szef po dwunastej Mikołaj Lizut kłaniam się państwu, a gościem programu jest Piotr Siergiej z polskiego alarmu smogowego dzień dobry dzień dobre polskie miasta zamykają swoje centra dla samochodów, które najbardziej zanieczyszczają powietrze, czyli dla starych wizji także starych benzyniaków w Europie to nie nowość w Unii Europejskiej jest około 320 takich stref najwięcej jest ich we włoszech, ale właściwie wszystkie wielkie miasta europejskie mają swoją mszę z centrum
Rozwiń »
takie strefy, do których nie wpuszczają starych samochodów w Polsce jak dotąd się nie udało taką jedyną strefą był krakowski Kazimierz no ale po protestach mieszkańców tę strefę uwolniono, więc jak teraz teraz w Krakowie strefa czystego transportu będzie będzie trochę inna będzie szersza będzie obejmowała właściwie prawie całe miasto z dosyć niewielkim obostrzeniami, więc ta strefa już powstanie kolejna strefa druga w kraju będzie w Warszawie i od przyszłego roku od przyszłego roku, ale na razie skonsultowana społecznie no i ciekaw jestem czy Rafał Trzaskowski nasz mer Warszawy nie ugnie się na wczorajszym briefingu zapewniał, że nie, że jest zdeterminowany do tego, żeby ta strefa weszła w życie bardzo dobrze nam się podoba z drobnymi zastrzeżeniami, ale może o tym później natomiast miasto mówi, że tak strefa powinna wejść co więcej Urząd Miasta podkreśla, że ta strefa czystego transportu jest wymagana prawem nie tylko nie tylko prawo wojewódzkie, czyli przepisy dotyczące jakości powietrza w tym na Mazowszu, ale również krajowy program odbudowy, który dosyć prosty sposób definiuje do 2005. roku w Polsce powinny powstać 4 takie strefy pewny już 2005. 2 tysiące 2005. ma powstać taka zdrowa we Wrocławiu z tego co czyta tak Wrocław Kraków Warszawa pewnie wiemy, że takie prace prowadzone są w Gliwicach, ale rok później takie strefy powinny powstać w wszystkich miastach w Polsce powyżej 100 000 mieszkańców, czyli dużo tych stref będzie goni Europę moim zdaniem bardzo dobrze utworzenie takiej strefy to chyba żaden kłopot dla włodarzy miast to jest raczej opór społeczny prawda w oczy kłopot dla dla miasta to też jest, bo to jest organizacyjna trochę bolączka, bo trzeba oznakować miasto trzeba tak jak miasto Warszawa mówi najlepiej by było wprowadzić elektroniczny system sprawdzania, kto w tej strefie jeździ, czyli kamery, czyli system rozpoznawania tablic to jest organizacyjnie pewien głowy taki system działa przecież pan raczej płatnego parkowania tak to prawda te systemy są wymagane tylko wdrożenia, więc w tym sensie wydaje się że, że miasto tutaj po wykonaniu tych wszystkich działań, które zapowiedzieli to sobie z tym poradzą czy mieszkańcy to polubią moim zdaniem moim zdaniem tak w oczywiście mówię jako aktywista z moją własną perspektywę natomiast no powiedzmy jak ta strefa ma wyglądać, jakie zaplanowana, bo ludzie, kiedy myślę, że o będzie jakiś zakaz wjazdu samochodów Warszawy to będzie jakaś masakra prawda będzie źle no natomiast zakaz będzie wyglądał następująco od 1lipca 24 jak obrazowo tak jak Kuba Chełmiński gazety stołecznej dosyć fajnie napisał nie wjadą polonezy fiaty 125 Pa Guard Boogie syrenki to są te samochody, które będą miały zakaz natomiast już wjadą np. pierwsze stary był lana z dołu Mattis to są te samochody, które będą mogły jeździć po tej strefie to pokazuje, że te obostrzenia, które wejdą za 1,5 roku są bardzo łagodny bardzo naprawdę samochody dwudziesto sześcioletnie benzynowe będą mogły po tej strefie jeździć też półprawd, bo np. w dwudziestoletniej BMW w dieslu różnie wiedzie w nowych nauczą, gdzie wieje w fiacie 125 polskim fiacie, który właściwie na polskich ulicach jest rzadkością, gdy moja córka ostatnio zobaczyła taki samochód naszym na naszym parkingu to była zdziwiona uważamy go pokazywać w ogóle ta statek fajny zabytek zabytek, bo prawie już niema natomiast dwudziestoletnie BW czy rynku w wizerunku czy audi czy mercedesy są i taki jest ich bardzo dużo tak to prawda czy tak bardzo dużo w Warszawie to nie wiem, dlatego że obostrzenia strefy czystego transportu 1lipca do 1lipca 24 pokazują, że z ulic będzie musiało być wycofane 2% samochodów 2% co pięćdziesiąty samochód będzie musiał przestać jeździć po Warszawie co pięćdziesiąty to nie jest dużo, nawet jeżeli tych samochodów jest sporo, a co to zmieni zmieni to, że poprawi nam się nie więcej o połowę ilość pyłu ilość dymu, które samochody emitują te stare diesle pewnie każdy słuchacz, który jechał za takim Starym dieslem wie co się dzieje, kiedy taki samochód rusza na światłach to po prostu czarna chmura dymu niezależnie tego jak ten zalew jest zadbane i Nówka sztuka itd. takie opowieści znam natomiast badania pokazują użyte stare samochody z silnikiem dieslowskich emitują kilkadziesiąt razy więcej dymu pyłu spalin niż te nowoczesne silniki z założenia już jest kryterium jest data produkcji samochodu on prof. Eurolot jest tożsama z datą po prostu po potrafi wyobrazić pewne np. piętnastoletni diesel, który nie ma filtra cząstek stałych jest bardziej szkodliwe tak to prawda natomiast, jeżeli tworzymy taką strefę musimy przyjąć dosyć proste przejrzyste zrozumiałe dla każdego kryteria nie możemy przyjąć kryterium samochody, które mają zainstalowany filtr cząstek stałych nie wjeżdżają dlatego, że to dlatego po prostu nie widać samochody będą bardzo prosty sposób oznaczone rokiem produkcji każdy wie, jakiego roku produkcji ma samochód nawet jeśli nie zna normy euro prawda to wie, że samochód 20151203. roku wszystko jedno jest dosyć prosty ten system powinien być prosty powinny być dla każdego zrozumiałe samochody oznaczeń samochodów też powinno być zrozumiałe choćby o to, żebyśmy jako kierowcy rozumieli, ale również służby, które kontrolują, jakie samochody wjeżdżają do miasta mogły dosyć łatwy sposób zweryfikować co to za pojazd porusza no tak, ale mówimy o strefach pewna, bo tutaj też, żeby to było jasne dla nas 3 słuchaczy to nie jest tak, że samochód, który ma więcej niż 25 lat w benzynie czy 20 z dilo nie będzie mógł już jeździć będzie mógł jeździć tylko poza strefami tak strefy mają swoje granice oczywiście 1 rzeczą, o którym powiedzieliśmy to są ograniczenia rocznika samochodu, ale drugą rzeczą jest obszar, który te samochody będą mogły wjechać no i miasto do konsultacji przedstawiło taki dosyć naszym zdaniem mały obszar miasta, który wykluczy te najmocniej zanieczyszczających samochody to będzie Śródmieście część woli część ochoty i kawałeczek Mokotowa trochę Pragi niedużo to raptem 7% powierzchni stolicy to niedużo my optujemy za tym, żeby ten obszar rozszerzyć przynajmniej przynajmniej do dawnej dzielnicy centrum czyli, czyli Mokotów Żoliborz Ochota część Pragi profesjonalnym rzeczywiście ma to sens w tych miejscach, w których są największe korki najwięcej jest po prostu aut do takiej to są właśnie dokładnie miejsce, jeżeli mówimy o Starym Żoliborzu gęstych ulicach tzw. kanion ulicznych mówimy o Ochocie ulica dobra rada Warszawy rzeczywiście jest masakra, ale głównie przez remont, ale remont oczywiście dokładają tutaj do tego natomiast, jeżeli patrzymy na wąskie ulice i mierzymy jakość zanieczyszczenia powietrza w arteriach komunikacyjnych to wychodzi zawsze to samo przy krawężniku jest najgorzej kanion ulicy jest najgorzej im dalej od ulicy tym powietrze jest czystsze, czyli im gęstsza zabudowa gęstsza sieć ulic w tym powiecie jest po prostu trudniejsze, bo tamto powietrze stoi tlenki azotu pyły zawieszone wiszą tam wszyscy nimi oddychamy no właśnie powiedzmy jeszcze o jakich zanieczyszczeniach mówimy to znaczy co tak naprawdę w spalinach samochodowych jest takiego dla nas niebezpiecznego czy właśnie chodzi o smog szeroko pojęte, czyli te mikro cząsteczki, które unoszą się w powietrzu czy o ślad węglowy czy zachodzi, jeżeli mówimy o strefach czystego transportu będzie mówić tylko o zanieczyszczeniu powietrza ani od dwutlenku węgla też trochę inna sprawa klimatyczną tak mówimy o powietrzu w opałach zawieszonych i tlenki azotu, które są wytwarzane w silnikach spalinowych teraz, dlaczego diesla, dlaczego diesle są tak bardzo napiętnowane powód jest dosyć prosty po pierwsze, stare diesle emitują gigantyczne ilości sadzy spalin po drugie, dobrym argumentem jest również to, że światowa organizacja badań nad rakiem wpisała już chyba 10 lat temu spaliny dieslowskie jako substancję rakotwórczą, której rakotwórcze działanie dowiedziono na ludziach nie na zwierzętach tylko na ludziach wiemy, że spaliny diesla są rakotwórcze w związku z tym te stare samochody jak powiedziałem niewielka ilość niewielka liczba tych samochodów wycofana z ulic przy pomocy stref czystego transportu jest w stanie znacząco poprawić nam jakość powietrza, którym oddychamy to są lęki to są pyły zawieszone tlenki azotu no to jest zaostrzenie objawów astmy jest zaostrzenie przewlekłej obturacyjnej choroby płuc w mamy przykład z Londynu, w którym młoda dziewczynka trochę ponad 10 lat po prostu zmarła, ponieważ mieszkała miała astmę i mieszkała w pobliżu w pobliżu ruchliwego skrzyżowania sprawa poszła do sądu i sąd londyński przyznał odszkodowanie rodzinie dziewczynki właśnie, dlatego że powietrze było bardzo mocno zanieczyszczone tlenkami azotu, a jak wygląda sprawa ze współczesnym dieslem to znaczy wstęp, które jest już wyposażony w AdBlue właśnie filtr czy cząstek stałych no krótko mówiąc jest nowoczesnym samochodem o napędzie dieslowskie i to też to też został uwzględniony w strefie czystego transportu to znaczy docelowo w Warszawie docelowo to znaczy w roku 2030 nie powinny się poruszać sam musi samochody z silnikiem diesla, które mają normę niższą niż euro 6, czyli euro 6 jako norma docelowa dosyć dobra, która naprawdę dosyć chińskie misje jest będzie wpuszczona do miasta to nie jest jakiś problem, żeby nowy samochód z silnikiem diesla jeździł nowe, kiedy mówię euro 6 ty mówi o samochodzie, który w roku 2020 ósmy będzie miał 15 lat spójrzmy na to naprawdę strefy czystego transportu nie zabraniają ludziom jeździć po mieście zobaczmy rozejrzyjmy się wkoło co jeździ po Warszawie samochody dwudziesto sześcioletni czy diesla starsze niż 18 lat to nie jest w latach, ale warszawska pytam właściwie o tę technologię to znacznych czy każdy nawet współczesny dizajn jest bardziej trujący od silnika benzynowego i ilość liczba emisji silnika dieslowskiego z tą samą normą euro jest wyższa niż w przypadku silnika benzynowego tak bardzo dziękuję za te wyjaśnienia, więc szeregi w polskiego alarmu smogowego był gościem państwa moim państwa zapraszam na informację dziękuję, a teraz
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE
-
13:11 W studio: Paula Szewczyk
-
13:19 W studio: Michał Kamiński
-
14:31 W studio: dr Łukasz Pawłowski
-
14:20 W studio: Adrian Brona
-
12:31 W studio: Hanna Gill – Piątek
REKLAMA
POPULARNE
-
22.02.2017 12:00 A teraz na poważnie25:59 W studio: Borys Budka , Marek Ruciński
-
25.01.2018 12:00 A teraz na poważnie27:49 W studio: prof. Przemysław Waingertner
-
-
-
16.04.2018 12:00 A teraz na poważnie25:16 W studio: prof. Radosław Markowski
-
22.01.2018 12:00 A teraz na poważnie26:03 W studio: prof. Rafał Pankowski
-
29.01.2018 12:00 A teraz na poważnie29:00 W studio: Dominik Szczepański , Marek Cichy
-
-
21.09.2022 12:40 A teraz na poważnie13:48 W studio: Jacek Żakowski
-
11.09.2017 12:00 A teraz na poważnie24:40 W studio: Adam Michnik
-
18.10.2021 12:40 A teraz na poważnie12:39 W studio: Piotr Najsztub
-
26.01.2018 12:00 A teraz na poważnie24:49 W studio: Leszek Jażdżewski
-
15.04.2020 12:00 A teraz na poważnie26:23 W studio: Monika Sznajderman
-
30.12.2021 12:00 A teraz na poważnie25:12 W studio: Mirosław Pęczak
-
14.12.2020 12:00 A teraz na poważnie06:07 W studio: Krystyna Janda
-
19.01.2017 12:00 A teraz na poważnie24:42 W studio: Jan Englert
-
28.04.2020 12:00 A teraz na poważnie26:51 W studio: prof. Marcin Król
-
-
20.04.2022 12:40 A teraz na poważnie12:47 W studio: Kamil Przełęcki
-
17.11.2020 12:00 A teraz na poważnie24:16 W studio: Anna Pamuła
-
-
-
30.09.2022 12:40 A teraz na poważnie14:36 W studio: Masza Makarowa
-
20.08.2021 12:00 A teraz na poważnie25:49 W studio: prof. Krzysztof Meissner
-
10.06.2020 12:00 A teraz na poważnie22:37 W studio: Piotr Pytlakowski , Rafał Jankowski
-
22.04.2020 12:00 A teraz na poważnie25:32 W studio: Włodzimierz Cimoszewicz
-
19.11.2020 12:00 A teraz na poważnie10:12 W studio: dr Piotr Kładoczny
-
16.09.2022 12:40 A teraz na poważnie12:55 W studio: płk Grzegorz .Małecki
-
26.06.2020 12:00 A teraz na poważnie24:15 W studio: Jerzy Baczyński
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL