dzień dobry Cezary łasiczka witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie na dzisiejszy program Owczarek można powiedzieć wydanie specjalne albo święto dzisiaj w programie, albowiem pojawiła się już dawno niewidziana można powiedzieć, że właściwie przyleciała prosto z Brazylii niemalże tylko na program pani dr Renata Siuda-Ambroziak Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu stanu Rio de Janeiro dzień dobry dzień dobry witam serdecznie pana redaktora
Rozwiń »
witam serdecznie naszych słuchaczy od razu powiem przeto boja dzisiaj dzisiejsza obecność takiego tłumaczyłam co w pewnym sensie cud cud oczywiście pani doktor już miało mnie tu nie być tak miałam wylecieć cieszącego okazało się, że w, że można troszkę zostać, więc tak to obrazi się dzieje jakieś wybory były podobno wszystkim podawały wyniki no nie wszystkim, ale to panie redaktorze nikt nie jest także się wszystkim podobają wyniki zna pan taki kraj może u nas tak jak po wojnie czasami dyskusji są wszystkim od od Edyty referendów prawda wyborów w bywały takie prawo bywały z tego co pamiętam takie statystyki, że 90 parę procent popiera Plaza wcześniej czwartą partię rządzącą, ale są oczywiście sytuacje wyjątkowe, które świadczą o pewnej patologii życia politycznego, więc nikt nie ma także się wszystkim podoba natomiast zgłosi kończy na memach zgrzytanie zębów i ja, że ta zgoda na zawsze historycznie te taka trauma stawia swoje mocne tutaj problemy, ale zdrowotne, ale w przypadku Brazylii to coś ciekawe w chwili obecnej to jest to się w Brazylii się bardzo ładnie podzieliła praktycznie na pół prawda, że to jest także były prezydent, że są Watsona zdobył prawie 50%, a obecnie urzędujący prezydent Lula, który objął władzę w w styczniu troszeczkę ponad 50%, ale naprawdę minimalnie ponad 50% ten podział jest bardzo widoczne osie w różnych sytuacjach przejawia nie tylko w kongresie w życiu politycznym prawda w dyskusjach jak tam medialnych, ale też w rodzinach prawda w instytucjach różnego rodzaju to ten podział jest bardzo widoczny rzeczywiście, ale każdy rodzinie każdy może sobie wybrać, jakim jest także tam nie wiem starsze pokolenie no wie pan to zależy pewnie od rodzinnych i chcę ten z Herthy zależy od rodziny ja mam wielu przyjaciół, którzy bardzo narzekają na tę sytuację, że że no troszeczkę trudniej jest tym rozmawiać np. rodzeństwa, a panią jak sala wreszcie zrozumieć Polskę od potrzeb papież tym akurat z podziałem straszliwie nie podnieca znaczy ja uważam, że sytuacja Brazylii nie jest sytuacją wyjątkową no Brazylia soczyście na tych pierwszych stronach gazet od 8stycznia ze względu na na ten no niesłychane w sumie atak na wszystkim zniszczenia może dziecko wejście ludzi, ale zniszczenia, które miały miejsce w kongresie i w innych punkt w budynkach użyteczności publicznej w Pałacu Prezydenckim w budynku Sądu Najwyższego sądu federalnego w co się oczywiście nie powinno było zdarzyć to jest generalnie demokracja w Brazylii ma się dobrze jest tak bardzo partycypacja na bardzo oddolna moim zdaniem, jeżeli ludzie wychodzą na ulicach na ulice wyrażają swoje niezadowolenie robią to w sposób pokojowy to tylko dobrze świadczy to znaczy, że reagują, że nie boją tak to bardzo dobrze świadczy o tym jak działa demokracja ten kraj też moje osobiste stanie no i jeszcze tego też nie boje w środkach cudownie to doskonała informacja tymczasem w, kiedy pani nie było w Polsce to pojawiały się różne niepokojące nurty albo trendy jednym z nich jest spadek zainteresowania części społeczeństwa kościołem katolickim mi mniejszy uczestnictwo w mszach świętych albo przyjmowania komunii no pewnie niektórzy biskupi zastanawiają się co dalej co to właściwie oznacza dla no i utrzymania podtrzymania tak wielkie jednak machiny no ale pani ze swoimi doświadczeniami brazylijskimi może powiedzieć drodzy biskupi jak co trzeba wejść do polityki w ojej no to muzeum oraz co wcale z nich należy dana grupa no rzeczywiście tak rzeczywiście wprost nie jest to nic nadzwyczajnego myślę że, ale to chyba w ogóle nie jest nic nadzwyczajnego Brazylia jest dobrym przykładem jednym z wielu no pamiętajmy o tym, że Ross rozwoju rozmawiamy o kościele katolickim w temacie to co do tak tak zaczął marudzić, że zdolność do Petera zdalnych Angelica generalnie przywódców religijnych w polityce brazylijskiej w temat bardzo ciekaw jest oczywiste myślę, że Brazylia jest tutaj bardzo dobrym polami, kto to do badań, bo tak naprawdę te niezależnie czy może zacznijmy od tego obrazu jest nadal krajem w większości chrześcijańskim i większości katolickim tak, mimo że te statystyki spadają regularnie od momentu, kiedy odbywają się takie co dekadę badania spisy z PiS wszystkich Brazylijczyków z różnego rodzaju pytaniami, które mają przedstawić taką bardzo szeroką panoramę tego co się dzieje w brazylijskim społeczeństwie oficjalna afiliacji ja, którą Brazylijczycy podają w tych wpisach rzeczywiście jest coraz mniej katolicka naczelna spadła na przestrzeni tak naprawdę 60 lat 70 prawie co w tym roku odbywa kolejny spis ze względu na pandemię pandemiczne opóźnienie on się zwykle odbywały tak w taki okrągłych datach praca czy na początku jednocześnie na końcu dekady powinien się odbyć 2020 odbywa się teraz, że ten spadek formalnej takiej oficjalnej afiliacji deklarowanej afiliacji spada tak on w tym w w ostatnim spisie wyniósł 64% reszta ponad 64% no i ten oficjalny no to był oficjalny spadek powyżej 30% tak zaczynaliśmy od ponad 90 gdzieś tam w latach pięćdziesiątych w UE, czyli tak z 1 strony jest ten spadek z drugiej strony musimy pamiętać czy Brazylia w zasadzie zawsze tak naprawdę też w swojej historii jeszcze jako kraj kolonialny później jako Republika prawda od 1800 osiemdziesiątego dziewiątego roku w miała w swojej historii politycznej i sporów politycznych życia politycznego w ogóle w życiu publicznym w bardzo silną obecność kościoła katolickiego tak no bo pamiętajmy o tym, że w czasie wczasach kolonialnych to było prawo patronatu, które dawało z 1 strony Kościołowi katolickiemu w pewnym sensie monopol religijne na terenie protokole nie są one przez Portugalczyków w z drugiej strony co oznaczało oznaczało bardzo takie silne więzy pomiędzy przedstawicielami kościoła przedstawicielami koron, dlaczego dlatego, że to Korona portugalska miała dbać za zgodą papieża o chrystianizacji ewangelizację nowego świata na tym swoim terenie w związku z tym np. król powoływał erygował parafię erygował biskupstwa powoływał biskupów ściąga Dziesięciny na potrzeby ewangelizacji, czyli miał od papieża tak naprawdę wolną rękę w zarządzaniu kościołem de facto co to oznacza oznaczało, że król w zasadzie stał na czele kościoła tak kolonialnej Brazylijki realizmu dokładnie tak to można rzeczywiście troszeczkę porównać tak do modelu brytyjskiego no oczywiście po po to, powodowało musiało po powodować różnego rodzaju problemy w ale z drugiej strony tak jak mówię bardzo zacieśnia współpracę pomiędzy kościołem instytucjonalnym, a królem, a administracją powiedzmy króla Portugali no bo jeżeli biskupi byli powoływani przez króla no to wiadomo rząd powoływał ludzi sobie, w którym się doktor miał zaufanie, z którymi dobrze współpracował później no mamy sytuację taką, że no co prawda bardzo wielu przedstawicieli kościoła opowiedziało się za republiką popierało tak naprawdę popierało później też, że wcześniej wcześniej w 18002002. roku po popierało też o niepodległość Brazylii, czyli de facto opowiedziało się przeciwko koronie portugalskiej, ale jednocześnie zrobiło to tylko wyłącznie, dlatego że była już nakreślona droga to znaczy niepodległość Brazylii została praktycznie bezkrwawo wynegocjowana w ten sposób, że syn urzędującego króla Portugalii miał objąć tą sprawą w Lipsku są oni poparli wiedząc, że to właściwie za dużo nie zmienia to znaczy pozostajemy w ramach tej samej monarchy pozostajemy w pełnym bezpieczeństwie takim politycznym gospodarczym organizacyjnym no i później mamy właściwie pierwszy taki dysonans powiedzmy z władzą jeśli chodzi o politykę i kościół no to jest w momencie, kiedy dochodzi do takich tendencji Romani zacytujmy w kościele w brazylijskim na początku dziewiętnastego wieku po pierwszym soborze i na początku 7 dwudziestego wieku po pierwszym soborze i w taki silnie są krytyczne katolicyzm brazylijski, w którym różnego rodzaju wpływ religijny właściwie dowolnie mieszały się przez kilka wieków no chociażby ze względu na to, że w ten kościół był niedoinwestowany wiadomo że, czyli król nim król decyduje o tym w jaki sposób on działa ściąga Dziesięciny nie zawsze 10 tak jest relokowanych ta na cele kościoła w związku z tym czym w tym kościół był taki bardzo, że w bardzo oddolny popularne, ale jednocześnie szalenie krytyczny no i oczywiście okazało się, że należy go próbować jakoś tam oczyszczać zwrócić się w stronę Watykanu może ściślej współpracować pojawiła się akcja katolicka pojawiły jakieś takie tendencje do tego, żeby się oprzeć na elitach intelektualizm Zobacz, a później no już mamy rok sześćdziesiąty ósmy wejście de facto kościoła formie teologii wyzwolenia bardzo intensywne wejście polityczny do tego wątku dalszej części powrócimy po informacjach pani dr Renata Siuda-Ambroziak Uniwersytet warszawski oraz Uniwersytet stanu Rio de Janeiro w studiu informację o dziesiątej 20 wspominałem po informacjach wracamy moment pani dr Renata Siuda-Ambroziak Uniwersytet warszawski oraz Uniwersytet stanu Rio de Janeiro, chociaż po portugalsku jakoś ładnie wygląda hit dziennych i właśnie nigdy nie trafił już to drogę w świat nie powiedzieli nie trafiłby pan na pewno zgłoszę Brazylijczycy w ogóle uwielbiają jak się mówi po ich z nawet jak się stara mówić ich języku i tak nastawiają uszu naprawdę są cudownymi słuchaczami cudownymi interpretatora mi tego tej Portugalczycy obcokrajowców także to naród bardzo otwarty, który bardzo pomaga jak ktoś chce się nauczyć języka to naprawdę te są cudowni cierpliwi w kiedyś także na marginesie dodam spotkałem dawno temu para Kanadyjczyków i zapytałem, skąd są dziś są from aria o wiatr jest jakiś duży miasto to jest View stolica wie, a Ottawa, a tak, więc to sami w wymowa lokalnej ludności może nas na 0 licz no tak, ale tutaj tutaj Brazylia nie jest wyjątkiem, dlatego że Brazylijczycy często między sobą tak regionalnie mogą mieć jakiś problem, żeby się dogadać chociażby ze względu na na słownictwo, które jest zupełnie nieznane np. gdzieś tam na południu podam taki fajny przykład Santa Catalina z miasta ze stolicy Santa Catalina Floriana polis ono było zasiedlone początkowo przez ludność z Azorów no jej ludność za wzorów miała taki w swoje własne Bretta dialekt, ponieważ to byli w większości rybacy, więc tam jest mnóstwo takich elementów związanych w ogóle z rybołówstwem z rybactwem używają na co dzień zwrotu, w których w ogóle nigdzie indziej imprezy lin po prostu ludzie nie wiedzą, o czym się, o czym się mówi jest taki ładny wyraz, który uwielbia Mandiant, która oznacza takiego właśnie lekkoducha, ale nie uszka troszkę takiego migranta trafna kogoś, kto generalnie nie bardzo lubi robić to co do niego należy takie krytyczne, ale z przymrużeniem oka określenie tego w Brazylii nigdzie indziej nikt nie zrozumie, chyba że stamtąd pochodzi, a teraz proszę słuchaczki słuchaczy Radia już co już wszystko wiedzy wszystko, a wracamy do kościoła katolickiego, który no właśnie by lata sześćdziesiąte teologia wyzwolenia koniec lat sześćdziesiątych, bo tak naprawdę oficjalnie początek teologii wyzwolenia to 60 ósmy, ale tak naprawdę, chociaż ci pierwsi ojcowie teologii wyzwolenia nie pochodzili z Brazylii pana boli ani pasma na ringu Gustavo Gutierrez to Brazylia stała się takim właściwie najważniejszą glebą najważniejszym terenem do rozwoju tej teologii wyzwolenia i w najpełniejszy sposób tak naprawdę wdrożyła ją zaimplementowana no chociażby te budowa prawda olbrzymiej liczby wspólnot podstawowych no też to co później jak prawica kościelna nazywała indoktrynację polityczną upraw ubogich pamiętajmy, że działam drugi Jantar większy ruch Jan Paweł II może nie największe, bo na pewno teologia wyzwolenia miała bardzo wielu wrogów, więc to trudno powiedzieć, żeby pani, że byli papież Jan Paweł II był największym, ale oczywiście musimy to patrzeć na okulary, przez które on postrzegał teologii wyzwolenia pamiętajmy o tym, że Jan Paweł II był papieżem zza żelaznej kurtyny tak był papieżem, który sam na własnej skórze odczuć czym był komunizm w związku z tym dla niego wszelkiego rodzaju takie doktrynalne po prób doktrynalnego powiązania komunizmu marksizmu z w z doktryną katolicką po prostu nie tylko nie miały sensu, ale były postrzegane jako olbrzymie zagrożenie dla dla katolicyzmu i tu jakby też no trzeba konsul rozumie czytany przez konkurencję no w rzeczywiście są to istnieje to organizacja ma wrażenie Unii zmarł jak jak po miejscach bardzo fajna książka, która to bardzo ciekawie tłumaczy Marcina kuli religie podobna komunizm, w którym w, której on właśnie dokładnie to tłumaczy czy macie konflikt pomiędzy komunizmem, a zinstytucjonalizowany kościołem, że nie tylko katolickim jakimkolwiek w zasadzie kwoty to tym, że nos są to rzeczywiście konkurencji tak do powiedzmy rzędu dusz fakty każdy chce tak naprawdę zawłaszczyć całkowicie, ale w Ameryce Łacińskiej pamiętajmy, że było tego właśnie wyjątki tak, dlatego że kościół katolicki od lata siedemdziesiąte lata osiemdziesiąte no nie więcej to powiedzmy początków lat dziewięćdziesiątych w żył teologią wyzwalania lewicową teologią wyzwolenia prawda mieliśmy tam do czynienia z ruchami partyzanckimi mieliśmy do czynienia z księżmi z karabinami mieliśmy do czynienia z takim bardzo żywym oddolnym zaangażowaniu przedstawicieli kościoła katolickiego na różnych szczeblach no bo mieliśmy nie tylko czerwonych biskupów tzw. halę mieliśmy w mieliśmy również właśnie księży czy zakonników, którzy wychodzili ze swoich zakonów i prawda szli w lód, a czy znajdzie tam co do miasteczka jest na zdąży różnie kończyło zaletą, bo też bardzo często kończyło tym, że już tego ludu nie wracali prawda, czyli czy tam zrzucali sutannę, że bili się itd. tak dalej ale, ale rzeczywiście to zjawisko było bardzo rozpowszechnione no i to zresztą nie tylko obrazy jak popatrzymy, gdzie indziej Nikaragua prawda no przy rządzie Ortegi byli byli księża po prostu też wnęce jak teraz oficjalnie tych nie wiem tego nie wiem w każdym w każdym razie tout, jakby wracając do tego to powiązanie bardzo ścisłe czy na zasadzie współpracy czy to na zasadzie ostrej konkurencji pomiędzy religią zinstytucjonalizowana, a światem politycznym właściwie zawsze istniało takie tutaj byłoby rzeczywiście z nieprawdą, gdybyśmy starali się w jakikolwiek sposób te światy od siebie odizolować no dobrze, ale mówiąc o właśnie dotychczas 6 z zmieniły rozumie że, że onegdaj nie było dawniej nie było możliwości demokratycznego zdobywania władzy albo nie aż tak wielkie, więc ruszanie lud był jedną z możliwości wpływania na rzeczywistość, ale czasy się zmienił i teraz z Brazylii przywódcą religijnym i z powodzeniem startują w wyborach w no tak, ale tutaj, toteż jest w zasadzie takie pytanie bardzo dobre pytać tych, które często często się pojawia często mi zadawane bardzo często odnosi się do takiej nowej fali i te brazylijskiego chrześcijaństwa, która jest związana z ruchami Penta Costa innymi kościołami pęta ustalonymi czyny objęte ustalanymi chodzi o oczy się zielonoświątkowców czy taka no najnowsza fala protestantyzm bardzo popularne coraz bardziej popularna zresztą w całej Ameryce Łacińskiej Brazylia znowu jest takim świetnym tu efekty te poligonem do badań, bo chyba najbardziej popularne w Brazylii i rzeczywiście kościoły zielonoświątkowy bardzo intensywnie rozwijają się w Brazylii mniej więcej od lat siedemdziesiątych i w, kiedy powstały takie pismo kultowej już dziś nic dyskusję, które istnieją w tym momencie już na całym świecie tak, czyli w wielkim sukcesem eksportowały tak swoje swoją doktrynę swój sposób działania różne miejsca na świecie różne kultury i oni rzeczywiście od samego początku bardzo silnie inwestowali taką swoją obecność poza poza religijną, czyli np. inwestowali w media radio o telewizja własna później, kiedy pojawiło się oczywiście media społecznościowe to ta aktywność też przejawiała się jak najbardziej na tym na tym polu i nadal się przejawia no i w pewnym momencie okazało się że, żeby m.in. po to, żeby tego wszystkiego bronić, ale też rzecz, żeby zapewnić czy wartości 1 spraw tak tuje oczywiście tego nie neguje, że ta rozmowa ten dyskurs o wartościach jest bardzo ważnym elementem i istnienia choćby partii politycznych, które były zakładane przez kościoły Eupen tego stale to jest sytuacja przykład partii Republikańskiej w Brazylii tracą czas bardzo dobrze ma, ale też, jakby w ogóle obecności i takiej Ewangelii kard Nycz w życiu publicznym np. no warto tutaj wspomnieć, że w chwili obecnej od praktycznie 3 dekad już w brazylijskim kongresie istnieje tzw. loża ewangelikalnych tak pan kawę Zielke i to są to są ludzie związani z kościołami zielonoświątkowy ni bardzo często biskupi tych kościołów tak pastorowi biskupi, którzy tę swoją agendę w ten sposób realizują zaczął się trzymają razem głosują z reguły razem to jest bardzo często potężne polityczne traktach, która składa się tam nie w Senacie powiedzmy z kilkunastu czy w porywach kilkudziesięciu senatorów w kongresie tak samo, więc to jest taki już języczek uwagi bardzo często trzeba z nimi po prostu negocjować różne sprawy oni nie wszystko się muszą zgodzić, ale pamiętajmy też w Brazylii to samo dotyczy również katolickich księży czy przedstawicieli oficjalnych hierarchii katolickiej, dlatego że katoliccy księża również wchodzą no chodź właśnie dokładnie od czasów teologii wyzwolenia w politykę i są księża, którzy są jednocześnie przedstawicielami właśnie w kongresie są księża, którzy są sprawują np. funkcje publiczne są efektami są ławnika ami tak dalej tak dalej jest sytuacja dla nas jeszcze jak oficjalnie rzeczywiście niedopuszczalne nieznana w Polsce, ale w Brazylii jak najbardziej na porządku dziennym powrócił do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM pani dr Renata Siuda-Ambroziak Uniwersytet warszawski oraz Uniwersytet stanu chyba żadnej rów jest studio formacja tysiące 40 w czarne jak pani dr Renata Siuda-Ambroziak Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu stanu Rio de Janeiro pan coraz lepszą polską Louie usług polskich w rozmawiamy na temat brazylijskie, ale właśnie fascynujące jest to, że tam gry wśród Rywin biorą udział w polityce, ale źle się też ważnym wątkiem jest to, że trudno zrozumieć Brazylii bez tego elementu Religi w zasadzie jestem pewna po wielu wielu latach badań na miejscu ono pojawia tak naprawdę wraz z nią zajmuje się właśnie 30 lat już niema takiej możliwości, żeby Brazylia zrozumieć nie rozumieją nie dotknął wsie tej sfery religijnej, która z prasy jest szalenie ważna bardzo widoczna i w dużym stopniu rzeczywiście determinuje wybory ludzi w tym np. chociażby w sferze politycznej po bardzo często właśnie wybiera się kogoś presja nie jest wyjątkiem w wybory polityczne bardzo często są determinowane czy obecnością liderów Promna religijnych, którzy mają mogą mieć wpływ mogą mieć wpływ duże na decyzję ludzi m.in. podczas wyborów prawda w głosowaniach, ale też pewne powiedzmy doktryny pewien z cel życia pana filozofia życia związana protez religii z kwestiami religijnymi niezależnie od tego czy mówimy o formalnej oficjalnej afiliacji religijnej czy też o tym co ktoś uważa za istotne co wybiera sobie co w przypadku Brazylijczyków jest rzeczywiście bardzo popularne co sobie, jakby ściąga z różnych tradycji religijnych z różnych religijnych doktryn, tworząc w pewnym sensie taki swój syn krytyczny religijny Patrzałek trwa czy jak podoba mi się to podoba mi się to podoba mi się to i jakby uważam się za osobę religijną w głęboko religijną, ale niekoniecznie instytucjonalnie przywiązaną do konkretnych liderów religijnych konkretnego kościoła np. tak czyli jakby z 1 strony są takie są i są takie 2 trend z 1 strony Brazylijczycy jako naród taki szalenie wspólnotowy kolektywny, który lubi wspólne przedsięwzięcia, który lubi być razem i potrzebuje właśnie tej wspólnoty tak, czyli potrzebuje tego, że te spotykać, żeby razem robić różne rzeczy np. również razem modlić prawda, ale z drugiej strony też oni są szalenie liberalni co znaczy w Brazylii trudno jest trudno jest doprowadzić do tego, żeby ludzie w sposób bardzo ścisły przestrzegali nakazów zakazów uznali jakąś doktrynę obowiązującą Brazylijczycy bardzo często jak wychodzą z takiej prostej drogi, korzystając innych opcji, które mogą uznać za przydatne w danym momencie życia i tutaj jakby czekamy jest to, że Brazylijczycy taką istotną cechą rozliczy w tej sferze religii jest np. podwójna albo taka wielokrotna afiliacje religii inaczej np. katolik może być jednocześnie wyznawcą każdą źle nawet w zasadzie powinien wyznawca Kanadą glebę jednoczesnych katolik na Nobla z pozostałości afrykańskich niewolników wizją starości, bo Unia afrykańska Acta Acta Ross religia tak o korzeniach afrykańskich Unia niejedyna tak w Brazylii istnieje bardzo wiele nie tylko odłamów handlu w tle, ale właśnie religii kultów pochodzenia afrykańskiego TSKN Kanton Lema Kuba to jest w pewnym sensie banda, chociaż banda jest już takim lokalnym brazylijskim wytworami w sumie dosyć nowoczesnym łączącym w sobie bardzo krytycznie cechy kultu afrykańskiego spirytyzmu, a może już, a kupa maku jest w zasadzie z łóżek porodowych opcje są w aktach asysty makowe jest charakterystyczne w ogóle dla stanowić żadnej Roux i ona dużym stopniu jest kojarzona przez miejskie każdą źle z z białą, ale czarną magią tak, czyli tam są elementy idealnie i tych taktykę, ale też proszę pamiętać też tak jak ja widzę ten błysk w pana oku panie redaktorze natomiast ja zawsze ostrzegam czy studentów, którym się tak właśnie oko błyszczy jak to jak to przez pana przypadku szef w sferze religijnej to nie jest tylko także, że to jest cudowne arcyciekawe i trzeba oczywiście wszystko schodzi z butami, bo trzeba też sobie zdawać sprawę z tego, że to jest jednak sfera szalenie skomplikowana i im może być również niebezpieczne dla osób, które z tak po prostu nieprzygotowane tak jest chociażby z kultami opętania prawda School no to nie jest także to są jednak kwestie sacrum kwestie nadprzyrodzone niezależnie od tego, jakiej religii mówimy prawdę ona wykracza dno samej definicji religia widziałem parę włącznie z Bondem miał co dziś w oczy pani mówi inny, ale tu chcę, bo to jest jest bardzo ważne panie redaktorze mamy ideologię ta, która się opiera o kwestie PEC ziemskie nasze lokalne i religie, jakby rozgraniczenie tych 2 spraw no właśnie polega na tym, że religia jednak dotyka sacrum kwestii nadprzyrodzonych transcendencji to jest podstawowa różnica, więc jeżeli my nie jesteśmy do tego przygotowani jeśli podchodzimy do tego z szacunkiem, ale jednocześnie nie potrafimy się o 3 dzieli od izolować na pewnym poziomie tego co oglądamy coś rośnie jak kończy Jan np. prowadziła badania z różnymi w różnych sytuacjach prawda różne religie różne kulty, ale ja osobiście jestem katoliczką jak chce czy rozgranicza pole badawcze od mojego życia religijnego co nie zawsze jest proste dlatego, że to jest sfera, która jest szalenie atrakcyjna szalenie pociągające tych, które pani, a odpowiada jak chyba Dołęgi Mostowicza w karierze Nikodema Dyzmy tam jedno z bodaj zrobione mówi pan panie prezesie warunkiem białej czarnej magii w myśl wysiłki ja proszę panie to katolik, a właśnie chcę też pytanie właściwie te mniej, ale tutaj mówi rzeczywiście ja widziałam już takie różne Protas historię że, że prawda no ludzie idą uczestniczył, a chcą uczestniczyć w czymś prawda zobaczyć tak dalej tak dalej później, jakby w wchodzą z butami bez przygotowania w te sytuacje, które ich przerastają prawda mentalnie czy nagle dochodzi do jakichś sytuacji zupełnie niekontrolowanych transu i to znaczy dla badacza jest to bardzo źle, bo ja mam obserwowali chłodu nigdy nie byłem tak dokładnie tak i chłodnym okiem ocenia również swoją własną jak instytucje tak, do której ja oficjalnie przynależeć kościół katolicki również staram się oceniać chłodnym okiem tak z 1 strony oczywiście jestem katoliczką, ale z drugiej strony rozgranicza to co jest żywym kościołem to co z kościołem zinstytucjonalizowanej, czyli ja widzę rzeczy dobre i widzę również rzeczy złe tak i jestem w stanie ocenić wyartykułować swoją opis na ten temat moim zdaniem tak powinno być znaczy co innego jest sacrum, a co innego z Profanum tak tutaj w tym pytaniu tak to, jaką mamy ciekawy w Nowicy właśnie, że pan takich Iskierki cały czas w Niemczech efekt, żeby do studia przetrwało tek no dobrze dobrze to strasznie dużo wątków proszę z prostego pytania przywódców religijnych tu taki religijny charakter Brazylii, gdy w fascynujące jest jest podwójna tożsamość religijna, bo od rządu pani mówiła dopytywałem właśnie te o ten też, że można być właśnie wyznawcą każdą, lecz ma Kuby, a jednocześnie katolikiem np. tak czy tak no i musimy pamiętać, że tak naprawdę kult rząd liczą za piątek do tak do tego stopnia, że w niektórych kursach rzeczywiście pochodzenia afrykańskiego to jest także warunkiem uczestnictwa w pewnych rytuałach jest wcześniejsze uczestnictwo we mszy świętej trwa o no natomiast tak bardzo przyjemnych dni to jest oczywiście kwestia PiS w powiecie kwestie nie to jest oczywiście kwestią uczciwości tak tak tak takiego poczucia no też obowiązku sprzedaży by wypełniać, żeby dopełnić rytuału, ale ciekawe jest to, że np. kulty afro brazylijskie on zawsze poniesione zawsze tak naprawdę żyły w cieniu katolicyzmu pewien spot w pewnym sensie to znaczy katolicy tak jak tłumaczyliśmy na początku miał monopol religijne oficjalne frazy i w związku z tym kulty, żeby przetrwać one musiały jakiś sposób zaakceptować prawdę to, że one są pod takim jakby baldachim ten katolicyzm pozwala w pewnym sensie, chociaż czasami oczywiście były oficjalnie zwalczane to też prawda, ale pozwala im istnieć to znaczy przymyka oko wie od tych bardzo głębokich synkretyzm tak czy np. identyfikowaniu Maryi matki Chrystusa boginią są dzisiaj męża prawda czy świętych z konkretnym możliwość, ale zwykłe nadużycie tak, ale z drugiej strony, jakby wymagało po to, żeby w tej swoistej symbiozie istnieć rozwijać się wymagało wzajemnego szacunku do siebie i takie Eko podejścia bardzo sir to znaczy jak ja uznaję tak istnienie pewnej hierarchii w cieniu, której ja, jakby działam tak, czyli tutaj z reguły, chociaż rzeczywiście kościół katolicki bardzo często próbował ograniczać albo był formalnie to było to był formalnie, bo prawa, które wiek sposób ograniczały działanie, ale nieformalnie musimy pamiętać o tym, że te kulty rozwinęło się w Brazylii właśnie, dlatego że kościół katolicki zawsze przy Nikona jest istnienie oko czy w pewnym sensie je po prostu tolerował fanki dlatego one przetrwały do chwili obecnej bardzo dziękuję pani Aleksandra nasza słuchaczka odpowiada, że księżna Rostocka pytała o jej już kolejny wyrok rozwiązana na rzecz kredowe jak mamy Response pewnych słuch od bardzo dziękuję dostał w dobrze pani doktor bardzo dziękuję trzymam kciuki teraz za powrót do Brazylii z tego w ten chłodny Polski do morza co zaś po Lesznie czy znów w Brazylii, ale czasami pada tylko brazylijską zimą, czyli naszym latem i np. w Santa Katarina takim stanie południowym, ale też dosyć wysoki Trwam są góry to tam rzeczywiście czasami jeśli wtedy się ludzie zjeżdżają zewsząd, żeby w tym zimnie tym śniegiem się na 3 prawa jest rzeczywiście duża wkrótce w Polsce go będzie, więc dziś spadnie będziemy się zjeżdżać po 19 i wygląda niestety w pani dr Renata Siuda-Ambroziak Uniwersytetu Warszawskiego oraz jeszcze raz Uniwersytetu stanu w hicie innych właśnie opowiadała o tym co piszczy w brazylijskiej trawie bardzo dziękuję i informację o godzinie jedenasty po informacjach wracamy do programu off czarek
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK
-
21:43 W studio: Tomasz Kolankiewicz
-
-
-
-
22:04 W studio: prof. Hanna Rubinkowska-Anioł
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
22.09.2023 17:40 Wywiad Polityczny13:04 W studio: prof. Sebastian Gajewski
-
-
22.09.2023 23:00 Maciej Zakrocki przedstawia51:58 W studio: prof. Aleksander Smolar , prof. Tomasz Słomka
-
22.09.2023 19:59 Gościnnie: Polityka Insight podcast01:14:14 W studio: Andrzej Gantner , Marek Świerczyński , dr Piotr Łukasiewicz , Sonia Sobczyk-Grygiel
-
22.09.2023 17:20 Wywiad Polityczny12:12 W studio: Wiesław Szczepański
-
-
22.09.2023 18:30 TOK36007:38 W studio: Kamil Syller
-
22.09.2023 19:39 Gościnnie: Polityka Insight podcast16:24 W studio: Kastor Kużelewski
-
22.09.2023 19:20 Lista Przebojów TOK FM09:39
-
-
-
-
-
22.09.2023 18:59 Babel. Rzeczpospolita Multi-Kulti36:32 TYLKO W INTERNECIE
-
22.09.2023 19:40 Codzienny Mag. Motoryzacyjny13:29
-
22.09.2023 18:20 TOK36005:57
-
22.09.2023 21:52 Twój Problem - Moja Sprawa
-
-
22.09.2023 22:00 Interluda53:21 W studio: Artur Paczesny , Grzegorz Dębowski
-
22.09.2023 21:12 Twój Problem - Moja Sprawa
-
-
-
18:11 W studio: dr hab. Elżbieta Korolczuk
-
22.09.2023 20:30 Mikrofon Radia TOK FM15:22 W studio: Maria Libura
-
22.09.2023 20:40 Mikrofon Radia TOK FM13:34 W studio: Draginja Nadażdin
-
-
-
-
-
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL