REKLAMA

“Wieloryb” nieudaną lekcją empatii. Aktor “przebrany w kanapę” dostał nominację do Oscara. Co jest złego w stosowaniu fatsuitu w kinie?

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2023-01-28 11:00
Prowadzący:
Czas trwania:
41:34 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
magazyn Radia TOK FM przy mikrofonie Anna Piekutowska zastępstwie Tomka Stawisińskiego mówię państwu dzień dobry spędzimy razem najbliższe prawie 3 godziny, a już przedstawia moje pierwsze gościnie są nimi autorki podcastu Guardian grubi osa Natalia Skoczylas i Urszula Chowaniec dzień dobry część jest zaproszenie w swoim podcaście zajmujecie się gruba sytuacją ciałopozytywności mówicie o doświadczeniu życia grubym cele i zaprosiłem was do tego, aby porozmawiać o filmie, Rozwiń » który ma swoją premierę polską 17lutego, ale już można go w niektórych kinach oglądać też gościł na wielu festiwalach również w Polsce jest po amerykańskiej czy światowej premierze mowa o filmie Dl Polski tytuł to wieloryb jego reżyserem jest darem, ale nowski znany państwu na pewno z czarnego łabędzia z PiS Requiem dla snu zapaśnika scenariusz tego filmu powstał na podstawie sztuki teatralnej Samuela Wicha tera, a główną rolę zagrał w nim Brendan frajerze rolę czarnego, za którą właśnie został nominowany do Oscara za najlepszą rolę pierwszoplanową ten film zresztą też ma 2 inne nominacje, ale o nich może później i chciałam z wami porozmawiać moje drogie gościnie o wielorybie dlatego, bo wieloryb aspiruje do opowiedzenia o tym jak wygląda życie człowieka z otyłością Charlie główny bohater ma znaczącą nadwagę ona utrudnia samodzielne funkcjonowanie tego stopnia wstydzi się swojego ciała, że nie na internetowym kursie pisania, który prowadzi nie pokazuje się w ogóle studentom w Ameryce i poznajemy go też bardzo trudnym momencie, w którym jego stan zdrowia pogarsza się na, tyle że jeśli zaraz nieznacznie leczenia to umrze wciągu dosłownie kilku dni ma bardzo trudną sytuację osobistą tęskni za swoim partnerem nie ma kontaktu z byłą żoną nastoletnią córką wsparcie właściwie znajduje tylko u piel. Lis, którą gra aktorka punkt o coś to również nominowana za swoją rolę do Oscara i Aranowski już nieraz serwował nam kino pesymistyczne takie mroczne historie o człowieczeństwie o uzależnieniach o opadaniu problemy psychiczne, a przy tym bardzo mocno bo, realizując takich, udzielając mocnych rat czy, opowiadając przypowieści i to taką przypowieścią jest wieloryb i na temat tego filmu panuje, więc głos jedni chwalą jego niesamowitą siłę i prawdę ekranu lekcję empatii zachwycają się rolą Razera, który nie tylko do Oscara jest nominowany, ale zgarnął wiele nominacji do nagród zapewnienie być może też wygra tego Oscara jest też druga warstwa druga strona, która mówi, że wieloryb jest pornografią grubości i głęboko w publicznym filmem jest zakłamany jest obraźliwe dla osób gruby utrwala stereotypy na ich temat chciałam zapytać jak wyście go odebrały może poproszę was na początek po tym, przydługim wstępie wasze pierwsze wrażenia kilka myśli, które potem będziemy rozwijały no i uprzedza naszych słuchaczy, że będziemy trochę zdradzały fabuły trochę będziemy polowały, więc jeśli państwo na to wrażliwi i nie chcę dowiedzieć się absolutnie niczego, zanim obejrzycie ten film w kinach to to ostrzegała, żeby nie było cieszę się, że powiedziałam o tym w głosie, bo faktycznie ja też mam wielki dysonans pomiędzy tym co sama czuła sama obserwowałam filmie, a tym jak widzę jak może być odbierany i co się o nim mówi tak od strony właśnie co reżyser mówi Czarnowski mówi, że jest to film o zrobiony z wielką empatią podczas gdy ja widzę tam opowieść o człowieku grubym, które z, którym możemy tak naprawdę sympatyzował z tylko, dlatego że go śmierć byliśmy tylko wtedy, kiedy jest martwe jest po prostu godzien spojrzenia na niego jak na osobę to taka pierwsza myśl, a na początek Urszula dla mnie w ogóle Baranowski jest takim typem reżysera, który widzowie po prostu wtyka mikser wnętrzności włącza ich i wiele tych jego opowieści jest takich no poważnych sprawach trudnych momentach w życiu ludzi, ale jednak przez to, że on odparty mikser to jakby nie sposób nie czuć źle konkretny sposób prowadzenia narracji u niego wyprowadzi do tego, żeby jednak przeżyć to katharsis my, w którym odcinków podcastu nasz u nas pojawiły takie sformułowanie jak na współczucie safari styczna trochę mam wrażenie, że tam, że Karnowski nas za wokół Charliego prowadzi po takiej po takim łuku narracyjnym, który z 1 strony no on twierdzi, że pokazał nam go z empatią, ale takie trochę i podglądamy kogoś w tej trudnej sytuacji, ale trochę po to, żeby się ucieszyć, że nie mamy tak jak ta osoba ich trochę tak odbieram odbieram ten film, a tak na pierwszy na pierwszy rzut oka też w takim kontekście teraz mówi Ula wypowiedziała się właśnie rok Sanger w New York Timesie, że ona wręcz nazwała ten film manipulując MO, że właśnie pokazuje nam to co pobudzi jakieś nasze właśnie takie karty styczne ciągotki nieważne jak nieważne, jakie będzie miał konsekwencje nauczka dla obrazu grubego człowieka czy w ogóle na dziś takiego zdarzy połączenia z rzeczywistością Roxanne GI użyła takiego sformułowania odczłowiecza dając Freak szał tak tak totalnie to totalnie to tak odbieram, że tam w ogóle, a są takie sceny, które pokazują Charliego jako człowieka takie momenty, w których on np. wchodzi fizyczne interakcje z osobami, którego otaczają i takie przebłyski, jakby tego człowieczeństwa wydzierają spod tej postaci i jednak myślę, że jakby, gdyby pozbawić ten film tego wszystkiego co robi udźwiękowienie kamera wokół grubości Charliego to byłaby szansa, że byłaby to historia opowiedziana z empatią i też myślę sobie że, gdybyśmy funkcjonowali w innym społeczeństwie nie tonęli w kulturze diety IAI w dyskursie w ogóle ogrodem, ale pojawiały się myśli krytyczne to mógłby być w bardzo w taki film, który bardzo trafnie mógłby krytykować stereotypowe postawy, jakie ludzie przyjmują wobec cudzej grubości ale, ponieważ jesteśmy w takim miejscu w jakim jesteśmy w świecie takim jest to ja mam obawy, że to się nie przerzuci w kinie, że to a, że to jest tak, gdyż to będzie pytanie katharsis w sensie to katar jest poprzez jak dobrze, że to nie jest moja historia, a nie poprzez UE zrozumiała coś nowego czy dobrze rozumiem, bo mówisz o dźwięku mówi o obrazach, że ten film zrobiony jest na obrzydzenie, że te dźwięki są podkręcone obrazy też są dosyć charakterystyczne, bo Charlie występuje właśnie w poprawionej koszuli i powie tłuszczem wszystko co jest tam pokazane mam wrażenie, że prowadzi nas do tego, żebyśmy jednak nie imprezowaliśmy czuli odrazę, ale totalnie taki jest ze sceny ja też nie chce opowiadać wielu spojler bowiem daje też możemy sobie pozwolić, ale przyjrzycie się oglądając ten film jeśli będzie, czego oglądać scenom, w których Charlie wstaje z kanapy, a ja miałam po prostu od razu automatyczne skojarzenie ze scenami z naszą nadzieją grafik po prostu nagranie jak wieloryb wyskakuje na trwale, że zaczyna wstawać z takim widocznym wysiłkiem i po prostu wrażenie, że zaraz po prostu nie te fale z powrotem to samo jak zaczyna jeść w ogóle wszystko co dotyczy jego ciała poruszania się jedzenia momentalnie był też po udźwiękowienie podkreśla to rząd ich odgłosy jedzenia taką rzeczą, którą ja też bardzo zwróciłam uwagę to jest tak stary numer ograny po prostu znamy to już co gryzie Gilberta grypa, że w momencie, kiedy Charlie wstaje i przemieszcza się po swoim mieszkaniu wszystko naokoło głos skrzypi ma takie wrażenia masz ja mam takie wrażenie, żeby on taką czarną dziurą, która po prostu załamuje te przestrzenie wokół siebie, jakby ten dom zaraz miał po prostu im lądować na wokół niego poprowadzę słyszysz takie na ciężarne skrzypienie wszystkiego i do NIK wymienia nie mówi, że to jest opowieść z punktu widzenia empatii w momencie, kiedy my karykatur realizujemy pewne rzeczy, które dotyczą każdego człowieka każdy z nas czasami jeszcze, jakie pod każdym z nas krzepi parkiet jak jest krzywe, bo to są normalne rzeczy, które zdarzają się każdemu, a w tym filmie ona się stają po prostu insygniami grubości miał z kolei skojarzenie z filmami pornograficznymi, gdzie też różne dźwięki odgłosy ciała są wybija nam albo nawet jeszcze sztucznie dogrywane potem i tutaj też właśnie tak jak powiedziałem odgłosy jedzenia mlaskanie skrzypienia jęków wszystko to było bardzo mocno wybita Natalia Skoczylas tak chciałam powiedzieć, że mi się dramaturga sama tego 1 pomieszczenia tych osób, którego odwiedzały, którą miał jakąś rolę do wypełnienia bardzo podobała jako jedna z niewielu rzeczy w tym filmie w ale faktycznie jako wstawał to aż po prostu człon taki lęk pomieszany z irytacją, dlatego że naprawdę to było przesadzone do skraju możliwości i aż do mieszkania wyda wojskiem klaustrofobiczne, a po prostu on całej wypełniał i to chodzenie wstawanie urasta do jakiegoś takiego epickiego motywów w tym filmie, że tak to może być trudność dla osób o dużej wadze żeby, żeby się podnieść się, zwłaszcza w, jakiej np. niskiej kanapy itd. to jest prawdziwa trudność tylko, że ona została przedstawiona jako coś, czego się ten człowiek sprowadza przeciw przecież ten film w moim odbiorze mógł być nawet niezły, gdyby bardziej nacisk położony na to, że jest po prostu film o żałobie, że jest to człowiek, który stracił kogoś bliskiego i nadal jak w tym żyje i po przy okazji też wybrał może nie wybrał, ale podjął jakiś kiepski decyzję typu zostawienie swojego dziecka i naprawdę jest tyle wątków, które można pogłębić, które są takie właśnie właśnie nie taki szef artystyczny sposób poruszające do głębi no ale jednak decyzja była, żeby najbardziej pokazać kubełek KFC i PiS chce Natalia Skoczylas Urszula Chowaniec mój gość jest magazyn Radia TOK FM Natalia Skoczylas i Urszula Chowaniec, czyli autorki podcastu Ingarden grup osa o doświadczeniu życia grubym cele rozmawiają ze mną na temat najnowszego filmu wieloryb, który od 17lutego będzie można oglądać w kinach tarnowskiej swoim filmie mówi, że c przez niego uwrażliwiać i dawać lekcje empatii jakoś bardzo zje zafiksowanie na tym stwierdzeniu lekcja empatii jak wam to lekcja podobało jak wam się selekcja widziałby ją interpretuje to jest trochę także się marzy, żeby powstał taki film, który będzie faktyczną lekcję empatii i naprawdę bardzo bym chciała ale gdyby tej empatii tutaj brakuje naprawdę wielu poziomach już na samym poziomie obsadzania, a w castingu i wybrania się, że do roli, w której gra osobę ubraną w faksu od i to co Baranowski mówi, kiedy odpowiada na zarzuty mam osób aktywisty licznych o tym że, dlaczego nie zatrudnią wobec tego tak grubego druta grupę osoby po całą pewnością stany Zjednoczone znalazły się ktoś, kto byłby w stanie tę rolę zagrać Niemczech owego nie trzeba byłoby go przebierać w kanapę no to, a Karnowski odpowiada, że no tak, ale osoba, która waży nie poradziłaby sobie z pracą na planie filmowym Hej, to jest dla mnie takie bardzo ładne podsumowanie i w ogóle podejść do empatii w tym filmie, bo a, bo tak jak Natalia wspomniani już to mogło być świetny film o żałobie o tym, że czasami po prostu dotykamy w różnych miejscach naszego życia ne, a tymczasem dostajemy po prostu nudne moralitet o tym, że no po prostu stary tak wybierałem się teraz czeka na koszulce siedzisz na kanapie wysłuchuje tego, że swój partner umarł wybrał życie z tobą i no nie jak w mojej definicji empatii z tą po prostu nie nie mieści jak sama nie mieści się moje nie mieszczą się w mojej definicji empatii, a te słowa, które w, których Sejm używał po prostu przyjmując, że nagrody wyróżnienia i kiedy opowiada rząd teraz już rozumie jak to jest być bardzo grubą osobą po prostu nie rozumiesz pan, bo ty po skończonym dniu pracy wracać do domu ze zdejmuje się na planie ten strój wracasz do domu jak ty jako osoba, która jasno on też doświadczył dyskryminacji warto sobie powiedzieć, że to też nie jest osoba, która miała parę na słodką relacje z relacji scholi udam, bo jak też wiemy, jakiego historia wygląda wiemy jak przez ostatnie lata wygląda trasa na jego temat, gdzie było po prostu ludzie sobie zadawać pytanie, gdzie się podziało tamto ciacho na w ogóle nie myśląc o tym, że to jest prawdziwa osoba i a człowiek, ale jednak to, że sobie Wyki sposób coś potrafimy wyobrazić to nie znaczy, że rozumiemy i ostatnio, odbierając nagrodę krytyk wstrząs miał do takie przemówienie motywacyjne, że jeżeli też jesteś tak grubą osobą jak Charlie to wystarczy, że stanie się z kanapy tam na ciebie czekają dobre rzeczy no kurde, nie czekają tam macie Chińczyka świat, który jest naprawdę pełen uprzedzeń i trzeba mieć bardzo dużo szczęścia, żeby MF, żeby takiego miejsca, jakim jestem bohater w filmie wyjść taki rok Sanger jeszcze użyła, że pozwolę znowu ją zacytować, ale naprawdę tak fajnie streścił w swoim felietonie podobnie do moich odczucia ona też określiła ten film jako taką samą uwielbiający się fikcję, czyli po pierwsze, że to jest fikcja, że to jest podkręcone, żeby pokazać tam skondensowany obraz tak naprawdę naszych wyobrażeń o naszych mówi społeczeństwa, które to tę VAT obie te uprzedzenia wobec grupy osób po prostu nosi pod skórą bardzo bardzo mocno, a po drugie, samo uwielbiająca, czyli właśnie te efekty dźwiękowe wzniosła muzyka przy wstawaniu potem następnie przy promocji tego filmu takie pijani sobie z dzióbków właśnie i one też napisała o czymś co też możemy obserwować od dawna, że Hollywood kocha i tutaj w cudzysłowie używam użyję tego słowa o pytanie ludzi aktorów aktorek, czyli sprawianie, że będą jak najdalej od jakiegoś kanonu atrakcyjności przyjmujemy jako społeczeństwo oczywiście właśnie takie role najczęściej są nagradzane np. Oscarami ktoś musiał bardzo schudnąć albo bardzo przytyć albo właśnie umownie obrzydzić no właśnie przetargi Theron w filmie Monster nie albo Krystian Bay, który non stop trudniej je i jakby zachwyca zachwycony tłum po prostu, że auto robi, jakby też tę rolę np. mógłby zagrać osoby o innych sylwetkach, gdyby były zaproszone do tego castingu on nie musi robić tego w ogóle takie zmienianie swojego ciała traktowane jako wielkie poświęcenie też umacnia jakąś taką jakieś takie przywiązanie do tej siły woli człowieka tego, czego jesteś kowalem swojego losu też swojego zdrowia swojego swojego wyglądu zawsze za wszelką cenę możesz doprowadzić jakiegoś innego wyglądu i toteż dla mnie jest kolejna rzecz, która jest w tym filmie, czyli umacnianie tego jego wyboru, że on musi tak naprawdę odpokutować w jaki sposób nie, dlatego że opuścił córkę, która truchła możemy stwierdzić jednoznacznie, że osłabła decyzja opuścić swoje dziecko, ale on w zasadzie odpokutuje w zasadzie bardziej za to, że on je co je i leje jak wygląda co jest oczywiście drobiazgowo pokazana w filmie to jest da moim zdaniem kolejny argument przemawiający przeciwko empatii, dlatego że należy też ceny jedzenia też filmy są tak Wester typu epizod vany nie wiem czy takie słowo istnieje, ale po prostu tak to jest oczywiste i tak powiększone tak przeskalowane, żeby w ogóle nie dopuścić do tego, że ktoś mógłby pominąć oglądając film, a na to jak oceniasz relacje z jedzeniem pokazano nagranie mam poczucie, że chcieli po prostu upchnąć jak najwięcej w tym firmy to jak najwięcej tych sytuacji pokazać takich granicznych to jest taki codzienny sposób odżywiania się grupę osoby i że to jest jednoznacznie złe, że my no mamy się obrzydzić nie mamy spółki w tym momencie, aczkolwiek powiem też scenie, która się podobała, a więc to będzie kolejny spoilerów waga jest scena nie zwrócą się przez cały film przewija to, że Charlie nie chce pokazać się dostawcy jedzenia to to była dla mnie akurat ładnie zrobiona i taka emocjonująca się linia tego filmu zastanawiam czy to będzie czy czytam co się wydarzy, dlatego że miał zasłonięte rolety żeby, żeby ten człowiek nie zobaczył i ten człowiek widać było, że słychać było w zasadzie, że sympatyczne dla niego, że tam pytam się go czy wszystko w porządku i my obserwujemy taką miłą relację, dlatego że tych miłych relacji tam nie było dużo w tym filmie to była miła oś w tym filmie, ale wszystko zmieniło, kiedy ten człowiek zobaczył Aranowski opowiada o tym, że wstyd jest nieodłączną częścią doświadczenia osoby grube tak mówi, promując ten film no myślę, że warto sobie zadać pytanie, skąd ten set pochodzi czy NATO nie jest także tego typu narracji do tego absolutnie przyczyniają się na ja trochę też się myśląc o tym filmie i czytając wcześniej już trochę głosów, a osób aktywisty licznych ze Stanów, a obawiałam się trochę tego samego właściwie, czego obawiałam się, kiedy w Polsce wychodziła po polsku książka głód Roxanne gej, a mianowicie tego że, ponieważ tę historię grupy osób jest tak strasznie mało w kulturze to, że one te, które przebijają to one stają się trochę takim uniwersalnym symbolem doświadczenia człowieka, a przecież to nie jest tak, że a, że wstyd powinien być tą osią naszego doświadczenia codzienności ne, a tutaj filmie no jak mamy na wielu poziomach Ania i na poziomie ciała na poziomie decyzji o one o opuszczeniu dziecka i wszystko dużo, że w relacjach z ludźmi taką mnie np. taką sceną, która mnie totalnie uderzyła to była 1 właśnie z ostatnich scen, w której Charlie decyduje się na to, żeby pokazać na tej kamerze i robi po prostu szok dla swoich ciemne studentów i też do poruszająca jest dla mnie przyglądanie się temu, gdzie ten wstyd się pojawia w sensie, że on się on też się dzieje w tych osobach nie, które patrzą na grubość i dzieje się też no na skutek nie ma co się łudzić narracji, która otacza grubość w ogóle na co dzień również poza filmem ta scena, której mówi Ula właśnie o tym jak on w końcu decyduje się włączyć kamerkę sobie zanotowałam w notesie czy bycie szczerym to faktycznie musi być pokazywanie całego ciała, że to też kolejne uproszczenie w tym filmie z mojej perspektywy en, że znowu jest sprowadzenie tego czarnego do ciała i mam poczucie, że to jest zrobione właśnie bezrefleksyjnie w tym filmie, że to nie jest tak, że ta to postać po prostu tak tak czuła tylko, że po prostu reżyser czy ktokolwiek twórcę czy nie tak myślę, iż właśnie szczerością jest pokazanie siebie stąd do głów nie nie wiem cały kompleksowy człowiek tak to mnie strasznie w ogóle uderza też w tym filmie różnych scenach i w tej scenie i czy w stanach interakcji z czarnego z córką bardzo mnie uderza to że, aby w tym filmie prawdą nazywane jest poniżenie, że jakby nie ma w ogóle rozmowy o prawdzie, jeżeli ona nie jest bolesna, a po obejrzeniu tego filmu jak macie refleksję, o czym twórcy powinni pamiętać, kiedy portretują osoby gruba, czego tam wam brakowało mi np. brakuje bardzo w pokazywaniu grup osób pokazywania tego, że to są ludzie w plecy, że jesteśmy osobami i były takie właśnie króciutkie przebłyski tego w tym filmie na o w tych scenach, które już wcześniej wspominałam, w których osoby oznaczające lego go dotykały przytulały czy i wchodził z nim jakieś takie interakcje, które budziły w nim jakieś rozbawienie jak chciał zobaczyć twierdzi narrację odwrotna gdzie, gdzie ten bohater najpierw jest człowiekiem ze wszystkimi swoimi sprawami dramatami trudnościami, a grubość jest tylko na dotyk dodatkiem jedną z cech tego brakuje takiego zmianę punktu ciężkości w tej opowieści o grubości, a tak to to przede wszystkim też to, żeby to niebyła cecha dominująca, ale rozumiem też można chcieć i to też może dobrze wejść, żeby zrobić film, który faktycznie traktuje o grubości i ją rozumiem też, że nie musi być zawsze aktywisty czyny edukacyjny itd. a czemu tyle stereotypów, a rozumiem, że to jest też oparte na jakiejś książce, ale naprawdę przez pierwsze 20 minut filmu miałam poczucie, że po prostu but była to jakaś się mianem burzy mózgów osoby spotkały oka wymieniamy wszystkie stereotypy, jakie znamy teraz pokazujemy wszystko i jakby to można naprawdę zrobić ten najpierw taką rozpiskę wszystkich stereotypów i zastanowić jakich uniknąć, żeby to oczywiście jest też coś takiego jest takie badanie, że osoby marginalizowane tak doświadczające jak i społecznej presji bardzo się boją wypełni stereotyp, mimo że nieważne kim jesteśmy jakoś uzupełniamy ten stereotyp osobie nocy jakoś jakoś to mamy c tak, czyli np. kobiety czasami nie są paczkę stereotyp kury domowej, ale jednak np. lubię gotować i co no i co dni mamy przez to jakoś tam bać się tego jak osoby one pomyślą, ale istnieje coś takiego, więc wybrać się, że w tym filmie mogłaby powstać część tych stereotypów wypełniać, ale na pewno nie wypełnia wszystkich scenarzysta i też twórca sztuki, bo ten film powstał na podstawie sztuki to widać bądź właściwie dzieje w 1 pokoju Samol Handler opowiadał o tym, że ta historia była inspirowana jego własnymi doświadczeniami oby grubym dzieckiem teraz już nie jest osobą grubą i to jest taki argument, który się przy pojawia np. ja się z nim zetknęłam jak rozmawiam z koleżanką, która była po dużym wrażeniu po obejrzeniu serialu wielka woda, gdzie Anna Dymna gra w odczuciu osobę grubą jak komentowała, że no moja babcia też taka była dokładnie tak samo zachowywała na jej z tym argumentem już trudno jest dyskutować no trudno jest w ogóle dyskutować zwierz indywidualnym doświadczeniem człowieka i sądzę, że wiele elementów tego filmu i całej tej opowieści i gdyby były w innych realiach i gdybyśmy my jako widzowie wchodzili na seans teraz innym ładunkiem przekonanie o grubości to naprawdę mógłby być niezły film tak faktycznie i pojawia się taki argument, że tak mamy co jak myślę sobie okej tak masz być może być może może zupełnie tak samo jak postać w filmie, ale to nie jest jedyny wizerunek grubości test to, o czym Ula mówiła, że mamy tak mało tych wizerunków tak bardzo stereotypowo nadal patrzymy na grupę Sowę kojarzymy je od razu ze złym zdrowiem i zdrowy nadajemy wartość moralną, że naprawdę to nie jest żaden akt odwagi zrobić taki film, który będzie test wpisywał się nadal tę samą starą narrację, gdzie wciąż słowie mówię teraz chronicznie gruba musi umrzeć najlepiej w białej poświacie i wtedy możemy uznać go za to nie ma jeszcze 1 stereotyp na temat portretowania osób grupy w kulturze chciałam zapytać o motyw uwięzienia, które pojawia się w z filmie dłużej, bo to jest chyba tak taki schemat, który powtarza się przy postępowaniu osób zrobiliśmy to wielkiej wodzie mieliśmy to też co gryzie Gilberta grypa, czyli pokazywanie osoby grupę, która jest zamknięta w 4 ścianach i która nie może nie może z nich jest zdaje się to wcale nie jest rzadka historia faktycznie historia o samotności uwięzieniu i nawet nie rozumianej w taki sposób fizyczny, bo on faktycznie jestem w swoim mieszkaniu i raczej się z niego nie rusza czy tak jak w jakiej wodzie właśnie bohaterka Anny Dymnej, ale też takiej samotności strachu przed nawiązywaniem szczerych relacji bycia z innymi ludźmi pewnie strach przed oceną, a więc tutaj faktycznie jest ochrona w takim bardzo dosłowny sposób, ale myślę, że to odbywa właśnie na różnych płaszczyznach przy czym Charlie miał ten kontakt też online nowy na co od razu zwrócił uwagę, że one akurat one sekretną chciałem on ma ten kontakt on winie, jakby jak jak zdobyć kontakt ma narzędzia, ale nie robi tego, bo widocznie być może sam siebie każe po prostu widocznie może samo uważa zasługuje na brak większej ilości bliskich osób funkcjonuje w ogóle takie przekonanie, których nie pamiętam źródła, skąd się wzięła, ale na, ale jest takie przekonanie, że w środku każdej grupy osoby jest uwięziona szczupła osoba, która bardzo chce wyjść na zewnątrz co jest oczywistą bzdurą, ale też dużo mówi właśnie o tym, że my jednak jako społeczeństwo myślimy o grubości jako o uwięzieniu jako ograniczeniach, a o braku dostępu i myślę, że też przez to, że grube ciało no jest w pewnym sensie takim repozytorium lęków społecznych i po prostu jak sobie popatrzymy na to jak się narracja na przestrzeni czasu grubym na ciele kształtuje to właściwie cokolwiek dzieje się na skalę świata to to to zaraz ktoś znajduje odbicia w tej narracji o grubości i to się wydaje, że to jest takie dosyć naturalne przedłużania, choć bardzo bolesne dla mnie przykre, a że, kiedy już decydujemy się na pokazanie historii grupy osoby to musi być taka historia, a właśnie taka, która po prostu rozdziera serca to jest wtedy ta właśnie opowieść o utraceniu wolności nie tak taka historia na pełnej, ale chciałam dodać tylko do tego co Ula powiedziała, że kto tworzy brak dostępu to my ludzie tworzymy brak dostępu jak wytaczanie prosić ze wstydem nie jest jakimś takim osobistym wyborem tylko to jest konsekwencja i też braku możliwości przyzwyczajenia się do braku możliwości, dlatego że pilnowanie tak z tym co na zewnątrz może być po prostu bardzo bardzo trudne i to w ogóle jesteście ciekawi 1 wątek filmy dotyczące w ogóle tej takiej wolności samodzielności i na który mnie się bardzo rzucił w oczy to jestem element relacji czarnego z córką takiej ona jest takiej pozycji, a tam wyzywające takiej negując c i trochę to co rzuciło w oczy to ten moment, kiedy ona mu np. zabiera walką NIK, że nie potrzebuje tego jeśli się postarać i spróbujesz to to się wszystko uda będzie dobrze no, jakby finał dotyczy też tak chorzy Charlie po prostu się w końcu postarał wstaje idzie w stronę światła, a nie, że to też opowieść o tym, że te postawy właśnie ludzi wokół osób z ograniczeniami ruchowymi też wpływają na to w jaki sposób my korzystamy z udogodnień i że nie postrzega się takich Mobility AIDS czy pomocy do dopłat do poruszania się zwiększających naszą mobilność możliwości nie postrzegać tego jako wsparcie wolności tylko właśnie szpieg jako takie dodatkowe ograniczenie, żeby perspektywa osoby, która nie ma do czynienia z ograniczeniami ruchowymi jest w ogóle zupełnie odwrotna do tego czym one faktycznie są nie, że dla Charliego ten balkonik czy ten wózek czy chwytak to są dlań to są elementy przedłużającego ciało jak poprawiającego mobilność dające możliwość wyjścia do tych drzwi przejścia do do sypialni zgaszenia światła samodzielnie bez pomocy osób trzecich, a przez jedną z postaci w filmie no są ewidentnie rysowane po prostu piętnowany pewien sposób, ale też dostosowania są takie uwydatnia Anę tę nad łóżkiem zdaje się czy łazience jest tak pokazywane też wynotowałem chce też taki cytat to zdaje się właśnie córki, która powiedziała, że nikt nie może uratować nikogo im mam poczucie misji generalnie podoba, ale mam poczucie, że to jest takie rzucanie się ekstrema ach, od tego, że po 1 stronie jest właśnie taka postawa ratownicza koniecznie trzeba kogoś uratować po drugie, po drugiej stronie jest ta, że każdy kowalem swojego losu nic pośrodku tak jak ty, ale teraz mówiłaś, że niektóre rzeczy po prostu niektórym osobom poprawiają korzystanie jest chociażby z mieszkania to nie jest kwestia jakiegoś ratowania tej osoby tylko po prostu to jest konieczne rzeczy dla nich do funkcjonowania, a tutaj właśnie te 22 ekstrema na koniec chciałam z wami poruszyć temat pacjenta, bo myślę, że tą nie jest takie oczywiste, że facet od używanie go już w pewnym sensie staje się czymś takim jak brak swej, czyli udawanie charakteryzowali białych aktorów na czarne postacie Che czy postacie o innym kolorze skóry, a z drugiej strony po westchnienie uwielbienia hollywoodzkiego zagląda na Pfizera, który nosił ten facet lód i po tym, jak on dostaje nominację dostaje nagrody owacje na stojąco tak jak powiedział na początku naszej rozmowy w podczas różnych festiwali trzeba powiedzieć wytłumaczyć, o co chodzi o facecie, dlaczego stosowanie go jest moralnie wątpliwe czy no przede wszystkim też polecamy nasz odcinek na ten temat pierwszy odcinek trzeciego sezonu o tym że, dlaczego w zasadzie nadal praktykuje się przebieranie osoby za osobę grubą zamiast po prostu znalezienie osoby grubej i ja bym tutaj zaczęła to te ten temat rację od tego że, dlaczego nie możemy znaleźć osobę grupę do odtworzenia tej roli Czyżby nie ukończyły studiów aktorskich, dlaczego nie kończą studiów aktorskich Czyżby nie były tam przyjmowane a dlaczego nie zostają przyjmowane ach, no bo mamy do czynienia z dyskryminacją w kontekście facet taką rzeczą, która jest dla mnie bardzo interesująca obserwuj, choć duże zaangażowanie jeśli chodzi o, a wieloryba ten film nad tą jest wątek tego, że Ardanowski opowiada, że on tym facetem Frey zadam na facecie, że on po prostu dokonuje Słuchajcie nie słyszało się do odkupienia facetów i po prostu, nadając tam taką powagę taki ciężar gatunkowy tej historii tej opowieści o grubej osobie on po prostu dokonuje odkupienia za winy w postaci takich filmów jak szale ucho Norbi czy innych, których ME ten facet jest po prostu płytą słabego dowcipu i to jest w ogóle dla mnie mega interesujące zjawisko jak bardzo można sobie zbudować narrację o tym mimo tego, że środowisko grupa Pacyna w stanach jednoznacznie po prostu naprawdę chyba nie spotkamy już innego głosu mówi o tym, że nie to stare w ogóle nie tak nie tak się to robi nie tak to powinno wyglądać on po prostu z uporem godnym lepszej sprawy absolutnie w ogóle pomija tworzą swoją własną narrację o tym, że to jest taki facet, który po prostu zbawia nas i wynagradza nam te wszystkie stacje te wszystkie te żarty, które w historii kinematografii powstały grupy osoba no po prostu o stopień odklejenia tego człowieka jest tych nieprawdopodobny czytamy w taką wypowiedź, gdzie mówi, że to charakteryzacja charakteryzacji od początku kina powstania kina towarzyszy filmom, więc też nie rozumiem nagonki na niego i podkreśla, że facet, który nosi, jeżeli jest po raz pierwszy w historycznym kinematografii tak bardzo realistyczny no brawa brawa na stojąco oraz rent, ale wstyd, ale nie przepraszam, ale po prostu te to jest żart jak oglądasz film ten facet jest po prostu oczywiste też problem taki z pacjentem jest on bardzo często pokazuje taką samą grubość tak jak zobaczymy grobach ludzi na ulicy oni są różne zrobi mają różne głowy różne ręce różne brzuch różni się prezentują różnie chodzą, a deflacją te do charakteryzacji jednak tak samo pokazują taki właśnie trochę groteskowy sposób człowieka i poruszanie się nie wiem teraz zaczęłam myśleć, że może to muzyka do do poruszania się tak grano, żeby nie było widać sekwencję porusza tak nienaturalnie EU no nie wiem, ale naprawdę no to po prostu to po prostu nie jest prawda rozumiem, że jakaś wizja, którą twórcy chcą wierzyć, ale właśnie też można poczytać osoby ze Stanów zjednoczonych też jak co do tego podchodzą, dlatego że tam dużo więcej osób mówi na ten temat jest dużo więcej osób takich eksperckich, więc w bardzo zachęcam do tego czy, obserwując te dyskusje też, uczestnicząc w dyskusji o wielorybie o tym filmie macie poczucie, że no z samo, że film nie jest edukacyjne i nie daje tej lekcji empatii, ale to co wokół niego dzieje to dyskusja, w której chociażby wzięła udział Roxanne GI, wypowiadając się na łamach New York tańca popycha nas do przodu jeśli chodzi o reprezentację grubości w kulturze i o debatę obecności osób w społeczeństwie grubych tak trochę tak jest faktycznie, że ta dyskusja w ogóle o grubości i o grubych historiach ona trochę okrzepła dyskurs i właśnie sam fakt, że teraz w 2023 i drugim właściwe na przełomie tak taka dyskusja wokół tego filmu w ogóle się toczy są osoby, które publicznie zabierają głos i Anny i faktycznie pozwalają sobie na dach krytykę w miasto po prostu UE to coś co kilka lat temu jeszcze nie działo, bo tych głosów nie było tak dużo, a też nie było tak wiele platform, na których osoby mogły się na ten temat wypowiadać i faktycznie jest także pewnie gdyby tamten film wydarzył się kilka lat wstecz to dyskusja byłaby wokół niego zupełnie inna, bo też poziom świadomości naszego społeczeństwa się absolutnie zmienia i tak jest jakiś pretekst też, żeby faktycznie wskazać co było fajne, a co można powiedzieć dużo lepiej i jaką taką pracę domową powinniśmy odrobić wszyscy, żeby zobaczyć na grupę osobę w kontekście ich człowieczeństwa ani w kontekście stereotypów przekonań, które w sobie nosimy ja muszę przyznać, że nie mam przekonania co do tego że to by się nie wydarzyło parę lat temu być może w Polsce być może w Polsce jeszcze nie wydarzyło takie trochę mówię przez pryzmat przede wszystkim Polski, że w ogóle takich rozmów nie był w stanach Zjednoczonych Wielkiej Brytanii mam poczucie, że te rozmowy to 8 już od dłuższego czasu, a nadal powstają takie filmy tak, ale też nadal powstają filmy, w których Bianchi przebierają za osoby czarne czy osoby innych odcieniach skóry, więc te być może na pewno się zmienia jest jakaś dyskusja jest przynajmniej staje się takie zachowanie obciachem jeśli nawet jakoś nie rozumiem czemu miałby być negatywny skutek a, ale czy wraca ze swego pytania czy ktoś taki film się pojawił głosowana jakoś naprzód no na pewno daje nam pretekst i myślę, że to jest dużo macie pozytywne przykłady reprezentacji osób grupy w popkulturze przypomina nam się coś takiego brak takie boje, ponieważ jestem w trakcie oglądania czwartego sezonu były siano wóz to totalnie pozytywnym przedstawieniem jest postać Guillermo po Bug, która jest grana przez grubą osoba ta grupa w ogóle nie jest tematem kocham Guillermo uwielbiam ten serial o cel się nazywa polską zrobimy ukrytą regał, a poza tym już abstrahując w ogóle od tego, że jest naprawdę najzabawniejsze serial świata, w którym przez 3,5 sezonu na razie obejrzałam ani razu nie pada juke, więc naprawdę da się robić dobry humor i da się robić dobrą komedię te bez odwoływania się do czy jest grubości żartowania sobie z tego jak ludzie wyglądają z kolei serial, który mogę polecić, gdzie grubość jest tematem, ale jest fajnie zrobione jest szyję a gdzie mamy główną bohaterkę grupą dziennikarkę, która ma też swoją przyjaciółkę, z którą mieszka, która również ze sobą grubą i one jakoś tam analizują, ale jednocześnie też korzystne jak to określić takie wyświechtane frazesy, korzystając z życia i mają starają się też analizować co właściwie spotyka, dlaczego i to jest też podane o wiele lżej niż to teraz powiedziałam 17lutego Polska premiera filmu dalej, ale już można go oglądać w wybranych kinach na jakiś pojedynczych pokazach bardzo mnie ciekawi jak przyjmie go Polska publiczność też ciekawi mnie co z tymi Oscarami, bo ten film dostał 3 nominacje nie tylko dla Brendana trailera, ale też nominację za najlepszą rolę kobiecą drugoplanową dla funk czołowy i za uwag uwaga najlepsze osiągnięcia w mej kapie i charakteryzacji akurat w kontekście naszej rozmowy brzmi to dosyć zabawnie bardzo dziękuję moim gościnią były nimi Natalia Skoczylas oraz Urszula Chowaniec z ręki, jakie ja państwa zapraszam na informacje Radia TOK FM Boni porozmawiamy o książce Paula BP presja do, który jest jednym z najpopularniejszych w tym momencie chyba europejskich filozofów Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MAGAZYN RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA