głównym partnerem paszportów polityki partnerem kategorii kultura cyfrowa jest Sebastian Kulczyk kultura na weekend dzień dobry kultura na weekend kolejny podcast polityki Janusz Wróblewski rozmawiamy dzisiaj o serialowej twórczości Jana Holoubka laureata paszportu polityki w dziedzinie film za wspaniały serial wielka woda pitna Janku dzień dobry Innovy, odbierając nagrodę powiedziałem, że były w szoku zupełnie się nie spodziewała tej nagrody czy to naprawdę było zaskoczenie
Rozwiń »
naprawdę, dlatego że Aleksandra Terpińska, która czytała uzasadnienie nagrody w moim przekonaniu czytała uzasadnienie film Budda Damiana kocura Muchla PiS-u, więc ja byłem absolutnie przekonany, że dotyczy tego filmu i nawet tak już spojrzałem na Magdę model kraj dobrze przynajmniej ominiemy ten stres, że muszę też powiedzieć tak dalej jak padło nazwisko mojej ocenie przez moment naprawdę nie wiedziałem co się stało na, ale potem już z zrozumiałem, że obaj zrobiliście film o Polsce takich i jako spory nawet nie docent do końca Kasper, który w rzeźni robiłem seriali pracowały 3 od niemalże samego początku to kosz wydawało się, że bardzo jesteśmy postrzegani w kat w kategoriach katastroficzne opowieści ani opowieści społecznej, bo jak to było z tą wielką wodą, a od początku wiedziałem, że nie będzie film o o powodzi tylko bardziej o ludziach nieradzących sobie z katastrofą wydaje mi się to w ogóle nie ma sensu robić inaczej niż o ludziach i tym jako, jaką oni sobie radzą sytuacji kryzysowej krytycznej i powódź jest oczywiście tutaj kluczowa, ale jest jednak zapalnikiem moim zdaniem do wydarzeń, a nie panie głównym bohaterem jest zapalnikiem, który uruchamia bohaterów też chyba mogę to powtórzyć, że czasami katastrofa jest czynnikiem cala mający czy jest w tym przypadku w takiej przestrzeni makro to społecznie społecznie, ustalając my wrocławian natomiast w skali mikro jest to opowieść o scalaniu się poprzez katastrofę rodzin rodziny czy rodzin, bo i główna bohaterka UE, którą gra Agnieszka Żulewska próbuje scalić jakoś czy pogodzić się z matką i jakoś odbudować łączność z córką i w tym bierze też udział bohater grany przystankach harda i też grane bohaterowie grani przez Irka czapa, jeżeli teraz też to jest opowieść o rodzinie i ich psy i ich jego ich wnuk syn Zniemiec w zamian głównie opowieść o Bogu tak naprawdę do rodziny kwestujący będą słowa Andrzeja bursy z pierwsza sobota można powiedzieć że, że też nie tylko w tym serialu, ale też w ogóle w swoich filmach Polska takie małe miasteczko, w którym roi się od tajemnic no coś coś w tym jest też dużo grałem tak budowałem pierwszy rejs jest miasto, który jest rodzajem miniatury układów, które panują w państwie tak no ale podobno nie pozwalano tego mimo zrobić dłuższy czas od czego to zależało że, że ten projekt przez 7 lat przeleżał udzieli na półce czy on nie przeleżał ja cały czas ta droga była bardziej skomplikowana najpierw w sensie, który był tylko wątkiem takich dzieciaków z tego pierwszego sezonu, który popełni samobójstwo potem nie mogłem zdobyć finansowania na ten film postanowił dopisać wątek dziennikarski i zrobić z tego serial nikt nie chciał tego wyprodukować, więc napisałem film o dziennikarzach poszedł z tym po dofinansowanie, którego też nie dostałem, więc wróciłem do formy serialu znowu go zaczęłam pisać wtedy po spotkaniu też Kaspra, który rozwinął to i jakoś w końcu się udało, ale rzeczywiście była to dość żmudna droga i okupiona różny po drodze porażkami a dlaczego wydaje się, że po prostu jakoś nie dostrzegano w tym pewnie potencjału lub Gian luki lub obawiano się, że debiutant operator no po prostu nie podoła temu może wojsk Rojst to słowo jest zaczerpnięte od z tego co wiem Tadeusza Konwickiego napisał taką odpowiedź bardzo dawno temu w latach pięćdziesiątych mówi Reus, gdy jest taki plan oznacza bagno z 1 strony części by zapytać czy to jest hot jakiś ukłon w stronę samego Tadeusza Konwickiego czy to jest po prostu piękny symbol tego co się działo po Jakub szczerze powiedziawszy nie nie zaczerpnąłem od tu od Tadeusza, którego też muszę powiedzieć, że uznały bardzo bardzo ceniłem, a nawet powiedziałbym, że kochałem, jako że był najlepszym przyjacielem mego taty je zrobiliśmy razem film o nich i ja zrobię mówił o nich, ale tytuł się pojawi zupełnie inaczej po prostu w słowniku synonimów szukałem synonimów słowa bagno i zobaczyłem Rojst znowu wszyscy się pukali w głowę, dlaczego taki tytuł nikt nie wie co to jest Rajski dalej na, ale wydaje się, że teraz wszyscy wiedzą, że to jest to jest, więc misja edukacyjna została spełniona GK czy zastanawiając się nad tym co robisz jak dzielić na na film fabularny i seria to znaczy wiadomo, że to film tam komendzie ma 2 jak oblicza z 1 strony serialowy co w mieście trialu zwrócone w formie filmu kinowego czy by myśląc o np. projekcie pt. Tomasz Komenda od razu wydawało się, że też lepiej na serial czy jak jak to jak to właśnie nic z tym podziałem na długość uczciwie mógłby się odbywa nie do tak nie było, że to było od początku planowana wy ja po prostu, robiąc film no byłem skupiony na robieniu filmu, ale chciałem powiedzieć, że poza innym rozłożeniem akcentów dramaturgicznych serialu uwagę, że każdy zacznie się kończy tzw. Hunger penalizację zasady to ja nie mam innego myślenia innych w tym jak chce w sposobie realizacji serialu na chwilę staram się robić cały czas opowiadać swoją historię i nie wartościuję tego w ten sposób, że stawiał jest już na gorsze niż myślę, że serial może być równie dobra lepsza od filmu, jeżeli może być odpowiedzialni ciekawiej powiedzieć coś ważnego, bo ma też więcej przestrzeni na to, żeby powiedzieć o ważnych rzeczach więcej czasu, więc i nie kilka seriali, które uważam za wybitne i możesz podać przykład oraz ucieczka zdane mory np. reżyserowane przez Bena Stillera chwilę niesamowita seria fantastycznych realny wymiar Czarnobyl wszyscy znamy tak by także tutaj serial daje szansę na powiedzenie, że czegoś więcej niż już można było powiedzieć film, bo ze względu na czas jak postrzegasz wzajemne relacje wzajemne zależności, bo czasami reżyser czasu sami twórcy aktorzy występują tu tu, ale czujemy, że coś się w kinie dzieje to znaczy gdy, że jest jakaś się jakieś wzajemne oddziaływanie wpływanie tej 1 formy na drugą jak ty odbierasz i co tutaj, jakie zjawiska byśmy mógł zaobserwować w no wydaje się, że zjawisko jest takie, że te od już kilku ładnych lat seriale są zrealizowane realizowane w takim samym z taką samą pieczołowitością i tak z tym samym zaangażowaniem talentem silne nastała taka taki czas, że seriale Maria i jakości i merytorycznej plastyczna i nas po prostu dorównały przyjmą i być może tylko mały o tyle gorzej są na mniejszym ekranie znaczył, ale krajowy czy zabijają kino odbierają publiczność ma nie nie wiem na to ja bym tego tak nie czują po prostu pandemia zabiła kino nie seriale i jest tylko pandemia, która spowodowała, że ludzie po prostu przez zwyczaj się od chodzenia do kina, a oglądaliśmy w domu, bo nie mieli wyjścia byli zamknięci na czymś nie natomiast wpływ seriali na chwilę moim zdaniem jest taki, że firmy często są coraz dłuższe i ludzie przyzwyczaili do długich opowieści lubią długie opowieści kaszki serial spowodował, że ludzie nie boją się trzasnąć pod rząd 56 godzin Byrda, a z takich dwugodzinny czy 2 półgodzinny film nie jest już takim problemem, bo ja uważam, że chcesz w kinie od dawna obserwujemy też zjawisko seriali za co filmów czy też mamy 1 dla Niemca Bonda Indiany Jones jak tu Szal popkultury, sięgając po takie rzeczy to przecież są powie opowieści odcinkach tylko rozłożone na lata aż więcej by ten ta seria nowości była z nami obecna od bardzo dawna na duży dużym formacie również pytanie czy dzisiaj możemy zaobserwować jakieś inne ciekawe tendencje właśnie takie że, że innym te Bondy i idący stracą rację bytu nie wiem mam nadzieję, że nie znaczy mam nadzieję, że kino będzie obroni się naprawdę to bierze, ale też jeszcze wracając do tego pytania na wieczne euforia mogłaby być pięknym filmem się, że naprawdę te światy się przenikają w kwestii tego aktu realizowanej tego uczyło no i euforia mogą być handlowy firmy na wszystko prawda też jest hitem po prostu więc tak dla mnie te światy są u i bliskie bliskie sobie jej nie rozdzielane tak bardzo od wielu lat współpracuje już skład prym mają one, który pisze by większość swoich scenariuszy jak jak wygląda współpraca czy może zdradzić kuchnie pisania takiego projektu np. jak jak wielka woda tak to znaczy my już działamy od wczesnego etapu takich drabinek że, że ustalamy sobie na etapie drobinek co się dzieje, jakim odcinku oczywiście Kasperski inicjujący tę opowieść w przypadku wielkiej wody czy by czy czy tych ojców ostatniego lista może coś bardziej wspólnie robimy na tym etapie nawet koncepcyjnym, ale wielka woda już była jednak jakoś tam skonstruowana bez mego udziału na tym pierwszym etapie alem no potem miała moc byłam w kolorze, gdyby wiedział co zmieniłem co opisuję co moim zdaniem się powinno stać polskim wraca także przerzucamy tymi to jest tych drobinek powstają tryb momenty znał się przerzucany z dokumentów stają pierwsze wersje scenariusza znowu ja dostaję odsyłam ze swoimi poprawkami dialogów też dosyć żmudny proces długotrwały, ale muszę przyznać, że z każdym co naprawdę fajnie robi ten nigdy nie ma nie ma w tym żadnego podłoża takiego, że ktoś obraża, że kicz ambicjonalny Kasper jest otwarty na uwagi jestem otwarty na jego uwagi na te takie pisane są już trwa nawet jest już po uruchomieniu produkcji spotkam się aktorami na próby czytane i znowu przerabiamy już od nich po tych aktorów, którzy wybrali dialogi rozmawiamy z nimi i wyłapuje błędy przebiegu postaci aktorzy wnoszą bardzo dużo na etat i myślę, że może być część tego, że tak, że potem warto jest ważna część tego potem te postaci są panie skonstruowany po prostu spójne spójne by organicznych umaszczeniu koni, a różne cechy charakteru różne zachowania to są, jakby wasze doświadczenia życiowe to są rzeczy wyczytane w podręczniku są konsultowane z jak niski doktorami jak się tworzą takie na ważne czasem nawet decydujący o postrzeganiu danej postaci i element myślę, że to rzeczywiście musi być co jakiś naszych wspólnych doświadczeń Rymer właśnie wydaje się, że w naszej współpracy z Kacprem jesteśmy Sobieski doktorami, jeżeli oczywiście potem spytam jeszcze przez niejedną osobę, ale myślę, że najlepszym elementem naszej współpracy jest takie rzetelne klip dr łamie się nawzajem bez bez jakich tutaj złośliwości tylko takiej wspólna walka o to, żeby swój tekst był jak najciekawsze jak najlepiej opisany nie mamy na to, żeby metody ani korzystam ręcznymi ja żadnych podręczników ale po prostu wypracowaliśmy taki system i oczywiście w środku wielkiej wody muszę wspomnieć o tym, że też była druga scenarzystka Kinga Krzemińska, więc pojadę jeszcze wnioski doktor był Bartek Ignaciuk, który ze mną to współczesne dawał też miał dużo świetnych uwag na na na tym etapie tworzenia historii i ten serial jest pod wieloma względami doskonały, ale też inne zaangażowanie twórców w jego powstanie trwa twoje zaangażowanie muszą być gigantyczne również ze względu na olbrzymi by budżet tego tego filmu i trudności, które związały się z przedstawianiem realiów powodzi i chciał zabrać ci przed jakimi wyzwaniami stanowić realizującą internetowe stanęliśmy, bo to właśnie nasz zespół powiedział chyba głównymi wyzwaniami była realizacja powoli dodać jak zrobić powód u i tutaj właśnie olbrzymi wkład też barka Lewczuka i Marka Warszawskiego scenografa i operatora Bartka Kaczmarka i i ludzi od by koordynatora postprodukcji na po prostu sztab ludzi, którzy z spędziliśmy wiele wiele dni, wymyślając jak to zrobić jak zrobić, że znajdzie po ulicy zalanych wodą, ale to wymaga na liście od zera czy wzięliście gotowe narody zagra właśnie przykład mimo nie nie ma takich podręczniku nie ma te to trzeba myśleć czy budujemy dekorację basenie czy budujemy basen na ulicy czy pojazd nikt wcześniej tego nie robił, bo właśnie to ja na to byśmy trochę odkrywali swoje metody po prostu budowaliśmy duży basen mieliśmy taki system takich basenów rozkładany 1010, które woziliśmy na niektóre ulice i tak byśmy rozkładali oczywiście jest dużym wyprzedzeniem nalewa wody to były takie tam aktor szedł w wodzie fizycznie, a cała ta woda wokół była robiona post produkcyjna, ale my zbudowaliśmy kawał ulicy na inne wielkim wielkim plenerowym pasek jest też jak wiele wiele instrumentalista to znaczy pisze teksty scenariuszowe reżyseruje, ale masz wykształcenie operatorskie czy to wtedy czujesz jak mają, gdzie ma postawić kamerę operator czy już, jakby tutaj zdaje się na inwencję swojego współpracownika nie gdzie ma nie ma też kamera to uważam, że to jest sens zawodu reżysera i więc ja po prostu każdy dzień plan narysowany z tymi na plan oczywiście czasami zmieniamy ten cały operator po prostu to osiedla i pomaga oczywiście ma swoje komisje, ale pan, że pomysł na inscenizację jest po stronie reżysera powinien być czymś czym się charakteryzuje dobra współpraca plami na czym polega, a i to jest ten jest złapanie balansu między tym co chce, żeby było jak chce o tym ile dać innym ludziom z też, żeby mogli dać od siebie by nie czuli się, że wykonują tylko 100 polecenia i nie mają żadnego wkładu po prostu artystycznego to co robi tak nie może być muszą mieć swoją przestrzeń na na swojej twórczości, a równocześnie trzeba jakoś wszystko jednak trzymać w ryzach myślę, że to jest tajemnica znalezienie tego balansu ten serial nie tylko ten, ale szczególnie wielka woda odniosła ogromny sukces również Zachodniego odbiorcy streamingowego wszyscy mówili że, że PiS historia uniwersalna, która może zdarzyć wszędzie w Ameryce Południowej we gdziekolwiek czy mieliście świadomość robiąc, jakim to jest właśnie tak głęboko ludzkie, żeby tyczy nie tylko spraw Polski myślę czy na pewno nie mieliśmy świadomości, że też tak będzie podobać na całym świecie to to przerosło absolutnie nasze oczekiwanie ja czasami by mi takie myślenie z perspektywy będzie to oglądał widz zagraniczny, który nie do końca musi rozumieć na pewno nawet nie rozumie pewnych niuansów, które my rozumiemy Polacy pomaga, bo to upraszcza czasami pewne myślenie na temat ceny, bo sobie myślę, a co sobie co z tego zrozumie Hiszpan czy czy Norweg i wtedy to te bardzo dobrze od drzewa ziarna od plew to znaczy, że rzecz mając w głowie też widzę nie tylko polską, lecz nasze myśleć po prostu o tym co jakiś przekaz jest jasne ponad kulturowo i wydaje się to powoduje to nie niepewnie zatracając naszego polskiego oczywiście charakteru tego dowcipkuje tego co my jako Polacy rozumiemy to dalej musi być odpowiedź zrozumiała dla wszystkich ta perspektywa pomaga moim zdaniem oczywiście natomiast pewne kończąc naszą nasze plany naszą rozmowę chciał zapytać ciebie jak siebie widzisz czy jako reżyser to znaczy czy chcesz dalej realizować się głównie jako twórca seriale czy przechodzisz w kierunku Fina dużego kina widowiskowego kina i masz plany czy zupełnie niedzielny ja ja ja robię jednak drugie to znaczy moim pierwszym filmem był film Tomka komendy, a potem realizowałam 2 seriale przywożą sensie Rojst 90 Szela-li wielką wodę i zrobiłem film do organu sobowtór, który będzie miał premierę w tym roku teraz robię Rojst podamy Dariusza, a potem sami się, które już man wiem co chce i ja chcę ja chcę nie chcę ja chcę nie chcę ja nie chcę poparł ani wpadać w taką przykłada taką, bo myślę, że świat się zmieni i tak, że obie te formy dają szansę na coś ciekawego ważne tylko, żeby za każdym razem to było coś nowego coś, żeby to było odkrywanie na nowo sił mu jako najlepszej zabawy przygody świata bardzo dziękuję za spotkanie Jan Holubek był aż 4 państwa moim losie dziękuję za te racje dziękuję zaproszę państwa na za tydzień na kolejny podcast Idy katod dos
Zwiń «