REKLAMA

Jak rozmawiać z dziećmi o kryzysie klimatycznym?

Jak z dzieckiem
Data emisji:
2023-01-22 12:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
16:05 min.
Udostępnij:

Rozmówczynią Przemysława Iwańczyka była Maria Roszkowska-Ramos - psycholożka dzieci i młodzieży, psychoterapeutka integracyjna z Centrum Terapii Dialog

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
1241 test cykl jak z dzieckiem niedzielnym magazynie Radia TOK FM jest z nami Maria Szyszkowska Ramos psycholożka dzieci młodzieży psychoterapeutka integracyjna centrum terapii dialog dzień dobry dzień dobry państwu wsłuchiwać się pani naszą rozmowę z cyklu niedzielny obiad tak troszkę tak też padały tam stwierdzenia ust naszego gościa o tym, że to odejście od mięsa powodowana jest nie tylko troską o własne zdrowie także troską o środowisko i też wpływie produkcji tego Rozwiń » mięsa na kryzys klimatyczny z tym wiąże się też naszą rozmowę z dziećmi rozmawiać o kryzysie klimatycznym można połączyć te 2 sprawy także to co mamy na talerzu z tym co dzieje się na świecie co może mieć konsekwencje w przyszłości myślę, że jak najbardziej klimat i to co się dzieje w ogóle w tym procesie klimatycznym obecnie na całym świecie to przecież media pokazują obserwują to przecież dzieci i rodzice myślę, że cały świat to bacznie obserwuje to nowe w ogóle zjawisko tak ochrona środowiska, a patrzenie się na pewne zależności w tym środowisku myślę, że to jest istotne dla młodego człowieka, który też takie informacje ma w internecie tego jest dużo telewizji też z tego dużo co jest moim zdaniem takim ważnym aspektem, żeby tym młodym ludziom pomagać rozumieć co się dzieje w ogóle chcą się środowisko, dlaczego ten kotlet schabowy przez przysłowiowe na talerzu a dlaczego taki ważny musi być powinien być jak to w ogóle wpływa na to czy ten kotleciki ma znaczenie, gdzie jest ten proces hodowania tego kotleta tak trzydziestego tego zwierzęcia, którego później produkujemy kotlety tak, ale problem polega też na tym, że nie moje pokolenie czterdziesto pięćdziesięciolatków zostało wychowane w sposób, w którym raczej tępiono nas poczucie jakiekolwiek sprawczość, czyli mówiąc my, posługując się tym tym przykładem, który pani mówiłem, że ten 1 mój kotlet niewiele znaczy wobec wszechświata prawdziwy czy pani zdaniem młodzi ludzie wkraczający w dorosłość są coraz bardziej świadomi i oni to poczucie sprawczości mają, bo też system edukacji jest inny świat się zmienia systemu edukacji jest inny wiadomą wiadomo jest, że wszystkiego oczywiście nie dowiemy się z mediów tylko jednak ten mechanizm życia, czyli styl życia jest ważne zmiana stylu życia zmiana na taki element postrzegania tego co jest wokół nas ważne no tak jak pan powiedział Nur nie budzenie tej sprawczości i nie unika wykształcenie sprawczości młodego człowieka kiedyś po prostu było troszkę inaczej faktycznie to może nie było takie dla całego systemu edukacyjnego też ważna, ale dzisiaj jest to istotne, bo faktycznie no to co młodzi ludzie widzą to co też widzimy ten klimat faktycznie się zmienia mamy liczne badania, które o tym mówią także gdzieś tam na tym bieguna ten lód topnieje jakiegoś powodu, bo jest oczywiście też zależność powstawania ocieplania się klimatu to tak, jakbyśmy modę, że 65 latkowi mówili słuchaj nasza planeta jest otulona takim specjalnym kocem termicznym teraz muszą tak mu wytłumaczyć oczywiście ich Global zmienia się klimat, ale skąd ten koc termiczny się wziął, którą właśnie m.in. z tego, że jest hodowla zwiększona zmniejszona, że hodowla zwierząt krówek świnek, które na to wpływają, że jest nie wiem więcej pojazdów, które palą więcej tych substancji jak ropa benzyna na szczęście to się zmienia oczywiście edukację to świadomość wpływu środowiska naszego wpływu na to środowisko i tej zależności się zmienia myślę, że to jest strasznie istotne, że młodzi ludzie też uczą się po prostu od rodziców wielu różnych rzeczy, czyli nawyków tak mamy mamy możemy tych wprowadzić taki szerszy temat związany właśnie z nawykami i takiego rozumienia zależności współzależności, że my istniejemy dzięki właśnie temu środowisku, które powinniśmy dbać, bo przecież drzewa posadzimy więcej, że to przecież produkują trochę więcej tego tlenu, tak więc ten koc termiczny nam się trochę rozgrzać, a tak ta wymiana gazowa tłumaczyć dzieciom o wymianie gazowej o wymianie różnych substancji chemicznych w glebie, że to jest ważne, a wszystko wszystko zaczyna się od edukacji szedł tak regule w domu nie pani psycholożką, więc nieco prowokująco będę pytał o od 2 kwestię u nas jeśli mówi się o kryzysie klimatycznym to to z reguły mówi się w kategorii groźby niż do takiej takiego przekazywania podstawowych danych, które ubogaca świadomość młodego człowieka z drugiej strony też mówimy o tym, żeby nie wpędzać najmłodszych traumy tego, że być może będą pierwszymi poszkodowanymi skutków kryzysu klimatycznego krótko mówiąc najdotkliwiej to odczują, bo wprowadzać nie wiem 56 dziesięciolatka stan permanentnego strachu też chyba nie jest dobrym rozwiązaniem tak jak najbardziej się z panem zgadzam pierwsze co chyba bym czy powinnam jakoś szerzej powiedzieć o tym to jest fakt rozumienia wieku rozwojowego dziecka wiadomą rzeczą jest, że pięcio cztero czy sześciolatek no pewnych rzeczy związanych z treścią dotyczącą lęku wprowadzenia lęku obozie katastrofa Matko coś tam się zadzieje koniec świata wszyscy po robi no różne tam rzeczy w tej telewizji w internecie można zobaczyć, ale taki 56 latek on jeszcze nie będzie się skupiał na tych aspektach na tych hasłach on będzie czuł będzie słyszał coś co dorośli, o czym dorośli rozmawiają natomiast taki maluch jeszcze będzie obserwował raczej rodzica jak on NATO reaguję, bo to jest ważne małe dzieci może nie rozumiała jeszcze pojęcia katastrofa śmierć globalna zagłada tak jeszcze tego pojęcia tak nie rozmieniają mówiąc młodzieżowym językiem, ale rodzić już, tak więc to rodzić powinien usiąść w takim dzieckiem np. porozmawiać chwilę zapytać czy coś słyszał czy coś z tego rozumie, a Jeślinie to nie poruszać nie pogłębiać tak mocno tego tematu faktycznie przed dziecko dramatyzował w jaki sposób, ale już starsze dzieci takie w wieku szkolnym ona już przeżywają pewne słowa, czyli przeżywają również emocje jest takim 10 czy 1213 latki, ponieważ ten system postrzegania rzeczywistości trochę bardziej dojrzały, więc więcej większy jest ten zasób rozumienia różnych słów, więc już można tutaj o tym porozmawiać myślę, że zadaniem rodziców, ale też zadaniem szkoły jest w ogóle rozmawianie właśnie takim katastroficznym języku, który jest, jakby elementem no mediów tak mówienia o tym jest tego bardzo dużo, więc myślę, że tutaj na na tym polu rodzice nauczyciele powinni się wykazać taką empatią, ale też w wciągnięcie tego młodego człowieka do rozmowy dla dyskusji chociażby czy pani zdaniem kryzys klimatyczny jego konsekwencje są wystarczająco komunikowane w programie szkolnym nie, a może w ogóle nie są odnotowywane jest to tylko wyłącznie intencje nauczyciela by przekazać wiadomości na ten temat były podstawy programowej próżno czegokolwiek szukać nie uważa się tego za mało są takie zjawiska tematyczne jak lekcja wychowawcza czy pójście tą za czy pójście do jakiegoś pewnie parku, ale są dyscypliny tak jak geografia geologia, które powinny komunikować to do dosadnego, opierając się już na charakterystycznych dla danej dyscypliny terminach tak tylko, że dzieci uczą się na podstawie doświadczeń terminy tutaj niewiele mogą nam pomóc oczywiście one są ważne, ale dziecko generalnie uczy się na podstawie doświadczeń jeśli szkoła czy Niewiem miejsce, gdzie dziecko jest redukowane no np. nie miałoby jakiś fajny ogródek nie wiem jakąś fajną szklarnie cokolwiek co jest związane właśnie z pracą z takim elementem zasadzenia czegoś nie wiem sałaty marchewki rzodkiewki do czegoś to przecież służy tak czy jakiegoś drzewa są takie akcje słyszałam i obserwuje też te elementy związane z taką edukacją szkolną sadzą nauczyciele z dziećmi te drzewa, ale to są takie zrywy to powinno być nieustanne ciągłe, czyli takie dbanie o to drzewo przez cały rok tak naprawdę dbanie o to grządki dbanie o ten mechanizm współzależności Zieja to później zjadam tę sałatę czy rzeczy rzodkiewka jak to na mnie wpływa tak, że to jest taki dla mnie byłoby to takie ciekawe, jakby mogło to wyglądać w ogóle w szkole nowe programy rozbudowywać po prostu tworzyć w ogóle całe takie sieci połączeń z innymi szkołami liczy już z tego, że zabierzemy dziecko do Niewiem jakiegoś parku, gdzie nie wiem hodowlane są jakieś roślinki dziecko musi uczyć poprzez doświadczenie dbać o te rośliny rozumieć, dlaczego sadzimy, jaka jest zależność czym karmić czy nie podlewać to uczy wrażliwości dziecka na naturę, która na otarcie pani odwoła się do takiego przykładu kołderki dobrze pamiętam jak kot erki z rynkiem takiego ocieplenia od osób o gospodarce nad naszą planetą a gdzie widzi ten moment, od którego należałoby zacząć rozmawiać z dziećmi czy jakaś cezura, która właśnie ze względu na psychologiczny rozwój dzieci pozwala już komunikować takie sprawy już bardzo wcześnie od bardzo wczesnych lat w zasadzie i okresu życia dziecka można dziecko wprowadzać w takie rozumienie przyrody jak przyroda działa rodzice zabierają dzieci do parku do lasu do różnych miejsc pokazywanie jak działa w ogóle kopiec mrówek np. jak mrówki budują sobie ten dom, dlaczego one budują ten dom dla co, dlaczego ten ruski w ogóle w tym lesie są takie ważne, dlaczego nie warto jest powrót niczego kupić i specyfiki, które tak ministerstwo w tym roku tak np. dlaczego segregacja śmieci jest ważna tak ten mechanizm segregowania rozumienia czy plastik szkło papier, dlaczego nie wolno wyrzucać śmieci w lesie, dlaczego sadzimy drzewa, dlaczego więc są komunikaty, że nie nie powinni mieć tak dużo mięsa np. może te krówki jednak coś tam coś produkują złość dzieci zabiera dzieci do różnych miejsc nie słuchają trochę w tym natury nich słyszą jak szyszki spadają jak wiewiórki dbają o swoje gniazdka niech karmią te wiewiórki różnymi orzeszkami niż obcując z tą przyrodą przecież to wszystko jest po coś uwrażliwia my trochę te nasze dzieci od małego od maluszka uczmy, że ta przyroda, w której żyjemy to dzięki tej przy rodzimy żyjemy oddychamy rośniemy mamy JUD przecież musimy też pomyśleć o tych Pszczółka, które gdzieś tam przecież latają i zdobywają przecież ten nektar co to są opryski tak po co sypiemy po co rolnicy rolnicy są, którzy używają są rolnicy, którzy nie używają takie malutkie kolorowe granulki po co to jest, że to właśnie, w którym owadom szkodzi, że nie musimy tego robić możemy żyć w sposób ekologiczny oczywiście to nie jest łatwa wprowadzenie tego dla takiego elementu systemu całościowego jeśli chodzi o dorosłych to jest taki proces trwającym smutny to robimy już, ale uczenie dzieci uwrażliwianie ich to przecież są przyszli przyszli dorośli oni też być może będą właśnie w tym procesie tworzenia dalszego lepszego życia lepszego świata lepszy przyrodę Nico Ros więcej może prędzej potencjalny dziadek widzę w tym pewien wytrych zawsze można wypić, odmawiając dziecku zakupu nowej zabawki plastikowe zabawki przecież to wpływa źle na środowisko oczywiście, że można to wszystko zależy od tego jak do tego podejdziemy czy chcemy kupić dziecku plastikową zabawkę tylko, dlatego że on chce tę zabawkę czy możemy co dziecko po prostu jakoś nauczyć tego poszanowania, że ta zabawka plastikowa ją zużyjemy i co dalej się stanie z tą zabawką tak będziemy tę zabawkę umieścimy ją umieścimy na strychu czy rzeczy wyrzucimy nie wiem do śmietnika czy ona będzie podlegała jakiemuś recyklingowi tak takie pojęcia są ważne, żeby też pokazywać dziecku okej mogę kupić coś tak, ale co później się z nią stanie, żeby też zadbać o ten proces no tych przedmiotów którymi się przecież otaczam w języku korporacyjnym takie pojęcie będzie Marta czy jest pani w stanie wskazać taki jeśli chodzi o nie wiem, która Europy zachodniej skodę powinniśmy czerpać przykład jeśli chodzi o komunikowanie młodym ludziom spraw ekologii spraw kryzysu klimatycznego wszystko wszystkiego tego, o czym mówimy o naszej rozmowy jest PIT to powiedzieć od kogo mogą no może można w ogóle brać taki przykład przepraszam tak jak żelazna kurtyna w latach noszą lat osiemdziesiątych dziewięćdziesiątych rozdzielała 22 światy 2 porządki polityczne, ale też gospodarcze tak myślę, że ta świadomość ekologiczna też jest zupełnie innych miejscach ze względu na ten na ten podział jeśli chodzi o takie no bardziej socjologiczna czy bardziej powiedziałabym społeczna rozumienie tego podziału, którym pan tutaj mówi, bo też jest taki element ważne myślę, że powinniśmy podglądać przede wszystkim te kraje, które odchodzą właśnie od takich zasobów jak ropa jak węgiel powinniśmy skupić się na tych krajach czy miejscach na świecie, gdzie właśnie ten element energii odnawialnej jak to działa, dlaczego to jest takie ważne, żeby to wprowadzać do w naszym kraju, żeby to troszeczkę wzmacniać też w tym od pokoleń, że ten mechanizm jest ważne dziękuję panie bardzo rozmowę z ubolewaniem stwierdzam, że do dobry mieliśmy do końca z tych 1257 na zegarach była z nami Maria Roszkowska Ramus ze schowka dzieci młodzieży psychoterapeutka integracyjna z centrum terapii dialog panie widzę dziękuję bardzo, docenia w naszych słuchaczy zaproszony teraz na informacje Radia TOK FM po nich godzinny cykl życia zdrowia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: JAK Z DZIECKIEM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA