REKLAMA

"Głosząc przyjście Pana" - o proroczym liście św. Piotra

OFF Czarek
Data emisji:
2023-01-31 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
42:22 min.
Udostępnij:

O II liście św. Piotra mówi prof. Kalina Wojciechowska - luterańska biblistka, Katedra Wiedzy Nowotestamentowej i Języka Greckiego Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie, autorka książki "Głosząc przyjście Pana".

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Cezary łasiczka witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie w dzisiaj będziemy rozmawiać o pewnej korespondencji sprzed w kilka tysięcy lat i korespondencji fascynującej także z tego powodu, że sam list, który będziemy rozmawiać to są raptem 3 strony pewniak tak człowiek Maćkiem do nawet pewnie na 2 się zmieści, tym bardziej że koperta znaczek nie były konieczne także 22 do 3 stron Szanowni Państwo a, ale można na ten temat oczywiście w Rozwiń » dróżkę tor w przykład pani prof. Kalina Wojciechowska w te centra którymi dzień do wręcz chcą się śmieję napisała na temat tych 3 stron 700 stron wiec w system pełen podziwu w jestem pełen podziwu dla pani profesor bliski luterańskiej katedry wiedzy nowy testament owej oraz języka greckiego chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie i też nakładem wydawnictwa naukowego chrześcijańskiej Akademii Teologicznej ukazała się książka, którą pani profesor współautorką, głosząc przyjście pana komentarz strukturalne do drugiego listu Świętego Piotra, który to ma 3 strony 3 rozdziały zgadza się nie jest to najkrótszy list w nowym testamencie i też ten cykle, które w tym firm piszemy, w który opracowujemy psy ze współ autorem, czyli z księdzem prof. Mariuszem Rosiakiem papieskiego wydziału Teologicznego z Wrocławia obejmuje te właśnie najkrótsze listy nowego testamentu list Jude, który liczy raptem 25 wierszy też nam się udało na kilkuset Hitlera ludowości Anglika lekarza, ale to też jeszcze nie są najkrótsze i 2 listy Piotra 2 listy Jana to są najkrótszy opis nowego testamentu one liczą sobie po 1213 wierszy rzeczywiście mieszczą się na 1 kartce tutaj jeszcze nie wiemy ile nam to o Sejmie komentarza pewnie będzie też przy kilka razy dłuższy niż niż same listy natomiast drugiej listy Piotra rzeczywiście jest jednym z takich pism, które od początku budziło różne wątpliwości, że chodzi o to kto jest autorem on jest autorem tak czy te racje teologiczne tam przedstawiany rzeczywiście są na tyle ważne, żeby włączyć ten list do do kanonu stąd to samo właśnie z listem jury było tak, a ponieważ nie drugi list Piotra jest podobny do listu Judy to teraz te 2 takie listy, które poruszają podobny problem mają podobne przykłady, na które się powołują powinny razem znaleźć się w tym kanonie czy może jakiś 1 wystarczy zresztą list jest też jednym z takich listów, którzy w co, do których jest najmniej też różnego rodzaju opracowań analiz tak rzeczywiście jest właśnie taka grupa tych listów katolickich tzw. powszechnych niektórzy jeszcze mówią listy kanoniczne, które nie cieszą się wielką popularnością wśród wśród biblistów, jeżeli ktoś opracuje np. listy od to już musi za bardzo drugiego Piotra chcą opracowywać tak, bo wychodzi z założenia dobrze przykłady są podobne to właściwie można wszystko to powtórzyć, więc tych opracowań opracowań niema dużo na pewno nie ma takich opracowań, gdzie list drugi list Piotra byłby takim samodzielnym bohaterem właśnie wszystko jest albo w oparciu o pierwszy list Piotra i porównuje się pierwszy list Piotra drugim listę Piotra albo w oparciu o ist Jude wtedy mamy drugi i Piotra listy Judy albo generalnie takie zbiorów i właśnie wszystkie 7 listów katolickich albo tylko 4 listy katolickie, bo ta literatura Janowa ten pierwszy na drugi na trzeci ana one czasami są wyłączane i raczej dodawane do zbioru tzw. tradycji Janowej no dobrze, czyli mało opracowany jeden z takich listów, które tu co, do których nie wiadomo było, czego zostawić trochę na zewnątrz jako list niepewnej proweniencji czy jednak uznać, że jest to drugi list Świętego Piotra i włączyć go do kanonu, a co służby przemawiało za tym, że jest coś przemawiało za tym, że to nie jest list Świętego Piotra to są rzeczywiście takie problemy, które nurtowały już przy starorzeczu reagują do dziś notują też nie da się tak jednoznacznie od dna jednoznacznie można odpowiedzieć, że nie jest to listy nie jest to list Piotra pas tego w Rybakach k ile i który towarzyszy Jezusowi, chociaż autor dosyć tak powiedziałabym zręcznie w tym liście przemyca pewna informacja o chęć, dołączając już łuskę może karpia to niebo to karpie czy takie hodowlane, ale jakieś kila PIT może tak z tego jeziora ryby wiele zadań albo ryby Świętego Piotra albo może nawet za Piotrusia bardzo znaczne to nie jest, gdy siedzą w 1 Super już gdzieś tam w pamięci oraz zapisze żeby, żeby szukać w dni albo przez jakiś Pieniążek tak Pieniążek wyciągniętych właśnie przez skarb, którą złowił Piotr, ale to nie to niestety nie był ten ten Piotr, dlatego że Greka, którą reprezentuje ten drugi list Piotra ona jest zbyt dobra jak na takiego rybaka z Galilei to jest taka Gryka czasami się jeszcze mówi o niej Greka Greka, a Janicka tak taka barokowa kwiecista, czyli pani profesor nie wierzy w ducha Świętego i jego możliwości w ducha Świętego wierzę w jego możliwości ta szalenie takie, że no aż tak zmienia w jedno i cechy charakteru osobowości i zdolności same człowieka, żeby nie napisać nową duch Święty emanacją Boga, czyli Bóg w przez ducha Świętego nie ma na tyle mocy, żeby sprawić, że Rybak nagle zaczyna mówić pisać językiem cudownym wspaniałym duch Święty może ma taką mam wcale nie ma takiej potrzeby, żeby zmieniał aż tak człowieka Rooney, tak więc tutaj generalnie przyjmuje chrześcijaństwo duch Święty wykorzystuje kompetencje danego człowieka do tego, żeby on napisał to co mu ten duch Święty inspiruje tak, bo przecież nie powiem nawet dyktuje tak to co jest inspiracją tego tego ducha Świętego, więc myślę, że wybrał człowieka, który rzeczywiście ma pewne zdolności literackie świetnie posługuje się greką umie nawet tworzyć jakieś nowe wyrazy, więc jest taki biegły słów słowo twórczo jest bardzo ciekawy wątek, że badacze z dzieci, gdyby nie dopuszczają, że jest tam jakieś działanie ducha Świętego tak jakby wykluczając myślę szczególnie tych wierzących takich, którzy poza badaniem tekstu wierzą być może ducha Świętego ale, badając tak mówią dobra dobra duch Święty, ale w no raczej nie w tym tekście czy trochę inaczej pojmują jest działanie ducha Świętego także, gdzie jest tak jeszcze w średniowieczu ów sierżant tym wieku emerytur inaczej inaczej pojmowana te działania rzeczywiście jak popatrzymy sobie na obrazy to widzimy tego ducha Świętego w postaci gołębia gołębicy tak gdzieś na ramieniu takiego pisarza natchnionego i ten chciałbym tam właśnie dyktuje do ucha co ten pisarz natchniony mała pilnować z trochę łapie łapie dziobem w tej chwili się trochę inaczej to natchnienie pojmuje, że jest to oczywiście jakaś tajemnicza inspiracja siła poruszająca takiego takiego człowieka, ale to jest tylko 11 strona działania ducha Świętego druga strona działania Świętego ducha Świętego to jest właśnie odczytanie tego tekstu pisma Świętego jako natchnionego wtedy duch Święty działa już na czytelnika sprytne czy zmienienie punktu nacisku autora na czytelnika rozłożenie tych 2 punktów, bo myślę, że to gdzieś tam zawsze istniało, ale teraz podkreśla się myślę, że też na podstawie rozwoju listy licznych badań opartych na literaturoznawstwie, kiedy czytelnika czytelnikowi też daje takie pole współuczestnictwa w tworzeniu znaczenia tekstu Czyżby oznaczało, że Czytelnicy są zbyt głupi, żeby sami siebie własną mocą zrozumieć teksty natchnione i potrzebują i nie są prezydencji ducha Świętego tak to jest myślę, że nie chodzi o to, że nie są głupi tak, bo można być świetnie wykształconym i wszystkie tutaj rozpoznawać struktury jest świetnie znać język biblijny tak pokazać co może należeć do 1 utraty to niekoniecznie pochodzi od tego autora itd. itd. i wszystkie takie uwarunkowania historyczne krytyczne zbierać nie traktować tego tekstu jako tekstu Świętego, więc na to duch Święty nie ma wpływu natomiast ma wpływ na to, żeby ten czytelnik niezależnie właśnie od tych swoich naukowych kompetencji mógł odczytać ten tekst jako głos Boga mówiąc do niego wiem, że jak to sam miał tak słyszenie głosów itd. ale jako słowo Boże skierowane tutaj do niego i powodujące pewną właśnie tutaj o zmianę jego o jego postrzegania świata w dobrze, dlaczego Bóg chciałby właśnie, żeby człowiek zmienia postrzeganie świata skoro daje mu wolną wolę no właśnie po to, żeby odczytać w tym świecie wolę Bożą czy masz być wolny, ale pod warunkiem, że bez wolne tak jak ja chcę, żebyś był wolny nie pod warunkiem, że będziesz umiał w tym co daje jako jako Bóg odczytywać moją wolę może się do niej stosować i wtedy Super, ale możesz pewnie częściej się do niej nie stosuje to taka pozorna wolna Wola powiedziałbym tak w wy teraz nie śmie w ogóle no nie ma czegoś takiego jak taka Wola na zupełnie w Wola, dlatego że po upadku w grze no to człowiek ma tę wolę skażoną właściwie ma wolność w wyborze grzechu, ale to nie rozumie, że to jest coś pozytywnego no to nie jest coś pozytywnego, dlatego że zawsze będzie wybierał zawsze będzie wybierał zło, ale to z kolei pozwala tu jest ten aspekt pozytywny, ale głosy, że to jest to samo nie tak możemy sobie sobie tutaj znak takiej równości po postawi zjadą szynkę w piątek na czy to mnie nie rusza jako weteranka na prostych w niej dobrze to złączy co z Gutkiem to też nagie w, gdyby miał pan umrze czy zgody nie jedząc tej szynki to to to było dobre nie ma bardzo budżetowe oświatą łakomstwo bardziej niż głód, ale powrócił, ale w wrócimy wrócimy tam wsiedliśmy do drugiego listu albo też ciekawe wątki się pojawiamy od razu maja natchniony tutaj przez różne w taki mój umysł błąka się w różnych kierunkach z pani prof. Kalina Wojciechowska jest studio rozmawiamy o książce, głosząc przyjście pana, czyli taka analiza krytyczna drugiego listu Świętego Piotra informacji o dziesiątej 20 informacje zwracam w tani prof. Kalina Wojciechowska bliska luterańska katedry wiedzy nowy testament owej języka greckiego chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie jest studio najnowsza książka pani profesor albo książkę pani profesor jest współautorką nosi tytuł, głosząc przyjście pana książka ukazała się nakładem wydawnictwa naukowego chrześcijańskiej Akademii Teologicznej to taki to oksymoron w ale nasi słuchacze jak widzę dotąd oceniają temat po pan Adam napisał tak, dlaczego nęka ludzi tematami biblijnymi o tej godzinie chłopiec czy już całkiem upadli na głowę już jesteście radiem dla ludzi szukać kontaktu z reżimem macie za dużo słuchaczy dziękuję panie Adamie w za te słowa także myślę, że możemy powrócić, że możemy po rękach ludzi o tej porze niezwykle fascynujące fascynujące i wzrasta czytając te różne listy, a także ten list odniosłem wrażenie no też trzeba w kontekst powstania w ogóle tych pism większej mierze są to wspólnoty młode wspólnoty chrześcijańskiej, które rozwijają się świecie, który chrześcijański nie jest i które zmagają się z różnymi przeciwnościami losu zarówno takimi, jakie każdego z nas trapią, a no, bo żyjemy sobie tak jak żyjemy, ale nagle pojawia się ktoś z jakimi nakazami zakazami no i być może nie są wygodne rzeczy albo rzeczy, do których też przyrzeczenie, więc takie codzienne wyzwania, a jednocześnie jest też kontekst otaczającego świata zupełnie innego filozoficznie religijnie no, więc w takich małych wspólnotach czy też rosnących wspólnotach pojawia się zwątpienie pojawiają się pytania pojawia się gniew pojawia się lęk no i pewnie ogólnie mówiąc przywódcy tej nowej sekty, która wkrótce staje się piękną sektą, a potem już oficjalną religią przywódcy piszą takie listy, które mają podtrzymać na duchu i też może podpowiedzieć co jest ważne, czego warto się trzymać na co warto uważać zdecydowanie zdecydowanie tak jak prześledzimy sobie nawet listy nowego testamentu to widać też jak zmienia się reakcja na ten świat zewnętrzny począwszy od tych najstarszych listów listów Apostoła Pawła, które powstają w latach pięćdziesiątych poprzez listy tzw. deuteru Pawłowe, które powstają po śmierci Apostoła i też relacjonują jak wyglądają te relacje pomiędzy chrześcijanami, a światem zewnętrznym psy lat osiemdziesiątych dziewięćdziesiątych na potem przychodzi właśnie czas na ten przełom 0102. wieku, kiedy powstaje m.in. drugi list Piotra, a więc widać, że jest to później list niektórzy mówią, że jest to najpóźniejsza pismo nowego testamentu, które może być datowane nawet na połowę drugiego wieku, ale to są takie ekstremalne to są takie graniczne graniczne daty, więc rzeczywiście ma pan rację, że te pisma zwłaszcza, zwłaszcza epistolografii, choć też pisma narracyjne Ewangelię również odpowiadają jakich ta w jaki sposób na wyzwania ówczesną ości i akurat w czasach powstawania drugiego listu Piotra pojawiły się takie nauki, na które on czy jego szkoła tak naprawdę tak po już ustaliliśmy, że to jednak nie ten Rybak z Galilei jest autorem, ale nie można odmówić wpływu tej tzw. szkole Piotrowej czy szerzej mówi się dzisiaj dyskursie pewnym Piotrowi, a więc jakieś nauce nawiązującej do do nauki Apostoła Piotra, a więc przedstawiciele tego kręgu uznali, że trzeba zareagować i tak tutaj głównym problemem pojawia się niewiara wy drugie przyjście Jezusa jak się okazało słuszna jak się okazuje słuszna oczywiście ta, chociaż autor tego listu, ostrzegając przed nieuczciwymi nauczycielami mówi ja jestem uczciwy, bo zaraz pan Jezus powróci dalej i w tym właśnie jest dowód na to, że ma rację właśnie on nawet nie mówi także panie zaraz wrócić, choć jest bardzo dobrze świadomy, że to takiej nie da się określić tego czasu, kiedy Jezus powróci wcześniejsze chrześcijanie byli chyba bardziej optymistycznie w tym za życia powoła ich życia miał powrócić tak to właśnie jest kwestia w ewangeliach nawet pojawia się w Ewangelii Mateusza kwestia 1 pokolenia taki wszyscy się od uchwycił-li tej tej nadziei te nadzieje inwestorzy grzeszyć, gdy Bille no ale tutaj pewnie jest to co do tego wątpliwości czy do pierwszej części przestali grzeszyć do drogi część jak wille, ale zdali bogactwo nawrócili się znaczyli jakoś być dobrze dla siebie nawzajem niektórzy pewnie tak okazało się, że jest tego nie weźmie do końca, tak więc pojawiają się te te w ten nurt taki zwany sceptycyzmem eschatologiczny to się tak to się tak często określa on jest też budowany tak jak słusznie pan zauważył na różnych prądach filozoficznych greckich, bo to nie jest takie wyłącznie chrześcijańskie, że tutaj nagle tracimy nadzieję na to, że ten pan Jezus wkrótce powróci i drugi list Piotra autor tego listu mówi oczywiście on powróci co do tego nie ma żadnych wątpliwości podaje też argumenty, gdy zaczerpnięte z własnego doświadczenia tak tutaj chodzi ta ta kwestia, aby pewnego powoływania się na autorytet piotrowy tego prawdziwego Piotra kończyły powołuje na przemienienie którego, którego o świadkiem był Apostoł Apostoł Piotr tu, więc innym mieście było 2 innych powstał, ale właśnie Apostoł Piotr to dla niego też jest takim, jakim momentem takim argumentem mówiącym za tym, że ta władza Jezusa ta jest patologiczna Warta Jezus już się rozpoczęła właśnie ten moment moment Przemienienia na górze na górze Przemienienia jest przez niego uważany za moment dania władzy takiej właśnie eschatologiczne wody sądowniczej czy panowania potem nad światem przez Boga ojca Jezusowi Chrystusowi ale kiedy on, kiedy Jezus miałby powrócić tak taki sposób widzialne tego właśnie nie określa autor drugiego listu Piotra i stara się nawet uciąć wszelkie spekulacje mówiąc no nie nią wszystkie takie wyliczenia, że to będzie w czwartek po południu tak o godzinie nie wiem tam 1620 w rejestrze basen w byle przed trzeba sem dlatego w czwartek no chyba w w piątek nie wiadomo, który się ściemniło, więc to jest niepewne tak czy może po ba się powiedzmy w poniedziałek ten Jezus powróci on absolutnie nie on ucina takie takie spekulacje mówiąc no nie zajmuj się tym, bo tak naprawdę ten ten czasy uboga jest zupełnie inaczej liczony tak powołuje się tutaj też na takie taką ochroną metr biblijną, gdzie 1 dzień to 1000 lat to jest zresztą też fascynująca historia jak określano w historii egzegezy to to 1000 lat czy czy dosłownie byli tacy, którzy dosłownie oczywiście przyjmowali to też w 1000 lat ten 1 dzień też pojmowaną w sposób dosłowny stąd te różnego rodzaju wyliczenia, że wtedy właśnie przejdzie już na pewno jest i stąd tyle rozczarowań także no ale jak to nie przyszedł nie przeszedł nota, ale też pojawić pytanie ile właściwie lat żył noe w ile lat żyły no w Zgorzelcu kilkaset lat każdy dzień to 1000 lat to, o czym 1 000 000 muszą żyć w to też, więc to są akurat dowody na to, żeby nie przyjmować tak dosłownie tego co co mówi Biblia woli w takich kwestiach, które są łatwiejsze do zweryfikowania do nich tylko generalnie chyba tak odniosłem wrażenie, że tak takim głównym główną myślą tego o listu jest to, że jest dużo wątków, które logicznie może trochę nie mają sensu dlatego lepiej nie czekajcie, bo nie ma co nam może nie tyle nie nie można wątek Trójcy tak rozumiesz on, że wątek Trójcy jest trudny dla małych dzieci, które idą do komunii świętej pierwszej tak jak jak rozmienić to, że coś jest jedno, ale jest w 3 częściach jest jednością jest częściowo na oczywiście to myślenie obok uczony jest 1 ludzki boski, kiedy stał się boski tak dalej zmieniał się na przestrzeni lat no, więc samo myślenie, że jest Bóg ojciec, który niejako z wyżej jest syn ojciec coś dom synowi syn jeszcze do pomocy ducha też musiał być kłopotliwe gdyby kto rozdaje karty, kto jest Bogiem aktor nie jest bowiem tutaj akurat w listach nowo testamentowym jeszcze niema takich rozkwit innej natury bardziej systematycznej ktoś kim i i dlaczego kto jest wyżej, kto jest, kto jest mniejsze to jest wszystko jeszcze w takim w takim procesie, więc trudno mówić tutaj jakiejś takiej nawet systematycznej teologii w racie i są to właśnie takie reakcje na pewne zjawiska, które zauważają zauważają autorzy oni nawet nie może Paweł troszeczkę natomiast inni już w mniejszym stopniu starają się właśnie taki systematyczny wykład teologiczny uczynić swoim swoim odbiorcom, więc tutaj nawet tej trójce bym bardzo nie mieszała, aczkolwiek pojawiają się, chociaż oddzielnie wszystkie osoby Trójcy świętej w tej w tym liście tak, bo mamy tego Jezusa Chrystusa, który jest rzeczywiście dla autora taką centralną postacią, ale są takie takie fragmenty, kiedy mówi się o tzw. bilę Ferenc działalności np. określenia pan i teraz nie wiemy czy to pan odnosi się do Boga ojca czy to pan odnosi się do Jezusa Chrystusa czy właśnie pod tym od rodzaju ducha ran raczej dnia zadowolenie naprzód polsko jak pan Bóg pan Jezus, ale już Święty nie jest pani pan święte świnia to dziwny zauważą coś takiego tak tak tak z tym, że to nie to nie jest takie określenie typu pan Kowalski tak tylko to jest to jest tytuł godnością to to pan teraz, a duch Święty nie zasługuje na ten tytuł no jakoś tak w piśmiennictwie utarło się, że zostaje na tego stosowany c troszkę troszkę tak mówi się, jeżeli są jakieś Formuły np. takie to mówi się Bóg ojciec PUK cen i Bóg duch Święty naprawdę tak tak się tak takie takiej Formuły są natomiast z panem tak nie ma nie mówi się Pasikowski pan Bóg to w czy pan pan Jezus w trzecie pan funkcję mówi pan Jezus Chrystus też mówi natomiast pan duch Święty, a powinno się, jeżeli byśmy zamiennie u tak używali tego określenia pan Bóg to się powinno tak mówić dobrze dla tych państwa, którzy nie czytali drugiego listu Świętego Piotra jeszcze więcej będzie wiedzy na ten temat, którą dzieli się pani prof. Kalina Wojciechowska z chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie informację o dziesiątej 40 po informacjach wracamy wydawnictwo naukowe chrześcijańskiej Akademii Teologicznej wydało książkę, głosząc przyjście pana współautorką jest pani prof. Kalina Wojciechowska bliska luterańskiej katedry wiedzy nowy testament owe języka greckiego chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w tej książce bardzo dogłębna i szczegółowa analiza drugiego listu Świętego Piotra, który ciekawe także dlatego rząd jestem chcę się tekstem prorocze czym, bo też, gdyby zawiera informacje o tym co się wydarzy wiele tysięcy lat później np. ja znalazłem w drugim rozdziale krytykę Episkopatu proszę posłuchać byli fałszywi prorocy wśród ludu, jaki wśród 2 będą fałszywi nauczyciele, którzy wprowadzą herezje zniszczenia zaprzeczają, zaprzeczając panu, który wykupił ściągający na siebie gwałtowne zniszczenie przez chciwość będą nas wyzyskiwać zwodniczy słowami no po prostu w no i po prostu to jest tekst Fran tak uniwersalne, że on się sprawdzał każdej epoce i dzisiaj się jak nigdy sprawdza dzisiaj sprawdzają sprawdza się też 100 lat temu i 200 lat temu pewnie będzie się sprawdzał następne 100 lat tylko myślę, że taka interpretacja typu prezenty, czego tak, że to właśnie na naszych oczach dzisiaj się spełniają te słowa pisma Świętego nie jest nie jest założona przez przez autora on też wykazać wiedzą przez łódzkiego autor wong pewnie wiedział natomiast ludzki autor nie potrafi powiedzieć, że dzisiaj ten i ten biskup pytani ten arcybiskup czytań ten duchowny to jest właśnie uosobienie tego pseudo skalą osad tego fałszywego nauczyciela o odbiorcach tego listu należy powiedzieć, że z pewnością byli ludźmi wykształconymi i tak tak łapali te wszystkie, bo to nie jest taki tekst, który tłumaczy użytek biblijnego terminie jak krowie na rowie tylko raczej zakłada, że ta wspólnota ma pewną wiedzę doświadczenie i też potrafi odczytywać zarówno tekst rozumieć odpowiednio, ale też rozumieć odniesienia do różnych innych tekstów tak zdecydowanie tak tutaj te kompetencje odbiorców są rzeczywiście bardzo wysoka ta ustawiony, bo z 1 strony mnóstwo takich intelektualnych nawiązań jest czym tym tekście i do starego testamentu tam są przykłady ze starego testamentu idą tekstów, które wtedy były uważane za natchnione niekoniecznie jednak weszły ostatecznie do kanonu pisma Świętego np. do do księgi Henocha do księgi jubileuszu, kiedy mamy właśnie odniesienie do tych do ukarania aniołów prawda w i mamy też odniesienia do filozofii greckiej mamy odniesienia do pewnej wiedzy ewangelicznej, więc mu można zakładać, że ewangelie spisane już krążyły pomiędzy odbiorcami tego tego listu tak kompetencje są cenione i odczytywanie jeszcze pewnych konwencji literackich, bo tutaj już właśnie dotknęliśmy tego tematu i elementów prorockie w tym w tym tekście, ale wiadomo, że też z w specyficzny sposób należałoby odczytywać to proroctwo i to proroctwo jest wpisane w taką konwencję, którą możemy nazwać albo konwencją testamentu to też jest taki gatunek literacki bardzo mocno rozpowszechniony tak w w tej epoce między testament owej czy czeki w drugim wieku przed Chrystusem 0203. jeszcze wieku wieku po Chrystusie i wtedy też rozwijają się różnego rodzaju apokalipsy ta apokaliptyczna KO też jest widoczna tutaj w tym w tym tekście, a ponieważ apokalipsy KE i testamenty, które też zawierają elementy apokaliptyczne one posługują się językiem takim takich symboli trochę takich płynnych sformułowań, które można tłumaczyć na wiele różnych sposobów jednym z takich wątków czy motywów, które pojawiają się w tej apokaliptycznej jest, że na pewno wczasach ostatecznych pojawią się ci fałszywi nauczyciele tak to jest na kierowaniu taką czujność, więc Czuwajcie, bo tak, jeżeli coś zobaczyć takiego niepokojącego to może nie oznacza to, że na pewno, ale to może być sygnał, że zbliża się ten koniec koniec czasów należy czujność zachował starają się rzeczy, czego typu list nie był takim nie wiem odpowiednikiem dzisiejszej literatury w taki albo np. kina grozy tak Niewiem idziemy do kina działało lobby starszy chorąży asteroida walnęła, aby literatura taka no właśnie zadaniem na pewno grasuje znaj teraz taki list też trochę o tym mówi, bo mówi tak w człowieku bądź dobry tutaj żyli wg tych przekazań wskazówek pewnego nauczyciela z Galilei, bo inaczej już zbliża się koniec, a wtedy on raczej może nawet nie tyle ostrzega co odpowiada na takie rozczarowanie no to jak to właśnie czytamy o tym, że dzieci i źli mają być ukarani tak, a tutaj nic się z nimi niekiedy oni są pieniądze tak sprawują władzę lub bezkarnie sobie działają gotowy bezkarność plus kolejną ustawą tak to tam, gdzie tutaj jest ta Boża sprawiedliwość ta pokazywana nam zależność, że jest wina i jest kara na to oczywiście tutaj autor listu stara się odpowiedzieć tak uspokajająco no dobra nie widzicie tego, ale to nie znaczy, że ten sąd Boży jest jakiś uśpiony i on nie działa właśnie gdzieś tam w środku listu pojawia się pod koniec września argumenty paniom czerwone wręcz wcale na pełen przekonały mnie tak nie tylko oczywiście te, bo to nie jest taki list, który oznacza zawsze brać, żeby zobaczyć, że te wątpliwości wciąż są oczywiście i one wciąż one wciąż będą pewnie doskonale sobie z tego zdaje również sprawę również autor drugiego listu Piotra, więc jego celem nie jest pokazanie, że tak te tutaj elementy to są te elementy na pewno zbliżającego się końca świata, który nastąpił właśnie w czwartek po południu, a tylko to są elementy, które mają w chrześcijanach wywołać pewną taką patologiczną czujności i sprawić że, żeby wykorzystać ten czas, który nie wiadomo jak długi jest do tego, żeby się do tego, żeby się na wracać to jest raz, żeby raczej tak naprawdę zajmować sobą, czyli tym swoim nawróceniem natomiast już kwestię tego ukarania tych złych zostawić u boku, bo wszystkie teksty, na które on się powołuje teksty czy literatury apokaliptycznej właśnie tej po krytycznej czy literatury starotestamentowej oscylują wobec tego tak wątku, że to zobaczcie tutaj nawet aniołowie zostali ukarani tak zostali ukarani współcześni no ego zostali ukarani mieszkańcy Sodomy i Gomory tutaj widzę uśmiech i wiem, że to jest w ogóle też wątek taki warte rozwinięcia za co zostali ukarani mieszkańcy sądowe i Gomory tak takim, więc mną mnóstwo takich przykładów już z przeszłości, że dziś źli ci bezbożni zostaną zostali ukarani to jest taką nadzieją czy takim sygnałem dla żyjących współcześnie, że również właśnie współcześni bezbożni zostaną ukarani, ale nie tym się będziemy zajmować tylko właśnie tym, że żaden się nawracać i tutaj pielęgnować własne cnoty to jest ciekawe pani mówi, że argumenty panie przekonały, ale ja, rozglądając się dokoła mam wrażenie, że te argumenty nie były wystarczająco przekonujące i 6 Janie wybranych oczywiście do nominacji postanowili, że nie będą zostawać zostawiali karania Bogu tylko sami już o teraz zaczął zajmą karanie za życia, tworząc legislację, które by za w grzech, czyli za postępowanie, które wg pewnego systematycznego, czyli tego religijnego jest złe to państwo, czyli instytucja rzekomo świecka miała karać także tu mam wrażenie, że np. w Polsce ten drugi Świętego Piotra się zupełnie nie przyjął no ja też tak myślę że, że właśnie ten jest wchodzenie w kompetencje Boga jest rzeczywiście sprzeczne z literaturą biblijną z drugiej listę Piotra też, ale jakże przyjemne tak no wydaje taką satysfakcję, że oto tutaj jestem obrońcą sprawiedliwe może i te tak biczem Bożym i tych właśnie wartość, ale drugi list Piotra bardzo wyraźnie w drugim rozdziale przed tym ostrzega także, że to jest takie wchodzenie w kompetencje Boga czy nawet proszenie Boga o to, żeby te rasy przyspieszył ten dzień dzień Pański prawda to jest zabranie mu co tej tej suwerenności tak obchodzenie właśnie w jego w jego buty, a to jemu nie jest nic dobrego obok doskonale wie, kiedy ten dzień Pański, kiedy ta kara ma ma nastąpić do tak na tym rozumie też polega cała przewrotność tej tego dnia, bo może w każdym momencie być on jest jak złodziej tak też mówi autor drugiego Piotra drze jak złodziej efekt nikt nigdzie nie spodziewa, kiedy on nadejście ten oprócz złodzieje, ale takiej rzeźby może tak to jest może kontrowersyjne porównanie użyte w taki, kiedy ten dzień Pański porównywany jest do do złodzieja akt zły dzień doskonale wie jest przygotowany nikt nie jest to grzech aktor chętnie jest Bytom pojawienie się przypadkowe w natomiast jeszcze pojawi się wątek odkupienia cały czas i zostawia się czuć wcześniej adresaci tego listu też nie zostawiali nie zastanawiania dobrze się na czym polega odkupienie no tak brzmi poważnie, dopóki nie znamy pytania no dobrze, o co właściwie chodzi, kto kogo i jako kupił może tutaj nawet ten wątek odkupienia jest mniej widoczna niż pojazd tak, żeby naśladować uwagi tak rzeczywiście były pojawia się taki zawoalowany sposób i tu akurat w tym w tym liście w tym tekście ci odkupienie to są ci zbawieni inaczej uratowani i znowu te przykłady wybrane przez Piotra czy przez przez autora tego listu np. no np. lot są fakty są takimi tak lotniczym czy są postaciami, które uosabiają tych lat, jeżeli wina Boga czy winnego to tutaj możemy się nad tym zastanawiać na pewno mieli inną świadomość to logiczną inaczej to sobie wyobrażali tłumaczyli, bo to ta świadomość ekologiczna też jest taka progresywna tak to może nie tyle wierzymy innego Boga czy inaczej wierzymy w Boga niż niż robił to no tak on nawet gdzieś czy od tak który, którzy żyją jeszcze przed nadaniem prawa Mojżesza, więc musieli inne przepisy to miała raz do jego był Grzegorz jak najbardziej zabolało mnie służącej może być z roli w scenie jak w ten ten katalogi grzechów w księdze kapłańskiej czy w ogóle w tej sprawie Mojżeszowi on został tak kazuistyczne nie opisany właśnie dlatego, żeby pokazać, że znów jest no tak naprawdę to w każdej aktywności ludzkiej może się to zło ten grzech pojawić na to należy należy zwracać uwagę tak, ale z drugiej strony da się do treści wszystko tym, żeby nie krzywdzić nie krzywdzić bliźniego i żeby stosować takie zasady, aby nota Tammy jej tak górnolotnie powiem to ta miłość bliźniego tak emanowała i była świadectwem właśnie wiary w Boga, żeby miłość braterska zamieniała się miłość jak mówi autor z żywymi moim bratem ska tak w rzeczywiście tak jak w mieście tak tam jest takie stwierdzenie jak Filadelfia, która jest tą miłością braterską ana końcu tego katalogu cnót jest tylko Agatę, więc stale Paka taka kwintesencja miłości skierowanej nie tylko brak, ale do wszystkich pani profesor bardzo dziękuję to jest szalenie interesujące i tutaj wielu słuchaczek słuchaczy wyraziło też zdanie odrębne w stosunku do tego zdania poprzedniego i bardzo dziękuję za wyjaśnienia i państwa, którzy są drugim listem Świętego Piotra zainteresowanie odsyła do książki, której pani profesor jest współautorką książka nosi tytuł, głosząc przyjście pana została wydana przez wydawnictwo naukowe 6 chińskiej Akademii Teologicznej w Warszawie, a o drugim liście Świętego Piotra opowiada pani prof. Kalina Wojciechowska bliska luterańska katedry, więc nowy testament owej języka greckiego chrześcijańskiej Akademii Teologicznej było o grzechach było Bogu to informacja będzie czołgach informacja jedenasty Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA