REKLAMA

Jak rozmawiać z dziećmi i młodzieżą o Holocauscie?

Jak z dzieckiem
Data emisji:
2023-01-29 12:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
15:14 min.
Udostępnij:

Gościnią Przemysława Iwańczyka była Aneta Korycińska - polonistka, redaktorka, nauczycielka i założycielka strony "Baba od polskiego''

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jak z dzieckiem niedzielnym magazynie Radia TOK FM Przemysław Iwańczyk kłaniam się państwo ponownie na miejsce pani Aneta Korycińska polonistka redaktorka nauczycielka i założycielka strony baba od polskiego dzień dobry kłaniam się dzień dobry bardzo miła to od razu wyjaśnimy nie pomyliłem się jeśli chodzi o ten tytuł i to nie dotyka panią żaden sposób baba polskiego to rozumiem, że taki język przystępny dla dla uczniów w tej chwili tak taki miał być zamysł, kiedy Rozwiń » zakładałam van Tay czy te 8 lat temu już z, dlaczego o tym wspominam nie bez kozery, ponieważ 27stycznia, więc w piątek obchodziliśmy międzynarodowy dzień pamięci ofiarach Kolo Holokaustu jest to temat niezwykle trudne, zwłaszcza w rozmowach z młodzieżą a tym bardziej nie dziećmi w jaki sposób ma pani na to jakiś sposób rozmawiać ze swoimi podopiecznymi na natak trudny historycznie temat, który nową traumą odbija się na wielu pokoleniach myślę, że ten sposób co za każdym razem dopasowuje do grupy odbiorców i chętnie podzielę się moimi praktykami to co się udało, a co nie to co się nie udało tego zaczęła to, że musimy pamiętać, że w liceum licealiści tak samo bardzo emocjonalnie podchodzą do tego tematu, jaki młodsza młodzież i też licealiści niewiele pamiętają historii, a więc trzeba na pewno dużo powtórzyć zacząć przede wszystkim od tego co oni wiedzą na temat czasu zakłady w ogóle drugiej wojny światowej, bo jednak to jest coś co mam wrażenie, że nas otacza często mówimy o powstaniu warszawskim mówi często w gruncie rzeczy młodzi ludzie mylą mylą pierwszą wojnę światową wojną światową to widać po prostu na lekcjach i ten przekaz jest mylony, bo wyciera im się między tym co widzieli filmach serialach grach, a więc trzeba tak naprawdę na każdym etapie edukacji zaczynać odnowa bardzo dobrze, bo to się stopniowo będzie układało w głowie, o czym mówię mam dokumenty, które tutaj kurs to puzzle musi muszą się poukładać w głowie teraz kwestia tego jak my będziemy tworzyć te puzzle, żeby nie obciążyć emocjonalnie, bo to przeszkodzi nam po prostu w procesach poznawczych starań, czego nauczymy, jeżeli będziemy się odwoływać tylko emocji, jakkolwiek często sama zasadność, jakkolwiek źle to zabrzmi niestety to pokolenie ludzi, które doświadczyło wojny nawet jako jako ci najmłodsi odchodzić jest tych świadków historii coraz mniej to też na państwa barki nauczycieli spada przede wszystkim ta odpowiedzialność za przekazywanie tej wiedzy historycznej oraz podkreśla bolesne, ale niezwykle potrzebne jeśli chodzi o budowanie tożsamości tak bardzo potrzebnej, a jednocześnie trzeba o tym pamiętać, żeby nie było tylko ciąg straszenia, bo też młodzież tak na początku odbiera tematy związane w ogóle z wojną i tak sama dotyczącą wojnę na Ukrainie, bo to powracało akurat tak się wydarzyło, że wiosna to był czas w liceum omawiania czy ten luty marzec literatury wojny okupacji, kiedy obok zagranicą tylko co mieliśmy do czynienia z wojną to było bardzo trudne bardzo emocjonalne jak w takiej sytuacji ja zdecydowałam się skład na rezygnację z większości lektur tylko postawiłam tutaj na rozmowę rozmowę o emocjach o wyborach nawet w liceum okazało się, że to jest trudne w innych sytuacjach takich, kiedy ta wojna nie była tak blisko jak najbardziej młodzież chciała poznawać te doświadczenia, bo musi z reguły, o czym nie mówi, a na pewno nie mówi się o Holokauście i kto chciałby jeszcze powiedzieć coś propos słowa Holokaust, bo to też na to zwracają uwagę już teraz tak można się młodzież, że termin i tak nie będzie przyjęty jest nazwa oficjalna jest zrośnięta Międzynarodowego dnia pamięci tak nazywają instytucję tylko słowo Holokaust oznacza dosłownie ofiara palca upalna, czyli dobrowolna i to jest termin przyjęty w stanach Zjednoczonych Wielkiej Brytanii bardzo często się go używa jednak Europie widać dzisiaj, że jednak jest nacisk na używanie zwrotu sioła, czyli właściwie takiej ruiny spustoszenia, które pokazuje ten ciężar zbrodni, które mamy do czynienia ten jest dobrowolna ofiara im tutaj od tego też można zacząć, czyli w liceum przynajmniej wyjść z tymi rozważaniami na temat języka jak my rozmawiamy o czasach zagłady i jeżeli chodzi o to kiedy zaczyn w ogóle o tym mówić na pewno czas, kiedy młody człowiek ma te naście lat, czyli jest w szkole podstawowej siódma ósma klasa pojawiają się tutaj zarówno te w trakcie zajęć historii jako języka polskiego temat dotyczący wojnę on sam młodym ludziom zacierają ponadto mamy do czynienia z powstaniami tutaj mamy redutę Ordona śmierć pułkownika PiS nagle Kamieniena szaniec wchodzi młodzian nic my, kiedy się wydarzyło po prostu wiedzą, że to jest o zbrodniach tragedii ludzkie, więc tutaj też jest bardzo ważne, żeby wejść wyjaśnić różnice i tu potrzebna jest współpraca historyka z polonistą, żeby wraz ze spółki działają w tym od człowieka czy sobie wyobrazić na pewno to jest już za późno, żeby zaczynać w ogóle temat wojny, kiedy człowiek ma 15 lat i tak naprawdę przychodzi pełną przemianę też hormonalną jest bardzo emocjonalne i dużo stresu i dopiero teraz chodzi z tym aktem wojny datę jak mówić o wojnie dzieciom, bo powinniśmy zacząć mówić dzieciom i tutaj na szczęście mamy już bardzo dużo odpowiednich do wieku publikacji to też podstawa, żeby sprawdzać, jaki jest wiek danej książki dla kogo przeznaczona wolę książki i komiksem niż filmy, bo filmy bardziej jeszcze oddziałują na tego młodego widza oni przyzwyczajono się do wizualizacji jeszcze mocniej przeżywa te maile pani słowo bo, bo to jest kolejna kwestia chciałbym, żebyśmy ją rozszerzyli nie tylko i dotknęli mianowicie zmienia się percepcja moje pokolenie podejrzewam, że w, jakiej części pani również chłonęła wiedzę na temat wojny i konsekwencji, ale także masowej zagłady poprzez lekturę książek było to z reguły jedyne źródło uboga co one przekazem bezpośrednich świadków historii, o czym jeszcze wcześniej powiedziałem prace percepcji młodych ludzi obecnie jest nastawiona na łatwy przekaz taki, który przemawia od razu, a właściwie nie daje pola do tego by tej wyobraźni używać wy nauczyciele też musi sobie z tym radzić musimy sobie z tym radzić, bo to też takie kwestie czy książka w ogóle wzbudzi jakiś emocja z drugiej strony czy film wzbudzi zbyt wielkich, bo musimy też kontrolować, żebyśmy właśnie chociażby przez nadmiar emocji przez doprowadzenie do strachu nawet nie zakłócili procesów poznawczych to nie o to chodzi, więc musimy dobrze znać grupę docelową, z którą rozmawiamy, nawet jeżeli mamy w książce napisane dla jakiego wieku jest przeznaczona to i tak się brać pod uwagę czy odbiorca, którą chcemy pokazać jest już na tym etapie rozwojowym, że jest tania zrozumieć historię, więc musimy brać pod uwagę przede wszystkim wrażliwość i przygotować się pocą w ogóle ma mówić o tej wojnie to też myślę, że ważne, jeżeli chodzi o grupę, że wraz przepraszam rejs wejdę słowo, bo prócz elementarnej wiedzy, jaką powinien posiąść tu w tym wypadku mówimy o Polakach jest też inna rzecz oczywiście ta misja się nie powiodła w skali globalnej mianowicie pokazanie ogromu tej przerażającej zbrodni ma odwodzić młodych ludzi, a później dorosły już do tego by sami nie prowadzili żadnych wojen ani też nie sięgali po przemoc próby załatwienia czegokolwiek tak jest właśnie dlatego na tych najmłodszych, aby do tych najmłodszych odbiorców to tematy wojny Holokaustu powinien dotyczyć relacji dobra zła na tym powinniśmy się skupić coś sprawiedliwe czy nie bez niesprawiedliwe jak to jest tracić dni co znaczy mieć dom i być zmuszonym do wyprowadzki o tęsknocie o utracie to powinny być takie tematy poruszane w tych młodszych latach ani na razie historia tak mówię tutaj o takiej grupy docelowej 610 lat tutaj już jak najbardziej możemy poruszyć temat dotyczący wojny i był właśnie tak jak pan mówi nie mamy już dzisiaj naocznych świadków, z którymi spotykamy, którzy przyjeżdżali do szkół i opowiadali czy też w bliżej jest niestety coraz mniej, a z drugiej strony ta forma już nie jest interesująca dla młodych ludzi bardzo często jeszcze podstawówka temu 3 lata tak, ale później, kiedy mamy do czynienia z wizji, że ucieczka z TikToka, kiedy potrzebują nieustannego zastrzyk dopaminy tu takie spotkanie ze starszą osobą, która przyjdzie będzie cichutko opowiadało swoje doświadczenia może być trudne, bo nie mogę skupić na tym i tutaj musimy szukać różnych metod i powstają daje młodszych dzieci bajki od dotyczące edukacji międzykulturowej i to taka zguba wiek, zwłaszcza przygody innego one dostępne za darmo w internecie już tutaj można porozmawiać o tym dlaczego i chociaż wydaje, że Polska jest krajem Narodowym to dlaczego jednak dochodziło do takich postaw, że ktoś zostawał wykluczony i zaczyna się od można powiedzieć uniwersalnych kwestii dotyczących filozofii relacji międzyludzkich, a nie od razu mówiąc o zagładzie i skutkach i na razie mówimy o tym innym i postrzeganiu innego, czego to może wynikać co świetne książki dla takich Czytelników 7 plus to jest niska zakręcie na WOT mieć na nie rozpoczyna wolna to jest książka Michała Rusinka czy wojna jest dla dziewczyn w Pawła Burns Wicia i one są przystosowane do wieku to są opowieści, czyli wchodzimy przez strony bajki i rozważamy emocję czy Dani ludzie odpowiednio się zachowali czy nie czy my byśmy się tak zachowali, jakie to są skutki tego zła mówimy na razie cały czas tych emocjach i dopiero później będziemy mogli wprowadzić tematykę dotyczącą bezpośrednio zakłady najważniejsze to jest mówi o tym etapie wolna jest po prostu zło niezależnie od tego kto ją toczy i jeszcze 1 rzecz trzeba unikać stereotypów, żeby nie była taka narracja, że wszyscy Niemcy jeśli np. tak wszyscy Rosjanie są źli okrutni bezmyślni, bo jest prosty wniosek, który wyciągnie młody człowiek opozycji opowieści, jeżeli w każdej możliwej książce będzie o tym, że Niemcy to będzie taki wniosek o, więc tu też bardzo ważna jest uważność i nauczyciela i dopytywanie nieustannie co wiecie i co chcecie jeszcze się, czego jeszcze chcę się dowiedzieć na ten temat, ale co już wiesz po to, że mógł weryfikować informacje, które będą układały w głowie młodego człowieka był trudny temat, bo oczywiście, że mamy taką tendencję uczymy się czegoś nowego doprowadzamy do skrótów i te skróty zostają już w głowie widz będzie wniosek taki ich wojna to Niemcy też prostym 1 rzecz panie zapytam jako polonistka te wrażliwość swoich uczniów gdzieś się nie chce powiedzieć, że bada pani, ale jest w stanie zdiagnozować poprzez formy pisemnej prawda, bo wtedy to najczęściej młody człowiek generalnie człowiek ma tendencję do tego by wylać na papier wszystko to co co mu duszy gra jak to zmienia się na przestrzeni lat jest pani w stanie dostrzec też, porównując tego, jakie są formy wypowiedzi na ten temat obecnych ósmoklasistów np. w porównaniu z tym co było lata temu na pewno te wszystkie tematy bardzo poruszają także młodszych ludzi, którzy chodzą na korepetycje, bo trybu pracowałem zawsze z liceum, ale traci korepetycje uczy być już od szóstej klasy szkoły podstawowej i niezmiennie jest to opowiadanie dowolna forma, żeby tylko ćwiczyć 7 pisanie niekoniecznie taka dostosowana do egzaminu ósmoklasisty za każdym razem tematy wojenne widziane bardzo bardzo poruszają niema innej lektury, która aż tak często pojawiała w rozprawach Kamieniena szaniec widać, że przez to, że mogą tam młodzi ludzie sobie to wszystko wizualizacji uwagę, że mogą pójść w tym miejscu pamięci, że mogą pójść na Powązki jest realizacja wodę tak jest ekranizacja bardzo oddziałuje on nagle czują, o czym to jest i widać tu przeżywają opisujących rozprawka wszystkie szczegóły co oczywiście potrzebne, a z reguły Lipko refleksji, ale chcą koniecznie pokazać, że to znają dobrze też działają przy tych młodszych klasach i takie książki jak kotka Brygidy by stanąć Śródki, a ulice w butelce o Irenie Sendlerowej to też takie historie, które później po latach są przywoływane przez młodych ludzi ich rozprawka widać, że to zostało pobitych mimo tego, że ten były omawiane w klasach 456 to ósmoklasiści się do nich odwołują tak kotka Brygidy jest myślę już też taką mówimy, gdy są trochę kultową książką jak można wprowadzić temat wojny na szkole podstawowej też chciałbym zadać pani pytanie mamy 2 minuty musimy sztywno trzymać ram oraz danych w jaki sposób w piątek wraz ze swoimi podopiecznymi zaplanowała pani ten dzień pamięci na i teraz mogę panu powiedzieć akurat jestem w ciąży oraz rodzaj ich zwolnień PUP, a to, że to może hipotetycznie, jakby pani to przeprowadziła, gdyby i jednak prowadziła pani w tej chwili zająć się wcześniej za każdym razem była to wycieczka do Polin, a przede wszystkim i były związane z tym różne opowieści także zapraszaliśmy przede wszystkim jeszcze świadków naocznych historii razem z nimi byliśmy krótką rozmowę, aby była wycieczka do Polin oraz odpowiednie wystawy dziękuję pani bardzo za rozmowę zbliżamy się do końca naszego cyklu jak z dzieckiem Aneta Korycińska polonistka redaktorka nauczycielka oraz założycielka strony, aby od polskiego była naszym gościem wszystkiego najlepszego dobrej niedzieli pani życzymy bardzo dziękuję wszystkiego dobrego naszych słuchaczy zapraszamy teraz informację Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: JAK Z DZIECKIEM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA