REKLAMA

Sprzedaż aut elektrycznych w Polsce i w Norwegii oraz ładowarki Mercedesa

Codzienny Mag. Motoryzacyjny
Data emisji:
2023-01-16 19:40
Czas trwania:
13:46 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór to jest codzienny magazyn motoryzacyjny Radia TOK FM Sławek Paruszewski Jacek Balkan dobry wieczór zaczynamy nowy tydzień im taki jest kilka ciekawych informacji ta pojawiła się niedawno dyrektor generalny mercedesa pan Ola Kaleń ZUS, jeżeli dobrze na pewno dla poinformował ostatnio, że ma dość czekania aż tych ładowarek punktów ładowania samochodów elektrycznych będzie tyle, żeby klienci, jakby nie dotyczy to oczywiście naszego kraju tylko tych krajów Stanów Rozwiń » Kanady, żeby klienci musieli szukać tego wszystkiego do infrastruktury do ładowania samochodów, bo była po prostu bardziej powszechna i bardziej dostępna myślę, że ona jest już, ale tak nie do końca zamożna przez przed świętami Bożego Narodzenia w sieci krążyły takie filmy z Wielkiej Brytanii takie długie kolejki aut marki Tesla, które stały w ogonkach stały po wiele godzin, żeby naładować, żeby pojechać zaczną realizować pod Tesla ma już tych swoich Super czarterów na całym świecie ponad 40 000 tak tych lokalizacji po kilka tysięcy, a nadal nadal jest wielu chętnych Mercedes po prostu chyba wkurzył i wiem, że 10 000 ultra szybkich ładowarek, ale to lata lata do końca dekady słali na początku stany i Kanada na to będzie w ciągu roku potem Europa Chiny inne duże rynki już do 2030, więc nie będzie to nie będzie takie powolne, że to mnie wiem, że za 7 lat 3 za 5 tylko to już się zaczyna dziać ja myślę, że tutaj, że tutaj Mercedes po pierwsze bardzo do 2030 roku nie zamierza już produkować samochodów z silnikami spalinowymi więc, jakby muszą wesprzeć to swoje elektryczne pomysły do również jakimiś innymi argumentami, czyli te argumenty przeciwników elektryfikacji jajem załóżmy, że i ciebie i nie stać na nowego mercedesa chętnie byśmy sobie takiego kupili natomiast chętnie kupilibyśmy spalinowego niekoniecznie firmy się bardziej opłaca niż elektrycznego no bo np. MAK działa do władz jak pojadę do Stanów to coś tam itd. tak hipotetycznie zestaw to tutaj bardzo, proszę bardzo, samo 10 000 ładowarek one będą bardzo szybkie i to na targach elektroniki użytkowej CES w las Vegas się ta zapowiedź pojawiły pojawiła nieba z powodu co ciekawe na tych targach w las Vegas był też szef koncernu Stellantis Carlos Tavares, który oprócz szefa toyoty jest chyba najczęściej cytowanym chyba tak wiesz, ale on przecież koncernu Stellantis wyszedł z tego europejskiego stowarzyszenia producentów samochodowych, bo towar zezłościł zrobią zbyt mało nie mają takiego twardego stanowiska w sprawie tej przymusowej elektryfikacji no i on jest faktycznie się bardzo często w mediach pojawia i one niesamowicie często cytowane jest sceptykiem i a on słucha on jest sceptykiem jak pojawią się oficjalne komunikaty jakiś dyrektorów na Europę czy stany to zupełnie inna co innego tam czytamy nie wiem nie uważam jakimś celebrytą świetnym, ale są to coś w tym coś w tym może być też to co mówić, dlatego że tam faktycznie od czasu do czasu odkleja, ale też z drugiej strony nie wydaje mi się, żeby gość, który zarządza, a potężnym sojuszem, gdzie ma 14 Marek i mi sporą część również rynku amerykańskiego, żeby to co mówi nie było dokładnie przeanalizowane, zanim to wypowie również przez prawników to wypowiedź z sprzed 1,5 tygodnia brzmiała mniej więcej taki sposób, że ona też do końca nie jest prawdziwe ale, ale nie ma z większego znaczenia chodzi o to, że jak w tym momencie towar jest on nie godzi się z tą elektryfikację, ale wynajduje cały czas jakieś powody, dla których ona powinna zostać, jaki sposób zawieszona, bo złagodzona, czyli ten zakaz sprzedaży samochodów elektrycznych w roku 2035 argument jest m.in. im m.in. teraz taki po tych wszystkich, które żeśmy państwo przez ostatnie pół roku wymieniali, że europejska branża motoryzacyjna ma spore szanse na to by przegrać z chińską branżę motoryzacyjną, która eksportuje każdego miesiąca coraz więcej samochodów elektrycznych do Europy podobno elektryczne samochody ma z Chin są 40% tańsza od europejskich odpowiedników co nie jest do końca prawdą, bo nie ma 40% tańszych samochodów elektrycznych nigdzie na rynku tylko, dlatego że są chińskie mało tego my ni co 7 etap 5, jeżeli dobrze pamiętam taki odpowiednik Tesli trójki volkswagena audi 4 koszt 50 000EUR, a czwórka 48, a ta trójka 40 chyba 3344 000EUR, więc jak niektóre chińskie modele są proste europejskich odpowiedników, chociaż nadrabiają większymi bateriami albo jakąś tam ma ten technologiami typu dary, które są bardzo zaawansowane więc, jakby teraz Chiny są na celowniku i jakby Tavares przewiduje, że jeżeli nic się nie zmieni, a czemu te samochody produkowane w Europie są 40% droższe oczywiście przez coraz bardziej rygorystyczne normy emisji spalin nie ma co się do tych samochodów elektrycznych jak ma się pewnie w ten sposób, że firmy produkują jedno i drugie jedno im się przestaje opłacać więc, jakby przenoszą, jakby nie wiem konieczność zarabiania trochę na samochody elektryczne są nam właśnie powiedział, że windują ceny, żeby sobie zrekompensować trochę straty związane z tymi samochodami z Paulem spalinowymi nie do końca rozumiem, ale straszy Chinami no my i uważa, że albo będzie wojna cenowa pomiędzy Europą Chinami, jeżeli chodzi o ceny samochodów elektrycznych to uważam, że byłoby dla klientów najlepszym rozwiązaniem albo konieczna będzie interwencja taka polityczna, czyli np. wprowadzenie zaporowych ceł na sprowadzane z Chin samochody elektryczne dali wyraźny sygnał wydaje mi się zostały wypowiedziane, że powinni się rządzący teraz to ja w takim razie, ale też nawiąże do Chin momentu sprzedaży różnych samochodów elektrycznych Tesli w Norwegii w Polsce tak wszystkiego dzisiaj nie zdążymy oczywiście, ale skoro powiedziałeś w Chinach to Tesla już od paru tygodni obniża ceny w Chinach 4 do 9% w zależności od modeli od modelu uno m.in. dlatego że tam są też te dopłaty do samochodów elektrycznych hybryd ładowanych wnioskach ograniczana ostatnio mówiliśmy przeszło Szwecji Norwegii, więc to jest też na pewno powód na tronie Tesli jest już są wyniki sprzedaży za cały ubiegły rok sprzedaną pamięta, że rok temu to było 1 000 000 coś koło 1 000 0001 370 000 wiadomo tylko elektryków, bo Teslę tylko takie robi wyprodukowano sprzedano 1 000 310 na naj najwięcej sprzedaje to zdecydowanie tych mniejszych, czyli trójki i trójki, który i Greka natomiast SI to jest 20× mniej w porównaniu z tamtymi to pierwsze też większe to teraz już słabo sprzedają dobra, ale przejdźmy teraz do Polski wróćmy może tak sprzedaż samochodów elektrycznych to Samar podaje w ubiegłym roku ponad 10 00011 296 dziś to jest wciąż w 2,5% chyba sprzedaży wszystkich samochodów osobowych, ale 60% lepiej niż 2021 hybrydy ładowane z wniosku podobnie jeśli chodzi o liczbę, czyli 10 614% wzrostu tylko ich hybrydy ładowane z Miastka to volvo Toyota RAV 4160 elektryki, bo to jest wg bardzo ciekawe okazuje się, że niewiele brakowało najlepiej sprzedającym się elektryki w Polsce byłby Ford Mustang Mach, ale na ostatniej prostej albo na ostatnich metrach wyprzedziła go Tesla trójka 760 sztuk Mustangów i 15 sztuk mniej i co uwaga Leaf liść nadal przy świetnie sprzedają dziś jest na podium w pierwszej dziesiątce też mamy kije skody audi i takież patrz dalej np. maździe mówiliśmy wczoraj reszta mazda MX 30 dopiero na szesnastym miejscu 230 sztuk, ale od syna to nie jest najgorszy wynik, bo volkswagena ID 5 całkiem niezły samochód albo na dobry 229 sztuk realizował to jest 220 sztuk zamyka pierwszą dwudziestkę to Polska to jest ile łącznie 3 godziny 11 od dzisiaj uznać także cały zeszły rok 11 290 to jest trochę ponad 2% wszystkich sprzedanych nowych samochodów w Polsce to jak to jest udział z rzeczą zmalał wzrósł udział wzrósł udział wzrósł dlatego nos poniżej 2 do po to, ponad 2%, a OKS to nie jest to też są wciąż mało no to i hybrydy ładowane wnioskach się tak nie ma jest mało Sławku to są dane i wiesz czy myśmy naprawdę 5 albo 8 lat temu przypuszczali, że to tę stronę pójdzie to się stanie tak szybko, że to umowne na zielonych tablicach rejestracyjnych będą jeśli, ale jak na sporcie jest rozpowszechniając pośredniej ją krzyż to było wieś to no to procentowo to jest bardzo dużo jak opisuje ja lubię jeździć elektrykami, ale dla mnie to jeszcze nie jest samochód, bo tak mieszka źle w takim miejscu, że słabo, ale do Norwegii jeszcze na koniec mojej informacji w Norwegii to swe nic dziwnego też mamy podsumowanie ubiegłego roku prawie 80% nowych samochodów to są auta elektryczne to naprawdę już też dużo procentowy wzrost hybrydy 14% diesle 3% modele benzynowe 3% przypominam, że to jest za cały ubiegły rok nowe samochody, bo to nie jest tak, że pojedziemy do Norwegii i same elektryki, ale jest ich mnóstwo tam z tego co pamiętam ostatni raz co prawda byłem 2 lata temu 3, ale ich już wtedy były widoczne wszędzie wszędzie wszędzie co najlepiej z kolei w Norwegii Zobacz u nas w pierwszej dwudziestce nie ma opla corsy to ciekawa jest po 208 w pierwszej dziesiątce natomiast jeśli chodzi o Norwegię to tam jest jeszcze inaczej niż w Polsce jeszcze inaczej niż w stanach, bo tam takich maluchów elektrycznych to się one słabo sprzedają w pierwszej dziesiątce są raczej Yaris jest co gadam jak Yaris możliwe jak jest dniem, a nie jest w pierwszej dziesiątce jest dobra, ale co jest, kto jest liderem Tesla model Greg na drugim miejscu o rozwagę i 4 na trzecim Skoda Enyaq i co ciekawostka taka jest pierwszą dziesiątkę zamyka Polestar 2 samochód u nas w ogóle nieznany, a tam okazuje się ten Polska mszy przez Norwegię wciska Europy no to nic takiego znowu dziwnego nota Norwegia nie do zatrzymania elektryfikacja tego kraju zresztą nikt tam tego nie robi mimo mimo zniesienia pewnych preferencji prawda tak, ale są to ostatnio chyba za 2 tygodnie temu byśmy narzekali wspólnie z Norwegami jak z norweskiego uczyć, że bardzo płot, że cena energii elektrycznej takim skoczyła, że że z skoczyło do skoczyło tam bodajże 510 koron za kilowatogodzina aha też jak byśmy o tym obserwował też o tym informowali nas to wygląda na to, że zaraz zacznie spadać no to co znaczy że, tym bardziej nie ma co się spodziewać, że wyhamuje to elektryfikacja ciekawostką jest właśnie ten spalinowy 1 Yaris na szóstym miejscu w pierwszej dwudziestce jeszcze Straw czwórkach Hyundai kona, ale z różnymi napędami no wiesz tak jakby tak się pomyśleć i czy jest taki drugi kraj, że tak dynamicznie wzrosną nie ma w Chinach całkiem szybko wzrasta procentowy udział, chociaż dokładnych danych za zeszły rok nie mam no ale ja Norwegia to jest nie do przeskoczenia prawdopodobnie tak, ale już Sławku to tamte samochody są wyraźnie tańsze od samochodów spalinowych to pierwsza, a wyraźnie tańsze w, a ta proporcja pomiędzy samochodami elektrycznymi, a samochodami spalinowymi jest wyraźnie mniejsza niż w pozostałej części Europy i jest poligon doświadczalny dla firm motoryzacyjnych, bo nie dość zimno odważa sprzyjające warunki finansowe 3 żeni tani prąd czy tam tak się płaciło grosze samorządy stawiały słupki elektryczne wieś zwolnienie z opłat parkowania można byłoby z posłami jeździć tam naprawdę zrobiono absolutnie wszystko by rozbujać no i tak rzeczywiście energia ze źródeł odnawialnych i 6 na koniec powiem, że pierwsze miejsce Tesla jeśli chodzi o marki potem drugi volkswagen trzecie BMW tak to wygląda w Norwegii cały ubiegły rok jeśli chodzi o samochody elektryczne prawie 80% kłaniamy się pięknie to codzienny magazyn motoryzacyjny do jutra Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CODZIENNY MAGAZYN MOTORYZACYJNY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką! Dobrego słuchania w 2023!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA