and pan Tomasz Kolankiewicz filmoznawca krytyk filmu kurator cykli filmowych jest gościem programu Owczarek, albowiem szykuje się bardzo interesujące wydarzenie bowiem Stowarzyszenie kin studyjnych organizuje krótką historię polskiego kina czy i 10 filmów kuratorem tego przeglądu jest właśnie pan Tomasz Kolankiewicz, który rozumie kieruje się podpowiedziami filmu rejs i mówi no dobra to wybierzemy te filmy, które już wszyscy dobrze znamy dzień dobry dzień nowy system bardziej
Rozwiń »
lub też utwory, które już 6 raz słyszeli na zasadzie reminiscencji, więc nie ma co jakiś wielkich niespodzianek, ale tak to z reguły w przypadku tego rodzaju kanonicznych przeglądów bywa, chociaż oczywiście można by takich dziesiątek ułożyć pewne kilkanaście, ale pan ułożył tę dziesiątkę tak, rozpoczynając filmem otwarcia czy też pierwsze filmy cyklu rozwiązane wszystkie są równo ważne jest popiół diament, który by przyznam szczerze nie zaskoczył zaś może za chwilę tym filmie rozmawiamy ale, ale rozmawiamy o samym przeglądzie mówi tak rzeczywiście w tej to było spore wyznał wyzwanie ja pracuję ze studentami wręczamy taki list do filmów, które uważam, że warto zobaczyć i na tej liście polskich tytułów jest setek i nie dziesiątka, więc ograniczenie tego tylko 10 tytułów jest zawsze problematyczne natomiast starałem się i przedstawić tej rzeczywiście w takim krótkim Telegraf iście skrócie i historii Polski powojennej kinematografii do tak naprawdę do końca PRL i czy już nie wchodziłem występuje nową Polskę tylko od lat pięćdziesiątych do i osiemdziesiątych i po prezentuje tutaj tytułu rzeczywiście zaczyna od filmu Andrzeja Wajdy takiego filmu, który tutaj oczywiście teraz możemy się spierać na ten temat wiem, że pan nie jest miłośnikiem tego dzieła, niemniej jednak jest taki film, który wydaje mi się też takiej międzynarodowej świadomości nadal uznawany jest najważniejsze wobec polskich firm, jaki powstał on się, bo do kilku wznowień także międzynarodowych ostatnio w ramach takiego potrójnego boksu filmów dzięki tzw. trylogii wojennej Wajdy został wydany z Wielkiej Brytanii bardzo lekarzem w opracowaniu, więc rzeczywiście nadal jest taki film, który uznawany jest za to wielkie czy być może największe dzieło szkoły polskiej to właśnie to jest w ogóle fascynujące boja myślałem długo nad tym, dlaczego tak jest mam kilka tezy, które chciałbym skonsultować z panem w bardzo Otóż tak wszystko wszystko zaczęło się właśnie od tego, że siedziałem z pewnym moim przyjacielem zastanawialiśmy się co obejrzeć i okazało się, że on miłośnik zresztą polskiego kina m.in. wyznał, że nigdy nie widział filmu popiół diament jak wino jak można w ogóle nie widzieć tego filmu to koniecznie musisz zobaczyć obejrzymy go razem w takim razie i potem dziś tak kiedyś 13 sensu poczuł się to zażenowany, że zmuszą go do oglądania takiej strasznej Ramoty taki bardzo nierównej ten się po prostu zestarzał ma genialne sceny, ale reszta jest upycha na jakąś straszną wad albo watą, która po prostu nie przetrwała próby czasu i rozumiem, że kiedy ogląda to Anglik jest podpisami czy Amerykanin to trochę tak jak my oglądamy kurs całe skurczy Polska klasyka nowa co powiedzieć nie wyczułam kontekstu uczą się zestarzał się zestarzał, bo AKI Kaurismäki Nor zawsze świetny, bo jest pewna egzotyka w tych filmach i tak dotyka pewnie chroni popiół diament inne filmy polskie w niektóre się źle zestarzały przed czujnym okiem widza nie polskiego nie wiem czy pan ostatnio ogląda ten film ile lat temu wyglądałem dosyć niedawno w ubiegłym roku, więc jestem dosyć na bieżąco, jeżeli chodzi o oto dzieło, ponieważ kiedyś żeśmy odbyła taką rozmowę do nowoczesnej nie pomnę to było na antenie czynie to z Unii nie ukrywam, że pewnym niepokojem podchodzi do tego, a do tego seansu, ale jednak z tak surowy dla tego dzieła nie był to znaczek uważam, że w ono rzeczywiście niektóre elementy pamiętajmy też w tym roku pięćdziesiątego ósmego trochę czasu już minęło siłą rzeczy różne i różne jego elementy no dziś wyglądają troszeczkę inaczej straciły na te i czy mówi pan pisano jak często bardziej oględnie elegancko natomiast nadal wrze, ale nie wypada, że po wielu ze pod wieloma względami ten film jest jednak Arce, a na czele z USA, gdzie arcydzieł sztuki operatorskiej zapewne arcydziełem sztuki aktorskiej znaczy ta kreacja Zbigniewa Cybulskiego to jest coś takiego, czego w kinie polskim tak nie było wcześniej oprócz tej kreacji jakieś inne kreacje pan Adam Pawlikowski świetne też prawda oczywiście szczęście drugi plan troszeczkę gorzej wypada natomiast ten eufemizm, bo prac Wójcik jak i WSP pyta pan jest prawdziwe dodał w sumie rozwiewa włosy nie jestem programy wykres kwitnie przekonuje krytykę, a to nigdy nie popełniłem żadnej recenzji filmowych, więc nigdy krytykiem nie były natomiast znacznie, zwiększając rei ster chce być popularyzatorem skrytykuje nie jestem co bardzo krytyczny do wielu firm, zwłaszcza tych współczesnych natomiast tutaj ja nie ukrywam, że przy tym przeglądzie de ja też zmiany, gdyby na celu 2 rzeczy to znaczy to nie jest przegląd, w którym do, którego wybrał swoje ulubione firm nie ma tutaj np. film rękopis znaleziony w Saragossie, który do dziś uznaje za najlepszy w ogóle historyjki i mi zależało tutaj właśnie na tym co sugeruje sama nazwa przeglądu przedstawieniu pewnego rodzaju kontekstu historycznego polskiej kinematografii dlatego staram się tak skomponować ten przegląd, żeby zarówno byli tutaj najważniejsi twórcy i twórczyń polskiego kina polskiej Rzeczpospolitej ludowej im z drugiej strony, żeby pokazać takie ilości wie czy nie jest jakiś sposób, bo rzeczywiście, ale trudno tutaj jest nie wiem czas zadumy siła złych tysiące 2003. roku trochę siła złego na 1 rzeczywiście tych reżyserek w Polskim kinie PRL-u nie była tak dużo oczywiście są tak nazwiska Wanda Jakubowska ze światem ostatnim etapem, który no on z kolei też czas z nią ułaskawieni przez detektory czy Barbara Sass Zdort natomiast no tutaj raczej koncentrowałem się na właśnie na tym odmalowanie historia niestety trochę tak jest, że szereg było w PRL-u znacznie znacznie mniej niż reżyserów często one wysyłane na takie odcinki właśnie film dokumentalny czy czy firmy np. młodzieżowych tutaj też nie nie uwzględniłem i to na pewno by wyglądało inaczej ostatnie trzydziestolecie w ostatnich latach już w ogóle wydaje się moglibyśmy mieć pewną przewagę by kobiet natomiast jest odwzorowanie tego czym była historia polskiego kina w tamtym czasie, więc tutaj rzeczywiście starałem się pokazywać z 1 strony kamienie milowe Zdrój są takie firmy trybu w jaki sposób dramatyczny dla swojego czasu i rzeczywiście powiedziałem jest takim filmem, który można powiedzieć no otwiera otwiera drzwi do zupełnie innej w recepcji szkoły polskiej otwiera też dyskusję w pewnym sensie przesuwa się z tej też film ne nikt nie woła Kazimierza Kutza, który jako jawną, jakby polemiką z poprawiliśmy też zależało, aby te firmy w jaki sposób pozostawały sobą w i w dialogu no tak to pewnie możemy rozmawiać po informacjach firmy, które nie znalazły, bo okej to zrozumieć jest bardzo trudny wybór takiej setki do dziesiątki zabrakło mi przyznał szczerze Feliksa Falka w tej dziesiątce to aktach nie ma tutaj myślę, że wręcz pozycję dziewiątą na rzecz Feliksa Falka w życiu gorączkę Agnieszki Holland zdecydowanie raczej widziałbym tutaj ucywilizowany należność za późno ja bym miał setkę tak to niestety zapóźnienia coś tutaj zastanawia nad różnymi rzeczami bardzo brakuje też wielu filmów kobiety samotnej np. Agnieszki Holland i ze 2 przynajmniej nie brakowało zamieszki, ale ze 1 tys punktów wydaje się świadczy też formalnie natomiast na zdecydowane barwy ochronne raczej kosztem kosztem wodzireja nie ukrywam, że jako reprezentację takiego współczesnego kina moralnego niepokoju tamtych lat, ale brakuje mi bardzo wielu tytułów, więc chętnie takich jak nam wielkich dzieł jak Niemcy fara łączy matkę Annę dania wzór tej naprawdę czy niema też nic zła jakiego, więc no na pewno tutaj wielu wielu rzeczy brakuje natomiast bardzo małe było to pudełko, które stają spakować tak wiele tytułów powrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM pan Tomasz Kolankiewicz filmoznawca historyk filmu i kurator cykli filmowych jest państwa moim gościem informację o 1120 po informacjach wracamy do Ostrawy jak pan Tomasz Kolankiewicz filmoznawca historyk filmu kurator cykli filmowych opowiada o krótkiej historii po historii polskiego kina, czyli 10 filmów 10 Mistrzów i 1 czy 9 Mistrzów 1 mistrzyni, których dzieła ukształtowały obraz polskiego kina w latach sześćdziesiątych siedemdziesiątych dwudziestego wieku i w lutym rozpoczyna się na ten przegląd kuratorem jest właśnie pan Tomasz Kolankiewicz rozmawiamy o trudnościach związanych z takim inne no właśnie wyselekcjonowanie 10 filmów nowo zawsze znajdzie jakiś taki cwaniaczek, który będzie mówiła, a tego ta nie zamiast tego to jak ja oczywiście, a pewnie jest dużo więcej tych to dużo się zdrowie oczywiście może za fajans co oznaczało to burzliwe tworzyli wieczór wczoraj jak się ma znajomych wśród znajomych bez sporo osób, które się firma interesuje to siłą rzeczy ta lista głos wzbudziła szereg kontrowersji oczywiście ja muszę powiedzieć same na nią patrzy to jestem zbulwersowany jak to, że np. Zezowate szczęście nie eroica co za pomysł w ogóle przecież eroica powinno być Munka albo no poprzez diament czekano przecież skonał lepszy prowadzać itd. itd. nie ma faraona świetny film takie zdjęcia ładnych i nos senatorem pod Klepsydrą ręką dziś reżim starego powiem, że raczej wodzirej, gdzie w Łodzi, gdzie w ogóle, gdzie nie ma na to gdzie prawda Śląskiej także tutaj tak jak mówi takich dziesiątek mogą ułożyć bardzo już chodzić już prawdę mówiąc sam ze sobą nie zgadzam patrząc na tę listę, ale niestety jakiś wybór jakiś wybór jak też metodologię tego wyboru, bo ona jednak była Kupisza i musiałem wybrać postanowiłem tutaj pokazywać też takie filmy, które czasami właśnie i nowa, dlaczego przypadek ani amator Kieślowskiego nie zależało na pokazaniu ewolucji tego twórcy amator jest takim filmem, który na pewno był filmem przełomowym, zwłaszcza ostatnia scena skierowanie do kamery wewnątrz prawda z tego bohatera natomiast wolałem taki moment, który jest takim tak takim momentem, kiedy Kieślowski zaczyna szukać u też formalny formalnie jakiegoś jakiegoś przełamania, kiedy nie interesuje go wyłącznie, gdyby rzeczywistość zaś na to, że rzeczywistość kreować to jest taki film, który jest już wyjściem na jego kolor postanowi postanowił też pokazywać takie filmy, które i, jakby wyłamują się troszeczkę też takiego z takich obowiązujących kolei czy właśnie nie przytłaczać późnych lat siedemdziesiątych osiemdziesiątych wyłączniki moralnego niepokoju, bo to jest mój z kolei taki problem, który od dłuższego czasu już mam dla mnie terminem walnego niepokoju niewiele znaczy to znaczy to jest taki termin, który jest, który zarówno treść forma tych filmów pasuje do bardzo wielu filmów powstających na całym świecie bardzo różnych bardzo złym czasie i miejscu nie wiem film rumuńskiej nowej fali np. kino moralnego niepokoju i firm nawet Lewiatan Zwiagincewa jest kino filmy moralnego niepokoju filmy irańskie są firma mimo niepokoju także i to jest troszkę takie słowo klucz, które niewiele znaczą zależało, żeby tutaj pojawił się też takich właśnie właśnie gorączka czy aria dla atlety, który troszeczkę inaczej próbowały tą i szukać tego dojścia do do współczesności jednak przez troszeczkę czas mistyczne, ale też przez kreację jak formalną nie tylko przez pokazywanie takiego małego i małego realizmu próbowałem też tutaj pokazać jakieś takie takie moment przejściowy w samym samym polskim kinie to znaczy właśnie zamyka się tylko szkoła Polska tylko kino moralnego niepokoju, ale pokazywać też taki troszeczkę twórców osobnych właśnie jak Wojciech Jerzy Hass wybrany senatorem, bo jest to zależało na tym, żeby też był film Hasa kolorowy i dlatego nie nie rękopis skok kolejnym elementem, o którym myślałem jest to, że te firmy będą prezentowane w kinach to jest cykl, który przeznaczony dla Chin, który będzie prezentowany około 80 kinach w całym kraju będą te filmy poprzedzone tak to się nie jest druga gazetka wciąż się w rodzaju no z pogotowia służby ratunkowe obok mam nadzieję, że nikt nie strzela na komendzie na to, że niedaleko tutaj, ale tutaj tak tego rodzaju w sensie, że grałam nogi może to kolejny prezent, bo tutaj tak ta Komenda jest rzeczywiście nieopodal jesteśmy pełni tor nie jest teraz legi swoją nurt cały czas, że spotka tak to przytrafić się to kolej to z kolei mój oddział nadmorskie z jest podmiot pod ostrzałem w takim razie w tak starałem się tutaj rzeczywiście myśleć o tym jak też będą pracować w kinach i całe to coś bardzo ciekaw tego, dlatego że nie ukrywam, że nie wszystkie z nich w kinie widziałem wciąż część widziałem jeszcze w czasach studiów właśnie albo OVH lasach albo w telewizji większość z nich obejrzałem teraz na na nowo, ale robiłem to nie w warunkach nowych jednak zupełnie inaczej ogląda się film w kinie niż w telewizji te firmy są poddane rekonstrukcji cyfrowej, więc jeszcze dodatkowy taki smaczek, który w niektórych wypadkach tak jak filmu nie będą szkodnik nie wie czy filmu pociąg po prostu odsłaniają nieprawdopodobną maestrię formalną tych filmów, a w niektórych wypadkach podały zaskakującą ostatnio przygotowywałem, ale dla atlety Filipa Bajona i ten film, do którego mam duży sentyment po rekonstrukcji cyfrowej bardzo mocno widać uszy aktora chce mu przyklejana jest takie tego rodzaju niespodzianki, które nie były widoczne przy by przed rekonstrukcją nagle rekonstrukcja obnażył ale, toteż taki dla mnie dodatkowy i dodatkowy smaczek pokazujący czasami z rekonstrukcją sza uważa tak jak wczesne rekonstrukcje filmów Chaplina z tak wyczyszczono gorączka złota, że praktycznie w ogóle nie było złą widać dlatego wszystko było na biało śnieg został wyczyszczony DEK wchodzą przedstawiona biała plama tego w czasami z tego stałe konstrukcje trzeba uważać apele do legendy przeszła rekonstrukcję filmu Tarkowskiego, gdzie wyczyszczono lecący klucz ptaków w czasie rekonstrukcji mając za zabrudzenie taśmy, więc w, ale zawsze bardzo podoba, gdy ostatnio ostatnio czytałem wywiad oglądałem wywiad z takim legendarnym producentem Rickiem Rubinem, który przyznaje się chyba trochę, ale nie należy wierzyć, ale przyznaje się, że on na świecie nieznana konsoli psującej on nie potrafi dłużej operować, a jest naprawdę legenda produkcji muzycznej i dzisiaj pan Tomasz Kolankiewicz podkreśla filmoznawca i czas powie filmoznawca mówi, a ja się większość tych jest w ogóle życiówki nie widział takie cechy gotyku no, że jest ona ostra może być bardzo cenię pańską soli prostować filmoznawca, ale nie oglądając Finów w kinie Ano w kinie to właśnie warto dodać 1 wszystkie firmy widzę większy z nich nawet kilkakrotnie ale, ale tak to jest to jest także przecież tej klasyki aż tak znowu często w kinie nie mamy okazji oglądać co prawda bardzo dużo filmów klasycznych udział w Iluzjonie, ale i czystki to właśnie gra klasykę natomiast tam zrobił oglądam jednak film zagraniczny Polski polskie polskich filmów tak znowu dużo u iluzji oni oglądają głównie to całe klasy poznawałem później na studiach no niestety właśnie to była klasyka z taśmy Focha jest wtedy prezentowana jest nie korciło pana może to jest pomysł na kolejny taki przegląd na festiwal filmoznawców i można by wtedy zaprosić innych znawców, którzy 5 ciastek, którzy w ogóle przyznali się rozpoczęłoby się to od takiej spowiedzi filmoznawcy przyznają się po pierwsze, których Finów nigdy nie widzieli, pomimo że napisali na ich temat setki artykułów albo wypowiadali się wielokrotnie potem druga warstwa to było przyznaje się, który film nie widzieli na dużym ekranie gdzieś tam pokątnie właśnie Rafał cha się albo obszerne fragmenty to przecież nagle lub kategorię tak, a to, aby się tutaj wejść w słowo to znaczy zacytuję tutaj moją ulubioną grupa Azorro to już było to znaczy to zostało zrobione myśmy mieli kiedyś z komunii środowiska Klimek na festiwalu krytyki filmowej, gdzie rzeczywiście byli wszyscy krytycy filmoznawcy z kraju zrobi w tym gronie 17 słyszmy spotkali w UE i rozmawiać właśnie o tym kto czego nie widział Kuba Mikurda przynosi z tego, że np. nie widział filmu Bergmana nigdy w ogóle ja też przyznawane różnych wstydliwych rzeczy, ale to, czego na inną rozmowę nowocześnie no proszę coś szalenie rzesza 1 wobec działaczkę bardzo bardzo słabo mam z francuską nową falą jakąś nader francuska nowa fala mnie jakoś nie porwała widziałem oczywiście takie kluczowe rzeczy, ale nie kosz z twórczością prac łatwo jak w Londynie nie zagłębiają zacznie bardzo interesowały go rozmowa z FRD Hitchcockiem nikt tego nie sprawdził, że mi wierzyć nikt nie rozumiem w tej formie jest, ale to jest trochę także w nos firma Just z okładem 130 lat nie da się po prostu znać wszystkiego nawet takie osoby nie wiem jak prof. Tadeusz lubelski czy Miłosz Stelmach, których mam zamków na najważniejszych historyków filmów kraj kraju też na pewno wszystkiego nie widzieli co więcej jak przyłapałem kiedyś mojego wykładowcy z czasów studenckich tutaj pominę nazwisko frustrację na piło na egzamin, że znaleźli inicjały, a RS happy piło u nas na egzamin zawodach listew absolutnie w ogóle wszyscy musimy znać tak było w duchu właśnie 200 filmów na tej liście w ogóle, żeby być dopuszczonym do egzaminu trzeba właśnie było odpowiedzi na 3 pytania losowo wybrane z o filmy z tej listy to kojarzyć się taka żelazna klasyka Polska i zagraniczne, a ostatnio okazało się, że na tej liście były takie firmy sąd profesor nie widzą nic to naprawdę co sami różnie bywa z tym oglądaniem ja głównie staramy się, żeby jednak oglądanie filmów sprawiały przyjemność, więc rzeczywiście niektórych rzeczy nie obejrzałem niektóre zaczęły wyglądać i nie obejrzałem do końca, bo niektóre jeszcze nie sięgnąłem co i też potrafi być przyjemne mam tak np. też literaturą 1 ulubionego pisarza Tomasza mana nadal mam 1 umowę jego książki nie przeczytano, które trzymam jako jako nagrodę troszeczkę Steczkowska Józef i jego bracia wystająca reszta łącznie z pracami estetycznymi, ale tej 1 wielkiej powieści przeczytają cały czas sobie to przyjemne odkładam, więc minister podobnie może być z firm 3 bardzo panu dziękuję ta krótka historia polskiego kina rusza w lutym tak tak on będzie z różnych kinach w różnych terminach listę tych kin można znaleźć na stronie stowarzyszenia sieci kin studyjnych i startujemy w lutym i 1 Fin miesięcznie będzie prezentowany krótką moją zapowiedzią bardzo dziękuję Tomasz Kolankiewicz filmoznawca miłośnik małego ekranu historyk filmu kurator cykli filmowych bardzo dziękuję informacji Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie 1140 po informacjach program kultura osobista na program zapraszam w imieniu Marty Perchuć-Burzyńskiej dzisiejszy program przygotował Bartłomiej Pograniczny, a nad jakością naszych połączeń czuwał Krzysztof Woźniak
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK
-
24:15 W studio: prof. Adriana Łukaszewicz
-
-
01:04:08 W studio: prof. Maciej Perkowski , dr hab. Małgorzata Skórzewska-Amberg
-
23:16 W studio: prof. Przemysław Czapliński
-
34:50 W studio: prof. Bogdan Góralczyk
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
27.05.2023 18:00 Szkoda czasu na złe seriale36:31
-
-
27.05.2023 08:00 Weekendowy Poranek Radia TOK FM08:55 W studio: Joanna Sawicka-Skibińska
-
27.05.2023 07:40 Weekendowy Poranek Radia TOK FM15:03 W studio: dr Jakub Majewski
-
27.05.2023 07:20 Weekendowy Poranek Radia TOK FM16:56 W studio: Jakub Wątor
-
27.05.2023 08:40 Weekendowy Poranek Radia TOK FM14:00 W studio: Justyna Nakielska
-
27.05.2023 11:00 Godzina Filozofów41:46 W studio: Paulina Wilk
-
-
-
-
27.05.2023 10:00 Magazyn Filmowy „Do zobaczenia”10:22 W studio: Marianna Zydek
-
27.05.2023 10:40 Magazyn Filmowy „Do zobaczenia”16:28 W studio: Artur Zaborski
-
27.05.2023 12:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński40:51 W studio: dr Paweł Boguszewski
-
27.05.2023 10:20 Magazyn Filmowy „Do zobaczenia”14:33 W studio: Aniela Gabryel
-
-
27.05.2023 13:40 Homo Science25:54 W studio: dr inż. Anna Wierzbicka
-
27.05.2023 14:20 Człowiek 2.028:09 W studio: dr Bianka Siwińska , Michał Dżoga
-
27.05.2023 15:20 Twój Problem - Moja Sprawa27:14 W studio: Małgorzata Rabczewska
-
-
27.05.2023 17:00 Poczytalni42:25 W studio: Sasha Iwaniuk
-
27.05.2023 16:00 U TOKtora44:18 W studio: Ryszard Piotrowicz
-
27.05.2023 19:00 Godzina Kultury38:58 W studio: dr Kamila Łabno-Hajduk
-
27.05.2023 20:00 Między Słowami
-
27.05.2023 21:00 Weekend Radia TOK FM51:09 W studio: prof. Jan Popczyk , Radosław Gawlik
-
27.05.2023 22:00 Weekend Radia TOK FM51:25 W studio: Małgorzata Szadkowska , dr hab. Paulina Kramarz
-
27.05.2023 23:00 Weekend Radia TOK FM54:42 W studio: Anna Olej-Kobus
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
W maju TOK FM Premium 40% taniej. Podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji.
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL