REKLAMA

Europejska gospodarka jeździ na dieslu. Dlatego, przed embargiem na rosyjskie paliwa, trwa wielkie szukanie oleju napędowego

Codzienny podcast gospodarczy
Data emisji:
2023-01-18 07:00
Czas trwania:
06:44 min.
Udostępnij:

Olej napędowy to paliwo całej gospodarki: napędza samochody, autobusy, ciężarówki, maszyny produkcyjne, ale też cały sprzęt wojskowy. Za trzy tygodnie wchodzi w życie embargo na rosyjskie paliwa gotowe, a to właśnie ze Wschodu diesel płynął w naszym kierunku szerokim strumieniem. Trwa więc napełnianie europejskich magazynów i poszukiwanie alternatywnych dostawców: zwłaszcza na Bliskim Wschodzie i w Afryce. To jednak powoduje, że transport oleju napędowego do Europy jest znacznie droższy, niż prosty jak dotąd przesył z Rosji. Diesla nam raczej nie zabraknie, ale trzeba liczyć się z tym, że będzie (jeszcze!) droższy. Rozwiń »
Partnerem podcastu jest OANDA TMS Brokers. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
podcast powstał przy współpracy z domem maklerskim Oanda TMS Brokers codzienne podcast gospodarczy zaprasza Wojciech Kowalik w kalendarzu już po połowie stycznia zimy w Europie na razie brak, więc na rynku energetycznym panuje zaskakujący sportu i jest jednak taka część tego rynku, która na brak emocji nie może narzekać to rynek oleju napędowego za 3 tygodnie wchodzi w życie kolejna runda europejskich sankcji nałożonych na Rosję zakaz importu gotowych paliw w tym Rozwiń » najważniejszego dla całych gospodarek, ale też dla szeregowych zmotoryzowanych wiz dla Europa gorączkowo napełnia, więc magazyny by mieć zapas na czarną godzinę z Rosji płyną na zachód gigantycznej ilości gotowych produktów ropopochodnych prawdopodobnie jest to najwięcej od lat, a kasa na krem lub puchnie od zysków i olej napędowy ma kluczowe znaczenie dla gospodarki napędza samochody ciężarówki autobusy statki lokomotywy sprzęt budowlany oraz maszyny produkcyjne co zatem odcięcie się od najważniejszego źródła dostaw znaczy dla waszych kieszeni to jest codzienny podcast gospodarczy już odpowiada od grudnia obowiązuje w Europie zakaz kupowania w Rosji ropy naftowej sprowadzanej tankowcami dodatkowo Unia europejska grupa G7 oraz Australia wprowadziły u siebie limit ceny rosyjskiego surowca ropa kupiona powyżej tego limitu nie może być obsłużona przez firmy transportowe czy ubezpieczeniowe ze wszystkich umówionych ze sobą krajów czy to embargo działa na razie trudno powiedzieć eksperci różnią się w ocenach wg jednych Rosja już teraz zarabia mniej na handlu surowcem, którego głównym odbiorcą była do tej pory Europa, dlaczego akurat ona z powodów geograficznych rosyjskiej firmy wydobywcze wysyłają urobek rurociągami do portów nad Bałtykiem tutaj przeładowuje na statki wysyłają dalej na zachód bezpośredni rurociąg wschód-zachód sięga tylko do wschodnich Niemiec tam lata temu kończyła się strefa radzieckich wpływów z wyprawie rosyjskiej ropy innym kierunku to wielka i kosztowna operacja logistyczna co nie znaczy, że Moskwa sobie z nią nie radzi rosyjski przemysł wydobywczy znalazł sobie nowych kontrahentów w tym 2 największych Indie i Chiny oba kraje dostają niespotykanie wysokie rabaty, a różnica między cenami ropy handlowane na Zachodzie ropą rosyjską, czyli tzw. dyferencjał osiąga rekordowe poziomy zdanych statystycznych wynika, że w ubiegłym miesiącu Indie kupiły 33× więcej rosyjskiej ropy niż rok temu zadowolone są obie strony Indie, bo mają rekordowo tanio Rosja, bo ma odbiorcę i równy Strumień gotówki płynącej do kasy czy w ten sposób Moskwa jest w stanie wyrównać sobie europejskie straty tutaj jednomyślności w ocenach nie ma, gdy chodzi o Europę wszystko widać gołym okiem katastrofy nie było i raczej już nie będzie także, dlatego że krajom europejskim sprzyja pogoda niezwykle ciepła do tej pory zima ma także znaczenie dla potrzeb energetycznych kontynentu częściowo będzie też decydować o zapotrzebowaniu gospodarki na olej napędowy oraz opałowy na razie zdradzać na potęgę nie trzeba, więc europejskie rafinerie nie muszą zarabiać ropy na paliwo do produkcji ciepła spada też zapotrzebowanie analitycy rynkowi oceniają, że to na razie 5%, a przyczyną jest spowalniające gospodarka i jednocześnie w Europie gromadzone są zapasy szuka się nowych dostawców przede wszystkim w Afryce i na bliskim Wschodzie tamtejsze zakłady przetwórcze już budują nowe moce przerobowe tak jest w Arabii Saudyjskiej Nigerii Kuwejcie i China w mało, więc prawdopodobne by diesla w Europie zabrakło co nie znaczy jednak, że nie będzie drożej rosną bowiem koszty transportu przewiezienie oleju napędowego z Bałtyckiego portów morską do Niemiec Holandii trwa kilka dni strach z Nigerii Indii czy nawet Kuwejtu to już tygodnie rośnie też zyski producentów i pośredników agencja Reutera wyliczyła, że europejskie rafinerie zarabiają na przetwarzanie Europy olej średnio 2× więcej niż przeciętnie w minionych 4 latach większa marża producenta oznacza wyższe ceny na stacjach, ale to już zapewne wiecie po ogólnonarodowej analizie cen na stacjach Orlenu uprowadzonej intensywnie w pierwszych dniach stycznia, a skoro jesteśmy przy Polsce, więc kilka słów o naszej specyficznej roli europejskiej układance naftowej po pierwsze, zaopatrujemy Ukrainę jesteśmy największym dostawcą gotowych paliw na ukraińskie stacje benzynowe, ale nie tylko ogromnych ilości paliw potrzebuje wojsko silniki diesla mają niemal wszystkie pojazdy wojskowe, a po drugie mamy wolę pomagać Niemcom i dostarczać surowiec do przetwarzania na tzw. destylaty w tym wiz dla Polska może wykorzystać do tego Naftoport w Gdańsku odbierać ropę tankowców i wysyłać rurociągiem do niemieckich zakładów Szwed na koniec wnioski dość oczywiste Europa wykorzystuje do ostatniej sekundy czas na przygotowanie się do odcięcia od rosyjskich paliw oleju napędowego zatem nie zabraknie będzie za to drożej i na stacji na sklepowych półkach, bo chleb dojeżdża na nie także napędzany dieslem podcast przygotowała Anna Augustyn przedstawił Wojciech Kowalik do usłyszenia podcast powstał przy współpracy z domem maklerskim Oanda TMS Brokers Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CODZIENNY PODCAST GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA