REKLAMA

"To jest nasz narodowy interes zadbać o szkoły"

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2023-01-27 15:00
Prowadzący:
Czas trwania:
12:20 min.
Udostępnij:

Z dr Olgą Napiontek z Fundacji Civis Polonus rozmawiamy o Szczycie Edukacyjnym, który odbył się w piątek w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Spotkali się nauczyciele, organizacje pozarządowe, samorządowcy oraz parlamentarzyści, którzy rozmawiali o przyszłości polskiej szkoły i systemu edukacji.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
minęła piętnasta 5 Mikołaj Lizut witam państwa popołudniu Radia TOK FM, a gościem programu jest organ Pionek z fundacji vis Polonus dzień dobry dzień dobry dziś w centrum nauki Kopernik w Warszawie rozpoczął się szczyt edukacyjny co to takiego też spotkanie osób i przedstawicieli różnorodnych instytucji, którym zależy na lepszej edukacji lepszej polskiej szkole i UE wszyscy czujemy, że mamy dosyć smutku narzekania po negatywnej diagnozy jesteśmy gotowi wspólnie pracować Rozwiń » nade konkretnymi rozwiązaniami, które poprawią jakość edukacji i tego jak dzieci młodzi ludzie odczuwają szkołę, czego się w niej uczą i jakimi kompetencjami wchodzą w dorosłość no ja mam wrażenie, że ta debata właściwie powinna i toczy się w Polsce od czasu powstania komisji edukacji narodowej, czyli od czasów Stanisława Augusta uczyć no oczywiście bo, ale trudno się dziwić jak myślimy o tym co jako rodziny czy społeczności lokalne czy jako kraj mamy najcenniejszego NATO najcenniejszym naszym zasobem na pewno są dzieci młodzi ludzie, którzy będą kształtować przyszłość niekoniecznie węgiel w związku z tym powinniśmy o tym rozmawiać ja mam wrażenie, że debata tak jak pan powiedział toczyła się nie mam poczucia, że NATO czuła jeszcze w głównym nurcie rozmowy o przyszłości Polski przyszłości społeczności lokalne i rozwoju, że to gdzieś pozostawało na marginesie nam zależy na tym, żebyśmy myśleli o lepszej szkole lepszej edukacji jako takim kluczowym czynniku rozwojowym w w czasach mojej młodości popularna była taka książka ud, pogrążając ca się w słodkiej utopi się nazywał społeczeństwo bez szkoły i główną tezą zresztą w tamtych czasach dla większości oczywistą jest to, że każda szkoła jest jakąś formą opresji, ale chyba być już nie musi zdecydowanie nie musi myślę sobie, że takie dość ITI to jest właśnie tematy, które warte debaty jak odczuwać szkoły mogą młodzi ludzie też właśnie jesteśmy też kilkanaście kilkadziesiąt lat po odczytaniu chociażby tej książki i wiemy, że jest wiele świetnych metod te edukacyjnych pedagogicznych dydaktycznych, które pozwalają młodym ludziom zdobywać wiedzę, współpracując bawiąc się, budując ważne relacje z rówieśnikami z nauczycielami nie da się taka szkoła jest możliwa to jeszcze ten sposób nauczania jest bardziej efektywne chyba takiej szkole byśmy marzyli dlatego też my zarówno wielu młodych ludzi także obecny tutaj na szczycie i nauczycieli samorządowców akademików to pewnego stopnia jest już zniecierpliwionych tym, że takich szkół powszechnie dostępnych w Polsce nie mamy, a moglibyśmy mieć no, a czy na szczycie edukacyjnym jest ktoś z ministerstwa edukacji nauki i na tym szczycie nie ma, ale to, dlatego że szczyt edukacyjnej nie jest pierwszym spotkaniem tych osób, które marzą o lepszej szkole organizacje społeczne skupione w Wesołej to dla edukacji postulaty paktu przedstawiały różnym politykom próbował również kontaktować się z politykami partii rządzącej nie spotkało się to z zainteresowaniem w związku z tym jak śmieć nie byli przedstawicie nas też nas też nie dlatego rozmawiamy z tymi, którzy czują, że lepsze szkoły są możliwe i chcą na ten na tym polu działać, ale chciałabym podkreślić mocną reprezentację przedstawicieli władz lokalnych na szczycie, bo też ważne jest, żebyśmy pamiętali o tym, że szkoły są kluczowymi instytucjami dla naszych małych społeczności naszych wsi miast gmin i dba ani o dobrą jakość edukacji nie ogranicza się nie jest tylko zadaniem Ministerstwa Edukacji Narodowej, ale możemy wiele zmienić lepiej pracują właśnie na poziomie lokalnym czy konkretnych szkołach i pakt obywatelskich porad dla edukacji również takie rozwiązania wskazuje proponuje i zachęca do nic na to wszystko prawda z tym, że sądzących po tych 2 próbach uchwalenia tzw. lex Czarnek no można dojść do wniosku, że ministerstwo ma zupełnie inną wizję szkoły niż państwo co znaczy niż w uczestnicy szczytu edukacyjnego mam na myśli środowiska nauczycieli rodziców i uczniów, czyli wszystkich tych, którzy szkołą są zainteresowani także samorządowców jak pani powiedziała w tej wizji ministra Czarnka to jest szkoła scentralizowana w zasadzie rządzona przez delegatów ministerstwa, czyli przez kuratorów oświaty w pełni im podporządkowana no i w tej wizji chyba w no trudno mówić o np. takiej szkole, w której dla plan uczniowie mają poczucie przygody intelektualnej ani właśnie instytucji bardzo totalnej z w pełni zgadzam czyta szkoła, którą tutaj, o którą pan opisał, która jest doświadczeniem dzieci i młodych ludzi, którzy teraz uczą się w szkole jest rzeczywiście szkoły nieadekwatną i powiedziałabym, że to poczucie takiej nie adekwatności jest już nieznośne stąd motywacja nas ruch organizacji społecznych do tego, żeby proponować zmiany i na szczęście żyjemy w demokracji i rząd, który rządzi teraz nie musi rządzić wiecznie, ale też właśnie zależy nam na tym, żeby tę sytuację wyborczą uroku wyborczego jednak poświęcić na to, żeby zastanowić się co jest kluczowe z nich przyszłości rozwoju Polski, żeby edukacja stała się też jednym z ważnych tematów agendy debaty publicznej tego, że edukacja dzień jakoś to jest sprawa ważna dla milionów Polaków dla dzieci, które są w szkołach nauczycieli, którzy pracują w szkołach dla całych rodzin, bo naprawdę żaden rodzic był w żaden z dziadku babci nie jest w stanie dobrze zadbać o własne dziecko jeśli dziecko chodzi do kiepskiej szkoły, więc jest naprawdę nasze narodowe interesy zadbać teraz już miałem, a są pomysły, ale właśnie chciałem panią zapytać czy przy w oczy obecnym systemie edukacyjnym i pod obecnymi rządami w ogóle zdarzają się takie szkoły, które na, które można by było powiedzieć są jakimś takim metrem za serię, które rzeczywiście są dla uczniów wspaniałym miejscem i wychowawczą i i pod względem intelektualnym, a nie są opresyjne głupie i nie dzisiejsze jest wiele ról jak dużo zależy po prostu od chwili z no krótko mówiąc od występ dyrektora SA, a na ile od systemu wciąż jest także bardzo wiele zależy Ozzy dyrektora nauczycieli, których spotkają dzieci w szkołach to co jest dla uczniów bardzo ważne, o czym mówią cały czas to również w fakcie, czyli większe lepsze przestrzeganie praw ucznia, czyli z traktowanie dzieci młodych ludzi z szacunkiem trakt szanowanie godności dopuszczani do głosu to wszystko jest zgodne z prawem może być realizowane zależy tylko wyłącznie od nauczycieli to czy na lekcjach stosujemy metody, które są właśnie może bardziej zabawowe aktywizujące angażujące otwierające wyobraźnię to też zależy od nauczyciela danej klasie dlatego też myślenie o lepszej edukacji oznacza, że wiele instytucji wielu poziomów mórz i osób musi chcieć wziąć odpowiedzialność czy nauczyciel z klasie dyrektor w szkole władze lokalne, które stworzą warunki dobrego funkcjonowania szkoły oraz oczywiście władze centralne, ale również organizacje społeczne, które będą szkoły wspomagać czy rodzice, którzy będą mieli ochotę się zaangażować w edukacja i systemy edukacyjne szkoły złożony mechanizm i nie ma tutaj takiego magicznego przycisku nie jest też tak, że jeżeli cudownie wymieni się tego ministra na innego ministra wszystkie problemy zostaną rozwiązane, bo jednak to doświadczenie szkoły osobiste dziecięce młodzieżowe zależy od zachowań poszczególnych placówkach i tu mają bardzo do dużo dopowiedzenia cały czas nauczycielach gotuje kolejny problem to widzę kolejny problem, bo mam wrażenie, że w ogóle, a grupa zawodowa w Polsce jest szczególnie sfrustrowana i czuje się niedoceniona czy się właśnie pozbawiana prestiżu o tym świadczyły przed pandemiczne protesty i strajk nauczycieli, czyli rocznie sytuacja się ekstra ordynarna bardzo w Polsce nauczyciele są źle opłacani przede wszystkim brakuje i właśnie to jest taki kolejny element, który jest ściśle związany z systemem, a bez, którego właśnie dobra szkoła jest nie do pomyślenia no właśnie, ale jesteśmy żyjemy w demokratycznym społeczeństwie, w którym to co jest ważne znajduje finansowanie ja mam poczucie, że edukacja do tej pory naprawdę nie była widziana jako taki czynnik rozwojowy i rozwojowe była rozwój mała infrastruktura i jej takie twarde rozwiązania twarde polityki gospodarczej finansowe natomiast z przeproszeniem ten kapitał ludzki mniej było widoczne nie był uznawany za rozwojowe, więc były mniejsze alokacje finansowe rządowe i oczywiście jeśli uznamy, że warto zainwestować w edukacji, a nie widzę szczególne nie możliwości rzeczywistego rozwoju i tego, żeby pokolenie projekt oraz szkoła uniosło wszystkie ciężary związane ze, które przed nimi, które będą musieli już Unii ze względu na sytuację demograficzną tego, że młodszy będzie mniej, a starszych będzie więcej, że mamy kryzys klimatyczny kryzys geopolityczny to Jeślinie uznamy, że edukacja jest naprawdę kluczowa dla rozwoju nie przeznaczymy większej liczby pieniędzy NATO NATO rzeczywiście trudno będzie podnieść globalnie bym powiedziała jakość edukacji, a do tej pory edukacja to był koszt schnie szansa bardzo dziękuję za rozmowę Olga na piątek z fundacji Citi spalono była gościem programu, a teraz informacja Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA