REKLAMA

"Spadek sprzedaży nowych samochodów przy jednoczesnym wzroście cen"

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2023-01-19 09:00
Czas trwania:
12:06 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ekonomia kapitał gospodarka jest dziewiąta 5 to jest magazyn EKG Maciej Głogowski dzień dobry dziś naszym gościem jest pan Wojciech Drzewiecki prezes Instytutu badań rynku motoryzacyjnego Samar dzień dobry dzień dobry czy Polacy kupują samochodów kupują, ale zdecydowanie mniej niż kupowali w przyszłości nie mają pieniędzy nie ma samochodów z 1 strony, jeżeli mówimy o o Kowalskim to on ma ograniczony portfel stąd zaopatruje się raczej na rynku samochodów używanych Rozwiń » samochodów na zdrowie, a samochody nowe drogi coraz bardziej nam drożeją z drugiej strony ta dostępność ostatni czasie była ograniczona jednak i to zarówno na rynku samochodów używanych kinowych w związku z tym atrakcyjnych aut nie ma sprzedaż spada, czyli tylko ośmiesza się, pytając czy samochody nowe będą kiedyś tańsze wszystko wskazuje na to, że będą drożały mniej niż do tej pory, ale jednak ceny będą się gór są coraz droższa, dlatego że technologia zwiększa koszty produkcji czy koszty produkcji są zwiększone przez to wszystko co się wydarzyło światowej gospodarce łańcuchami dostaw w konsekwencji pandemii itd. i to i to przed rokiem 2020 obserwowaliśmy wzrosty cen wynikające z norm wynikająca z przepisów dotyczących bezpieczeństwa, ale i norm ograniczających emisję po roku 2020 mieliśmy do czynienia zakłócenia łańcucha dostaw teraz do tego doszła wojna w Ukrainie, a więc ograniczony dostęp do surowców, które pozyskiwaliśmy z rynku rosyjskiego rynku ukraińskiego, więc wiele czynników, które na to wszystko oddziałuje i które przyczynia się do głosu, ale jednocześnie wspomniał pan w tej pierwszej odpowiedzi, że ten okres oczekiwania nowy samochód jednak się skrócił pamiętam rozmowy o rynku motoryzacyjnym z przełomu 20202001. roku, kiedy mówiliśmy o no zapisach kolejkowych na samochody, ale jeśli były bardzo duże czas oczekiwania tak przekracza 12 miesięcy, czyli ponad rok, a teraz teraz jest to zdecydowanie lepsze mamy producentów, którzy w, którym udaje się dostarczyć 9 nie nie niektórzy są w stanie stać w ciągu trzech-czterech miesięcy także widać wyraźnie, że tu nastąpiła poprawa, ale nie wszystkie auta to też trzeba mieć świadomość nie każdy samochód, który wybierzemy listę celowej jest dla nas dostępne tak duża silni każdego producenta to korek, czyli im dalej usytuowany producent tym trudniej ten do ich kwestia też wyposażenia samochodu niektóre opcje po prostu nie są dostępne, a może jednak poświęćmy chwilę rynkowi samochodów są używanych w Polsce wciąż jak rozumiem z 1 stronę aspiracji, ale też biorąc pod uwagę ceny rynek samochodów używanych jest ogromnym rynkiem bardzo duże tylko w ubiegłym roku sprowadziliśmy ponad 700 000 aut używanych to mniej niż w tych czasach jeszcze 700 właściwie blisko 808 000 nowych w przypadku samochodów osobowych mówimy o 700 000, jeżeli doliczymy auta dostawcze to tak oczywiście jest bliżej miasta, ale jeśli weźmiemy te 700 000 sprowadzone z 2002. roku to okaże się, że w relacji z 2001. i tak spadek jest ona dwucyfrowy 17% prawie 18% spadku, więc dużą na ojca i samochodami używanymi to jest to samo, o czym mówiliśmy wcześniej cena w przecież się przede wszystkim dostępność ograniczona, bo jeżeli samochody są nie wymieniane na rynku niemieckim, a przynajmniej ten proces wymiany spowolnił to znaczy, że dostępność aut na rynku niemieckim innych rynkach europejskich nie bierzemy szacunki niemieckiego jest mniejsza mówimy o autach do 5 lat stąd też mniej tych aut wpływa rynku polskie realia na rynek polskich i chcemy stają się wyższe, bo ceny na rynku wtórnym także wzrosły i to znacząco wzrost oraz przez całe lata pamięta ma te w radiu TOK sam nie tylko w magazynie EKG, ale i w innych audycjach, gdy rozmawialiśmy mówił pan o tym, że kupujemy z samochody z Niemiec, bo są dla nas trakty atrakcyjne cenowo jeszcze jesteśmy tacy bogaci jeszcze na te nowe auta nie wszystkich stać na to co się zmieniło zmieniło się dążeniem już nie zmieniają tak szybko, ale nie wymieniają tak szybko, bo nie mogę mają ograniczoną dostępność, a też myślę, że proces taki myślowy, który również do tej pory były łatwe dodał łatwa dostępność samochodów zaczyna się zmieniać pamiętajmy, że oferta się zmienia, że na rynku niemieckim coraz więcej w ofercie producentów samochodów elektrycznych, że poszczególne rynki coraz szybciej chcą przejść na tą elektryczną mobilność po to, żeby ograniczyć maksymalnym stopniu mobilność, a to powoduje, że część tych dotychczasowych klientów część zastanawiać czy muszę się spieszyć może warto jeszcze poczekać mówi mogą klienci na Zachodzie tak i wykorzystać do końca to moje auto hamując do końca mam oczywiście na myśli inne okresy użytkowania niż w Polsce, bo ten ten okres polskiej zdecydowanie przewyższa to co obserwujemy w Niemczech średni wiek auta sprowadzonego do polskiej z zagranicy to dalej jest ponad 10 lat, jeżeli mówimy o wszystkich pierwszych rejestracjach to jest teren między 89, ale jeżeli weźmie pod uwagę tylko wyłącznie samochody używane to mówimy o wieku przekraczającym 13 lat przekraczającym 13 jak wprowadzamy auta importujemy auta z zagranicy do Polski to prawie połowa z nich jest napędzana motorem diesla silnikiem 41% Kandyda wciąż cieszy się dużym procesem z połową, ale 4041% to bardzo dużo biorąc pod uwagę dotychczasowe trendy te trendy ostatnich lat, gdzie widać było wyraźnie, że zainteresowanie gazem maleje to widać szczególnie na rynku samochodów nowych poprzeć na rynku samochodów nawet do działalności za nas ten ciężar dostępność ograniczona, ale i też zainteresowanie jest nieco mniejsze, czyli co jeśli chodzi o diesla to sprowadzamy go sporo, bo w sumie 40% to sporo, bo jego cena zakupu jest niższa, choć dzisiaj cena paliwa jest wysoka, choć dzisiaj cena paliwa wysoka te ograniczenia związane z ceną paliwa być może jego dostępnością w niedalekiej przy czym mogą spowodować tak ograniczenia w zakupach tego typu samochodach na innych ring, ale Litwy jak rozumiem w sprawach tych aut używanych, które są sprowadzane do Polski, bo oczywiście jak rozumiem jest też rynek wymiany aut w Polsce znaczny przecież każdy, kto kupuje używany samochód kupuje go jako auto, które zostało właśnie importowane to właściwie tendencje są podobne mniej dopływa tych samochodów do Polski, bo główny nasz dostawca, czyli Niemiec wręczyli Niemcy też opóźniają wymiana na nowy samochód tak właściwie będą tego konsekwencje może ktoś powie dobre, dlatego że mniej tych starszych samochodów z silnikiem diesla w Polsce będzie używanych z biegiem czasu granicę będziemy obserwowali coraz bardziej ograniczoną dostępność samochodów na rynek wtórny mówimy o samochodach z napędem klasycznym sikanie spalinowymi, ponieważ na rynku niemieckim ta zmieniająca się oferta nie zawiera więcej samochodów elektrycznych i o tym już wspomniałem, że część ludzi, którzy dzisiaj zaopatruje się jest rozwiązanie klasyczne będzie chciała przy nich pozostać będzie pewnie dłużej eksploatowała tego typu samochodu, bo ma ograniczone zaufanie do samochodów elektrycznych taki taki może być TOK myślenia tego się obawiamy odpoczywam na czy obawiamy mówią o rozwoju naszego rynku jako całości z punktu widzenia producentów im mniej dopływ samochodów używanych tym większa szansa na sprzedaż samochodów, więc no tak, ale każdy ma jakiś swój jak to zawsze na rynku interesom ja chciałbym uchwycić te tendencje, które są oczywiście to nie jest rozmowa o tym, żeby kupować samochody tylko pokazać właśnie, jakie są tendencje na rynku każdy ma swój pogląd wie co ma robić albo jakie ma możliwości, a w i jest duża różnica w tendencjach rynkowych w zachodniej Europie w Polsce w kupowaniu samochodów napędzanych poszczególnymi silnikami u nas problem z tymi najnowocześniejszymi elektrycznymi to wciąż jeszcze problem infrastruktury, choć pamiętam naszą rozmowę sprzed 8 lat mówi to samo infrastruktura infrastruktura jest podstawą oczywiście ja sam eksploatuje samochody elektryczne nie mam z tym problemu, ale głównie ładuje go w domu, wykorzystując fotowoltaikę, więc to jest zupełnie inna sytuacja natomiast na rynkach Europy zachodniej w szczególności rynek niemiecki rynek holenderski artysta tak ten zachód daleki jest bardzo dobra infrastruktura i tam nie ma problemu z ładowaniem wielokrotnie wyjazdy pokazały nam właśnie na tamte rynki pokazały, że można swobodnie się poruszać mamy do czynienia z siecią szybkich ładowarek, a więc czas, który spędzam przy ładowarkach bardzo krótki, niemniej jednak część ludzi wciąż waha się i wciąż nie wierzy w to technologia, ale przyszłość pokaże, że ta technologia będzie nam towarzyszyła już do końca ona też zmienia poprzez zasięgi aut, które dzisiaj mamy na początku to był zasięgi wychodzące 200km dzisiaj mówi się już w księgach zasięg dochodzących do 1000 km zasięgu auta też auta elektrycznego kończąc naszą rozmowę powoli, ale też przede wszystkim ten wątek aut używanych powiedzieliśmy o tendencjach o tym jakie samochody są sprowadzane, że jest ich mniej dostępnych, więc cena ta cena już też jak rozumiem nie jest aż tak konkurencyjne jak była przez te przed pandemią chyba to jest taki punkt odcięcia wzrosty cen na rynku wtórnym były podobne jak na rynku pierwotnym czy mówimy o wzrostach dwucyfrowych w przypadku wielu aut te ceny rosły jeszcze bardziej PRL mieliśmy do czynienia z atrakcyjnymi modelami to zapotrzebowanie na nie było duże, a podaż była mała stąd też Drozd na poziomie dochodzącym do 20% nie był rzadkością na rynku pierwotnym, czyli na rok samochodów nowych wzrost w ciągu ostatniego roku były na poziomie 8 pół procenta mówimy o wzrost cennikowych odczucia klientów mogą być innym w ofercie pojawiają się nowe auta nowe rozwiązania, które trudno porównać z tymi poprzednimi, więc ten odczuwalny wzrost to wzrost kilkunastoprocentowe patrząc na poprzednie lata mówiliśmy o wzrostach na poziomie 2025 Polska wciąż jeszcze jest także samochody, które zostały kupione w Polsce i wcale nie są tak bardzo zaawansowane wiekowo dwu trzyletnie są bardzo drogi tak, chociaż tutaj poziom wzrostu nie jest aż tak duży zawsze mówiliśmy z poprzednich latach, że wkrótce ceny samochodów elektrycznych zrównają się cenami samochodu wspaniale okazuje się, że wzrosty, które dziś obserwujemy na rynku w większym stopniu czy na wyższym poziomie dotyczą rynku samochodów elektrycznych ponad 12 wzrost cen czy sprzedaży cen ponad 12% wzrostu cen samochodów elektrycznych podczas gdy samochody spalinowe samochodów benzynowych poniżej 88, ale to związane z tym, o czym pan mówił kilka minut temu, czyli dostępnością materiałów surowce do wytworzenia tak jak najbardziej koszty produkcji oraz myśli pan zatem 2023 będzie jakąś stronę, dla którego z rynku nowych czy używanych przełomowy w przypadku rynku samochodów małych zakładamy jednak spadek spadek poparcia spadek sprzedaży zamiast 1010 wracają z jednoczesnym ich jednoczesnym wzroście cen w tym, że ten wzrost jest wolniejsze niż w poprzednich latach poprzednich kocha używanych w przypadku samochodów używanych sytuacja ostatnio troszkę się poprawia, ale z drugiej strony pamiętajmy, że o tym jak wyglądają ceny na rynku pierwotnym rynku wtórnym decyduje też klient, jeżeli jego nie będzie salonach to producenci czy ewentualnie sprzedawcy samochodów na rok, w którym będą musieli sami regulować to już się jakimś tam stopniu dzieje natomiast nie spodziewał się jakich obniżek raczej stabilizacji tak trzeba mieć pieniądze oczywiście pan Wojciech Drzewiecki prezes Instytutu badań rynku motoryzacyjnego Samar był gościem pierwszej części magazynu EKG bardzo dziękuję rozumiem Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką! Dobrego słuchania w 2023!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA