REKLAMA

Raz w górę, raz w dół. "Ceny biletów PKP stały się tematem politycznym. To rodzi nadzieję"

TOK360
Data emisji:
2023-01-24 18:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
07:10 min.
Udostępnij:

Premier Mateusz Morawiecki zapowiedział obniżenie cen biletów PKP, po tym jak przewoźnik podniósł stawki od 11 stycznia tego roku. O tym, jak rozumieć zapowiedzi szefa rządu i w jakiej sytuacji jest PKP mówił dr Michał Wolański z Instytutu Infrastruktury Transportu i Mobilności Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
TOK 360 gościem TOK 360 jest dr Michał Wolański z Instytutu infrastruktury transportu mobilności szkoły głównej handlowej w Warszawie dobry wieczór z dobry wieczór panu dobry państwo przysłuchuje się dyskusji wokół ceny biletów kolejowych w Polsce, więc muszę zapytać mamy w Polsce drogi pociągi nie generalnie rzecz biorąc, jeżeli mówimy o jednorazowym korzystaniu z pociągu, zwłaszcza tych dotowanych z budżetu państwa Intercity TLK to one są tanie natomiast problemy Rozwiń » zaczynają się wtedy, jeżeli ja albo korzystamy z pociągów komercyjnych, czyli Pendolino albo korzystamy bardzo dużą transportu publicznego i wtedy musimy kupować burza różnych biletów no i wtedy pada jak porównamy się z niemieckim biletem za 50EUR miesięcznym na wszystkie środki transportu lokalnego czy chociażby szwajcarskim biletem za czy przepraszam czy chociażby w austriackim biletem w 2000EUR na cały kraj na skok no to wtedy zaczyna być drogą także to bardzo zależy jednorazowe bilety mamy tanie natomiast nie mamy fajnych ofert dla osób, które naprawdę dużo transportu publicznego korzysta to jest problem tej dyskusji, którą toczymy już kolejny tydzień, żeby nie odróżniamy połączeń dotowanych od komercyjnych jednorazowych przejazdów od od przejazdu stałych co znaczy ta dyskusja ona jest o tyle ciekawa, że po pierwsze, pokazałaby jak w kolejnym kiedyś regularnie pro chciała podwyżki cen na później mieliśmy czas, kiedy nie było inflacji praktycznie te ceny były względnie stałe w, a teraz jeszcze nigdy nie było tak, żeby ceny biletów stało się tematem tak bardzo politycznym i mnie to cieszy, bo mam nadzieję, że to jest ja sygnału dla rządzących zarówno dla rządu, jaki dla rządzących w samorządach, że Polacy zwracają uwagę na to czy dostają konkurencyjny system transportu publicznego czy nie ja mam nadzieję, że dzisiaj reakcją na to będzie cofnięcie tych podwyżek, ale przede wszystkim UE w dalszym okresie reakcją będzie tworzenie rzeczy wiście fajnych regionalnych, a potem krajowych systemów 1 biletu na wszystko to jest ogromne wyzwanie, które przed nami stoi, a i to jest wyzwanie uważam, którego Polacy są coraz bardziej świadomi coraz bardziej od rządzących krajem województwami miastami oczekują, ale to rozwiązanie, które sygnalizuje rząd, które sygnalizuje premier Mateusz Morawiecki, który zapowiada, że ceny biletów na pewno nie pozostaną na poziomie, na którym są dzisiejszego, jakby nie słyszeli dziś jego ministrowie już mniejsza o to i to, o czym pisze chociażby dziennik Gazeta prawna, że bilety miałyby stanie dzięki zastrzykowi finansowemu dla PKP Intercity nawet 300 000 000zł to jest to jest doraźna interwencja, która długofalowo nie zmieni nic dzisiaj to jest doraźna interwencja pan absolutną rację natomiast no ja jestem pełen nadziei na przyszłość może słusznie może nie służą te natomiast tak jak pamięta jak były wprowadzane podwyżki 10 lat temu 15 lat temu nigdy z nich nie wyższe taki temat politycznych teraz wyszedł to jest dla mnie pewną RK nadziej być może nadzieja się okaże płonna, ale ja jestem optymistą, ale żupan w naszej rozmowie słowa konkurencyjność, które wydaje mi się niezwykle istotne, jeżeli chodzi o polskie tory myślę, że częścią tej dyskusji powinno być wpuszczenie innych przewoźników chociażby na taką trasę niewydanie jest przykładowa trasa Warszawa Kraków, gdzie możemy albo jechać 4,5 godziny TLK za rozsądne pieniądze, bo 2 godziny Pendolino za nierozsądne pieniądze to powinien być element za związkami monitoringi uraczył uważam, że tak jak najbardziej ma pan rację ten przykład, który pan, że oni trochę przerysowany natomiast oczywiście w krajach jest tak, że zbyt dla Pragi kursuje 3 różnych przewoźników i uważam to bardzo dobre rozwiązanie, bo w czasie w ten sposób szykują swoje prywatne firmy, które w przyszłości będą mogły wyjść na Europę po przepisy zmieniają rynek europejski się otwiera i treści pod karmią swoich przedsiębiorców, gdyby oni potem Europę zalali tak jak świat Polskę zalali przedsiębiorcy teraz tak jak przepraszam Europy zagrali polscy przedsiębiorcy transportu drogowego, więc George Pell wątpliwości to robią Czesi jest fajne otwieranie rynku dalekobieżnego Czechy Włochy i różne kraje to robią natomiast druga rzecz jest też taka to musimy sobie powiedzieć w Polsce pociągi jeżdżą rzadko na kilometr torów mamy znacznie mniej pociągów niż Niemcy niż Czesi niż nawet Słowacy i my w ogóle powinniśmy mieć wizję co zrobić, żeby pociągi kursowały częściej nawet w programie kolej plus, który jest taki ważny dla rządu pewnym minimum wejścia było to, że samorządy powinny zadeklarować 4 pary pociągów to jest absurd tory kolejowe buduje się po to, żeby pociągi jeździły co godzinę, bo to jest bardzo drogi element infrastruktury i jeżeli ma być efektywnie wykorzystany to albo pociągi pasażerskie powinny jeździć tą godzinę o dana linia powinna mieć duże znaczenie towarowe inaczej kupujemy sobie de facto jako państwo coś z czego nie korzystamy tutaj, jeżeli mówimy o konkurencyjności kolei konkurencyjności dla pasażera to musimy pamiętać, że to jest suma to taborów po, których się szybko jeździ, które inwestujemy od 20 lat środki unijne to jest ważne natomiast z drugiej strony musi mieć atrakcyjną taryfę i musimy mieć częste rozkłady jazdy i to są rzeczy nad którymi stawiał w 20 lat dość mało pracowaliśmy natomiast absolutnie nadchodzi czas, kiedy ten temat musi być wzięty na agendę bardzo bardzo poważ bardzo dziękuję dr Michał Wolański z Instytutu infrastruktury transportu mobilności SGH w Warszawie był gościem TOK 360 za chwilę Joanna Zabielska ciuch lekarka rodzinna ekspertka porozumienia zielonogórskiego o testach combo m.in. będę z panią doktor rozmawiał to, dlatego że przed świętami bardzo zabiegaliśmy oto test combo dzisiaj usłyszeliśmy, że umorzone niekoniecznie działają tak jak byśmy tego oczekiwali Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TOK360

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką! Dobrego słuchania w 2023!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA