REKLAMA

"Zastanów się, uszanuj, świętuj" to tegoroczne hasło Australia Day. Czy Aborygeni dostaną głos w parlamencie Australii?

Poranek Radia TOK FM - Weekend
Data emisji:
2023-01-29 07:40
Prowadzący:
Czas trwania:
15:14 min.
Udostępnij:

Dzień Australii obchodzony jest 26 stycznia. Tego dnia w 1788 roku założono pierwszą osadę. Osadnikami byli żeglarze z brytyjskiej floty liczącej 11 statków. Dzisiaj na pamiątkę tego wydarzenia Australijczycy mają wolne od pracy, najbardziej zasłużeni obywatele otrzymują odznaczenia, a w całym kraju odbywają się ceremonie nadania obywatelstwa. Rozwiń »
Od kilku lat świętowaniu towarzyszą protesty rdzennych mieszkańców, dla których ten dzień nie jest dobrym powodem do świętowania, a datą która upamiętnia ucisk, przemoc dyskryminację, której dopuszczali się biali przybysze. Co w tej sytuacji zrobić? Zmienić datę? Jeśli tak, to na jaką? I jakich zmian symbolem jest odbywająca się dyskusja, co nam mówi o współcześnie rozłożonych akcentach i rozumieniu narodu? Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
siódma 41 przy mikrofonie Anna Piekutowska trwa awantura o świętowanie w Australii w tle niepokoje na tle kolonialnym chodzi o dzień Australii, który obchodzony jest 26stycznia we wszystkich Stanach terytoriach państwa tego właśnie dnia w 1700 osiemdziesiątym ósmy roku po miała powstać pierwsza osada osadnikami byli żeglarze z brytyjskiej floty, która liczyła 11 statków na pamiątkę tego wydarzenia w Australii czy mają wolną od pracy kiedyś już teraz kończyć to powoli Rozwiń » najbardziej zasłużeni obywatele otrzymują odznaczenia otrzymali odznaczenia, a w całym kraju odbywają się ceremonie nadania obywatelstwa no po prostu świętowanie grill kiełbaski i piwo, ale od kilku lat świętowaniu towarzyszą protesty rdzennych mieszkańców Australii, dla których ten dzień nie jest żadnym powodem do świętowania, a datą, która raczej pamięta upamiętnia ucisk przemoc dyskryminację, której dopuszczali się biali przybysza co w tej sytuacji można zrobić zmienić datę, ale jeśli tak to, jaką jakich zmian symbolem jest ta odbywająca się dyskusja co nam mówi o współcześnie rozłożonych akcentach w rozumieniu narodu o tym wszystkim mieli państwo opowie dr Jarosław Błaszczak SP ekspert do spraw polityki państw anglosaskich dzień dobry czy nawet protesty kontrowersje wokół tej daty nie pojawił się wczoraj ani przedwczoraj już 100 lat temu odbywały się protesty, ale jednak ostatnio przybierają na sile czy to znaczy, że Australia teraz rozlicza się z kolonialną przeszłością myślę, że od 2017 roku trwa jak nowy etap tej dyskusji oczywiście dyskusja o prawach Aborygenów jest tak stara jak właściciel stoiska państwowość już wcześniej były też ważne punkty milowe np. w latach sześćdziesiątych Aborygeni zaczęli być wliczani do spisu powszechnego, bo do 60 tych ich liczba najwyżej szacowała nikogo nie liczył na to 2017 roku miał miejsce taka bardzo ważna konwencja przedstawicieli ludności rdzennej, która odbywała się u stóp skały Uluru znany też tej Kolegialnej terminologia jest w aktach i tam sformowano szereg postulatów tak PiS w taki dokument został wydany, który przeszedł dość stały już zapowiedzieć jako deklaracja pod bólu od ojca i była tam kilka postulatów, ale najważniejszym z nich, zwłaszcza w takiej politycznej strony było powstanie czegoś co jest nazywane głosem, aby ludności rdzennej przed parlamentem ma być ciało, które będzie właśnie jak takim rzecznikiem tej społeczności przed parlamentem będzie miało też napisała konstytucyjnego co jest szalenie ważne i w 2022 roku w czasie kampanii przed ostatnimi fatalnymi wyborami parlamentarnymi, które wydała australijska partia pracy i pewnie zostałam tam analizy i właśnie partia pracy jak zaakcentował w swojej kampanii, że w przeciwieństwie do swojej politycznej konkurencji, czyli do partii żydowskim idealnej zamierza podjąć inicjatywę rzeczywiście umożliwić Australijczykom, aby referendum wypowiedzieli się na temat powstania tego ciała, którego Aborygeni żądają, więc można powiedzieć pod tym względem jesteśmy jak w nowej sytuacji, dlatego że tegoroczny dzień ustali upływał też pod znakiem z takich w pierwszych tylko kroków w stronę kampanii przed referendalnej, ponieważ premier Orban zapowiedział, że to referendum odbędzie się w drugiej połowie tego roku, jakie szanse na to referendum patrząc na sondaże to mam szansę są w zasadzie sporo, ponieważ ponad 60% Australijczyków opowiada się za powstaniem tego ciała w jakiejś formie natomiast tutaj trzeba myśleć zrobić 2 zastrzeżenia po pierwsze bardzo trudno je zmienić konstytucję ustali się społecznie udawało zdecydowanej mniejszości referendum, dlatego że wymagana jest tzw. podwójna większość to znaczy musi wyrazić na to zgodę większość obywateli ustali liczonych łącznie, ale również większość musi być uzyskana w co najmniej 46 Stanów ustali, aczkolwiek przypada w niedzielę należnego jest organizowane referendum to jest pierwsza 24 lat tak tak to prawda, zwłaszcza że pośrednio bardzo głośne referendum rok 1999 zakończyło się też bardzo duża kampania wielka społeczna dyskusja wokół innego społecznie ważnego problemu mianowicie zniesienia nasi, a ostatecznie nie udało się tego zapisać referendum nie zabrakło większości, więc 1 kwestią jest to, że referendum będzie musiał spełnić pewne wyśrubowane wymogi formalne natomiast druga kwestia jest taka, że to propozycje, które rząd póki co przedstawia są szalenie ogólne to znaczy np. ten tak nie znamy dokładnie tych szczegółowych rozwiązań, ale rząd mówi, że to cała Gdańska będzie miał cały powiat wypowiadania się we wszystkich sprawach dotyczących obojga, a opozycja na to ale jakie to są dokładnie sprawy i padając na skrajny przykład czy np. oglądnąć kwestia ustaliśmy Emitel stawały Gdańska czy nie oni przecież bronią też Aborygenów oczywiście można by tak ta dyskusja dotyczyła mnie jak w skrajnych przykładach, ale zmierzam do tego, że ma nie wiadomo, jaką szczegółów w tym wszystkim jeszcze wciąż w ocenie w ocenie wielu analityków, ale też polityki, zwłaszcza opozycyjnych na pytania referendalne nie z nie sprzyjają zawieraniu szczegółów w nich też jest chyba kontrowersja związana już z samym referendum, która wychodzi od rdzennych mieszkańców, którzy niektórzy z nich chcą, aby Australia najpierw podpisała traktat ze swoją rodzoną ludnością, o co chodzi z tym traktatem tak tutaj dotykamy my bez takiej kwestii, która dotyczy tego, że dla mnie te całe stosunki między Amerykanami białą większością maja 2 wymiary wymiar symboliczny wymiar taktyczny oczywiście pisanie Aborygenów do konstytucji, gdzie w tej chwili w ogóle nie są wymieniani ma szalenie duży ładunek symboliczny to jest tak jasne natomiast za rzeczywiście uwagę na to, że od tego od samych takich zmian nie zmieni się sytuacja społeczna, bo organów, która jest pod wieloma względami fatalna w niektórych częściach ustali albo organizują np. średnio 14 lat krócej niż inni mieszkańcy ogromna nadreprezentacja organu występuje w populacji więzienia jeszcze bardziej w populacji poprawczak ów można mnożyć to już na problemy, a jest bardzo dużo też problemy takie związane z rodziną jest przemoc domowa jest alkoholizm tak dalej, tak więc to projekt traktatu tak generalnie ma być takim dokumentem, który by na nowo zdefiniował stosunki między państwa ma, bo genami i w zamyśle autora polega na więcej autonomii, ale też np. więcej dochodów z ziemi, które mają prawa i miałoby doprowadzić do poprawy sytuacji takim praktycznym wymiarze przyznawano ten postulat traktatu też ma dosyć ogólny charakter to znaczy, żeby nastąpiło musiałoby nastąpić negocjacje, w których dopiero szczegóły tego tak by wykluły, ale rzeczywiście są pewne pozytywne przykłady np. Kanady że, że tego rodzaju dokumenty zmieniają na lepsze życie ludności rdzennej wielu przypadkach jak pracuje nad wyrównywaniem szans i zasypanie tych podziałów, o których pan przed chwilą powiedział w 1100 g masa różnych programów, które mają pomagać dolega nam tylko, że tutaj też miejsca w tym problemy to znaczy przede wszystkim w organie często oskarżają rząd zdominowany jednak przez przez białych, że jest też traktuje bardzo protekcjonalnie zaś np. były takie pomysły, żeby w niektórych społecznościach aborygeńskich dorosłym ludziom ograniczać prawo do kupowania alkoholu, bo jak w latach w traktowaniu zasadzie, że na koniec, łapiąc potem robią różne głupie rzeczy z tylko, że działacze amerykańscy odpowiadali tak można traktować nastolatka idącego na imprezę, ale nie dorosłych ludzi nie całe społeczności tak radosne i zarazem pomysły tak poza tym też tak zabiegani mają wprawdzie formalnie pewnego rodzaju prawa do ponad połowy terytorium ustali przyciągnie więcej, choć 14 tzw prawa wyłączne prawa niewyłączne może nie będę wchodził bardzo dokładne prawnicze rozważania czym różni, ale tego tutaj kluczowa sprawa jest taka, że nawet, jeżeli ta ziemia, do której dolega nam przyznano w toku dotychczasowego procesu pojednania pewne prawa przynosi jakieś dochody np. auta eksploatowane surowce to i tak Aborygeni nie dostają tych pieniędzy bezpośrednio tylko dostają takie instytucje charakterze powierniczym w dużej mierze rządowym i dopiero ci ten powiernik decyduje na co pieniądze wydać, czyli znowu, jakby Aborygeni mo-bruk traktowani są trochę z góry na zasadzie, że my rząd wiemy lepiej na co wydać tak, żebyście nie zabili z tym pieniędzy niczego głupiego na to oczywiście z ciężko może dziś mało naukowym językiem opowiada, ale chcę pokazać ten sposób myślenia który, która organów bardzo woli z zapisami w taki cytat z wywiadu, który czyta nas jeden z 60 letnią kobietą Australijką, która mówi dziennikarce wychowałam się w pokoleniu, które nie mieliśmy żadnej wiedzy na temat historii naszych pierwszych na narodów czuję, że odmówiono mi tej historii wiedzy no ci, którzy o święcie, obchodząc 26stycznia składnie mówić święto inwazji wspominają wojny graniczne, czyli konflikt między cennymi Australijczykami osadnikami wspominają o wywłaszczeniu odcinanie KUL od kultury o przemocy jak rozmawia na ten temat w Australii, jaka panuje polityka historyczna w tym temacie no w ostatnim czasie rzeczywiście stają się o naukowcy dziennikarze cała Polska elita intelektualna pokazywać inną perspektywę, ale tak, ale podstawowym problemem myślę w tej debacie czy w tych próbach pojednania właśnie na płaszczyźnie powiedzmy uzyskania prawdy historycznej jest to z tego nie można rację to znaczy jak spojrzenie takie klasyczne książki historia ustali, okazując nawet w Polsce już nie mówiąc o tym jak dominującej narracji ustali to jest bardzo często pisane z perspektywy białego człowieka tak, czyli taka pani wspomniała na wstępie w 1700 osiemdziesiątym ósmy roku przybyła pierwsza Fota i oni tam zostali dzikusów granicy, jeżeli do tego co się wprowadza czasami taka była narracja dominująca przez wielu wielu lat do tego stopnia, że nawet, kiedy prawnicy dyskutowali o statusie prawnym ziemi ustali to traktowano ją jako ziemię niczyją w okresie przed przybyciem Europejczyków na poleganie mówią to jest czas było w, więc te zwykle trudne, że ciężko jest narracji pogodzić no trwają jakieś prace zmierzające do tego i np. kiedy był oficjalny koncert 26stycznia tego roku transmitowane przez telewizję tak jak centralne obchody powiedzmy tego dnia za bardzo mocno akcentowana już to różnorodność byli muzycy bocheńscy był element pogańskiej kultury, ale jak bardzo trudno jest czas oczywiście pogodzić te 2 spojrzenia i taki podział nawet nawet tę europejscy badacze historii ustali większości przypadków są przez teatr wychowywani w takim spojrzeniu właśnie tradycyjnym i nawet mimowolnie, pisząc czytając tekst staje się uśpić wpisujemy się trochę taką narrację, która dla regionu jest bardzo bolesna ciekawe jest to, że wokół święta 26stycznia otworzy się taka przestrzeń obywatelskiego wycofania, że w dzień ten wolny niektóre sklepy jednak decydują się pracować ludzie rezygnują z organizowania imprez sklep z artykułami imprezowym w tym roku nie sprzedawał okolicznościowych gadżetów jak Kosowo jest ruch w najnowsze sondaże przeprowadzone przed tegorocznym nie ma ustali mówią, że jednak ponad 60% Australijczyków jest za tym, żeby to święto jakieś formie zachować natomiast oczywiście oznacza to, że nie może zmieniać jego charakter, ale też jest rzeczywiście jest pogląd coraz silniejszy, chociaż wedle sondaży wciąż mniejszościowy, który mówi, że należałoby się z tym święta miasta zmienić jego termin albo po prostu połączyć jak wszystkie patriotyczne uroczystości w 1 dniu, które miałby być dzień tzw. dzień Hanza, czyli drugie święto narodowe ustali obchodzone w drugiej połowie kwietnia, które mówiąc w skrócie celebruje w to historia rosyjskiego oręża dzielność ukraińskich żołnierzy istniał to jest święto upamiętniające szewskim bitwa gali Poli, kiedy w czasie pierwszej światowej, gdy ustali się wykazać nieprawdopodobną mająca, tak więc dla mnie też wpisuję taką szerszą dyskusję aż o o poszukiwaniu nowego jakiegoś rosyjskiego patriotyzmu, ale też w ogóle z tożsamości narodowej, bo w przeszłości nie zmieni, a ustalicie są narodem, który powstał pewne uproszczenie oczywiście mówiąc, ale założyli go skazańcy na terenie zabrany, bo genom i to są trudne początki i myślę, że stać co może jakaś nowość ułożyć z tą swoją historią jakoś przepracować przedefiniować, żeby móc być z niej nie wiem co dumnie, ale jakoś pogodzenie zmiana wobec tego trudno budować kupić nowoczesny patriotyzm w, a jest taka szansa czy propozycja, żeby to święto zostało, ale właśnie rozłożyć inne akcenty no bo nie wszystkie święta muszą być pozytywne trzeba machać flagą i wypuszczać fajerwerków tylko jakoś niem z mogłyby stać z ich świętem zadumy refleksji też wydaje się sensownym rozwiązaniem nowym dokładnie w tym duchu ten wspomniany przeze mnie centralny koncert, który odbywał się tuż przed operą w Sydney przed jedno takich symboli ustali miał odbyło się to pod hasłem zastanów się uszanuję dokona trzecim miejscu świętu wszystkich, więc myślę, że to i też na tym koncercie pojawi się pewny awans jak pokazało, że ma rządowe błogosławieństw taki sposób myślenia także jasne to to jest dzień, któremu celebruje się toczy ustawia jest coraz bardziej dochodzą do głosu te elementy dziedzictwa 1 i myślę, że to jest słuszny kierunek natomiast no i budzi on powiedzmy jeszcze pewne kontrowersje bo, gdybyśmy przyjrzeli się na ten temat mówią politycy czy obywatele tak mocno prawicowych poglądach to nie wszędzie jest jeszcze powiedziałem delikatnie przyjęty zapewnił że, że to biali mieli nam jakiś wpływ na problemy społeczne, z którymi borykają się społeczności aborygeńskie na dominują chcemy zdominować zeszła, ale widać da się dostrzec też chwilami takie poglądy typu no oni tacy po prostu są no to nasza wina, a jest pokoleniowe w sensie, że młodzi ludzie są bardziej świadomi otwarci tak sondaże pokazują, że zdecydowanie w wśród wyborców obywateli poniżej 3005. roku życia dużo większa jest świadomość problemów aborygeńskich też wpływu kolonializmu na te problemy, bo to, że zabiega nami to zabieganie np. mają kłopot z alkoholem to wiedzą wszyscy tylko, że kwestia jest tego, żeby uznać, że taka degradacja społeczna tego ludności miała swój początek w jej stołeczni bardzo złym traktowaniu właśnie wskutek dziedzictwa kolonializmu i wśród młodych ludzi zdecydowanie jest większa świadomość i też patrząc na takie spektrum klasyczne już polityk stanu to jesteś tego większa świadomość wśród wyborców skłaniających się bardziej w lewo w swoich poglądach bardzo dziękuję za rozmowę dr Jarosław Błaszczak ekspert do spraw polityki państwa anglosaskie był moim pasa gościem dziękuję bardzo, informację Radia TOK SA Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK RADIA TOK FM - WEEKEND - ANNA PIEKUTOWSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA