REKLAMA

"Przewieźliśmy rekordową liczbę pasażerów, ale rekordowe były też opóźnienia"

Jest temat!
Data emisji:
2023-01-16 16:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
11:29 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
1623 Agata Szczęśniak jest ze mną dr Jakub Majewski prezes fundacji ProKolej dzień dobry dzień dobry no jak pro kolej to będziemy oczywiście rozmawiać o ocenach biletów, które wzrosły 11stycznia tuż przed feriami bilety PKP podrożały o 118% bilety Intercity TLK o 174EURCity i 817 i 8% Pendolino no rozmawia się dużo kolei zaskakująco dużo rzeczywiście przy całej tej chwili zawisł całym tym zamieszaniu całej wrzawie, która towarzyszy nowemu Dziennikowi PKP Intercity mam Rozwiń » wrażenie, że parę osób sobie w ogóle przypomniał, że w Polsce z kolei, że ktoś tą koleją jeździ to jest ważny środek transportu, bo dotychczas dyskusja była wyłącznie w cenach paliw partie polityczne politycy my dziennikarze wszyscy zajmowali się cenami paliw, bo przecież każdy jeździ samochodem koleją nie interesował się nikt tak jak przez ostatnie 25 lat i oto mamy nową sytuację wszyscy teraz robią konferencje ocenach biletów kolejowych bardzo dobrze w końcu może się ktoś tą dziedziną zajmie i nią zatroszczy no właśnie wszyscy o tym mówią upada dużo słów dużo test najróżniejszych ja sobie nie to tutaj ich sporo zbierałam chciałabym, żebyśmy zrobili coś w rodzaju fakt czy kingu najróżniejszych wypowiedzi, które padły od no nie 11stycznia tylko trochę wcześniej bo kiedy pojawiła się informacja o tym, że ceny wzrosną to zaczęli wypowiadać publicyści politycy najważniejsi komentatorzy i zaczęła bym od wypowiedzi posłanki posłanki lewicy Paulina Matysiak, która jest 1 znaj aktywniejszych uczestniczek tej debaty ona rzeczywiście transportem się bardzo interesuje i dużo o tym mówi dużo o tym pisze też zebrała bardzo aktywnie udział w debacie sejmowej, która również już zdążyła się odbyć na ten temat i Paulina Matysiak powiedziała tak płacimy więcej za bilety PKP, ale nie idzie zatem poprawa jakości prawda fałsz prawda prawda jeździmy nawet powiedziałbym więcej pociągami, bo statystyki za zeszły rok jeśli chodzi o PKP Intercity były doskonałe przewieziono rekordową liczbę pasażerów, ale rekordowe były też opóźnienia myślę, że to jest taki element, który należałoby mocno brać pod uwagę, proponując nową taryfę, jeżeli proponujemy Express Intercity premium i sprzedajemy bilety w cenie premium no to jakość usługi powinna być remont, a z tym jest mocno pod górkę jest statystyki były bardzo niedobre trwające na torach remonty ostatnio kilka dodatkowych kłopotów wykolejenie wagonów na centralnej magistrali kolejowej w zasadzie wszystkie pociągi między Warszawą Krakowem i Krakowem jeżdżą jak chcą no i na to wszystko doku nakłada się właśnie podwyżka cen biletów na te najdroższe pociągi ekspresowe w najwyższym wymiarze nie wygląda dobrze i rodzi dość niepokojące niepokojące konstatacje możemy przekonać za chwilę wszystkich, którzy jeździli tymi pociągami w zeszłym roku, że kolej jest droga, że nie warto jeździć nie warto wsiadać do wagonów był bardzo źle może się negatywnie przysłużyć kolej to, że nawet ci co nie wiedzą ile kosztuje bilet słyszeli już w telewizji albo w radiu TOK FM, że ten bilet jest bardzo drogi na szczęście tak nie do końca jest pan właściwie już tutaj zweryfikował kolejny chętny kolejną wypowiedź czy zdanie, które chciałem zacytować te ze strony ministerstwa infrastruktury, bo to debatę sejmową, której wspomniałam ministerstwo infrastruktury podsumowało na swojej stronie tytułem historyczne wyniki polskiej kolei prawda prawda to teraz poseł koalicji Obywatelskiej Maciej Lasek bilety drożeją, a pociągi zwalniają i to znów powtórzony to co powiedziała pełne ma też jak nie ma żadnej korelacji między wzrostem cen, a poprawą jakości usług PKP Intercity wręcz przeciwnie w ciągu 8 lat pociągi zwolniły PiS zamiast rzucać się na przez celowany inwestycja powinna zainwestować pieniądze w modernizację i rozwój prawda pociągi zwolniły nieprawda nie tylko opisy by między wieloma miastami w Polsce najlepszy czas jazdy były w latach dziewięćdziesiątych później wszyscy politycy wszystkie rządy pracowicie zajmowały się tym, żeby skrócić jeśli chodzi o transport drogowy budowa autostrady drogi ekspresowe, żeby było szybciej ana kolej jeździliśmy coraz wolniej coraz wolniej i znalazł nawet takie relacje, w których najkrótszy czas jazdy był przed drugą wojną światową ławą to teraz Maciej konieczny inny poseł lewicy, który w czasie tej debaty w sejmie powiedział tak 250zł bilet drugiej klasy z Katowic Gdańska na tej trasie bez problemu można znaleźć bilety lotnicze już od 150zł już nie tylko samochód, ale samolot staje się tańszą alternatywę dla kolei to jest szkodliwy absurd nieprawda nieprawda można również znaleźć bilety kolejowe Zach 50zł, jeżeli ktoś chce jechać by lecieć dostać się bardzo tanio i może czekać na konkretną okazję wybrany dzień tygodnia w właśnie w wybranej dacie i znajdzie takie połączenie lotnicze, a pociąg kursuje co godzinę, a tańszy pociąg co 23 to porównywanie rzeczy nieporównywalnych jest jest nadużyciem oczywiście da się przejechać kilkadziesiąt złotych z Krakowa do Gdańska można znaleźć promocje, żeby to zrobić jeszcze taniej dokładnie tak jak w lotnictwie w stanie znaleźć połączenie lotnicze z Krakowa do Gdańska za powyżej 1000zł i udowodnić, że pociąg Pendolino jest od niego 56× tańszy bezsensowne porównań to teraz Szymon Hołownia przez ostatnie 2 lata regionalni przewoźnicy podnosili po 23× ceny biletów jednak temat nie był tak chwytliwe jak Intercity prawda to jest chyba najciekawsze co można w tej dyskusji znaleźć dopóki podnosiliśmy ceny biletów w regionach dopóki szybki odnosiliśmy ceny biletów na pociągi regionalny osobowe aglomeracyjne nikt się tym nie interesował jak wzrosły ceny biletów na pociągi Pendolino pociąg prowadzony składami Pendolino, czyli ekspres Intercity premium w gruncie rzeczy margines rynku kolejowego w Polsce tych pociągów jest stosunkowo niewiele przewożą na pewno nie więcej niż 10% wszystkich pasażerów tu nagle wielka wrzawa przeniesie podniosła to pokazuje, że nasze elity interesują się koleją tylko od czasu do czasu w zasadzie tylko jak jadą do Gdańska pociągiem ekspresowym na wakacje nie mają pojęcia jak wygląda kolej w Polsce nie interesuje ich ile kosztuje bilet miesięczny na codzienne dojazdy do szkoły do pracy to nie jest ciekawe to nie jest coś czym ci, którzy na ulicy transportowej naszego kraju kształtują nie jest oczywiście się, z czym się zajmują może w takim razie Pendolino płynąć jeszcze droższe, żeby ktoś się tą koleją zajął, żeby zajrzał również cenniki innych przewoźników inne oferty inne rodzaje podróży, a nie tylko to przysłowiowe Pendolino Warszawa-Kraków to pan mówi tutaj bardzo podobnym tonie jak Michał Wilkocki, który kilka dni temu Gazecie wyborczej napisał mam wrażenie, że to ludzie, którzy do pociągu siadali raz na 4 lata masowo rzucili się do sprawdzenia cen i ogłaszania w mediach społecznościowych, że teraz to już na 100% nie przesiądą się z pociągu do auta lub samolotu i prawda wydaje się, że w dużej części to są nawet osoby, które w ogóle nie jeżdżą pociągami znalazł kolejny przyczynek, żeby kolej skrytykować kolej, która jest środkiem transportu stanowiących w zasadzie jedyną alternatywę realną alternatywę dla zatłoczonych dróg braku miejsc parkingowych i nasze smogu i naszego zdrowia i dość chętnie przysłowiowo kolej się krytykuje dziś karambol na jednej z dróg ekspresowych wojewódzkie świętokrzyskim druga całkowicie nieprzejezdna nikt nie podnosi lamentu nie rozdziera szat, że to nie da się jeździć samochodem przecież to skandal, że samochodem czas jazdy się dramatycznie wydłużył, gdyby to się stało na kolej natychmiast byłaby to wina nieudolnych Kolejarz no ale jednak karambol ach, dość dużo się informuje, a nikt nie mówi, że to skandalicznie źle funkcjonująca rodzaj transportu, że samochód jest niewiarygodny drogi spóźnia się należy go porzucić narzeczy jakiegoś innego środka transportu, bo oto właśnie, która droga całkowicie nieprzejezdna nie będziemy później być może będziemy Stali w korku aż do następnego dnia no to morze komentatorzy nie znają cen biletów kolei regionalnych, ale wygląda na to, że znają ceny biletów kolejowych za granicą i to jest taka bardzo popularne opinia, że bilet PKP Intercity stały się droższe niż bilety Deutsche Bahn Niemcy mają tańszy bilet nieprawda nieprawda i tutaj 2 skróty myślowe kompletnie nie Unii uprawnione powtarzają w debacie publicznej po pierwsze, bilet za 9EUR teraz jego kolejna edycja za 49EUR nie obowiązuje na pociągi dalekobieżne w związku z tym porównywanie ceny przejazdu ekspresem w Polsce sceną, gdy tramwaju w Niemczech czy nawet pociągu Regionalnego jest jest kompletnie chybione i po drugie, nominalnie rzecz biorąc ceny biletów w Niemczech wcale nie są takie tanie nawet na przeliczeniu na wartość nabywczą niemieckich pensji niemieckiego społeczeństwa te bilety wcale nie są rozdawane za darmo jest natomiast także znacznie lepszą jakość w za tę za tę cenę dostajemy to jest także pociągi bardzo często są bardzo pojemne doskonała informacja o tym jak kursują dostępna wszędzie możliwe zakupiła biletów w wielu aplikacjach to jest standard, który mówi, choć też trzeba przyznać, że jeśli chodzi o punktualność to Niemcy są na porównywalnym poziomie jak Polska i mamy wszyscy w poważny problem w tym, żeby pociągi jeździły tak jak zostały zaplanowane no to na koniec na płytę mam jeszcze taki cytat humorystyczny autorem jest Wojciech Biedroń nie komentator wiadomości i w polityce i różnych takich pism, które po tym, jak gruchnęła wiadomość, że ceny biletów rosną napisał może to, dlatego że Niemcy ukradli lub zniszczyli ogromną ilość polskiego taboru kolejowego w czasie wojny i ja nawet widziałem taki obrazek podobnie humorystyczny pokazujące że, dlaczego bilety w Polsce są są skoro są droższe niż niż w Niemczech to prawdopodobnie, dlatego że Niemcy przyjechali tytani już wykupili musimy teraz płacić płacić więcej oczywiście tak nie jest wtedy, gdy masa porównań mam wrażenie, że wynika z tego, że właśnie tymi pociągami ci wszyscy komentujący jeżdżą rzadko albo prawie nikt w bardzo dziękuję to było dr Jakub Majewski prezes fundacji ProKolej, a to był program jest temat, który wydawał Macieja rząd zrealizował Adam Szura Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: JEST TEMAT!

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!

Sprawdź teraz!

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA