REKLAMA

Czy Polska jest gotowa na samochody elektryczne?

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2023-01-27 15:40
Prowadzący:
Czas trwania:
14:05 min.
Udostępnij:

Ok. 60 tysięcy elektrycznych samochodów jeździ po polskich drogach. Obecnie jesteśmy na etapie, na którym Niemcy byli sześć lat temu, ale nasz rynek się rozwija.Bartłomieja Derskiego z portalu WysokieNapiecie.pl pytamy czy infrastruktura do obsługi auta elektrycznego nadąża za ilością sprzedawanych auto elektrycznych.Wyjaśniamy jakie są rozwiązania dla posiadaczy samochodów elektrycznych obecnie w Polsce i jak ta sytuacja wygląda na tle innych krajów.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Bartłomiej Derski z portalu wysokie napięcie PL gościem programu dzień dobry dzień dobry wg danych z końca grudnia 2022 roku w Polsce było zarejestrowanych łącznie 64 705 osobowych samochodów z napędem elektrycznym i to jest ten Sejm liczba powiedzmy, która nie robi wrażenia patrząc na Europę, ale trzeba przyznać, że ilość samochodów elektrycznych w Polsce rośnie lawinowo w zeszłym roku wzrosła o 33% sam jeździe samochodem, który można ładować tzw. hybrydą plug-in Rozwiń » no muszę przyznać, że infrastruktura do ładowania w stolicy polskiej to jest po prostu tragedia to znaczy odradzałbym każdemu kupno samochodu elektrycznego no, jeżeli nie nie chcę liczyć się z tym, że nie będzie miał, gdzie tego samo notować z i to przede wszystkim chodziłem na 2 kategorie zaczął jeszcze od tego czy ta liczba robi wrażenie czynie jak sobie uświadomimy, że na całym świecie w stanach Zjednoczonych całej Europie całych Chinach 6 lat temu było tyle samochodów co dzisiaj w Polsce no to już może tę liczbę jakiś tam wrażenie zaczną nas robić tak, jeżeli sobie uświadomimy, że co co 5 lat dziesięciokrotnie rośnie nam liczba tych samochodów na drogach no, toteż to już powoli zaczyna robić wrażenie, bo mamy dzisiaj 60 005 lat temu było 6010 lat temu było 600 tak samo Nowak, ale jeśli chodzi o w elektryfikację samochodów no to powiedzmy do Skandynawów powiedzmy do Norwegów czy do do Szweda tam jeszcze daleko oczywiście 6 lat aż 6 lat tam brakuje, bo tak samo jak 6 lat za nami jest Europa gdzieś tam południowo wschodnia biedniejsze części tak przed nami 6 lat są Niemcy z kolei 6 lat przed Niemcami są Norwedzy jak popatrzymy na ten rozwój to on właściwie identyczne we wszystkich krajach jest bardzo podobne my jesteśmy na takim etapie dokładnie jak Niemcy 6 lat temu, nawet jeżeli popatrzymy na stacji ładowania to jest dokładnie ich tyle samo oczywiście nieco do sztuki, ale co do setek sztuk jest ich tyle samo, ale Hallo mam wrażenie, że coś jest nie tak z naszym łączem zaraz spróbuję ponownie połączyć z Bartłomiejem Darski z portalu wysokie napięcie PL mam nadzieję, że już słyszymy już się już słyszymy tak z powrotem, tak więc mówiliśmy o tym, że tak samo szybko nasz rynek się rozwija jak rozwijał się jednak rynek zachodnioeuropejski, więc ja bym się tutaj tak bardzo też nie martwi natomiast absolutnie zgadzam się pan aktorem, że mając hybrydę plug-in niemający, gdzie ładować w domu tak naprawdę gniazdka domowego albo firmowego jak też mniej pewnie nie chciał no właśnie natomiast jak pan, a nawet gniazdko w dni swoim parkingu podziemnym mam tylko oczywiście no nie sposób przekonać administrację, żeby zezwoliła na takie ładowanie chętnie płacił za prąd zużyty do ładowania tego samochodu no mam wrażenie, że postawa wielu wielu administratorów wielu spółdzielni jest taka, że to są jakieś kompletne bzdury fanaberię i nikt w tej sprawie życia posiadacze elektryków nie ułatwia w Warszawie w stolicy Polski jest 8 tzw. darmowych ładowarek miejskich ufundowanych przez miasto stołeczne Warszawa to jest w po prostu na tę ilość samochodów elektrycznych i hybryd no bo ich nie liczymy, które można podpiąć to jest po prostu jakaś rzecz śmieszna co więcej ładowarki w Polsce są bardzo różne bardzo różnymi teczkami niekoniecznie pasującymi do naszego samochodu każda ma w niektóre zupełnie kretyńskie aplikacja, która dzięki, której możemy ładować ten prąd i płacić za niego przeciętna instalacja takiej aplikacji to jest koszmar na mierze udało przynajmniej część z nich już właśnie ściągnąć zaiste, zainstalować na jest droga przez mękę i mam wrażenie, że w ogóle to bycie Eko w motoryzacji to jest w Polsce droga przez mękę, ale malowanie bardzo męczymy się słyszymy mamy wciąż jakiś problem z naszym połączeniem mam nadzieję, że uda nam się zaraz go odzyskać Bartłomiej Derski z portalu wysokie napięcie PL jest gościem państwa i moim przepraszam państwa za te problemy techniczne Bartłomiej Derski z portalu wysokie napięcie PL jest już znać jestem tak odpowiadają najpierw przed niewątpliwe ach, od Unii wątpliwe uzasadnione dziś dziś obawy chcemy, aby też powiedzieć, że ten rynek jest dzisiaj na wczesnym etapie rozwoju, a więc absolutnie dlatego też zresztą wiele osób dzisiaj jeszcze nie decyduje na auta elektryczne hybrydy plug-in, bo dają sobie sprawę z tego, że będą się dzisiaj jeszcze mierzyć z jakimi się wyzwaniami to wyzwanie wielu obszarach wiele różna natomiast jeśli chodzi o wspomniane teczki one dzisiaj są już zunifikowane w Europie mamy drugi i PCR jako 2 standardy szybko albo wolne ładowanie i rzeczywiście dzisiaj etapie już na szczęście przeciwnicy do telefonów komórkowych, które pamiętamy sprzed kilku lat takie to producent to inna teczka w środku elektryków dość szybko już Unia europejska zareagowała mamy przyjęty unijny standard im dzisiaj się już otrzymamy każda stacja ogólnodostępna musi już oferować takie na taki pan Bartek nas najmniej 1, bo oferuje różne, ale przynajmniej 1 ta data ta unijna wtyczka musi być na stacji tak dokładnie i intern stosowali się do tego oczywiście producenci samochodów, więc wszystkim nowe samochody wchodzą europejski rynek mają już te wtyczki potem jest oczywiście importowanymi samochodami czasami trzeba prze przerabiać, ale da się to też to też zrobić rzeczywiście dzisiaj każdy operator stacji ładowania ma najczęściej swoje aplikacje, chociaż już powstają takie, aby przy stacji ładowania dosłownie pół godziny temu wróciłem w nowo otwartego takiego w Warszawie ja łącznie ponad 1000kW mocy zainstalowanych było 6 punktach ładowania 1 obok drugiego i tam już zapłacimy właściwie wyłącznie kartą bankową KIK-u pamiętam nawet wręcz nie ma właściwie aplikacje tylko tam samochodów flotowych, ale ciekaw jestem tego czeka występ cen no bo jeszcze całkiem niedawno tzw. szybka ładowarka, czyli powyżej 22kW no to był koszt w takiego powiedziałem, że nie do pełna jednak tankowania tak dzisiaj w tej chwili ceny energii też są takie, że jeżeli nie mamy żadnego abonamentu, czyli jedziemy tylko kasa i ładujemy auto po cenach energii elektrycznej takiej, a choć rok to dzisiaj będzie drożej wyjechać do pracy elektrykiem niż autem spalinowym, a jeżeli będziemy ładować tego elektryka na papier wolnych w mieście nie mówiąc oczywiście własnym domu, a zwłaszcza jak mu się właśnie fotowoltaika i wówczas wielokrotnie pan tak to bez porównania kilka złotych od km natomiast, jeżeli jedziemy transportujemy szybko nie ma elementu to może być kilkadziesiąt zlotego km drożej już niż na zbędne natomiast ktoś cię pojeździć takie rafy no może wykupić dokonano i ich wtedy na płatnym np. 3050zł miesięcznie będzie miał pytane na poziomie, a tuż poniżej tankowania samochodu spalinowego zarządzanie w życiu bym nie zarezerwował, jaka elektrykiem pełnym elektrykiem w trasę jakąkolwiek nawet trasę, po której z głównych polskich autostrad, gdzie są na stacjach szybkie stacje ładowania po pierwsze, może się okazać, że stacje są zajęte albo nie działają ich w takich w takiej sytuacji przy tak mizernej infrastrukturze doładowania samochód elektryczny z wstaje po prostu w trasie w FC emitowania zakażona, a ja przejechałem całą Europę dosłowny sposób właściwie nawet zgłosi 6, a elektrykami jeździe pełnymi rękami jeżdżą nimi, tak więc 4050 000 rocznie nie miał takiego przywództwa pan stanął samochód, bo naprawdę nie było, gdzie naładować IRA raz w życiu się z ostatnich 5 lat kiedy, kiedy intensywnie elektrykami i rzeczywiście ten samochód staną to był tary stary samochód wprowadzane zostaną wyznaczone na baterii już mocno zużytą, a więc, jakby podróż nim była przygodą powiedziałbym tak, bo 300 km robiłem jakieś 6 godzin podczas gdy nowym samochodem elektrycznym które, które teraz na rynku 3 km bez żadnego postoju zatrzymywania się w ogóle naładowania anakondy powiedz fantasy oburza nie można zrobić 300 km bez problemu natomiast chciałem na koniec zapytać pana czy znaczymy trochę nie nie jesteśmy nabieranie na elektryki to znaczy oczywiście jest w ogromny pressing na przesiadanie się na samochody z napędem elektrycznym, ale w nie ma do niej odpowiedniej infrastruktury wciąż, chociaż się buduje nie ma na czym jest drogo no tak jak pan powiedział szybkie ładowanie kosztuje drożej niż paliwo i w, choć niektóre samorządy np. warszawski wspierają elektryczne samochody no chociażby, fundując nam darmowe, choć powolne ładowarki, ale jest ich zaledwie oś po rękach ja ulokuje od ponad roku jako podstawowy samochód auto elektryczne w mieście mieszkające w bloku wielkiej płyty nie mają takiego ładować w domu i nie mam potrzeby, że ja, żeby naładować powoduje wyłącznie przy okazji to jest kwestia oczywiście jak pałki i Warszawy, gdzie tych ładowarek jest już całkiem dużo tak poddamy mam akurat 300m dalej 1 bezpłatną ochronę i 5 proc mam w nich 6, ale ten Warszawa oczywiście tylko te kwestie potrzeb miałam dość często jestem w lokalizacjach, gdzie mamy, gdzie naładować auto może to proszę oczywiście indywidualna sytuacja natomiast jeśli popatrzymy na Polskę powiatową na mniejsze, a propos całe powiaty, gdzie nie ma ani 1 ładowarki tak atletycznych wczesny etap rozwoju tego rynku dużych miast po tych ładowarek jest już sporo dla hybryd plug-in te oczywiście dużo trudniejsze, bo ja swoje auto elektryczne jeżdżą 20 000 km rocznie nie ma ładuje w mieście raz na 2 tygodnie, więc nową wbrew pozorom i tym nawet rzadziej niż tankowałem auto spalinowe ring to też kwestia kwestia spojrzenia i potrzeb oczywiście tego jak mamy indywidualne doświadczenia, ale do tego nabierania dzisiaj nie mamy specjalnie wyjścia, jeżeli efektem osiągnąć te Elektra sobie założyliśmy Ewę w porozumieniu paryskim, czyli 2050 roku właściwie do zera wyeliminować emisję dwutlenku węgla i innych gazów cieplarnianych ten nie mam wyjścia znaczy musimy bardzo szybko i Transformers transformować energetykę i transport i przemysłu i ciepło ogrzewanie budynków po 8 rocznica chwili lekarz wynosi tylko jednym z elementów, a tak naprawdę gigantyczna układanka i różnych elementów tej informacji bardzo dziękuję Bartłomiej Derski wysokie napięcie PL był gościem państwa moim, a teraz zapraszam na informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA