naszym gościem na i Francji jest Artur Martyniuk prezes spółki POLREGIO o tym nowy dzień dobry panie doktorze dobry państwu panie prezesie zauważa pan powrót z pasażerów do i kolei w tym czasie drogi panie chociażby tak oczywiście porównujemy to bezwzględnie, jeżeli poród po porównamy sobie ilość pasażerów, które miały koleje regionalne mówimy nie tylko podłego, który liderem oczywiście lekarz zostały kolei regionalnych, a nami jeździ prawie 60 000 000 pasażerów
Rozwiń »
rocznie tak jesteśmy takim dominantem, ale oczywiście pozytywne słowa znaczeniu tak natomiast kwestią kwestia powrotu jest dosyć oczywistą kwestię mamy już teraz więcej pasażerów niż przedni przedni sprzed pandemii dodatkowo test nie tylko okres po po pandemicznych, którym w, którym pasażerowie wracają, ale również zachęca aktor nasze pojazdy więcej wyremontowanych zmodernizowanych linii dodatkowo też ważne są kwestie takiej wiarygodności kolej, która w zasadzie nie ma przeszkód na tejże spółki do punktu w sposób niezakłócony procent musimy bardzo mały najmniejszy w Polsce, więc jeżeli chodzi o POLREGIO to powrót jest zasadniczy on z niego zauważalny, ale zakładam, że w przyszłym roku przebijemy mocno granicę 100 000 000 pasażerów ta jak bardzo ceny energii wpłynęły w ostatnim czasie na działalność pana spółki to jest dobre pytanie one wpłynęły znacząco wzrosty były bardzo duże oczy wynika ani my oni ani inne kolejami oni oni rządy państw europejskich nie przewidział sytuacji związanej przede wszystkim z z zwolnią na Ukrainie wywołane przez przez rosyjski reżim prawa więc, jakby to spowodowało też też drastyczny wzrost cen energii, ale na szczęście mamy oparcie tak dla energochłonnych przedsiębiorstw, która jakby, które finansuje, czyli nakłada ograniczenia na ceny energii szczególnie energii trakcyjnej, którą promy kupujemy jako przewoźnicy stąd nasi sponsorzy nasi nasi organizatorzy transportu, czyli marszałkowie poszczególnych województw otrzymali takie bardzo duże wsparcie właśnie związku z tą tarczą sąd pomimo wzrostu cen energii i bez znaczącego udziału udziałowi w budżecie poszczególnych województwach, bo oni, jakby zlecają te głosy zostały nam pracę pracę przewozową tam, gdzie wozimy pasażerów no była to znacząca ulga, ale oczywiście te wzrosty były no materiał tak szalone wpłynęły na znacząco na udział kosztów energii w takiej całkowitym koszyku kosztów zależnych niezależnych no i musiały przełożyć się pewnie też na ceny biletów dla pasażerów niekoniecznie kolejek w przypadku kolei regionalnych samorządowych raczej w tym roku nie będziemy ponosić centa do obrotu to są myśli w ogóle one były tu były naprawdę marginalny tak pamiętajmy też, że naszym przypadku jak ceny nie podnosi nie podnosi regionów decyzję organizatorów transportowe po decydującym czy czy patrząc czasu budżet czy powiedzą i PolRegio podwyższa ceny biletów ale, ale do tej pory myślę, że jak państwo jak nie widzicie nie życzą to znaczy, że i POLREGIO winny kolei regionalnych dzieje się dobrze jeśli nie bardzo dobrze, że chodzi o ten aspekt tak bardzo dużo punktów pomogła tarcza dla ruchu przedsiębiorstwo znacząco obniżyło koszty funkcjonowania kolei regionalnych, które są takim swoistym krwiobiegiem, a możliwość panią Kowalską pana Kowalskiego do szkoły do pracy po zakupy od dzieci do szkoły do przychodni do szpitala stąd też nie możemy pozwolić na naj nie chcemy też dopuszczać jakiś znaczących podwyżek to nie jest to nie jest po drodze na tę podróż jest po drodze innym Koller róż ten kryzys energetyczny prawdopodobnie z nami zostanie na burzę to nie jest kwestia tylko kilku miesięcy no nie wiemy, jakie będą rozwiązania w przyszłym roku dla takich przedsiębiorstw jak pana spółka i że pan jakieś scenariusze awaryjne na przyszły rok, jeżeli chodzi choćby właśnie oceny Pilatus, gdyby te ceny energii jednak mocno poszły w górę, a nie, dlatego że do tego Szanowni Państwo nową kolej regionalną jeżdżą na czym się rekompensata fakt jak jest jest z dużo pól manewru jeśli chodzi o finansowanie kolei niekoniecznie przypadające na wzrost cen biletów to jest 1 aspekt, jeżeli chodzi o scenariusz, więc na razie nie zamierzamy tego robić natomiast, jeżeli chodzi o większych kolejek samorządowych marszałkowie na razie nie zamierzają podwyższać cen biletów natomiast kwestię kwestię kwestię tradycji kwestię tego co się wydarzy oczywiście my w kontekście samego publiczne sytuacji my jesteśmy w stanie tego przewidzieć nikt nie pana ja myślę, że czy mamy nadzieję też w Europie zachodniej, że wszyscy w cywilizowanych państwach Europy zachodniej, żeby wojna skończy się w miarę szybko akcja potrwa 36 miesięcy nie wiemy natomiast widzę, że państwa dziś wszyscy, że państwa Europy zachodniej stan są zdeterminowane, żeby tę wojnę wygrać, więc zapewne jakieś turbulencje czy na ziemi to oddziaływanie nie chodziło o wzrost cen poszczególnych obszarach i towarów się usług bardziej tam są przerwane łańcuchy dostaw może być wnoszona podobnymi na kolei regionalnych natomiast ważne jest ważne jest stwierdzenie, że rzeczywiście po przerwane łańcuchy dostaw oraz z braku dostępności tych towarów do wpływa też w jaki sposób na proces przewozowy na każde kolejne europejskie też widocznego zarówno zamówienia jak i jaki jak jak i również w kontraktowaniu tak czy sposobie dostawy, ale my jesteśmy optymistami patrząc szczególnie nad drugą stronę robi się wszyscy patrzenia na cenę przychodową to znaczy rozproszonej z wynika z ilości pasażerów którzy, którzy wracają fachowej wzrost do zeszłego roku w zeszłym roku u nas mamy około 40% to pokazuje jak pasażerowie chcą jeździć koleją do kraju ekologiczną koleją, która jest wiarygodna koleją, która może nieść szybko act, bo naszym celem jest nie jest za szybko, ale ale, ale wiarygodnie zaczęły się każdej stacji tak, żeby pasażer, a najlepiej wiedział, że za chwilę będzie zapytać się za wyjściem będzie kolejnym kolejny pociąg po to jest jak nasza jesteśmy przeciw Solidarności społecznej, bo darmowej służby zdrowia edukacji również na prawie mam nadzieję już niedługo darmowa kolej nowy nie jest biznes to jest czysty jest to jest tak jak szczepienia służb, ale przede wszystkim przede wszystkim właśnie był będący otrzymuje rekompensatę przekazano dotację musimy być skromny zespół, więc musieli skromni i po pościgu powolutku, ale skutecznie skutecznie przewozić pasażerów spółka do punktu był szczególnie niwelować wykluczenie komunikacyjne, które wciąż mamy tak, ale musi zmniejsza tych pasażerów, którzy chcą wyciąć topole robinie kolej jest istotna zgodnie przez badania, które przeprowadzam przeprowadziliśmy to jest bardzo bardzo dużo poza tym też trzeba pamiętać, że kolej regionalna to jest taki trochę się poprzednia mamy często sytuacje które, jeżeli tylko dojeżdża kolej regionalna bądź ma więcej par pociągów uczestniczysz kursowania pociągu danej trasie bardzo bardzo istotna, że było, więc co najmniej 10 pociągów w ciągu doby tak ona z automatu, jakby powoduje, że z, że bezrobocie w regionie powiecie gminie jest jest niska, bo pasażerowie się mieszkańcy gminie danego województwa danego regionu mają wiarygodny pociąg, który w sposób nieprzerwany w sposób ciągły dowozili pasażerów właśnie tu do pracy m.in. do pracy, jeżeli godziny są ustawione przez odpowiednie sposobie głosowania właściwa pakcie jest wsparcie rządu od pojazdów wtedy ci ludzie mają dosyć duże pole manewru mogą co rano pracować wieczorem pogodzić w nocy niestety wciąż nie jest to powiedzmy dokonuje byśmy sobie życzyli, ale niestety jak nie bardzo faktach na razie wciąż tak jest, ale to też nie wszędzie w dużych aglomeracjach już ich już jest normą na w obrębie dużych aglomeracji, gdzie mieszkańcy małych elastycznych małych miejscowości dojeżdżają sprawnie moją już dużo, gdyż pociągu, więc tak jak wspomniałem elastyczne by wjechać na krótko wrócić późno w nocy, ale zgadzam się, że jeszcze sporo do zrobienia protestu niezależnych przewoźnikach, bo jesteśmy tylko wykonał nawet tak danej usługi, ale oczywiście logujemy interweniujemy potoczył się przede wszystkim pasażerowie właśnie mieli tą do godności chodzi o czas miejscy i godziny dojazdu przyjazdu no może wygoda tego dojazdu, bo wybiera się pan na duże zakupy i może niekoniecznie natomiast te natomiast jako spółka po raz pierwszy chcemy skorzystać z dobrodziejstw, gdy grantów unijnych poprzedniej perspektywy byliśmy wykończeni tak po regionie mogą przez przez dowody między 14 wejście 1 korzystać z grantów unijnych teraz może być po raz pierwszy i de facto jest wymiana 200 wysłużonych pojazdów na nowe, które zasadniczo zmienił jakoś przede wszystkim podróżowania dla pasażerów to zmieni radykalnie liczymy, że za chwilę będą głoszone tzw konkursy kolegi ona musi obsadzać w konkursach na tabor i 2 maksymalnie 3 lata w sposób ciągły nieprzerwany będą przyjeżdżały do nas z wyprodukowane nowe pojazdy, które tak jak powiedziałem one muszą być wygodne bezpieczne i wiarygodne, choć dostępne już tak czyli, żeby zbyt często nie psuły wysokiej dostępności jak te pojazdy no na pewno zwiększy komfort przede wszystkim zwiększy już by taką wiarygodność kolei regionalnych oraz zapewne przyciągnie już dosyć dużo dużą ilość nowych pasażerów tak, ale musi o tym mieście oczywiście inwestycja nie tylko infrastrukturę rozumiany jako tabor jako pociągi, ale też inwestycja w tzw. tory tak czyli, czyli nowe tory modernizacja rozumie nigdzie, które nie są zelektryfikowane tutaj my też prowadzić będzie woził żony interwencja koszty zakupu nowych taborów interwencyjne planuje skup towaru i zmodernizowanego używanego tak jest niezbędny z uwagi na na nakazie poszczególne województwa funkcjonują, choć mają tzw. tor trakcja elektryczna spalinowa elektryczna spalinowa no tam niestety wciąż ludzie tuszowali znaczące ilości pojazdów spalinowych, które zgodnie z decyzją komisji europejskiej nie będą preferowane jeśli chodzi o zakup z grantów unijnych czy pożyczki unijne także musimy zrobić własną rękę i będziemy robili, bo tak jak wspomniałem jeszcze trochę klaszcze dziękuję głos w drodze dyrektywy zelektryfikowana to pasażerowie muszą muszą dojrzeć do szkoły do pracy doznają tak 1 ze sposobu finansowania zakupu 2 nowych pociągów są pieniądze z krajowego planu odbudowy liczy pan, że uda się potępienia osiągnąć czy jedno lub wyliczyć tak nowy miało być przygotowany jako spółka ta co znacznie przygotowane po pierwsze po pierwsze przygotować cały dział techniczny co zrobiliśmy przejść przez wszystkie sprawy tej wiedzy o kraju izbie Odwoławczej co przeszliśmy ten tego ten okres 1,5 roku przygotowane no on został zwieńczony podpisaniem umów ramowych, gdzie specyfikuje my jako pojazd chcemy kupić jak duży tak o jakich jakich warunkach czy specyfikacji technicznej, czyli jak producenci wiedzą co mają kupić je dostarczyć takie są ściśle określony mniejszą transparentnie na stronach między po naszych tak, ale i, ale również ci producenci pan nie musieli zadeklarować także będą w stanie wysłać pojazdy, skąd podpisana umowa ramowa, która w sposób bezwzględny przybliża nas do tego żeby, żeby potem po środku ska osiągnięć, jeżeli się pojawiły, kiedy się pojawił tak myślę, że publiczność po drugie jest takim przewoźnikiem, który który, który bardzo liczy, że pozyska środki, aby eksmisja na początku spółka jeszcze przed moim przyjściem była wykluczona ze wzornictwa grantów unijnych z różnych względów głównie, przechodząc z permanentną restrukturyzację no teraz zmieniło więc, gdy chcemy musimy powinniśmy sięgnąć po ponowny nabór, ale równolegle kupujemy tabor tzw. tzw. używane, ale zmodernizowane, który pomieści 5015 lat, ale oprócz było mamy jeszcze jeszcze dziś wojny program Feniks, gdzie wszyscy w działaniu przewidziana konkretna i już się dużo tabor no RPO, że niektóre województwa na znaczeniu masek beneficjentów tego programu tak, kiedy tymi nowymi pociągami pasażerowie mogą pojechać przy założeniu, że konkurs z ogłoszonym przez ministerstwo infrastruktury odbędzie się w tym półroczu to od zakończenia kursu na produkcję będzie krótki około miesiąca 1,5 tak to, licząc od założeń końca tego pierwszego roku producenci mają między 23 lata na dostarczenie pojazdów właściciel jest są możliwe są ulokowane czy nie, a także to jest do tak wszyscy wiemy między np. kapo kończy się w połowie 2026, czyli czyli, czyli koniec trzeciego wieku 20 aż o wejście 6 tak i do tego czasu pojazdy muszą być drukowane musieli przebyć dostarczone do przewoźnika pasażerskiego z tutaj i trend bierze pan udział w panelu dotyczącym infrastruktury jest tam w opisie czytam inwestycje na kolei najwyższy czas na efekty no pewnie pasażerowie też sobie także najwyższy czas na efekty, jakie efekty zobaczą, kiedy ja myślę, że wszyscy wiemy, bo bez względu na na NATO to pomimo decyzji w kontekście jak samorząd by tak dalej to te inwestycje drogowe on jak widzimy no mają wymierny efekt takiej zimy bardzo ładnymi nowoczesnymi drogami szybkiego ruchu oraz autostradami i te nakłady są bardzo duży tato miast powinniśmy trochę przy użyciu akcent myślę, że teraz do tego też zmierza za chwilę mecenasów, którzy przez życie chcę coraz większa na torze na te inwestycje kolejowe tak to jest niezwykłe są kwestie chodzi o modernizację szlaków tak tak tak, aby zarówno kolej Towarowa jak kolej pasażerska mogła równolegle dostarcza swoje towary czy dostarczać szczyt czy wozić pasażerów tak jak my jako kolej pasażerska liczona na znaczące zwiększenie środków to nie tylko chodzi o od tzw. tory taką modernizację infrastruktury, po której przemieszczają się przez posła pasażerskich towarowych również obronę oba przystanki już od bardzo, ale sam także pasażerowie będą mogli przejść cały ten zysk około kolejowych act czyli, czyli parking i drogi dojazdowe oraz dowożenie tych pasażerów, a tak tak to również Deutsche mam tarczy z dowozi autobusami elektrycznymi z małych wsi Zmierzch małych miasteczek do stacji przystanków mamy już chwilę trudna akcja będzie zwiększona kolej no takie też są wymogi komisji europejskiej także by przedstawić pewne, ale ekologiczny zielony transport, który w sposób jednoznaczny wyeliminuje samochody wspomoże może nie większością znacznej własnej części osią życia codziennego widzimy zwiększający się obostrzenie złodziej samochodów do do miast nawet do miasteczek tak natomiast jako nie mówię od tej preferencji ich pociągów czy przewoźników ją wspomina nie tylko ruch nie tylko przewoźników pasażerskich kolejowych, ale również sią o wolę pojazdach szynowych tak, bo każde miasto rocznie prawie każde miasto w Europie zachodniej nakłada nakłada kładzie nacisk przykład akcent właśnie na wsparcie przewoźników, którzy używają tak pojazdów szynowych czy sprawa czy leki lekki pojazd szynowy czy pociąg, tak więc my liczymy oczywiście nie jest tak by słowo, które lubię, ale spodziewam się tych ataków i miernych apetycznie, choć inwestycję w infrastrukturę, czyli taboru zostają po naszej stronie tzw. tory tak elektryfikacji czy modernizację szlaków jak pan całą infrastrukturę naszym gościem jest trend był Artur Martyniuk prezes spółki Polenergia bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję panie doktorze dziękuję państwu
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY
-
-
14:58 W studio: Szymon Mordasiewicz
-
14:27 W studio: Mariusz Piotrowski
-
14:00 W studio: Kamil Cisowski
-
13:09 W studio: Grzegorz Maziak , dr Mariusz Dziwulski
REKLAMA
POPULARNE
-
30.01.2018 12:40 Raport Gospodarczy14:59 W studio: dr Adam Czerniak
-
15.01.2018 12:40 Raport Gospodarczy15:51 W studio: Sławomir Szepietowski
-
-
09.03.2022 14:40 Raport Gospodarczy15:19 W studio: Jarosław Sadowski
-
-
12.04.2022 14:40 Raport Gospodarczy13:37 W studio: Andrzej Marczak
-
04.10.2022 14:40 Raport Gospodarczy12:37 W studio: Karol Muż
-
23.09.2022 14:40 Raport Gospodarczy14:03 W studio: Łukasz Tarnawa
-
22.09.2022 14:40 Raport Gospodarczy13:51 W studio: dr Ernest Pytlarczyk , Jarosław Sadowski
-
-
06.10.2022 14:40 Raport Gospodarczy12:25 W studio: Bartosz Turek
-
16.09.2022 14:40 Raport Gospodarczy13:38 W studio: Grzegorz Maziak , Michał Kurek
-
27.09.2022 14:40 Raport Gospodarczy15:17 W studio: Michał Stajniak
-
30.09.2022 14:40 Raport Gospodarczy14:34 W studio: Piotr Kalisz
-
21.10.2022 14:40 Raport Gospodarczy13:33 W studio: Joanna Karpeta , Urszula Cieślak
-
26.08.2022 14:40 Raport Gospodarczy12:57 W studio: Maciej Ptaszyński (handlowiec) , Urszula Cieślak
-
14.10.2022 14:40 Raport Gospodarczy11:45 W studio: Paweł Lachman , Piotr Bartkiewicz.
-
04.03.2022 14:40 Raport Gospodarczy14:43 W studio: Jakub Bogucki , dr Przemysław Kwiecień
-
26.02.2021 14:40 Raport Gospodarczy13:38
-
20.09.2022 14:40 Raport Gospodarczy13:24 W studio: dr Przemysław Kwiecień
-
02.09.2022 14:40 Raport Gospodarczy11:47 W studio: Jakub Bogucki , Rafał Sadoch
-
13.10.2022 14:40 Raport Gospodarczy12:33 W studio: prof. Piotr Wachowiak
-
14.09.2022 14:40 Raport Gospodarczy14:11 W studio: Alicja Palińska
-
21.07.2020 12:40 Raport Gospodarczy14:51 W studio: Aleksandra Gawlikowska-Fyk
-
12.08.2022 14:40 Raport Gospodarczy14:47 W studio: prof. Marian Noga
-
22.02.2022 14:40 Raport Gospodarczy11:29 W studio: dr Przemysław Kwiecień
-
18.11.2022 14:40 Raport Gospodarczy13:27 W studio: Joanna Izdebska
-
09.09.2022 14:40 Raport Gospodarczy12:05 W studio: Adam Łącki , Urszula Cieślak
-
10.11.2022 14:40 Raport Gospodarczy14:40 W studio: Jarosław Sadowski
-
05.08.2022 14:40 Raport Gospodarczy15:43 W studio: Jacek Piechota
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL