REKLAMA

Europa poradzi sobie (przynajmniej na razie) z embargiem na rosyjskie paliwa

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2023-02-03 14:40
Prowadzący:
Czas trwania:
13:25 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raport gospodarcze czternasta 42 Wojciech Kowalik dzień dobry czy w piątkowym raporcie gospodarczym w radiu TOK FM szybki rzut oka na sytuację na rynkach na początek na warszawskiej giełdzie symboliczne zwyżki w tej chwili WIG w górę o 5% WIG 20 od 2% natomiast na rynku walutowym euro wyceniane jest na 4zł 69gr frank szwajcarski balansuje na granicy 470USD po 432, a brytyjski funt po 524 minister rozwoju Waldemar buda informuje o skierowaniu do konsultacji projektu ustawy w sprawie Rozwiń » kredytu na 2% takie oprocentowanie miałby mieć kredytobiorca, a resztę miałoby dopłacać państwo i tak wyglądałoby to przez 10 lat kredytu od lipca mogłyby skorzystać osoby do czterdziestego piątego roku życia kupujące pierwsze mieszkanie kwota kredytu nie będzie mogła przekroczyć 500 000zł albo jeśli kredytobiorca prowadzi gospodarstwo domowe wspólnie z małżonkiem albo ma co najmniej jedno dziecko 600 000zł, ale co równie ważne jak mówił dziś minister trwają rozmowy z komisją nadzoru finansowego, gdy od lipca obniżyła do 2,5% bufor, który banki stosują przy liczeniu zdolności kredytowej ten obniżony bufor miałby obowiązywać tylko do kredytów okresowo stałą stopą oprocentowania zapaść na rynku kredytów mieszkaniowych trwa natomiast najlepsza i potwierdzają to kolejne dane o prawie 60% spadła wartość zapytań o kredyty mieszkaniowe w styczniu tego roku w porównaniu z sytuacją sprzed roku tak podaje biuro informacji kredytowej o kredyt w styczniu starało się 13 000 osób, które średnio chciały chciały pożyczyć w banku niespełna 350 000zł dopiero od 1marca, a więc po feriach zimowych miałyby spaść ceny biletów PKP Intercity takie zapowiedzi składa dziś premier ceny biletów miałyby się obniżyć co najmniej do poziomu sprzed 11stycznia to właśnie wtedy Intercity wprowadziło podwyżkę o kilkanaście procent największą na najszybsze pociągi obsługiwane składami Pendolino Mateusz Morawiecki był też dziś pytany o ceny gazu czy są plany ich obniżki dla innych firm niż zapowiedziane wczoraj małe piekarnie cukiernie no i okazuje się, że na razie takich planów nie ma prezydent podpisał tegoroczną ustawę budżetową wg niej dziura w Państwowej kasie ma sięgnąć maksymalnie 68 000 000 000zł średnia roczna inflacja ma spaść poniżej 10% w budżecie przewidziano też wzrost PKB w ujęciu realnym w wysokości 1 i 7% za cały ten rok no i to dużo bardziej optymistycznie niż prognozują ekonomiści prognozy z kraju i zagranicy mówią o tym, że PKB w tym roku w Polsce może oscylować wokół 1% i to była pierwsza część raportu gospodarczego, a teraz czas na naszą rozmowę raport gospodarcze naszym gościem jest Grzegorz Marczak z e-petrol PL dzień dobry dzień dobry witam pana witam państwa w niedzielę wchodzi wżycie embargo na rosyjskie paliwa gotowe jak to zmienia naszą sytuację, jeżeli chodzi o zaopatrzenie paliwa na pewno komplikuje, bo Rosja to ważny kierunek dostaw paliw szczególnie oleju napędowego do polskiej całej Europy natomiast było sporo czasu na przygotowanie się w tej sytuacji i wydaje się, że dzisiaj czy to Polska czy cała Europa chyba jest w stanie sobie poradzić z tym wyzwaniem, a wskazują na to choćby ceny, jakie widzimy na giełdach naftowych tam w ostatnim czasie olej napędowy tanieje, a więc to chyba pokazuje że, że ten strach miał wielkie oczy przynajmniej tym pierwszym momencie jesteśmy jesteśmy w takiej sytuacji, że spokojnie spokojnie powiedzmy sobie z tym poradzić dotychczas te paliwa sprowadzaliśmy głównie z Rosji, a teraz te kierunki dostaw jak one się zmieniają na pewno są dużo bardziej zróżnicowane w zależności od możliwości pozyskania takiego paliwa jego ceny sięgamy po po różne po różne źródła tutaj bliski wschód tam pojawiają się w ostatnim czasie nowe moce rafineryjne na pewno trochę łatwe sytuacje więcej palić w płynie do Europy ze Stanów zjednoczonych Europy też paliwa z Indii, więc Europa tak jak Polska korzysta ze wszystkich dostępnych możliwości i ta logistyka prze przeorientowania tej logistyki globalnej logistyki jest na pewno dużym wyzwaniem tak jak sobie na ten pierwszy moment wydaje się jesteśmy zabezpieczeni, ale zobaczymy jak to będzie funkcjonowało w dłuższym okresie czasu, bo choćby te czasy dostaw znacząco się wydłużają coś co wpłynęło do nas z rosyjskich portów do Europy płynęło kilka dni może może 2 tygodnie teraz będzie wpływać zdecydowanie dłużej, ale na ten moment magazyny są zapełnione wszyscy są gotowi także także czekamy zobaczymy w dużym znakiem zapytania na pewno jest też to jak skuteczne będą sankcje, bo już obowiązujące od grudnia ubiegłego roku ograniczenia w imporcie rosyjskiej ropy, czyli surowca do produkcji paliw pokazują że, że Rosja cały czas funkcjonuje na rynku radzi sobie całkiem nieźle, a ta produkcja ropy w Rosji jakoś wyraźnie się nie obniża, a w przypadku paliw gotowych możliwość monitorowania przepływu tych produktów będzie jeszcze trudniejsza niż niż dla surowca surowiec na swoją specyfikę poszczególne gatunki ropy są łatwo identyfikowalne, a produkt gotowy taki olej napędowy jego zmieszanie różnych w różnych portach powoduje, że ten ślad pochodzenia właściwie ginie, a więc tutaj stracą też są takie oczekiwania, że to rosyjskie paliwo może wpłynąć do Europy, ale po prostu z innych kierunków czy pomaga nam na razie, jeżeli chodzi o ceny dostępność sytuacja w Chinach no i to, że tamta gospodarka po pandemii jeszcze nie ruszyła z kopyta faktycznie na początku roku wydawało się, że te luzowanie epidemicznych obostrzeń w Chinach szybko przełożyć się na największe zapotrzebowanie na paliwa w tym kraju był taki sporo w tym stąd też te pierwsze do połowy właściwe styczne widzieliśmy wzrost na rynkach naftowych okazuje się, że tak szybko nie działa, a do tego Chińczycy zaczynają ekipa właśnie zaczynają eksportują na jakieś czasu coraz więcej paliw przez pierwszą część ubiegłego roku Chiny ograniczały wystawy na na rynki zewnętrzne teraz chce roku ta sytuacja się zmienia Chińczycy eksportują coraz więcej co też pomaga na pewno przezwyciężyć ten kryzys związany z sankcjami na produkt rosyjskiej, a więc, więc musimy całą pewnością będą serwowane uważnie, ale na ten moment ten optymizm był chyba trochę przedwczesny i połączeń jeszcze z tym eksportem produktów naftowych na światowe rynki zwiększonym powoduje to, że ten bilans jest dla cen paliw wiemy te dalsze kierunki dostaw to przeorientowania dostaw, o którym mówiliśmy no to też bardziej skomplikowana logistyka no i koniec końców wyższe koszty tego transportu czy to jakoś przełoży się na ceny to są wyższe koszty transportu są też wyższe wyższe ceny zakupu często samego produktu natomiast tego z tego co słyszymy choćby formacji, które pojawiały się dzisiaj to największy dostawca paliw na polskim rynku, czyli PKN Orlen, a właściwie od rosyjskiej agresji na Ukrainę nie sprowadzał stamtąd oleju napędowego część importerów niezależnych też na przestrzeni ostatnich miesięcy przedstawiała się na inne kierunki, a więc wydaje się, że ten szok cenowy już trochę mamy mamy w tym co widzimy aktualnie na rynku paliw czy w tych cenach które, które są obecnie także nie spodziewałbym się tutaj istotnych zmian zmian związanych bezpośrednio z tym Piotr piątek lutego, czyli wejściem w życie sankcji, chociaż jeszcze tydzień na pewno dla kierowców dobrze nie wygląda bo, bo chcemy na stacjach rosły mocno i co ciekawe szczególnie mocno podrożała benzyna, bo tutaj zanotowaliśmy aż 9grową podwyżkę cen dla 95 stanowi zmianę tego paliwa drożał też olej napędowy o 3gr, ale zmiana była była trochę mniejsza natomiast jak patrzymy na najbliższe dni tutaj na początek zahamowanie tych podwyżek na rynku detalicznym, a jest też powoli szansa na to że, że paliwa będą trochę tanieć patrzymy przede wszystkim na olej napędowy, bo tam taką tendencję widzimy na rynku hurtowym no właśnie mamy wciąż okres wyjazdów na ferie, więc kierowcy szczególnie obserwują te ceny, które widzą na stacjach paliw mówi pan, że jest szansa na obniżki sporem o przyszłym tygodniu może jeszcze nie, ale na pewno wyhamowanie tych podwyżek poszliśmy zobaczyć szczególnie benzyna mógł być taką niemiłą niespodzianką dla tankujących tam mieliśmy naprawdę skokowe rok wzrost cen w ostatnim czasie natomiast perspektywy trochę dłuższe tak do połowy miesiąca to wydaje się że, zwłaszcza cen oleju napędowego mogą spadać tam na przestrzeni tylko tego ostatniego tygodnia mieliśmy spadek w hurcie od 30gr na litrze paliwa i to już zaczęłoby się pewnie przekładać na stancji, gdyby nie to, że operatorzy rynku detalicznego w tym momencie funkcjonują w środowisku naprawdę niskich marż, więc zakładamy, że w pierwszej kolejności i trochę te marże detalistów się odbudują skorzystają na spadku cen hurtowych na trzeba pamiętać też, że koszty prowadzenia stacji rosną tak jak tak drożeje wszystko prąd koszty pracownicze, więc tutaj też właściciele stacji nie mogą dokładać do tego biznesu, ale ta tendencja na rynkach światowych też na naszym rynku hurtowym nie zmieni to obniżki w perspektywie 10 dni 2 tygodni są całkiem prawdopodobne, czyli na razie w najbliższych dniach no może nawet tygodniach efekt tego embarga rosyjskie paliwa na stacjach raczej nie zobaczymy wydaje się, że nie wydają się żona kumuluje się już kumulowały się na przestrzeni ostatnich tygodni, bo to przeorganizowanie kierunków dostaw to nie jest co się dzieje z dnia na dzień, więc to jest proces, który o, które już trwa, a w tym momencie wszyscy mają zapełnione magazyny ten popyt w Chinach nie ruszył tak wyraźnie jak się tego niektórzy spodziewali w tej sytuacji jeszcze patrząc choćby np. na dane o zapasach amerykańskich, które cały czas rosną też może wskazywać na słabość popytu na rynku amerykańskim i pojawia się przestrzeń do przeceny faktycznie widzimy, że te notowania paliw na giełdach europejskich, jeżeli patrzymy choćby na olej napędowy one są tak naprawdę w przeliczeniu na złotówki na najniższym poziomie od od wybuchu wojny rosyjskiej agresji na Ukrainę i też podobnie taką tendencję mamy w Polsce już olej napędowy aktualne ceny w hurcie one są na poziomie najniższym od początku marca 2022 roku także, a także tutaj widać, że pamięć cenowej na rynkach paliwowych w przededniu wejścia w życie tego unijnego embarga nie ma no właśnie my sporo mówimy poświęcamy uwagi oleju napędowego, jeżeli w kontekście mówienia o tym embargo na rosyjskie paliwa, dlaczego no to szczególnie ważne paliwo, które napędza przecież nie tylko prywatne samochody, ale całe gospodarki tutaj też patrzymy na na bilans produktowy Polski to olej napędowy jest paliwem, które od dawna jest w dużych ilościach importowane około 30% to jest import dla zaspokojenia naszych krajowych potrzeb w przypadku benzyny na import też zaczyna odgrywać coraz ważniejszą rolę, ale jeszcze nie tak dużą i też niekoniecznie Rosja była tym kierunkiem, jeżeli chodzi o import benzyn który, który był głównym źródłem dostaw do Polski czy Europy to głównie olej napędowy i zmartwieniem było zastąpienie tego oleju napędowego natomiast też trzeba pamiętać, że Rosjanie i eksportować do Europy sporą ilość półproduktów rafineryjnych wykorzystywanych m.in. do produkcji benzyn, więc tutaj pewne elementy zagrożenia też są, ale wydaje się, że to wyzwanie nie było tak poważne jak jak w przypadku diesla IT paliwową układankę w przededniu wejścia w życie sankcji na rosyjskie paliwa gotowe wyjaśnia nam Grzegorz Magdziak z e-petrol PL bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję, a to był raport gospodarczy Wojciech Kowalik również dziękuję i do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA