REKLAMA

Ceny biletów PKP pójdą w dół?

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2023-01-31 12:20
Prowadzący:
Czas trwania:
11:34 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
1224 Filipka kurz jest z nami dr Jakub Majewski prezes fundacji ProKolej dzień dobry panie doktorze dzień dobry 11stycznia weszły w życie zmiany w cenniku biletów największego polskiego przewoźnika kolejowego, czyli PKP Intercity ceny Pendolino wzrosło prawie 18% ekspertów Intercity niewiele mniej połączeń TLK prawie 12% od siebie dodam, że przewóz roweru nie kosztuje już 9zł 10gr, ale 13zł, czyli podwyżka rzędu 40%, a teraz premier Mateusz Morawiecki mówi, że rząd chce Rozwiń » obniżyć ceny i wrócić do niskich wcześniejszych cen biletów na kolei rozmawiał o tym z ministrem infrastruktury Andrzejem Adamczykiem jak wynika z takich konkretnych wciąż informacji PKP Intercity ma dostać z budżetu państwa dodatkowe środki, które zrekompensują podwyżki cen energii, które właśnie miały doprowadzić do podwyżek cen biletów na i jak dla mnie sytuacja ma 2 wyjaśnienia albo premier nie wie co robi minister infrastruktury albo premier doskonale wie, ale nie przypuszczał, że reakcja na te podwyżki będzie tak gwałtowna wydaje się, że ten drugi wyjaśnienie jest tutaj prawdziwsze rzeczywiście jest także burza, którą wywołały między podwyżki cen biletów PKP Intercity w okazała się nadzwyczaj gwałtowna chyba, dlatego że drożały w zeszłym roku bilety przewoźników regionalnych i niektórych nawet kilkukrotnie, ale nie było tak spektakularne podwyżki tych połączeń między głównymi miastami, a okazało się, że ci, którzy decydują o tym w jakim kierunku zmierza nasza gospodarka system finansowy co mówi się w mediach jeżdżą głównie Warszawy do Krakowa czy do Gdańska rzadko siadają pociągi regionalne i dopiero jak ich uderzyło to po kieszeni to cała ta wrzawa medialna polityczna się zacięła i myślę, że dobrze to zwróciło uwagę na to, że jest kim mnóstwo ludzi w Polsce, którzy jeżdżą pociągami i coraz więcej, bo nie, który w zeszłym roku rekordowo dużo pasażerów kolej przewiozła i warto się zastanowić jak ten cały system efektywnie zorganizować, żeby i dopłaty publiczne i to co płacimy za bilety nie trenowało naszej kieszeni w momencie, kiedy rozpędzać inflację, czyli rząd miał nadzieję, że po tym, jak te podwyżki zeszłoroczne nie przyniosły żadnych większych protestów, bo rzeczywiście dotyczyły głównie przewoźników przewodników regionalnych, a prawda jest taka, że na niektórych trasach to jest dowód anegdotyczny, ale widzę, że różnica między pociągiem po tych podwyżkach pociągiem PKP Intercity np. pociągiem InterRegio to nie jest bardzo wysoka kwota co więcej czasem pociąg InterRegio na odcinkach łączących mniejsze miasta jest droższy niż pociąg PKP Intercity wtedy rząd myślał sobie, że skoro nikt nic nie powiedział to prześcigniemy się, a tymczasem okazało się, że jednak podwyżka obchodzi również mieszkańców dużych miast i tu wracamy do 1 wątku, który poruszyliśmy pod koniec zeszłego roku, gdy mówiliśmy o rządowym planie budowy autostrad i w tej naszej rozmowie pojawił się wniosek, że rząd nie bardzo poważnie traktuje kolei pasażerów pociągów i pomyślał sobie, że pewnie niewiele osób tymi pociągami jeździ, a tutaj z informacji Urzędu Transportu Kolejowego, która została opublikowana w ostatnich godzinach wynika, że popularność transportu szynowego w Polsce rośnie tak to jest dobra wiadomość rekordowo dużo pasażerów nie wsiadło w zeszłym roku do pociągu nie tylko spółki PKP Intercity, która przewiozła najwięcej w całej swojej historii podróżnych, ale również do pociągów regionalnych przede wszystkim do pociągów regionalnych aglomeracyjnych i tak jak pan powiedział rząd liczył na to, że tymi pociągami mało, kto jeździ i nie będzie tak gwałtownej reakcji i się przeliczył i dobrze, bo widać wyraźnie, że Okole trzeba zadać zdecydowanie bardziej przecież jeszcze gdy w pierwszych dniach stycznia były dyskusje o o barwach na ceny paliw o tym czy zlikwidowany z VAT, który wrócił zostanie skompensowane obniżkami tak się stało tłumaczono Polakom w sumie pod podatki nie mają wpływu na ceny paliw, a równolegle zupełnie nie i niefrasobliwie przygotowywano podwyżkę cen biletów kolejowych, licząc na to, że ona gdzieś tam umknie opinii publicznej tak się nie stało okazało się, że nie tylko ceny paliw decydują o kosztach naszych podróży i że nie tylko ceni pani nie mogą być rzeczywiście tematem i dużej szerokiej dyskusji, ale również ceny biletów kolejowych, gdzie te paliwa czy ta energia też dziś w tle jest co powiedział pan premier Morawiecki bardzo gwałtownie wzrosły koszty energii elektrycznej dawni pociągów i tylko nie wyłącznie PKP Intercity tutaj nie rozumie, bo skoro wzrosły ceny energii dla kolei to czemu do mamy dosypać pieniędzy tylko 1 spółce i czy to oznacza, że w pozostałych regionalnych pociągach podwyżki przez cały rok będą towarzyszył, ale pan się spodziewać jednak będzie dosypywanie PKP Intercity, bo to jest gaszenie pożarów dokładnie w miejscu, w którym on się pojawił do i takie takie przy takie sygnały do nas docierają, chociaż jeszcze cały czas decyzji nie ma cały czas jeszcze liczy tutaj na rozsądek i na bardzo proste proponowane od kilku miesięcy rozwiązanie w postaci wygenerowania stawki VAT na bilety kolejowe skoro można było obliczyć czy wyzerować VAT na paliwo to są zdecydowanie większe straty dla budżetu państwa i nikt elementu nie podmiot nie podnosił to znacznie prościej jest obniżyć VAT na bilety kolejowe z zdjąć i 8 punktów procentowych i z tej podwyżki i ze wszystkich innych podwyżek w pozostałych przewoźników i przede wszystkim zachować neutralny rynkowo nie będziemy dosypywanie pieniędzy do konkretnego podmiotu tylko poprawimy sytuację całego tego rynku w tej sytuacji właśnie też ważne jest pytanie, które m.in. pojawia się dzisiaj w tekście Adama Woźniaka w Rzeczpospolitej tekście, który również, które również poleca pan na Twitterze, że pytanie o to jak duży potencjał mamy jeszcze na torach i co jest na tych torach zmieści i czy rzeczywiście te 342 000 000 pasażerów, które przywiozła Cole w 2022 roku wszyscy przewoźnicy razem to jest już Max czy to jest 60% 40 czy jest jeszcze możliwość zagospodarowania tych pasażerów żonie z ludzi Polaków, którzy po prostu ruszą ruszą do kolei będzie dla nich miejsce w mojej zajęta jest to jest zdecydowanie mniej i niedoszacowane jeśli chodzi o potencjał naszego rynku powiedział żonie trzykrotnie większe dowody na to są 2 po pierwsze, włożyliśmy w Polsce ponad 1 000 000 pasażerów jeszcze w latach dziewięćdziesiątych i to jest 3× więcej niż ten rekord z roku zeszłego i popularność podróży na mieszkańca w Polsce jest naprawdę znikomym poziomie wywozimy my statystyczny Polak podróżuje pociągiem 8 może 9× dziennie w krajach Europy zachodniej to bywa 20 kilka 30 kilka Szwajcarii nawet 60 podróży dziennie, czyli moglibyśmy dziś prawie dziesięciokrotnie częściej pociągami to jest potencjał, który pokazuje jak funkcjonuje nowoczesne społeczeństwo nowoczesna gospodarka i również system transportowy, który przyjazny dla środowiska mniej samochodów więcej pociągów to jak uruchamiamy ten potencjał, żeby rzeczywiście zainteresować ludzi i po powiedzieć coś więcej oprócz tego, że mniej samochodów więcej pociągów tylko chęci do kolei, dlatego że po pierwsze, wam się opłaci to po pierwsze, wam się płaci, czyli ta cena biletu powinna być przystępna system biletowy powinien być prosty takie rozwiązania jak jak w Niemczech na kolejach regionalnych 1 bilet ryczałtowy abonamentowy, który co miesiąc odnawiać ciągle nam z karty kolejne kolejne 50EUR możemy wsiąść do dowolnego pociągu dowolnym zakątku naszego kraju jeszcze w dodatku do przeszłości stamtąd do tramwaju czy autobusu to na pewno 1 element, ale drugi nawet Niemcy o tym mówią, zwiększając znacznie popularność swojej kolei większa częstotliwość na tych naszych torach po prostu za mało pociągów jeździmy mało też z wielu miejscach pociągów nie ma, ale tam, gdzie są kursują za rzadko nie będziemy czekać na pociągi mają po kilka godzin nie będziemy czekać godzinę te pociągi muszą jeździć naprawdę pół godziny wtedy to będzie alternatywa dla podróży samochodem to jest chyba ten moment, w którym należałoby uruchomić jakąś wielką akcję PR-ową biorąc pod uwagę, że od 3 tygodni w pociągach mówią wszyscy tak myślę, że to wszystko i nie jest, gdyż kumuluje się i tworzy pewien potencjał rewizja założeń politycy z dużym ugrupowań zaczęli mówić o kolei to jest pewien przełom zazwyczaj było autostrady autostrady budujemy drogi nasi wyborcy chcą dróg, a dziś okazało, że nasi wyborcy chcą przystępnych cen biletów kolejowych to jest nowość i wydaje się, że to jest nowość w tych wyborach powinna bardzo mocno wybrzmieć, bo tych dróg nie zbudujemy tyle, żeby w każdej wojewódzkiej móc przecinać wstęgi, ale do wielu województw można jeszcze cały czas doprowadzić sensowną kolej im tak sobie myślę że, gdyż być może w głowach rządzących jest taki pomysł, żeby w, jaki sposób kolei rozreklamować i pokazać, jaka ona jest fajna tylko, że nie tędy droga to znaczy ne to co może dowody anegdotyczne, ale najczęściej jeśli słyszymy coś o pociągach w przestrzeni publicznej w mediach społecznościowych to są jakieś utyskiwania, że coś nie działa, że na razie nie ma ogrzewania, że wagon gdzieś zgubił, a z drugiej strony słyszymy też bardzo często jak wielką pompą otwierane są nawet dworca i z 1 strony cieszy, że jest nowy dworzec w Koninie z wyświetlaczem, ale co z tego jak na tym wyświetlaczu jest jednak hasło opóźniony, która pojawia się dość często mówię to ja fan transportu publicznego, który ma coraz mniej argumentów, żeby chociażby PKP Intercity bronić tu chyba mnie chodzi w tym momencie od dworca bardziej jak pan mówi właśnie o częstotliwość pociągów nieważne nieważna chyba trochę już teraz jakich warunkach dojeżdżam, ale często z tak zdecydowanie za mocno postawiliśmy na takie inwestycje twarde infrastrukturalne mamy bardzo fajny tabor dużo nowej infrastruktury wyremontowane dworce, ale to, czego nie mamy, a co mają np. Czesi to często kursujące pociągi tam czasem skład z bardzo drzewnego peronów siada się do pociągu, ale ten pociąg jest godzinę tak u nas za to mamy nowoczesny wyświetlacz systemy komputerowe pociąg, który ma wizję i ładował wagony combo są wspaniałe jest mnóstwo fajnych rozwiązań tylko tylko jeszcze tej oferty pakuję wydaje się wracając na chwilę tutaj do tej krytyki kolej była takim brzydkim kaczątkiem czy była takim chłopcem dobicia często często wyśmiewanym i tu jest potrzebna pewne edukacja jak trafimy na korek na drodze to nie obrażamy się na drogowców, że źle ją budowali tak jakby się wypadek to rozumiemy, że stracimy kilka minut, bo nie da się tego wszystkiego z wciągu 15 minut przeorganizować natomiast kolei przypuszczamy, że za tym stoi zła Wola, że ktoś celowo utrudnia nam podróż opóźnia te pociągi po to, żeby się w stoczniach, że stoimy w przysłowiowym polu ten system też jest bardzo skomplikowanych pracuje często na na wyżyny ważnych dość parametrach, bo nie nie dość, że trzeba prowadzić ruch to jeszcze trzeba te same tory w tym czasie remontować to jest duże wyzwanie mam nadzieję, że remonty powolutku będą przynosić efekty pociągi zaczną jeździć szybciej, ale potrzebujemy wyrozumiałości trzeba tym pasażerom czasem uczciwe wytłumaczyć pani opowiadać bajki, że pociąg się później 10 minut jak dokładnie wiemy, że będzie łagodzi bardzo dziękuję dr Jakub Majewski prezes fundacji ProKolej był z nami zbliża się godzina 1240 informacja Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA