REKLAMA

Proszę Państwa, oto "Miś" / Czy rozbawi Państwa dziś?

Po sezonie
Data emisji:
2023-01-19 22:00
Audycja:
Czas trwania:
50:50 min.
Udostępnij:

Mitologia "Misia" Stanisława Barei nie pozwala do końca zobaczyć słabości tego filmu – w którym gagi gonią się nawzajem, przygniatając i zżerając fabułę. Nie pomagają też słabości montażowe i ewidentna bieda budżetowa. Z drugiej strony trudno oprzeć się wrażeniu, że geniusz scenariusza "Misia" nigdy nie został w polskim kinie do końca zrozumiany i przeanalizowany – wszyscy bijemy się po udach ze śmiechu, ale mechanizmów, jakich używał Bareja, nikt nie potrafi powtórzyć. A przecież był to twórca wprost nawiązujący do tradycji mieszczańskiej komedii przedwojennej. Wychodzi więc na to, że tak jak za życia był pogardzany, tak po śmierci jest podziwiany, ale jakby bez analizy, na pusto.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
po sezonie zaprasza Jakub Janiszewskim Jakub Janiszewski Anna Malicka Bartosz Staszczyszyn, a to jest audycja po sezonie dziś powiemy o naprawdę będzie to po wielu sezonach wiemy też jego wypowiedź wiele sezonów później opowiemy dzisiaj firmy, które widzieli wszyscy absolutnie ale, ponieważ wszyscy go widzieli to właśnie dlatego trzeba do niego czasem wrócić za jego przyswoić obejrzeć jeszcze raz zastanowić nad tym co on w ogóle znaczy dzisiaj jako pewien fenomen i co zrobił Rozwiń » też polskiemu kinu i naszej wyobraźni z masowej będziemy rozmawiali o filmie Miś, który zaproponował Jan tak ja zaproponowałem go w kontekście właściwe właściwie chciałabym w ogóle szerzej porozmawiać o twórczości Barei, bo wydaje mi się, że to jest taki twórca, który MP bardzo mocno wpłynął na naszą wyobraźnię i w zaproponowała mi się to najbardziej dojrzałe jego dzieło to jest film, który no tak jest powszechnie uważano, że to jest jego naj najlepszy najciekawszy takie najpełniejsze firm w to jest im z 1980 roku w tedy oficjalnie miał premierę 8100 osiemdziesiątym pierwszym wszedł na ekrany miał bardzo dużą oglądalność wszyscy go widzowie go bardzo pokochali, ale natychmiast tych ekranów z przyczyn obiektywnych zaś został zdjęty przeleżał też chyba to jest oczywiste na półkach kilka lat wrócił do do pełnego obiegu no właściwie dopiero gdzieś w nawet można powiedzieć, że to, że tak naprawdę w pełni w latach dziewięćdziesiątych, czyli kiedy, kiedy zmieniła się rzeczywistość w międzyczasie Bareja nakręcił serial, który bardzo korespondował wbrew pozorom, chociaż fabularnie był odległy, ale korespondował z tematyką misia, czyli alternatywny 4 bardzo ciekawe jest to, że w to jest serial, który powstawał w czasie stanu wojennego w chwili w chwili, kiedy w był bojkot telewizji i stał się takim wentylem bezpieczeństwa dla władzy w przeleżał dla odmiany może, że się, że możemy powiedzieć, że mija 40 lat to wcale nie mija 40 lat od premiery, ponieważ im aż 7 lat czekał na na na premiera mówi, że mówi, ale alternatywy alternatywy 4 i mam takie uczucie, że w ogóle w, kiedy wreszcie wy pojawi się na ekranach kin to był moment kiedy, kiedy w Polska telewizja to w ogóle tak było tym dla mnie takim impulsem, żeby znów pomyśleć o dobrej na pewno wszyscy pamiętamy czasy, kiedy telewizja postanowiła być takim oknem na świat i oglądaliśmy w 1 sezonie były takie czasy niewolnice za URE w i na fali w tych tych takich seriali takich na inne gorszego sortu właśnie pojawiło się pojawiły alternatywy 4 Bareja nie wiem jak na ile na ile mam w tej odpowiedzialność mnie zatrzymać w tym, że już słowo tak muszą znalezioną rzecz, bo za chwilę ucieknie pójdziemy dalej mówiła o tym, że alternatywy powstawały w okresie stanu wojennego co było oczywiście unikalną sytuację, bo wtedy środowisko zresztą przygotowało, ale chciałbym dodać dla tych państw, którzy nie znają biografię Braille, a że jego były, że nie był żaden flirt tak naprawdę z systemem on był jednak działaczem solidarnościowym może rzeczywiście w jego piwnicy drukowano bibułę deklaruje, że nielegalne, tak więc to to był człowiek, który ktoś się przyjaźnią przez życie z Janem Łomnickim był bardzo niezłomnym wojownikiem na tym polu to nie jest tak, że jak często próbowano są bardziej jako takie goście trochę flirtował z systemem trochę świadomie pozwalał się osadzać w roli tego wentyla bezpieczeństwa on nim był w pewnym sensie nim okazał, ale nigdy nie było intencjonalne jakieś nie było na pewno wynikiem cynizmu, a takie nic zresztą nic dla mógł wejść na ekrany tylko w po może powiedzmy powiedzmy wprost od razu Bareja był uwielbiany przez widzów od samego początku zupełnie nie kochany przez władze, które jednak pozwalamy robić filmy, ale w były firmy, które zawsze miał problemy z cenzurą i Miś właściwie przez przypadek wybuchu musi wejść tak szybko na ekrany i był też twórcą, którego nie lubiła środowisko, bo z różnych przyczyn warto przy tutejszym mi się, że tam było 30 uwag cenzury oczywiście, gdyby one zostały rzeczywiście zastosowany do tego filmu i postawił się rozpad nie byłoby jak wskazano wszystko wyciąć w zasadzie, ale to ale, ponieważ to się stało tuż przed z kolaudacji była tuż przed stanem wojennym tak jak środowisko przecież Kazimierz Kutz, który ukuł termin realizm pewnie wrócimy do tej do tej historii środowiska przez la Ville bynajmniej środowisko przez przez chwilę się zmobilizowało i sam Bareja zresztą mówił, że nie był tak zaskoczony, bo to był pierwszy raz, kiedy w ogóle jakakolwiek pozytywna opinia na temat tego filmu się pojawiła, gdyby nie to że, że bronili go wszyscy łącznie z Krzysztofem Kieślowskim, który wcześniej no miał takie sobie różne zdania na temat filmu Barei to to dziś nie wszedłby na ekrany w być może nawet nigdy tak, że tak tak taki jest Grant dla mierząca jedno jedno 1 rzecz powiedziała o tym że, że ostatnio mam wrażenie telewizje różne nie tylko telewizja Polska jak jakiś sensie postanowiły odkurzyć Bareja i oglądanie jego filmów, zwłaszcza z tego ostatniego okresu i tych 2 no jednak wybitnych ser i mimo wszystko no bardzo naprawdę chciałabym chciałabym polecić to doświadczenie, bo myślę, że elektoraty tych tych w elektoracie po latach jest zupełnie inna niż to co, ale też nieoczywiste doświadczenie bardzo mnie czy ja obejrzałem misia tuż przed naszą rozmowę widziałem go pewnie parę razy wcześniej, ale tak na dobrą sprawę nie trzyma rozmawiamy o tym z Bartkiem przed wejściem do studia przez chwilę, że ten film się pamięta wyrywkowo kawałkami klipami tak jakby to były osobne Gagi osobne skacze natomiast to jest jednak fabuła do tego bardzo skomplikowana bardzo złożona z mnóstwem zwrotów akcji opowiadamy też specyficzny sposób tam mnie nie do końca czasem łapiemy czy też fantazja, gdzie my jesteśmy bohatera czy może to jest rzeczywistość fantazja z tą rzeczywistością się miesza takie przez SKOK-i, które nie do końca są czytelne czasem też nieczytelne nie wiadomo czemu, dlatego że budżet był za mały czy, dlatego że technika nie pozwala na to, żeby to lepiej akcentować to jest budowane czy, dlatego że może któryś z twórców nie dał rady może Bareja był kiepskim reżyserem zaryzykuje takie przypuszczenie nie wiem chodzi po prostu o to, że to jest film, który się wbrew pozorom ogląda niełatwo bardzo łatwo się z nim w nim pogubić i zamiatać fabuła gdzieś tam runąć i nie do końca właśnie mam takie wrażenie, że dopiero pierwszy na pac widzę ten film jako pewną całość nie, zawieszając właśnie tych licznych uwagach tak jak pewnie większość z nas go pamiętać nawet ogląda po, ale równocześnie trudno kiedyś to ogląda teraz, kiedy się do tego wraca nie wyszło totalnie zdumiony do jakiego stopnia ten film praktycznie cały set obieg języka polskiego jak ludzie tym filmem rozmawiają jak w każdej sekwencji montażowej też o tym powiedzieliśmy jest przynajmniej 1 taki zwrot który, którego się używa tak po prostu nawet często nie wie z czego jest, skąd jest źródło tego zwrotu prawda takie momenty zdumionym może jestem filmoznawcą teoretycznie w wykształcony tym obejrzałem też filmy nieraz nie 2, ale teraz powrót do mieszają jego życie od początku do końca, bo też mam takie doświadczenie, że Bareja bardzo często oglądam jak gdzieś mignie w telewizji obejrzy sobie to pół godziny ostatnia z zawałem albo na kawałek, więc on bardzo fragment nazywany osobisty film w całości to było zdumiewające doświadczenie właśnie tak językoznawca wręcz ilość tej tych przemycone do codziennego języka Franz bon motów dowcipów jest niezwykła ta mimo życiowych czy wiedział, a tak się zdziwił i Jerzego zastanawiam ile takich przypadków na świecie jeśli chodzi o kinematografie narodowe i ile filmów odniosła taki sukces, że weszło do kultury tak głęboko takie, że tak brzydko spenetrował jak przypadek Barei to znaczy, zwłaszcza jeżeli chodzi o misia, ale też pewnie co zrobił jak mnie złapiesz alternatywy 4 to by jeszcze też można było do tej listy dodać myślę, że tego strasznie mało to pewnie oczywiście z 1 strony takim przypadkiem jakoś tam wynikłym być może jakiś posłuch PRL-owskiej, ale myślę, że nie tylko, ale w ogóle do ciekawej konfekcjonowania w tym światku filmowym prawda, jakie ostatnio był jednak pogardzany i traktowane jako twórca Tracz nieudacznik, a być może w ogóle niezbyt uzdolniony i że to to była właściwie taka łata, z którą mierzył przez całe swoje życie znaczy zmarł 80 siódmym roku nie poznawszy wcale jakiegoś wielkiego poczucia sukcesu mimo tego, że frekwencyjnie jak publika pchała go święta jest to ciekawe, że ja myślę, że to to był jeden z wody z powodów tak, dla których dyrektor środowisko go nie było gdzieś przeczytałam w, że taką tezę, która może jest trochę za ostra ale, ale coś w tym jest, że w po latach kino kino moralnego niepokoju, które powstawały mniej więcej w tym samym w tym samym czasie poza nielicznymi wyjątkami okazało się być jakoś na rentę nie do oglądania ramota która, która właściwie nie miała niczego wspólnego z rzeczywistością, a już na pewno nie nie była żadną, jakby analizą tego świata, a to co na pracę naprawdę był PRL zostało właśnie w filmach Barei i to, że publiczność kochała te filmy myślę, że też ma z tym związek i bo nie był to nie nie ostatnie są ostatnią osobą, która powiedziała, że to jest, do której prostackie, ale sposób, jaki on pokazywał rzeczywistość oczywiście niebyła niebyła z skale nad takim intelektualnym narzędziem może dla tura gorsze jest po prostu własność to prawda testy w ciekawe mówi nie myśleć to jest ważne, że przegląda bary bary to widać, że nigdy nie umieszcza siebie poza tym światem czy ponad tym światem prawda natomiast kino moralnego niepokoju płynęło pewnej wyższości i pewnego nadęcia pełnego przekonania, że się widzi więcej takiego romantycznego klucza twórcy, które jest ponad ludem jednak gumami organ, który po raz trzeci klucz to rzeczywistość objawia charakteryzuje właśnie ma objawić i w pewnym sensie wychować natomiast dalej absolutnie taki nie był ludzie mogli rozpoznać swoją rzeczywistą właśnie taką w jaki żyli równocześnie z takim poczuciem trochę bezradności tam zawsze taka postać, która obrywa z różnych stron bardzo często tą postać grał Bronisław Pawlik prezes sztywnych osobliwe nowym z tego była ulubiona ofiara Barei w nie, ale to nigdy nie była rzeczywistość, która w pewnym sensie była upiorna także raz nie do wytrzymania dzięki pewnym sensie to było także to taki poziom bólu, ale zarazem też śmiechu do zniesienia wszystko było, gdzie do zniesienia natomiast to co opowiadać właśnie w kinie moralnego niepokoju, bo nie zniesie dla takiej nie przetrwał próby czasu urząd powiedzmy sobie szczerze właściwie poza poza amatorami wodzirejem uważam niestety cała reszta radnych za moje prywatne zdanie ja mam ja przez zgadzam bardzo bardzo dużym stopniu też właśnie dlatego przymierzamy się, przygotowując się nasze spotkania czytałem niedawno wydaną książkę przez krytykę polityczną Obary i tam cytat z art. 1 po śmierci Barei przez Macieja Pawlickiego, który idealnie nazwał ten problem, który Bareja miał ze środowiskiem walczyć o blisko z nim mianowicie to jest trochę streszczenie mieliśmy w Polskim kinie punkt proroków świat szamanów gromadę buntowników VAT-u psychologów kreacjonistów publicystów zakłamywać odkłamywanie historii, a bary i mieć 1 Nowaka ten po prostu się święte punkt ich po prostu szuka czegoś co byłoby jakimś wyśmiany w rzeczywistości właśnie to co powiedzieliśmy jest kluczem, że on też czasie od rzeczywistości, że Ozon może od 1 i nas rozwiązania tego robił też Szach nigdy by jego można zobaczyć w tych firmach nie jest często zaznaczone, jaką rolę ma, ale zawsze przy winie, a jako policjant, a jako Niewiem różnica to jako facet siedzący w knajpie galę związkowi nie tylko on też fani w oknie, wołając pani leczy Hel polityczny cel dla ciebie dziękuję ale, ale on w ogóle słyną z tego, że cała ekipa nie grała mi się słynny kaskader g panią, która jest ofiarą szamponu duchowo i dzieci takie takie takie smaczki, które w do dzisiaj brzmiało absurdalnie, ale też nie są szczególnie oryginalna, ale pamiętajmy, że te mają 40 lat wtedy tekę lekkość i dezynwoltura nie była wcale modna i nie ja uważam, że on też jest niezwykle nowoczesny w takim sposobie opowiadania ale, ale nie Czekaj trochę tak tylko żona nie najmniej, ale chciałby średnio 1 co tam na początku wlokła się ciężko ogląda rzeczywiście łatwo gubi z czego twoim zdaniem wynika czy też nie zgadza, że tak jest nie wiem ja jest bowiem mówić o mnie się ja nie wiem jak nie nie znam takiego takiego ucznia prawnych rur nie ogląda z jego jak właśnie dlatego w ogóle się przypomniał i dlatego dlatego pomyślałam Obary, bo w miałam taki moment, że obejrzałam w kilka jego rzeczy by w z ciągiem, a ja uważam, że to jest że, że jego umiejętność obserwacji świata w ogóle lub jakie absurd w w kinie podoba mi się oczywiście zgadzam się z wami, że tutaj żarty i budowania jakichś wy i to co weszło do języka i to nawet nie wiemy, że jest, że mówimy badają w to jest jedno, ale oprócz tego wyjścia wydaje rząd na poziomie filmowym to jestem też ciekawa, bo to może się ciężko oglądała uważa się zestarzał nie ja uważam, że pani ze staży uważa, że to jest taki sposób opowiadania filmu, który być może, gdyby się tam jeszcze dołożyło parę milionów złotych ówczesnych to być może to było dobre, ale to za gęste i za wąsy, ale uważa, że Ros para wąskim kadrem opowiadana historia, która jest bardzo wartka, która wymagałaby dużo większych tak myślę, że dużo większego wysiłku, żeby bardziej poznać te przejścia, które są trochę właśnie fantazjami trochę być może nie są tymi fantazjami przejścia takie fabularny skoki kraju inwestora zależy też czas, że podejrzewam, że w wyższej nie wiem to rzecz, że Bareja nie miał nie był twórcą, który miał ogromne budżety obronne możliwość mające być leży pojechali w kręcić sceny w mieście do do Anglii to w pojechaliśmy na na 3 czy tak czy w tydzień może właściwie w na prywatną wycieczkę i zagrali w za darmo mieszkańcy Londynu no, więc to jest test tego typu broni z piosenką była tak, ale dyrektor hali do Francji mieli bagietkę kupioną jako rekwizyt jak się złamała na planie to druga już nie były ani też inne decyzje w tym co jest takie nasze wyobrażenia oczywiście były też filmy, które miały ogromne budżety w PRL-u, ale nie ja akurat nie w tym określenie i na pewno nie bardziej, ale osiągnął, ale może nam kolorystycznie tak wygląda jak mówisz ona się też rozpadają jakoś na na takiej gangi skecze tylko, że de ja to jak kupuję rzeczy znam ochrona mogę, ale to trudno tego nie widzieć tak jak przyznaje, ale jak wyglądają teraz mi się bardzo długiej przerwie także od początku do końca obejrzałem ten film i po tym, że jestem po kilku lektura jego biografii jak jest w tym sensie człowiek sympatyzującego z nim nie jestem po stronie Barei w tym takim snobistyczny pojedynku z filmowych snobów kogoś, kto miał swój pomysł na kino bardzo ciekawe zresztą, a mimo to próbowałem wyobrazić, gdy miał się przez recenzję tego misia to byłaby recesja prawdopodobnie bardzo krytyczne jako przychody za żonę galę jako film, w którym niż fabularne niknie się zrywa no ja jestem ja nie powiedział tego komuś, kto nie widział tego filmu nie zrekonstruował tej fabuły właśnie run run, mimo że stan usług jak myślę o tym powiem brutalnie, że jak myślę o dzisiejszych firmach np. to bardzo Group Społem Patryka Vegi, ale też o tym pomyśle, które w tym kilku Patryka Vegi, bo ma bardzo mówimy tu się nie da w ogóle brać pod uwagę miał też firmy, które nie były aż tak złe i on też czekamy na samą chorobę, czyli Giza akcję w sensie mieli mnóstwo gagów, które były lepszego gorszego sortu, ale miał się publiczność ściągały do kin publiczność nie chodziła na inne kino, więc w pewnym paradoksalnym jest też radykalna bliskość między tymi twórcami czy nie chce zostawiać uważam, że Bareja jeśli chodzi o rzemiosło filmowe jest inna liga, ale plany lekarzem wniosło scenariuszowe w przypadku bardziej to jest inna liga natomiast filmowe może być podobna, a ja będę wciąż rządzą czas wzrastającą mówiliśmy to są inne czasy też my w staramy się przykładać czy w nasze w naszą współczesną wiedzę o kinie i to gdzie my w tej chwili jesteśmy do filmu, który jednak powstawał w 40 lat temu i wydaje mi się że, że wtedy jego atrakcyjność być może była w inne miejsce to myślę, że jest to kwestia to w dokumencie Barei robiłaś to nazwałem w odległości, która dzieli od ziemi rura awaria już z perspektywy czasu i dużej odległości jak pomyślę świat był kilka miesięcy temu taki kryptonim Polska wybór też zbieraninę gagów na temat polskiej Homofobii polityki wielu takich, że serial Canal plus wszyscy krytycy jechali po tym filmie jak na zbyt dosłowny nazbyt dosadnym tak, ale podejściem za parę lat ten film może być co ważniejsze, jakie się oddalimy od tak, ale awarią i jego krytykami było tak samo, ale w ogóle, ale SLA światła pamiętam pamiętam jak jak jak w ludzie siadali przed telewizorem jak były premiery kolejnych odcinków alternatyw jak po prostu cały z nie tylko w mieszkałem wtedy w bloku wszyscy chodzimy naprawdę jak jak o 2 oglądać do w jakim sensie lustra jak oglądać siebie między dzielnie do końca się zgadza z tym, że jak oglądać siebie, ale na pewno to co przyciągało to właśnie to jakby konstruowane te poszczególne sceny poszczególne sytuacje, które dalej mają swoją niesłychaną moc i dalej mają taką czy on na poziomie scenariusza bezbłędny natomiast coś takiego się dzieje kiedyś to się przekłada na materię filmową, że ogląda się to ciężko właśnie to jest to co Bartek może też tak uważa czy się gubi, że dopiero się bardzo skoncentrować na tym jak ta była w tym Misiu biegnie jak tam tak dobrą sprawę chodzi, jaka jest główna intryga, żeby się rzeczywiście na to złapać, ponieważ te poszczególne sceny są tak mocne na scenę słynną stronę z paszportami jest po prostu taka żona w pewnym sensie przygniata co się dzieje wcześniej to co się dzieje później, jakby trochę nie wiadomo jak są rozłożone te punkty akcenty główne takiego jak, jaka jest realizacja nie wiadomo, że to jest broń błąd montażu, który teoretycznie to nie demontaż wyznacza ten rytm to jest błąd, jakby konstrukcji tego działanie żonę przeładowane, że jakby zadłuża się tu za dużo tego dziania się nieustannego tak też toniemy jak w tym całą śmiechu chciałbym, choć wręcz z tych gagów, gdy są błędne sami są jak teraz odkryłem kilka nowych, ale chyba dla mnie jakoś urosły pewnie będą nową wizyty komisji w mojej prywatnej, jakby w myśleniu o filmie, ale bardzo się tego jest mnóstwo mam wrażenie, że sama filmową na tym cierpi cierpi też, dlatego że nie chcę zgadywać, kto zawinił co trochę jest nie do odgadnięcia szczerze kwestia budżetu jest tutaj absolutnie kluczowa, że jak rozmawiać z ramienia wymieniłem takie tytułu Spielberga filmu zajmie się potrafi żyć takiej komedii kryminalnej z lekkością opowiedzianej w porcie, żeby mogły być czymś takim, gdyby ów miał tyle pieniędzy, gdyż mógł pozwolić twórca taki rozmach mógł tę historię napowietrz żyć inaczej niż po taniości tutaj ceny są robione po taniości tak musiało być po prostu zostawał najniższe możliwe budżety, jakie przydzielano wtedy w posługi nie no tak jednocześnie musiał cały czas walczyć o wszystko z też z przeciwnościami, w które płynęły samego środowiska przypadkowo je do głównych postaci misia jest kierownik produkcji filmowych filmowiec szasta pieniędzmi, które tam wygłasza będzie radnego Roberta sceny są wrażliwe także wziąć na to, żeby zrobić tanio, bo dostają 20% co koszty dlatego robimy drogo tyle lekarza musi mieć papier wszystko, ale więcej od tej wsi nie nie przypadkowego ośmiesza ten ale, toteż niezłe Warszawę do tak jakby widział wszystko nie, że okej kierownik filmu w pewnym sensie kradnie czy przepala kasę ale kiedy przechodzi do by szefa klubu sportowego Tęcza, która w krajach w tym w tym mówić ofiary głównie mamy oszczędności w ogóle tutaj wyjechał z coraz to nie tak się robi pieniądz, żeby ten poziom w pewnym sensie takiej korupcji finansowy jeszcze wyżej nie on to wiedział prawda już to jest już w fabule misia jest zachwycone także nie czyni jak i jak mówi to kiedy mówię, że mam pewne zarzuty odnośnie tego filmu czy czy tak jak jak jako, jaką jest nakręcony to nie jest zarzut odnośnie samego zamysłu tylko jakby coś nie idzie, a i to nie jest kwestia też być może wydolności machiny filmowej z tamtego okresu, bo są firmy z tamtego okresu, które nie mają tego dziecinny kłopotu, która ma małe mają ma ten film kole w tym samym okresie powstało w myśl człowiek z marmuru więc, które też nie ogląda ale, ale tam realizuje jak Enerdze nie jest wszystko w porządku w na gaz, a wartość presję by obejrzeć własnej woli miesiąc czeka zmarłego całym szacunkiem, a rośnie i dla mnie też, wpływając jest to, że ten Miś sprawił pewien kłopot odbiorczy natomiast stosunkowo niedawno na wcześniejsze rzeczy takie, które były mniej szanowane są dzisiaj mniej szanowane, jakim poszukiwany poszukiwana tam zwiększa płyn tam jest płynność opowiadanie prezes mieszczańskich kino rozumiem, dlaczego jest tak ceniony, ale kości wierność tego jak to było opowiadane jest nieporównywalna, jakby to satyryczne obciążenie, które gdzieś, bo twórczości Barei mówił siedzieli na te 3 etapy lata sześćdziesiąte robi takie mieszczańskie gatunkowe rzeczy coś jest imponująca na polskich kinową robił rzeczy właśnie od poszukiwany poszukiwany żona dla Australijczyka, a z drugiej strony robił kryminał wtedy dotknięcie nie pamiętam już nocy kuratora, więc on bardzo różne gatunkowe kap. Sowa na tropie natomiast podczas jego za 6070, kiedy się uruchomić taki zmysł satyryczny krytyczny chcę mówić fascynująca opowieść o jego grze, którą prowadził z cenzurą, bo właśnie przejście tych wszystkich naszych kartonów poselskich, którzy byli tacy obrażani na system zawsze ponad wszystkim on jednocześnie to 1 w ciąży właśnie opowiadał człowiek pracował w cenzurze Jean utrzymują relacje z tymi ludźmi oni nie było bratanie się, ale to była próba takiego wyczuwania, dokąd mogą się posunąć, gdy był bardzo stresujące widać jak wiele on wykorzystywał tych momentów, że może sobie pozwolić na ukłucie systemu, więc bardziej te są plus ta już ostatnia część lata osiemdziesiąte czy alternatywy 4 zmiennicy jako już takie zwieńczenie jego twórczości, ale bardzo mam mam poczucie, że im bardziej kino było to ciąża dane to satyra taką polityczną agresją pewną tym gorzej radzi sobie jako kino mówi tylko planami to może być prawdziwy to możemy naprawdę związane z tą wiadomo, które już tu mówimy tak to czasami mniejsze kojarzy nam chodziło pieniędzy właśnie to jest zdarzenie aktorzy grali w swoich ubraniach prawda nie był kostiumy, jakby oszczędzamy na wszystkim na czym się dać sobie trochę nagle się wyłania z tego molochów produkcyjnego coś jak, ale kino niezależne prawda no tak całkowicie zresztą widać nawet alternatywy 4 z podobną podobno jedyne mieszkanie, które tak pięknie wyposażone w wy tego tego Party, a aparatczyka partyjnego to jest umeblowane meblami z całą ekipę każdy przyniósł co miało żeby, żeby nie wyglądało, że jest wylecą, ale jednocześnie z innymi jak ja w ogóle na to w ogóle pomyślałam o tym o tym ani mieszania alternatywach nie myślałam taki sposób teraz teraz zaczynam się zastanawiać czy, ale w ja mam ja w ogóle to jak pewnie zwracam uwagi, kiedy oglądam alternatywy lekarz wydaje się, że to jest część z jakieś jego poetyki, ale prawdopodobnie ma rację, że wynika to z braku pieniędzy nie mówię tak tak od o tym takim październik badziewia tylko w ogóle o różnych brakach które, które tutaj widać też realizacyjnych no bo np. on alternatywy 4 też są dopiero uświadomiłam kręcił taką metodą jak dzisiaj kręci telenowele nie, dlatego że tak chciał kręcić tylko, dlatego że takie były realia i tylko na to mógł sobie pozwolić, więc nie było tam wypasionego sprzętu kamer i innych rzeczy, które już np. podejrzewam Wajda kręci ucieka z marmuru mógł sobie na to wszystko pozwalać Bareja nie UE i ale też przyszłam do głowy tak przez jak, kiedy przysłuchiwałem się temu co mówicie, że być może on też w jakim sensie zgorzkniały i i pewne na razie 8 jest nie ulega wątpliwości, jakby ta ostrość tego jak ta zmiana formy w nie schodzi z frontu, ale estetyki i sposobu mówienia wynika z tego, że on, jakby gorzki miał Wien Wien i przestawał, jakby gubił też też nie zajmuje lokal kwestia to nie ulega kwestii to coś to widać w ogóle się w tych filmach dzieje natomiast właśnie to co jest kłopotem to nie to to nie gorycz tylko pewien sposób opowiadania historii na rozłożenie akcentów ITS nie wiem to jest myślę, że ta pewnie jest jakiś element może wypadkowa może jakieś połączenie z 1 strony chęci załadowania bardzo dużych ilości treści do filmu, który się teraz zrobi, bo za chwilę nie będzie miał takiej szansy prawdę przyczyny licznych nie są w ogóle jest kluczem tak wreszcie projektów, które nie dostała finansowała się też może być coś takiego po prostu jak już możesz trochę współczuje mi się zdanie, że po prostu nie gmina powiedzieć ile się chwalić jako, że to jest też, że to jest klucz to do tego bardziej pełniej niż pieniądze budżety w te pieniądze to to w tym paździerz ZUO realizacyjnym natomiast natomiast to że, że on rzeczywiście stos rezygnował z kolejnych projektów, bo właściwie nie miał wyjścia to jest więc, więc ładował wszystko zgadzam się to myślę, że to jest klucz zwolnią WZA biografia i filmografia jest tutaj strasznie smutnym opowieścią o polskim kinie nie Barei numery zostały w tym wszystkim tylko właśnie w tych realiach polskiego kina ita to droga tego do tej na ten margines jest wypchnęła bardzo interesująca z drugiej strony właściwie po tak powtarzalna jak się pomyśli o polskim kinie popularnym ale w jakim sensie powtarza się, że jak myślę o tym co się, że zaczniemy od tego, że bary trafił do szkoły filmowej w Łodzi rok przed Wajdą trzymał się razem właśnie z Morgensternem utrzymał się skłóca jeszcze wtedy to była ekipa ludzi zwolni wśród nich uchodził za najbardziej czytanego stałe pochłania jakieś gigantyczne ilości książek w tym literatury popularnej od od podatku od młodości potem taki dryg, że brak rzeczy, które właśnie gatunkowe, a on obronił się w siedemdziesiątym w tym szlaku, bo jego singla został odrzucony jako niedojrzała komedia 8 bronił filmem poszukiwany poszukiwana, czyli wojnie w 0708. w karierze, że mogę dostać dyplom nie jest już go do Lecha go na uczelni, że nie jest wystarczająco poważne nie bierze tego franka oświaty niniejszego gdzieś nie czy też polityki czy właśnie rośnie nie był tym co czytałam wżyciu artykuł właśnie nie był żadnym misjonarzem kina historykiem kina nie jak własny pomysł się myśleć o polskim popularnym, zwłaszcza jego nieobecności, bo jeśli jeszcze w sensie trzymamy Szul kina filmy szóstą od zawsze na marginesie czy my też zawsze przeciążone one nigdy nie miały lekkości on zawsze jakoś byśmy się w większym musiał być filozoficzne science-fiction innych jak robiliśmy komedię to dopiero Machulski dziś wyrwał w ogóle poza euro mieszczańską komedyjkę albo robiliśmy tak Chmielewski, żebyśmy były takie boki jak i wysp nie sami swoi i tego typu Brendy jak już dzisiaj powiedzieli, ale generalnie byliśmy w mieszczańskiej takiej tonacji albo dopiero właśnie Machulski wymyślił, że wolność z tego wyrwać iść na kino gatunków nie polskich gatunków przez wiele dekad było martwe ogólnie, dlatego że polscy filmowcy z jakiegoś powodu jeżeli, że jest jedynym powołaniem jest naprawiać świat naprawdę nie robić sztukę Miro wielką wielkie wielkie, ale ta nieumiejętność wygospodarowania miejsca dla tych, którzy chcieli opowiadać po swojemu trochę inaczej się wyższym Bareja się trochę dać śmiechu 6 żyjemy filmy kryminalne gangsterskie tego to zawsze był bardzo bardzo wąski margines, lecz właśnie poczekać, bo mam takie, jeżeli mam się czegoś przyczepić co teraz powiedziałeś to tylko do tego po swojemu trochę inaczej, bo tak na dobrą sprawę ten bardzo mocno ski amerykańskiego bardzo mocno kina przedwojennego jest bardzo osadzony w pełnym trybie opowiadania budowania narracji, która nie jest właśnie nie jest taka bardzo autorska myśmy się zastanowi idealne jeszcze razem Kaufman on tak strasznie trzyma jak w pewnych rygorów narracyjnych to jest właśnie niesamowite, że jego scenariusze są bardzo zręcznie napisane one są domknięte, ale też nie są w gruncie rzeczy taką rewolucją w kinie prawda nam się popatrzy na poszukiwana poszukiwany czy w ogóle na ten nurt komediowy przypomni sobie nie wiem Pani Minister tańczy z osób z kina przedwojennego nagle wychodzi ile on tego drania funkcje i chodzi o to właśnie on był takim bardzo bardzo dobrym chcemy tutaj nieustannie uchwalamy takim świetnym Miechów takim kimś jest bardzo dobrze obeznany z tym co powinno kilku opowiadać i tego jest mało myślę, że nasze ubojnie, bo to też było, że w Polsce od komedii się boją twórcy słusznie, bo to jest trudny gatunek, a on miał odwagę to i to od czasów studenckich nie da dzięki temu w ogóle dostał zaliczają, ale myślę, że to jest się do niego przypadek jest tyle właśnie niezwykły, że chciał robić kino popowe w sytuacji, kiedy ono było ogniem rozumiane jako pewnej pewien punkt dojścia to znaczy tak jakby nie rozumiano tego, że to, że popkultura musi mieć swoje miejsca, bo kultura może być na wysokim poziomie burze popkultura może być dobra albo zła takiego on wchodził w taki nurt kina ze swoimi pomysłami, który był traktowany jako właśnie palnie jakiś albo burżuazyjny albo już interesujący, bo interesowało tylko kino autorskie właśnie tzw. artystyczne tutaj, a z drugiej strony czasie pomyślałem, że mieliśmy 1 takiego czwórce jednak ratunkowe, które odniósł ogromny sukces i to kilku różnych polach jest ciekawe czy Jerzy Hoffman człowiek który, żeby potop i jego potopem stał się nieśmiertelny, ale zrobił też filmy gangsterskie rowie, który robił za znachora, więc mamy takie totalnie wielkie firmy popularne, które wyniosły go act on narzekał na budżety potop kręcono w tym 56 dni, więc w, więc to były gigantyczne budżety, ale właśnie na zupełnie inny rodzaj popularnego kina nie ciekawe, że ta komedia nigdy nie zmieściła nam w myśleniu o tym co powinno się znaleźć zmieni w filmografii w kinematografie narodowe właśnie myślę, bo nie jak myślę zatem o tym kursie Hofman temu również się schował trochę za kinem historycznym zapewne kontur nowością takie znowu takie gangsterskie filmy z tych gangsterskie, ale też w myśl, że bardziej wbrew pozorom bardzo nasienie wbrew pozorom bardzo przeszkadzał opór środowiska i to ten jakiś ostracyzm wokół niego, że i tutaj nikt go, jakby nie nie wiem żaden sposób go nie popiera no i te wszystkie historie właśnie w ja bardzo cenię kino Kazimierze Kuca i lubiłam go też jako człowieka, ale uważam, że to co zrobił Barei miał właściwie świadomie i jest to jest to była to publiczne po to w bo sam sam Barei Izby to jest to jest określenie, które wymyślił Kutz innego sens miała miał być zatem to było słowo, które miało oznaczać kino, która jest tandetna prymitywne głupie i w dodatku masowe w najgorszym znaczeniu tego słowa on z co prawda teraz to też ciekawe chichot historii, że jeśli teraz Bareja jest symbolem czegoś konkretnie od no i odmiennego, ale co zrobił to jest jedno, ale w opór środowiska, który w, kiedy Bareja miał problemy z cenzurą nie staną za nim nie zbierano tylko w tym 1 jedynym momencie, kiedy właśnie śmiał swoją laudację, a wtedy laudacja była czymś bardzo trudnym skomplikowanym właśnie wiąz wiążącym się z z ingerencją cenzury, bo to jedyny moment, kiedy tak naprawdę środowisko się po jego stronie w wypowiedziało widzę Warta ma już minę, że wjeżdża anegdota był właśnie się spełniały także Letnica, że wkrótce miało się zabawna historia o jakieś tak ten niechęć panów była jawna, zwłaszcza Kuca dobrej Bareja 1 ze swoich niezrealizowanych projektów zawarł historię seryjnego mordercy wampira z Poznania, który właśnie Kurtz, ale im nazwisko, kiedy brat, że pisane przez było wcześniej przez przez c, a czasem przez CZ, bo brat został reżyserem do spraw prawnych w Hel, ale czy przestępczych historii samego Kuca jakiś takiej zabawy z nazwiskiem tak, owszem, tak była dość wolny los rzucał się chce, a dopiero później odchodzi od 100 wpływ je w potrzeby uszlachetnienia swojego nazwiska w rzeczy, ale ale w ale było było coś okrutnego wtedy, kiedy zaś gdzie, kiedy czyta te wspomnienia to co co co środowisko wyprawiało myślę, że to musiało być dla niego absolutnie jakieś straszne i i to nie tylko Kutz, bo został symbolem tego tej tej niechęci, ale tam niestety na tej czarnej liście jest dużo więcej nazwisk które, które w mają swoje za uszami być może w ogóle inaczej wyglądałyby te filmy jego i jego praca bardzo ciekaw, dlaczego to się wzięła to jest szanownym zastana bez pytania czemu środowisko sobie wyznaczyło za kozła ofiarnego podniosą są różne są różne teorie jedną z tych jest właśnie to, że był taki popularny, że za ale, ale ja nie wiem też ciekawy paradoks, że PRL, jakby te zabrał mu popularność się, że w PRL-u popularność mocno ja nie mogę nie byłaby tym czym dla wolnej Polsce dla wolnej Polsce za takie firmy natychmiast miałby prywatnych inwestorów do robienia kolejnych filmów w Nyonie odpowiedziano nam takie pytanie, gdyby pełni wysoką inne, ale nawet nie byłoby także zamyka się 1 bramkę jest jedyną ekonomia ta popularność była związana z liczbą widzów nie było także on po prostu, bo my może może też nie potrafimy tak do końca zdefiniować popularności w tamtym okresie, ale to nie było także ludzie chodzili jak na Hofmana całe szkoły i jednostki wojskowe nie tutaj ludzie po prostu chodzili na jego filmy, bo chcieli oglądać, bo chcieli takiego kina ja myślę, że to ogrze mogło być to za Odrą, a w raku zrobił komedię, której nikt nie chciał oglądać nie ma właśnie na przedmioty ciekawi jak to jest to komedia nowością równocześnie można powiedzieć, że to nie ten też nie tak, że tych komedii nie nie robiono tylko tak np. poczucie humoru na czymś innym się zasad załącznika jak się popatrzy na zresztą formalnie bardzo zgrabną przyjemną do dla oka nie lubię poniedziałku Chmielewskiego nie bardzo ładnie nakręcony film w ogóle tak tak tak pamiętam też do niedawnego widziałem znowu mam taki był pod wrażeniem właśnie tego jak technicznie to jest wszystko bardzo na wysokim poziomie, ale ten to poczucie humoru jest takie drapieżne bary i turystyki gryzące właśnie takie ostre takie właśnie można by powiedzieć kryć owe pan po dzisiejszemu w ogóle tam nie występuje tam jest bardzo bezpiecznie wielu polach jeśli chodzi w ogóle żarty bardzo bezpiecznie i przekracza żadnej linii to nie tylko chodzi o byliny krytyka krytyki wobec rzeczywistości czy władze w ogóle ta rzeczywistość nasze nasze panie w sensie bary tak rozpada wyłaniają się jakieś takie dziwolągi z niej to jest ten tak ta niezwykła siła nie to nie tylko polityczne TV ta komedia były poza parają, bo bardzo konserwatywne to rzeczywiście tak myślimy o samych swoich nie jakie są motywy topos jak rodzaj żartu co jest tematem żartów, a co nim nie jest nigdy zrośnięte jest bardzo takie auto ograniczenie, które bardziej działało ubrania oczywiście był bardzo taki dosadny w tym swoją żartował New jak w mieście jeszcze są z takich pozytywnych rzeczy to jeszcze chyba trzeba podkreślić, że z jakiegoś powodu zbadają naprawdę pracowali absolutnie wybitni aktorzy wszyscy się godzili w zatrudnienie Romana Wilhelmiego roli anioła Wilhelmiego, który w Polsce, że dzisiaj my tego też tak jakby nie czujemy kim był Roman Wilhelmi wagę i Janusz Gajos w którzy, którzy w zupełnie bez problemów podzieli role, które były trochę pod prąd ich pluła i no, więc zaś Wilhelmi i godził się na zagranie kogoś takiego to jest to są to są niesamowite niesamowite rzeczy sama współpraca z systemem i mieć być może nie byłby takim filmem, gdyby nie tym, które tutaj jest niesamowitym takim jak motorem tego tego filmu i właściwie wielu innych, bo przecież przez lata pracowali ze sobą, ale to samo dotyczy od dyrektorów do no właśnie Jacek Chwedoruk scenarzysta wielu wielu projektów wspólnych i tych tych nazwisk można by można można by wymieniać, a z drugiej strony on też właśnie słyną z tego, że jednak, że trochę, że zawsze zapraszał do udziału w planie wydał udziału w filmie czy pojawianie się w filmie swoich ludzi ludzi z otoczenia, ale też ich portretował, bo kiedy, kiedy czyta się różne opracowania to prosto za co puchnie głowa od tego, a tam ten wątek to jest też prawdziwa historia wzięta z tego to też jest na podstawie prawdziwej historii i ten wątek, że on musi mieć też taką niesamowitą umiejętność obserwacji oczywiście to jest jakiś potencjał komediowy to jest jest komedia, lecz myślę taki taki taki napęd dobrej komedii, ale i w ale ale sądzę, że to rzadko się zdarza, żeby ktoś miał taką umiejętność właśnie nie nachalnego takiego lekkiego no bo jego mur był dosadne, ale to to już odwoływanie się do konkretnych osób do konkretnych zdarzeń już nie było takie oczywiste i też sądzę, że w, jakim sensie po latach pewnie dla nas to nie jest już takie czytelne dla nas to już nie jest takie oczy nie zupełnie nie są być może to się też coś zmieniło w tej w tej zupełnie, ale myślę, że to jest to też nie ma znaczenia co znaczy, że to to co tam się dzieje na poziomie właśnie scenariusza jest tak niesamowite, że to tym po prostu do zdobyło ta w serca tłumów i w pewnym sensie jak myślę sobie może pan tak właśnie o tym warto powiedzieć nie fakt ciebie pije, bo jeżeli mówisz o pewnych schematach, które się wyłaniają z w podejściu nie ma w Polskim kinie jako PPP jako pewnym problemem może właśnie w tym, że mamy twórca, którego zręczności scenariuszowe nie doceniamy nie grozi, że to jest niesłychane przez po prostu te scenariusze są naprawdę mistrzowskie po prostu no to już nawet nie chodzi co tam potem nie wyszło tylko chodzi o to jaka jest jakiś zamysł w tej historii zwykle bardzo odważnej właśnie takich wartki z mnóstwem zmian fabularnych, żeby nie było nudno, żeby nadać temu też tutaj odwagę do obyczajowego przekroczenia co jest ciekawe co myśli widać w obyczajowe przekroczenia jest ewidentne w tych firmach rząd tak samo gruzy np. nie oni to chyba tylko mieli taką umiejętność, że gdzieś poszerzali pole takiej też obyczajowej wolności nie tylko politycznej, a dotyka też właśnie takim mieszczańskiego nerwu wie, że gdzieś tam po połączyć coś w tym jest czy jakoś tak się nie docenia czegoś w nim nie doceniano niewątpliwie czegoś nie widziano czegoś nie doceniano czegoś pewnie zaznaczono też nienawidzono, ale też niesamowite, że nikt nie zostały nazwane to jest wasz nigdy właściwie żaden z tych jego adwersarzy tzw. krytyków przeciwników nie odważył się tego powiedzieć tak publicznie wprost, żeby to nazwać nie, bo to, że jakieś złośliwości sobie wypluwał Kutz to wszyscy wiedzą, że badaliśmy z jego wszyscy, którzy uwielbiali Bareja było takich ludzi sporo mają dokucza potworny żal pani także, kiedy rozmawiam z Agnieszką Arnold, która chyba pracował właśnie przy Misiu jako drugi reżyser tak i sporo przy psie przy paru filmach jeszcze chyba zbadają pracowała to nam wyznawał kult Bari kult to hossę na rynku absurdu 2 rozmawiało się z dnia namówiłem przyszedł Bareja by się uprawia pan Bareja we tych u tych zalicza zaznaczanie żaden taki wielki ona po prostu nie cierpiała Kazimierza Kuca za to co co Obara mówił robił także myślę sobie, że to jest jakiegoś rodzaju temat też dla samego środowiska nie myślę, że ten temat wcale nie jest aż tak bardzo w przyszłości jest stosunkowo niedawno jest taka reżyserka mówiła w wywiadzie, więc mam nadzieję, że zarzuty niczego szczególnego wywiadu aktora na wiele lat temu w telewizji przeszła reportażu telewizyjnego dokumentu jednym z takich dokumentów wygrała festiwal w Krakowie, kiedy była tam pierwszy raz na bankiecie wszyscy filmowcy mijali ją jakoś zupełnie obcego nie przeszła przez te wszystkie Otóż nowe szkoły filmowe tylko występ panią dziennikarką nie czas się trafił film, więc ja przeszedł przez przez szkoły filmowe dali, ale nie skończył przez społeczny skończył w końcu Hof w 2 latach nie ma już wtedy był ewidentny myślę, że uzyskaliśmy takie ze kwestia takiego szkół szkoły szkół Kowa tego myślenia tym się snobizmu też polskiego kina myślenia o tym o roli artysty filmowego, ale w tym powinien rolnicy analiz nie z letargu w gruncie rzeczy to, o czym mówimy jesteśmy kompletnie żadni ten ten kraj nie, choć takie w ogóle zauważyć stale tego gościa, gdy jasne, że jakby nie mógł być doceniony za granicą, bo to było stąd było o tym o tym świecie nie chciałem absolutnie to spełnienie nawet nie przetłumaczył nabierzemy językowe widzę w tym, że wszyscy mówimy badają, ale tak zastanawiam czy to żart w ogóle to one one nie tylko są na poziomie takiego zwykłego języka, ale też one tkwią w naszej mentalności czymkolwiek jest oczywiście mentalność narodu ale jakiej takiej takiej zbiorowej świadomości to nie i to, dlatego że w, jakim sensie one wyrastają tak dlatego też myślą na temat czy panie czeskie skruchy natomiast sama jak np. jeśli chcesz rozumie, iż jesteśmy dziś Agory, ale z drugiej strony jak właśnie jak się popatrzy np. na nie wiem di Office to widzisz, że ten rodzaj komizmu one jakoś bardzo bliski temu co robił Bareja popatrzy sobie na parach sal i nagle widzisz po prostu tysiące podobieństw między portretowania rzeczywistości jakieś tam koreańskiej tym kibla, z którego brygad woda z głównym, na które wszyscy próbują palić mimo tak czy życie nie da, a równocześnie z tym co zrobił swoich filmach też bardzo zbieżne to nie jest tak to są zupełnie inne światy tylko właśnie być może, dlatego że pewien sposób opowiadania pewno ciasno z wynikła nie wiem z budżetu pewne przeładowanie i to, że to bardzo krzywe zwierciadło jak również to, że nauka jest część ludzi naprawdę z tego co nawet były chyba takie pytania obcokrajowcy, którzy widzieli mi się naprawdę pytali Polaków czy w ten sposób zbierały się paszport w przeciągu tych wdzięku także, że to coś takiego, że w, zwłaszcza w mieście, że tam nie do końca wiadomo co jest tą już taką o takim odjazdy jakieś Belli ręcznym co jest rzeczywistością, w której jesteśmy trochę tak jak pana stać też jest, ale równocześnie nie wiem w tym całym systemem naczyń na czym polega ten fenomen, że to jest taki niby tylko wsobny i tego nie da właśnie tego resortach no to się jest najciekawsze pytanie z nim zostanę pewnie, że co przyłączony co przytoczono, dlaczego nie dostrzeżono bary i tego co nikogo nie musiało boleć część mówmy swoją przestrzeń nie można było znakomicie wykorzystać jego talent gdzieś postanowiono może być, chociaż nie mógł zrozumieć, że nie mógł mieć swojej przestrzeni może właśnie to jest to, że może być zbyt niezależny odnosił sukcesy właśnie paradoksalnie bez namaszczenia był na drodze do jakiegoś wielkiego uznania przez masy przez ludzi przez widzów przez to czy to co w sumie chodzi w tej grze właśnie nie było przestrzeni na kogoś takiego nie mógł być sobą nie mógł być jednostką tak po prostu nie wiem może tak jednocześnie był oryginalny pensów i inny niż inni ten optymistyczny okazali się rozstajemy się z państwem Jakub Janiszewski Anna Malicka Bartosz Staszczyszyn Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PO SEZONIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA