REKLAMA

Protesty w Peru – czy naprawdę chodzi w nich o miłość do Pedro Castillo?

Nagłe zastępstwo
Data emisji:
2023-01-22 10:00
Prowadzący:
Czas trwania:
47:19 min.
Udostępnij:

Politolog powiedziałby, że to spór między lewicą a prawicą peruwiańską, prawnik – być może wskazywałby na zmęczenie systemem prezydenckim. A jak je odczytuje badaczka społeczności wiejskich z obszaru płaskowyżu andyjskiego?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ten ma igłę zastępstwo i na pozór 7grudnia 2022 roku w Peru nie wydarzyło się nic zaskakującego kolejny prezydent, a konkretnie Pedro Castillo w niestabilnym politycznie już od lat Peru został odwołany przez Kongres naprawdę nic nowego poprzedni prezydent Martin vis kara też stracił urząd w drodze impeachmentu tam zarzutem było przeskoczenie kolejki do szczepień na covid 19 jego poprzednik Pedro Pablo Kuczyński też stracił władzę przed końcem kadencji, a tam z kolei Rozwiń » zarzutem było kupowanie głosów wymieniam tylko tych prezydentów, których wybrana w wyborach powszechnych byli jeszcze ci, których wybierał Kongres, który wcześniej odwołał wybranego przez naród i takich samym 2020 paru miał aż 2 był Manuel Merino, który rządził całe 2 dni i sam zrezygnował po tym, jak podczas demonstracji, które wybuchły po jego zaprzysiężeniu po odwołaniu Viscardi tak co miał niby przeskoczyć kolejkę do szczepień zginęły 2 osoby potem Kongres wybrał kolejnego prezydenta Francji Kosa gaz, który zapowiedział kolejne wybory powszechne w ciągu tygodnia w 2020 roku Peru miała aż 3 prezydentów przypadek kwestią jest jednak szczególne bo, chociaż ten schemat jest doskonale znany prezydenta wybiera lud prezydenta odwołuje Kongres to jednak takich demonstracji jak te, które teraz mają miejsce po odwołaniu Castillo Peru nie widziało już dawno tam 2020 roku, gdy odwoływano Viscardi wygasły po kilku dniach te trwają już drugi miesiąc wcale nie cichną przeciwnie zaczynają się rozlewać od momentu wybuchu zginęło ponad 50 osób ostatnio kolejne 2 podczas demonstracji w stolicy kraju Limie Pedro Castillo był prezydentem ludu wybrany rok wcześniej miał za sobą karierę wiejskiego nauczyciela w szkole podstawowej i prawie żadnego doświadczenia politycznego jego zwycięstwo w wyborach zinterpretowano jako wyraz frustracji zmęczenia wywołanego tzw. konwencjonalną polityką Casio zapowiadał zmiany uderzające głównie przedstawicieli establishmentu chciał np. ograniczyć zarobki ministrów uposażenia deputowanych do Kongresu mówił, że sam będzie żył z pensji nauczycielskiej po wygranej zapowiedział, że sprzedaje odrzutowiec prezydencki zakazał urzędnikom podróżowania pierwszą klasą podniósł płacę minimalną zapowiedział też reformę rolną, a od początku też próbowano go odwołać z przeróżnych przyczyn głównie z zarzutów korupcyjnych przede wszystkim jednak Kongres zdominowany przez partie konserwatywne przyjmował ustawę, która storpedowała wysiłki Casio na czele z ustawą interpretując konstytucję i to w sposób niekoniecznie zgodny z prawdą Otóż w ustawie przyjętej przez Kongres prezydent nie miał prawa do rozwiązywania parlamentu tymczasem jak się później okazało to prawo w przypadku niemożności współpracy kongresem prezydent jednak miał się zaczyna cała wielka dyskusja czy Pedro Castillo, który 7grudnia 2022 roku chciał rozwiązać parlament dopuścił się zamachu stanu tak twierdzili przedstawiciele sądu konstytucyjnego, a także peruwiańskie but man Kongres niemal natychmiast pozbawił go urzędu prokuratora aresztował wybrano też nową prezydent na polu Warta, która oficjalnie zerwała ze swoim kolegą partyjnym Pedro Castillo samego Casio uwięziono w tym samym więzieniu, w którym karę odsiaduje Alberto Fujimoriego autokratów, który rządził parą przez 10 lat od 1990 do 2000 roku wydaje się, że ruch ze strony kwestię rozwiązać parlament nie przysporzył mu szczególnej popularności, ale jego natychmiastowe więzienie bynajmniej nie okazało się żadnym politycznym katharsis o protestach w Peru mówi cały świat o złości frustracji rozpaczy, które zasilają po mówimy także w dzisiejszym programie nagłe zastępstwo jako pilniejsza ski przy mikrofonie państwa moim gościem jest prof. Bogumiła Lisewska German z Instytutu etnologii antropologii kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego dzień, aby dzień dobry witam badaczka projekcie Infinity wiaty transformacyjne andyjskich społecznościach wiejskich może skoro jesteśmy przy tym projekcie parę słów o tym czy ten projekt się zajmuje co próbujecie zbadać próbujemy zbadać zmiany zachodzące na obszarach wiejskich w regionie indyjskim w kilku krajach Peru Boliwii i kolumn i interesują nas przede wszystkim strategię zmian z perspektywy tych, którzy te zmiany chcą wprowadzić w życie interesują nas narrację, czyli opowieści od zmiany sposoby jakich ludzie je rozumieją postrzegają definiują i realizują to jest o tyle istotne w kontekście naszej rozmowy, że to jest ten obszar, na którym protesty miały i mają właśnie najbardziej gwałtowny charakter prawda ten obszar, w którym pani prowadziła badania, a pod koniec 2022 rok spędziłam ponad 2 miesiące w tych dystrykt, które w tej chwili są na pierwszych stronach gazet pół na kółko i Arkita to jest Południowa część kraju ta część, która związana jest przede wszystkim z regionem Alti planu, czyli płaskowyżem dane i dlaczego tak ułożyło, że akurat tamte protesty mają najbardziej dramatyczny przebieg z czego wynika no moglibyśmy zacząć od historii kolonię, a od tego, że centrum życia politycznego gospodarczego społecznego kulturalnego te dzieła jest stolica kraju Lima położona na Wybrzeżu natomiast Legionu, którym mówimy, mimo że z punktu widzenia gospodarczego jest istotny, bo tam znajdują się m.in. złoża mineralne eksploatowane przez firmy kopalniane nie był traktowany priorytetowo ani przez władze kolonialne ani niepodległe nie jest również traktowany priorytetowo przez rządy 2001. wieku myślę, że zrozumienie tej sytuacji wymaga powiedzenia kilku słów na temat rolnictwa te rów Jańskiego Alti planu to jest przede wszystkim obszar, gdzie dominuje rolnictwo o rodzinne, czyli niewielkie gospodarstwa produkujące przede wszystkim żywność gospodarka Peru opiera się jak powiedziałam na górnictwie jest też ważny sektor rolnictwa eksportowego, które rozwija się przede wszystkim na Wybrzeżu, jeżeli władze formułują polityki i sprzyjające wspierające produkcję rolną to są one krojone przede wszystkim pod potrzeby rolnictwa eksportowego PR-u eksportuje owoce warzywa kawy w bawełnę to rolnictwo rodzinne wytwarza wychodząc ponad 80% żywności, którą konsumują Peruwiańczycy to po prostu było zawsze taką ubogą środkom, do której skarb bywały jakieś tam programy jakieś środki pomocowe wspierające rolników, ale skala tej pomocy jest bardzo nieznaczna mojej poważniejszy problem chyba w związku z bardzo niestabilną sytuacją polityczną te polityki kierowane do rolników z Alti planu są niespójne nam po prostu zmieniają się rządy zmieniają się ministrowie zmieniają się programy programy, które funkcjonują są niedopracowane nieefektywne one po drodze jeszcze padają ofiarą korupcji na różnych szczeblach i w związku, z czym miałby ich rzeczywiste znaczenie dla funkcjonowania społeczności wiejskich jest bardzo ograniczone NATO nakłada się jeszcze problem klimatu, który ostatnio jest równie niestabilne jak rządy peruwiańskie ten rok jest wyjątkowo trudny, ponieważ mamy do czynienia z suszą określaną przez wielu specjalistów jako największą w historii Arki plan no kilka dni temu czytałam doniesienia o bardzo dużym spadku temperatur na obszarach górskich, więc na tę susze nakładają się mrozy, których go w takim wymiarze z tym regionie, o którym w tej chwili mówię to są obszary górskie prowincji ekipa nie było noc wyniku tego roku rolnicy przede wszystkim hodowcy tracą zwierzęta, które nie są w stanie przeżyć tak przedłużających się okresów suszy również bardzo źle reagują na takie niskie temperatury, a także splot czynników o charakterze politycznym środowiskowym to tego jeszcze warto byłoby dodać czynniki kulturowe te regiony zam. są znacznym stopniu przez ludność posługującą się językami czuła jak Mara i definiującą się jako przedstawiciele narodu czuła i narodu Maria, zwłaszcza w kontekście zmian, jakie zaszły od lat dziewięćdziesiątych dwudziestego wieku w krajach andyjskich przede wszystkim w Ekwadorze i Boliwii, który bardzo mocno zmieniła się na korzyść pozycja społeczna ludności rdzennej mieszkańcy peruwiańskiego Alti planu odczuwają dyskryminację związaną z ich pochodzeniem rozdźwięk pieniędzy sposobem życia wartościami i mieszkańców Limy, choć haszysz i mieszkańców Alti plus no jest w tej chwili bardzo wyraźnie widoczne podczas konfliktu, z którym mamy obecnie do czynienia czyli, gdybyśmy spróbowali zabrać mamy do czynienia z sytuacją, które nawarstwiały się przez lata jak rozumiem, kiedy ci, którzy są odpowiedzialni w pewnym sensie za wykarmienie tego społeczeństwa są traktowani jako podrzędny ta ludność podrzędna natomiast zarabia i myśli o sobie głównie Wybrzeże to upraszczam to mniej więcej tego to jest oczywiście uproszczenie, ale wiele ono mówi się no po równo, które tak naprawdę dzieli się ciągle na te 3 wielkie regiony czy Wybrzeże obszar Górski i Selwa, czyli to wszystko co leży na wschód od Andów, czyli obszar po prostu wilgotnych lasów i rzeczywiście centrum życia jest Wybrzeże i taki czynnik jak nie zrozumienie się czy nie rozumie niż się między mieszkańcami i Wybrzeża i mieszkańcami tego obszaru Górskiego jest właściwie historycznie uwarunkowane czynnikiem charakteryzującym Peru od czasów kolonialnych to się zmienia, ale nie zmienia się na tyle, żeby ten czynnik stracił całkowicie swoją ważność ten schemat, który zarysowali my, czyli rządzące Wybrzeże podporządkowany, ale też plano burzy Górnictwo, które też pisze zlokalizowane na aukcji planu tylko, że na łono zatrudnia, a odpowiednio mniejszą część mieszkańców wywołuje również dużo kontrowersji czasem również konflikty no ale nie jest źródłem dobrobytu kraju, który przede wszystkim od początku 2001. wieku jest beneficjentem tego ogromnego boomu na surowce mineralne właśnie to jest element, który warto przywołać, które często w analizach takich depesz owych patrolujących tę sytuację w Peru jest przywoływany w Peru było traktowane jeszcze niedawno jako gwiazda gospodarcza Ameryki Łacińskiej teraz to zaczyna kruszyć sypać styczną czy, że jak przyglądamy się wskaźnikom makroekonomicznym to nie wygląda tak dramatycznie problem polega na tym w jaki sposób dystrybuowane są środki, które napływają do kraju w związku z rozwojem sektora górniczego no i tutaj Alti planu czujesz mocno pokrzywdzona w kontekście podziału tego tortu, którym niewątpliwie ciągle jeszcze jest spróbujemy może cofnąć się do samych wypadków momentu odsunięcia od władzy na drogach piją to nie jest pierwszy przypadek, gdyby w Peru dochodzi do pisma to nie jest pierwsza prezydentura, która zostaje przerwana wcześniej był choćby Martin Viscardi słynne zamieszania wokół jego rządów, więc można sobie powiedzieć co się takiego wydarzyło teraz, że to przeszło, że to poszło lud ten protest poszedł właśnie tak szeroko, że są starcia z policją, że są ofiary śmiertelne jest już ich w ponad 50 z czego to wynika czy to właśnie ta susza, której pani wspomniała tak by ten dramatyzm wynika to przede wszystkim z tego kim jest Pedro Castillo to jest polityk spoza establishmentu ów politycznego kraju, który pojawił się tak dość niespodziewanie jako kont kart kontrkandydat w ostatnich wyborach no miał jako przeciwniczkę Keiko Fujimori córkę prezydenta, który odsiaduje właśnie karę więzienia dla mieszkańców walki plano Pedro Castillo, który był wiejskim nauczycielem, zanim został prezydentem ma znaczenie symboliczne myślę, że to jest pierwszy prezydent, którym mieszkańcy tego regionu mogli powiedzieć, że jest ich i ich w sensie pochodzenia rozumienia problemów w tej części kraju on zresztą wielokrotnie mówił o tym, że chce zmieniać Peru tak, aby znaleźli w nim należne miejsce mieszkańcy, którzy tego miejsca ciągle nie mieli kiedy rozmawiałam podczas prowadzenia badań z mieszkańcami wsi w pół no i w ekipie przede wszystkim co znaczy regiony pół no i Reckitt nie był to jakieś euforii jeśli chodzi o opinię na temat prezydenta raczej dawano wyraz rozczarowaniu jego dokonaniami zresztą w kraju bardzo Shi nie funkcjonuje uchwała taka wroga prezydentowi propaganda rzeczywiście w niektórych prywatnych stacjach telewizyjnych ona przybierała karykaturalne formy te sugestie popełniał wiele błędów, ale wszystkie jego błędy były natychmiast wychwytywane wyolbrzymiane to nie zmienia faktu, że potraktowanie go w taki sposób, jaki został potraktowany było dla jego wyborców może nawet nie tyle frustrujące co wręcz obraźliwe to trochę tak jakby urażoną godność sprowadzając, jakby całą tę sytuację do takiego wymiaru, jakim przedstawiały ją oficjalne peruwiańskie media dale prezydent chciał dokonać zamachu stanu w związku z tym Kongres postanowił odsunąć od władzy i rak do więzieniu on jest w tej chwili innym skarg skazany uzasadnienie skazany na zasadach nie do końca jasnych ma odsiedzieć 1618 miesięcy, ale spróbuję wytłumaczyć co w tym rozdaniu usłyszeli mieszkańcy ALT planów czy czym dla nich były działania edukacji co próbował zrobić ich zdaniem Pedro Castillo za co poniósł karę próbował wprowadzać w życie zmiany, które były sabotował my i odrzucane przez Kongres trudno jest w takim układzie prawnym politycznym, jaki dominuje w wpaść IW zmieniać kraj bez wsparcia znaczących sił politycznych druga z tych od tych tego wsparcia nie miał i oczywiście jego przeciwnicy oskarżają samego edukacji ja i zwolenników Pedro Castillo upowszechnianie takiej opowieści o tym, że dobry prezydent nie był w stanie zrobić, bo zły Kongres Moto nie ma również znał, ale nie ulega wątpliwości, że ten Kongres nie cieszysz się ani sympatią ani wsparcie Peruwiańczyków i to nie tylko tych, że ci plany, więc myślę, że problem leży w takiej konstrukcji polityczną prawnej, która pozwala Kongresowi odwoływać prezydentów kolejnych stosunkowo łatwy sposób wśród postulatów protestujących jest zmiana konstytucji, która w, jaki sposób ograniczyłaby te przywileje Kongresu prowadzącej w ostatnich dziesięcioleciach tak naprawdę do chaosu w polityce peruwiańskiej, ale nie jest to oczywiście postulat nr 1 postulat nr 1 to ustąpienie tani prezydent z wołanie wyborów jeszcze w tym roku ani nie w roku 2004. wśród postulatów jest również na kolejnych pozycjach uwolnienie prezydenta Pedro Castillo działa jak wyjaśnienie całej sytuacji jak jest postrzegana następczyni prostuje, czyli wina balu Arte no było nie było jednak z tego samego ugrupowania co do prezesa chyba tam właśnie i przez wielu jest traktowana jak zdrajczyni, czyli i jako ktoś, kto stanął po drugiej stronie barykady no, a w tej chwili, jakby stoi po drugiej stronie barykady wobec wyborców po drogach piją, kiedy wyborcy padła kwestia zaczęli wychodzić na ulice, kiedy te protesty zaczęły się rozlewać pani myśli, że oni walczyli przede wszystkim właśnie tę godność, którą ich mniemaniu podeptane no, odsuwając od władzy prezydenta, który był, jakby z nich z ludu z tego regionu to myślę tak myślę właśnie, dlatego że no no jeszcze należy wziąć pod uwagę narrację mediów, które bardzo oni no powiedziałbym, że wręcz czasem rasistowskich nieelegancki dyskryminacyjnych sformułowaniach opowiadały o wydarzenia są klomb budziło pan bardzo gwałtowne reakcje ludzi identyfikujących się z tym politykiem jako przedstawić echem no pewnej części społeczeństwa, która wcześniej nie miała nigdy swojego reprezentanta na stanowisko prezydenta to jest trochę też kwestia takiego odebrania ludziom nadzieję, bo nawet jeśli prezydent nie spełniał tych oczekiwań nie no no cały czas można było wierzyć, że w którymś momencie dojdzie do zmian, a jego jak Berlin intencje były odbierane jako szczera czy intencję poprawy sytuacji mieszkańców w tej części kraju naj no te nadzieje po prostu został odebrany z konta sytuacja zaczyna zmierzać znaczy to jednak twarz bardzo długo to jest drugi miesiąc protestów nie wydaje się, żeby one szczególnie uspokajał mnie one się nasilają i rozszerzają swój zakres terytorialny jednym z takich elementów protestów, o których mówimy mniej są blokady dróg tych blokad jest w tej chwili ponad 100, mimo że władze wprowadziły stan wyjątkowy nie tylko w kilku departamentach kraju, ale także na tychże najważniejszych szlakach komunikacyjnych po to, żeby poradzić sobie z owymi blokadami te blokady zaczęły się w Południowej części tej głównej drogi przecinającej Peru z północy na południe, czyli pana Ameryka na tym tygodniu zaczęto blokować tę drogę również na odcinku północnym w regionie la Libertad te blokady, które istniały się utrzymują to ma w dalekosiężne skutki pod stół do niektórych miast nie dociera aprowizacja ceny no chociażby butli gazem, które są takim podstawowym źródłem energii dla gospodarstw domowych są już w tej chwili ponad trzykrotnie wyższe niż były, kiedy ja stamtąd wyjeżdżała Nosek z ludzie mają kłopot ze zrobieniem zakupów takich, jakie robili wcześniej w niektórych miejscach, a więc ja wyraźnie widzę, że te protesty rozszerzają w Huli, jaka tam, gdzie dziewiątego była ta tragiczna w skutkach manifestacja sytuację nadal bardzo napięta i odbywają się tam ma ciągle wiec, na których ludzie protestują przeciwko obecnej sytuacji dziś czytałam o tym, że grupa takich aktywistów ludu ajmara i udała się na manifestację do zimy i gubernator regionu północ podobnie jak gubernator Cuzco no de facto wypowiedział posłuszeństwo władzom to znaczy stanął po stronie manifestantów i ich postulatów trener próbuje stworzyć takie wrażenie, że właściwie nic złego się nie dzieje odbyło się zdaje się wczoraj otwórz takie spotkanie z gubernatorami poszczególnych prowincji dotyczące programów rozwojowych jeśli jakiś nowych planów rządu no na którymś spotkaniu w gubernatorzy i Funai i Kózka nie byli znaleźć ręce czy na pewno nie był obecny gubernator północ nie wiem czy obecny gubernator Cuzco w każdym razie w Kruk buduje się, jakby w mediach oficjalnych zdecydowanie pomniejsza zasięg tych protestów no i stworzyć takie wrażenie, że właściwie rząd kontroluje sytuację to wszystko się uspokoi natomiast to chyba na razie tak nie wygląda, a wiadomo w jaki sposób dochodzi do tych kolejnych dramatycznych przypadków ofiar śmiertelnych to znaczy co tam takiego się dzieje znaczy w jaki sposób zachowują się demonstranci w jaki sposób te demonstracje próbuje Zganiacz policja dochodzi aż do tak dramatycznych starć nie no chyba najbardziej dramatycznym momentem był 9stycznia ktoś musiał wydać rozkaz o otwarcia ognia w stronę manifestantów przez służby porządkowe wojsko policję toczy się w tej sprawie postępowanie wszczęte przez prokuraturę na razie jakby nikt nie przyznaje próbuje się stworzyć wrażenie, że te tragiczne śmierci są efektem działania bliżej nieokreślonych prowokatorów oskarża się, bo nie wie o uczestnictwo w tych wydarzeniach media mówiły o tym, że jakaś broń palna, bo drzwi innym była transportowana do puno no tego typu informacje w mediach głównego nurtu rozwścieczeni ludzi, którzy przy pomocy mediów społecznościowych dzielą się obrazami filmami no, który wyraźnie widać, kto kogo strzelał i jak ta sytuacja wyglądała niektóre z tych wypadków mogą być po prostu efektem poczucia zagrożenia obydwu stronach barykad znoszonych i ma drogach wznoszonych miasta, więc myślę, że szczegółów dowiemy się w momencie, kiedy rzeczywiście te postępowania wyjaśniające zostaną doprowadzone uczciwie do końca nie bardzo wiadomo, kiedy nastąpi to są naprawdę duże zgromadzenia to większych miast zjeżdżają mieszkańcy mniejszych ośrodków i myślę, że przy takim silnym napięciu lub bardzo łatwo jest to jakieś wybuchy agresji i obydwu stronach tego co pani zna właściwie możemy chyba stawia taką tezę, że to jest coś na kształt powstania Ludowego no mnie to trochę tak wygląda natomiast całą pewnością media głównego nurtu unikają w ogóle tego typu skojarzeń próbują marginalizować znaczenie tych protestów, a na ile to przypomina w ogóle cokolwiek w przeszłości to znaczy można powiedzieć, że ten region słynął z protestów, że to już było, że coś podobnego się kiedyś wydarza było, że to nie jest pierwszy raz może właśnie to jest coś co absolutnie historii nie ma swojego porównywalnego punkt to znaczy takie protesty w różnych skalach w różnych miejscach wybuchały przy okazji jakiś wyjątkową drastycznych z punktu widzenia miejscowej ludności wydarzeń natomiast w tej chwili skala jest duża myślę, że znaczenie mediów społecznościowych i tego, że bez pośrednictwa oficjalnych mediów ludzie są w stanie dzielić informacjami i przekazywać sobie swoje wrażenia i to wszystko kontrastuje z przekazem, który sączy się z mediów oficjalnych to wszystko wpływa, jakby na zasięg i moim zdaniem jednak taki wyjątkowy wymiar tych wydarzeń ja tak jak pan powiedział przed chwilą myślę, że jest z lot takich czynników, które nakładają się na siebie, które wcześniej nie, gdyż w takim natężeniu nie pojawiły no no chociażby świadomość w innych krajach andyjskich ludność rdzenna wywalczyła sobie prawa i takie należne jej miejsce w społeczeństwie Narodowym też jest istotnym czynnikiem tych wydarzeń dni wcześniej szych jest nic takiego nie można było opowiedzieć o regionie indyjskim to powiedzmy w takim razie co to znaczy pochodzić z Regional plano w Peru co to znaczy, jakiego rodzaju to jest tożsamość czy to jest taka sytuacja, w której właściwie jest rozpoznawalnym na pierwszy rzut oka i w pewnym sensie tak negatywnie tzw. w sposób bardzo widoczny jaskrawy i tworzy się pochodzi sald plano oznacza na ogół, że mówi się językiem czuła albo językiem ajmara i że wygląda się jak ktoś, kto o wywodzi się ludności rdzennej to również oznacza, że pogląd na świat życie wartości i jakich wzrastają mieszkańcy ALT plan no niekoniecznie nakładają się na pogląd na świat życie i wartości jakich wychowują się członkowie klasy średniej i imię, ale co znaczy jak głosowali to nazwać, a odmienne wartości to nie jest bardzo łatwe do opisania istnieje oczywiście literatura dotycząca tradycyjnej filozofii indyjskiej tradycyjnej wartości andyjskich, który ziemia ich życie mają zupełnie inny wymiar niż w świecie zachodnim, w którym ogromne znaczenie ma wspólnotowość i bycie razem zasada wzajemności, czyli działania na rzecz innych, a nie tylko w swoim wąsko pojętym interesie elementy filozofii indyjskiej są oczywiście mocno wyidealizowany w piśmiennictwie momencie, kiedy przyglądamy się ich funkcjonowaniu w praktyce w wieku 2001. w warunkach, których wszyscy podlegamy tym samym logiką rynkowym one no nie do końca mogą funkcjonować tak jak my chcieliby ci, którzy postrzegają w tych wartościach w tych postawach i te pewne nadzieje na przyszłość początki naszego projektu związane są bardzo mocną SA kim i funkcjonującym w literaturze obrazem regionu andyjskiego jako regionu, w którym ludzie chcą żyć harmonii z przyrodą i tworzą silne wspólnot nie chcą się bogacić są dobrze żyć istnieje takie pojęcia jak błędy w wir, które pewnie wielu słuchaczom obiło się o uszy właściwie oznacza dobre życie dobre życie definiowane jest nie w kategoriach to dobrobytu materialnego tylko dobrostanu i dobrostanu płynącego m.in. i satysfakcji z życia wśród innych ludzi i możliwości realizowania tych wartości, którym hoduje i chcieliśmy sprawdzić na ile regionie andyjski im owo dobre życie funkcjonuje w praktyce na poziomie lokalnym i na ile owo dobre życie dążenie do dobrego życia leży u podłoża tego co nazwaliśmy inicjatywami transformacyjnym, czyli na ile społeczności przede wszystkim grupy ludzkie i próbują podejmować działania, które miałyby przekształcać system czy też przeciwstawiać się systemowi tworzyć dla niego alternatywy i no m.in. z tego powodu, że pierwszy etap badań terenowych niedawno się zakończył jesteśmy na etapie opracowywania wyników innych chciałabym tutaj formułować żadnych nie trochę nam pani mówi o świecie to, żeby pan jak potwierdzało czy nie no pewnie niezbędnego powiedzieć no to co naukowcy reprezentujący nauki społeczne humanistyczne to jest mówią, że sytuacja jest bardzo złożona udało nam się z całą pewnością zidentyfikować strategie, jakie ludzie podejmują w obliczu no właśnie dążenia do ocalenia tych swoich wartości w warunkach rynku, ale inaczej zapytam w takim razie ma pani poczucie, że te starcia z policją, że te starcia, jakby ludności ipla z przedstawicielami nie wiem Wybrzeża tej przysłowiowej Limy z tym uproszczeniem, które zbudowaliśmy z tym uproszczonym modelem zbudowaliśmy na początku tej rozmowy na potrzeby ułożenia sobie tego trochę, że to jest dalej próba zachowania swojej tożsamości swojej odrębności właśnie tego dobrostanu tak jak oni rozumieją czy to jest jednak tak samo motywowane chęcią zarobku zysku i jednak jakąś chciwością jakiegoś jej jakąś potrzebą uzyskania większej władzy większego wpływu jak to jest nie mówiłbym tutaj o chciwości mówi demo poczuciu niesprawiedliwości wszyscy są obywatelami tego samego państwa państwa, które no jak tam wspomniał było stawiane za przykład kraju, który stosunkowo krótkim czasie przeżył znaczący wzrost gospodarczy i owoce tego wzrostu nie są dzielone cechy równo i są dzielone zgodnie z logiką centrum tak mi się logiką Terry ferie, więc ja myślę, że jest w tym wszystkim bardzo dużą takiego pragnienia większej sprawiedliwości i sprawiedliwości zarówno w wymiarze kulturowym ja wiem, ale narobił Mono nie tylko gminy ulg mas, ale również sprawiedliwości gospodarczej, ale dla pani jako dla badaczki było pewnym rozczarowaniem zrozumienie, że naturą tego o tam starcia w pewnym sensie właśnie jest kwestia nie wiem pieniędzy nie nie ocalenia tego tej swojej odrębności kultury to nie jest także, że kwestia pieniędzy jest żywą głównym motywem jest jednym z motywów naprawdę te te czynniki są tak mocno splecione w bardzo trudno jest od siebie oddzielić wyważać co tu jest ważniejsze no w takim pierwszym odczuciu po pierwszych kilku tygodniach badań i tak przeżyłam coś na kształt rozczarowania, że rozmaite nowe pomysły na gospodarkę płynące ze społeczności i wiejskich na nie motywowane były jedynie dążeniem do lepszego świata zdrowsze i żywności, ale również miały bardzo wyraźnie podłoże ekonomiczne to znaczy chcemy produkować żywność organiczną, bo w ten sposób możemy więcej zarobić materialistyczne potrzeby tak i w różnych rozmowach krzyk latało się chcemy ludzi karmić zdrową żywnością dlatego w tak prezentować żywność organiczną, ale chcemy produkować żywność organiczną również, dlatego że dzięki takiej produkcji rolnej podczas możemy więcej zarabiać i lepiej rzecz utrzymać nas rodzinne ja myślę, że to dążenie do lepszego życia właśnie w warunkach gospodarki rynkowej w regionie mającym własne tradycje kulturowe nieco odrębne wartości jest fascynującym tematem badawczym o no właśnie dzięki niektórzy teoretycy piszą o strategię walki z kapitalizmem, a ja nie zetknęłam się z takimi bardzo otwarcie wyrażanymi opiniami, że z kapitalizmem należy walczyć natomiast spotkam się z wieloma sytuacjami, w których ludzie chcą by temu kapitalizm to pozwala im zachować własną tożsamość własnej wartości swój sposób życia prawo realizm jest ludzką twarzą przepraszam, że od tego pewne, choć trochę mnie życie to naszemu kapitalizmie no podam przykład do takich najbiedniejszych grup ludności wiejskiej w regionie andyjski im należą hodowcy, ale tak Ilham to są zwierzęta hodowane na pastwiska znajdujących się czasem na bardzo znacznych wysokościach 4000m, na które mam może np. to są ludzie żyjący bardzo trudnych warunkach nie muszę opowiadać jak wygląda ta klimat w takich miejscach te stada zwierząt, które posiada przeciętna rodzina hodowców są po prostu za mały, aby można było godnie żyć, utrzymując się tylko i wyłącznie z Chodorowski no i teraz są różne próby rozwiązania tego problemu wychodzące z założenia, że ci ludzie chcą nadal żyć tam, gdzie żyją i zajmować się tym czym się zajmują rozwiązaniem jest po prostu powiększenie stad są jest możliwe jeśli wprowadzi się np. uprawę pastwisk do niedawna uważano, że na takich wysokościach uprawiać w państwie skrzynie, a teraz już wiadomo, że się da no to jest trochę przykład nie no nie podważamy, jakby logiki całego systemu, ale próbujemy się jakoś ten system wpisać na naszych warunkach i to nie jest łatwe, bo o powszechnych te warunki trzeba negocjować i to nie są łatwe negocjacje trzeba znaleźć sprzymierzeńców to jak się pan pewnie domyśla przeciętna rodzina hodowców nie dysponuje środkami, które pozwoliłyby na to, żeby no np. zacząć uprawiać, a część swoich ciast whisky, a banki no nie chcą im dać kredytu, bo po prostu nie spełniają warunków i domyślam się w tym momencie z dużymi obawami pani patrzy na to co się dzieje w partii patrzy z ogromnymi obawami innym, zwłaszcza jeśli inny nie ograniczają się do analizowania sytuacji politycznej tej tego kontekstu kulturowego, którym mówiłam, ale myślę też mało w warunkach klimatycznych np. i no i szkód o tym, że te pastwiska, które ludzie ogromnym wysiłkiem i dużych poświęcenia założyli zaczynają wysychać pod stół, dlatego że nie ma wody i że nie będą mogli kontynuować swojego sposobu życia jeśli wody nie będzie, bo ona jest podstawą życia na tych wysokościach podstawą gospodarowania w taki sposób na rozwiąże w tych starciach z władzami nikt nie pomoże to też jest jak element ktoś do tego dokłada to znaczy ich władze próbują w tej chwili wyjść naprzeciw potrzebom tych rolników dotkniętych przez suszę, zwłaszcza że skala tego zjawiska jest no bezprecedensowa jest już program subsydiów no ale po pierwsze, on, jeżeli w ogóle zostaną wypłacone to trafią do rolników gdzieś pod koniec marca no i nie są to pieniądze takiego rzędu, które mogłyby całkowicie ucięty zrekompensować straty i rozwiązać problem one troszkę załoga sądzą o tę sytuację można również zadawać pytanie na ile na ile te na chybcika montowane nie programy pomocowe powstają w kontekście sytuacji politycznej no to, żeby móc powiedzieć my tutaj mam pomagamy i w protestujących przeciwko panga nasz wspólny dom, a ja jestem bardzo zmartwiona sytuacją bardzo zmartwieni są już jest moi argentyńscy współpracownicy na właściwe dominuje takie poczucie bezsilności wobec pewnego rodzaju chaosu i przede wszystkim braku kroków, które prowadziłyby ku jakiemuś rozwiązaniu, jakie mogłoby satysfakcjonować obydwie strony eskalacja konfliktu postępuje no na razie nic nie dostrzegam żadnych znaków, które świadczyłyby o dążeniu do uspokojenia uspokojenia no może za wyjątkiem tych komisji międzynarodowych, które zjeżdżają do Peru i apelują o respektowanie traw człowieka notabene obecny premier jest prawnikiem specjalizującym się w prawach człowieka dziękuję bardzo, prof. Bogumiła Lisowska German z Instytutu etnologii antropologii kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego była państwa moim gościem dziękuję bardzo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NAGŁE ZASTĘPSTWO

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA