dzień dobry Cezary łasiczka witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie w studio gość pan Piotr sadzić filozof literatury krytyk literacki eseista wykładowca na wydziale polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry witam serdecznie dzień dobry witam właśnie ukazała się najnowsza książka mojego gościa zatytułowana regiony pojedynczych herezji mariańskie wyjścia wprost, że polskie dwudziestego wieku i książka ukazała się nakładem wydawnictwa
Rozwiń »
Austeria książka dość obszerna, więc jeżeli państwo cierpią na nadmiar czasu albo chciał być bezsenność bądź zreflektował, że ta będzie właściwy trop jest państwo dużo czasu i też wielką ciekawość literatury oraz zjawisk być może nie jest tak dogłębnie zbadanych zaobserwowanych to ta książka idealnie się nadaje ale, żeby porozmawiać ciało Mariańskiej wyjściach w prozie polskiej dwudziestego wieku to należy pewnie kilka słów wyjaśnić przede wszystkim kim byli albo kim są Marianie albo barani Mara ani nawet wiem zaczął chyba od tego, że ta książka wzrasta bardzo mocnego przekonania o tym, że słowo Maran warto wprowadzić do naszych języków do naszych słowników choćby z tego względu, że jej dojmujący brak tego słowa polskich dyskusjach Wizz Air stoi w rażącym kontraście wobec ogromnej skali zjawiska, jakie jest opisywane przez słowo to znaczy Polska kultura mówiąc w skrócie zupełnie tele graficznej w błyskawicznym Baranami stoi i ten brak refleksji nad mechanizmem brak słowa Mara w naszych słownikach jest tym bardziej uderzające dojmujący, że marazm opisuje figury absolutnie kluczowe centralne kanoniczne dla polskiej kultury takie takie postaci nie tylko zresztą życia literackiego, które no po prostu wyznaczają wyznaczają kanon polskiego polskiego myślenia podczas gdy no właśnie słowa tego słowa tego w ogóle nie było naszych dyskusjach i oczywiście jest też także mechanizm nie opisuje wyłącznie tego co się przydarza w Polskiej kulturze to, jakkolwiek tak rzeczywiście jest tą polską kulturę potraktowałbym jako taki wzorcowy modelowy przykład istnienia mechanizmu ma realizmu, który przynależy do kanonu zarazem roszczenia kanon rozpycha się w nim ten proponując, proponując zupełnie zgonie heretycy kie treści i w tym sensie mechanizm wydaje mi się pozwala na taką radykalną mam nadzieję, że w jakimś stopniu udało mi się to udowodnić radykalną definicję nie tylko poszczególnych figur z pola literackiego ale, ale też tego w jaki sposób myślimy o tzw. samych sobie tzw. polskości o to jak można byłoby ją zrekonstruować jak można byłoby re re definiować tak, ale pewnie, zanim ten wdrożymy dwudziesty wiek to należałby się do 4 piętnastego wieku da cofnąć do Hiszpanii akta rekonkwisty tak, kiedy mówimy o mechanizmie mówimy o nim w 2 trybach w zasadzie to znaczy można mówić o mechanizmie jako historycznym zjawisku, które jest ściśle czasowo przestrzeń nieograniczone do półwyspu Iberyjskiego pod koniec średniowiecza w zasadzie na przełomie średniowiecza nowożytności i możemy mówić też o marazmie jako zjawisku potencjalnie uniwersalnym to znaczy takim, które istnieje także poza przestrzenią i półwyspu Iberyjskiego poza nawet z lotami żydowską chrześcijańskim, które okażą się tutaj kluczowe w tym sensie ta metafora Mariańska już historyczne doświadczenia mechanizm tylko metafora Barańska pozwala opisywać też to co dzieje się chociażby chociażby w Polskiej literaturze, choć wyobrażam sobie, że da się wypreparować tej metafory Mariańskiej coś na kształt modelu podmiotowości modeluje i jednostki, który to model mógłby opisywać różne formy po graniczną ości dwoistości medyczną ości tożsamościowej także jak mówię poza splotem polsko-żydowskiego wykończy katolicką i pluralistycznego i wiem, że Rze, że Rze że, że powinien odpowiadać na pytanie na temat tego co się dzieje z Liberii kością trwa już wiemy o czujność ważki w Belwederską w cesarskiej podłe nawyki, więc proszę mnie jak mówiłem pacyfikować, jeżeli jesteś bardzo nas na wieku w Hiszpanii z tak jesteśmy w piętnastym wieku w Hiszpanii pierwsza fala pierwsza fala mechanizmu to dokładnie nawet końcówka wieku czternastego, kiedy na fali brutalnych prześladowań przymusza się Żydów do tego, żeby przyjmowali chrześcijaństwo i ta pierwsza fala albo opuszczali Hiszpanie to się przydarza później kiedy, kiedy para królewska hiszpańska wydaje edykt zmuszający Żydów albo do przyjęcia chrześcijaństwa albo do opuszczenia Hiszpanii część oczywiście przez cień z czasem będzie to będą przekroczenia dobrowolne podejmowane z własnej woli z tego względu, że przyjęcie chrześcijaństwa po prostu dawało dostęp do niedostępnych dotychczas stanowisk publicznych stanowisk kościelnych, kiedy kupieckich i w tych oto warunkach stopniowo rodzi się też język dyskryminacji i ustawodawstwo dyskryminujące tych, którzy przyjmują chrześcijaństwo pojawi się kategoria Nuevo Christiano nowych chrześcijan których, jakbyś piętnuje stygmatyzuje odróżnia od reszty społeczeństwa tych starych dotychczasowych chrześcijan to w tych okolicznościach zaczyna działać hiszpańska inkwizycja, która zajmuje się tropieniem utajonych ukrytych śladów rzekomego idealizowania i cały ten proces rzeczywiście doprowadza do wydania tego wspomnianego przez nas edyktu, który już ostatecznie zmusza całą wspólnotę hiszpańskich Żydów do przyjęcia chrześcijaństwa bądź do opuszczenia Hiszpanii to ustawodawca potem zostaje powielone na gruncie na gruncie portugalskim no i w takich okolicznościach wykształca się Mara ani jako taka forma bycia Żydów, którzy przyjmują przyjmują chrzest, a zarazem zachowują pewne niejawne związki z dawną żydowską tradycją Niechcę powiedzieć tożsamością, bo pomaganie nie jest forum tożsamości raczej zakłóceniem wszelkiej tożsamości, wliczając stoi tak, zaczynając tożsamości żydowskiej, czyli mamy ne osoby, które my mówi się dobrze albo opuszczać Hiszpania będziecie tak jak my w oczy mówi się no ale tak naprawdę nigdy żyć tak jak tak jest zawsze pozostaniecie nie nami takie nigdy nie będzie nami, ale oczywiście, gdyby tworzymy udajemy, że tworzymy pewne ramy reintegracji tak jest tworzymy ramy do integracji, a zarazem rozpętuje wszystkie dyskryminujące tzw. Navy chrześcijan konwertytów prześladowania są też sprawia, że duża część marianów hiszpańskich jednak zdecyduje się na emigrację, ale nam emigrować nie, które będzie miało z czasem zasięg globalny oczywiście wielu uchodźców z Hiszpanii dotrzeć do Polski, jeżeli chodzi o polskich piszących, bo tym się gruntem głównie zajmuje przynajmniej na gruncie legendy rodzinnej przechowa wasze pamięć o rzekomych korzeniach hiszpańskich chociażby w przypadku rodziny Brunona Schulza, ale też w przypadku Stanisława Jerzego lexa się będzie wskazywało na hiszpańskie korzenie to co istotne to też to, że rzecz rzecz wychodzi chce z Hiszpanii dają dają potem początek wielu żydowskim herezją to wyznawcy wyznawcy szatana swojego, czyli jedna z pierwszych warzyw i rewiach żydowskiej będą się rekrutowali spośród konwertytów i to potem ma swoje polskie rozdziały w taki oto postaci, że to właśnie też z tego grona potem będą wywodzili się frankiści to ta sekta ta herezja żydowska, która pewnie bardziej rozpoznawalna powszechnie stała się dzięki książce Olgi Tokarczuk Kasia myślę, że dzięki książce wielo plemiennej na tonę to też to prawda UR pierwsza pierwsze był Maciej Paweł Rabiej oczywiście, że tak to prawda, choć myślałem, że konsultował czy Olga Tokarczuk się znikąd kierowała tak tak tak tak oczywiste tylko myślałem, że myślę, że takie najpowszechniejsze zasięg jednak zapewniła franki to jednak Tokarczuk, niemniej dobrać naczelnego czytam, że kupowali też w stoczni to jest obraźliwe to też możliwe, ale to co mnie w interesował w książce, toteż to w jaki sposób ten specyficzny grunt Iberyjski daje podstawy chociażby do wykształcenia nowoczesnej literatury to znaczy trzeba powiedzieć, że to właśnie wśród konwertytów potomków konwertytów hiszpańskich no po prostu powstaje nowożytna powieść właśnie teraz tak jak pan tutaj cytuje Mara ani nie staje się podwójną przynależnością, ale raczej podwójną separacją, a co za tym idzie tworzy też specyficzny sposób porozumiewania się, bo teraz ex wyznawca judaizmu stara się być zagorzałym albo właśnie nad gorliwym katolikiem po to, żeby nikomu nie przyszło do głowy, ale jednocześnie no to nie jest tak, że można zmienić swoją tożsamość swoją przynależność tak w ciągu 1 dnia, a jednocześnie to staje się niebezpieczne, więc teraz coś tak komunikować będąc 1 nogą w tej poprzedniej w drugą nogą w nowej jednocześnie właśnie podwójna separacja w gdy zda przypomniał się wiersz, jeżeli pan pozwoli zacytuję musi być to zmaganie czy nie to jest 1900 rok Bel Mont chcę być Polakiem daję słowo polskości chcą osiągnąć szczyt nie mogę jednak za za znaleźć rady zawsze wołają jestem Żyd, gdy przed po twarzy bronię Żydów, chcąc wywalczyć jakiś byt za słyszę zazwyczaj się na stronach co musi być zarzut, kiedy znów chłoszcze wady Żydów prawie, że winni uczuć wstyd antysemita wrócą zaraz po to, z pewnością także Żyd, gdy zgaga nie czasem polską wadę lub chrześcijański zdaniem mec Wala wołają wstrętem to Polak przecież to najzwyklejszy rzecz, gdy wielkie polskie ideały na pruskie drugi wydam zgrzyt mówią on innej religii to nie jest Polak, ale Żyd biegnę do księdza chrzest przyjmuje, chcąc raz osiągnąć łaski szczyt krzyczą on przecież innej rasy to tylko jest przekroczony Żyd, więc wciąż je zwątpień trapi hydra wciąż zatruwa smętny byt ziem ani pies ja ani Wydra coś marnego na kształt Świdra żydowski Polak Polski Żyd powiedziałbym, że to modelowo wręcz Mariańskiej utwór bardzo bardzo bardzo dobrze uchwycił pan tę podwójna, bo mówimy tutaj jakiś takiej figurze Super subtelnie dialektyczny to znaczy ma rani są ani ani i ani Żydowce ani chrześcijańscy i żydowscy chrześcijańscy nie da się odseparować od siebie tego ani ani od i i i tutaj zawiesimy albo informacje zbierają, ale nadal bardzo wrócimy do organizmu regiony pojedynczych herezji Ariańskiej wyjście w prozie polskiej dwudziestego wieku książka ukazała się nakładem wydawnictwa Austeria, a studio autor pan Piotr sadzi filozof literatury krytyk literacki eseista wykładowca na wydziale polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego w ścianę jakoś w regiony pojedynczych herezji mariańskie wyjścia w prozie polskiej dwudziestego wieku książka ukazała się nakładem wydawnictwa Austeria, a w studiu autor pan Piotr sadzić filozof literatury krytyk literacki eseista wykładowca na wydziale polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego przed informacjami mówiliśmy o początkach, czyli Mara ani zmęczyli taka podwójna tożsamość albo raczej właśnie sumienie suma tylko różnica jakaś przestrzeń pomiędzy różnicą tych 2 tożsamości, czyli Żydzi, którzy zostali zmuszeni Hiszpanię potem w Portugali do przejścia na chrześcijaństwo i to także w sprawie w jaki sposób komunikują się zarówno szefa takiej komunikacji codziennej ale kiedy też przechodzimy do przestrzeni sztuki literatury w no to w języku można zaobserwować pewne strategie pan swej książce, zanim jeszcze się znów w grze wiek dwudziesty, nawiązując do tego co pan mówi o początkach powieści nowoczesnej mamy Cervantesa jego przygody, które pewnie wszyscy znamy taki jest nim jeszcze mamy Cervantesa mamy powieść szpital wojskowy, czyli pierwszą europejską powieść jako taką, która powstaje w środowiskach konwertytów potomków konwertytów pika jest jak postać anty dal, czyli taką postacią będącą rewersem szlachetnie urodzonego legitymującego się czystością cudzysłów krwi chrześcijańskiej rycerza oczywiście parodią Hidalgo jest stan Dunki od i Cervantes korzysta całymi garściami z tej literatury WiK aryjskiej, którą za zaludniają różnego rodzaju włóczędzy ludzie marginesu, w których losach Mara ani odnajdują się odnajdują się z tego względu, że właśnie chrześcijańska katolicka większość cały czas mówi Adamiak marianów o tym, że nie przynależy się do nas nie jest się nasi i doświadczenie marginesu potem przekłada się na na wasze fascynacje różnymi takimi figurami figurami marginalnymi no ale to jest to jest podstawa do do tej książki, która w moim przekonaniu stanowi no po prostu pierwsze od razu kanoniczne arcydzieło literatury europejskiej Mariański zarazem, czyli Don Kichota myślę, że kiedy zwykle rozmawiamy o rynki, choć nie uwzględniamy właśnie tego, że to ta dwoistość Barańska, czyli to nie dość przy należenia to bycie tu i tam ani tu ani tam jest podstawą dla części przygód Don Kichota, z których Cervantes po prostu na różne sposoby kamufluje czy szyfruje doświadczenia irańskich właśnie wtedy ten Don Kichot taki niepasujący coś tam nam właśnie mówi o o świecie, do którego nie pasuje akcji zaczytani to nie jest tak, że nie pasuje, bo jest obarczone jakimś wadami, ale raczej właśnie sygnalizuje, że tak czasem pasuje czasem nie pasuje czasem przegina przeze mnie przegina trochę sympatyzuje z nim jednocześnie nie nie rozumiem, dlaczego właśnie pan ja również, że to są te sposoby, gdyby ukrywania pewnych opowieści o tym nie dopasowaniu jasne mamy mamy tu do czynienia też przy okazji Don Kichota z takimi odczytania ami, które jego schizofreniczne dość kojarzy no właśnie z tym postanowieniem tym rozdwojenie tożsamościowym, które się wydarza zresztą sam Cervantes prawdopodobnie legitymował się podrobionym sfałszowanym świadectwem czystości krwi euro Hiszpania takich świadectw czystości krwi się domagała od osób, które miały pełnić różne funkcje publiczne czy jak w wypadku Cervantesa w armii no i Don Kichot przeczytany przez tego z perspektywy Barański przez irańskie soczewki no po prostu okazuje się opowieścią na wielu poziomach szyfrujące konkretnym irańskie doświadczenia budulca na przekazy, które rozprawia się np. solenia ocaleniu wieprzowiny nie nie nie przypadkiem, bo w tej cały wątek koszerności i pewnie też ostentacji jedzenia mięsa koszernego przez przez konwerter TUW dochodzi do głosu, ale mamy też mamy też chociażby płoną te książki płonącą bibliotekę Don Kichota mówimy o kraju, w którym rzeczywiście książki płoną na stosach razem z ludźmi, którzy zostali oskarżeni o rzekome cuda izolowanie i dobrze, ale możemy spokojnie przeskoczyć do dwudziestego wieku do takiego będzie polskiego Don Kichota mi się tutaj ja nie Piszcie ku tak raz ma rajską emanację na poziomie literackim, ale także na poziomie filmowym tak to prawda, jakkolwiek ta książka traktuje głównie o Marianach literackich to czasem przepisowo, a czasem nieprzepisowo pojawiają się postaci marianów kina myślę, że to będzie taki temat, któremu bym chętnie przyglądał następnych etapach tego myślenia o baranach z rzeczywiście pisze to znaczy bohater, który znany jest głównie z zezowatego szczęścia Andrzeja Munka jest taką emblematy licznie pika rajską postacią taką postacią ciągłego nie przynależy Ania to pewnie wszyscy pamiętają te wszystkie momenty umów a kiedy pisze stara się przynależeć do kolejnych grup i zawsze przynależy, ale jakoś nie do końca to taki Gombrowiczowski nie jakoś ciągle określa jego pozycję i w tym wypadku tak słyszy pan wspomniał, że tutaj pierwowzorem pierwowzorem dla niego jest postać pojawiająca się Jerzego Stefana Stawińskiego w 6 wcieleniach Jana Piszczyka ja z kolei podejrzewam, że Stawiński mocno inspiruje przypisaniu tego tekstu Gombrowiczem jednym z jego pierwszych opowiadań, które w ostatecznej formie przybierze przybierze postać pamiętnika Stefana Czarnieckiego, gdzie Gombrowicz rozpisuje jak sam posługuje się tym słowem figurę mieszańca polsko-żydowskiego dziecko radykalnego antysemity i żydowskich konwertytów i cała twórczość Gombrowicza w tym punkcie startuje w zasadzie to opowiadanie, które weszło do pierwszego zbioru opowiadań, czyli pamiętnika z okresu dojrzewania i Gombrowicza intryguje widać od samego początku to nie dość przy należenia jako jakaś taka figura po prostu pojedynczej podmiotowości, bo trzeba trzeba do powietrza nie powiedzieliśmy dotychczas, że to nie dość przy należenia to ciągłe poczucie bycia u siebie nie jest tutaj rozpatrywane jako katastrofa tylko przed wszystkim jako wielka szansa, jaką wielka szansa na wreszcie prawdziwe jednostką mienie to znaczy okazuje się, że opisująca nas dotychczas porządki katolicyzm polskość żydowskości no po prostu nie opisują nas w stopniu wystarczającym no właśnie tych takich tropów w 6 szczelinach wcieleniach ona Piszczyk jest sporo z pewnością pamiętają państwo semickich wygląd, o którym bohater opowiada jednocześnie, podkreślając swoją katolicką ości niejako z dziada pradziada, a przynajmniej ze strony ojca, który w, który określa się, że nie lubisz tak wielu Żydów, więc system taki nadgorliwy katolikiem co oczywiście może oznaczać, że poszła drugim katolikiem a, ale też może oznaczać, że to jest taka właśnie Sandra jak ostentacja strategia, która miałaby wykluczyć wszelkie pytania tak, aby sprawić tak tak gorliwą czy nadgodzin osoby no to wiadomo, że nie może być żadnych wątpliwości, więc to w sensie może być na strategie obronne tak tak oczywiście i trzeba też od razu zauważyć, że już z tego zapowiedzieliśmy można by wywnioskować, że w strategii ani zmusi wariantów odcieni mechanizmu jest bardzo wiele oczywiście są tacy marni, którzy ciągle czują swoje nie przynależał nie czują nie wygodę w poszczególnych kolektyw ach to są takie się postaci Peek Wikaryjskiej jak Piszczek tacy odklejenie ludzie jakoś jakoś delikatnie odchylenie od od kolektywnych norm, ale też to co pan podkreśla rzeczywiście to bardzo ważne są też tacy marni, którzy z ostentacji rzucają się w ten dominującą kulturę to znaczy starają się być bardziej Polsce bardziej katolicy niż dotychczasowi Polacy katolicy i stąd też chociażby nadreprezentacja konwertytów żydowskich w szeregach inkwizycji to znaczy Thomas autorkę badaczy wielki inkwizytor jak najbardziej człowiek będący koncerty to, ale znajdujemy też znajdujemy też konwertytów żydowskich z wśród chociażby mistyków i mistyczne chrześcijańskich początku nowożytności Teresa zawile jest taką postacią potomkinią konwertytów, więc to rzeczywiście to rzucenie się dominujące formy przybiera też taką postać przybiera czasem postać też antysemityzm oczywiście, więc to trzeba też myśleć o Mara nic nie by w całej palecie w całej gamie różnych jego wariantów noszonej ten ma rani jest czymś co właśnie przylega do, ale już nie do człowieka tylko do człowieka przez pokolenia by 2 tak trochę i z tego co pan mówi z tego co pan pisze w swojej książce wynika, że gdzieś mamy początek, czyli mamy tego pierwotnego pierwotnego w sensie tej naszej historii od czternastego wieku powiedzmy tego pierwszego człowieka pierwsze rodziny, która dokonuje konwersji no i potem trochę, jakby ta konwersja przenosi się z pokolenia pokolenia tak przenosi się raczej taka coraz bardziej mglista pamięć o dawnej tożsamości to też jest istotne rano, że okazuje się, że nie mamy tutaj do czynienia z jakąś taką ciągłością dziedziczonych wzorców to znaczy ci i potomkowie Baranów po 56 wiekach zazwyczaj już niewiele o tradycji przodków wiedzą zarazem jakoś nie mieszczą się w dominujących w formach katar może się polskość inżynierem jeszcze nie z powodu marni zmoczy z powodu decyzji przodków tylko po prostu brak na razie akcja się Niemiec, żeby po prostu nie mieszczą tak, jakkolwiek to nie jeszcze nie bardzo często daje o sobie znać za sprawą odniesienia jest takiego schyłkowego czasem bardzo mgliste go jednak do żydowskości jako takiego różnicujące ego ich elementu no przy czym też to trzeba od razu podkreślić w badaniach nad mechanizmem nie chodzi oczywiście o żadne tropienie takie antysemickie tropienie ukrytego Żyda to znaczy ma rani sobie by figurami samego tego tożsamościowego powikłania to znaczy tutaj nie jest także mamy jakieś ostentacyjne publiczne przyjmowane formy chrześcijańskiej polskie pod spodem mamy do czynienia z ukrytą żydowskości tylko Maran jest samym tym, jakby miksem samym tym splotem samym takim miejscem nie rozłączności 22 tych wymiarów wrócimy do naszej rozmowy po informacjach jest informacja dziesiąty 40 studio pan Piotr sadzić autor książki regiony pojedynczych herezji mariańskie wyjścia w prozie polskiej dwudziestego wieku książka ukazała się nakładem wydawnictwa Austeria w produkcji to wcale jakoś regiony pojedynczych herezji mariańskie wyjścia w prozie polskiej dwudziestego wieku w autorem jest pan Piotr k Sadzik filozof literatury krytyk literacki eseista wykładowca na wydziale polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego książka ukazała się nakładem wydawnictwa Austeria i w książce dzisiaj rozmawiamy przed informacjami mówiliśmy o wcieleniach Jana Piszczyka ne i co mówiliśmy także pewne też dwoistości literacko filmowej tak Andrzej Munk to też jest interesująca historia pewnie na oddzielną rozmowę no ale ten Polski marazm coś polską literaturę trudno bez w Mariański kie go o składu wyobrazić sobie nowo pisze pani Baczyński Brzechwa ile celem Schulza Strykowskiej White Witt lin zresztą, jeżeli chodzi właśnie takiego to też fascynujące, bo nie z pewnie wszyscy pamiętają słynną piosenkę czy też wierszy Krzysztofa Kamila Baczyńskiego w wykonaniu Ewy Demarczyk je nowymi Miss swych oczu szkło bolesne obraz dni czy też wierszy były jak wielkie stare drzewo narodzie mój jak dom z uchwały wezbrany ogniem soków żałość drzewo wiary mocy gniewu itd. tak dalej oczywiście naturalnie albo może nienaturalnie tylko trochę ze wychowani w tym nurcie, który natychmiast powinien łączyć Krzysztofa Kamila Baczyńskiego z powstaniem warszawskim i z tym pokoleniem, które zostało naznaczone wojną i właśnie tempo powstaniem warszawskim nie potrafimy się uwolnić od tych konotacji natomiast kiedy spojrzymy np. na datę powstania czy tego wiersza, bo jak wielkie stare drzewo, czyli kwiecień 3003. roku to nagle inne powstanie pojawia się nam w oczach nagle zupełnie inaczej patrzymy na twórczość Baczyńskiego tak jest Baczyński reaguje na powstanie w getcie warszawskim tak samo jak reaguje na przy wycenie za aresztowanie aresztowanie przez gestapo części członków rodziny Waczyńskiego to znaczy rodzina matki Baczyńskiego zieleń w Dzikowie en ukrywała się po tzw. aryjskiej stronie akurat Baczyński do getta nie trafia, ale po prostu najbliższemu sobie jednak trafiają i to sprawia, że Baczyński orientuje się po prostu w swojej dwoistość dramatycznej dwoistości, bo najbliżsi są są za za murem, a on z relatywnym kona kona w komforcie może nie uczestniczyć nie współdzielić ich losu i rzeczywiście te najbardziej wydawałoby się takie Arce Polski Arce, a to ludzkie moment Baczyńskiego to rzeczywiście te momenty, które stanowią odpowiedź na jego doświadczenie tej dwoistości czy komplikacji tożsamościowej i w tym sensie perspektywa Barańska przecież dostarcza tak szalenie subtelnych narzędzi pozwala wreszcie tę dwoistość uchwyty rwać bez rozdzielania co tu żydowskiej co chrześcijańskie co Polski co żydowskie, bo okazuje się, że trzeba uwzględniać i to i to i w perspektywie takich tradycyjnych standardowych studiów polsko-żydowskich, bo taka dyscyplina istnieje jako taka dyscyplina literaturoznawstwo nie dałoby się przyjrzeć tego rodzaju wypadkom to znaczy moglibyśmy sobie pomyśleć o piszących, którzy definiują siebie po prostu jako Żydów, jeżeli się po polsku podczas gdy tutaj wydarza się coś bardziej subtelnego bardziej skomplikowanego i nie standardowa rama studio polsko żydowskich w tym sensie operą o operuje już niewydolnym nie wystarczającymi narzędziami do uchwyty wania tego rodzaju powikłań tego rodzaju powikłań, których jak pytanie o oto co Polski żydowski nie ma już niema sensu chodzi tutaj o uchwycenie samego tego splotu właśnie lub, ale i powrócę do tego pytania na ile to jest baranie na ile to jest jakiś wychowanie czy też życie w kraju, który jednak jest multikulti no bo znowu ten czysty katolik czysty Polak możliwy jest jakimś w z laboratorium, które oddzielone od żywych innych dyrektorów jest na rok bardzo sekcja wygląd natomiast, choć mniej zbyt wielu dąży natomiast, jeżeli spojrzymy na chrześcijaństwo, które przecież jest nową wtedy nie nową tak, ale nową religią, która stara się budować na zrębach poprzednich Religi i to zależy od tego gdzie geograficznie jesteśmy to wykorzystywane są motywy poprzednich elementów czy nie w Polsce, gdyby na na pogańskich zwyczajach datach przesilenia tak dalej tak dalej budowane są nowe tożsamości, więc nawet dzisiaj powiedzmy patrząca, analizując zwyczaje, które uważamy za zwyczaje religijne zazwyczaj Wrzesińskiej katolickie zwyczajami, które przeszły z poprzednich wierzeń, tak więc tutaj zastanawia się też nagle, gdy oczekujemy od autorek autorów, że będą czyści nie tylko literacko, ale też niejako oczekuję od nich czystości krwi, a wszelkie otwarcie się na mnogość postaw to obserwacje obserwacje chociażby tak traktowany właśnie jako pozostałości resztka marsjańska resztkach rozumiem, ale mnie interesuje to, że tego rodzaju komplikacje tożsamościowa to nie dość przy należenia w przypadku tych autorów, którym się przyglądam przechodzi jednak przez filtr przez odniesienie do żydowskości jako czegoś no już nie własnego, ale nie można powiedzieć, że zupełnie obcego i tutaj żydowska się jakimś takim czynnikiem różnicującym właśnie, jakkolwiek no właśnie to już nie jest tradycyjne ortodoksyjne żadnym razie żydowska tylko, że boskość jakoś resztkowe żydowska, która przetrwała w formie jakiegoś takiego mgliste ego punktu odniesienia rzeczywiście, ale jeżeli, jeżeli bardzo słusznie mówi pan o od tej wielości, która ukrywa się po to, abstrakcją czystości integralności tożsamościowej różnego rodzaju monolitu tożsamościowych NATO rzeczywiście wydaje się, że to co nim najatrakcyjniejsze wiele rzeczy mechanizm jest atrakcyjny, ale to co szalenie atrakcyjny w marazmie to, że pozwala on właśnie rozpoznać wielość z pozornie zintegrowanych takich oczyszczonych zupełnie formach to znaczy ta akurat grupa pisarzy, którym się przyglądam to specyficzna grupa pisarzy i oczywiście niereprezentatywny dla całego mechanizmu jako jako, jaką jest jako zjawiska, ale taka grupa pisarzy, którzy wchodzą w polszczyznę od strony wielojęzyczności któregoś aktywizują wielojęzyczności, którzy aktywizują wielokulturowość po prostu okazuje się nagle w toku lektury akurat tych piszących, że polszczyzna może być tak wielu wykładali może być noga może być wielu raka i że w zasadzie coś takiego jak czysta polszczyzna czy wszyscy zintegrowany Polak po prostu nie istnieje znaczy to co to co fascynującej co wynika z lektury tych pisarzy no to właśnie właśnie przekonanie że, że coś takiego jak czysta Polska Ciech, jakkolwiek 300 sama forma jest po prostu fałszywe i groźnym mitem tropie to tropienie mechanizmów, bo wciąż przyznał nie jestem usatysfakcjonowany, bo wydaje się, że dość dobrze zbadany jest taki temat centrum peryferii tak i w momencie, kiedy mamy jakąś mniejszość większość toczy się będąc w mniejszości, a zdajemy sobie sprawę że, że chcę zrobić karierę piąć się na szczyt no to jednak trzeba przyjąć na siebie jakoś częściej większościowej tożsamości tak przez to w tracisz język itd. tak dalej, ale nie wiem wystarczy przemieścić w kierunku Zjednoczonego Królestwa i spojrzeć na różne językowo kulturowe relacje mniejszość większość Niewiem Walijczycy Szkoci z jak dzicy tak czy Francja Hiszpania Włochy itd. itd. w wszystkie włoskie języki jednak to próba unifikacji i pewnie obserwujemy podobne najbardziej jak najbardziej i nagle, że z 2 ranami tamci nie są to nie jest po prostu jakaś, a część modelu, który powtarza wszędzie niekoniecznie akurat w naszej części jest on polsko żydowskiej czy tam gdzie tak rozumiem i ja wręcz cieszyłbym się, gdyby kategoria mechanizmu została z uniwersalizm vana tak, żeby mogła uchwyty rwać różne formy pograniczne ości dwoistości tożsamościowej fabryczne ości kiedy, kiedy słucham czytam Rokitę czy czytam Kajś kiedy, kiedy przyglądam się różne narracje łemkowskim znajduje tam coś co znajduje też w opowieściach mariańskich to znaczy to taką specyficzną pograniczne dwoistość, a może to jest treść jest regułą i być może jest to sza jest wyjątkiem tak i tak dużą ostrożnością należy wezwać z w i ta dwoistość jest regułą, którą to reguły warto byłoby odkrywać jak mówię znajduje śląskość znajduje w łemkowskich kości jak taki Pograniczny ości pograniczną ości przemyskiej Tkaczy Śniadeckiego takie wymiary, które są zbieżne z doświadczeniem Barańskim przy czym no właśnie się zatrzymania tym pierwszym poziomie uniwersalizm akcji to znaczy przygląda się jednak piszącym, którzy jakoś się wzmagając żydowską ością i jasne, że jest pan ta dwoistość jasne, że wydarzy się tutaj ten splot tożsamościowy no może należałoby też oddzielić podmiot liryczny od autora różne nie z tym bywa to znaczy te o powieści są opowieściami specyficzny sposób UE auto biograficznej mi i figury żydowskich konwertytów czy mieszańców takie słowo pojawia się w tej literaturze chociażby Teodora Parnickiego to ostentacyjnie figury, pod które podkłada się własne autobiograficzne doświadczenia, więc temu staram się przyjrzeć w jaki sposób to rozpęd śnięte takie rozszczepienie ja w tekstach daje o sobie znać jak mówię zgoda kategoria Maran da się uniwersalizmu dawać ona en dostarcza po prostu narzędzi myślę do myślenia tak precyzyjnego myślenia nazywania różnych form hybrydy czynności dwoistości, jakkolwiek no zostaje tutaj na tym pierwszym etapie uniwersalizm akcji, gdzie jednak żydowskości stanowi punkt odniesienia żydowską wprawdzie połamana mglista, ale jednak czy piszący z żydowskości się jako zmagają czasem czasem jako dopust tym ciężarem jakieś niechcianym bagażem, a czasem z taką jakością którą, którą firmuje po prostu w tej literaturze w no tak to jest jakby a no dobrze plan po trochę pomieszał mi się wycofa z tego co się 5 autor wzór w czystej postaci dobrze, żeby jeździć mamy czas na razie proszę, że już nóż, żeby dać jakieś dowody o wielu jakości już może abstrahując od kwestii Street po powikłania polsko-żydowskiego to o jakiej zasadzie literatów tutaj mówimy to znaczy jak mówię kaczka dziwaczka kaczka dziwaczka np. takiej mówimy, a przyglądał się głównie 5 autorom też Bruno Schulz Józef Wittlin Leo Lipski Teodor Parnicki Leopold Buczkowski część bardziej kanoniczna część jak Leo Lipski na szczęście od komina na coraz głośniej coraz częściej to absolutnie wielki pisarz i jeden z największych polskich pisarzy jest człowiek, który był zmarginalizowany przez lata o innych wciąż trzeba dopiero upomnieć kimś takim jest chociażby Leopold Buczkowski, który pisze swoje książki kimś takim przedziwnym niewiarygodnym Wola plikiem, w którym po prostu miesza się ze sobą 7 języków i to wszystko piszący, jakim jest specyficzna grupa nie jest reprezentatywne dla całego zjawiska mechanizmu piszący, dla których Polski w różny sposób jest językiem niejako własnym, ale to właśnie nie własność polskiego Polski, który jak w przypadku Barlickiego jest językiem trzecim dopiero w wyuczonym Bartnicki rodzi się jako Niemiec, który zresztą niemieckiego bardzo wcześnie zapomina wychowuje się w Rosji i polskiego uczy się mając dopiero lat kilkanaście to też specyficznych warunkach, bo Paliński trafia do 1 na dalekim Wschodzie szkoły z polskim jako językiem wykładowym mając dopiero lat kilkanaście przechodzi musztrę w takim ultra katolickim gimnazjum w chińskim mazurskim w Harbinie w takich okolicznościach uczyć polskiego Enzo oczywiście sprawia, że etap polszczyzna jest jak wielokrotnie wykorzenienia ona to znaczy to jest język wyuczony jest też język zapominane Parnicki trafi po wojnie do Meksyku i ponad 20 lat spędza w takich warunkach, w których Polski jest językiem, który mówi mały jak w rezerwacie pośrodku, ale zaraz za ciepło jest polityka dopowiem tylko dopowiem, że ta właśnie pozycja tak uboczne zewnętrzne pozwala tym autorom na znajdywanie niebywałej po prostu polszczyzny to znaczy to dopiero, jakby zewnętrzność to, że są języki wyuczone zapominane sprawia, że ten zakaz zewnętrzna perspektywa, dzięki której UE nie obserwują Polskę trochę zewnętrzny obiekt i on wtedy dopiero nabiera odpowiedniej wielu rak kości gęstości bardzo panu dziękuję pan Piotr sadzić filozof literatury krytyk literacki eseista wykładowca na wydziale polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego opowiadał Omara chińskich wyjściach w prozie polskiej dwudziestego wieku odsyłam państwa do najnowszej książki regiony pojedynczych herezji książka ukazała się nakładem wydawnictwa Austeria informację obecnie jedenasty
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK
-
-
37:24 W studio: prof. Piotr Śliwiński
-
01:05:46 W studio: Katarzyna Kwiatkowska , Marta Kożuchowska-Warywoda
-
24:25 W studio: dr Iga Bałos
-
40:36 W studio: Alicja Knast
REKLAMA
POPULARNE
-
29.01.2018 11:00 OFF Czarek42:10 W studio: prof. Piotr Dyczek
-
-
-
30.01.2018 11:00 OFF Czarek42:01 W studio: prof. Magdalena Kamińska
-
12.10.2018 10:00 OFF Czarek38:27 W studio: prof. Paweł Strzelecki (matematyk)
-
-
02.02.2015 10:00 OFF Czarek42:33 W studio: prof. Krzysztof Meissner
-
22.02.2018 10:00 OFF Czarek35:23 W studio: prof. Ewa Kuryłowicz
-
22.01.2018 11:00 OFF Czarek40:09 W studio: dr hab. Stanisław Iwaniszewski
-
17.07.2017 11:00 OFF Czarek38:09 W studio: dr hab. Jan Rybicki
-
27.11.2020 10:00 OFF Czarek37:43 W studio: Diana Dąbrowska
-
19.01.2018 10:00 OFF Czarek35:08 W studio: prof. Bohdan Szklarski
-
20.02.2018 10:00 OFF Czarek35:45 W studio: prof. Stanisław Gawroński
-
26.01.2018 11:00 OFF Czarek43:00 W studio: Justyna Bajer
-
05.12.2017 11:00 OFF Czarek38:38 W studio: prof. Krzysztof Meissner
-
29.01.2018 10:00 OFF Czarek38:23 W studio: dr hab. Konrad Osajda
-
01.02.2018 11:00 OFF Czarek38:56 W studio: dr Piotr Podemski
-
-
31.05.2021 10:00 OFF Czarek39:19 W studio: Adam Twardoch , Mateusz Machalski
-
-
-
03.12.2020 11:00 OFF Czarek37:41 W studio: o. dr Paweł Krupa
-
-
25.06.2020 10:00 OFF Czarek37:10 W studio: prof. Bohdan Szklarski
-
28.06.2021 10:00 OFF Czarek35:36 W studio: dr hab. Grzegorz Pac
-
04.09.2017 10:00 OFF Czarek39:12 W studio: Kamila Łyczek
-
28.02.2018 10:00 OFF Czarek27:15 W studio: prof. Łukasz Niesiołowski-Spano
-
07.02.2022 10:00 OFF Czarek35:22 W studio: dr Łukasz Garbal
-
02.03.2018 11:00 OFF Czarek39:51 W studio: dr Tomasz Piekot
-
14.10.2020 11:00 OFF Czarek40:28 W studio: dr Jarosław Łachnik
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL