trzynasta 43 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami jest dr Wojciech Woźniak z uniwersytetu łódzkiego Uniwersytetu Helsińskiego dzień dobry dzień dobre będziemy mówili tzw. edukacji medialnej Finlandii to jest temat, który ostatnio w Polsce zyskał na popularności za sprawą przedruk gazety wyborczej tekst, który ukazał się w El Pais hiszpańskim tekst, który pokazywał właśnie Acta edukacja medialna w Finlandii z kich fińskich szkołach funkcjonuje w Finlandii funkcjonuje
Rozwiń »
jak szeroko zakrojona znaczy może zaczniemy w ogóle od tego kiedy ten program uczenia dzieci korzystania z newsów czy w ogóle kontaktu z Niemcami ruszył, jakie były powody, dla którego się zaczął z jak ma realizować, a tak to zaczął może od tego, że w bardzo konkretnie w El Pais skoncentrowano się na w edukacji, która miałaby na celu, a w nauczanie krytycznego korzystania z mediów kontroli weryfikacji treści, które szafę mamy podawane także dziennikarze skupili na efekt newsach góry na ten wniosek to jest to jest to czym właściwie ostatnich kilku latach mamy w do czynienia ja mam przed sobą w, a przykład materiału z 1, które zadaje pytanie w czy też deklaruje, że Finlandia wygrywa wojnę z Faith newsami to wielki materiał sprzed 3 lat w z kolei w forum policji, a w kilka lat temu był duży materiał na ten temat, dlaczego Finlandia wygrywa wojnę hybrydową z Putinem tam było wprost, a odwołanie do sąsiada zza wschodniej granicy fińskiego i w rzeczywiście w ostatnich kilku, a w latach ten kontekst to jest pojawienie się w przestrzeni publicznej Finlandii najpierw pogłosek później takich materiałów dziennikarskich w końcu potwierdzenie przez po, czyli taką chińską agencję wywiadowczą informacji, że w wyborach w ostatnich właśnie przy okazji każdych wyborów przy okazji każdej kampanii wyborczej Finlandii zaobserwowano zwiększoną aktywność w służb o wschodnich w rozprzestrzenianiu ów fakt niósł rozprzestrzenianiu dezinformacji i UPO, czyli właśnie agencja wprost deklarowała, że to jest element pewnej wojny takiej pełzającej wojny hybrydowej Rosji z Finlandią no i Finowie zareagowali na to sposób taki dosyć dla siebie charakterystyczny to znaczy w przyjrzeli się jak to wygląda, a przyjrzeli się, jakie w narzędzia można tutaj zaproponować, a no i należy system edukacyjny czy też instytucje, które zajmują się edukowaniem, bo to są nie tylko szkoły, ale również np. biblioteki mają dosyć dużą rolę do wygrania tego typu działaniach no muszą po prostu mieć dobre narzędzia dydaktyczne dobre narzędzia edukacyjne do tego, żeby prowadzić zajęcia z najmłodszymi również nastolatkami w celu nauczenia właśnie tego krytycznego myślenia w, a także można powiedzieć, że to wszystko było opakowane w narrację wręcz z mówiącą o bezpieczeństwie Narodowym ma w przypadku Finlandii ex umiejętność społeczeństwo, które jest w stanie w wygrać czy też nie dać się poddać bez informacji jest dezinformacji właśnie wyszedł taki rząd do tego wrócić, jakimi terminami powinny w ogóle posługiwać, a no tak jest świadome społeczeństwo po prostu jest znacznie łatwiej jest znacznie w suweren nie jest tak trudniejsze do manipulacji, ale ja bym spojrzał na tor innej strony znaczy jasne, że to są interesy wewnętrznej to jest bardzo proste zrozumiałe to wszyscy wiemy do czego to się przydaje, żeby społeczeństwo wiedziało co musi próbuje wcisnąć mówiąc krótka, ale bardziej interesuje osie co się dzieje z tym tematem jako pewnego rodzaju ma towar eksportowy fińskim tam się wydaje i interesująco prawda, że tuż przed Sejm właśnie całą taką biografię popularną w tych mediach masowych, ale rozumiem, że to jest pewien projekt pewne przedsięwzięcie, które na gruncie rzeczy odróżnia Finlandię w skali globu chyba tak natomiast on się wpisuje dosyć dobrze w to co w fińskim systemie edukacyjnym funkcjonował już wcześniej, a ja taką są w takie osobiste doświadczenie, kiedy no po około 20 lat temu wylądowałem pierwsza w finale na stypendium Erasmusa jednym z kursów, które wybrałem sobie w na Uniwersytecie w Tampere był kursuje nazwał Information sosy, a to był wtedy 20 lat temu kurs prowadzony głównie zdalnie po pierwszym spotkaniu w z osobą prowadzącą otrzymywaliśmy po prostu kolejne zadania co tydzień i w 20 lat temu można powiedzieć nie był to jeszcze pewnie internet łapany, ale na pewno nie tak zaawansowany jak dzisiaj i tych zasobów było znacznie mniej, a w sieci natomiast my dostawaliśmy zadania, które polegały np. na tym, że trzeba było znaleźć gdzieś w tych zasobach jakiś bardzo konkretne specyficzne dokumenty produkowane przez jakąś amerykańską agencję rządową i rozwiązaniem zadania polegało na tym, że w czasie było zarejestrować bibliotece Kongresu i gdzieś go tam wyszukać albo, że dostawaliśmy właśnie artykuł, w którym celowo popełniono sieć 5 błędów faktograficzne i trzeba było korzystające ze źródeł internetowych baz naukowych sprawdzić gdzie, gdzie te błędy zostały popełnione z przykrością stwierdzam, że dzisiaj w Polsce wciąż nie mamy obligatoryjnych kursów tego typu na nas studiach, że właściwie to ty i zainteresowania zaangażowania dobrej woli prowadzących różne przedmioty zależy w przemycane tego typu o umiejętności w do kursów natomiast tam, a w programach najpierw oczywiście na poziomie szkół wyższych, ale później w programach szkolnych i świeże liceach dzisiaj już także przy szkole podstawowej w to się wprowadza także nie to jest coś Finowie mieli na czym budować, jakby ten swój opór wobec wojny z efektu sami oper opór wobec efekt newsów i właśnie to, bo strategia obronna można po wojnę obronną przeciwko efekty są natomiast rzeczywiście jest tak, że w momencie, kiedy w Finów wie zaczęli budować te programy edukacyjne, które zresztą jak one działają też bardzo specyficznym kontekście, ponieważ niezależnie od wszystkiego i niezależnie od tego budowania wizerunku, a w kraju zaawansowanego technologicznie jednocześnie bardzo rozwiniętego pod względem kompetencji cyfrowych obywateli to Finlandia jest krajem z bardzo dużym zaufaniem w do mediów i jest tam zaufanie do mediów w ciągu ostatnich kilkunastu lat wzrosło jest chyba najwyższy w tej chwili Unii Europejskiej tak wynika zbadań euro fan sprzed kilku lat przynajmniej o autorze tego jeszcze na czymś takim razie, bo to skoro tak jest, że już tam 20 lat temu uczona studentów w jaki sposób rozpoznawać czy jak w ogóle pracować ze źródłami informacji co też zabawne uczonych na przykładzie amerykańskimi, jakby na przykładzie takiej od transparentu Jasia licznych na rozumie, ale transparentności, która właściwie w dużym stopniu światu może nie dali, ale na pewno wypromowali na świecie Amerykanie, ale niekoniecznie sami umieją z niej korzystać niekoniecznie będą takie rodzaje takiego programy takie programy w swoim szkolnictwie wprowadzali z różnych przyczyn z czego się w ogóle wzięło takie myślenie o tym, że takie rzeczy trzeba umieć i że to jest to jest ważne czy z jakiego rodzaju tak musiał jakiś wspólny mianownik na te wszystkie działania znaleźć konto widzi na czym na poziomie tego się spotkałem 20 lat temu na uczelni wyższej to po prostu wynika ze specyfiki amerykańskiej przepraszam fińskiego systemu edukacji, który na tym wyższym poziomie traktuje szczególnie studia magisterskie jako przygotowanie po prostu do pracy naukowej do robienia badań i do rzetelnego chociażby rzetelnej weryfikacji źródeł prowadzenia robienia przeglądów literatury naukowej tak dalej także wtedy miał takie źródła natomiast współcześnie w ostatnich 10 latach naprawdę mam wrażenie że, a Finlandii szczególnie po 2014 roku i agresji w rosyjskiej w na Krymie to jest traktowane jako o zadanie z zakresu powiedziałbym ma w pewnej Obywatelskiej obronności UE przypominam, że w to w Finlandii w finalnej pochodzi autorka takie książki, która wyszła również po polsku trolle Putina jest Caro, a dziennikarka, która w po ujawnieniu, jakby aktywnych farm trolli panujących w media społecznościowe Finlandii została sama stała się obiektem takiego bardzo na agresywnego ataku trolli wygrała kilka procesów w Finlandii jest do głośnych dziennikarką śledczą grającą na całym świecie nagrody za swoją działalność, ale trwa w Finlandii bardzo duże wrażenie zrobiła też publikacja Badowski gra się na 2 SA Jan tunel oraz dzisiaj pracuje dla w fińskiej armii ona aplikowało 2015 roku książkę wojna informacyjna właśnie też koncentrująca się na takim, a w śledztwie przeprowadzonym wobec kampanii politycznych w tym kraju 2014 piętnastym roku i to poparcie dla wprowadzenia tych nowych przedmiotów nowych treści do programów nauczania było chwilami bardzo duże, a to, że przy okazji rzeczywiście zainteresowały się media całego świata i zaczęła opowiadać o tym jako kolejnym takim wyróżników Finlandii towarze eksportowym to oczywiście tylko można powiedzieć dodawało splendoru Suomi mają tu, czyli wspomnianą Finlandię to jest taki i takie powiedzenie, które bardzo często pojawia się fińskich narracja różnego typu, kiedy ktoś gdzieś pochwali Finlandii w mediach całego świata to była doskonała kolejna okazja, żeby też w wyróżni, jakby tam swoją innowacyjnością w dziedzinie w dziedzinie edukacji a kto ma jakieś tak powiem konsekwencje społeczne czy to się już odczuwa, że Finowie jak umieją sobie z takimi rzeczami jak dezinformacja jakoś radzić jak pan myśli jak nigdy nie uczestniczyły w projektach badawczych, które miały okazje, a w próbować weryfikować takie rzeczy znam, a po prostu no to już takie marzenie socjologiczne taka rezerwacja ludzka zwykle wyniki na wyniki badań porównawczych, które pokazują, że w dziedzinie właśnie kompetencji cyfrowych nowi są zdecydowanie no w ścisłej czołówce to co się nazywa Digital i teraz to co się za media i teraz to czy tylko ze względu na to jak wygląda system edukacji tego kraju są w bardzo bardzo zaawansowane natomiast zdecydowanie widać, że Finowie są odporni na różnego rodzaju dezinformację w np. związaną z no chociażby treściami dotyczącymi pandemii covidu czy szczepionek, a Finlandia była krajem, którym bardzo szybko w społeczeństwo się szczepił szczególnie te starsze grupy wieku najbardziej narażone w mimo, że to jest kraj, którym ja spodziewałem szczerze, mówiąc że opór wobec szczepionek siła ruchów antyszczepionkowych będzie większa, ponieważ akurat w Finlandii kilkanaście lat temu mieliśmy do czynienia z realnym problemem związanym z podaniem najprawdopodobniej zanieczyszczonej partii szczepionek co miało swoje negatywne konsekwencje dla dla części zaszczepionych osób wówczas tymczasem okazało się, że w takim dyskursie w medialnym popularny przy nawet politycznym ten temat antyszczepionkowym był bardzo słaby bardzo słabo widoczne nie zagra, choć dla chińskich np. co roku, które miałem okazję rozmawiać i tak fakt, że różnica między różnymi regionami Finlandii poziom wyszczepiania były spore świadczy o tym, że nie jest tak dobrze jak mogłoby być natomiast no to było to było takie też z empiryczną, jakby potwierdzenie tego, że w pewne tematy pewien pewna dezinformacja finalnie trafia na podatny grunt natomiast chyba też się pojawiły w tym materiale El Pais w i o tym też coraz częściej fińskie media piszą, że rzeczą na którąś szczególnie należałoby w tej chwili zwracać uwagę to jest to, że imigranci mieszkający w Finlandii zarówno o uchodźcy w jak i po prostu by osoby rosyjskojęzyczne mieszkające w tym kraju są obiektem też coraz mocniejszych szczególnie w kontekście wojnę w Ukrainie w kampanii dezinformacyjnych, bo można Bóg powiedział, że w, których treści są zgodne z interesem Rosji to dzisiejszym my w tym momencie, kiedy ponad 9% społeczeństwa popiera akcesję do NATO rzecz rzeczywiście obawia się tego co politycznie się dzieje z militarnie za wschodnią granicą finalnie szczególnie ważne dziękuję bardzo, dr Wojciech Woźniak z uniwersytetu łódzkiego Uniwersytetu Helsińskiego był z nami 1358 w wdzięku łączenie
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE
-
-
-
-
-
23:18 W studio: dr hab. Agnieszka Cianciara
REKLAMA
POPULARNE
-
-
18.05.2017 14:00 Połączenie10:48 W studio: Draginja Nadażdin
-
-
29.01.2018 13:00 Połączenie12:39 W studio: Konrad Siemaszko
-
12.03.2018 13:00 Połączenie26:15 W studio: prof. Adriana Łukaszewicz
-
23.02.2018 14:00 Połączenie24:26 W studio: dr Dominik Héjj
-
-
20.02.2018 13:00 Połączenie24:05 W studio: Anna Łabuszewska , dr hab. Radosław Rybkowski
-
-
29.03.2018 13:00 Połączenie25:42 W studio: dr hab. Łukasz Fyderek
-
14.03.2018 13:20 Połączenie15:06 W studio: prof. Krzysztof Kozłowski
-
16.08.2017 14:00 Połączenie22:30 W studio: dr Patrycja Sasnal
-
30.01.2018 14:00 Połączenie23:23 W studio: dr Agnieszka Bryc
-
29.01.2018 13:20 Połączenie16:28 W studio: prof. Marcin Czyżniewski , Tomasz Maćkowiak
-
29.10.2020 14:20 Połączenie11:36 W studio: mec. Mirosław Wróblewski
-
29.08.2022 13:00 Połączenie24:38 W studio: dr Ludwika Włodek
-
06.11.2020 14:20 Połączenie11:36 W studio: Jakub Krupa
-
28.10.2020 13:40 Połączenie24:14 W studio: prof. Anna Giza-Poleszczuk , prof. Klaus Bachmann
-
29.10.2020 13:00 Połączenie25:38 W studio: prof. Agata Skowron-Nalborczyk , Piotr Moszyński
-
20.11.2020 13:00 Połączenie09:34 W studio: Małgorzata Solecka
-
27.10.2020 13:20 Połączenie12:26 W studio: dr Sebastian Duda
-
23.09.2022 13:20 Połączenie13:57 W studio: Konrad Muzyka
-
04.10.2022 14:00 Połączenie22:32 W studio: dr Maria Domańska
-
28.10.2020 13:00 Połączenie09:45 W studio: dr Sylwia Urbańska
-
07.01.2021 13:20 Połączenie27:59 W studio: dr Tomasz Makarewicz
-
16.09.2022 13:00 Połączenie22:06 W studio: Michał Bogusz
-
-
22.09.2022 13:20 Połączenie11:58 W studio: Masza Makarowa
-
07.12.2020 13:20 Połączenie24:25 W studio: Marcin Przychodniak
-
03.11.2020 13:20 Połączenie14:39 W studio: Beata Chmiel
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL