REKLAMA

''Musiałam wiele przekopać, aby nakarmić książkę''. Joanna Concejo o nowej książce Olgi Tokarczuk

Kultura Osobista
Data emisji:
2023-01-26 11:40
Audycja:
Czas trwania:
12:27 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska wczoraj do księgarń trafił pan wyrazisty książka graficzne duetu Olga Tokarczuk i na koncert książkę wydało wydawnictwo format my dzisiaj w kulturze osobistej łączymy się na Polskę francuskich łączach sklepowych z ilustratorką graficzką Anną koncert witam serdecznie dziękuję gry i we wszystkim i pytanie, które musi paść na początku kim jest, skąd się wziął pan wyrazisty no to właśnie to Niewiem co do mnie Rozwiń » pytanie należałoby skierować, ponieważ nie wymyślą ponownie zeszli z tego tego tylko ubrałem obraz tak naprawdę dwu on się tak Dobrzeń nie pokazuje w tej książce, więc ja mogę powiedzieć tylko, że nawet po zrobieniu tej książki nie wiem dobrze kim jest on Reece na pewno jest amatorem robienia sobie selfie, a pani przyznaje w wielu rozmowach, że amatorką robienia sobie selfie nie jest tak sobie pomyślałem, że chyba to dobrze, sądząc po tym, jaki los spotkał pana wyrazistego tak, że naprawdę było takie zagrożenie, że po ów wielki ilości Serhij możemy coś stracić to mniej nie są w ogóle od sesji, ale wcale nie robię sobie takich zdjęć na taką filozofię serii czytam ostatnio po widokach codzienności prof. Rocha Sulimy profesor nazywa selfie tanią przewrotną próbą auto definicji myślę, że ofiarą właśnie tego padł pan wyrazisty myślę, że tak dzieje z nim coś naprawdę bardzo dziwnego no właśnie do końca nie wiem ile możemy zdradzić co się z nim dzieje, bo chciałybyśmy państwa też do tej książki odesłać treści nie jest tam wiele, ale jest to treść napisana przez panią Olgę Tokarczuk, więc warto jest ta książka dla treści również przeczytać, a potem stara się ba bardzo się starał odzyskać aż trudne tak pan wyrazisty stara się odzyskać swoją twarz, a co się okazuje no to tak jak mówię nie będziemy zdradzać, jaka była pani pierwsza reakcja na tekst Olgi Tokarczuk rozumiem, że to była ta właśnie kolejności, bo to Olga Tokarczuk wymyśliła pana wyrazistego tak właśnie Olga Tokarczuk wymyśliła pana może z tego moja pierwsza reakcja muszę przyznać, że była taka, że ktoś sobie o Matko ja tego nie będę umiał zrobić z, bo to jest książka, która liczy książka nie renta ta cała historia jak dzieje się tu i teraz w takiej i w takich czasach, kiedy właśnie mamy wszyscy dostępność do nieograniczonej liczby obrazów samego siebie i możliwość taką, żebyśmy sami tworzyć głów tak dalej itd. to jest też czeka też takie otoczenie jakiś taki świat, w którym Unia niezbyt lubię się obracać, jeżeli chodzi o moje ilustracje to nie jest jakby estetyka, która dużo miejsc kieruje, a nie też szlugi mam miałam pracować nad tym tekstem to musiał niestety trochę dotknąć to było dla mnie chyba najbardziej takie trochę przerażająco i to było to największe wyzwanie w pracy nad książką aktor był ogromny wyzwolił w Nakle przez przedstawić 3 na przejrzeć 3 kosz dobrze wszystkim osiągnięciom kach technicznymi technologicznymi i przyjrzeć się ludziom, którzy używają tego wszystkiego no daleko nie musiałam spać mogłem się już do samej siebie tylko takie urządzenia i oni taki typ obrazu jak nigdy się do tej pory nie znalazł moich książkach teraz jakby tekst spowodował, że może muszę w tym w tę stronę też spojrzeć w no rzeczywiście różnią się te obrazy od tego co widzieliśmy chociażby zagubionej duszy, bo jest tak mocniej bardziej realistycznie mniej nostalgicznie na pewno mniej oni rocznie oczywiście, że coś uważam, że są w tej książce ostatnie obrazy albo zostawienia od razu, które mimo całej ostrości i nieprzyjemności technologii tak dalej mówi o sobie swojej pracy dawały dużo satysfakcji troszkę mimo wszystko poszło stronę, a 16 targi jasno, że zaczął się trzęsły, a dużo obrazów panu wyrazistym przeniosła pani z otoczenia z obserwacji czy raczej więcej właśnie z nich pochodzi z wyobraźni książka jak pani zresztą przyznaje powstawała we Francji w Polsce, ale także we włoszech w Portugalii bardzo zależało na tym, żeby wspomnieć tych wszystkich mniej miejscach w tym, że nie działa te wszystkie miejsca, żeby administrować tylko było trochę także już miałam z góry zaplanowane dużo o różnych wyjazdów i też to, że książka miała być oddana w terminie powodowało, że zabiera pracę ze sobą wszędzie część tych zdjęć zainspirowana miejscami, ale bardzo bardzo mało w stosunku do ilości 3 wszystkich ilustracji które, którzy tam są, ale tam są miejsca, w których była echem, a nie we wszystkich, które tam są była w lity ilustracje pani to są najczęściej wynikiem takich mozolnie wykluczających się pomysłów trochę to mozolne było oczywiście not ze względów, o których już na początku powiedziałam, ale zawsze mówię, że wyobraźnia nie działa jak w pustce więc, żeby ona zadziałała, ale w ogóle coś takiego jak wyobraźnia istnieje to trzeba ją najpierw czymś nakarmić ma się właśnie karmi obrazami, czyli obrazy już tam w którymś momencie pokazał na sobie też przy pracy nad książką dodawała tych obrazów szukają z najróżniejszych miejscach np. pocztówek z różnych znanych miejsc umów, które potem kupowałam ich bardzo dużą ilość i które między którymi wybrałam też kilka obrazów, które pokazują, które później książce także sobie nic nie wyobrażają tak naprawdę, ale bardzo bardzo bardzo wiele poszukiwałem dokoła siebie też swoich własnych zbiorach zdjęć i też takich zbiorach, które prowadzą już od początku mojej pracy, gdzie sobie robi sobie taki sprzeciw, który rejestruje wszystkie zdjęcia którymi się podobają mają takie podgrupy tam są też pejzaże miasta i ludzie pokroju najróżniejsze rzeczy i po prostu przekopu warto wszystko and szał bardzo wiele przekopać bardzo wiele jeszcze zgromadzić, żeby no, żeby nakarmić książkę tak w, czyli tak przychodzi pomysł pani coś przekładana na ten przysłowiowy papier, a potem szkice tak szkice szkice szkice miliony szkiców tak było bardzo bardzo dużo szkiców ostatnio bardzo dużo właśnie tej pracy, które mówią przygotowania zbioru sprawdzania czy coś się nadal coś nie nada, ale szkice też też szczególnie szkice, które właśnie pozwalało mi sprawdzić jak coś zadziała obok siebie to się sprawdzić co się nie sprawdzi dużo szkiców kompozycyjnych szczególnie w tej części, która jest ostatnią częścią książki nie będę zdradzać dokładnie, jaką jest, ale też była dla mnie zupełnie zupełną nowością, ponieważ nigdy w ten sposób też nie pracowałam i inną najzwyczajniej w świecie potrzebowała najpierw to sprawdzić szkicach w próbach przetestować czy 3 czy będzie dobrze wszystko siedziało czy trzeba jednak w 13, czyli sztywne, czyli używała pani jakiś nowej techniki przy przy pracy nad tą książką tak, ale nie do końca techniki też takie typowo plastycznym odważyłam się trochę na życie mu czegoś innego poza kredkami ołówkiem odważyłam się na od użycia wasz po latach latach nieużywania tych nici tam jest troszeczkę tylko tego, ale bardzo jest to sprawiło wielką radość jest jakaś taka swoboda w tej technice, które z nich, który na wózku nie, tyle że nie ma, ale niewiele jakościowo powoduje, że kosz staram się złowić bardzo pieczołowicie dokładnie, a wasz pędzelek z racji swojej natury pozwalający swobodnie czego, ale to, o czym mówię, choć bardziej o strukturę obrazu, który jest tam jest obraz bardzo jak w wielu fragmentach sądzę, bo jest po prostu zwielokrotnione tak ze wsparcia taka struktura właśnie komiksowa czy w noweli graficznej w w jaki sposób konsultowały się panie podczas prac nad książką pani z Olgą Tokarczuk no niezbyt często, chociaż było kilka takich momentów kiedy, żeby była krótka wymiana ja przesyłam dosyć regularnie w trakcie pracy obrazy powstające wydawcy jak potem przekazuje dalej sądzę miałyśmy taką gorzką wymiana odnośnie 1 lustracji, która miała być okładką konwencja, którą się w końcu nie stała i bardzo dobrze ta wymiana zaistniała, ponieważ pozwoliła też, jakby mieć od razu ruszyć bez na ten temat i też zapobiec temu że, choć zwraca się znalazłam na okładce no i co no no też był taki moment po co też króciutki TLK wyraziła chęć, żeby tekst może się z nas większej ilości stronę na niż zgłoszonej duszy, ale ja już tak miałam dostanie także mógł, ale ogólnie to niema nie pracujemy razem nad każdą wykonuję swoją część ściąga się temu tekst miast zajmują obrazy na ile to jest w ogóle też zastanawiające, że słuchacz Radia TOK FM są ciekawi z czego wzięła się ta relacja co za Iskra była, które właśnie panie połączyła panią Olgą Tokarczuk podobno to pierwsze spotkanie to zupełny przypadek trochę przed ta nowość przypadek no ale też było też to przykre to spotkanie, jakby troszkę zapracowało 8×, żeby się stało nie ona już miała za sobą bardzo długą karierę pisarską i była znaną cenioną autorką książek ja już miałam też trochę książek ilustrowanych za sobą i po prostu traf chciał trafić w szczęście to nazwać, że obie znalazłyśmy się na targach paryskich wszystkich polskich targach książki już dobrych parę temu nie tam się poznałyśmy właśnie na, a także troszkę przypadkowo troszkę jednak dotarłyśmy tam z racji nasz naszych dróg za drugą zawodową 20lutego proszę państwa w Oppenheim wrocławskim domu kultury do zobaczenia wystawa ilustracji Joanny koncert od pana wyrazistego pan wyrazisty cień samego siebie szczęściarze także mieli okazję wziąć udział w Masterclass prowadzonej przez panią czy będzie kolejne artystyczne spotkanie pani z Olgą Tokarczuk w uchu będzie czas pokaże w tajemniczy, ale nigdy nie wydalono myślę, że chęci są obustronne co się wydarzy to czas pokaże w bardzo dziękuję ja nagą cechy ilustratorka współautorka wraz z Olgą Tokarczuk książki PN wyrazisty wydanej przez wydawnictwo forma była gościnią kultury osobistej bardzo dziękuję dziękuję bardzo, dziękuję Tomaszowi obce za pomoc w przygotowaniu programu jeszcze przypominam państwu, że przez kilka tylko jeszcze kilka dni można licytować w ramach wielkiej orkiestry Świątecznej pomocy współprowadzenie kultury osobistej gościnią tego specjalnego programu będzie Agnieszka Holland po więcej szczegółów proszę zajrzeć na nasz portal tokfm PL informacje teraz Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA