REKLAMA

Kim ma być człowiek kończący polską szkołę?

Jest temat!
Data emisji:
2023-01-23 15:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
13:58 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
1543 Agata Szczęsna jest z nami Magdalena Radwan prezeska fundacji dobrej edukacji socjolożka edukacji dzień dobry dzień dobry, a jesteśmy w rozpoczął się tydzień, który zakończy się szczytem edukacyjnym szczyt to jest taka inicjatywa organizowana przez koalicję SOS dla edukacji, które zrzesza najróżniejsze środowiska organizacje i rodziców nauczycieli i samorządowców samorządów czy nie i przedstawicielki przedstawicieli organizacji najróżniejszych współpracujących ze Rozwiń » szkołą ta koalicja próbowała zgromadzić możliwie najszerszy środowisko osób instytucji zaangażowanych w proces edukacyjny no i ma taką ambicję, żeby w wypracować postulat rozwiązania, które następnie jak napisano staną się podstawą do dalszej pracy z politykami i politykami, czyli noc szczyt jak rozumiem działa z taką nadzieję, że coś ustali, a potem coś zostanie wprowadzone w życie przez polityków czy ja to dobrze rozumiem, bo Magdalena Radwan też jest zaangażowana w prace w środkach ja też jestem uczestniczką szczytu to rzeczywiście jest bardzo różnorodne grono takie możliwie szerokie grono i różnych perspektyw na edukację różnych uczestników to znaczy i nauczycieli dyrektorów i ekspertów ekspertek światowych i rodziców i uczniów i samorządowców i polityków zainteresowanych edukacją to jest rzeczywiście szansa na to, żeby w tej różnorodności zobaczyć to znaczy też, że będziemy się starali nazwać i wychwycić sprzeczności w tym co myślimy co może znaczyć, że to nie jest tak, że wyjdziemy stamtąd z gotowymi rozwiązaniami, które już, które już będą nadawały do wcielenia w życie od razu po wyborach wejść nie wygrał tylko, że postaramy się różne rzeczy sprowadzić na agendę i to wydaje się, że to już będzie dużo czy już widać, bo te prace trwają różne zespoły czy stoliki jak co nazywacie już spotykają się, o ile dobrze to rozumiem czy już widać, jakie takie obszary czy punkty do dyskusji są tymi, które mogą stać ważne kas znaczy to jest bardzo ciekawe, bo to co widać to widać podzieloną frustracji czy podzielamy niepokój czy podzielane zmęczenie to to jest to jest tak ten ta główna baza zgody w tym sensie mówimy podobnym językiem, że mówimy o tym, że mamy do czynienia przeładowano podstawą programową wszyscy martwimy kondycją uczniów nauczycieli i tym co się dzieje w zawodzie odejściami z zawodu z tymi brakami nauczyć lokalnymi, ale jednak natomiast jeśli chodzi o te rozwiązania no to jest także nazywamy te wartości, które są dla nas ważne i one dla wielu grup i dla wielu środowisk są takie same np. wiele środowisk mówi o autonomii o potrzebie zwiększania autonomii także jako sposobie radzenia sobie z taką pokusą ideologizacji szkoły i z odpowiedzią na na taką złożoność tego całego systemu, ale jeżeli mówimy o autonomii, toteż pojawia się tam uczy rozsądna kontrola i mądre wsparcie jako ta druga strona i tak sobie nazywamy te napięcia tam giną mówi się, że edukacja tak jak państwo w ogóle leży w edukacji szczególnie dobrze widać to konieczność godzenia sprzeczności nie my właśnie na tym tak jesteśmy w jeszcze zastanawiam czy taki jakiś czas takie spotkania najróżniejszych środowisk służy rozmowie przede wszystkim o konkretnych rozwiązaniach czy czy pomysłach czy też takiej filozoficznej refleksji może służyć też taki filozoficznej refleksji nad tym czym ma być edukacja i czemu właściwie ma służyć szkoła w Polsce i Kimów zmian ma być człowiek, który kończy polską szkołę ta filozoficzna refleksja jest ważna to jest dobre miejsce na nią, ale musimy pamiętać, że koniec końców to się sprowadza do takiej małej demokracji w działaniu to znaczy do takiej małej szkoły, gdzie my musimy uzgodnić jak będziemy razem żyć jak będziemy kształcić nasze dzieci ze swoimi dziećmi musimy też ustalić na co na co one też nie zgadzają w tej sprawie z nauczycielami tych dzieci, jaką w tym będą pracować to jest tak naprawdę takie tam taka mała mała Góra takie małe ćwiczenie demokracji w działaniu rzeczywiście i dobrze jest o tym pamiętać i ja bym powiedziała, że jest to co nie jest najbliższe w organizacji edukacji to to zgoda na różnorodność właśnie oczywiście musimy ją równoważyć na poziomie systemowym, dlatego że musimy zadbać o każdego ucznia i od uczniów wszędzie w związku z tym musimy tak ustalić zasady, żeby mieć pewność, że dowieziemy tę edukację każdemu uczniowi, ale możemy sobie pozwolić na to, żeby różne rzeczy testować małej skali i kiedy pracujemy na szczycie to myślimy o tym, żeby była ta przestrzeń na to testowanie, a potem, żeby był taki proces, w którym system na poziomie samorządowym, czyli i w danym organie prowadzącym, czyli gminie albo w powiecie i województwie w państwie wreszcie mógł się uczyć tych doświadczeń tych małych doświadczeń, a jeśli myślimy o tym kogo chcemy wykształcić, czyli jaki, jakie są efekty, które chcielibyśmy widzieć to Motor jest znowu wiele odpowiedzi tak naprawdę żyjemy w takim czasie niepewności, gdzie wydaje się, że szukamy tych odpowiedzi w skali globalnej na nowo, ale dla mnie edukacja w ogóle to jest przede wszystkim ćwiczenie z życia we wspólnocie i o tym jest szkoła w tym sensie dobry o dobrym obywatelu o dobrym życiu w dobrej wspólną, acz szkoła jest dobrym obywatelu to bardzo piękne zdanie, a ponieważ zamierzacie zwracać się do polityków to no polityce sporo mówią o edukacji ostatnio odbył się pierwszy oraz zjazd krajowy Polski 2050 tam różne padły deklaracje postulaty obietnice m.in. taka, że w kwestii edukacji ne postulatem partii Szymona Hołowni to by każde dziecko po podstawówce mówiło płynnie po angielsku czy to jest postulat, który powinien organizować myślenie o edukację kod ten postulat ma 2 zalety po pierwsze bardzo konkretny owszem po drugie, on mówi coś o szerszej agencje jak myślę jest to agenda równościowa dlatego, że jeżeli spojrzymy na wyniki egzaminu ósmoklasisty z języka angielskiego to zobaczymy dosyć zadziwiający rozkład wyników uczniów taki jak mówimy socjologii dwu model, czyli jest mało dużo tych uczniów, którzy wypadają słabo potem mało uczniów w środku dużo uczniów, którzy wypadają bardzo dobrze tymczasem norma jest zazwyczaj spodziewamy się rozkładu normalnego, czyli taki, że jest mało słabych potem jest dużo średnich potem znowu mało bardzo dobre i to znaczy, że angielski jest jedną z podstawowych rzeczy, które różnicują uczniów w Polsce tych lepiej obdarzonych przez los tych z większym kapitałem rodzicielskim i tych słabiej obdarzonych przez nos to znaczy, że to jest tak naprawdę jedna z głównych wyzwań polskiej szkoły nie jest do tego bardzo blisko, czyli taka no niby pozornie mała rzecz, która wiąże się z jakim dużym systemowym problemem tak czy łatwiej powiedzieć trudniej zrobić oczywiście, dlatego że żyjemy w czasie braku braku nauczycieli w wielu miejscach nauczyciele języków to są nauczyciele, którzy mają dużo różnych innych możliwości na rynku i po prostu tutaj tacy nauczyciele, którzy umieją dobrze uczyć i będą mieli do tego warunki to jest absolutnie kluczowe w łatwiej powiedzieć trudniej zrobić czy są takie rzeczy, które łatwo byłoby zrobić się często zastanawiam nad tym, bo osoby, które zajmują się edukacją proponują różne reformy mówią dużo o podniesieniu płac nauczycieli czy o różnych bardzo poważnych systemowych reformach czy są takie rzeczy, które można by wprowadzić szybko i w NATO ma 2 odpowiedzi 1 jest taka, że już dziś w ich dzisiejszym istniejącym stanie prawnym bardzo dużo można oznaczyć ta przestrzeń autonomii autonomię nauczyciela w konkretnej klasie autonomii rodziców w szkole swoich dzieci autorami uczniów w tej szkole jest poważna w związku z tym, jeżeli chcemy to wszyscy z nauczycielami na czele akurat jest ten odcinek, którym nie jest najbliższy możemy robić wspaniałe rzeczy i jest cała masa takich kiszonek w Polskim systemie edukacji w szkołach publicznych w małych szkołach małych wiejskich szkołach, gdzie dzieją się wspaniałe rzeczy także to po pierwsze, możemy, jeżeli chodzi o ten poziom oddolne, jeżeli chodzi o poziom systemowy to jest taki klasyczny Super ciekawy esej Ulricha America, dlaczego szkoły zmieniają się wolniej niż kościoły to jest o tym, że szkoła to jest taki wielowymiarowy system, gdzie w ogóle nie bardzo się taką kontrolować w sensie przyczyny i skutku i ten stopień swobody jest tak zróżnicowany, że w związku jest bardzo duża pokusa porządkowania chaosu do problem polega na tym, że to porządkowanie chaosu to jest właśnie do zmniejszania autonomii to jest to napięcie to jest napięcie w edukacji w związku, z czym nawet małą rzeczą nakładamy na ten złożony system bardzo daleko idący kaganiec ja bym na początku skupiła się na tym jak możemy tę autonomię zabezpieczyć, a nie na tym jak możemy ją ograniczyć to jest moja podstawowa rzecz na wolności dla mnie oznacza to ścisłe Ross Ross ograniczenie kontroli i wsparcia czy kontroli wspomagania co dzisiaj mamy tak naprawdę w 1 ręku, ale to już są takie instytucjonalne formalne systemowe konkrety to jeszcze bym wróciła do tego co pani powiedziała wcześniej na temat nauczycieli, bo jak rozumiem oni są no ogromnym dobrem polskiej edukacji, bo to właśnie oni mogą wprowadzać małe kieszonkowe jak pani powiedziała zmiany w polskich kolei już tu i teraz no ale mamy ciągle słyszymy, że też z nauczycielami wiąże się największy problem polskiej edukacji, czyli brak tych nauczycieli po prostu, że to w nich jak w soczewce z kupy skupiają się najróżniejsze problemy jak to jest czy czy to właśnie na nauczycieli powinniśmy spoglądać mówiąc o edukacji czy może przenieść wzrok na rodziców może na uczniów moim zdaniem nauczyciele są absolutnie kluczowi i nawet jeżeli mówimy o zmieniającej się roli nauczyciela mówimy oni to w trudno jest pomyśleć o uczenie się bez nauczyciela całkiem w sensie bez wsparcia bez przewodnika stowarzyszeń może bardziej niż przewodnika, bo tutaj rzeczywiście ta rola przesunęła się także jest znacznie bardziej partnerska niż niż kiedyś, ale edukacja jest przede wszystkim relacja to jest oczywiście relacja uczniów między sobą, ale też jest relacja uczeń nauczyciel to jest ta podstawa uczymy się razem uczymy się we wspólnocie uczących się dlatego nauczyciele na pewno nie zniknął wręcz przeciwnie będą jeszcze ważniejsze rzeczywiście nauczyciel będzie brakować wiedzieliśmy od lat wiedzieliśmy, że jest luka pokoleniowa wiedzieliśmy, że mimo, że mamy w Polsce bardzo dużo nauczycieli tak 10 lat temu co dziesiąty nauczyciel w unii europejskiej był Polakiem naprawdę ogromne liczby, ale wiedzieliśmy, że rzeka luka pokoleniowa tam jest, że dojdzie do tej sytuacji, w której jesteśmy dzisiaj to nie jest Polska specyfika zresztą w Holandii niektóre szkoły testują czterodniowy tydzień szkolny właśnie z powodu braku nauczycieli tego, że po prostu nie ma kim obsadzić całego co całe tygodniowego programu 1 dzień dzieci zostają w domu tak, żeby samodzielnie realizować zadania wymyślone wcześniej przez nauczyciela także będziemy musieli myśleć na nowo, ale moim zdaniem nauczyciele będą tylko ważniejsi i to zadbanie o nich na różne sposoby w sensie tego, żeby oni mieli dobry warsztat byli po prostu dobrymi profesjonalistami, ale tego także, żeby nie wypalali, żeby się czuli szanowani przez na zdjęciu szanowani przez rodziców swoich uczniów przez swoich uczniów to są absolutnie kluczowe zadania to mówiła Magdalena Radwan i właśnie ona uczy celach o ich roli i o tym jak sprawić, żebyśmy mieli jak najlepszych nauczycieli w Polskim systemie edukacji będziemy za chwilę rozmawiać z Justyną brat nauczycielką i z Marcinem Kędzierskim z klubu Jagiellońskiego na bardzo dziękuję Magdalenie Radwan, a teraz informacja Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: JEST TEMAT!

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA