REKLAMA

Przegląd filmów z okazji 80. rocznicy urodzin Allana Starskiego

Kultura Osobista
Data emisji:
2023-01-23 11:40
Audycja:
W studio:
Czas trwania:
13:34 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska dzisiaj do najbliższego piątku w warszawskim kinie kultura odbędzie się przegląd 4 filmów ze scenografią Allana Starskiego laureata Oscara Cezara wielu innych nagród filmowych znakomity scenograf obchodzi w tym roku osiemdziesiąte urodziny dzisiaj zaszczycił nas swoją obecnością w studiu Radia TOK FM w kulturze osobistej dzień dobry dzień dobry 80 urodziny przydarzyły się panu znienacka no myślę, że nie myślałem o Rozwiń » nich tak bardzo teraz mniej często przypominają wszyscy, ale w sposób sympatyczny także przyjmuje ta ten przegląd, którym mówiłam przed chwilą w kinie kultura zaczyna się od spotkania wokół smugi cienia w reżyserii Andrzeja Wajdy i projekcję filmu roku 71006. to podobno była dla pana bardzo ostra szkoła tak pan się wyraził w jednym z wywiadów znaczy to była myślę, że była to był to jakiś sprawdzian moich moich możliwości scenograficznych, ale też było to wspaniała przygoda, ponieważ po pierwsze to był pierwszy film zażyłem Wajdą ta, w którym je zawsze fascynował jako twórca, którego film oglądałem z zapartym tchem, a pracować z nim zawsze bardzo chciałem to taki film, który mogliśmy nie tylko sobą pracować rozmawiać o filmach o o naszym spojrzeniu w moim spojrzeniu na filmy słucha słucha z zapartym tchem opinii Andrzeja filmach nie tylko jego filmach także to był taki początek przyjaźni artystycznej bym powiedział, a równocześnie film dla mnie bardzo ciężki bo, bo firmy opowiadający historię kapitana żaglowca, który płynie psy w Bangkoku do Singapuru, a zdjęcia były robione w małej części Bangkoku, a w większości w Polsce Bułgarii Gary zbudował port Bangkoku także to dosyć duże wyzwanie robię ten się wspólnie z Teresą Barską scenografem, ale te wszystkie sceny morskie właśnie żaglowiec port to wszystko budowałem poza polską, a równocześnie, pamiętając o o o całej tej historycznej oprawie tego filmu, ale też był to egzotyczny no może teraz Bangkok jest takim miejscem en turystycznym bardzo, ale dla Polaków w siedemdziesiątym szóstym roku to była bardzo odległa kraina, a jeszcze do tego historia osadzona pod koniec dziewiętnastego wieku duże wyzwanie w pewnych Wilka jak było ze scenografią do tego się pan z Wilka do ulubionych filmów Andrzeja panie zawsze mnie to wzruszało poruszało, że powiat dającą pracę ze mną zawsze dawał za przykład pan z Wilka, które nie były tak dużym wyzwaniem dla mnie jak np. Dante chociażby, ale to była taka fajna też w przygodach wspólna, ponieważ stworzyliśmy z takiego opuszczonego jakiegoś małego domku dworek SEK w 20 lat i to dworek, który narusza pewne konwencje, które były przyjęte w Polsce już tej woli zwracam się w stronę przeszłości to znaczy mówię ludzie, którzy budowali dwory rok lub odnawiali zrobili takie białe bardzo szlachetne wnętrza ja chciałem złapać atmosferę życia lat międzywojnia i ten nasz dworek bardzo, że zachwycie w smugę cienia wspominanej o tym co po smugę cienia Andrzej Wajda pisał tak w przedmowie do książki, ale Starski scenograf, której współautorką była Irena Stanisławska od 1976 roku, kiedy powstała Smuga cienia nasza pierwsza wspólna produkcja aż do roku 1999, czyli prac przy adaptacji pana Tadeusza zrealizowaliśmy razem 14 filmów tak różnorodnych jak m.in. człowiek z marmuru z biegiem lat biegiem dni Danutą, czego czak w obrazach tych Allan Starski był nie tylko autorem scenografii, ale pełnym współtwórcą tego co widzowie oglądają na ekranie dlatego powtarzam od lat to są nasze firmy czy pan również miał takie przekonanie o tych naszych firmach, współpracując nie tylko z Wajdą, ale także z Polańskim Agnieszką Holland może ze zmianami wszelkich, że zawsze mówię o tym, że współpraca z Andrzejem Wajdą była czymś dla mnie wyjątkowym zawsze staram być współtwórcą filmu nie tylko z planem, ale nie zawsze mam tak dużo wolności artystycznej inni też tak dużo uwagi, którą Andrzej dawał moim pomysłom nie tylko scenograficzny myśmy często rozmawiali o różnych scenach o o jakie rozegrać, jakie osadzić w konkretnej scenografii czy konkretnie znaczy naturalny to była taka współpraca naprawdę powiedziałbym idealna, ale też wiązał się to z tym, że Andrzej było szalenie plastycznie przygotowane do filmu po pierwsze a drugiego też wspaniałym rysownikiem plastykiem znawcą sztuki światowej także to była zawsze rozmowa z nim była bardzo fascynującej zawsze przynosi jakieś fajne pomyślę w chciałbym, żeby powiedział pan coś więcej to współpracę z Agnieszką Holland pan sam mówi, że to takie jedno z najważniejszych też pana doświadczeń ciekawa jestem co specyficznego ta współpraca na linii wtedy nie tak bardzo częstej, czyli kobieta reżyserka mężczyzna scenograf wniosła pana twórczość ja muszę powiedzieć, że Agnieszka to jednak jest szkoła Wajdy, jakim także, że ta nasza współpraca SA już od początku była ta płaszczyzna współpracy była podobna jak Andrzej ma Agnieszka właśnie też tej szkoły reżyserów, którzy rozmawiają ze współpracownikami ze współtwórcami zawsze szuka najlepszych rozwiązań też scenograficznych powodowało to nasze dosyć gorące dyskusje zawsze co jest bardzo dobry dla filmów, ale akurat z nią udamy się stworzyć 2 bardzo skrajnie różne filmy Europa Europa bardzo lubię to jakieś Agnieszki, który dla mnie jeden z i najlepszy film muszę powiedzieć, bo to jest film o bardzo skomplikowany dramaturgia ma też elementy humoru, chociaż czasowo FIM drugiej wojny światowej później zostałem rzucony na głęboką wodę, bo robię muszę w związku z Arszyn w stanach Zjednoczonych jeszcze do tego na wschodnim Wybrzeżu to nie jest miejsce, gdzie się robić tak częsta w skomplikowane historyczne filmy, ale może być właśnie dzięki rozmowom za Agnieszką dzięki temu, że wspólnie rozmawialiśmy o malarstwie amerykańskim, że wspólnie rozmawialiśmy o koncepcji kolorystycznej filmu, że Agnieszka właśnie zdecydowanie wie co chce firmie osiągnąć to ta współpraca też niewątpliwie jest jedną z tych właśnie takich twórczych realizacji we wspomnianej książce, którą serdecznie zresztą państwu polecam mówił pan o tym, że największą próbą zawodowych umiejętności scenografa jest budowanie scenografii w studiu czasy się zmieniają warunki się zmieniają kino się zmienia, a pan zdania w tej sprawie nie nie zmienił to jest troszkę takie prowokacyjne, bo ja zawsze swoich kolegów namawia do tego, żeby walczyli o to, żeby scenografię budować ja sam wyszedłem ze szkoły właśnie takiej strony scenografia jak pierwsze firmy z Andrzejem poza łączenia przez 3 z marmuru czy żelaza bez znieczulenia to staram się znaleźć obiekty nie mieliśmy budżetów, ale ja wierzę w takie kino, które przyszło do nas z Hollywood jednak kina, które opowiada no może nie opowiada bajek, ale opowiadał o świecie, którego nie ma, a dziś opowiada się tego nie ma najlepiej ten świat zbudować jeszcze ma na to oczywiście możliwości takim przykładem tego typu filmu jest Oliver to jest Oliver to jest jest filmem historia jest dzieje się w Londynie w miasteczkach, a angielskich plener angielskie to wszystko stworzyliśmy w Pradze czeskiej wnętrza i zrujnowanej zniszczonej bogate wnętrza angielskiej sąd angielski i i pałace pałacyk angielskie to wszystko został zbudowany studia to zawsze Roman Polański mówił zresztą on jest właśnie jednym z tych reżyserów, którzy walczą o to, żeby można było budowę dekoracji, żeby można było budować dekorację tak jak on sobie wyobraża on zawsze ma dokładnie wymyślone sceny dokładnie wymyślony ruch sceniczny i scenografia budowana zapewnia mu ten komfort, że może spełniać wszystkie jego i wymagania i wyobrażenia o filmie o ocenach dlatego ja powtarzam, że scenograf jednak to jest człowiek, który umie budować dekoracji, ponieważ jestem wspierany przez wielu ludzi nie mówię tylko swoich najbliższych pracownika, ale filmach są lokalsi ludzie, którzy szukają okażemy życia o angielskiej nazwy tego, ale są ludzie od obiektów prawda, którzy szukają obiektów, którzy mogą znaleźć bardzo ciekawe obiekty, ale i tak to obiekty muszą moim zdaniem zawsze przejść my tam MON wozy muszą się dostosować do atmosfery filmu do kolorystyki filmu do do do dramaturgii, a i tak na końcu dobra budowana dekoracja te wszystkie warunki zawsze w film ukaże Kosińskiego ukryta gra to przy tej produkcji pan ostatnio współpracował w roku 2019 była premiera tego filmu poczuł pan różnice w tej pracy sprzed ponad 40 lat i tej co tu i teraz znowu wrócił chociażby pałac kultury nauki znany z Europy Europy dlatego muszę obrobić to zestawienie, chyba że poczułem różnicę dlatego też trafiłem na dobrego producenta Piotra Staraka naprawdę, które się też interesował nie tylko tego bardzo zaangażowany w tym firmy niezwiązane, ale był też za gaz zaangażowane artystyczne albo tylko finansjery prawda, ale było człowiekiem, który też chciał współtworzyć, a po drugie, pracował naprawdę na w cee Łukaszem, ale też z Pawłem Edelmanem, z którym u lubię uwielbiam w zasadzie pracować mian swoją ekipę i muszę powiedzieć, że realizacyjny nie udało się osiągnąć wszystko, cośmy założyli pałac kultury wszyscy mówią tak pałac kultury siadać do Pałacu kultury zrobi zdjęcie nie fakt kultury już taki istnieje nic już takie apartamenty Pałacu kultury, które są filmie nie istnieją takie chociażby te ta scena bardzo dynamiczna w łazience białe i łazience w kafelkach tak bardzo socjalistyczny tego wszystkiego już niema niema w najprostszy nie ma już w ogóle sali Kongresowej w tej chwili przecież sala Kongresowa od iluś lat jest przy budowie albo w remoncie albo rozbiórce nie jak to nazwać natomiast cieszono się stworzyć prawda nas tej sali no ciekawe się też nie mówiąc o tym, że początek jutro jestem bardzo dumne dzieje się w Ameryce, ale ten początek filmu też zrobione w Polsce w z okazji osiemdziesiątych urodzin, czego panu życzyć ciągle wydaje mi się tego samego co chcemy sprawiać taką radość, czyli fascynację kinem bardzo bardzo dziękuję, że w takim razie fascynacji kinem dziękuję za pilotowanie przypominam, że od dziś do piątku w warszawskim kinie kultura przegląd 4 firm ze scenografią Allana Starskiego będą także rozmowy, które poprowadzi Grażyna Torbicka będą goście m.in. Agnieszka Holland i Marek Kondrat dziękuję bardzo, dziękuję bardzo Allan Starski był gościem kultury osobistej ja przypominam, że gramy w TOK FM dla wielkiej orkiestry Świątecznej pomocy, że jedną z licytacji, do których państwa zachęcam jest spotkanie w kulturze osobistej z Agnieszką Holland wspomnianą dzisiaj w rozmowie kilka razy już się cieszę na to spotkanie i z Agnieszką Holland z kimś, kto tę rozmowę licytuje Agnieszka Holland obiecała, że odpowie każdy pytać także już tak jak mówi się cieszę finał wielkiej orkiestry Świątecznej pomocy w najbliższą niedzielę 29stycznia Allan Starski głos jeszcze jeszcze chciałem dodać, że ja też uczestniczyć w tych w tych wydarzeniach Świątecznej pomocy tysiące roku stałem się przekazać jakieś prace natomiast tym roku będzie też zorganizowana kolacja z ceną, która z przedmiotem licytacji w wspaniale także i mamy kolejną licytację, do której zachęcamy również na antenie Radia TOK FM bardzo dziękuję raz jeszcze Starski był gościem moimi państwa Tomasz Kopka pomógł przygotować ten program za co również bardzo dziękuję teraz informacje w TOK FM Marta Perchuć-Burzyńska do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA