REKLAMA

Rosyjska stacja paliw zamknięta. Co dla nas oznacza embargo na rosyjskie paliwa?

Codzienny podcast gospodarczy
Data emisji:
2023-02-06 07:00
Czas trwania:
06:35 min.
Udostępnij:

Obowiązuje już unijne embargo na rosyjskie paliwa gotowe. W głównej mierze problem dotyczy oleju napędowego, a więc paliwa, które napędza całe gospodarki. Europa w ostatnich miesiącach na potęgę uzupełniała magazyny - teraz są zatankowane pod korek. A zatem embargo na rosyjskie paliwa na razie nie będzie oznaczać ani problemów z dostępnością, ani gwałtownego skoku cen. Choć w dalszej perspektywie podwyżki są możliwe: bo teraz paliwa trzeba sprowadzać z dalekich regionów świata, a transport przecież kosztuje. Zapewne pojawią się też pomysłowe próby obchodzenia embarga: tankowce-widma czy mieszalnie rosyjskich paliw z tymi od innych dostawców. Rozwiń »
Partnerem odcinka jest OANDA TMS Brokers. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
podcast powstał przy współpracy z domem maklerskim Oanda TMS Brokers codzienne podcast gospodarczy zaprasza Wojciech Kowalik ten odcinek będzie o koniu pociągowym europejskiej gospodarki pociągowi w dosłownym tego słowa znaczeniu olej napędowy kręci transportem na lądzie w powietrzu na morzu popycha do przodu budownictwo rolnictwo i część produkcji przemysłowej i czy silniki diesla napędzają lokomotywy statki handlowe samochody ciężarowe barki rzeczne maszyny rolnicze czy Rozwiń » budowlane i uwaga aż 40% samochodów osobowych i duża część tego paliwa była sprowadzana do Europy z Rosji statki transportowały je na stosunkowo niewielką odległość sportów na Bałtyku do zachodniej Europy było szybko wygodnie i tanio czy zatem zamknięcie rosyjskiej stacji benzynowej oznacza paliwowy kryzys w Europie to jest codzienny podcast gospodarczy zaczyna na początek najważniejsze fakty od niedzieli obowiązuje zakaz importu do Unii Europejskiej rosyjskich produktów ropopochodnych, czyli oleju napędowego oleju opałowego i paliwa lotniczego jednocześnie wprowadzono na paliwa cenę maksymalną to 100USD za baryłkę po co tutaj chodzi o ograniczenie rosyjskich zysków ze sprzedaży tzw. średnich destylatów ropy nie tylko Unii Europejskiej, ale na świecie w ogóle limit ceny to zakaz udziału europejskich firm w transakcje, które przekraczają, a że większość firm ubezpieczeniowych w transporcie morskim znajduje się w Europie to niezbędne asekuracja przewozu będzie ograniczała ceny w ten sposób rosyjska stacja paliwowa ma zarabiać mniej, bo jeśli w ogóle chce sprzedawać to musi sprzedawać tanio teraz o samym zakazie, a właściwie od trwającej od miesięcy akcji łagodzenia jego gwałtownych skutków, czyli wzrostu cen w Polsce np. do 10zł za litr diesla, bo takim właśnie scenariuszu mówiły pesymistyczne prognozy pierwszy patent to masowe tworzenie zapasów jak Europa długa szeroka magazyny paliwowe pękają wszak zatankowane pod korek, zanim wszedł w życie niedziel zakaz do Europy sprowadzono rekordową ilość gotowych produktów naftowych w ubiegłym kwartale było to najwięcej od 6 lat paliwo na wyścigi gromadziła nie tylko Unia europejska, ale także państwa położone nad morzem Śródziemnym np. Turcja czy Maroko dzięki temu w całym regionie zapotrzebowanie na import oleju napędowego będzie mniejszy niż zazwyczaj i teraz najważniejsza dla konsumentów informacja to znaczy, że w najbliższym czasie na stacjach paliw nie powinno być znacząco drożej drugi Aten to zwiększenie produkcji diesla z ropy importowanej spoza Rosji do tego potrzebne są nowe moce rafineryjne najlepiej jak najbliżej miejsca wydobycia dlatego na bliskim Wschodzie oraz w Afryce kilka zakładów przetwórczych prowadzi rozbudowę, jeżeli nie będzie niespodziewanych przeszkód gotowe paliwa Europa będzie odbierać Kuwejtu Arabii Saudyjskiej czy Nigerii to jednak znaczy kolosalne zmiany w transporcie morskim więcej większych statków z olejem napędowym będzie płynąć dłuższą drogą paliwo trzeba będzie przepompować później na mniejsze jednostki te mogły wpłynąć do portów zachodniej Europie czy na Bałtyku na razie Europa będzie czerpać ze swoich zapasów z kupi w ten sposób czas na dopasowanie wszystkich klocków w nowej paliwowej układance, w której już teraz na morzu Śródziemnym mijają się rosyjskie statki wiozące paliwo z Bałtyku do Turcji ze statkami wierzącymi paliwo z bliskiego Wschodu do Francji na drugim końcu świata z wielkiej operacji logistycznej biorą udział Indie, które kupują od Rosji rekordowe ilości surowej ropy eksperci uważają, że po przeróbce będą nią sprzedawać światu jako gotowe paliwa w demokratyczny świat będzie na to przymykać oko, bo w ten sposób uda się uniknąć globalnego kryzysu napędowego, a na przerobie ropy naftowej będzie zarabiał ktoś inny nie Rosję jest też inny scenariusz taki, w którym rosyjską stację paliwową obsługuje Flota tankowców w innym chętnych do zaopatrywania się na czarnym rynku w rosyjskiej olej napędowy z wykorzystaniem nierejestrowanej transportu Morskiego może brakować zapewne nie braknie też innych pomysłów na obchodzenie unijnych zakazów w tym np. mieszanie paliwa z Rosji z paliwem od innych dostawców wykrycie tego typu operacji będzie praktycznie niemożliwe było o światowej układance teraz czas na Polski element krajowy monopolista, czyli PKN Orlen zapewnia, że do zakazu importu gotowych paliw z Rosji przygotowuje się od blisko roku 70% potrzebnego oleju napędowego produkuje w swoich rafineriach pozostałą część sprowadza od pewnego czasu z bliskiego Wschodu Stanów zjednoczony zatem droższy transport paliw z daleka polscy kierowcy i cała gospodarka mają już wliczony w ceny i na koniec podsumowanie wszystko to oznacza, że docelowo będzie drożej, ale możliwe, że niewiele bardziej niż teraz, kiedy się okaże, gdy rynek znajdzie trwałą nową równowagę na rosyjskiej stacji paliwowej kłódka zawiśnie już na stałe podcast przygotowała Anna Augustyn przedstawił Wojciech Kowalik do usłyszenia podcast powstał przy współpracy z domem maklerskim Oanda TMS Brokers Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CODZIENNY PODCAST GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA