REKLAMA

Jak obniżyć ceny biletów kolejowych? Jest kilka sposobów

Światopodgląd
Data emisji:
2023-01-25 15:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
14:44 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Ka świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz studio Radia TOK sam jest już dr Jakub Majewski dzień dobry dzień, który prezes fundacji ProKolej, więc tutaj mówił mówiliśmy trochę rozmawialiśmy o tym, że rzeczywiście w ostatnich tygodniach kolei dużo się mówi, więc dla tych, którym dobro kolei jest na sercu leży myślę jest to jakiś czas inspirujący, a kolei dużo mówimy, dlatego że podniosło szczególnie PKP Intercity ceny biletów i to dramatycznie podniosło mojej Rozwiń » szczególnie nie ma chyba mieszkańcy jednak dużych miast odczuli, którzy się przemieszczają dużych miast do siebie psa nawzajem to właśnie to ciekawa sytuacja, bo tych podwyżek na kolei było w zeszłym roku sporo różni przewoźnicy regionalni podnosi te bilety nawet niektórzy po kilka razy specjalnie nikogo to jakoś PiS nie złożyły jak w jak to zsumujemy to bywało jeszcze sporo większe niż niż te, które na ogół na początku stycznia ogłosił PKP Intercity mało tego nawet przy tej podwyższy zapamiętaliśmy bilety rosną 18, czyli prawie 20% atak rosną tylko bilety Express, których w gruncie rzeczy jest garstka pociągi pospieszne rosną tylko 12% to też sporo oczywiście w sytuacji, kiedy mamy pandemię, ale ta ta liczba nie lubię takiego wrażenia zrobiła dopiero w momencie, kiedy podrożały bilety na składy Pendolino wszyscy, którzy jeżdżą Warszawy do Krakowa Warszawy do Gdańska bądź bądź z Krakowa do Gdańska tak umownie rzecz biorący to wcale nie są wszyscy pasażerowie kolei w Polsce, ale to są ci, którzy mają dostęp do mikrofonu i oni podnieśli raban w sumie może to nawet tak ciekawe, że się zainteresowali koleją przez większość poprzednich swoich aktywności zajmował się przede wszystkim tym, kiedy Unii w końcu będzie droga ekspresowa tak tak to jest oczywiście bardzo ciekawy też o tym myślałam, bo mieszkam w Warszawie sama jest często znaczenie tak często, ale do większych miast myślę, że to, dlatego że tak zrobiło się tak dostępnie i wygodnie można pojechać na dworzec i lub jest z kolei bardzo lubi jeździć samochodami wciąż w pociąg, który co do zasady nie spóźnia usiąść w miejscu popracować 234 godziny w dosyć nie zmęczony, bo nie na korytarzu, gdy wciśniemy dojechać winne miejsce zrobić trzyma do zrobienia za darmo kolej ma ona wysoka ogromną zaletą jest ogromną zaletę, że ty to jest quady w wielu pozytywnych aspektach tej burzy medialnej, która w ogóle zwróciła uwagę na to, że warto było się koleją zająć warto było się przyjrzeć temu jako funkcjonuje co zrobić, żeby funkcjonowała lepiej może dołożyć więcej pieniędzy, ale zażądać za więcej pieniędzy dużo lepszych efektów i w całym tym w tym zamieszaniu 1 chyba nie nie najlepsza informacja przebiła się pociągi są horrendalnie drogie to chyba nie jest prawda jak będziemy na rozkład jazdy będziemy wyszukiwarka cen biletów wandali na zdrowie, że Pendolino rzadko kosztuje 200zł przysłowiowe, tym bardziej że przerażony trochę tą oceny zamierzeń PKP Intercity gwałtownie dorzuciło biletów promocyjnych dalej można jechać poniżej stówę tak, ale rzeczywiście nam, że do Krakowa TLK jest rzadziej już w redakcji zresztą przetestowały, ale może należy wykorzystać rzeczywiście ten moment porozmawiać o kolei i o tym, żeby była bardziej dostępna, bo klimat i czasy inflacji i wygoda niebezpieczeństwo wiecie o bezpieczeństwo temu sprzyjają premier już powiedział, że na pewno zostaną ceny na poziomie, który został wprowadzony ja rozum, że strategia rządu cały czas taka trochę jego Sprawka, ale on po prostu wymusi na firmach, żeby lepiej się samo zorganizowały obniżyły te bilety, które nie zrozumiał czy złośliwie tworzą 2 zasoby wyjścia z tej sytuacji wydaje się, że żerowanie do końca nie do końca zręczna to jest sprawa rządu ile kosztują bilety na kolei, ponieważ rząd ma umowę z PKP Intercity umowę służby publicznej, w której dopłaca przewoźnikowi za to, że realizują rozkład jazdy, który układa minister infrastruktur bardzo często nie tylko w tej kadencji zresztą minister sportu, który zgrabnie chował się za plecy kolejarzy jest to przecież oni wyraz uczą i to oni ustalić ceny biletów to oni my my źle zaplanowali rozkład jazdy to nieprawda tutaj podział kompetencji całkowicie jasny klarowny minister infrastruktury jest organizatorem przewozów dalekobieżnych to on mówi, o której godzinie za ile i jak często pojedzie pociąg, z którego do, którego miasta to jest jego konstytucyjne nie tylko prawo, ale i obowiązek czym innym są pociągi komercyjne ta garstka Express, która jeździ między głównymi miastami tam rzeczywiście Intercity ma ustalać ceny samodzielnie tak, żeby zarobił tam minister infrastruktury albo nawet premier nie ma absolutnie nic dogadania jest wolny rynek tak jak nie ustawia ceny chleba jajek fryzjerów tak nie ustala cen biletów w pociągach Intercity nie wiem jak na czym opierał się pan premier Mateusz Morawiecki mówią, że panu spadną ceny biletów na napędu wino może wykupi wszystkie bilety pełnopłatne zostaną tylko promocyj nie ona zachęcić do lepszy dość cięć oszczędności lepszej organizacji w zasadzie ma w ręku tylko 11 instrument mianowicie kwestie podatkowe, czyli rzeczywiście koszty funkcjonowania kolei zależą od tego ile trzeba przeznaczyć na kupić tabory zatrudnić ludzi zapłaci wszystkim zamortyzować to wszystko trzeba zrobić jeszcze kilka innych rzeczy mianowicie kupić energię elektryczną, która jest mocno opodatkowana zapłacić za dostęp do torów, bo nie ma kolejni cieszy się takimi przywilejami jak kierowcy w zdecydowanej większości hit moi koledzy nie w paliwie opłatom prawda jest kompletna nieprawda kierowcy to co wpłacają w paliwie bynajmniej nie okres nie pokrywa kosztów infrastruktury drogowej nie mówiąc już policji drogowej o leczeniu ofiar wypadków itd. mamy odśnieżaniu o oświetleniu malowaniu przy pasów itd. tak by to nie jest także, że kierowcy utrzymują inne branże to wręcz przeciwnie, kto się dobrze policzy to się okazuje, że kierowcy są dotowanie z budżetu publicznego natomiast kolejarze muszą za swoją infrastrukturę zapłacić też nie wszystko rząd jakąś część do tego dokłada, ale za każdy kilometr za każdy metr, a nawet za każdy postój pociągu trzeba trzeba polskim liniom kolejowym zapłacić i w związku z tym jak ustawiona jest taryfa tak później musimy skalkulować rodzi także może było poprzez tu na tym polu doprowadzi do obniżki cen biletów, czyli te opłaty zmniejszyć, gdybyśmy te opłaty zmniejszyli ani mówić by zawieszać tak jak tak jak na wielu drogach, które zbudowaliśmy za duże pieniądze udostępniamy bezpłatnie już nawet nie tylko osobówką, ale również kierowców ciężarowych również kierowcą z dużej czy przedsiębiorców w dużej mierze spoza Polski, czyli jedzie sobie tranzytem przez nas nasz kraj jakiś przedsiębiorca ze Wschodu na zachód dostaje w prezencie od polskiego podatnika bezpłatną drogę ja nie wiem, dlaczego jesteśmy tak bogatym krajem rozdajemy takie w kosztowne dobro na prawo lewo samochód wolność nie to jest podobno odpowie, ale kup kup nie kupi kółka wszyscy też świetne prosto z reklamy samochody terenowe niech jadą na przełaj, a nie do dokładnie do żądania lub zmysły swoich podatków jeszcze im drogę zbudować na wyjazd poza infrastrukturą kolejową jeszcze kwestie podatkowe, czyli ten VAT na bilety kolejowe to jest trochę przekładanie z 1 kieszeni do drugiej, bo przecież to dotowane PKP Intercity sprzedaje nam bilety bierze dotację z budżetu państwa następnie z tego wszystkiego zaczyna odprowadzać z powrotem do tego budżetu państwa 8% VAT, jeżeli byśmy ten VAT z lewicy złożyła dziś projekt tak czytamy wprowadza zerowy VAT na bilety kolejowe i uważam, że to bardzo zgrabny sposób wyjścia tutaj lewica zrobiła prezent panu premierowi Morawieckiemu, bo on może rzeczywiście dotrzymać słowa, czyli powiedzieć zdejmiemy albo odwrotnie właśnie zabiła ten pomysł, składając projekt uważam, ale taka praktyka w Polsce partyjna mamy nadzieję mam nadzieję, że ta dyskusja o wadzie, która ciąży ciągnie się już w zasadzie pandemii, bo z jednej z pomysłów jak przywrócić pasażerów do po pandemii do transportu publicznego to nie tylko kolej również autobusy autobusy poza miejskie to tu ten jacy zagrały bardzo dobrze na tej konkurencyjności transportu indywidualnego i publicznego, więc należałoby ten VAT wyzerować albo przynajmniej zmniejszyć no deal jeszcze jakiś pot po drodze stawki podatkowe można by znaleźć i rzeczywiście te bilety staniały również w tych pociągach, na których ceny nie ma wpływu minister infrastruktury czy premier, a na ile kwestia to jest tej konkurencyjności czy braku czy utrudniania jak twierdzą przedsiębiorcy czy kolejarze czescy ma wpływ to znaczy że, gdyby ta konkurencja była w Polsce większa, gdyby jak twierdzą krytycy nie utrudniało władze Polski te wejścia tych przewoźników konkurencyjne to by doprowadziło do tego co wczasach wsi jest jak w Czechach i byłyby tańsze bilety więcej pociągów tak dokładnie było, jakby był jak Czech Austrii we włoszech Hiszpanii od niedawna w Szwecji jest kilka otwartych rynków kolejowych w Europie tam ceny biletów są to rzeczywiście zdecydowanie niższy poziom 3040% byłoby taniej, czyli nie to, że nie mielibyśmy tej podwyżki którą, którą mamy tu mielibyśmy istotne obniżki cen biletów kolejowych ja trudno się pan mechanizm wytłumaczy jak jak to działa że, bo wbrew ja to jak taką rzecz słyszę to się boję, że to oznacza, iż cięcie kosztów na płacach, bo no, bo jak można osiągnąć więcej pociągów za mniejszą cenę lot jak posłużę się przykładem lotnictwa mieliśmy umowy po bilateralne zamknięte niebo przed wejściem do Unii Europejskiej bilety lotnicze były horrendalnie drogie Polok Polakom oglądał samoloty głównie na niebie, przelatując nad naszym krajem dzisiaj okazuje można za przysłowiowe kilkadziesiąt złotych polecieć na drugi koniec kontynentu i nosi to zmieniło lotniska jak wiemy zachęcają, bo mamy Paper paliwo nieopodatkowane dlatego tak tanio lata ale dlaczego wcześniej, bo tak drogo no właśnie jedyna różnica którą, która już tt tę cezurę czasową tłumaczy to jest to, że wcześniej był były było niebo zamknięte, bo konkurencja teraz jest dokładnie to samo stało się w przewozach autobusowych dostał dokładnie to samo stało się w zasadzie w każdym innym rodzaju transportu z wyjątkiem kolei, gdzie tłumaczymy z uporem maniaka, że znacznie lepiej, żeby było jedno wielkie PKP, że to jest dla pasażerów najlepiej w żadnej dziedzinie chyba nie sprawdziło się to, żeby była 1 wielka Państwowa firma, że to jest właśnie rozwiązanie najlepsze dla obywateli, ale to tą funkcję tę sugestię, dlaczego te ceny są dzisiaj tak wysokie, bo mogą, bo jeżeli jest monopolistą to ceny będę dyktował bez zarzutu brzmi, kto ma zyski, bo też nie widać to jakoś nadmiernie wiecznie brakuje Villi ja myślę, że nigdy okazuje się, że taniej jest, żeby jechał pusty pociąg z kilkoma bardzo drogimi biletami, żeby jechał pełen pociąg z biletami sprzedawanymi po kilkadziesiąt złotych no po prostu to jest mniej roboty łatwiej przewieźć 10 osób, czyli romans to jest kwestia jednak organizacji tego wszystkiego tak jechaliśmy wszyscy pustymi pociągami się zdarza, ale jak i zapomnianymi również wszystkie fotele, które pojechały puste przyniosły stratę, żebyśmy wzięli po złotówce od każdego kto by ten fotel zajął pociąg by zarobił więcej to jest mechanizm zarządzania tym popytem tą ceną dość elastyczny, który sprawdził we wszystkich innych środkach transportu na kolei też sprawdza w innych krajach europejskich z powodzeniem jest dzisiaj znalazłem taki przykład, który pokazuje by ten czeskiej czeski przykład, który pani przytoczyła projekt linii Praga Ostrawa 0 dotacji wszystkie pociągi jeżdżą czysto komercyjnie i kosztują tyle co ta nasza TLK tak, czyli właśnie ta obniżka cen biletów spowodowały 2 rzeczy po pierwsze, przybyło pasażerów niż 2× więcej osób niż jeździł przed wpuszczeniem konkurencji czeskie Drach, który był monopolistą na tej trasie nie straciła 1 pasażera dalej wożą tych co wozili wcześniej, ale jeszcze drugie tyle jest dziś konkurencją, bo przejęli pasażerów samochodów przyjęli tych, którzy jeździli, bo było za drogo, a teraz mogą sobie na to pozwolić po prostu urósł rynek i pieniędzy globalnie jest więcej niż przed otwarciem tego rynku nikt nie stracił, a zyskami pasażerowie czy nie jest tak, że tak to jest taki mechanizm właśnie ten czasami wolnorynkowy, że to się dzieje kosztem płac itd. nie musi tak być wydaje się, że raczej się zaczyna robić konkurencję, bo potrzeba więcej składów więcej maszynistów więcej konduktorów ten rynek rośnie oczywiście konkurencja wymusza efektywność wymusza szukanie oszczędności i gdzie te zaskórniaki trzeba będzie odpuścić tylko miejmy nadzieję, że właśnie zamiast gdzieś chomikować na nieefektywność rozmaitych dużych państwowych firm można by to tego użyć po to, żeby zachęcić więcej pasażerów do 1 i na koniec zarobić te same pieniądze tylko trochę bardziej się przy tym napracować czyli, podsumowując za rozmowę tak krótkim okresie, jeżeli chodzi o dostępności o to, żeby te pociągi i Intercity Intercity mogą być tańsze to jest kwestia VAT-u na bilety zniesienie VAT-u na bilety i potencjalnie obniżenia opłat za używanie torów tak jest to jest to jest recepta na na szybko natomiast w przewozach ekspresowych dalekobieżnych między dużymi aglomeracjami, gdzie tak jak powiedział minister niespecjalnie ma coś dopowiedzenia należyte te Przewozy zliberalizować zobaczyć co się będzie działo przecież cały czas zostaną pociągi dotowane cały czas zostaną pociągi pospieszne, które gnieżdżą dzisiaj z rzadka ale, ale między tymi miastami są i można tam naprawdę trafić bardzo tani bilet i niczego nie ryzykujemy z punktu widzenia zapewnienia podstawowej obsługi państwa, ale dajemy szansę rynkowi, że wypełni lukę i że znajdzie tych klientów, którzy dzisiaj pociąga mnie czemu pan uważa utrudnia rząd do dostęp trudno jest trudno jest na to pytanie odpowiedzieć myślę, że to jest taka tęsknota za tym 1 wielkim monopolem kolejowym, którego przecież chcieliśmy się pozbyć różnych byłaby bardzo wie lepiej nie znam historii kolejnictwa, ale fale ideowe były różne o no właśnie paradoksalnie niebo i były też rządy u sterów minister infrastruktury i mianując się liberalnymi dokładnie tak samo robiły wszystko, żeby nie wpuścić w Polsce konkurencji na lotnictwie na lotnictwie tak na portach lotniczych na drogach tak nawet naszych portach morskich tak natomiast na kolei nie kolej jest zbudowana na etosie polskiego Kolejarza, który jest zawsze państwo ja jestem fanką Ukrzaliznycia ukraińskie, ale co na inne straże nowe bardzo dziękuję dziś dr Jakub Majewski prezes fundacji ProKolej państwa gościem paragrafie, a tak, a świat podgląd Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA