REKLAMA

Czy Oscary tracą na znaczeniu? Filmowe podsumowanie miesiąca [cz. 1]

OFF Czarek
Data emisji:
2023-02-03 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
22:37 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w Trade jak moment do kina Szanowni Państwo czas się wybrać może ktoś panu taki pomysł i myśli sobie no dobrze żal, ale na co jak już czy na Polski film czy na nie Polski jeśli na Polski to na jaki, a jeśli nie ma Polski to na jaki itd. tak dalej i być może uda się część, że wątpliwości rozwiać albo coś polecić coś odradzić albo w nim może tak bezpośrednio, ale ponosi państwo słuchać głosy np. w głos pani Diany dąbrowskiej film znawczyni dzień doby dzień dobry Rozwiń » dużo się dzieje w kinie o niektórych z tych filmów, które mają teraz premiery kinowe rozmawialiśmy już w poprzednich audycjach, więc jeżeli państwo są zainteresowani np. tym co pani działa Dąbrowska sądzi o filmie w trójkącie, który też jest dostępne w kinach do obejrzenia to mogą państwo w archiwum audycji Radia TOK FM odnaleźć program off czarek, który właśnie o tym filmie rozmawiamy kolejny film, który też niedawno pojawił się na ekranach, o którym także rozmawialiśmy ba zaraz po na festiwalu w Gdyni jest film Polski chleb i sól także te od tych filmach może będziemy mniej rozmawiać, bo wcale nie będziemy rozmawiać, ale sygnalizuje, że w archiwum audycji znajdą państwo rozmowy wymianę opinii na temat tych 2 filmów pan się do państw do własnego państwa hipisów bardzo ją uważam, że trudno Damian Kocur jest polskim realistą i będę ten film chwalić bronić jeśli będzie taka potrzeba niemal atakuje tym to nie jest krew tak, żeby ktoś z wypowiedzi takową ich i ten nie jest też jeden z naszych filmów, o których myślę, że będziemy rozmawiać Triest takiej, że tak powiem eskalacji konfliktu trochę wbrew początkowym intencja, że tak powiem w kontekście jednego z tych filmów, o których być może będziemy mówić, ale tak rzeczywiście dużo się dzieje, bo też mamy ten sezon oscarowy tutaj warto na pewno tylko powiedzieć, że wiele teraz w tych miesiącach styczeń, czyli tak naprawdę większość tych prób projekt by projekt jeszcze dostępna luty aż do marca będziemy mieć po prostu wysyp filmów z różnymi nominacjami jest jeden z lepszych okresów dla winiarzy dla dystrybucji jest pod kątem tego, kto dostanie potem te upragnione statuetki tak dalej tak dalej, więc tych propozycji zwrócił uwagę czasami na 1 weekend nie liczy propozycji dziecięcy mówi o propozycji dla dorosłych czasami po 45 tytułów więc, jakby ciężko być na bieżąco, ale tu jest taki problem, który mamy właściwie w dobie też bardzo rozbudowanego streamingu nieustanny tak jak sobie dawać radę z tą bieżącą filmową, więc mam nadzieję, że nic z tych naszych rozmów, że będą dla kogoś może drogowskazem tak na co jednak warto poświęcić czas i pieniądz i czy faktycznie ta statuetka Oscara jest tak bardzo upragnione nie ma pani takiego wrażenia że, że właśnie żyjemy stawiają na wyobraźnię widzów, że to jest także żyjemy w momencie, kiedy coś zmienia, kiedy ona ma wciąż wartość, ale warto się, jakby mniejsza teraz coś takiego wyznaczy de wydaje mi się, że wśród specjalistów te głosy związane z tym, że Akademia musi no dokonać, jakie zmiany dokonuje zresztą myśmy kiedyś mieli taką rozmowę to było chyba jakieś 2020 nie czy pan pamięta Oscarach, kiedy też Parasite był właśnie taką świeżym com, jeżeli chodzi o to jak firmy nie amerykański zgarnia główną pulę i tam się przyglądaliśmy właśnie pewnym paradoksem też jak jak ciekawa była gala potem też można powiedzieć, że ten rok zwiastował jakieś takie nowe otwarcie, a niekoniecznie idzie to w parze Zdeb z deklaracjami tak Akademii zawsze, więc mam takie poczucie, że to jest taki byt, który czuje, że jego czas nadszedł na tyle mocno, że albo będą zmiany albo tak naprawdę ta nagroda będzie tylko gdzieś tam w pewnych kręgach dalej takim czymś zmieniającym się takim Fin, który dostał Oscara z Chin wart obejrzenia, ale to, że nie są same nagrody, które były w latach sześćdziesiątych siedemdziesiątych osiemdziesiątych to co do tego nie mamy wątpliwości, ale też dobrze, żeby nimi nie były, bo tak naprawdę analizowanie tego co szkolił nagrody dostało został wykluczony z 6 opowieścią w ogóle o wykluczaniu i też inkluzji pewne, jeżeli chodzi o branży, więc Nieć Oscary ciekawią na tyle na ile można tak przez dekady przez poszczególne lata spojrzeć właśnie na te tryby inkluzywności ekskluzywności, ale trzeba przyznać, że znam osoby, bo też lubię czasem wyjść ze swojej bańki, w której mieszkam tak jakby śledząc inne, oceniając itd. dla których jednak to, że Fin był nominowany do Oscara to jest jednak dodatkowo taka zachęta, żeby pójść do kina albo zapamiętać jego tytuł na tyle, żeby potem zobaczyć go jakiś Platformie streamingowej i wiem, że to wciąż działa czy co nas mówi jako narodzie nie chcę wnikać tak na zasadzie myślę, że czy to będą Włochy Czechy czy Polska, jeżeli film Oscara to budzi ciekawość, ale jeśli coś na rzeczy, że ogólnie wśród specjalistów nagroda traci na znaczeniu, że tak podsumowuje to znaczy widać paradoksy widać rysy na tym prawda pięknej sytuacja, która przez lata nic nie chciała zmieniać swoje formy, ale wiem, że są osoby, dla których to jest wciąż wyznacznik na pewno tego czy coś warto zobaczyć albo nie takie były powiem pani, że myślałem o Oscarach kategorii i takiego pewnego KON koncert tu elementów, które składają się na film podobnie jak w Operze jest chyba filmie znaczy Opera, żebyśmy wyszli na miękkich nogach to musi być koncertem po pierwsze, świetnie poprowadzenia orkiestry tak po drugie, wspaniałych głosów, które akurat są dobrej co najmniej albo bardzo dobrej kondycji tego dnia też oczywiście kostiumy scenografia reżyseria, kiedy wszystko się ze sobą spotka na to są niesamowite wrażenia tak to jest to, że to się wszystko idzie na żywo jest tym bardziej fascynujące, bo jeżeli to się ze spotkań gra to to jest naprawdę wyjątkowe niepowtarzalne przeżycie z filmem jest trochę inaczej, bo oczywiście, że to się wszystko spotka się spotkać i możemy sobie oglądać by po latach albo w tym samym dniu tygodniu w do do złożenia, jeżeli takie nastąpi, ale jednak to musi spotkać, kiedy myślałem o Oscarach to tak Oscary przede wszystkim nagradzają elementy tak najlepszy aktor aktorka roli pierwszoplanowej drugoplanowej muzyka dźwięki tak dalej itd. itd. no dobrze, ale czasami ogląda się chwilę się mówiła ów scenografia wspaniałe albo ach, jakąś piękną rolę zagrał ten aktor czyta aktorka, ale film przeciętny Fin bez sensu, ale kreacja niezapomniane niesamowita błyszczy ta pani ten pan albo Ależ wyreżyserował, ale jednak scenariusz i pomyśl sobie, że trochę rozumiem, że chodzi o złożenie hołdu albo wskazanie tak jak znowu po koncercie dyrygent wskazuje na muzyków którzy, którzy szczególnie się zasłużyli wykonaniu danego utworu tak tutaj Akademia wskazuje na twórców, którzy szczególnie się zasłużyli, ale jeżeli całość jednak jest przeciętna albo wręcz nie straszna to cóż mi po takiej potrawie cóż z tego, że jest świetny dźwięk jak film rozczarowuje i pomyśl sobie dobrze to może w takim razie nagroda dla najlepszego filmu jest jest czymś takim, gdzie to wszystko się zgrał, ale też nie zawsze też może być film poruszający taki, którym mówimy przez lata, ale jedno z elementów albo więcej tych elementów no nie są na najwyższym poziomie, czyli jakoś tak te Oscary się wydaje coraz bardziej rozczłonkowane w sensie to jest hołd złożony twórcom w danym roku, ale jednocześnie na końcu nie ma tych wyjątkowych dzieł, które jako koncert wszystkich elementów nas wbijają fotel tutaj jedynie strony mogłoby się zgodzić jak zawsze z drugiej nie bardzo, dlatego że mam takie poczucie, że ma zdecyduję dziękuję panu, że w, kiedy patrzymy na nas jednak Oscary w ostatnich latach to najciekawszą rzeczą analizy jest właśnie to świadectwo i tutaj cały czas wrócę do pewnej jednak polityki takiego soft Power, które branża filmowa czy też no też ten mit tak naprawdę tego American Dream mi w ogóle tej tej wytwórni marzeń może nam tutaj lansować to znaczy kogo docenić kogo nie widać bardzo wyraźnie na przestrzeni ostatnich lat Akademia nie bardzo lubi opowieści o samej sobie stąd negacja chociażby nominacji dla filmu Babilon, który mam nadzieję, że powiemy też Wiktoria będę bardzo bronić bowiem, że tak polaryzuje i nie każdego zna las odpowiedni grunt, ale trzeba cudownie nie mogę wtedy swe kart nie wycięli nasze rozmowy, ale dobrze za to mówili to, więc pani zacznie, więc pani dziękuję proszę mnie pani Róża tak nie przerwali informację, więc dam pani powiedzieć, ale po informacjach film znawczyni pani Diana Dąbrowska dzisiaj były takie podsumowanie miesiąca albo dłuższego okresu przyglądamy się temu co w kinach co jest ciekawe co jest ważne co jest nie zawsze zgadzamy się państwo słyszą i informacje o 1120 po informacjach dam pani Dianie dąbrowskiej powiedzieć film znawczyni pani Diana Dąbrowska opowiada o firmach, które warto zobaczyć albo nie warto zobaczyć, bo warto się zastanowić czy zobaczyć, ale przerwałem pani położna warto poznać przerwałem pani w połowie ważnego ważnej deklaracji to znacie wydaje się, że to, o czym nie mówimy, a jest na pewno istotne to kwestia takiej pewnik pewnej tworzenia koniunktury filmowej i do Oscara bardzo mocno widać wydaje mi się też że, gdybyśmy mieli rzeczywiście przyglądać się tym filmom, które miałyby zasłużyć na tę nagrodę albo nie no to dostanie się do tej piątki właściwie taką trochę rozgrywką tak jakby wydaje się, że różne studia tak mocno pracują tak mocno lobbują na swoje sukcesy mówi się wręcz można skroić film hollywoodzki na tyle, żeby dostał się na Oscary tak jak aż taka biografia jakiś taki działaczy politycznych albo teraz biografie muzyczne, że możemy wręcz wychwycić na przestrzeni lat różne modele, które gdzieś tam do tych skarbów prowadziły te filmy, ale czasami też dochodzi do zaskakujących wyborów myślę, że takim filmem w tym w sezonie, która jest przekonana mogłabym założyć się nawet z kimś o sporą sumę, chociaż nie zakładam tak tak ogólnie z funkcji, gdzie myślałam, że główna bohaterka dostanie nominację do Oscara za główna aktorka grająca tą to działaczkę polityczną taką aktywistkę, która walczy dziś ta sprawiedliwość w stanach bardzo takich zamkniętych minionego wieku połowy minionego wieku to to muszę przyznać, że to też nie jest tych często te wybory są takie bardzo bezpieczne i szczególnie widać w tej kategorii poszerzonej tego najlepszego filmu pamięta pani kiedyś to było tylko 5 tytułów zawsze właśnie była taka kłótnia no tak, ale skąd te 5 teraz zostało rozszerzone i widać też taką chęć nagradzania czy to animacji czy filmów takich tzw. Box Office owych typowo jak chociażby tamten ma Erik, czyli Top 2 sentencji kultury był bardzo udane, ale czy on kiedyś byłby np. na Oscary jakieś takie filmy z tych stajni komiksowych tak czy lisy czy Marvela czy wydaje się, że tutaj cały czas trzeba upatrywać w tym wielkiej walki potentatów oto jak lobbować swoje tytuły, a najfajniejszy na Oscarach są takie po prostu niespodziewany gdzieś tam jednak nawet nominację bardziej niż zwycięstwa bo kiedy człowiek z w rozmawia z ludźmi, którzy śledzą cały rok zbierają poszczególne punkciki dla danych filmów bardzo wnikliwie np. analizują, jaka wigilia w danym roku nagrodziła, jaki tytuł, w jakich okręgach krytyków dużych miastach amerykańskich zdobywa jakiś tam tytuł te właśnie takie mikro punkty, które zbliża go do Oscarów to to tak naprawdę są osoby, które potrafią przewidzieć widzą w tym pewną dosłowność podam przykład ja byłam zaskoczona taką rozmową z kimś to bardzo mocno siedzi w Oscarach uważam, że film, który jako coś znaczy bardzo mocno siedzieć w Oscarach, czyli analizuje to przez cały rok, czyli rzeczywiście stara się wypatrzeć, jakby tych wszystkich algorytmów poprzednich lat jakiś takich wyników pewne prawidłowości i pokazuje też, że z, jakim bankiem jednak takim, że trafia potem te nominacje tak to znaczy pokazuje, że jednak dąży się do budowania jakiś takiej tradycji mimo chęci jakieś inkluzywności, ale podamy podam konkretny przykład jest taki film nazywa się wieloryb on będzie dopiero w lutym polskich kinach i być może kiedyś też będzie temat naszej rozmowy tutaj nie chcę za dużo mówić, żeby też winny nie zdradza to jednak takich przyjmujących ról tego sezonu oczywiście nominowana do Oscara Brendan Razer w roli człowieka chorującego na tzw. otyłość olbrzymią, które mierzy się ze swoim życiem bardzo dobry reżyser za tym stoi i też ciekawe, ale film rozczarowuje trasy przy tych, ale to mówiąc o tym co pan wcześniej także tutaj świetna rola, ale film itd. i nominacja jest za rolę, ale film nie jest, jakkolwiek obstawiony dalszych kategoriach nie ma reżysera niema nominacji za najlepszy film i takich osób, które siedzą bardzo mocno Oscarach np. kandydatura tego człowieka do Oscara w tym momencie się skreślona właśnie nie ma tego połączenia tej roli z tym co powinno być takim wyglądem prowadzącym do niej, czyli film powinien być mocniejszy powinien być też docenione w tych innych kategoriach i teraz np. staje się dla ludzi siedzących właśnie w tej tematyce nagród sezonu oscarowego nagród oscarowych, że takim faworytem jest filmowy Elvis to będzie kolejna taka biografia, która po prostu statecznie dokona tego zgarnie cięcia i mimo tego, że stają się one coraz bardziej wtórne i takie są na zasadzie twoja twarz brzmi znajomo, kto najlepiej, jakby gdzieś tam się chcieli tego prawda w gwiazdora czy gwiazdę to to jest niby ten typ także to jest wydaje się bardzo złożona materia, którą nie można też tak upraszczać na takiej zasadzie, że być zdziwionym czy nie tylko to jest niesamowity biznes niesamowita cała jakaś taka dialektyka za tym stoi i proszę uwierzyć, że są ludzie, którzy by świetnie to badają to tylko powiem że, ponieważ czy czas biegnie, a filmów sporo, a czasu mało to zapraszam już teraz na program Inter luda o godzinie dwudziestej drugiej, gdzie dokończymy tę naszą rozmowę o filmach o tym co co się dzieje w kinach Eddy na co warto na co niekoniecznie warto się wybrać, ale warto porozmawiać, więc już teraz sygnalizuje godzina dwudziesta druga program Inter luda to już dziś wieczorem oczywiście w radiu TOK FM, ale może porozmawiajmy, chociaż 1 filmie, żeby nie było ani pani wie, chociaż jej filie dla elity się 1 Babilon możemy zacząć, ale myślę że, że tutaj ta jazzowa muzyka nas poniesie też późniejsze audycje ja będę bronić to znaczy jestem fanką talentu reżysera domina Shella i uważam, że Babilon podobnie jak Allen, który byłam w stanie bronić udzielać swojego nie nie bronić właśnie uwielbiam takie totalne wizję w kinie takie, które jednak starają się trochę nawet wyjść poza jakąś taką poprawność poza jakiś taki może właśnie ten hollywoodzki schemat, kiedy nawet o tym chodził opowiadać dawno nie widziałam tak już nie mówią o w Epic kości wymiarach tej opowieści na czworga stycznia nadal kantują na taka dzika i jest oczywiście dane wspaniałej ścieżce dźwiękowej formie i w ogóle, jakby w portretowaniu lat dwudziestych końca lat dwudziestych w Hollywood, ale uważam, że jest to jedno z bardziej takich przyjmujących dzieło, jeżeli chodzi o opowiadanie o ludziach, których czas dobiegł końca, którzy nie potrafili odnaleźć w przemianach, że to jest, która opowiada oczywiście takim magicznym momencie, kiedy patrzymy na historii kina, kiedy skończy się czas wielki gigantów kina niemego, a potem, jakby wchodzimy w fazę dźwięku i oczywiście mamy w pamięci taki tytuł jak chociażby deszczowa piosenka, które tam bezpośrednio nam o tym mówiły przed laty możemy różne pozycje tutaj wskazać, ale dawno nikt nie wzruszył mnie, żeby użyć kina tutaj jako takiej metafory tego, że ogólnie opowiadać niemal jak skutki Gerald właśnie pożegnaniu tytanów jakiś takich trudach przejścia przez system to znaczy dopasowywania się do nas do danego systemu jest w tym filmie absolutnie zakochana mało tego uważam, że brak nominacji dla Margot Robbie i dla Brada Pitta jest w ogóle skandaliczne, jeżeli popatrzymy na te na te Oscary tak jest będę będę mówić i naprawdę miałam tak nawet pod koniec tego seansu, że rzeczy po prostu przypominam sobie za co ja to kino tak pokochałam, że dzisiaj mam ochotę z panem się wspierać rozmawiać, ale w ogóle szansę, ale po prostu, że to jest to 100 to jest no to czysta magia której, które chcemy też trzeba zwrócić uwagę na fakt pozwolę sobie rzutem na taśmę dokończyć Rze, że mówimy też o fazie, która bardzo często jest realizowana, a przecież kino tak naprawdę też miał różne swoje lata i podoba mi się jak Shell podchodzi do kina, które ledwo trzydziestolatki 30 latką, kiedy patrzymy na datę pierwszych pokazów, a właśnie te filmy lat dwudziestych i też takim światopoglądzie kinowymi tego jak to się zmieniało bardzo mi ten film podobał i zachęcam wszystkich bardzo mocno, żeby pójść zobaczyć go w kinie no tak zarezerwować sporo czasu, bo film trwa ponad 3 godziny i już wiemy, kto występuje Brad Pitt Margot robi i chyba też warto wspomnieć o książce do, do której nawiązuje tytułem film, czyli do książki o książce Babilon Hollywood Babilon tak taka książka, w której też były człowiek filmu w KNF Ng opisuje właśnie początki początek dwudziestego wieku Szczerba pierwsze 50 lat, czyli od 1900 lat na początku dwudziestego wieku do lat pięćdziesiątych właśnie chodziło oczywiście to nie jest film, który powstał na podstawie książki ale, ale czerpie pełnymi garściami jest, toteż film może być kluczem, czyli różnych fikcyjnych postaciach, które pojawiają się w tej historii nie można odnaleźć prawdziwe postaci aktorki aktorów producentów skandalistów tak dalej tak dalej tak jak mówi pani Diana Dąbrowska jest to film pewnym przełomie chodził, czyli kończy się era filmów niemych rozpoczyna dźwięk wchodzi także dźwięk, czyli dialogi wypowiadane przez aktorów i to w był nie tylko koniec pewnej epoki z punktu widzenia z punktu widzenia widzów, ale też to też był koniec pewnej epoki z punktu widzenia gwiazd tak, bo nagle ktoś, kto wyglądał dobrze już może niekoniecznie dobrze brzmieć którzy, gdyby inna przestrzeń się, że się wytwarza w innej przestrzeni co się dzieje na ekranie ale, toteż jest zmiana, jeżeli chodzi o to co jest dozwolone niedozwolone ekranie, jakie tematy są tematami wiodącymi też w jaki sposób funkcjonuje branża czy to jest taki wciąż jeszcze trochę dziki zachód w podboju tej wciąż jeszcze nie nieznanej materia kina czy to już jest bardziej PRoto korporacji inny system producencki tak dalej tak dalej także w tych realiach rozgrywa się film Babilon, którym więcej będziemy rozmawiać w programie Inter luda dzisiaj po godzinie dwudziestej drugiej, ale Szanowni Państwo to nie wszystko na warsztat jeśli tak można brzydko powiedzieć także inne filmy tak jak np. wspomniany przez panią tył, ale też powracają prawie, że polskie wątki, czyli byłym były mąż znanej polskiej aktorki z południa Polski też pojawi się w naszej opowieści w przerwie taki plan wieczny także Szanowni Państwo dwudziesta druga Inter luda wybieram się do kina rozmawiamy pani Diana Dąbrowska film znawczyni uczyniła wstęp i rozwinięcie albo wstęp rozwinięcie zakończenie po dwudziestej drugiej bardzo dziękuję informację o dziękuję o jedenastej do usłyszenia informacja 1140 po informacjach program kultura osobista, na które zapraszam w imieniu Marty Perchuć-Burzyńskiej dzisiejszy program przygotował Bartłomiej Pograniczny, a nad jakością naszych połączeń czuwał Szymon waluta Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA