REKLAMA

Jean Vanier i bracia Philippe - czyli rozdział rozliczeń z nadużyć seksualnych we francuskim kościele katolickim

Nagłe zastępstwo
Data emisji:
2023-02-05 10:00
Prowadzący:
Czas trwania:
51:50 min.
Udostępnij:

Z daleka obraz był piękny, z bliska okazuje się dalece niepiękny. Jean Vanier, francuski przywódca duchowy, założyciel słynnej wspólnoty katolickiej L'Arche dopuszczał się gwałtów na 25 kobietach, które wcześniej zmanipulował psychicznie. Jego wspólnikami byli dwaj zakonnicy dominikanie - Thomas Philippe oraz Marie-Dominique Philippe, rodzeni bracia. Gdyby ktoś tę historię wymyślił uznalibyśmy ją za antyklerykalny kicz. Ale to się zdarzyło naprawdę, a teraz - za sprawą raportu specjalnej komisji - wychodzi na światło dzienne.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
te mogły zastępstwo i w miniony poniedziałek we Francji ukazały się 2 potężne publikacje przedstawiające kulisy nadużyć seksualnych jakich dopuścił się we wspólnocie katolickiej Arka jej założyciel i duchowy patron zimowanie pierwsza to gigantyczny raport niezależnej komisji zamówiony przez samą centralę francuskiej wspólnoty Arka liczy 900 stron został sporządzony poza samą wspólnotą, czyli przez tzw. komisję badawczą dotyczył już nie samej kwestii czuwanie Rozwiń » faktycznie dopuszczał się przemocy seksualnej czy nie, bo ta sprawa nie ulega już kwestia 2020 roku, ale przede wszystkim tego jak do tej przemocy doszło i tu też nie chodzi nawet o to, jakimi metodami samowolnie manipulował kolejnych 25 kobiet, ale raczej w jaki sposób na swój własny użytek wypracował specyficzny zestaw racjonalizacji usprawiedliwień ideologicznych uzasadnień dla tego co robił w tej samej Francji tego samego dnia na ten sam temat w prestiżowym wydawnictwie wizję Lisa ukazała się 700 Stronnictwa książka pióra Anglika wolę historyka 20 wiecznego kościoła francuskiego zatytułowana po prostu afera dominikanie wobec skandalu braci Filip tu dla odmiany skoncentrowano się na roli, jaką w całej historii nadużyciami seksualnymi w Arce pełnili 2 zakonnicy Tomasz Filip oraz jego brat Marii Dominik Filip i sprawy uzyskują swoje rozdzielenia ile Toma Filip był patronem duchowym szanowanie, o ile ten drugi Marie Dominique pełnił przywódcą funkcje we wspólnocie Jana Chrzciciela, w której również doszło do całego szeregu nadużyć seksualnymi na czele mamy, więc 2 księży 2 zakonników, którzy znaleźli religijne uzasadnienia dla złamanie ślubów czystości oraz świeckiego przywódcy duchowego, który teoretycznie księdzem być zamierzał, ale ostatecznie jakoś nim nie został jak się okazuje najpewniej właśnie, dlatego że zanadto go ograniczało to co najbardziej bulwersująca, a zarazem nieuchronnie groteskowe w całej tej historii to fakt, że oto po raz kolejny widzimy jak w kościele katolickim zarówno tym zinstytucjonalizowane jak i powiązanych z nim wspólnotach i organizacjach mających służyć odnowie duchowej seks został wyparty zdemoralizowane, a następnie przywrócony na dziwacznych pokrętnych by nie rzec nieco archaicznym stylu zboczony tych zasadach tak, żeby zaspokajać potrzeby rozmaitych notabli ukrywając wstydem nad użytych, czyli tych IT, który w ten sposób upokorzony i skrzywdzono odtworzenie sposobu myślenia braci Filip i samego żona nie jest, więc tutaj kluczowe, ale równocześnie nieuchronnie niesie ze sobą pytania o przyszłość katolicyzmu jako takiego co ta religia zakazująca aborcji, wytykając mniejszościom seksualnym ich tzw. ewidentne nie uporządkowanie służąca się na in vitro może dzisiaj powiedzieć o swojej etyce seksualnej w sytuacji, gdy tak wielu wysoko postawionych przedstawicieli nie kierowało się w swoim życiu żadną etykę nie miało żadnych hamulców moralnych utarł Anka Heine mam, która w 1970 roku jako pierwsza kobieta w świecie uzyskała tytuł profesorki teologii, a także objęła katedrę teologii katolickiej na Uniwersytecie w Duisburgu SN tylko po to, by parę lat później zostać objęte ekskomuniką napisała na parę lat przed śmiercią, że tu cytat papież Benedykt, a także jego kardynałowie biskupi żyją w Mono seksualnym biotop kawaler z kim, do którego dostęp ma jeszcze tylko Maria panna i drugie zdanie bowiem Maria jest jak opowiadał kardynał Tarcisio Bertone w swojej pierwszej mowie w roli sekretarza stanu stolicy Apostolskiej 13września 2006 roku płodna, a jednocześnie czysta raport Arki pokazuje jak dalece rankę Heine Mann wiedziała, o czym mówi jak silną beznadziejną próbą obrony przed jej racjami było obłożenie ekskomuniką dzisiaj to już widać to już wiadomo to, czego nie wiadomo to na ile ta oczywistość jest oczywista także dla samego Watykanu nagłe zastępstwo Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną w studiu dr Sebastian Duda teolog z kwartalnika więź dzień dobre dzień dobry będziemy rozmawiali o raporcie olbrzymim raporcie stworzonym na zlecenie tzw. Arki Arki stworzono wzrosty wspólnot stworzonej przez Jeana wanie szanowanie, który przez lata funkcjonował jako mistrz duchowy można tak powiedzieć taki był ciasnego katolicyzmu zgłoszeń mówili prorok na pewno było niebanalną postacią, a potem okazało się parę lat temu, że ten rząd nie utrzymywał stosunki seksualne z kilkunastoma na początku to był zdaje się kilka potem się okazało, że liczba rośnie do kilkunastu ostatecznie zdaje się i sięgnęła 25 kobiet nie wszystkie z tych stosunków seksualnych były za obopólną zgodą czasem dochodziło tam do przekroczeń tak to sprawa bardzo skomplikowana, aby od razu powiem co właśnie to pojęcie zgody jest ważne także jako zagadnienie prawdę od razu sobie powiedzmy i w Polsce także było to ważnym zagadnieniem ja niestety nie znam sentencji wyroku na ojcu Pavla malijskim byłem w komisji, która badała tę sprawę jego dominikanina polskiego natomiast rzeczywiście jego skazano najpewniej takie było taki był akt oskarżenia za wykorzystanie seksualne za gwałt miast był to gwałt dokonany w bardzo takich specyficznych okolicznościach, które do tej pory nie były, jakby w ogóle brane pod uwagę w Polsce tak będzie także to powiem powiedzmy sobie, dlatego że do gwałtu dochodzi wtedy, kiedy mamy do czynienia z przemocą 1 strona nie wyraża zgody akt seksualny wyraźnie daje to do zrozumienia natomiast tutaj niby była zgoda, ale zgoda była wynikiem bardzo specyficznych manipulacji Psycho duchowych tak trzeba powiedzieć czy pewnej manipulacji psychicznej pewnej manipulacji związanej z duchowością w kontekście religijnym NATO jest precedensowa sprawa w Polsce w związku z tym mówią o malijskim natomiast, gdzie indziej już były podobne przypadki nie dotyczyły tylko jakby kontekstu religijnego chrześcijańskiego Levi Izrael np. wykorzystania przez rabinów pewnych kobiet, ale też doświadczał jakichś takich manipulacji psychoruchowej powiedzmy i wyrażały zgodę na współżycie, po czym się okazji okazywało, że one nie były do końca świadoma, że są ofiarami takich Psycho manipulacji i w tym sensie uznano, że są pod dom podobnym ofiarami do ofiary do ofiar pigułek gwałtu czy ktoś nie ma zgody prawda natomiast jest ograniczona, jakby świadomość oczywiście o tych osób w związku z tym czy też stosuje też do tych przypadków opisywanych w raporcie, który został opublikowany przed paroma dniami tak tak jak najbardziej to znaczy tam rzeczywiście mowa jest w zgodzie i używa się tego francuskiego z terminu na zgodę właśnie taką, która w tym sensie sądowym, ale najwyraźniej był jest widać na czy po tym co czytamy w nim, że nie była dla czyta ofiary miały świadomości bycia zmanipulowanym czasami przez długi okres czasami to było ponad kilka lat cara, a w niektórych przypadkach nawet dłużej i doświadczały po prostu czegoś w końcu dochodziło do pewnej konfuzji do jakiegoś takiego bardzo to była trudna do świadczenia, dlatego że jest to rodzaj wyczerpania psychicznego pustki duchowej tak to się opisuje prawda później jakiegoś takiego wewnętrznego poczucia, że uczestniczy się czymś co jest złe krzywdząc ale, żeby do tego dojść to naprawdę droga była długa niejednokrotnie, ale zacznijmy może od wyjaśnienia co to jest ta Arka co jest wspólnota całość Jeżowa nie zbudował Arkę to jest wspólnota, która istnieje właściwie 5 kontynentach i była takim, że jego znakiem firmowym to założył w 1000 sześćdziesiątym czwartym roku myślę, że wielu słuchaczy zna przynajmniej ze słyszenia coś coś wie on o o Arkę także w Polsce obrazu powiedzmy także działające wspólnie z Arką wspólnoty wiary światła Arka zajmuje się osobami nie po niepełnosprawnością intelektualną to są specjalne takie ośrodki specjalne programy, aby wspierania tych osób przygotowana z inspiracji chrześcijańskiej w ramach duchowości chrześcijańskiej wielu widzi w tym coś bardzo pięknego do tej pory to znaczy jest to wielkie dzieło rzeczywiście dzieło niełatwe no to taka praca bardzo niełatwa, a jednak no pojawiają się tam ciągle chętnie do tego, żeby właśnie ten teren wspólnoty tworzyć pracować z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie czy ich rodzinami, bo wiara światło jest także wsparcie dla rodzin tych takich osób no Iva nie wraz ze swoim mentorem duchowym dominikaninem ojcem Toma w chwili tam Tomasza Filipem jednym z 2 słynnych braci słynnych może tutaj w cudzysłowie w tym momencie login Bumar Dominik chwili znanymi swego czasu teologa we Francji w każdym razie wanie sześćdziesiątym czwartym roku ubiegłego wieku założył pierwszą taką wspólnota niedaleko Paryża chodzi Rey i dość szybko o ze względu na to, że bardzo energiczny bardzo charyzmatyczne ktoś dobrze ustosunkowany w tym sensie, że miał znajomości na 2 kontynentach co najmniej, bo miał bliskie związki z Kanadą także potrafił przenieść, jakby tę działalność Francji do innych krajów to jest bardzo prężna internat taka międzynarodowa oraz grupa wspólnot tych różnych miejscach na świecie opartych na podobnym modelu pracy i podobnej duchowość, jaką się mają do kościoła zinstytucjonalizowanego jak i jakie są relacje tutaj nie jest jednak tzw. nowych wspólnot francuski, aczkolwiek na specyficzne, bo zajmuje się rzeczywiście nie jest to zakon religii dobrał sobie powiedz ani żadne zgromadzenie ma tutaj w Polsce może być tego typu prawdę poczucia jest to grupa skupiająca osoby świeckie także konsekrowana nie nie ma jak my takich wytycznych, że trzeba być osobą konsekrowaną, żeby w tym uczestnik piszą samorządowa nie nigdy żadnych, bo nie składał nie był księdzem także jest to to jest bardzo taki specyficzny model francuski się radził właściwie większe zrodził nie mogę tak powiedzieć, ale rozkwit w drugiej połowie dwudziestego wieku i związane z takim określeniem, które było bardzo miłe Janowi Pawłowi drugiemu wiosna kościoła tak to miało być taki znak tej wiosny kościoła tych wspólnot jest trochę są to wspólnoty zajmujące się najróżniejszymi, jakby sprawami, ale czy to np. nie działalnością ekumeniczną gromadzeniem chrześcijan rów różnych denominacji wyznań w 1 miejscu jest na świat trzyma nas do pewnego stopnia także wspólnota tezy, którą znamy w Polsce pokaże tam są akurat bracia, ale też mnóstwo ludzi przyjeżdża świeckich jak wiadomo decyzji, ale były też inne wspólnoty wspólnota błogosławieństw np. tam miał miał o charakterze stricte takim charyzmatycznym to właśnie jest różnica, bo chciałem, żebyśmy wprowadzili pojęcie wspólnot charyzmatycznych czy możemy stosować w przypadku Arki Arka nie była wspólnotą charyzmatyczną od razu powiedzmy w sensie, że nie była tam centralnym takim motywem duchową, którą nazywamy Harry kary ma tycz nią to jest duchowość powiedzmy pewien styl modlitwy pewien styl postrzegania rzeczywistości także w związku z tym, ale przede wszystkim charakteryzuje się pewnym stylem modlitwy, które bardzo ważną rolę odgrywają tzw. charyzmaty, czyli to jest określenie takie jeszcze nowego testamentu na dary ducha Świętego i duży nacisk kładziony na działanie ducha Świętego odkrywanie charyzmat ich stosowanie są bardzo znana i w Polsce teraz jest bardzo wiele różnych wspólnot charyzmatycznych one są charakterystyczne dla ruchu Penty ustalonego w protestantyzmie taki no nie głównego nurtu do pewnego momentu, a teraz jedna z najbardziej dominujących nurtów protestantyzmu jest PPK Stali na czym polega ta charakterystyka np. na tym, że mamy wspólnotową modlitwę z mówieniem językami zgłaszali sami albo już jubilat kijami, kto woli, bo lubuje się także rozróżniać co jest charakterystyczne nie tylko dla wspólnot charyzmatycznych tylko dla chrześcijaństwa nawet dla innych jak i grup religijnych także szczególnie na Karaibach to jest po prostu wypowiadanie pewnych Reiter racja bardzo melodyjnych często dość niezrozumiałych dla otoczenia dźwięków tak to ma jest układ pewnych fraz pewnych nawet melodii we wy wypowiadanych naraz np. przejść przez kilkanaście kilkadziesiąt osób, jeżeli są zgromadzone na takiej modlitwie, które wprawia w prawy wpadają w rodzaju może nie France, ale takiej inka tam cyjanek i ekspozycji po prostu modlitewne i dla posłanek jest niezrozumiałe to jest ten dar języków odróżni go tzw. ksenon glosy to jest mówienie znanymi językami z kolei te są takimi językami polskim angielskim są inne dary są jest tzw. dar proroctwa rozpoznawania duchów różne są elementy właśnie w tych wspólnotach charyzmatycznych takie charakterystyczne budzące zdziwienie to znaczy bardzo trudno opisywane po pierwsze, jakaś tutaj powiem błoto, a po drugie, bardzo trudna do zweryfikowania oczywiście tam, gdzie niewątpliwie natomiast jest to pewien schemat, który powoduje niesłychanie intensywne przeżycie niesłychanie intensywne doświadczenia na poziomie niekoniecznie emocjonalnym tylko czy powiedzmy na pewno nie na poziomie racjonalnym, ale także emocjonalnym, czyli co nazywane psychiką takim dajmy najbardziej ogólnym pojęciu oczywiście tutaj jest istotna, ale jest jeszcze element duchowy to jest przeżycie o charakterze religijnym jednak odnoszona do jakiejś transcendencji do Boga tłumaczone w kategoriach teologii chrześcijańskiej statek ja rozumiem, że w kontekście psychomanipulacji w kontekście pewnych nadużyć, które tutaj mówimy bardzo konkretnych nadużyć seksualnych od, których wyszliśmy jako danego tematu to jest bardzo ważne właśnie ten element, który mówi pewnej nieprzejrzystości nieczytelności bardzo dużej subiektywną ości tych przeżyć, ale to jest właśnie element w bardzo istotne we wspólnotach charyzmatycznych, a jak powiedział Arka taką nie jest to znaczy nie ma tego typu modlitwami, a nie są stosowane na co dzień tak było np. we wspólnocie błogosławieństw, gdzie właściwie najszybciej chyba odkryto przypadki molestowania w tej grupie jak mówił wspólnota złożona z osób świeckich konsekrowany wśród świeckich są także rodziny z dziećmi np. oni wszyscy żyją w 1 skupisku jak firmy w 1 miejscu w domach, które są gdzieś obok siebie jakiś takich po prostu lokalizacjach, w których dzieje się to wspólna działalność i tym odróżniają się od klasztoru właśnie, że ta, że nie są homogeniczne, że to nie są tylko zakonnice zakonnicy tylko ktoś jeszcze właśnie świeccy i świeccy odgrywają bardzo dużą zaleta i we wspólnotach charyzmatyczny właśnie takich nowych wspólnotach francuskich ten ten charyzmatyczny po soborze watykańskim drugim był bardzo mocno podkreślany często, ale nie we wszystkich Jarka np. miała swój charyzmat, jeżeli mówimy o tego typu terminologii pomagania osobom z niepełnosprawnością intelektualną, ale nie była to nic związanego z tymi zachowaniami, które tutaj mówi czy w związku z tym było coś takiego w Arce co sprzyjało zachowaniom podobnym do tych, które znamy z innych wspólnot czy można powiedzieć tu jest jakiś ciąg jakieś podobieństwa pomiędzy tego rodzaju organizacja jest bardzo niepokojące, dlatego że ten ciąg rzeczywiście chyba jest do wychwycenia teraz natomiast nie dotyczy nie dotyczy sposobu modlę się dajmy na to tylko jest pewien schemat duchowy czy teologiczny, który stoi u podstaw, jakby działalności, który może przybierać pewna operacyjne form ja tutaj używam słowa aberracja cień dla takiego wypaczania, dlatego że ostatecznie dla mamy do czynienia jednak ze schematem chrześcijański i na pewne zachowania są niedopuszczalne w teologii moralnej po prostu takiej ekspozycji moralności chrześcijańskiej na pewno wykorzystanie seksualne jakkolwiek by nie było tłumaczona nie może być uznane za postępek dobry, ale znamy przecież moralność chrześcijańska wiemy, że współżycie poza małżeństwem nie jest kwalifikowana jako postęp tak dobry i tego typu rzeczy, więc trzeba było dodatkowo jakoś wytłumaczyć takie, jeżeli mówimy o manipulacjach duchowych to niebyła tylko oparte na intensywnym doświadczeniu wewnętrznym, ale na czym jeść i historia Arki pokazu Unia Lacie liderów walki może tak duża mamy tutaj bardzo taką zagadkową zagadkową sprawę co się takiego stało, czego się to wszystko zaczęło, śledząc losy tama Filipa Tomasza Filipa tego dominikanina, który wspólnie założą w żadnym ani RM Arka przed 1004. roku przez bardzo wnikliwe badania okazało się, że sprawa była znana to na najwyższym szczeblu kościelnym jeszcze przed założeniem Arki mówię o tym, jaką działalność prowadził ojciec Toma Filip we Francji w latach pięćdziesiątych zajmą zajęło się jego osobą święte Oficjum bezpośredni następca inkwizycji i poprzednik Kongregacji nauki wiar się zmieniła dykasterii nauki wiary raczej tak po prostu instytucja odpowiedzialna w Watykanie za podtrzymywanie prawdziwej doktryny i on miał proces zakończony jego służb państwa w pięćdziesiątym szóstym roku przez 4 lata wtedy już wiedziano o jego postępach i o tym po prostu co stało ich podstaw u podstaw wedle niego stało pewne doświadczenie mistyczna bardzo intensywna, które przeżył pod koniec lat trzydziestych Kanty w kościele Santa Trinita Dei Monti im jest kościół na schodach hiszpańskich premia tym kościele znajduje się taki fresk Madonny bym samej matki Boskiej dziewiętnastowieczne zresztą, ale wraz, który był bardzo popularne we Francji ale gdzie indziej w szkołach katolickich w latach trzydziestych właśnie maszyna ma takich tłumaczeń Admira bis matka godna podziwu tłumaczeniu im on się tam przed tym freskiem modlił i wpadł zachwyca Ania Ala, a na jej bardzo jest trudny opis doświadczeń mistycznych w ogóle mam wiemy, że stosunki, które mistycyzm czasem zmierzamy do jakiego zachwyceni natury seksualnej, a w rolach, ale z odniesieniem chrześcijańskim, który jest po prostu niespotykane przynajmniej mnie przy spotyka wciągnąć Gryza wiedzę określa po prostu sytuacje, że motywy, które niby kiedyś były, ale to dochodzi tutaj jakiś takiej wsi są jakieś takiej skali wyraża się, że ja w ogóle w życiu nie pomyślał wcześniej, że coś takiego jest możliwe tak to było doświadczenie erotyczne także i wiemy, że nie była tylko doświadczeniem tak sobie wyobrażamy mistyk widzi np. mistyczka Faustyna widzi Jezusa z nim rozmawia to coś więcej on wchodzi jakąś taką relację prawda Niewiem gdzieś tam przechodzi przez ten fresk, jaki tak jak jak przez okno do transcendencji i doświadczać czegoś co jest związkiem matki Boskiej z Jezusem kazirodczy seksualnym związaniem prawda, które on odbiera nie tylko jak jak patrzący nie wiem oczyma duszy, używając takich określeń nie wiem średniowiecznych jeszcze możemy tylko on sam doświadcza w swoich strefach genitalia prawda albo w innych też jakiegoś doświadczenia erotycznego, czyli rozum to przeżycie tej dwójki nie znamy to jest we współczesnej psychologii dla niego doświadczeniem w Krośnie seksualnym, a staje się cielesnym to nie jest coś co jest po prostu tylko rodzajem takiej wizji wysublimowanej, nawet jeżeli miała mieć charakter pornograficzny ostatecznie, ale jest to przeżycie erotyczną doświadczeń jakich reakcji erotycznych cielesnych po prostu on pochodzi z rodziny od razu powiem nowo mówi, że jego bracie Marii Dominik Filipie dwanaścioro rodzeństwa z czego zdaje się ośmioro 9 posiedzenie pamiętam, ale zostało księżmi zakonnicami mieli takiego wuja bardzo znaną postacią w kościele francuskim w okolicach pierwszej wojny światowej i data dwudziesty w każdym razie o nazwisku deo, który być morza miał podobnego typu doświadczenia nie jesteśmy w stanie tego zweryfikować sprawdzić nie ma takich relacji jest charakterystyczna wieża nota rodzina właśnie wydała 2 takich mistyków trochę podejrzanych naczynie trochę tylko bardzo podejrzanych powiedzmy sobie ze względu NATO co robić mówi Tomasz fit pie i jego bracie Marii Dominik Filipiak zostali bardzo wybitnymi teologami uznawany uznawani byli za wybitne talonów, ale ich czas były zakonnicami np. jedna z nich była ksienią w pewnym klasztorze, czyli przeoryszą, ponieważ wszystko się zaczęło po tym, doświadczeniu mistycznym Toma Filip głosił rekolekcje w zakonach żeńskich klauzurowych m.in. o swojej siostry w klasztorze i tam dochodziło już do wykorzystywania seksualnego zakonnic przez niego natomiast nasze zgadzała NATO i co więcej zgadzała się na to, że ta teoria była, jakby zasadna także teologicznie 1 słowem na praktyce tak wyglądało, że nara dała mu też swoje współ siostry, a jednocześnie, ponieważ my przełoży dał dla po do góry akcje mogły być bardzo ograniczone musimy sobie też zdawać sprawę jak co tak zamknięta wspólnota Klasztorna zakon w tym katolicyzmie przed soborowym oczywiście możliwości kontaktu ze światem zewnętrznym były słabe, więc to wszystko jakby miało swoje znaczenie także on musiał sobie wytłumaczyć jakoś swoje doświadczenia w raporcie, o którym mówimy zleconym przez Arka niezależnej komisji nie sami członkowie Arki po prostu się tym zajmowanie, która badała różne archiwa m.in. te watykańskie nie zbadała na hektar natomiast archiwów zakonu dominikańskiego we Francji jest ciekawa dominikanin nie pozwoli założyli własną komisję naczynia oni też tylko zlecili badanie jest taki francuski mamy zewnętrznej komisji, która miała dostęp Darii dominikańskich ukazał się kilka dni temu książka mamy 2 takie publikacje już w tym momencie na temat no tak, że w tych samych osób trzeba sobie powiedzieć, dlatego że Toma Filip był centralną postacią Warce, ale także w zakonie Dominikańskim co więcej przedstawił się zawsze jako konserwatysta w tym zakonie potem takie napięcia część, żeby opowiedzieć krótko o tym dominikanie mamy taki okres po 1900 początku dwudziestego wieku powiedzmy zupełnie pierwsze lata dwudziestego wieku jest tzw. kryzys modernistyczne w kościele katolickim rzeczywiście zakończone pojawiło się nowe badania biblista ręczne archeologiczne związane z odkryciem nowych dokumentów starożytnych tekstów apokryficznych, ale także w wersji pisma Świętego które, które nie były znane dotąd prawa w lesie różniły dla takich przyjętych prawda w katolicyzmie bardzo to było niebezpieczne z różnych powodów dla kościoła skracam PAP także trochę tendencji filozoficznych odejścia tzw. obiektywizmu racjonalnego w kierunku MO tych wizji własne każdy razie papież już dziesiąty potępił modernizm, jakby schował wszystkie badania chórem także katolicy podejmowali na wydziałach teologicznych no do głębokiego ukrycia trzeba było składać do lat sześćdziesiątych dwudziestego wieku tzw. przysięga ty anty modernistyczną, jeżeli chciało się być teologiem w kościele katolickim żadną miarą nie przyjmować wszystkich historycznych badań nowych prawda itd. obchodzono ten zakaz nadal spotykały za to ludzi szykany różna tarcz i byli dominikanie francuscy, bo to oczywiście sam kręgi francuski niemiecki głównie, która zajmowały się tą nową teologią taki ma tytuł nad tak się nazywa ten lot teologiczne właśnie nową teologią ona była także tworzona przez dominikanów francuskich sądzony jest kilka takich znanych nazwisk i Konga Mery Dominik sieni sianiu specjalistą Świętego Tomasza Konga władze wybitnym teologiem obaj dostali zakazy nauczania wykładania w pewnym momencie tak ze strony Rzymu, a inspiratorem tych zakazów w dużym stopniu nie kto inny jak właśnie ojciec Toma Filippo, który tutaj mowy o 8 przedstawia jako zwolennik takiej sztywnej prawdziwej ortodoksji tak samo jego brat zresztą przeciwko tym, którzy tam jakieś nie wiem na rynkach wprowadzania była taka szkoła są szła Dominikańska taki ośrodek studiów badawczy prawda różne miejsca na tyle Belgii później był we Francji pod Paryżem później w samym Paryżu przy klasztorze Świętego Jakuba i to był taki bardzo inspirujący teologicznie śladem w ogóle na cały świat bardzo ma bardzo mocno znany, bo to było takie badania nad Schola styka średniowieczną przeprowadzane wg nowego nowej metodologii no właśnie szefem tego był Marii Dominik sieni, który został z inspiracji Tomasza Filipa, jakby pozbawiony szefostwa tego ośrodka jest Marie Dominique chwili po drugiej wojnie światowej założył coś w rodzaju wspólnoty duszpasterstwa dla młodych osób, które chciałyby dowiedzieć się czegoś duchowości Dominikański teologii Dominikańskiej takie duszpasterstwo akademickie tak przybliżyć model taka grupa nie wiem studyjne trochę modlitewnym modlitewna i założył to obok są Schwarz, która w pewien sposób wykończył my pod Paryżem wspólnota nazwała woda żywa była tam wiele kobieta byli także studenci 1 ze studentów był szanowanie tam się spotkali właśnie z Filipem rząd niektóre pochodzi z takiej bardzo dobrej rodziny dzieciństwo spędzało między Francją Szwajcarią Anglią, a Kanadą, ale taki trochę międzynarodowych w tym sensie na osadzono także stawia Francję rodzina bardzo katolicka byli zna ojciec matka znali papieży tam kolejnych pierwsza 1112. taką silną formację katolicką był kadetem w czasie wojny żołnierzem po wojnie zamierza studiować teologia myślę po prostu o tym, żeby zostać księdzem nim nie został jak powiedziałem już tutaj, toteż ciekawa historia nigdy o tym nie powiedział dokładnie rozumiem, że kłamał różnych rzeczach ma, niemniej jednym z tych elementów tej formacji nie wstąpił do seminarium, ale chciał po prostu studiować filozofię chrześcijańską miało być studia czy właśnie uczestnictwa w tej grupie Tomasza Filipa i tam Tomasz Filip już pewien sposób w cudzysłowie powiem sprzedawał swoją swoją uzasadnienia teologiczne tego doświadczenia, które miało pod koniec lat 30, ale myśmy sprowadzili, jakby jakiegoś punktu czy miał taką wizję, że zbliżenie seksualne ma być drogą do zbliżenia do Boga tak nawet jest wymuszone w drodze manipulacji, a nie miał poczucia, że to jest manipulacja i to jest jakby dodatkowy aspekt tej sprawy, które miały widziałem przy Pawle Maliński mamy taką tendencję do traktowania ich jako cyników właśnie tych z prawicą taki, że to są drapieżcy seksualni, którzy po prostu sobie biorą jakieś szmaty coś tam wykorzystały tylko na 1 im zależy nie oni chodzą wtedy duchowość jednocześnie sami siebie manipulują pewnymi tematami pewnym zestawem, jakby kluczy farmaceutycznych oraz kluczy interpretacyjnych, które biorą sobie różnych motywów biblijnych różnych motywów teologii chrześcijańskiej i oni święcie wierzą, że ta fala miała słuszne czy rzeczywiście doprowadzi do tego przemówienia Theo zjeść tam do zjednoczenia z Bogiem za pomocą po prostu czegoś co będzie aktem seksualnym co nie będzie taki normalny akt seksualny bali się czują no wybranie się czują tak od razu trzeba powiedzieć oni są wybrani duchowo co to znaczy to są 2 takie plany teologiczny akt seksualny może być tłumaczony jako czysty nieskażony grzechem pierworodnym czy pierwotnym upadkiem, dlatego że Adam miewa w raju w tej interpretacji mitologicznego opisu z księgi rodzaju uprawiali seks tak już przed zerwaniem owocu na oczach Boga i nie było to nic zdrożnego nic co przynosiło, aby w teologii chrześcijańskiej zachodniej nie tylko ale, a inspiracja Augustyński Żak pierworodne przechodzi właściwie przez seks tak trzeba powiedzieć no oczywiście ona bardzo subtelne uzasadnienie tak dalej, ale pojawia się męska pożądliwość w tym akcie seksualnym przy poczęciu zawsze pożądliwość występuje w związku z tym na mamy do czynienia z przekazywaniem po prostu czegoś co jest złem i zło rodzi instancjach był bez pożądliwości jeszcze na oczach Boga prawda między Adamem nie ma Ewa, dopóki nie uzyskali tej świadomości własnego upadku ten pierwszy po drugim planem jest plan plan eschatologii liczny, czyli plan w rzeczywistości zbawiony rzeczywistości tego życia wiecznego, w którym której też prawda już seks nie ma nie jest waloryzowany negatywnie znaczy jest odkupiony podlega zbawienie mówi o takich planach właśnie tragiczny sami ludzie pokroju Toma Filipa czy malinami chwili pan panie raj innych także uważają, że mogą mieć dostęp albo do tej rzeczywistości przed upadkiem albo do tej rzeczywistości zbawczej, dlatego że jest to rzeczywistość duchowa dla nich dostępna co więcej mogą wprowadzać innych prawda tam rzeczywistość i seks tutaj jest rodzajem takiego wehikułu erotyka jest rodzajem takiego wehikułu do siebie, żeby się zjednoczyć bowiem czyli o ile seksu jako taki jest nacechowany jak rozumiem tę tą pożądliwości i tym tym co zgubne o tyle seks w ich wykonaniu jest drogą, bo tak tak tak i jest rodzajem modlitwy jest i tutaj się pojawia mnóstwo uzasadnień takich na najróżniejsze od biblijnej teologii pewnych motywów biblijnych wzięty bardzo pięknych zresztą jak czytamy pisma Filipów czy czy pana panie rano jesteśmy w stanie stwierdzić cokolwiek zdrożnego seksualnego w takim jakimkolwiek napad w tym sensie nie ma opisu faktów nie ma motywów erotycznych najczęściej tak są bardzo subtelna analizy miłości przyjaźni z pakietem tematy wyjęte z Tomasza z Akwinu dajmy na to teraz wiemy, że to wszystko złożyło w uzasadnieniu, jakby tego typu aktów także i co więcej na podstawie tej symboliki tych motywów tych filozoficznych odniesień budowano system kodów także wpisach jest to do wykrycia czasami, ale no w życiu byśmy na to nie wpadli, gdybyśmy nie nie dowiedzieli się o tym teraz, że jak w vanie pisał o tym, że w wznoszą się cały do Boga prawda to był skryty kod oznaczający elekcję np. no szczerze powiedziawszy można by zgadnąć, ale nikt nie zgadzała się całe lata ja się wcale nie dziwię, że nikt nie zgadza to znaczy niby dlaczego miał zgadnąć, ale jest jeszcze jakiś taki plan właśnie jak jak jak dochodzono do prawdy o tym, ale mamy tak taką sytuację co więcej pani są stałym kontakcie z jakimś takim np. Filip z matką boską rozmawiał tak mówił Janas powiedział w pewnym momencie, że z tego współżycia takiego uduchowione go nie będzie ciąży no nie było była jest nowoczesny dziękuję przecież jesteśmy, ale na to jest wdrożenie męża Brada i w tym sensie dał na jak ja rozumiem ta możliwa oraz jak Humoreska, ale mamy do czynienia z olbrzymim cierpieniem także ludzi, którzy staną się wpakowali przez zostali w pakowaniu, dlatego że dziecka naj tutaj to w ogóle z punktu widzenia katolickiego to jest wymuszona śmierć płodu, czyli to jest rodzaj aborcji wymuszoną najpewniej sztuczny poród jeszcze dokonywano jakich nie wiem dziwnych rytuałów nad tym paleniem wkładem w samym, ale nie jest dobrze powiedział ostały teraz przekazują na naprawdę coś okropnego bardzo takiego dziwnego tam naprawdę osoby z tego kręgu no są to zrobione jak wykonać naprawdę myślą, że rząd dostępu, jakby wejścia na wyższy szczebel bazować w związku z tym Anki, jeżeli prowadzone śledztwa ten raport liczy 900 stron jest jak gigantyczna gigantyczna praca czy udało się dotrzeć do tych kobiet i co one o tym mówię Targ to gdzie żyją rzeczoną chowanie w tym momencie bardzo różnym czasie bardzo różnych miejscach nie wiedział o sobie nawzajem punkty w drugi były takie, które były bezpośrednio wykorzystywane przez Tomasza Filipa i przez maniera, a nawet w kilku przypadkach przez Marię danej chwili, a także po trzecia pewne zachowania były reprodukowane w ramach tej grupy TMT grupa raz ona zainteresowała się 8 oficjele mówią w wodzie żywej w latach pięćdziesiątych jaśniej oni już wiedzieli doskonale się tam, gdzie tak doskonale wiedzieli, że dochodzi do tego typu aktów seksualnych prawda takiej seksualizacji Teologicznej co więcej wiedział o tym bardzo wybitny filozof francuski Jacques Marita tam lista tam był zapraszany czasami on napisał w pewnym momencie zupełnie, których jest cytowane w tym raporcie sza ta ma Filip jest to jest szaleństwo prosto co się tam, gdzie to jest po prostu ulgi subtelność pomiędzy pomieszana ze zgnilizną absolutną nad być może donoszono mamy jeszcze tę kulturę sekretu tuszowania kościelna od samego początku zresztą włączono będziemy musieli bronić aktualności kapłaństwa, bo lubiłem tuszowania w kościele jest to, że jest wiara nieuzasadnione, które realnie, że kapłani z ilością święceń w tym mężczyźnie następuje zmiana logiczna jest innym pytam w nie i to trzeba chronić wszystko jedno co robi, więc no tutaj nie było inaczej natomiast na zajmowało się tym kilku takich prominentnych przedstawicieli kościoła francuskiego 2 później w latach późniejszych świąt zostało kardynała nawet jeden z nich się nazywał też miał na nazwisko Filipa dla zbieżność nazwisk przypadkowa, a nie miał wątpliwości czy ta ma Filip jest jakaś perwersja prostą i doprowadził do tej z PSM Tomasza Filipa pięćdziesiątym szóstym roku po 4 latach śledztwa on nie mógł odprawiać mszy ani żadnych sakramentów żadne tam spowiedzi, bo tak czy wszystko jeszcze przecież tak czy mamy spowiedź jako kolejny element tego miał zakaz przestaje publicznie prywatnie nie mógł nic takiego robić jego brat też był, jakby to połączone odkryta prawda związki te rodzinne jeszcze młodszy brat Marii Dominique, a się wykręcił tym, że on właśnie broni ortodoksji pięćdziesiątym siódmym roku on jest tutaj właśnie, że to jest spisek przeciwko niemu uknuto przez tych modernistyczna prawda Dominikański jest jeszcze taka sytuacja wewnątrz zakonu od mniej wiemy, bo nie nim właśnie raport amerykański może pokaże francuski badania archiwów i ta komisja, która zajmowała tym kraju owocem jest książka afera no i poparł atak się dziwne rzeczy dzieją mamy sobór watykański drugi 60 czwartym roku Toma Fila, który mieszka we włoszech przez ten czas nagle trafia do Francji i zakłada Jeanem Danielem, który się znowu pojawia im Stanisława właśnie Arkę trolli rej, a jeszcze wcześniej żądanie jest ciągle związany mimo zakazów kościelnych prawda z Tomaszem widzi pan podobnie kobiety wykorzystywane w ramach tej wody używaj przez Phillipa Phillip poradzi, bo jest ciągle kwestia powołania kapłańskiego Jeana wiele, żeby broń Boże nie szedł do seminarium we Francji tylko w Quebecu właśnie we francuskiej Kanadzie w anglojęzycznej Kanadzie po to, żeby mógł spokojnie sobie działać we Francji tam doraźnych ma ostatecznie został księdzem właśnie, dlaczego nie został też interesujące tutaj po to, moim zdaniem tak wynika z tego raportu, żeby być przy Tomaszu Filipie ulega uznał za swojego idola duchowego takiego, żeby nie wiązać się żadną władzą kościelną, która mogłaby go ukarać bezpośrednio ograniczające wolności jak najbardziej tak, ale gdzieś tutaj daje się za chwilę zabraknie czasu, żeby system zmierzyć też myśleć centralne pytanie to jest w ogóle pytanie o stosunek kościoła do seksualności naj tutaj wychodzi na, a więc pytanie to jest perwersyjny prawda, bo oczywiście to to wszystko okropne centrum jest we wspólnocie wręcz obleśne, ale czy perwersyjna nie jest właśnie ta moralność katolicka odnośnie seksualności tu nie leży źródło właśnie my ciągle rozmawiając o nadużyciach seksualnych wracamy do tego pytania ja myślę, że to jest jakby się dobrze wczytać i punkt, gdzie trzeba podjąć te zagadnienia prawdę sobie powiedzieć, jakie są źródła tego typu traktowania seksualności tak chrześcijaństwo i tutaj mówi Augustyn, ale to tak jakby już modelowy przykład nam przez tatę wiedzą teologowie przynajmniej natomiast w jaki sposób jest traktowany seks, dlaczego jest właśnie dla maluczkich jest czymś złym mówię w takiej uproszczonej teorii dla wybranych ma być wehikułem prawda zjednoczenia z boskością ja uważam powiem szczerze i męża, a nam maja wyczucia tego typu historia tego typu schematy duchowe zdarzały się w kościele zachodnim od dwunastego wieku nie da się tego sprawdzić zweryfikować, bo nie będziemy ich relacji ofiary najczęściej już, ale coś się pojawia pewien typ mistyki seksualne jest oczywiste do tej pory kojarzono zupełnie czymś innym swoja wsparł ją Trubadurów jakąś miłosną literaturą tamtego czasu tak motywy tak przez przeszły do teologii, a tak nie jest moim zdaniem zatem stały bardzo konkretne doświadczenia tego typu manipulacji duchowych uskuteczniać przez jakichś mężczyzn duchownych prawda na kobietach, które później doświadczały czegoś opisywały bardzo erotycznym języku swoje doświadczenia zjednoczenia z Bogiem i jest trochę takich dokumentów trzynastą wieczna są słynne rzeczy nie były akurat Teresa zjawili 16 wieczna hiszpańska mistyczka reformatorska Karmelicka doświadczyła takiego wykorzystywania, ale pewien model tutaj jakby mamy też no ta postać tej słynnej rzeźby Berniniego w Rzymie ekstaza świętej Teresy laką prawda mówi, że to jest przedstawili orgazmu po prostu kobiecego, więc i wiemy teraz, że tego typu schemat duchowy może być reprodukowane, dlatego że był reprodukowany w Arce, bo tam jeden z księży dopuszczał się taka samego typu przestępstw czy złych zachowań Marii Dominik Filip tak samo założą swoją nową wspólnotę wspólnotę Świętego Jana i tam też doszło do reprodukcji tych zachowań nawet umów o ludzi, którzy nie znali bezpośrednio założyciela na podstawie duchowości, więc to są po prostu schematy duchowości pewnych zachowań, jakby samej strukturze, a to nie wspólnotach w 1 miejscu różnych miejscach na świecie także widać tutaj pewien schemat teologiczne taki duchowy prawda tej inicjacji duchowej może być reprodukowane i może właśnie prowadzi do tego typu działań, które skutkują ostatecznie krzywdzenie ludzi, którzy są to włączanie nie tylko kobiety mężczyźni rzadziej, ale też są przypadki mężczyzn, którzy byli molestowani Tamki no to już bardzo trudno sobie wytłumaczyć jakąś, jakbyśmy mistycyzmem czyn, ale o tym dużo mniej wiemy odradzać powiada tego morza no nie mamy takich relacji bezpośrednio podejrzewa się, że np. zimowanie nie miał żadnej inicjacji seksualnej, zanim trafił do wody żywej, więc najpewniej tamtego doświadczył i być może doświadczył z Tomaszem Filip pan na to była szczególnie jakoś tak, ale jak jak sobie tam tłumacze tego nie wiem, więc na taki mamy taką reprodukcję, którą możemy teraz odkrywać znaczy mamy te schematy, która na budzą nasze atakiem zaniepokojenie powiedzmy, ale są bardzo różnych miejscach takich nieoczekiwany, dlatego że podobne rzeczy można znaleźć duchowości takiej prawosławnej bardzo hetero akcyjnej, którzy kojarzą ją sektą Hue stów, ale np. ta duchowość była w jaki sposób bliska Jerzemu Nowosielskim u nas w Polsce malarzowi bardzo wybitnemu zresztą artyście 2 zdań, ale on akurat dawał ekspozycję prawda swojego rozumienia seksualności w wywiadach, która pięknie prowadził z nim głównie Zbigniew pod dworzec jak czytam w dużym zaniepokojeniem jak patrzę na jego akty namalowane przez niego akty, gdzie kobiety nie mają twarzy zasłaniają twarz rękoma bardzo często po prostu to są ciała modelowane, jaki ciała ikonach prawda, ale są bardzo mocno podkreśla np. w sferze strefy erogenne u kobiet za pomocą pewnych środków malarskich i zestawimy to z tymi teoriami z tymi doświadczeniami NATO mamy na czuje nie taki naród znowu pytanie o to wyparte seksualność wyparto gdyż, którzy się raźniej sobie jakieś dziwne koncepcjach sublimuje ważne jest dobre słowo no wywala jak sam nie sublimuje bądź bardziej brutalną sekcja takich teologicznych dotyczących zbawienia czy stanu naturalnego prawda przed upadkiem ta tak zgadzam się stało tak znaczy myślę, że od to w jaki sposób np. listach Pawłowi jest mówi o świętym Paweł naprawdę starszą jest mowa o ciele możemy mówić, że to jest co innego trochę oznaczało Pawła jest zasadne to mówienie tak miasto się z tym robi później to, że odnosi się stricte do sfery seksualnej do porządku ilościowe prawda związanej z erotyką to jest oczywiste w całej historii chrześcijaństwa tak było Paweł mógł sobie mówi o tym, że ciało to jest po prostu znaczy mówić ciało mogło oznaczać u niego całość kontaktów międzyludzkich np. by było takim określeniem, które nie odnosi się tylko do seksualności, ale po prostu do do relacji, które mogły być skażone naznaczone prawda krzywdą upadkiem i takie tłumaczenie staż zasadne dla detalistów paliwowych, ale jednak bardzo często w historii chrześcijaństwa wprowadzano to do zakazu seksualnych co tu duża właśnie czy w takim razie jest w ogóle twoim zdaniem szansa czy tworzy się jakiś ruch teologiczne, który dążył być może do jakiegoś odblokowania tego połączenia między grzechem pierworodnym seksualnością człowieka i zarazem jakby do zakończenia tego starcia, które kończy się takimi dramatami są takie ruchy, ale powiem od razu, że nie wydają się bezpieczne też na pierwsze tak ja 20 lat temu nie wiem jak jeździłem na doroczne spotkania taka znajoma najtrudniejsza może tak powiedzmy konferencja teologiczna w stanach Zjednoczonych to odbywać co roku amerykańskiego Towarzystwa biblijnego amerykańskiej Akademii religijnej, a tam były najróżniejsze akcje ja trafiałem na nas na takie rzeczy, które dla mnie w ogóle były szokujące wtedy, a no teraz już znane powiedzmy od sekcje gejowską widziałem teologiczną po raz pierwszy w klasie tu kłóciła sekcja dziękuję sekcja teologiczna była wtedy okej i konflikt był już tak dużo kar chcę dalej dobrze nadal takie było dla mnie natomiast była też sekcja np. zajmująca się eschatologii i mają tu, tłumacząc z bardzo zbawienie tzw. teologią wiecznego orgazmu co było dla mnie zabawne powiedzmy, ale coś przyprawił dar drzewa w Chinach w w tym momencie, więc są takie na pewno jest to po prostu rodzaj takiego odblokowania teologicznych w kwestii, ale nie zawsze się dzieje zupełnie niewinnie uważam tak to znaczy tam może być niestety trochę krzywdy wpisane, że ktoś próbował realizować widział np. taką ideologię, że nie nie można mówić o w ogóle negatywnym wymiarze seksualności tylko wszystkim się wszelkiego typu spotkanie jak traktować kategoriach cielesnych gościnności lepiej sekretarzowi tam zawsze śmieję, ale trafił jak jak mówiła takich próbach na to daliśmy też pod uwagę, że coś takiego tutaj mamy chyba cielesne gości dość czasami może być wybór siada nory w to nie zrażał, ale co na to wszystko Watykan w Watykanie trwa jakiegoś rodzaju rozpoznanie tutaj nie ma po rozpoznaniu bojem, bo to chyba niestety dzieje, ale czy jakaś próba zapanowania nad tym w taki sposób na jego oswajają tracą seksualność nie udając, że nie ma celi bez najlepszych rozwiązań mamy bardzo takim punkt krytyczny moim zdaniem w tym momencie i to rozpoznanie Boya, ale 2 zagraniczne mówi wiadomo chodzi o to po prostu, że ta sytuacja skandali seksualnych uważała po prostu samą kondycję kleru, które ma być w celibacie wiemy jak się dzieje oczywiście badania na ten temat są bardzo trudnej bardzo trudno podejmowaną zakłada po prostu wyjście poza system właśnie kultury kultura jest dobre słowa ten system sekretu tak trzymania sekretu i różnych po prostu zachowań w sekrecie także dniem, że się wiążemy wiążą księża z kobietami prawda albo mają relacje seksualne także homoseksualne prawda bardzo intensywna czasami i to wszystko wyszło przecież w ostatnich lata, więc głoszenie, jakby tradycyjnej etyki katolickiej seksualnej jest dla wielu ludzi śmieszne po prostu przez tego typu autorytety i nie można sobie tak tak powiedzieć, że nic się nie stało my głosimy coś co jest bardzo trudne w ogóle jako etyka katolicka dla zwyczajnych ludzi, a sami się nie trzymamy, bo nie wiem zasiada gada to logiczne padać, ale teologicznie, jakby dym jak sam się zastanawiano nie było do tego dobrego klucza, żeby np. tłumaczyć takie zachowania tak mistyka seksualna 8 teraz pojawi dosłownie w ostatnich dniach i powinien być bardzo uważnie przestudiował przestał, bo myślę, że tak będzie to znaczy da to nie będzie odłożona ad Acta także mnie pytasz taką reakcję Watykanu bieżącą na to dominuje bezradność to znaczy ja tutaj nie widzę niektórzy próbują usztywnia stanowisko uważają, że nie wiem, bo taki typowy nie wiem przebieg tego koszty konfliktu między liberałami konserwatystami katolickimi jedni chcą usztywnia prawda drudzy chcą liberalizować różnie bardzo jak wiadomo w jakim kierunku nawet tak robi, żeby po prostu było przystępne dostępne dla dla wszystkich, ale zawsze powtarzam jest obsesja kościoła oraz ideologiczne obsesje na temat seksu po trochę o tym mówiliśmy, ale z drugiej, dlaczego kościół tama wtrąca coś tak też słyszę już, bo nie jest zupełnie tak, że seksualność jest wolna od odniesień moralnych nie ma, że rząd, że seksualność może być niestety motorem krzywdzenia także ludzi jakaś etyka tutaj jest konieczne, więc pytanie jak ataki i inne jakich podstawach oparta czy to może być tylko kwestia właśnie na sama zgoda na sekcję wydawała się takim na jak nie ma zgody na to nie ma zgody karnie za to okazuje się zgoda może być wymuszona bardzo no takimi nowymi sprawami takimi manipulacjami, których nie nie mieliśmy pojęcia nie zakładaliśmy jeszcze psychiczne nad dobra, ale nie wystarczy sama zgoda jeszcze pytanie argumentację argumentacja to argumentacja może być to logiczna i tam inna prawda i wiemy, że te osoby są krzywdzone w ten sposób naciek na nich rośnie świadomość krzywdy w końcu zostają pewną pustką wewnętrzną wiedzą, że są skrzywdzone, ale wtedy, kiedy się dzieje prawda wyrażają zgodę na kolejne akty i są krzywdzone, więc myślenia etyce seksualnej i w kontekście kościelnym Teologicznym, jakby poza no i jest ciągle przed nami uważam, że właśnie te sprawy dość traumatyczne, ale pokazują nam, że takie pewnik co, do których bylibyśmy przekonani na nie działają po prostu nie działają wymaz w wymaganiach przepracowania w teologii na podstawie tych materiałów danych, które mamy jest ciężka będzie trudna praca, ale jak mówiono np. co ma są zrobić z tą zgodą tak i w jaki sposób oceniać, jakie mieć tutaj narzędzia do tego to jest pytanie do psychologów psychiatrów prawda psychologów klinicznych tak, że to nie jest to nie jest oczywiste konsekwencje rozumiem tej sprawy będą mogą być dalekosiężne tak się nie dla działań nie tylko jak jak jak jak przypuszczam dr Sebastian Duda teolog z kwartalnika więź, bo państwa i moi goście bardzo dziękuję Maguire zastępstwo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NAGŁE ZASTĘPSTWO

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA