REKLAMA

Ostatni jumbo jet wyjeżdża z fabryki Boeinga - jak to zmieni rynek lotniczy?

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2023-01-31 14:40
Czas trwania:
16:01 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raport gospodarcze czternasta 42 Wojciech Kowalik dzień dobry to jest wtorkowy raport gospodarczy w radiu TOK FM i tradycyjnie zaczynamy od przeglądu sytuacji na rynkach na warszawskiej giełdzie na indeksy wyszły na plus sporo innych spadków WIG w tej chwili w górę o 9%, a WIG 20 od 3% w górę i jeszcze rzut oka na rynek walutowy euro kosztuje w tej chwili 4zł i prawie 71gr dolar po 469 to frank szwajcarski 469USD 434, a funt po 5zł i 34gr z najważniejszych informacji gospodarczych Rozwiń » dziś w strefie euro udało się w ostatnim kwartale ubiegłego roku uniknąć recesji utrzymywała się na symbolicznym, ale zawsze plusie wzrost gospodarczy sięgnął 1% w skali kwartalnej tak podaje unijne biuro statystyczne Eurostat to oczywiście jest spowolnienie, ale ekonomiści podkreślają, że taki wynik zwiększa scenariusz miękkiego lądowania zamiast głębokiej recesji gospodarce strefy euro natomiast cała Unia europejska w czwartym kwartale ubiegłego roku gospodarczo stała w miejscu, choć w 6 krajach odnotowano realny spadek PKB tak było na Litwie Austrii Szwecji oraz w Czechach w Niemczech i we włoszech, a swoje prognozy na ten rok pokazał międzynarodowy fundusz walutowy jego zdaniem globalna gospodarka w tym roku przyhamuje co odzwierciedla cykl podwyższania stóp procentowych, jaki zafundowały banki centralne walce z inflacją wpłynie na gospodarkę także wciąż wojna w Ukrainie są też prognozy MFW dla Polski na ten rok ekonomiści przewidują mocne hamowanie nasz wzrost gospodarczy ma sięgać zaledwie 3% natomiast przyszłoroczne odbicie ma być mniejsza niż mówiły wcześniejsze prognozy MFW dopiero pod koniec tego roku wzrost płac dogonią inflację tak szacują eksperci polskiego Instytutu ekonomicznego nie mają dobrych informacji nie jak czytamy w ich opracowaniu spowolnienie gospodarcze oznacza mniejsze szanse na podwyżki siła nabywcza konsumentów przez większość roku będzie maleć przewidujemy, że wzrost płac przekroczy poziom inflacji dopiero pod koniec roku w efekcie faktyczna zasobność naszych portfeli zmniejszy się co przełoży się zarówno na ograniczenie wydatków konsumpcyjnych jak na topnienie posiadanych oszczędności tak piszą analitycy polskiego Instytutu ekonomicznego i to była pierwsza część raportu gospodarczego już teraz rozmowa z naszym gościem raport gospodarcze, a jest nim Eryk Kłopotowski ekspert rynku lotniczego dzień dobry dzień dobry witam dziś z fabryki Boeinga w amerykańskim Everett wyjedzie no i uroczyście zostanie przekazany odbiorcy ostatni wyprodukowany samolot Boeing 747 numer może niewiele państwu powiedzieć no ale kiedy już powiemy jumbo Jet to sprawa pewnie się wyjaśni czy koniec ponad pięćdziesięcioletniej produkcji tego modelu samolotu to jest koniec ważnej epoki światowym lotnictwie myślę, że koniec produkcji to dopiero początek końca epoki trzeba pamiętać, że używanie samolotów uczeń nie jest mu czas, który jest zbliżony czas używania samochodów, więc ten ostatni samolot produkowany w 3, które czas z fabryki będzie użytkowany jeszcze przez ładnych kilkanaście lat, ale z pewnością pokazuje nie tylko koniec epoki w rozumieniu zakończenia produkcji do budżetu, ale na pewno również zmianę w trendach tendencjach, jeżeli chodzi o podejście do awiacji w ogóle no właśnie o to za chwilę będę chciał jeszcze pytać, ale zatrzymajmy się jeszcze na chwilę przy końcu produkcji Boeinga 747 jak ten model samolotu zmienił światowe lotnictwo całkowicie rzeczywiście to jest to jest chyba jedyne słowo, które to chore dobrze oddaje końcówka lat sześćdziesiątych pierwsze 61 teraz pierwsze od obrad tego samolotu początek lat siedemdziesiątych wdrożenie do i dowóz do pracy do służby na tej maszynę i nagle okazuje się, że można było obciąć koszty podróży połowa oczywiście to nie jest tylko także postawiono nowy samolot, do którego zamiast 220 osób mieściło się 500 osób, ale całkowita oznaczało całkowitą rewolucję jeśli chodzi o obsługę naziemną proszę pamiętać, że od początku, kiedy pojawia się na taki samolot u nas na lotnisku musi mieć inne, ale inny sprzęt do przeciągnięcia go pod rękę musi mieć 2 rękawy np. albo albo więcej, żeby sprawnie 500 osób mogło wyjść z pokładu i z powrotem wejść na pokład ne rękawy muszą być od siebie dalej, bo rozpiętość skrzydeł jest dużo większa, więc to nie tylko rewolucja samego samolotu i pierwszy szerokokadłubowych pierwsza szeroko kadłubowe maszyna w powietrzu, ale tak naprawdę zmiany które, które dotykają całego lotnictwa i przede wszystkim kieszeni pasażerów, którzy nagle okazuje się, że mogą latać za połowę cenę na trasach Tomi pomiędzy kontynentami później później nawet nawet szerzej kolejna miała oczywiście cały rynek Cargo, które nagle mógł przewozić dużo więcej towarów i nie ma 1 trasie czy za 1 razem BIK mówiąc przy przewozach pasażerskich jeszcze się zatrzymajmy możemy zaryzykować takie twierdzenie, że dzięki temu modelowi samolotu podróże lotnicze na świecie się upowszechniły zdecydowanie tak zdecydowanie tak to jest maszyna, która nie to był taki 0101. sygnał, że podróże lotnicze są dla wszystkich oczywiście później byliśmy jeszcze kilka takich sygnałów na ostatni najbliższym następuje bili się lub kosztów i rzeczywiście spadek tych cen w sposób jeszcze bardziej gwałtowne, ale zdecydowanie to był taki moment, kiedy podróże samolotem przestał być luksusem stały się codziennością przez lata był to największy model samolotu pasażerskiego na początku lat dwutysięcznych przeskoczył go europejski Airbus ze swoim modelem 360 już też zresztą wycofanym z produkcji no właśnie wspomnieliśmy już o tym na początku naszej rozmowy era wielkich samolotów pasażerskich już definitywnie w lotnictwie się kończy skończyła to jest bardzo ciekawa pomyślę, że mam różne kadencje, jeżeli chodzi o takie punkty zwrotne w lotnictwie, a 380 liczb pociechy to woli z 1 strony znikają dokończy się produkcją z drugiej strony trzeba pamiętać, że jeszcze bardzo dużo tych samolotów Lataj lekarz będzie nadal w służbie jest ponad 1,51000 samolotów typu one 747 także mówimy o gigantycznej liczby samolotów przy przewożą gigantyczne liczby pasażerów, ale dzisiejszy model podróżowania rzeczywiście się zmienia, dlatego że po 747 wprowadził koncepcję nie szprych, czyli to zaczynamy o nim dzisiaj patrząc na cpk na cpk, czyli my tutaj polskie władze dzisiaj starają się nadgonić trend z początku lat siedemdziesiątych na świecie, od którego to trend dzisiaj się odchodzi na rzecz połączeń bezpośrednich odchodzi od koncepcji projekt, ponieważ tak naprawdę okazuje się, że jest to nieefektywne no oczywiście rządzący będą tłumaczyć zastępuje się samoloty pociągami natomiast wydatek na budowę całkowicie nowej infrastruktury i też należy 5 tutaj pod uwagę to wpisuje się w całości również pobiera o zakończenie ery czy też zakończenie produkcji, a 380, czyli jeszcze większego niż 747 samolotu tutaj ciekawa ciekawa historia Boeing starał się o to, żeby użyć móc sprawnie konieczne zmiany w konstrukcjach samolotów większych niż 747 np. wymagając specjalnych radarów albo specjalnych przeciwlotniczych czy też takich anty anty terrorystycznych wzmocnij samolotów dużych na to się szczęśliwie dla airbusa nie udało, a więc ten ta konkurencja była zdrowsza, ale wracając do głównego wątku rzeczywiście w tej chwili te mniejsze troszkę samoloty jedno pokładowe, które zawierają mniej pasażerów, ale są bardzo wydajne ekonomicznie i łączą pasażerów z punktu ADO punktu ba zdają się być przyszłością wraca również koncepcja samolotu o tonach dźwiękowych, czyli coś, czego od chodziliśmy w latach osiemdziesiątych ze względu na zużycie paliwa konkordat i kompletne pracy efektywności właśnie kosztowej i produkcji cały 2 dzisiaj wraca ze względu NATO, że mamy inną technologię, że trudno powiedzieć, gdzie będziemy za 2030 lat, jeżeli chodzi o technologie i możliwości powrotu być może tak dużych samolotów to na nasze nieba no oczywiście zawsze zostaje kwestia Cargo tutaj dużo dłużej będą służyć program dziesiąta to duży samolot mogłoby się wydawać z punktu widzenia linii lotniczej, że taki duży samolot no sprzedam na niego więcej biletów więcej pasażerów będzie mogło tym samolotem polecieć no to, skąd ten trend wycofywania tych dużych samolotów produkcji zamówień no i to przestawianie się na mniejsze maszyny to rzeczywiście jest tak fajnie byłoby wypełnić ten samolot no ale jeszcze trzeba mieć kilka dzisiaj patrząc na to, że nie każde lotnisko jest gotowe przyjąć tak duży samolot nie możemy sobie ujednolicać się tej floty właśnie takimi dużymi samolotami 747 był konstrukcją ślad sześćdziesiątych i wyprzedza oczywiście swoją epokę, ale dzisiaj o materiały, z których zbudowane samoloty i jakość dynamika to wszystko się poprawia nowymi konstrukcjami tych zmian aż tak dużo 747 nie można było wprowadzić bez zmiany całkowitej samolotu no i konkurencyjność spowodowało, że za pełnienie 500 pasażerami 1 samolotu, a jest dosyć trudne, a my oczywiście, a czasami patrzymy przez pryzmat tylko konkurencji 1 lotniska tego, który jest najbliżej nacji i też mówiąc na przykładzie naszego podwórka cpk będzie skutecznie konkurował z Berlinem, ale patrząc na rynek globalny podróży lotniczych to tak naprawdę Londyn konkuruje czy nie Helsinkach ami z Paryżem Amsterdamem, ale także i z Dubajem czy katarem jako tymi portami przesiadkowymi, a na długich trasach łączących Amerykę i Azji np. więc tutaj patrząc tak szeroko tak konkurencyjność jest na tyle duża, że zapełnienie 1 samolotów 1 czasie, który ma zabrać 500 pasażerów nie bardzo trudno nam pewnie te samoloty, jeżeli chodzi o ekonomię jest ich użytkowania też pozostawiały wiele do życzenia z punktu widzenia linii lotniczych już rzeczywiście w tej chwili nowe technologie, które stosuje się np. trzymając się liga 7 w samolotach 787 czy gminy w airbusach 350 i materiały kompozyty konstrukcja silniki, a pokazują jak dużo bardziej technologicznie jesteśmy zaawansowani dla pasażera trochę bez znaczenia posiada do magicznego przedmiotu, który na wysokości 12 km, a w jego ważąc kilkadziesiąt ton i przenosi miejsca na miejsce bardzo szybko natomiast patrząc tylko wyłącznie na zużycie paliwa średnio od lat siedemdziesiątych to zużycie paliwa, a co za tym idzie również produkcja c 2 spadła mniej więcej 50%, a więc to, że te linie lotnicze i w ogóle przemysł lotniczy bardzo panią środowisko również wskazuje na to jak postęp technologiczny wymusza też można zmian dzisiaj lotnictwa jest odpowiedzialne za około 2 do 3% produkcji, a dwutlenku węgla, a całe lotnictwo mówi o tym, że ładowanie urządzeń mobilnych już odpowiedziała za ponad 10% w ciągu paru lat będzie odpowiedzialny za prawie 15% produkcji co 2 nie 2 dane wskazują też jak bardzo zmienia się lotnictwo bardzo całej branży zależy ono nadal ma poprawie jakości właśnie w tym zakresie no i na końcu jesteśmy my pasażerowie czy z naszego punktu widzenia to porzucenie dużych pasażerskich odrzutowców i przestawienie się przez linie lotnicze na mniejsze bardziej ekonomiczne maszyny na spore znaczenie myślę, że na 2 płaszczyznach ma znaczenia jak pierwsza płaszczyzna to jest oczywiście im będzie mniej tym samolotów w tym większa szkoda, bo podróżowanie taką maszyną rzeczywiście robi gigantyczne wrażenie na, jeżeli weźmiemy pod uwagę cały górny pokład przykład to była biznes klasy czy ktoś, a białą, bo ma za chwilę będzie szczęście podróżować pisać klasy, którzy w samolocie, który wyposażony jest w prysznice kilka barów miejsce nach rozprostowanie nóg podczas kilkunastogodzinnej podróży to na pewno mnóstwo jest ciekawe i bardzo bardzo fajne przeżycie z drugiej strony, jeżeli podróżujemy klasą ekonomiczną wraz z, a inne 300 ma Quercus 500 innymi pasażerami to trochę łatwiej pewnie znaleźć tam się będzie w tych mniejszych samolotach, które szybciej się wypełniają jednocześnie są też cichsze mają lepiej dostosowane oświetlenie do podróży zmiany czasu i trochę trochę są bardziej przyjazne dla planety Eryk Kłopotowski ekspert rynku lotniczego bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję uprzejmie średnia, a to, a to był raport gospodarcze również życzymy miłego dnia Wojciech Kowalik do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA