planem u nas Stankiewicz np. biały japońskie tematy tylko zabrał się za powtarzanie 1 tematu Jan nagle sobie przypomniałem, że on zrobił, ponieważ Hokus Saj stworzył 36 w wizerunku w góry Fudżi, czyli Fudżi Jany i to było zadanie, które sobie postawił 36 widoków góry Fudżi zrobił tę między 800 trzydziestym 8003002. rokiem chcę Serie, a zatem produkcja drzeworytów jest bardzo skomplikowana najpierw był szkic, który przenosił na Klocek dobrze nie będziemy opowiadać o tym jak powstaje czy ja jak powstaje, że korekta już państwo sobie poczytajcie w internecie wszystko jest powiedziane na ten temat, ale za musiał widzieć to jak ciekawie artysta japoński podchodzi do koncepcji widoków góry 1 jedynej widocznej z wielu stron, a bardzo malownicze zresztą w tym ośnieżonym szczytem daleko idącą, ale jak ten Fokus i do tego po 3 lat pierwszy plan jest wielka fala, która się od precyzuje, a ja ostatnimi leki stożek ledwo widoczny staże w górze Fudżi na, więc mamy właściwie usiłujemy proszę państwa dociec źródeł tej stacji, która skutkuje seryjną ością jakiegoś obrazu fiksację to miał zeza, ale mnie się też, że wokół Saj podszedł do tego zadaniowo i żeby rozbić wyobrażenie o tym Bogu górę Fidżi jest górą świętą jak wiadomo ma prezydenta aż o otoczoną uczy się, więc mniejsze wydaje, że podejście Japończyka do tego tematu było znacznie bardziej wykalkulowane on musiał powiedzieć sobie jak kto widzi w górze w zależności od tego gdzie mieszka, bo są też na ryby jest Góra na te zabudowań na tle morza na tle różnych domów bardzo to jest ciekawe jak to brali bardzo ciek ciekawe i 1, a grafikach zje na pierwszym planie jest a ktoś rzemieślnik, układając beczkę sklepik jest obręcz koło te klepki, a wysiłek tego nie zgrabnego zasad rzemieślnika, a daleko w tle Góra, które najmniej ważne, ale jestem zawsze on daje to dokładnie to jest okazjonalne co robi ten, że ma mieć rywala jest okazjonalna zaraz się cofnie niebem, a Góra zostały tak jest to jest to miejsce, z którego mamy najbliżej do bogów ludzie Boga, bo tam jak się już leży wysoko to już niewiele zostaje pomiędzy światem tutejszym tamtejszym wg niektórych oczywiście no ale to jest pani rację, że są takie natręctwo natręctwo na tle Tatr miał Andrzej Wróblewski jeździł tam uporczywie i jest bardzo świeża robił szkice prawie realistyczny czarno-biały tuszem, ale malował symbolicznie umownie głównie były to spiętrzone trójkąty i ABW nie płaskie ani realistycznym kolorze wąwozy budowane przez ten trójkąt albo tektonika takich form o płaskim kolorze, ale jest 1 obraz, w którym góry godny ławę nie jego, ale znając historię jego życia tego, gdzie zginął w jaki sposób Jana górę odkryłam, a rząd namalował obraz antycypując własną śmierć i to jest obrad, którym jest postać mężczyzny od dołu to jest to widać spodnie pasek część koszulek oraz uli dłoń 2 dłonie jedna z kieszeni druga w taki bez re w jakby w geście bezradności, a całą resztę góry pokrywa tektonika trójkątów wprawiony w taki ruch wirowy bez końca właściwie są tylko tego są na czy gór postaci chowane przez trójkąt, gdzie właściwie góry dławią człowieka to jest moje ostatnie odkrycie ja co pewien czas wracam do Andrzeja Wróblewskiego i próbuje od nowa czytać jego obrazy i ten obraz mnie ze zastanowił, dlaczego taki został tak malowany, skąd się wziął i nie ma innego wytłumaczenia na dziś jak tylko to, że można się górami zadławić, więc to ten obraz wykracza poza te wszystkie pejzaże, które zostały namalowane i każe myśleć o relacji artysty do gór zupełnie inny sposób to chcę powiedzieć na koniec zastanówcie się państwo dla mnie to jest coś tak wstrząsającego co wykracza poza te wszystkie próby twórców sprostania niewzruszoną ości gór przed wrócę jeszcze raz do Jacka Woźniakowskiego nie pozostaje nam nic innego jak życzyć państwu miłych ferii i zwłaszcza jeśli wybierają się państwo w góry proszę obrazy zabrać ze sobą w swojej wyobraźni i skonfrontować z tym na czym oko się ciekawe zatrzyma szczególnie, że jeżeli nie będzie śniegu to można np. usiąść i po prostu zająć się kontem pracę co polecają ze szczerego serca Anda Rottenberg Anna Wacławik-Orpik do usłyszenia za tydzień po piętnastej Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANDYMATERIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA