REKLAMA

''To mocny cios''. Weszło w życie embargo UE na produkty ropopochodne z Rosji

A teraz na poważnie
Data emisji:
2023-02-06 12:20
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
11:23 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jak gdzie zastępca redaktora naczelnego portalu energetyka 24 jest gościem państwa moim jest dzień dobre jest grupa ludzi dobry państwa wczoraj weszło wżycie embargo Unii Europejskiej na produkty z ropy w tym na paliwa gotowe z Rosji no to efekt sankcji nałożonych w związku z rosyjską napaścią na Ukrainę co to oznacza dla nas tutaj w Polsce czy w ogóle coś to znaczy to oznacza przede wszystkim, że do Unii Europejskiej nie będą już docierać rosyjskie produkty naftowe Rozwiń » ropopochodne przede wszystkim olej napędowy olej, który cały czas był ruch z no jednym z głównych dóbr eksportowych, jeżeli chodzi o nośniki energii Rosji do Europy najwięcej 60% eksportu rosyjskiego oleju napędowego szło do krajów Unii Europejskiej w Polsce mniej więcej 30% z zaopatrzenia olej napędowy to był kierunek rosyjski to oczywiście chciało zmieniać po dwudziesty czwarta do tego ubiegłego roku, ale cały czas te dostawy były istotne były zauważalne z i teraz embargo połączone ze wcześniejszym embargiem na ropę naftową to jest takie bardzo mocne uderzenie z rosyjskiej sektor paliwowy wg szacunków Rosja może tracić na tym syta tych restrykcjach około 300 000 000EUR dziennie, więc jest to bardzo mocny cios tylko, że ten czas, żeby faktycznie wywarł spodziewane efekty musi trochę z nami pozostać bądź po prostu to embargo być nałożone odpowiednio długo rosyjską gospodarkę tak, żeby te skutki były faktycznie warte no to pytanie o naszą wytrzymałość pytanie to stabilność rynku paliwowego Unii Europejskiej, która wcale nie musi być bardzo mocno zaburzona ze względu na te i inne sankcje, które są wdrożone bowiem po pierwsze, widzimy już duży zwrot w kierunku np. ropy pochodzenia amerykańskiego czy norweskiego czy też arabskie grupa Dziekańskiego z uli, a po drugie, chodzi o paliwa to tutaj z kolei również w grę wchodzą dostawy ze Stanów jednoczonych, ale tak np. Chin, więc mówimy tu o możliwości substytucji nośników energii z Rosji innymi źródłami i Unii Europejskiej może w ten sposób sobie skompensować te te ubytki, które będą spowodowane restrykcja no 8 można powiedzieć, że Unia europejska w tym Polska myśmy około roku na przygotowanie się na na ten ruch Unii Europejskiej, ale czy niema takiej obawy, że ceny diesla na stacjach benzynowych w związku z tym wzrost mam obawy dotyczące tego, że inne czynniki, które mogą wystąpić, o których z występowaniu nie do końca jesteśmy w stanie za prognozowane, acz przełożą się na takie zachwiania cen, zwłaszcza właśnie olej napędowy to znaczy wiemy z danych z zeszłego roku, że olej napędowy zastąpił w wielu miejscach jeśli chodzi o gospodarkę gaz, który był rekordowo drogi i był on używany np. ze ogrzewanie czysta chciwość ciepła z różnych przedsiębiorstwach dlatego też obserwowaliśmy istotne skoki cen tego se nośnik energii, bo wzrosło zapotrzebowanie właśnie do celów np. grzewczych i jeżeli Europę dotknie atak gwałtownej zimy związane z niskimi temperaturami to tego typu warunki atmosferyczne mogą się przełożyć m.in. właśnie na skok cen oleju napędowego co więcej, choć tutaj Hery taką zmienną dla stabilności rynku paliwowego Unii Europejskiej jest stan produkcyjny europejskich rafinerii, które może być zaburzone np. strajkami tak jak ma to miejsce we Francji, gdzie duża część gospodarki strach strajkuje wobec reformy emerytalnej tam już mieliśmy do czynienia ze strajkiem pracowników rafinerii w szczytowym momencie nie działało 5 z 7 tego typu instalacji działających ze stancji co przełożyło się m.in. też na taki październikowy rajd cen dziś za te z górę oczywiście tej co można kompensować sobie sposób czynnikami popytowym co znaczy z 1 strony mówi co zastosowaniu oleju napędowego jako opału to mamy tutaj powrót cen gazu to względnie przewidywalnych poziomów z drugiej strony no, jeżeli ceny będą bardzo wysokie to uruchomi się mechanizm popytowy polegający na spadku zapotrzebowania po stronie konsumentów się na ten nośnik energii będzie regulowało cenę, ale jednak takich odbić nie można uniknąć, zwłaszcza że obecna sytuacja paliwowa nie tylko w Europie, ale na świecie uniemożliwia pozyskanie dużych zasobów paliw do celów rezerwowych, a cały czasy paliwa są konsumowane bardzo dużej mierze przez konflikt na Ukrainie przez inspektora przez Rosję wojna bowiem zapotrzebowanie militarne nie tylko jednostek walczących na Ukrainie, ale też tych, które np. stacjonują w Polsce jest istotne znaczące co też odsysa część dostępnego paliwa z ręką, czyli innymi słowy państwo nie może robić rezerw, ponieważ w tym nie ma za bardzo jak kupić tak państwo nie może robić rezerw paliwowych w sensie nie możemy zalać Oliwa zalać rynku paliwem i ustabilizować ceny, bo po prostu tego paliwa nie ma widzimy tutaj bardzo mocne trwanie np. sytuacji na rynku ropy naftowej, czyli surowca i sytuacji na rynku produkty, czyli paliw, bo ropa się stabilizuje cenowy ropa cena ropy spadała w ostatnim czasie z tego względu, że surowca przekazało, że ropy było coraz więcej przecież nie dlatego też OPEC plus zdecydował się cały czas utrzymywać te ograniczenia wydobycia, żeby podbijać sztucznie cenę ceny ropy co ma związek z tym, że ropa wracała do już poziomów przedwojennych, jeżeli chodzi o ocenę natomiast na rynku paliwach działo się rzeczy wręcz odwrotne czy z wielu ten w miejscach z ostatnich tygodniach ceny paliw rosły z tego względu, że no nie ma tutaj dostatecznie dużych przepustowości w rafineriach, żeby rynek paliwem tak właśnie mówiąc obrazowo zadać, a seta produkcja paliwowa, która jest jest w dużej mierze skonsumowana na potrzeby zupełnie nadzwyczajne związane np. z wojną prowadzoną przez Rosję na czy jest jakaś korelacja zależność pomiędzy ceną benzyny, a ceną diesla na stacjach benzynowych to znaczy czy tu jest jakieś jakiś link między tymi cenami praktycznie rzecz biorąc jest to czy są 2 produkty, które się produkuje w zasadzie równolegle w rafineriach z 1 transzy ropy naftowej, więc jest to zderzyły się powiedzmy niemożliwością produkcyjną poszczególnych rafinerii, gdzie każe jednak takich jednostek ma różne osobiste indywidualne zdolności co do tego, w jakich kosztach produkuje te paliwa co do tego jakich ilościach, jaki procent po prostu dzielony między in benzynę, a olej napędowy natomiast ten to połączenie się rozerwało, jeżeli chodzi o kwestie cenowe jakiś czas temu m.in. właśnie ze względu na na torze di zakupu trzeba było ten będzie znacznie więcej niż benzynę, więc ceny benzyny potrafiły np. październik w październiku ubiegłego roku spadać, a ceny za Europie rosły, bo ciepłego sama, a jaką teraz przewiduje to znaczy czy nożyce rozejrzą się jeszcze bardziej to zależy od czynników, które właśnie trudno prognozować natomiast tej są takim ostrożnym optymistą, bo widziałem, ale parę okoliczności, które są w stanie stabilizować się nawet po embargu ceny oleju napędowego jest przede wszystkim spadek zapotrzebowania czy importu tego paliwa, że Rosji on bardzo znaczący, bo w ciągu ostatnich no niecałych 12 miesięcy europejska obniżyła ten import około połowę co więcej do tego doszły jeszcze nowe źródła tosta doszło do tego wszystkie stany Zjednoczone na łańcuchy w tym w tym zakresie natomiast oczywiście zdaję sobie sprawę, że ta równowaga jest bardzo krucha i że niewiele trzeba, żeby ją gwałtownie naruszyć, a z zbliżamy się np. do sezonu przestojów remontowych w rafineriach chociażby w stanach Zjednoczonych co będzie skutkowało jeszcze przez czas spadkiem możliwości przerobowych jest też mniejszą ilością towarów się takich jak paliwa na rynku co nie pozostanie bez wpływu na cele pytanie jak będą się składały inne czynniki jak będziemy te odczuwać chociażby właśnie kwestia atmosferyczne czy jak też posunie się dalej konflikt na Ukrainie no bo on będzie miał również niebagatelne zapotrzebowanie jest znaczenie dla dla zapotrzebowania na energię może się okazać, że jeżeli prawdą będą pogłoski o szerokiej ofensywie rosyjskiej to obrońcy Ukrainy będą potrzebowali ich więcej paliw kupowanych w segmencie w Europie na zaproszenie z tego sprzętu na zasilenie własnych możliwości obronnych także ta równowaga w 2, którą powoli zyskaliśmy jest bardzo krucha, ale mam nadzieję, że z dzięki tym krokom, które zostały podjęte już jakiś czas temu przez Unię europejską da się rynek uchronić przed gwałtownymi zaburzeniami dziś rzecznik rządu Piotr Müller uspokajał w Słupsku od wielu lat zmniejszali my udział ropy rosyjskiej w udziale ogólnym ropy naftowej importowanej z innych krajów teraz embargo w żaden sposób nas nie zaskakuje w Polsce jesteśmy na to bardzo dobrze przygotowani no tutaj są trzeba zasygnalizować ten rozdźwięk między rynkiem surowca z rynkiem paliw co znaczy to, że nie mamy faktycznie tak dużo ropy rosyjskiej jak mieliśmy nie do końca będzie równoznaczne z tym, że jesteśmy uodpornieni na zaburzenia synowe, jeżeli chodzi o ocenę na stacjach po pierwsze, ceny paliw w dużej mierze też kształtują się na poziomie tych czynników, jakie w Polsce zachodzą, które są dosyć wyjątkowe z półki finansowej Europy, bo jesteśmy państwem przy sądowym można tak powiedzieć no po drugie, też ten ten rozdźwięk między rynkiem surowca rynkiem paliw jest się naprawdę ogromne to jest źródło dochodów nadzwyczajnych dochodów tych wszystkich spółek paliwowych, które teraz chwalą swoimi zyskami i to znów daje posmak tego od stosowania cen paliw od cenę z Europy, więc samo kładzenie nacisku na tę źródło pochodzenia surowca nie jest w tym momencie odpowiedzią na problemy, jakie mogą się pojawić na rynku paliwowym bardzo dziękuję za rozmowę Jakub Wiech zastępca redaktora naczelnego portalu energetyka 24 był gościem państwa moim, a teraz informacja Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA