REKLAMA

„Cieszę się, że posprzątałeś pokój” zamiast „jak pięknie posprzątałeś pokój”, czyli na czym polega chwalenie dzieci

Co z ciebie wyrośnie?
Data emisji:
2023-01-24 16:40
Prowadzący:
Czas trwania:
59:14 min.
Udostępnij:

W naturalnych, spontanicznych zachwytach nie ma nic złego, jednak pochwała, którą rodzic wykorzystuje jako narzędzie wychowawcze, może wyrządzić więcej szkody niż pożytku. O tym, jak chwalić dzieci by nie zaburzać ich samooceny i relacji w rodzinie, w najnowszym odcinku podcastu „Co z Ciebie wyrośnie?”. Gościnią Karoliny Oponowicz jest Tamara Kasprzyk psycholożka, trenerka związana z Fundacją Familylab i pracownią Dobre Miejsce w Poznaniu.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
co ciebie wyrośnie dobry Karolina Oponowicz witam w kolejnym odcinku podcastu co ciebie wyrośnie takim odcinku styczniowym, ale on nie będzie miał związku ani żadną datą ani żadnym konkretnym wydarzeniem, bo to jest taki odcinek, który mam wrażenie zawsze będzie aktualny zawsze jest aktualny, a mianowicie chciałoby się porozmawiać o uchwaleniu o tym czy chwalić czynie chwalić jak to robić, o czym warto pamiętać jak się chwali, a może w ogóle należy zacząć inaczej Rozwiń » myśleć o uchwaleniu pozbyć się tego słowa i rozmowy o tym zaprosiłam Marek Kasprzyk dzień dobry pani camaro dzień doby i Tamara Kasprzyk, która jest psycholożką trenerką, którą może państwo kojarzą z taką instytucją nazywa się Fundacja Famila, ale też pracownią dobre miejsce w Poznaniu tak się składa co mam wrażenie naszej dyskusji pomoże, że pani Tamara jesteś mamą dwójki dzieci, więc to, o czym będziemy rozmawiać to nie tylko wynika z doświadczenia w pracy z rodzicami z wychowawcami i dziećmi, ale też z tych doświadczeń we własnym domu mam nadzieje i cieszę się, że pani podkreśliło rzeczywiście myślę, że tonięcia w to ja koncepcja jakiś pomysł na to co jest ważne i właściwego czeskie no właśnie powiedziałam tonięcia, więc sugeruje czasem można utonąć mnogości tych koncepcji to życie czasami nie są tak ciężko obok i faktycznie jako mama ani wczasami konfrontuje się jest tym najbardziej ludzkie we mnie nieco takiego uczone naukowo a kto się już dobrze zapowiada bardzo się nad ucieszy bardzo z tego ciekawa chciałbym na początek taki krótki rys historyczny niż państwo nie przerażają to będzie naprawdę krótki tak bardzo autorski rys historyczny, bo mam wrażenie, że z tym uchwaleniem to jest tym to jest także w zasadzie przez wiele wiele lat dekad wieków w każdym razie wszystko dużą część mojego życia była mowa o tym, że nie należy chwalić czy chwalenie to jest jakieś takie nadmiarowe i że jak się coś dzieje złego to jasne trzeba zwrócić uwagę trzeba by pokazać z zaznaczyć należy skorygować, ale wszystko dzieje kraj to po co w ogóle o tym gadać niema specjalnego sensu się nad tym rozważmy też wiadomo, że jest dobrze tak jak ten dowcip o chłopcu, który przez temat swego życia nie mówiła pewnego dnia przemówił ogłosił, że kakao jest słodkie zapytano, dlaczego do tej co się stało mówił do tej pory było słodkie, więc być może taki model funkcjonował przez długi długi czas mam wrażenie, że tak lata dziewięćdziesiąte pewnie trochę wcześniej lata dziewięćdziesiąte tak przynajmniej to kojarzy, kiedy zaczęła kultura amerykańska w naszych domach w naszych telewizorach pojawiać w naszych życia też i podpatrywaliśmy tamże mówi ludziom miłe rzeczy, że się mówi kocham cie, ale życie mówi jest Super oraz słynny jestem z siebie dumna, bo jestem z ciebie dumny mam wrażenie, że przez długi okres to był taki model powszechnie obowiązujący, chociaż może przesadzam z tym powszechnie obowiązującym, ale tu nastąpiła jakaś zmiana część osób zaczęła stosować te zaczerpnięte z Ameryki określenie albo jeszcze nimi inspirować to nas zrobi stop klatka po bardzo jestem ciekawa jak pani to widzi pani Tamara cieszy mnie zbieżność naszych perspektyw biuro budżetu podobnie myślę sobie, że jeszcze uczyć ten pani powiedziała amerykański sposób bycia i oczywiście był to koniec tak im poznawczą inspiracją, czyli na dowiedzieliśmy się w ogóle można jakoś inaczej, ale on się nałożył na coś po walce GE takiego organicznego nas coś emocjonalnego, a mianowicie na nasze różne poczucie krzywdy i nie chodzi tutaj za głęboko Olek przez nas jakieś doświadczenia nieprzyjemne swojego życia jakiś ani takie emocjonalnie trudne doświadczenia z kim być w kontakcie z różnymi dorosłymi, zwłaszcza biorąc pod uwagę np. system edukacji, jaki będę no był taki bardzo jednoznaczny i monolityczny powiedziałabym, więc mając doświadczenie, którego nie bardzo moje, które nie mają co można było wyrazić jakoś nazwać musi mieć tak samo właściwie przy pustych sodu to mam takie wrażenie, że biura, kiedy rodziców, którym jak pani powiedziała mniej więcej 90 tych lat rodziły się dzieci postanawia morzu będzie robić jakoś inaczej także dzieciom i dostarczyć przyjemniejszą doświadczeń, żeby z nimi lepsze relacje były jakoś milej bliżej i wielu z nas tak powiem, ponieważ złoty łowcę i wybrało Unii dokument sądowy najprostsza do końca przez negację czyli, jeżeli mnie zlecono i kolano to ja będę chwalić nagradzać tak też mam takie wrażenie to było takie czarno-białe prawda od zera do 100 i to może brzmiało dobrze to może nawet wyglądało na obrazku fajnie ja mam takie wrażenie, że często niewiele się pod tym kryło znaczy tam tam nie było treść tam nie było no właśnie uważności, bo to jest powtarzam mojej sza z nich uproszczenia w tej wizji i wcale nie upraszczają powieści taki kolejny krok, który polega na tym, że zaczynamy dostrzegać w związku z różnymi procesami, które dzieją też psychologii terapii w życiu społecznym, że to może wcale tak bardzo nie chodzi o to, żeby mówić jesteś Super rzecz w tym stopniu najwyższym też w lepszy od innych, ale też może chodzi o to, żeby w ogóle zauważyć, żeby nazwać czy brzmi to jestem kierunek jak pani to pani perspektywy widzi pani Tamara i innymi niż ja jestem mu taką osobą, która lubi dzielić poznać swoje mam nadzieję, że to niepokoi dziękuję bardzo, bardzo proszę się nie mielimy komplikacji gada różnych powiedziałabym tak, żeby było jak też jak najdłuższy jak najbardziej czytelny powiedziałabym, że czym innym jest chwalenie i czym innym jest pomysł na chwalenie, czyli znów właśnie, nawiązując do początku naszej rozmowy po tego, że powiedziała pani, że jest też po prostu memu to kiedy jest tam nic do siebie blisko innych rodziców to nic przecież wyraźnie, że kiedy nasze dzieci robią co jeszcze nam się mi szczególnie podoba albo jakoś doceniam co jakoś nasza sieć co tak los drzewo rozjaśnia no taką spółką zagraniczną chęć właśnie docenienia ich uchwalenia to jest jakiś wyraz naszej radości, a u przybiera właśnie taką inną formę do tego może późniejszą wróci i nawet swoje pociechy obrazić albo duży przypomnieć takie moje małe dziecko, które jak ma pani takiej zabawki, które już w tym dzieci mają kasę piętnastka zapadki tego się składał podać gospodarcze kantów kończy tutaj kącika, bo to takiego uczciwego dworku pewnie bym to kiedy dziecko i ponadczasową milczeli jak już rodziców, a więc, kiedy ludzie mieli dziecko, które robi to po raz pierwszy skutecznie no i większość rodziców zwyczajnie entuzjastycznie wybuchają wiek pięknie różnić się do podręcznika w ramach tego wydatku jest lekarzowi najprostsza po pochwały i Chin za jakiegoś ukrytego pomysł, jakiego byś się jakiś taki też dydaktycznych przekonań wywód jest powiedziałbym typu wybuch entuzjazmu rodzicielskiego w formie pochwały jest taki drugi oni im i inne trochę może połowa, bo właściwie takie są jakieś jak to nazwać myślę o takim pomyśle na to, że uchwalenie jest właściwe po takiej decyzji w takim przekonaniu rodzicielski ruszy z takiej innej energii płyną te komunikaty, kiedy rodzic myśli to dobrze jest przekazywać pozytywnej pomocy moje mojemu dziecku to i tak wzmocni życie mamuta pewności siebie niektórzy myślą to nikt im zbuduje w nim poczucie własnej wartości i w tym odśnieża widzę pewne zagrożenie, czyli takim obszarze, gdzie nie reagujemy spontanicznie naturalnie tylko by działamy w ramach projektów tak tak to jest jakaś metoda wychowawcza możemy powiedzieć też pomysł wychowawcze i na traktowanie nasze dzieci no i dlaczego to jest umiarkowanie dobrym pomysłem i tu ja podam taki i przewrotnie uciekło z UE to dodam jeszcze takim nie zastrzeżenie, że 11 przy sobie to na pewno, podając przykłady przysługuje tu o sytuacji, żeby ono było tak bardzo wyraźnie widzialna, więc jak powiedział też zapewne mamy jeszcze są ryzykowne, że jest nadużywana i potem ten przykład, gdybyśmy spojrzeli na rację dwojga dorosłych ludzi i załóż, że ma pani męża nikt tego pliku wodne, który chce dzielnie teraz jakiś czas mówi do pani kochanie jak w tym wspaniale dbasz zresztą jest tak zawsze taki porządek pewnie tak umiejętnie paszcze kuchnia zawsze odciśnie naprawdę pięknie to robić, a z różnymi słyszała pani Jastków być może się pani ucieszyła, że ktoś dostrzegł pani sił i AM, ale i nam jednak państwo koszty brakuje wypatrzyli usłyszał komunikat od obniżą myślę, że to oprócz tego, że można byto między bajki włożyć w licznych sporów uchwali, ale myślę, żeby się poczuła dosyć szybko nie czy to dobry, że było płaskie i przestałoby nam robić wrażenie być może nawet zaczęłaby uważa czy jakiś rodzaj manipulacji, że ktoś w ten sposób ktoś, czyli mąż partner próbuje w ten sposób w błyskotliwy w swoim mniemaniu sposób wymusić, a w wezwaniu do w szczególności dbanie o porządek w kuchni no bo myślę, że bardzo to jest kach pani odczytuje prawdopodobnie intencje kierowcy nie myślę, że świadome to takie jak to też były wydumane zupełnie przykład prawda ale, ale pokazuje, jeżeli patrzymy na relacje z dziećmi, zanim sobie taką analogię do redakcji głosu czasami wyraźnie widocznie coś się kryje pod pewnymi naszymi dorosłymi zachowaniami i rzeczywiście i czym oni w tym komunikacie jest pochwałą jest szybko też inna informacja taka informacja o tym chcę, żebyśmy tego więcej to dotyczy chwałę tego dotyczy uchwały i dzień ten przekaz mówił w celu nie zawsze jest świadomych rodziców ale kiedy chwalimy dziecko za oceny w szkole to oczywiste jest, że chcemy, żeby przynosił piątki szóstki więcej i to wyborcy pewna, kiedy chwalimy jest osiągnięcie artystycznie NATO jednocześnie pokazujemy mu my doceniamy to dla nas ważne i to daje dziecku uznanie w naszym oczami i małe dzieci tylko nie zauważają, ale ubocznych, które z nastolatkami ona bardzo dobrze kształtu pomnika i inni chcą się sprzeciwiają, bo i bym czasami budzi się w nich takie podejrzenia są pewność, kto jest prawdziwym dodatek niestety widzimy, że są ocenie ma właśnie dlatego albo właśnie wtedy, kiedy robią to coś się co podoba co wzbudza u niego u zadowoleniu ich to często fundują z tym, że one są kimś więcej niż nasze oczekiwania taki potem robią o tym filmiki na TikToku, gdzie nas naśladują sprzed września mają niewiele mam chętnie, bo to w filmiki na TikToku nastolatków, którzy naśladują swoich rodziców rozpracowują te ich właśnie rzekomo błyskotliwe metody wychowawcze za jedną z najzabawniejszych rzeczy na TikToku to jest oczywiście czasami śmiech przez łzy, bo będziemy tam siebie samych przerysowane nasze groźby nasza dyskusja o bałaganie w pokoju o tym, że właśnie znowu nieobecności w szkole różne takie polecam tym rodzicom, którzy mają ochotę na odrobinę refleksji określony to zmierzchem tak to tek Targ tak z nastolatkami z bardziej skomplikowane, bo oni nie są nastawieni na na krytykę nas na wyłapywanie takich właśnie ukrytych motywów no ale czy to jest źle jeśli my, chcąc nauczyć nasze dzieciaki młodszy tego, że to sprzątnąć klocki po zabawie, że warto odwiedzić kurtkę do szafy, ale proszę odnieść talerz do kuchni po obiedzie czy my dokonujemy jakiś nieuprawniony niezbyt eleganckiej manipulacji niż chwalimy potem za to w kłopot mu polega na tym, że myśmy się rzeczywiście na uczelni wyrażać w relacji, używając np. jeżeli chcemy być mili to to, używając właśnie pochwał, czyli właściwie mówiąc od drugiej osobie mówiąc pięknie to zrobiłeś jak ładnie i wspaniale odniosła świadczenia tak zatem wszystkim są to wszystkim znany punkt powiedziałam suk cena jest zwykle niewidzialne pewna i co morza co jest charakterystyczne dla dla nocą, o czym ostatnio ktoś, kto wie lepiej, kto jest w relacji takich z nami powiedział skośnie czy jako dziecko, jeżeli ten sam, który może nas po prostu oceniać kim oni to tylko dlatego rodzice chwalą dzieci ani dzielnicy tak, a mimo to okazuje, że mamy jakieś takie wychowawcze staranie za lata, chociaż czasem by się chciało, żeby oni też spulchnić przeszliśmy głośni, ale brakuje nam trochę języka wyrazu jak np. też tym zajmuję zawodowo i prywatnie też powinny się bardzo przenika, żeby dobrać takie nowe nawyki komunikacyjne, żeby częściej zaglądać siebie samego mówić o tym co robisz jakoś świetnie pani niedobrze wspaniale i czy efektywnie tylko powiedzieć o tym jak mi nie w takim tobą, czyli np. powiedzieć cieszę się, że siła krótka albo powiedzieć się o tak, mimo że odnosi znaczenia wtedy po posiłku jest mi tak samo miły, kto wie czy wchodzę do domu widzę, że jest odkurzone mówi Orany przecież, że odkurzył jeszcze czy odkurzyli iście to jest to to jest to jako rozmawiamy to zaczną taką też refleksję, że wszystkiego można zasiąść przy narzędzie pewno więc, choć oczywiście o to, żeby zmienić ten komunikat na drugi to wszystko tak, choć bardziej o to, żeby naprawdę zatrzymać się przy sobie z i czy gdzieś pani głosem początku wspomniał uważności płacą właśnie to tak, żeby nie być takim trybie wychowawczym cały czas kilku być wtedy człowiek człowiek tak 1 człowiek drugiemu człowiekowi może powiedzieć, ale cieszę się, że to jest zrobione, że nie mam tego na mojej głowie długo jak pani powiedziała od razu poczułam, jakby miała lżejsze barki jak powiedział pani o tym, że to jest relacja człowiek człowiek jednak nagle jakoś tak ulga nie dopadła w takim pozytywnym tego słowa znaczeniu, że może tak przebyć ciągle takiej rodzicielskiej Warcie i byłoby przyjemnie się z tego zwolnić już wiemy, kiedy jest trudna winna państwu napoje dużo takiego takiej klasy, które mówi ach, złotych tylko właśnie opuścić te banki luźno i coś ze spółdzielni tak jak dopilnuj już tak to potrzeba kontroli ona, że to tu jest właśnie taka siła, która ujmuje relację mu to jak oni wcześniej tym przykładzie moim abstrakcyjne myślą o takim partnerze, który chroni porządek, żeby i zachęcić żonę do tego, żeby podał na najwyższy jak trzymanie go to jest to jest taka sytuacja, która pewnym czasie co prowadzi się o tych państw, które umieściła na takiego nie zeszła albo do gabinetu psychologicznego, żeby sobie związaliśmy dostrzegą pewne kwestie, ponieważ to rzeczywiście ta relacja staje się już taka niż jest płatna jest fakt jest taka publikacja nie jest stos nie jest taka jednoznaczna bez drugiego na pewno tak jest jest rzeczywiście manipulator ska jest manipulator ska rzecz pewnie nie myślę o tym nigdy w ten sposób, ale faktycznie tak sformułowanym tak sformułowanej pochwalę jest taki element wyższości jest taki element władzy tak dzisiaj poparcie psychologicznie sytuacja była rzecznik, gdyż moment tego to byli nominowane do Opoczna, który pewnego dnia przyszedł nikt chcieli kolacji powiedział Kulczyk nie wiesz co ZMID tak przyjemnie tu pilotom właściwe zauważyłem i docenią 700 tutaj do jakości zawożą ich pozbyła się do konkursu żeński tej czysto rzymscy chwili chodnik musi support znamy już jest taki przyjmujący ptak o docenia wyższe takie, które używasz i ktoś inny komunikat osobę to prawda to prawda, ale też myślę sobie, że to wszystko jest możliwe wtedy, kiedy my mamy tym ten moment, żeby się na sobie zatrzymać, żeby zauważyć, że właśnie tego potrzebuje to nie wkurzam z tym jest mi przyjemnie tego brakuje, a to mi sprawił radość innym czy aby jeszcze tak też odnoszą do soboty analogii do uszu ale, ponieważ mówię to w kontekście cięć w LM z przeciekami mówimy o dzieciach to chciałem też prosić taki ni inny aspekt jeszcze uchwalenia było nam dorosną myślę rzadko przychodzi do głów rzadko zauważamy, bo chronimy efekt u tak tylko to co widzimy możemy postawić tu uchwała PiS zazwyczaj formy rezultat, jaki osiągnięto przez dziecko w najlepszym przykładem takim najlepszym najprostszym i są ceny, kiedy chwalimy dziecko są za piątki szóstki mówi kształt umów oczywiście, a tymczasem świat wewnętrzny dziecka musi wyglądać zupełnie inaczej piątki szóstki przypadki polskiego i plastyki zamożnym mogą czuć bardzo łatwo ma takie dyspozycje boczek jedynym moście pozwalają osiągać dzięki wysokiej oceny z tych 2 przedmiotu bądź z matematyki założono kilka czasem tylko z matematyki jest de opracowano wyższa Elano myśli Schumana, a w jedzeniu dużo niepokoju duży duży wkład pracy włożony w to, żeby to było trójka pan takiej trójki oczywiście nie chwali prawda tych umów, kiedy mówi no i matematyki się do pociągu zapowiedzieli myśli o tym świadectwo Kubą i gdyby tak uwagi znów uczciwie popatrzeć na nację tu, gdybyśmy chcieli zauważyć osobę, która chce ustawę to w takim sensie tego, żeby powiedzieć nie jestem jego zdaniem należałoby się pochwały bardziej za tę czujkę da, żeby piątki środki, które po prostu zostaje pod tak, bo taką osobą, czyli jej świat wewnętrzny jest jakby inne niż to mówić w ogóle u nazywa słowa płatnych co definiuje słownictwo one jakby to mogło brzmieć w takim właśnie wydaniu docenienia wysiłku winni czy przywołuję pytanie, gdy ten wyżej my, bo oni udział też pytanie takie nie innym powiedzieć coś z tego złego w relacji do doszłoby łączą wszystkie rzeczy porwały nić coś tutaj powiedzieć tak jednoznacznie złe tak, że od szkoleń złote dni popisał się pod Poznaniem i myślę, że z innymi relacje sytuacja, w której chwalimy dziecko właśnie taką myślą, żeby realizowała nasze oczekiwania albo chwalimy dziecko bezustannie albo to jest właściwie jedyny tak czy sadzę sposób naszego komunikowania się z dzieckiem, więc dla mnie ważne pytanie co jeszcze oprócz szkolenia w naszej relacji się dzieje to jest najważniejsze pytanie, że czasem chwalimy dziecko za szóstkę i nie dostrzeżemy wysiłku włożonego stracę ratuj go to się jest ten należy taka sytuacja z permanentną od początku czuje się samotny opuszczony zupełnie nie widziane, więc nie zastanawiają się jak docencie wysiłek półkule jak wejść kontakt jak zauważyć to ile on wkłada wysiłku co w co interesuje co jest kosztem co jest najbardziej stresuje nas co się najbardziej cieszy to są moje pytania to są fajne pytania są ważne pytania, ale rzeczywiście trudniej dostać instrukcję w płynnego do do tego drugiego typu relacji z dzieckiem, bo ten pierwszy jest w miarę łatwe no właśnie mów dziecku, że jest z niego albo z niej dumny to my to jestem dumna swojej piątki było jestem dumna z naleśników, które zrobiłeś boom jestem dumny z tego nauczyły się jeździć na rowerze boom i otwarcie narzeczony odchylone możemy dalej to jest wszystko bardziej skomplikowane ja też słyszy się tak sobie przy mnie z tego z tego notuje w swojej głowie taką taką refleksję tego co pani mówi, że automat automatyzm takie sztywne sformułowania w ogóle taka sztywny w tych relacjach tu jest dobry kierunek na zbudowanie bliskości z dzieckiem no właśnie nauczymy się formułki będziemy klepać jak ten mąż od tego od tego chwalenia i dziecko to szybciutko zauważy więc, choćbyśmy bardzo chcieli mieć proste czarno-białe informacje to chyba byśmy się z myślą rozstać o tym, że dostaniemy takie stuprocentowo skuteczne nie pokuszę się i paniki chodzą do skutecznej ustawy pan chyba również poproszę o tym, który podpowiedział ten częstego oceniania, bo właśnie ona do osób to jest także myślimy docenianie to szukamy czegoś za co możemy ocenić, ale zamiast tego oceniania głównie dzieciom jak wzbogacają nasze życie jak ich obecność w naszym życiu marzy sztukę co, jeżeli znajdziemy takie jak rzecz jednak w ciągu dnia w tygodniu to będzie taki komunikat z pewnością będzie budował naszą relację dzięki uczciwy sposób, jeżeli np. uważa się na sobie musi jedynie sąd dowiedziała się pani do pani to było odkrycie odpowiedziało piątka jak usługi są tak są takie założenie i przyjdzie pani domu zauważa pani o ktoś nie moim dzieckiem ma inne państwo High Court dzięki Bogu i jesteś moim życiu dziękuję zrozumiałam, że skupią się tym ocena tych najlepszych wyników, ale ściśnięta leży największemu człowieka upustu to ich wysiłków ponadto, żeby spełnić, żeby się podstawą określenia cisną języków największą sił słuchaj 5 nie poczuł się przy tym w ogóle zatrzymało przedstawiały się nad tym głów w ja z tą pewnością mam takie przekonanie, że moje dzieci, o czym możesz być niewystarczająco często mówię dla mnie największą szkołą życia i te wszystkie wyzwania, które przede mną stawiają to są wyzwania, które bardzo cenie może nie w momencie, kiedy musi się z nimi mierzyć ale kiedy już z nimi zmierzy mam takie poczucie, że zrobiłem to sposób przyzwoity to, że czegoś nauczyła ważnego dla siebie dla nich to to jestem wtedy bardzo wdzięczna chyba tak powinna mi o tym powiedzieć tak rzadko mówimy tak rzadko Ameryki pomyślano, żeby się podzielić tym wobec dzieci jak jesteśmy właśnie wdzięczni czy pracy wzbogacenie właśnie przecież w tym, że ma wciąż musieliśmy się zatrzymać, bo one nie one w sensie dziesiątków ich obecności naszą ZUS w swoim nas do tego poprosi o pomoc taką mam wrażenie jest jest taki też wątek, który może być inspirujący jest dla nas i też dla naszych dzieci jak mówimy o budowaniu poczucia własnej wartości takim dobrym myśleniu o sobie to też pewnie warto pokazać dzieciom jak to robić ja pamiętam, że byłam zdumiona, kiedy podczas takich warsztatów tak Psycho edukacyjnych usłyszałem, że mogłabym mówić też o sobie dobre rzeczy przy moich dzieciach i pomyślałem sobie co w jak to jest oczywiste no właśnie nie no właśnie nieczynne skład mogą powiedzieć tak głośno jestem bardzo zmęczona miałam ciężki dzień w pracy, a jestem taka zadowolona, że przyszłam, że zrobiłem taką pyszną zupę i bardzo bardzo jestem z tego zadowolona albo jak to się cieszy, że udało mi się tak zorganizować w tym roku ferie, że pojedziemy razem na narty bardzo bardzo się z tego cieszę jestem naprawdę zadowolona z siebie, że tak to ogarnęła to przecież jesteś cudowna inspirujące rzeczy dla dzieci prawda ja dodam do tego jeszcze drugą stronę, bo równie rynkach podkreśla główny dokładnie tak samo dla dzieci, wzbogacając byłoby, gdyby pani powiedziała, ale jestem z siebie zadowolona byłam dzisiaj do załatwienia 5 rzeczy 2 z nich kompletnie zawaliłem swoich wspomnień kół jest zła na siebie no jak to rodzic będzie ona będzie na siebie nadawał przy dziecku, jakim cudem, jakim trawę oburzają się określenie wzór lider zwiększonego Stronnictwie został właśnie, bo im poczucie własnej wartości rozumiem też może inaczej niż potocznie się czy rozumie mnie za jeszcze mówiłem zresztą jako to na ile znamy samych siebie jak traktujemy, jakimi jesteśmy, czyli to nie jest skupialiśmy dobre strony wolni jakiś jakichkolwiek innych formach, ponieważ nie mieści, że żadne ocenę, a tam po prostu jest taka czysta obserwacja z zaciekawieniem siebie samego przyglądanie się jak nie jestem jestem dobrze zorganizowane tak, czyli tak i trochę rozliczne jakieś piętno na konkretne działania, a ja często się spóźniam to nie jest ani dobrze ani źle można by nad tym popracować oczywiście moja wiedza o sobie to jest pomoc o tym, że u g PS często poślizg czasowy no tak mam ci, jakim rodzajem mnie zachwyt nad sobą nie docenienia tego, ale takim i dzisiaj goszczą to jest prostu usunąć jeśli oszczędzą ważenie tego kim jestem przy takim przyjęciem rzecznik tej właściwości własnym bez tej potrzeby natychmiastowej modyfikacji nie można być znowu się spóźniam jestem spóźniony jestem okropna będą nas teraz prostować, a chciał mieć taką rzecz pytać, bo boję się, że istnieje takie ryzyko, że wpadniemy w pułapkę etykietą etykietowania, kiedy np. w ten sposób zaczniemy naszych dzieciach mówić, ale proszę nie wprost proszę proszę mnie naprostować np. o i nie wiem czy przykład rozlaniem kakao i znowu Zosia rozlała geo i staram się, żeby ten ton nie był takim tonem irytacji, ale ojca, ale dla Kane jak to Zosię chodzi mi ten element jak to Zosia albo wałek oczywiście przyszedł trudny z treningu w owalnym po treningu nawet jeśli ten mój to jest życzliwy czy tego typu sformułowania nie one też nie są rodzajem pułapki dla dziecka albo takiego takie właśnie etykietki, czyli czegoś, czego potem trudno się wolni, że właśnie Zosia rozlewa Franek ma brudne spodnie Niewiem Kasia zawsze się uśmiecha jak przychodzi dziadek, a z kolei Wojtek to najchętniej zamyka się sam w pokoju i takie tak jest takie zgłaszamy stwierdzenia na zasadzie obserwacji czy to jest dobre to nie jest dobry już pewnie pani poważnym, iż nie mówi dobre złe, ale co pani sądzi o tego typu sformułowania może tak mi oczywiście żadne uogólnienia nie są dobre dla człowieka Ken i mogę ogólnie jako swoje zachowania, żeby się tak przyjrzeć, jaka jestem, ale jeżeli my mówimy o dzieciach uogólniające dziś ich zachowanie posiadanie karty to pani powiedział sam sam sobie znowu słychać, że gdzieś się powtarza się czasza Agnieszka tak ma do i tam pewnego rodzaju interpretacja już takiego oczywiście to krzywdzący pikietujący, kto płacić jak pani powiedziała i i myślę, że to będzie może zaskoczeniem dla niektórych społecznych jeśli powiem, że to działa również Schmidt drugą stronę, czyli to właśnie te od czego zaczęło się od uchwalenia tak, jeżeli dziecko przynosi to oceny lubimy zawsze dobrą dzielnicą jest pilna, gdyż krzywdząca, czego na pierwszy rzut oka w ogóle nie możemy zobaczyć pomyślimy, że jakość buduje właśnie samooceny jest tak silny konno stwierdzamy fakt np. ale dla dziecka to sformułowanie, jeżeli powtarzam wystarczy wypowiedzieć przy rodzinnym stole tak przed nimi zająć się nasza właśnie taką pilną uczennicą znowu będzie miała 400 stron paskiem jak w poprzednim jeszcze wcześniejszym roku i dla dziecka to jest taki rodzaj zobowiązania, które nie nakładamy i ono przestaje inni zastanawiać się czy lotnisko nie ustanawiać czuję po prostu przestaje być w kontakcie z tym jak się ma w tej sytuacji tylko w funkcjonowaniu przede wszystkim na tym, żeby sprawić tym rodzicom przyjemność kolejnym czerwonym paskiem na świadectwie, a czasem rzeczywiście ten fundamentalny kontakt ze sobą, bo jak w przypadku dyktuje takie zdanie mam w ogóle nie uwzględnia tego ile dziecko musiał włożyć wysiłku to w ten rezultat ani w tym rolników nieważne czy to jest jak mówi stopy być może ona jest akrobatyczne witamy całej energii może konia i tam po prostu i emocje są najważniejsze zdanie, żeby trzeba pojechać na konie od nich przy okazji jest łatwo przychodzi, żeby jeszcze o tym to kto etykieta pokazuje dziecku co z ulica jest ważna, a w jego życiu i z czasem jak powiedział, że dzięki takim wczesno szkolnym tego jest taki widok kilkunastoletni to pan co zaczyna być wyraźnie, że dzieci w tych słowach tych pochwał widzą takie oczekiwanie i ręcznych sytuację, że mają realizować dalej ta o oczekiwania, a może czasami ambicje rodziców, żeby być dobrym uczniem, że osiągnięto rezultaty nie wiem w sporcie czyszczący czy czymś w tym oczywiście jeszcze Rami tylko jak uniknąć tych oczekiwań to jest takie takie trudne, iż chce trafić też nalicza im nie obciążyć niecały procent nie obciążać, ponieważ są 2 różne pytania wcale nie oczekuje od rodziców, żeby nie oczekiwaliśmy oczywiście PiS to pani mi ono właśnie każdy ma oczekiwania tak, ale będzie lepiej dla nas wszystkich, jeżeli one będą już świadome dla mnie, jeżeli się łapię na tym że, że oczekuje tego mojego dziecka, a jeżeli nadal tak jest będzie lepiej jak ja już wprost wyraża chciałabym żebyś, żeby śnie osiągał, żebyśmy najlepszym piłkarzem albo, żeby się dalej kontynuował swoją rzecz skrótowo swoją karierę piłkarską chciałbym, żeby się dostał się na Politechnikę i dziecko będzie miało to nasze Otóż może powiedzieć no Tomasz problem, bo mnie interesuje, a malarstwo tak czy będzie w stanie tylko unika na czym mi zależy to dla mnie ważny i czego ja chcę dla ciebie odnośnie po podkreśla tu są też mnie jest mój temat, czyli znowu jasno rozdzielamy w rozwoju zamówić dziecko do mojego dziecka nie będzie miało jeszcze znaczenia, bo i tak będzie chciało sprostać tym rodzicielskich oczekiwań, ale już nastolatek będzie puścić do szkoły ma ono chciałbym jeszcze w ogóle nie czekami mało jeśli mam ją w ogóle nie wykręci, bo tam kiedyś co powiedziała córka mojej przyjaciółki, która usiłowała ją nam mówi mama usiłował namówić córkę na spacer to nie pamięta, o co chodziło to był chyba spacer i mówiono, choć chcę, żeby ze mną poszła na spacer, choć proszę się, choć ona wtedy powiedziała takiego nastoletnia dziewczynka mamo ja mogę pójść na spacer z tobą, ale wtedy ty będziesz szczęśliwa, ale ja będę nieszczęśliwy nasi inni powiedz stop na spacer dla mnie to było oszałamiające odkrycie dla mamy obsłużymy miedzy odkryciem, że rzeczywiście, że przecież on ma rację ona Maras jak nie wiem co tak to bądź Thomas myślę sobie jeszcze to jest trudny dla to pokolenia kilkunastoletniego dla mnie np. to zajmowanie się są w takim pozytywnym sensie zauważanie siebie nazywanie tego, czego ja chcę co jest dla mnie ważny i przyjmowanie, że drugi człowiek może mieć inaczej to jest to jest właśnie cieszę się, że pani udział tych oczekiwań niektórych oczekiwań mamy bądźmy dla siebie życzliwy di walczmy dla siebie tacy ludzcy też i zaciekawieni tym jak to jest u nas i pamiętaj Otóż taki proces życiu długo tu pani na początku tak naszkicował taką grubą kreską nagle poruszamy krytyka CAL od potem było uchwalenie i nagrody od teraz my próbujemy jak złoty środek tę słabość jest bardzo bardzo trudne nikt przed nami niż tą ścieżką nie mamy żadnych wzorców szkoły planujemy na gorąco tak to co ja bym chciała, choć mam czas sobie przypominać nieustająco to jest taka myśl, że przecież ja nie mam patentu na nieomylność oczywiście mnie się wydaje, że ja wiem lepiej, żeby moje dzieci powinny zrobić to tamto, ale przecież tego ostatecznie nie wiem na pewno, a nawet jeśli wydaje mi się jednak lepiej jeździć na rowerze w kasku bez kasku no to ostatecznie to, że one chcą jeździć bez kasku to nie znaczy, że są złymi beznadziejnym ludźmi, że nie przekreślam my często rodzice gdzieś nie mam wrażenie, że idziemy w takie ekstremalne postawy jak dzieci mają inny pomysł byśmy na coś to natychmiast kierujemy BN nie dobre złe okropne niebezpieczne nie umiem tego dystansu umieć powiedzieć aha ty po prostu masz inaczej znowu znowu pani tutaj z mojej perspektywy dzięki fajny bardzo to życiowy przykład kościołom i nie przyczyną szkody też pomyślałam sobie o, jeżeli dana tak to kiedy absolutnie no nie ma absolutnie żadnej zgody na to, żeby dziecko o ścianę na atak na stoku Wyszkowska z uchwał wiele kiedy, kiedy mówię, żeby założyć kas, którzy myślą sytuacjami był taki ule, a dziecko powiedziałbym, że nie wnioski są głupie myśli fajną czapkę z uszami jeśli szybko to i tak długo jak będę filmową uszanować złożył on co za tym stoi tak właśnie tą to czapka z uszami akurat tak mi przyszło podjąć do głowy pewnie to jest powód nie chciałby fajnie wygląda się wśród swoich rówieśników jakoś tam zapisane wrażenie, iż moje jakieś ważne, że wspólnie zrozumiały być może dla mnie pochód, który chce inaczej, ale oczywiście nie znaczy, że jest głupie robić coś jest niż porządku natomiast, którzy chcą inaczej nie oznacza automatycznie Leeds ma zrezygnować ze swojego oczekiwanie tłum co tu trudno tutaj tylko tyle mogę tego nie doprecyzujemy tak, bo nie są to jasne granice gdzieś, gdzie można zrezygnować cienie, ale np. jeżeli się świeżego przykładu są dla mnie taki kontekst jest jasne, że MON nie, jeżeli chcesz robić skutki mówi, żeby się w 18, chociaż no, bo tak, bo to jesteśmy rodzicami rozumiejącym mającymi wgląd w siebie wcale nie oznacza, że będziemy pozwalać naszym dzieciom wszystko o treść jest dochodzimy do tematu władze, które nie zmieści się pewne podajcie dzisiaj je też liczyć sławy tak tak dla Czerska porzuciliśmy im razem z z karami myślę, że z roku z krytyką i myślę sobie, że niesłusznie nam się wszystko razem z kraju i słusznie zrezygnowaliśmy z no, chociaż właśnie z naszej odpowiedzialności osób, kto jest duży duży temat, który na, którym chętnie się zatrzymam kiedyś, ale chciałbym się o ocenach chwilę porozmawiać, bo może jest taki moment, kiedy my martwimy, że dziecko ma za niskie ceny za słabą ocenę burzy w ogóle nie uczy to jest to jest 11 sytuacja jest też taka sytuacja, kiedy nasze dziecko idzie do przedszkola przedszkole to jest jeszcze może małym zakresie jest porównywanie, chociaż też już może pojawić, ale potem jest szkoła no i nawet rozsądek te chmurki słoneczka i deszczowe deszczowych mury to już taki element pojawia i teraz mam wrażenie, że wielu dzieciakom szczególnie tym, które wzrastają w takim w takiej kulturze właśnie uważności doceniania przychodzi z trudem to porównywanie się takie bardzo wymierne oceny bardzo wyraźne pokazanie jesteś lepszy jest gorszy oczywiście to można temu nadawać inną interpretację, ale zastanawiam się, jakie pani sugestii dla rodziców, którzy się z tym etapem wierzą, że dzieciaki wchodzą w ten świat i niestety tutaj często już niema miejsca na niuanse i no tym też osób w domu starców, o czym się nie walcz potrafię zrozumieć w tej kwestii oceniania porównywania procesie edukacji czy tak, żeby nie było jasne dziękuję stanowisko natomiast system edukacji jest taki, jaki jest i rodzice radzą sobie z nim różne sposoby i w tym momencie w tym jesteśmy oczywiście, że są bardzo bardzo różni, ale jeżeli i są rodzice, którzy tak policją i troszczą się, a nawet być bardzo martwią się swoje dziecko o to, żeby jego indywidualność swą tam jakoś naruszona przeniknięta ich potencjał został mianowany w takiej sytuacji, kiedy dziecko, czyli dostaje jakąś notę czy to w postaci łuki, czyli czy szerszym, która jest jakoś do niego negatywna tłum IC tak naprawdę kiwając nowo siebie mówią dziecku dokładnie odwrotnego czyli, czyli albo krytykuję takie podejście nauczycielki mówią nieco szpilki moim zdaniem pięknie popełniłeś naprawdę ładnie ocieka tutaj słoneczną taką kilka burz może samodzielnie albo albo rozumieją, dlaczego dziecko nie zachowają się w przedszkolu ani wystawiać czarną kropkę tłumaczy tak, ale jak rozumiem, więc jak przedstawiają się po drugiej stronie po to, żeby dziecku by poprawić humor wielki wpływ takiej chęci takimi nie ma ani też skrajnymi postawami dorosłych myślę sobie, że kompletnie zagubiony w ogóle tutaj chodzi i a tymczasem wracam do tego, o czym mówiłem wcześniej to czy dziecko potrzebuje najbardziej w takim w takim kontekście to zaciekawienie tym, jakie z tym jest, jeżeli czuje się niesprawiedliwie ocenione, gdyby miało taką możliwość powiedzenia o tym rodzice długo wstania dziecko przedszkolu powie tak pani pięknie najwięcej uczy się następnego dnia przyjdzie powie pani mi dała śmiechem twarze wypełnieniem naklejka jakaś Latuszek cokolwiek tam już będzie panią do biało tak jak przedwczoraj w budżecie emocję przebiegają zmieniają się dość szybko, ale to zdanie pani jest głupie to już zdanie stałam się jakaś krzywda jakaś się jakieś moje małe nieszczęście chcę, żebyś o tym wiedziało ono wiedział tak i jeżeli dziecko może podpowiedzieć on może posłać co się takiego stało ani budowało się to pani taką ocenę wystawił pani postawiono w środku kotkę tak albo Murka deszczową Touch to jest najlepszy sposób, jaki możemy wybacza dziecku i w ten sposób nikt nie płaci swojemu tak samo możemy zaciekawić się doświadczeniem ucznia w pierwszej klasie szkoły podstawowej i ósmoklasisty licealisty, który jest rozczarowany niż sfrustrowany tym poczucie bycia niesprawiedliwie potraktowanym nie chodzi o to, żeby mu potakuje my mówimy tak tak ma rację chodzi o to, że mamy dla niego uchwał, czyli otwarte serce Puszczy słuchamy jednym z jego perspektywy z zaufaniem przyniósł poradzi w tej sytuacji i nie przypisujemy wartości ani temu co się zdarzyło ani i nie próbujemy tego rozmachu owa, acz tylko po prostu pomagamy dzieciakowi zauważyć w jakim momencie jest tak czy on jest tu i teraz co się z nim dzieje bardziej niż dziś nie ma analizujemy sytuację albo właśnie kupujemy ją naprawić po to, też niestety częsty telefon rodziców wiadomości, że tutaj jeszcze więcej punktów dziecko powinno dostać od niesprawiedliwie na ocenione, dlaczego tylko pani zrobiła w, czyli znowu wracamy do tego, że mamy się kontaktować sami ze sobą i pokazywać dziecku szybki efekt płatnicy są wód jest w ogóle dobry kierunek to, chociaż zbiorowisko trudny myślę, że dla nas jest mniejszy mniejszy niż dla nich ale, ponieważ dla nas jest mniejszy to oczywiście też możemy dochodzą przeciwnie ich niechcący, bo po prostu nie mamy nie mamy zbyt długiego treningu w tym, żeby patrzeć na siebie zauważać siebie życzliwością sprawdzać jak się mamy tak na to tak naprawdę załadowaliśmy czy reaguje na sytuację mojego dziecka swoje wspomnienie zbycie uczennicą limit wieku Muse mówi przeciw społeczeństwu tak tak odzywają się te nasze te nasze wspomnienie jak to właśnie nie byliśmy tymi dzieciakami, które stały końca, bo tymi, które miały najgorszą ocenę albo były świadkami albo jeszcze coś ich natychmiast musimy rzeczywistość w znacznej obierać naprawdę liczne dzieci prawdopodobnie mają zupełnie inne perypetie, ale też dosyć powszechną formą chwalenia jest w naszym kraju nie tylko przecież porównywanie nie i to może iść taką stronę oczywiście krytyki, ale też może taką stronę, że jesteś lepszy lepsza niż ktoś narysował narysować ładniej albo nie skończyła wyżej albo wierszy trudniejszy powiedziałeś niż reszta to jest taka nasza Polska właściwość i tak i wszelkie uwagi, które koncentrują się na porównywaniu one jeszcze w tym mają lat taką oni taką fajną bardzo właściwość mianowicie one psują relacje to znaczy już tego nawet wnuki też pośrednio raczej moją ścieżkę, do którego mówię, ale relacje tych osób, które są oni porównywane, ponieważ gdzieś tam bus potem wprowadzamy temat temat rywalizacji pomiędzy nimi in o tym pisanie czy mogę tak czemu leżę, a Balticon swojej książce bez rywalizacji też naprawdę czeka na dyrektora, która tu ludzi bardzo wiele refleksji na temat tych tytułów mają, o czym inni zostawiania dziecka z kimś, kto jest albo lepszy albo koszt duży przeznaczony jest kierunek tak to są to, ale są takie proste metody, które znowu tak bardzo są zakorzenione przecież w ten sposób wychowywano lepsze żarcie w ten sposób wychowywano i pewnie pradziadków w ten sposób wychowano lekarzem tego pozbyć takie dosyć podobne bardzo poruszający przykład pamiętam już kilkulatki tego usłyszałam takiego obiektu jak to kicz dzieci są kompetentne jak to są bywają mądrzejsze od tych naszych pomysłów on inny przykład takiej dziewczynki, która in wobec dobą uczennicą z polskiego osiągało zawsze wysokie oceny rynku zaczęła dostawać czwórki tylko jak nieoczekiwane, bo też oczywiste, że i przechodzą dziesiątki wypadł łatwo związki szóstki polskiego półroczną rzeczowy wypracować dostawać członki nie, ponieważ była zmiana tu donieśli mu się zajmuję się wojsk takiego właściwie stołu no już, skracając duszą historię okazało się, że ta dziewczynka była zaprzyjaźniona z inną koleżanką z klasy, a tamta dziewczynka dostawała puścić czwórki maksymalnie czwórki z wypracowań i mama pytała ją i o stałą Hani są to nasza główna bohaterka, a więc wahania, bo po prostu zawsze lepiej wiedział, że w sprawie przyczyn swojej przyjaciółce, bo znany, bo mama też pani zadowolona ją właśnie porównywały do tej lepszej grożą innym i Hania może nie muszę postarać się uczyć, więc Hania, żeby zacząć swoją przyjaźnie toczyło testować celowo gorsze co robić błędy to wiecznie powiedział jak to zrobić przecież inne zaczął dostawać głoszą chcemy to, że tu liczyć co nie było źle, żeby mama nie miała argumentów, który mógłby jakoś się zasmucić rany wzruszyłam się tą historią to starają się co bym powiedział, gdy była mamą Hani jak z nią rozmowę przeprowadziła prawda to jest to jest fajne pytanie to już drugi taki plan misji pod taką ewentualność z tym na co myśmy podpowie jak głośników, choć pewnie byśmy chcieli 2 pieczenie przy tym ograniczyć styczność pewnie tak sprawnie jak w uczciwości i warto by poruszyć no ale ostatecznie, o czym coraz częściej przekonuje jako mama nastolatek będzie, jakie ponoszą konsekwencje swoich własnych działań wyboru możemy im co najwyżej wskazać kierunek i pokazać im Słuchajcie zrobicie to prawdopodobnie będzie taka jak będzie zrobić inaczej może się skończyć w taki sposób no ale decyzji ostatecznie podejmujący, lecz najlepiej wskazać im ten kierunek swoim własnym działaniem, dzieląc się z nimi własnym doświadczeniem nie w takim kontekście dydaktycznym się, że zwiastuje inny jak im swoim zachowaniem jakąś prawdę, że czegoś tylko po prostu, dzieląc się z nimi tym jak umiecie w pracy chcemy się udało mi się nie do tych, którzy nie powiedziałam szczerze jestem niezadowolony trzykrotnie, czego żałuję albo z czegoś naprawdę zadowolona UE wtedy one właściwie dogadują się pierwszym czysto bardzo ważna czy, jakimi wyzwaniami my stajemy jak sobie z nimi radzimy i kiedy potrafimy być wobec nich szczerzy tu wiedzą, że w życiu po prostu różnie bywa film jest czasem się buta czy muszę powiedzieć to nie jest powód do tego, żeby myśleć o sobie źle użytym, dziękując swoje emocje przeżyć to takie i pójść dalej, jeżeli my robimy jeszcze jesteśmy tacy idealni mówimy tylko dobrze o sobie no to one muszą się umorzony, a ja tam nigdy nie było to przecież tyle będą żyć silnym i gmin czy ta robota nasza rodzicielska, kiedy skończy chyba nigdy nie skończy szkołę i służył, ale to jest cudownym jednocześnie my możemy się cały czas uczyć i możemy cały czas rozwiązywać różne kwestie nie problem tylko mierzyć z tymi wyzwaniami tak to Lubie w tym podcaście formułować wolę mówić o wyzwaniach oraz gminach tych niż o problemach pod okiem powiedział, że dzieci nas po prostu ich obecność właśnie w naszym życiu nie dziwi w tej intensywności bycia w świecie on po prostu wcześniej powiedział takie czyny utartej potrącają Car każe nam zadawać sobie pytania, które już dawno osób zbadaliśmy auta dzięki temu osoby je tutaj możemy z niego własne odpowiedzi na rozwiązania jakieś nowe działania, które wcześniej nie podejmowaliśmy to już sam koniec chciałabym poprosić panią wsparcie dla naszych słuchaczy, którzy mają dzieci może całą może w podstawówce, a może w przedszkolu jest taki moment, kiedy się pojawiają oceny może w przedszkolach nie ma oceniane są przedstawienia różnych okazji dnia dziadka dnia babci są bale, na których też dzieci mają różne stroje mają też różne występy i radzą sobie tak albo smak jak pogadać z nimi od tych ich wezwania ich trudnościach właśnie w postaci egzaminów w postaci wierszyków na pamięć znał wyuczonych czy w postaci tych popisowych świadectw, któremu trzeci taki otrzymują jak z nimi usiąść nad tymi wynikami i taki zdrowy fajny sposób pogadać przepracowują z nimi to co było trudne to co możemy się Super udało, ale też może, pokazując im jakiś kierunki na tym mogłoby jeszcze popracować to szybki jak i prawdopodobnie nie da w 1 momencie to jest tak właśnie codzienna nam codzienne i styl bycia z tymi dziećmi, które nie wiem już wcześniej, czyli ciekawość życzliwość i przyglądanie się temu, jeżeli nie wiem co uważam, że przedszkolak na dzień przed tym przedstawieniem, które następnego dnia ma się odbyć np. dzień dziadka no jakoś nie może zasnąć do łazienki i zachowuje też inaczej niż wycięto mu bezkarność przecież posiadamy jeszcze wszystkich ustawieniem czczą dzięki czemu może poczuć się dostrzeżone zauważone może się do nas przytulić prawdopodobnie i w ten sposób nie musi nic mówić musimy w tej całej swojej naukowej pedagogicznej takiej umowy tam stawiać im się mówić to jest normalne możemy pokazać swoim zachowaniem, że to jest mamy czy musimy zachować życzliwość śmieje się do niego pobyć z nim dłużej niż każdego wieczoru, bo widzimy, że sytuacja szczególna to już najważniejszy komunikat dla dziecka to jak się zachowujemy czyli, jeżeli nie chcemy, żeby dziecko przyjmowało się kijkami to najpierw zauważmy jak my czujemy na tytuł, jeżeli mówimy nawykom ścisk wiek około 3 rzeczowe Pumy co jeszcze mógłby zrobić, żeby poprawić mimo tak za każdym razem mają dziecko wie że oni by się nie przyjmujemy ocenami, ale też cały czas powtarzamy, że musi zmienić fach, a więc w takich słowach zaraz przy tylko działam dzieci mało nie zauważą prawdopodobnie nastolatkowie no niezwykle precyzyjnie będą i to jako wylatywały, że tak naprawdę mówimy czujki niesatysfakcjonujące no i czekam na coś więcej mogę pomóc umieścić w sposób jak osiągnąć, a więc, jeżeli nie zatrzymamy się przy naszych przekonaniach, a dotyczących ocen, jeżeli już o tym od pani pyta dotyczy nic nam się tutaj stojącego szczególnie nie uda, bo ich lokale będzie to rodzaj i pewnej manipulacji jednak, żeby dziecko stało się bardziej było do wszystkiego jednak, jeżeli dziecko przychodzi nie wiem, kiedy takiego nastolatka tu w pokoju rzuca plecaki i widać celnego czy kiedy napięcia frustracji złości i metali potrafimy zachować życzliwość zapytać co się wydarzyło już decydujemy się stało dwóję, bo czuję im jak to możliwe tylko mówiła no i co tworzony jest czy dalej jesteśmy w kontakcie z moim dzieckiem nie jest uczniem klasy pierwszej do trzeciej czwartej tego moim dzieckiem jestem ciekaw jak to jest mieć czujesz tonie, choć do pytania zadać, bo wśród nastolatek nie przekraczają do tego, że ktoś pyta jak się czuję też wuj Ewa z mierzeniem ludzie tylko chodzi o taką całą postawą upałem przekonują i stoimy w tym przedpokoju dalej jesteśmy dziesiątym dziecka czy już mówimy o skoku usnął za fajny, jeżeli mam w środku oku, gdy już nic nie mogę się, żeby wesprzeć moje dziecko akceptacji powierza smaku opłat jest pod wodzą i też tak sobie to wezmę z tej naszej rozmowy, że to to chwalenie tej cudzysłów duży, ale to dostrzeganie dzieje się na co dzień nosić małych rzeczach nosi nie musi wcale dziać przy okazji wielkich występów wielkich sukcesów wielkich egzaminów albo wielkich to wielkich porażek wielkich koszmarnych złych ocen tylko ono się dzieje tak spokojnie codziennie po troszeczkę ku te też chcieli też koniec powiedzieć, dziękując szczupłość bardzo bym chciała żeby, żeby państwo i dostali po drugiej stronie takim wrażeniem, że palenie jest złe i będzie się jeszcze język i nikt nie pochwalić swojego dziecka niepewna jeśli chodzi o nikogo już punktów za kimś, kto jest manipulacja tak, żebyśmy to właśnie zrobił takiego biegu łączonego świata wciąż pamiętajmy też siebie każdy z nas jest przyjemnie czasem usłyszeć takie tempo głosu za tym idzie uchwałę takie jak coś mówi Bożek ścierny to zaś być, bo tak to fajnie potrafi się robić tak taki wspaniały sernik upiekła tak smakuje tu koszty przyjemne nie nimi nie dziękuję bądź lód czytać 30 ludzkie, żeby to chcieć usłyszeć chcieć komuś tak powiedzieć nie nie chciałbym, żeby pozostało po tej audycji takie wyobrażenie, że uchwalenie jest zła musimy go za wszelką cenę unikać pocztą WUM jak pani podkreślała świadomość tego co chcą tak naprawdę mówimy kiedy, kiedy palimy to jest to jest ważniejsze takie wrażenie, że właśnie jej uchwalenie styki naturalne spontaniczne to nie musimy jakiś strasznie pogłębionej wiedzy od firm jakich tutaj metod komunikacyjnych należy używać to po prostu widać jak pani mówiła widać to w naszym uśmiechu na postawie w naszym tonie, że cieszyłem, że rzecz, że widzimy ani, że wygłaszam jakieś formułki, które tam przyswoili my na warsztatach dla rodziców mówił, jakkolwiek one są świetne warsztaty dla rodziców bardzo poleca, jeżeli ktoś, kto jeszcze miał przyjemność bez państw takie warsztaty prowadzi prosta tak tak mówi spotkany inspirujący dla rodziców to właśnie one są inspirującymi spotkaniami, gdzie można się podzielić swoimi kłopotami zainspirować pomysłami na rozwiązania, ale bardzo się to podoba co dziś usłyszałam bądźmy w tych relacjach także w tym uchwaleniu ludzcy niekoniecznie rodzicielską pedagogicznym ani włącznie w tego trzymamy tego się trzymajmy bardzo dziękuję za rozmowę moją gościnią była czyta Marek Kasprzyk psycholożka trenerka osoba, która też wychowuje własne dzieci, więc to wszystko co mówimy okazje wykorzystywać w praktyce w pięknie pani poprowadziłem muzycy dziękuję dziękuję dziękuję nie miał miał poczucie, że prowadziłem ja miałem poczucie, że ja po prostu zadawałem 507, który mnie irytują więc, tym bardziej dziękuję za rządzenie nie swoje zaproszenie, a to była to to był podcast co wyrośnie, który prowadziłam ja, czyli Karolina Oponowicz zapraszam państwa Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CO Z CIEBIE WYROŚNIE?

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA