Jakub Demiańczuk krytyk filmowy tygodnik polityka dzień dobry dzień dobry no my będziemy państwu opowiadać o 2 filmach deal oraz o niebezpiecznych dżentelmena no i chciałbym, żebyśmy zaczęli od tych niebezpiecznych dżentelmenów po po o duchach niż seryjne, o których rozmawialiśmy z Krzysztofem Kwiatkowskim przed informacjami Radia TOK FM jeszcze zostańmy chwilę w tej takiej komediowej, aczkolwiek nie nietypowo komediowej atmosferze niebezpieczni dżentelmeni, czyli debiut ten
Rozwiń »
debiut fabularny Macieja Kawulskiego czas akcji początek dwudziestego wieku miejsce akcji Zakopane dom Witkacego taki nieco wymęczony po nocnej imprezie Ney w tym domów budzą się również tacy nieco wymęczeni Witkacy Tadeusz Boy-Żeleński Joseph Conrad Bronisław Malinowski naj rozpoczyna się taka historia niczym z filmu Kac Vegas, czyli Blackout pamięci głównych bohaterów prywatne śledztwo takie pseudo śledztwo en, które ma właśnie nam odpowiedzieć na pytanie co wydarzyło się poprzedniej nocy no to jest pomysł w skrócie oczywiście na scenariusz tych niebezpiecznych dżentelmenów film otrzymał już nagrodę publiczności na warszawskim festiwalu filmowym teraz właśnie w ten weekend wchodzi do Chin do zastanawiam się Jakub czy ciebie ta forma taka dość oryginalna jeśli patrzymy na historię polskiej komedii ciebie to przekonuje czy jakoś wszedłeś w tę atmosferę Witkiewicz ciuszki w Zakopanem to właśnie kompletnie nie, chociaż zdaję sobie sprawę z tego, że nie, że jestem w mniejszości bo, bo fakt, że nagroda publiczności na warszawskim festiwalu filmowym dużo mówi o tym jak ktoś nie są zbierane też głosy krytyków są raczej przychylne takim pociąg może nie wszystkich, ale i, ale przychylnej jatek konwencji nie kupiłem, chociaż przyznaje, że trochę mnie zaskoczyło, ponieważ powiedzieć coś, w którym miał moim zdaniem wszystkie elementy, które mogłyby sprawić że, że ja się w tej historii zakocham to taka mała dygresja jestem może nie wielkim fanem, ale fanem opowieści, w których historyczne postaci są wykorzystywane jako bohaterowie fikcyjnych fabuł to się bardzo często udawało na takim poziomie oczywiście po kulturowym i rozrywkowym, ale i, chociaż w powieściach macie palaczy i czy chociażby w Birmie gdzie, gdzie głównym bohaterem jest Grant niedawno firmowanym przez Scotta Coopera dla Netfliksa i tutaj mamy czwórkę rzeczywiście światłych postaci polskiej kultury mamy fantastycznych aktorów, ale gdzieś to wszystko zgrzyta gdzieś ten taki groteskowy trochę wariacki humor tutaj nie zagrał by te postaci są takimi takimi papierowymi wycinankami takimi z budowanymi jakiś taki banalnych elementów i z nimi kojarzonych, czyli Witkacy jest szalony i naćpany cały czas Bronisław Malinowski jest przeciw lekko przerażony Joseph Conrad jest już angielskim dżentelmenem my i tak to oni tak jakoś mi tutaj do siebie nie pasuje to powinno mi się podobać ma swoją energię ma trochę niezłych gagów i no i przede wszystkim to co jest moim zdaniem bardzo ważny jest spychanie tego się narodowej historii koturny i to jest fantastyczna jeśli ktoś to, że odchodzi do historycznych wydarzeń czy takich zmyślonych, ale dziejących się z historycznymi postaciami tak z taką dezynwolturą w ogóle bez klęczek PiS to jest to jest filmie rzeczywiście udane, ale jako całości on raczej zmęczył niż rozbawił nocne podpisuje się pod tym co powiedziałem, że bardzo doceniam ten pomysł właśnie tak jak powiedziałem to te to, że trochę inaczej od tych postaciach, zwłaszcza młodej Polski trochę inaczej opowiada najbardziej słusznie będą chęć w liceum napisał jakąś taką pracę na olimpiadę właśnie o tym jak ci intelektualiści poeci pisarze używali psychodeliki do swej twórczości do do inspiracji nowi ta młoda Polska grzeczną taką epoką w kulturze czy LEED literaturze nie była i pomysł właśnie na pokazanie takiej po prostu prawdziwej tej duchem prawdziwej twarzy tej bohemy bardzo mi się ten pomysł podoba Pawlikowska Jasnorzewska taka właśnie aż o duchowych ona do do przesady też świetna obsada tego nie możemy odmówić, bo tutaj Tomasz kot Marcin Dorociński Andrzej Seweryn Wojciech Mecwaldowski jako główna czwórka, czyli Tomasz kot jako Boy Żeleński Dorociński jako Witkacy Seweryn jako Joseph Conrad i Mecwaldowski Wojciech jak Bronisław Malinowski też moim zdaniem dość dość dobrze obsadzeni na właśnie też zastanawiam się co mimo wszystko jakoś tak mi zgrzytał ład i mimo kształty stereotypy właśnie ten taki dość prostych humor, który właśnie chwilami może ten stereotyp ocierał się za bardzo tak ktoś mi właśnie takie wrażenie że, że ja tych bohaterach jak zdać sprawę z tego też fikcyjna opowieść o pośle, ma być zabawna opowieść, która ma dostarczać rozrywki nie budować wiedzę widza, ale ja się o nich tak naprawdę niewiele dowiaduje nie nawet nie chodzi o to, że ja chciałbym wiedzieć, jakimi ludźmi naprawdę byli w miastach Conrad czy Boy-Żeleński tylko chciał wiedzieć, jakimi są bohaterami oni tutaj właściwie są są cały czas czy przedstawiani w taki dosyć jednostajny monotonny sposób, a tam pyta Krzysiek był duży potencjał, jaki takie totalnie już od Hanny szaleństwo, że to mogą być dużo bardziej przyjęte, czego dowodem jest chociażby to jak są pokazywane postaci drugoplanowe Szkot Piłsudski Eleni ta jest 1 scena, którą bardzo lubię nie wiem ile to będzie spoilera, ale powiedzmy ujmę to tak mi eufemistycznie pojedynku Piłsudskiego legionistów z Leninem i nie i i jego się pasami gdzieś tam w teatrze to jest i to jest już kompletny odjazd tak można nas i i i tego mi brakuje gości w całym filmie Joński groteskowo pokraczny troszkę, a wydaje się, że znowu użytego sformułowania potencjał znacznie większy, zwłaszcza że Maciej Kowalski pokazał chociażby, kręcąc jeden z epizodów serialu lek. Kingi, że on ma jakąś reżyserską wrażliwość potrafili opowiadać subtelniej, że wie jak się jak kino robi tutaj coś poszło nie do końca tak chyba jak jak powinna myślę, że najważniejsze w tym przypadku jest to, że publiczność Szczecin podoba tutaj czytania krytyki krytyków to jest już sprawa drugorzędna tak ten film był bardzo się publiczności podoba to też jest, toteż fajny taki znak prawda, że z 1 strony w kinach przypadały w w zeszłym roku czy takie nie wiem wtórne komedię romantyczną czy wtórny komedie sensacyjne, a tutaj nagle taka oczywista opowieść właśnie z tymi bohaterami i rzeczywistymi znanymi gdzieś tam z kart podręczników w podstawówce do właśnie spodobało się publiczności to ty to jest to jest interesujące moim zdaniem może może właśnie trzeba ruszyć w tym kierunku ale, proszę bardzo, jak 1000× bardziej wolę niebezpiecznych terenów, na których mogę długo narzekać niż kolejny jakiś klon komedii romantycznej czy kryminału, który już kompletnie nie pamiętam mi, jakby wyniki frekwencyjne w polskich filmów ubiegłego roku, aczkolwiek jest to oczywiście szeroki temat raczej niezbyt optymistyczny, ale pokazały rzeczywiście widzowie odwracają tych takich zużytych klisz więc, że tak jak mówię ja jeśli niebezpieczni dżentelmeni niespecjalnie podobają, ale trzymam kciuki jeśli kino rozrywkowe w Polsce ma wyglądać w ten sposób to, proszę bardzo, im więcej takich produkcji, a w końcu kolejna kolejna będzie taka że, że ja będę mógł powiedzieć Super udało się wreszcie, a ja jeśli ktoś np. po niebezpiecznych dżentelmena zacznie się wczytywać w nie wiem w książkach Boya-Żeleńskiego, które dla mnie był jakimś takim w ogóle zmianą w myśleniu, kiedy byłam nastolatką, kiedy to reflektorem w mrok trafiło moje ręce no to w ogóle byłoby Super naprawdę bardzo bardzo byłoby fajnie jeśli i jeśli tego typu film jeszcze zachęciłby do dalszych poszukiwań takich kulturowo literackich może może to faktycznie się stan Ależ tak, bo tam jest przecież cała masa rzeczy do odkrycia Joseph Conrad, którego należy teraz czytać w ogóle zupełnie od nas was z tej takie już współczesnej, a totalnie anty kolonii, ale perspektywa jest Witkacy ze wszystkim co robił tam głębiej przecież jeszcze są fantastyczne postaci, które się firmy nie pojawiają, ale te odkrycia Przybyszewskim chińskiej cała całe zastępy wspaniałych artystów jak młoda Polska była w tym wyjątkowym i no jeśli kogokolwiek, kto zachęci to to tym lepiej i na kolejnym filmem, który chciałam zapytać jest firmy TriOil film oczywiście zupełnie inny tutaj historia inspirowana faktami stany Zjednoczone segregacja rasowa zbrodnia i taka walka o zmiany pomimo pomimo rozpaczy zdaje sobie sprawę, że w tym tygodniu bardzo dużo dobrych tytułów trafia do do polskich kin, ale to również jest tytuł myślę, o którym o, którym trzeba powiedzieć warto do kina się na niego wybrać zdecydowanie myślę, że warto, chociaż oczywiście nie jest to film, który przejdzie do historii kina jako działu sztuki filmowej też tak bardzo moim zdaniem rzetelnie odrobiona lekcja historii i kim jest takim filmem, który się wpisuje dosyć mocno od kilku lat nurt kina, które przywraca afro Amerykanom afro amerykańską wersję historii Stanów zjednoczonych i to się zaczęło jeszcze przed sejmowym Werner, ale takie właśnie filmy jak ser ma jak pewnej nocy z maja ami rodziny King czy Kill są tą opowieścią, która rzeczywiście pokazuje te historie budżet tego wieku Stanów zjednoczonych z afro amerykańskiej perspektywy bez narzucanej czarnym Amerykanom tej właśnie jakieś białe narracji potrafimy bez tych tropów białego Zbawiciela bez MBS, jakby właściwie bez białych postaci tylko skoncentrowane na emocjach uczuciach przeżyciach Afroamerykanów i na tym i na tym jak te wydarzenia, które filmy każdy z nich zupełnie inne opisują jak wydarzenia rzeczywiście ukształtowały zarówno ruchy emancypacyjne Afroamerykanów świadomość się pewną kulturową historyczną społeczną i tyle z tego punktu widzenia wydają się filmem ważnym to nie jest wielki film to jest im dobrze zrealizowany świetnie zagrany główną rolę gra gra znakomite danie Dead, ale ona gra my mity, czyli matkę nastolatka zamordowanego w 1955 roku w Missisipi by za to, że miał czelność zaczepić sklepie białą sprzedawczynie to jest takim myślę bardzo istotny punkt zwrotny w historii Stanów zjednoczonych, bo on rzeczywiście doprowadził do jakiś taki może nie sejsmiczne zmiany, ale zupełnie innego patrzenia na sytuację czarnych Amerykanów, zwłaszcza na południu Stanów na obowiązujące gdzieniegdzie wciąż w tamtym czasie prawdziwa krowa rasistowskiej segregacji ne nad ruch, który dzisiaj znamy jako Black flag wymaga tak naprawdę gdzieś tam narodził się być może właśnie wtedy w tym momencie pięćdziesiątym piątym roku mamy kilka, bo osobą, która do tego jakiś sposób doprowadziła, bo ona nie zgodziła się na na pogrzeb syna, który tu potwornie skatowany przez białych oprawców na pogrzeb syna przy zamkniętej trumnie tak zdjęcia tych tych tych zmasakrowanych zwłok oczywiście obiegły stany Zjednoczone i vito był moment, w którym o o jak panującym cały czas w USA rasizmie zaczęło się mówić coraz więcej coraz głośniej no jak się okazało oczywiście to droga to droga do pełnej emancypacji mniejszości etnicznych wcześniej zakończyła się jakby, ale też, ale ten moment był właśnie wtedy ten moment happy, kiedy ten ruch nabrał coraz szybszego tempa większej, jakby Energi i rzeczywiście zaczęły się, jaki zmiany i tak się jest jest rzeczywiście opowieścią tych wydarzeniach z punktu widzenia nie ma misji, chociaż nie przypadkowo w tytule jest jest tylko nazwisko nie ma imienia, bo jednak bohaterami są moje i MR tir i jego matka bardzo dziękuje Jakub Demiańczuk krytyk filmowy tygodnik polityka był z nami dziękuję bracia dziękuję bardzo, do suszenia, a ja państwu bardzo dziękuję również za całą dzisiejszą godzinę z magazynem filmowym do zobaczenia zapraszam za tydzień w sobotę po godzinie dziesiątej Patrycja Wanat do usłyszenia dźgnęła audycja nic straconego publikujemy wszystkie jako podcasty na tokfm PL
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: MAGAZYN FILMOWY „DO ZOBACZENIA”
-
18:48 W studio: Artur Zaborski , Kaja Wesołek , Marta Zygadło
-
19:41 W studio: Bolesław Racięski
-
30:26 W studio: Wojciech Chmielarz
-
09:35
-
40:21 W studio: Adriana Prodeus , Janusz Wróblewski
REKLAMA
POPULARNE
-
05.03.2022 10:20 Magazyn Filmowy „Do zobaczenia”27:58 W studio: Tymur Walentynowicz Yashchenko
-
-
27.01.2018 18:00 Magazyn Filmowy „Do zobaczenia”29:33 W studio: Anna Tatarska , Marek Błaszczyk
-
17.09.2022 10:20 Magazyn Filmowy „Do zobaczenia”11:54 W studio: Ireneusz Czop
-
-
01.10.2022 10:40 Magazyn Filmowy „Do zobaczenia”17:27 W studio: Xawery Żuławski
-
-
26.03.2022 10:20 Magazyn Filmowy „Do zobaczenia”15:48 W studio: Katarzyna Czajka-Kominiarczuk
-
-
06.08.2022 10:00 Magazyn Filmowy „Do zobaczenia”16:29 W studio: Łukasz Muszyński
-
19.03.2022 10:40 Magazyn Filmowy „Do zobaczenia”14:24 W studio: Jadwiga Klata
-
-
-
30.04.2022 10:20 Magazyn Filmowy „Do zobaczenia”15:57 W studio: Anna Kazejak
-
29.10.2022 10:40 Magazyn Filmowy „Do zobaczenia”14:30 W studio: Bartosz M. Kowalski , Mirella Zaradkiewicz
-
01.10.2022 10:00 Magazyn Filmowy „Do zobaczenia”26:14 W studio: Artur Zaborski
-
19.11.2022 10:20 Magazyn Filmowy „Do zobaczenia”16:16 W studio: Kamil Krawczycki
-
19.03.2022 10:00 Magazyn Filmowy „Do zobaczenia”09:38 W studio: Patrycja Wanat
-
10.09.2022 10:40 Magazyn Filmowy „Do zobaczenia”15:16 W studio: Anna Matuszak , Ilona Łepkowska
-
19.02.2022 10:40 Magazyn Filmowy „Do zobaczenia”15:17 W studio: Anna Tatarska
-
22.10.2022 10:40 Magazyn Filmowy „Do zobaczenia”14:41 W studio: Andrzej Saramonowicz
-
17.09.2022 10:00 Magazyn Filmowy „Do zobaczenia”22:22 W studio: Adriana Prodeus
-
12.11.2022 10:40 Magazyn Filmowy „Do zobaczenia”15:15 W studio: Piotr Czerkawski
-
-
29.10.2022 10:20 Magazyn Filmowy „Do zobaczenia”15:23 W studio: Joanna Gzyra
-
14.05.2022 10:20 Magazyn Filmowy „Do zobaczenia”13:30 W studio: Natalia de Barbaro
-
24.09.2022 10:00 Magazyn Filmowy „Do zobaczenia”09:41 W studio: Łukasz Kłuskiewicz
-
-
-
28.05.2022 10:00 Magazyn Filmowy „Do zobaczenia”09:13 W studio: Agnieszka Smoczyńska
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL