REKLAMA

Po co PiS chce zmienić kodeks wyborczy? "To dosyć dramatyczne dla procesu wyborczego, dotyka wszystkich uczestników"

TOK360
Data emisji:
2023-01-25 18:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
07:46 min.
Udostępnij:

Prawo i Sprawiedliwość proponuje zmiany w kodeksie wyborczym, nad czym będzie obradować Sejm. Czy projekt partii rządzącej jest prodemokratyczny? Na to i inne pytania odpowiadała założycielka MamPrawoWiedziec.pl Róża Rzeplińska.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w TOK 360 gości tak 360 jest Róża Rzeplińska założycielka mam prawo wiedzieć PL prezeska stowarzyszenia 61 dobry wieczór dobry wieczór jutro posłowie wracają do prac nad kodeksem wyborczym i zauważyłem, że ilekroć ktoś zgłasza jakiekolwiek wątpliwości dotyczące tych zmian, które proponuje Prawo i Sprawiedliwość to słyszę, że przecież są to prodemokratyczne rozwiązania i powinny zostać poparte czy rzeczywiście zmiany w kodeksie wyborczym, które są przedstawiane Rozwiń » są prodemokratyczne przede wszystkim zmiany w kodeksie wyborczym prawo i prawdziwość generalnie Sejm miał czas na zmiany w kodeksie wyborczym przez 2 lata dwudziestego roku jest zbyt na różnego rodzaju zmiany i tych zmian wprowadzi wprowadzenie zmian w kodeksie wyborczym na 6 miesięcy przed ogłoszeniem terminu wyborów jest już niezgodne z zasadami niezgodne z orzecznictwem Trybunału Konstytucyjnego kłopot polega na tym, że 14lutego mija w zasadzie AK data w ostatni ostatni dzień kiedy do kiedy zmiany w kodeksie wyborczym mogą być wprowadzane, czyli tego dnia prezydent musiałby podpisać ustawę zmieniającą kodeks wyborczy to, jeżeli dobrze liczę wystarczy, że Senat będzie odrobinę zwlekał to się nie stanie rozumiem, że bez szczególnych praktycznych konsekwencji niechęć bardzo rodzaju depozyt trwać bez szczególnej praktyce konsekwencje, dlaczego zajrzeć w takiej rzeczywistości, w której ktoś proponuje ktoś, kto posłowie proponują jako wypowiedź jako projekt poselski i w rzeczywistością są rządowe Beck, gdzie uczestnicy komisji, która ze specjalnej komisji nadzwyczajnej, która zajmowała się kodeksem pracowali nad tym prawnicy RCL i w zasadzie być może nikt się nie przejmie tym, że zasada dobrze przyjęta zasada tworzenia prawa wyborczego, w ramach którego ten, kto startuje w wyborach nie stwarza sobie tej rzeczywistości prawnej, jaki będzie startował w wcześniej niż wszystko może stwarzać wcześniej 6 miesięcy przed ogłoszeniem terminu wyborów, że nie będziemy trzymać tej zasady w Polsce jest to dosyć dramatyczne dla procesu wyborczego, dlatego że dotyka wszystkich aktorów tego procesu zarówno obywateli, którzy będą głosować i nie mają pewności czy te wybory będą przeprowadzone w sposób rzetelny, dlatego że w PRL krajowe biuro czy państwo kościół komisja wyborcza krajowe biuro wyborcze dalej samorządy, które uczestniczą w samym procesie przeprowadzania wyborów nie będą w stanie przygotować zmienić swoje działania, a do tego prawa, które zostanie zostanie uchwalone kolejna rzecz pytanie jak takiej rzeczywistości prawnej, która się zmienia się zachować komitet wyborczy znaczy politycy, którzy również mają prawo startować w wyborach równej, czyli wiedzieć jak te przepisy prawne w ramach tych będą startowali, jako że są sformułowane po to, żeby się móc przygotować w różnych równy sposób do tego starcia w sytuacji, w której mamy jedno ugrupowanie, które opracowuje sobie projekt zmian na w szeregu zmian dotykający różnych obszarów rozłoży o tym powiedzieć o prawa wyborczego to tak naprawdę ta 1 strona 1 aktor sceny politycznej, który startuje wie do czego te zmiany mogą prowadzić i w sytuacji, w której ma większość w sejmie i prezydenta to zrobi wszystko, żeby te, a te zmiany w sposobie organizacji dnia głosowania wcześniej kampanii wyborczej wprowadzić na marginesie doskonale pani zinterpretowała pewną bezradność dotyczącą tego jak w Polsce stanowione prawo tor bezradność, którą wyraziłem jedną ze sztandarowych części tego projektu jest kwestia zwiększenia liczby okręgów wyborczych przez to dostępu do lokali wyborczych czy my mamy gwarancję, że to wpłynie pozytywnie na frekwencję wyborczą znaczy projekt zmian w kodeksie wyborczym zakłada nie zwiększenie okręgu tego nie ma tylko powodu, czyli miejsc lokali wyborczych tam, gdzie będzie głosować projektodawcy, czyli teoretycznie posłowie Prawa i Sprawiedliwości argumentują to tym, że osoby mieszkające w miejscowościach, w których jest 200 mieszkańców mają utrudniony mają ta sieć obwodowych komisji wyborczych, których mogą głosować jest za rzadka oni mają za daleko to do miejsca, które będą mogli głosować no tak nie z 1 strony, owszem, generalnie Polacy obywatele Polski mają problemy z dotarciem z przemieszczaniem się komunikacją czy mamy kiepsko skomunikowany kraj lokalnie, ale z drugiej strony jak pokazują badania ekspertów fundacji Batorego ta sieć lokali wyborczych w tam, gdzie mogłoby to zwiększenie nastąpić jest dosyć grę, a więc to nie jest także ta propozycja, którą składa Prawo i Sprawiedliwość, żebyśmy mieli więcej lokali mniejszych miejscowościach jest uzasadniona jakimiś danymi poza tym moja teza jest taka, że jest to świetna świetny taki wymóg PR-owy kampanijne, w ramach którego określonej grupie wyborców mówimy oraz zadbamy będziecie mieli gdzie głosować tylko problem mamy 2 problemy pierwszy taki, że Polacy są przyzwyczajeni do tych miejsc, w których już głosują trochę zrobi chaos będą mieć poczucie, że muszą zagłosować gdzieś indziej być może dla części z nich to będzie ta informacja to nic nie dotrze w rezultacie nie pójdą głosować, a drugie to kto w tych komisjach wyborczych jak obliczają eksperci od 6 do 10 000 lokali obwodowych komisji wyborczych więcej musiałby powstać ratownik będzie pracował to wybory po prostu zorganizuje przypomnę tylko, że mamy problem z obsadą komisji wyborczych i to nie jest także ludzie, że Polacy garną się do tego żeby, żeby w komisji pracować w 2020 roku braki ich brakowało w Polsce 11% członków stałych obwodowych komisji Party, czyli 11% pod WI ta komisja po prostu nie miał, kto ich wsadzić to jest problem dla procesu wyborczego albo nie będziemy spełniać kodeksu wyborczego, który ma określone w podanej liczby tego ilu członków komisji oczek komisja powinna liczyć albo będzie taka klasyczna łapanka w ramach, której po prostu mówiąc w skrócie urzędnicy z danej gminy tylko przypomnę, że jakieś urzędników 36 powiedzmy gminie 50009000 mieszkańców nie wszyscy tak obsadzą wszystkich lokali wyborczych bardzo dziękuję Róża Rzeplińska założycielka mam prawo wiedzieć po prezeska stowarzyszenia 61 była gościnią TOK 360, czyli w tym wątku organizowania komisji wyborczych też czas nie działa na naszą korzyść za chwilę Marek Pleśniar dyrektor biura ogólnopolskiego stowarzyszenia kadry kierowniczej oświaty będzie gościem TOK 360, bo jeden z roczników, które ukończą edukację w szkołach branżowych w 2025 roku nagle znajdzie się w pewnej edukacyjno prawnej próżni powinni się uczyć już nie mają gdzie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TOK360

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką! Dobrego słuchania w 2023!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA