REKLAMA

Europejski Spis Powszechny Kibiców Piłkarskich

Przy Niedzieli o Sporcie
Data emisji:
2023-02-05 18:00
Prowadzący:
Czas trwania:
28:43 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
czy niedzieli o sporcie Przemysław Iwańczyk kłaniam się państwo ponownie chcący przy widać mojego kolejnego gościa dr Seweryn Dmowski jest z nami dzień dobry dzień dobry witam państwa z wydziału nauk politycznych Uniwersytetu Warszawskiego bowiem o inicjatywie, która przyznam jest z pewną nowością jeśli chodzi o rynek sportowy, a na pewno jeśli chodzi o rynek kibiców m.in. stanął też na czele projektu, który ma za zadanie spisać wszystkich kibiców w Europie czy dobrze Rozwiń » rozumiemy intencje, jakie wiążą się z powołaniem no właśnie tego powszechnego europejskiego spisu kibiców chyba po części tak po części tak oczywiście spisanie wszystkich kibiców w całej Europie prawdopodobnie możliwe nie będzie natomiast do tego, żeby wyciągnąć pewne naukowe wnioski w temacie, który szczególnie mniej nasz zespół badawczy interesuje, czyli jak kibice postrzegają znaczenie poszczególnych rywali w piłce nożnej to wystarczy pisać pewną część, tak więc zaczynamy od Polski potem będziemy koncentrowali się na pozostałych krajach grupy Wyszehradzkiej, czyli w Czechach Słowacji Węgrzech, ale oczywiście projekt będzie się rozwijało mam nadzieję, że z czasem obejmie obejmie więcej europejskich lig więcej europejskich piłkarskich państw no to jest projekt, którym chodzą można powiedzieć od 10 lat telebimy trwało od pierwszego pomysłu do finalnego realizacji, tak więc plany są mobilne i na pewno w przyszłości rozszerzymy jeszcze tę konwencję, ale na razie skupiamy się na Polsce Czechach Węgrzech Słowacji no dobrze ale kto mówi, że projekt chodzi za to błąd kilku lat, jakie były powody, dla których w ogóle pomyślały o tym by kibiców spisać i później, skąd wybór właśnie fanów pochodzących z tych z tych krajów, które wymieniłeś to po pierwsze to samego początku, kiedy jeszcze będą na studiach doktoranckich jako kibic piłki nożnej bardzo chciałem sport i przede wszystkim futbol badacz z perspektywy nauk nauk społecznych przed łódzkim politologiem także socjologii to najbardziej interesującym elementem rzeczywistości futbolowej wydawały się rywalizacji piłkarskiej, czyli właśnie takie pary, które dobierają się poszczególne poszczególne drużyny, które historycznie wytwarzają ogromne znaczenie dla danej rywalizacji swoim analiza poszczególnych przypadków pokazuje, że ta rywalizacja ona praktycznie nigdy nie bierze się tylko wyłącznie z boiska nie bierze się tylko wyłącznie z wyniku sportowego tej rywalizacji tylko jest uwarunkowana czynnikami historycznymi społecznymi to jest sięgnięcie do genezy piłki nożnej kluby burżuazji i kluby kluby robotnicze kluby do 1 000 000 i grupy językowej klubu czy stawiać mniejszości czy też migrantów i różnice religijne różnice kulturowe wszystko też przekłada się przebadać na piłkę, więc stąd pomysł, żeby badać, żeby badać właśnie ten aspekt futbolu, a wybór tych krajów on podyktowany kilkoma czynnikami mogłem powiedzieć, że naukowo one są porównywalne Europa środkowo-wschodnia w miarę zbliżona historia społeczna polityczna w ostatnich 100 kilkudziesięciu latach, że w miarę podobne uwarunkowania rozwoju do rozwoju piłki tych podobnie z Europy środkowo-wschodniej zresztą więcej natomiast prawda jest taka, że na wybór tych 4 państw do badania dały zielone światło do narodowe centrum nauki, czyli instytucja Grant dawcę i uznała, że warto sfinansować badania, które pokaże właśnie te społeczne kulturowe po trzecie rywalizacji piłkarskiej w tej części Europy nie chcę ulegać stereotypom, że generalnie z kibicami jest trudno, ale no jeśli znam ten światek to to wiem, że był akurat fani piłkarscy nie są skorzy do szczerych zwierzeń nawet jeśli podejmują się udziału w jakimś projekcie to bardzo często odpowiadają na opak tak, żeby być może nawet zafałszować swój obraz niekoniecznie potrzebna jest nim jest informacja, która spowoduje, że ich środowisko zostanie przeniknięcia także właśnie przez takie narzędzia badawcze miałem podobne obawy, kiedy ten projekt był jeszcze na etapie planowania i oczywiście pewną nieufność, bo nawet nie jest niechęć pewna nieufność najbardziej designerskich najbardziej takich i powiedziałbym nie służy słowa radykalny, bo nawet nie chodzi o radykalizm, ale taki właśnie najbardziej zasobnych środowisk piłkarskich na pewno występuję są czasy dzisiaj są, jakie są prawda zagadnienie prywatności prywatności w sieci inwigilacji dzień wigilii na aplikację inwigilują nas nasze własne telefony komórkowe do pewnego do pewnego stopnia siedzą to co robimy, więc oczywiście tutaj ryzyk jest ryzykiem kilka dlatego moje doświadczenie w badaniu kibiców jest całe szczęście nieco innej nieco bardziej pozytywna, bo pierwszym etapem tego projektu była seria kilkudziesięciu w zasadzie niemal 100 wywiadów pogłębionych z kibicami Europy Środkowo-Wschodniej i oni się dosyć chętnie dzielą wiedzą o swoimi przemyśleniami informacjami na takiej interesująca naukowców naukowców tematy wydaje mi się my, jeżeli widzą, że jest szczera intencja wykorzystania tego, żeby pokazać jak faktycznie wygląda świadomość wspólnoty kibiców to po pierwsze po drugie, jeżeli przekona się oczywiście, że ten głos wartościowy wynik zostanie wysłuchany i że nie będzie kolejny głos potępienia kibiców jako takich tylko, że spróbuje się zrozumieć co mają do in do powiedzenia ja też badania z wykorzystaniem in wywiadów indywidualnych prowadzę naprawdę od wielu lat, więc może nieskromnie mogę powiedzieć, że jakaś wiarygodność renoma, którą przez lata udało mi się wyrobić prawo żyć ludzie chętnie rozmawiali Polacy Czesi Słowacy Węgrzy i kibice zasadniczo 4 klubów, czyli Legii Warszawa Slovana Bratysława Slavii Praga i Ferencvaros u Budapeszt natomiast pierwsze wstępne wyniki, bo patrzymy na bieżąco jak zapełnia nam ten projekt przybywają z dnia na dzień setki setki wypełnionych ankiet pokazuje, że kibice chętnie się dzielą, jeżeli prosił o to klub w tej sytuacji czy w tych klubach, gdzie kluby udostępnił swoich profilach np. facebookowych ligi do badania wyniki są kosmiczne nieporównywalne z pozostałymi klubami kibiców może liczyć w tysiącach, którzy decydują się na wzięcie udziału waszych badań, więc nie jest tak źle z ufnością, żeby próba była wiarygodna to ilu fanów potrzeba mi musi się spisać to jest bardzo kontrowersyjne trudne pytanie, na które trudno odpowiedzieć, bo nawet słowo, którego użył terminu z reguły były próbą zagadnienie reprezentatywności o ona takiego czysto socjologicznego punktu widzenia ten dylemat w zasadzie niemożliwe do rozstrzygnięcia, bo nie wiemy, jakie są cechy populacyjnych kibiców łącznie, czyli nie mamy punktu odniesienia dla próby, jeżeli chciałby zbadać preferencje polityczne Polaków na kogo zagłosują, gdyby wybory odbyły się jutro to musi zbadać w takich proporcjach jakim, więc odpowiadają strukturze demograficznej naszego narodu grupy naszych naszych obywateli rola w przypadku kibiców nie ma tego wspólnego mianownika nie ma tego tego by także inne liczby, bo takie dane po prostu niemożliwe do niemożliwy do zgromadzenia nie jesteśmy w stanie powiedzieć ile w Polsce kibiców w ogóle Lewskim ile kobiet jest inny mężczyzna itd. tak dalej i w związku z tym potrzebny tutaj będzie pewien wysiłek metodologicznej socjologiczny, żeby te wyniki odpowiednio zważyć natomiast powiem tak w zachodniej Europie publikuje się wiarygodnych uznanych czasopismach wyniki badań, które są oparte często na zbadaniu kilkuset kilkuset kibiców do 1000 natomiast to moje doświadczenie badawcze w tym projekcie i nie tylko pokazuje, że można tych odpowiedzi uzyskać więcej innym etapie składania wniosku o g postawiliśmy sobie tak bardzo ambitny cel, żeby zebrać odpowiedzi od 100 000 kibiców w całej Europie Środkowo-Wschodniej myślę, że jest to realne na pewno w Polsce, aby te badania w Czechach Słowacji Węgrzech rozpoczną się za kilka dni tygodni na pewno w Polsce ma już ponad 10% tej liczby trojga, kiedy spadły na pomysł, żeby pisać i opisać kibiców no sytuacja geopolityczna była totalnie inna wielki przełom, jaki dokonał się w Europie na świecie ze sprawą napaści Rosji na Ukrainę też właściwie nie chyba na pewno zmieniły postrzeganie kibiców co do przeciwnika rywala, żeby nie powiedzieć wrodzoną sam doskonale wiesz, że nawet polskiej grupy kibiców sympatyzował z czystymi, które działają w Rosji kibicują kibicowały rosyjskim klubom teraz chyba wszystko poszło w niepamięć ten ten rynek całkowicie się zmienił pod wpływem wojny wyższe na pewno tak na pewno kolejne zmiany zaszły, chociaż to jest bardzo złożony bardzo złożonych numer jest naprawdę bardzo ciekaw tego komponentu węgierskiego mówimy przecież doskonale, że Węgry, ale sądzi przepraszam, że to będzie kalka tego jak Węgrzy generalnie podchodzą do sprawy Rosji do sprawy wojny w wy co by czy to będzie skarga to oczywiście nie wiem mogę tylko zakładać, jaką centruje się w tym badaniu na rywalizację klubów, więc siłą rzeczy te rywalizację klubu wewnątrz będzie cudowną polską trochę mniej i dotyczą tej kwestii nazwijmy ją rosyjski atak agresji rosyjskiej na Ukrainę, chociaż nie tylko przecież pamiętać, że przepraszam ale, toteż jest jakiś jakaś kwestia, bo pamiętam, że kibice niektórych polskich klubów podnosili wręcz wytykali fanów innych polskich klubów, którzy bramie w ramię z tymi kibicami rosyjskimi myśli mówiąc państwo właśnie do tego właśnie do tego nawiązać teraz pytanie czy, jeżeli na Węgrzech takim klubem, który często postrzegany postrzegany jako faworyzowany przez władze dotowanych przez władze samego Viktora Orbana, czyli puszczasz Akademi no to sam jestem ciekaw jak to będzie jak będzie wyglądało, czyli to ich postrzeganie się i zmienia już Ferencvaros jest rosyjski trener znany nam Stanisław Czerczesow klub też uchodzi za taki, który bardzo mocno inwestują władze, więc myślę, że EHF agresji rosyjskiej na Ukrainę będą tutaj będą tutaj obecne wieś wojna na Ukrainie jest 1 elementem drugim autem jest covid Pierwoła, który bardzo mocno zmienił chcemy założenia tego projektu w ogóle dostępność kibiców, bo zgodnie z pierwotnym harmonogramem telegram został przyznany w 2019 roku jak wiosną 2020 roku prowadzi badania terenowe na Węgrzech Słowacji Czechach to oczywiście nie wydarzyło ze względu na lockdowny zamknięcia utrudnienia w podróżowaniu np. umożliwi to badanie tych kibiców zdanie z wykorzystaniem właśnie narzędzi i typu zoom czy inne komunikatory Platformy Platformy internetowe, więc takich od od początku tego grantów 2011 roku do teraz, kiedy nie mamy będziemy mam nadzieję zmierza do końca, bo to można powiedzieć bardzo duże na świecie wydarzyło w za chwilkę wrócimy do naszej rozmowy dr Seweryn Dmowski z uniwersytetu Warszawskiego jest naszym gościem to jest audycja przy niedzieli o sporcie mówimy o projekcie, który ma na celu spisanie kibiców ta jest ze spisem powszechnym chodzi mówi po prostu proszę jeśli jeśli źle od od czytałem tę intencję preferencje nie tylko kibicowskie ale, ale także na innych polach generalnie to duży projekt socjologiczny wracamy i będziemy o tym rozmawiać już po skrócie informacji i przy niedzieli o sporcie jest z nami w audycji przy niedzieli o sporcie dr Seweryn Dmowski z uniwersytetu Warszawskiego słyszymy się tak jest wita państwa ponownie opowiada nam o tym w jaki sposób chcesz dowiedzieć się prawdą polskich słowackich czeskich węgierskich kibicach za pomocą europejskiego spisu powszechnego kibiców ilu już kibiców przysłało swoje ankiety do ciebie mamy ponad 10 000 ankiet to jest około 10% tego bardzo ambitnego i w wyniku, których postawiliśmy na całej Europy środkowo-wschodniej i tym celu dałoby się nam zrealizować byłaby to na pewno mówi wspólną odpowiedzialnością największa tego typu uważa danych w historii w ogóle socjologicznych czy społecznych dociekań na temat na temat futbolu no to jest komponent tego badania węgierski czeski słowacki on ruszają na przestrzeni najbliższych dni najbliższe dni tygodni, więc na razie tę liczbę im te liczby ten wynik robi przede wszystkim rok przed łódzkim polscy kibice, którzy spisują się pod adresem futbol pisany po angielsku UW edu PL, ale już niebawem będą mogli też robić kibice z Czech Słowacji Węgier myślę, że wtedy liczby jeszcze podskoczą do dobrze co na podstawie jeśli przeglądałem tych ankiet, które już dotarły można powiedzieć o polskich kibicach przede wszystkim charakterystyczne jest to, których ankiet czy ankiet kibiców, którego klubu jest najwięcej, bo w tym badaniu przede wszystkim każdy uczestnik pytany jest o to komu kibicuje jakiemu, któremu polskiemu klubowi kibicuję i może wybrać z listy rozwijanej były kluby ekstraklasy pierwszej drugiej trzeciej ligi albo wpisać nazwę innego klubu ligi niższej któremu, któremu kibicuję to potwierdza się na pewno, które w społeczności kibicowskiej w Polsce są najbardziej 2 geny lepiej zorganizowany liczne, ale ma też przywiązanie do klubu, które z kolei chętnie dzielą się takim informacjami ze swymi kibicami Widzew Górnik Zabrze Lech Poznań Legia Warszawa Wisła Kraków to są takie kluby, które w dobrych wiceszef klubu przekonali się prezentują, ale bardzo dobrze wypada Raków Częstochowa, który powszechnie uważanej za taki klub z trochę mniejszego miasta trochę mniejszą bazą kibiców, ale wyraźnie, bo też wychodzi w tym badaniu wyraźnie bardzo dużo nowych kibiców tych, którzy zaczęli, jakkolwiek imitować prawdopodobnie ze względu na taki profesjonalny wizerunek klubu sukcesy ostatnich lat potwierdzają się tej rywalizacji, o których już wiemy czy ich znaczenie Legia Warszawa jako klub bardzo często wskazywany jako ten najbardziej nielubiany przez kibiców innych krajów znaczenie derbów lokalnych tak jak chociażby Widzew ŁKS czy Wisła Cracovia, ale też pojawiają się pewne nowe zupełnie zaskakujące rywalizacja ogólnie bardzo się o nich mówić by sugerować naszych słuchaczy, którzy zechcą wziąć udział w spisie, żeby takich odpowiedzi udzielali, ale naprawdę tutaj będzie sporo nowych nigdy nie podano w ciekawych danych jednocześnie prezes będzie wypełniają dosyć rozbudowaną, choć krótką łatwą do wypełnienia sekcję demograficzną, więc mamy o nich trochę takiej wiedzy społecznych kim są, gdzie mieszkają leczył się zajmują w jakim są w wieku od kiedy kibicuje swojemu klubowi takie dane przy dużej liczbie respondentów pozwolą naprawdę na bardzo ciekawe pogłębione analizy, których nikt nigdy wcześniej robił bo gdyby chcieć za pomocą stereotypu opisać polskiego kibica to jest to kibic zdeklarowany to jest kibic uważający się za katolika, którego światopogląd raczej zmierza uprawy nie lewej strony stronie jest to kibic, który no raczej nie toleruje mniejszości seksualnych dobrze opisuje ten stereotyp, który funkcjonuje w mediach i w ogóle w stalowy ta stereotyp opisuje jak najbardziej prawidłowo tylko jak to często bywa ten stereotyp co pokazywały do tej pory bardzo fragmentaryczne wyniki badań gesty lotu nie do końca odpowiada temu obraz rzeczywistości takim, jakim jest naprawdę inne na pewno co możemy o kibicach z pełną świadomością powiedzieć i to nie jest wiedza potoczna jest są liczne badania również badania rynku, które są na bieżąco przeprowadzane, ale także ten projekt pokazuje przede wszystkim młodzi mężczyźni będzie karta definicja młodzi dziś jest rozciągnięta Bono ona ona ona grupuje tak naprawdę kilkanaście najwięcej rolników na pewno dominują mężczyźni, choć liczba kobiet sukcesywnie się zwiększa i w tym badaniu też widzimy bardzo silną reprezentację kobiecego głosu kobiecego głosu kibicowskiego w ze względów powiedziałbym techniczny, ale też koncepcyjnych w tym badaniu nie zadajemy, choć bardzo byśmy chcieli zadajmy proste pytania o poglądy polityczne czy okrzyki ogólny światopogląd społeczną gospodarczy natomiast badanie jest tak skonstruowany, że kibice, którzy wypełnią ankietę zasadniczą część dotyczącą ich samych klubowi, któremu kibicują rywali klub uważał za szczególnie istotnych mogą zostawić adres e-mail to całkowicie dobrowolne mogą zostawić, ale adres e-mail i wyrazić zgodę na to, żeby Uniwersytet warszawski skontaktował się z nimi w przyszłości zbadaniem pogłębionym czy właśnie takimi dodatkowymi kwestiami, które w trakcie badania mogą zainteresować muszę powiedzieć tu jest chyba największe największa niespodzianka i w takim razie największy innych euforia, która naszemu zespołowi bada czemu towarzyszy, bo wiele tysięcy ludzi nam ten adres e-mail zostawia, czyli poziomu wnosi naprawdę nie jest nie ma także może markę Uniwersytetu Warszawskiego też tutaj działa działa kojąco na pewne obawy, które mogły się pojawić, więc wiele różnych wątków, o które być może do pewnego stopnia mogłyby odstraszyć potencjalnych respondentów mogliby oni chcieć odpowie na takie pytania wiele bardziej skomplikowane złożonych kwestii będziemy badali w ramach tego właśnie badania pogłębionego, które kierujemy do tych, którzy zostawią swój adres e-mail wyrażą zgodę na kontakt z nimi dobrze, a teraz przejdę do kolejnej sprawy wyraża nadzieję, że ten projekt być może będzie miał zasięg ogólnoeuropejski pełnym znaczeniu tego słowa nie tylko, rozciągając się na te kraje, które niegdyś należały do tzw. grupy demoludów, a później przeszły transformację gospodarczą polityczną po osiemdziesiątym dziewiątym roku czy nie sądzi, że to będzie totalnie odrębny obraz fan piłkarskiego niż ten, który funkcjonuje na Zachodzie wielu powodów tamtejsze trybuny myślą tych zachodnich czołowych choćby 5 lig świata może gdzieś poza włoską może w jaki sposób poza francuską tam zależało organizatorem rozrywki jakim, jaką jest piłka można by tych fanów w owym nieładnie wymienić raczej skomercjalizować ten biznes do do cna niż pozwolić by był taką rozrywką tradycją przekazywaną z pokolenia na pokolenie niezależnie od statusu majątkowego pochodzenia i wszystkich tych uwarunkowań, o których mówimy oczywiście tak, gdybyśmy dysponowali jakimś magicznym narzędziem, które umożliwiłoby, gdyż 15 minut poznanie opinii wszystkich kibiców to na pewno ten obraz, który by tego badania to jest administrującej zatem maszyny wyszedł on byłby bardzo zbliżony do tego do tego co mówisz ale, toteż leży trochę u podstaw tego, dlaczego ten projekt skoncentrowany jest na pół na kibicach Europę środkową środkową wschodnią w podobnym mniej więcej poziom komercjalizacji futbolu oczywiście tutaj są pewne różnice w Czechach na Słowacji drugi poziom rozgrywek najdalej trzecie jest w zasadzie futbol całkowicie Morsko Jurka amatorskiej dużo mniejsze pieniądze ktoś złośliwy mógłby powiedzieć, że przy dużo lepsze wyniki jeśli chodzi o szkolenie chciałem chciałem z chwilą dodać, że wyniki jednak zbliżone niezależnie od inwestycji poczyniona sam fakt, iż podatnik, a poza tym zwrócił zwróć uwagę to jest bardzo ważne powiedział czołowych 5 ligach o Super pasujący pasujący temat też dużo więcej kibiców prawda miliony kibiców na całym świecie co mogłoby być plusem minusem to ten sam pamiętam kiedyś były wyjedzie to sami rozmawiam z komunikacją mówi mi, że z badań wynika niezbicie, że więcej niż połowa wszystkich kibiców Tottenhamu na świecie mieszka poza wyspami poza wyspami brytyjskim, tak więc tutaj trzeba byłoby badać oczywiście, bo Super ciekawe, ale też bardzo trudne trzeba badać bardzo zróżnicowane kultury ludzi z różnych kontynentów i zupełnie innymi systemami wartości kodami kulturowymi tak, ale tak dalej się naszą, ale to to nie prościej byłoby nie chcę układać życia projektu zawęzić definicję kibica do tego, który z w jakim trybie regularności uchodzą na stadion to jest bardzo ciekawy pomysł tylko np. jeżeli byśmy sięgnęli do oddziału profesora ryczałt za drzwiami tego, który jest takim najlepszym największym światowym socjologiem futbolu on jako pierwszy w latach dziewięćdziesiątych uchwycił wszystkie zmiany, o których mówił zaczął pracować naukowo to prof. Giuliano powiedziałbym, że sytuacja jest taka prosta, bo strefa Schengen Unia europejska tanie tanie loty w ogóle większą mogli oczywiście rzeczywistości przed covidowej sprawia sprawia, że kibicom innych taki klasyczny postmodernistyczny koniec nazywa się kibicom nowej generacji oni raz na jakiś czas tutaj do tych Barcelony czy do tego Londynu po to, żeby zaś na trybunach zaś na trybunach wystawiono swojej o swojej ukochanej drużyny, więc tutaj te kategorie zaczęły się troszeczkę rozjeżdża rzeczywiście takie badanie jest możliwe, ale na pewno doświadczenia, które zdobędziemy na badaniu bardziej homogenicznych grup i bardziej skupionych lokalnie wokół swoich klubów przez aspirację niewiele prawdopodobnie jest, choć mają udział w możliwość udziału w badaniu istnieją niewielu jest zupełnie zewnętrznym zagranicznych kibiców polskiego czeskiego węgierskiego węgierskiego klubu jest o czym mówisz absolutna konieczność układać życia taki plan mamy, ale ukrop po kroku zaczynamy od tego co na pewno też w stanie zbadać bez ryzyka, jakie większe pomyłki, a potem będziemy brali za ambitniejsze i dalej idące zadania czy dane te, które dostaniesz dostaniecie jako grupa prowadząca projekt mogą posłużyć nie chcę czynić teraz zarzutu jako o też nie wiem wzór dla krótko mówiąc można skomercjalizować też starać się wiedząc, jaka jest grupa docelowa też gdzieś próbować dotrzeć do tej grupy, proponując jakąś ofertę nawet nie chodzi o konsumencką stricte ale, ale taką piłkarską czy to pomoże klubom oto o to chodzi nawet niekoniecznie sponsorom jeśli jest to producent napojów gazowanych wysokie, aby myślę, że sponsor w postaci producenta napojów napojów gazowanych źle też był to napoje niegazowane napoje słodzone oczywiście z punktu widzenia sportu, ale jakiekolwiek sponsor w jakikolwiek klub oczywiście mogą zyskać na tym na tym badaniu ambicją tego projektu nie jest komercjalizacja to problem ten projekt ten aspekt naukowy, więc my takich działań podejmować w ramach projektu chodzi o co innego na inne wyniki mogą okazać się pomocne dla samych klubów, które być może później to monetyzacja ją dając te dane albo dziś, rysując obraz swojego kibica sponsorowi potencjalnym wydaje się, że dane dla w wielu przypadkach będą bezcenne, bo moje doświadczenie jest taki, że poza kilkoma wyjątkami to zazwyczaj, choć tu nie ma akurat zasady, ale zazwyczaj ma najwyższych szczeblach rozgrywek w Polsce poza kilkoma może kilkunastoma klubami w naszym kraju nikt nie bada swoich kibiców problemem przy zapełnieniu stadionów sprzedaży karnetów biletów w dużej mierze są dziurawy niepełny inne bazy danych, które kluby prowadzą muszą ustawa nakłada na nich taki obowiązek, ale to właśnie raczej takie rejestry kibiców rewolucji wpuszczać na stadion, a nie bazy takim marketingowym tego słowa uczynić zakaz stadionowy, żeby nie wpuszczać oczywiście tak to jest wymóg z ustawy o bezpieczeństwo bez masowych wielu klubów tak do tego podchodzi my staramy się pokazać klubów, że warto jest badać swoich kibiców trąby to zresztą największe kluby największe kluby na całym świecie no właśnie tych topowych ligach prawdopodobieństwo, że wszystko się mylą jest raczej, jeżeli robi coś niemądrego jest raczej niewielkie, więc będziemy klubu do tego zachęcać oczywiście wyniki badania wyniki badań w wielu różnych postaciach, bo to wielki projekt, który mam nadzieję przez kilka lat posłuży potem, żeby publikować naukowo będą wyniki będą się ukazywały publikacjach naukowych natomiast my chętnie dzielimy się wynikami z naszymi partnerami ze wszystkimi, którzy pomagają w badaniu badanie objęte patronatem PZPN dołączyła niedawno i ekstraklasa Canal plus bardzo mocno wspiera nas w działaniu, więc wszystkie podmioty wszystkie podmioty zaprezentujemy im takie najważniejsze najważniejsze wyniki dla całej społeczności mamy też taką zasadę, że jeżeli którykolwiek z klubów zwróciliśmy się do praktycznie wszystkich klubów piłkarskich w Polsce, jeżeli któryś z klubów zamieści link w mediach społecznościowych do no do tego naszego formularza online to wtedy taki klub może liczyć na to, że otrzyma od nas teren za darmo oczywiście pełen raport dotyczący jego kibiców czy dajmy NATO, jeżeli będzie to np. Stomil Olsztyn to dostanie raport na temat kibiców Stomilu Olsztyn, którzy wypełnili badanie kogo postrzegają za rywali co możemy powiedzieć o nich jako grupy demograficznej oraz podstawowe informacje, kto postrzega Stomil Olsztyn za swojego za swojego rywala, tak więc inny wydaje się, że kosztem 11 posta w mediach społecznościowych można pozyskać naprawdę ogromne dane, których rynkowa wartość myślę, że idzie przynajmniej w dziesiątki jak nie więcej tysięcy złotych co, że to jeszcze tak na marginesie zapytam, bo przecież masz za sobą doświadczenie pracy przepraszam klubie w Legii Warszawa czy niema wrażenia i być może nawet ankiety to badanie to potwierdzi, że Polski futbol klubowy raczej się zwija niż rozwija być może pieniędzy wokół niego jest więcej choćby za sprawą kontraktu telewizyjnego natomiast tak element nowości, jakim były nowe stadiony już moim zdaniem przeminął jeśli chodzi o z produkt stricte sportowy, czyli tę jakość futbolową no raczej nie idzie to to do przodu co wobec tego może być zachętą dla dla polskiego fana albo dla kogoś, kto mógłby potencjalnie stać się polskim fanem fanem polskiego futbolu autentyczność bliskość i to będzie nieładnie zabrzmi, ale nie skomercjalizować nie oczywiście piękne mecze premier League prowadzi biegają na boisku gwiazdorzy za setki milionów euro zarabiający setki milionów euro to pani ogląda telewizji wypełniony po brzegi stadiony, na których w zasadzie niewiele osób kibicuje tylko wszyscy bardzo podziwiają podziwiały spektakl to może pani wygląda w telewizji oczywiście prezentować wysoki poziom czysto piłkarski natomiast miał w swoich badaniach to widzę jest to też stymulowane pewną nostalgią piłkarsko bardzo zwrócił także do chodził taki wiek dojrzały czterdziestoletni pokolenie wyżu o wyżu lat 80, które wychowywało się na tej ostatniej jeszcze skomercjalizowane jej w piłce to nie skomercjalizowany w wersji futbolu ja myślę, że Polska piłka może przyciągać przeciągać na stadiony tego nie chcę, żeby znowu zabrzmiało z mojej strony stereotypowo, ale może się zgodzić może nie, ale Polska piłka nie kojarzy się raczej ciężką pracą kojarzy raczej z emocjami taką ułańską fantazją zrywem pospolitym ruszeniem itd. tak dalej wydaje mi się, że to jest ogromne pole do odrobienia po stronie klubów takiej mrówczej codziennej zadań one rozliczane pracy, a taka praca jest niemożliwe bez komponentu badawczego bez pracy na wielkich zbiorach bez bez excela pod ręką i itd. tak, ale tak dalej, czyli moim zdaniem to jest przestrzeń, żeby utrzymać czy wręcz zwiększyć zainteresowanie w spóźnia to w Polsce obserwujemy zjawisko socjologiczne, które też zbadane boom Akademii piłkarskich mówi, że przemija efekt nowości, choć stadiony i tu się do pewnego stopnia zgodził natomiast mamy boom na szkolenie mamy boom na szkolenie Akademii certyfikację orliki, bo o gigantyczny rozrost wzrost jakościowy infrastruktury to też szansa dla klubu to też szansa na klub wspomniał o Legii Warszawa tą jak to nie wiesz Wiktor cegła rozwijał i pomaga rozwinąć razem z chłopakami z udziału Marcina, ale mówić wiadomo Dzikowskiego taki fantastyczny projekt Legia Soccer Schools to nie są Kret nadal istnieje funkcjonuje ma się dobrze to nie jest Akademię to mniej ludzi jak i po to, żeby zostać piłkarzem drugim Lewandowskim zrobić karierę tak duży jak potoczyły pograć w piłkę trochę się nauczyć trochę się pobawić, ale przeciwko, żeby związać z klubem ich ich rodzeństwo rodziców dziadków i w ten sposób budować bazę działania to jest oczywiście 1 wybrany przykład, ale to jest droga tędy wiedzie droga do zapełnienia polskich do zapełnienia polskiej SA lub produkt sanie a nie by jak za poprzez zostawianie czy bilet ma kosztować 1516zł, bo jeżeli uda się wychować grupę wiernych kibiców, którzy będą widzieli sens zakupu tego biletu to badania pokazują 1516zł to jest dla nich dylemat absolutnie drugą, a nawet trzeciorzędne Seweryn Dmowski doktor sowy Dembowski był z nami Uniwersytetu Warszawskiego bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję przejmie skrót informacji Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PRZY NIEDZIELI O SPORCIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA