REKLAMA

Jak oceniać architekturę? "Cała dyskusja o MSN to świetna promocja muzeum"

OFF Czarek
Data emisji:
2023-02-07 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
24:50 min.
Udostępnij:

O wyglądzie Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie mówiła Urszula Szabłowska - architektka z Mazowieckiej Okręgowej Izby Architektów RP.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w Trade jak pomyślał Szanowni Państwo, że porozmawiamy trochę szczęściu szczęście naszego państwa wynika m.in. z tego, że mamy najlepiej wykształcone społeczeństwo do społeczeństwa jest tak dobrze wykształconej tak wszechstronne, że chyba nie ma drugiego takiego społeczeństwa, które miało tak olbrzymią wiedzę właściwie w każdej dziedzinie bez względu na to czy mówimy o górnictwie czy strategiach wojskowych czy lotnictwie to prawie 99,9% Polaków jest na tyle dobrze Rozwiń » zorientowanych w kwestiach, że może bez problemu dyskutować debatować albo zmierzyć się tzw. ekspertami no cóż to eksperci skoro właściwie każdy jest ekspertem w naszym kraju także to jest z pewnością jakiś jakich w wyróżnik na Polski na całym świecie to szczęście wynikające z tego zasobu wiedzy, ale to szczęście to też nie wszystko okazuje się np. są szczęśliwe miasto albo szczęśliwszy niż inne do tych szczęśliwych miast na pewno należy Warszawa, gdzie mieszkańcy mają tyle wolnego czasu, że mówią kurczę jak zagospodarować ten czas porozmawiajmy o czymś co jest o czym żeśmy rozmawiali parę lat temu, ale wydaje się, że wciąż niczego żeśmy nie ustalili, więc jeszcze raz o tym pogadamy może tym razem coś ustalimy, ponieważ jesteśmy ekspertami do spraw architektury no to np. rozmawiamy o tym jak wygląda albo będzie wyglądało muzeum sztuki czy gmach muzeum sztuki nowoczesnej w Warszawie, bo przecież nic lepszego do roboty nie mamy jako szczęśliwe miasto szczęśliwym państwie no i media te szczęśliwe media oczywiście tym też szczęśliwe, dlatego że poruszy po sługą ją się takim językiem, który został wcześniej gdzieś tam opatentowanych oraz mogą z niego korzystać np. że coś podzieliło warszawiaków albo podzieliło Społem po dzieliło Polaków tym razem bryła muzeum sztuki nowoczesnej podzieliła warszawiaków daje życie eksperci każdy ma zdanie, ale studia taka trochę prawdziwsza ekspertka powiedziałbym pani Urszula Szabłowska architektka z Mazowieckiej Okręgowej Izby architektów RP dzień dobry dzień dobry tak to przed długi wstęp, ale czy to też takie moje wyrażenia radości z powodu właśnie tego szczęścia życia w kraju ekspertów i też pomyślał sobie może uda nam się zasypać podziały, które podzieliły warszawiaków w tych trudnych dla warszawiaków dniach, bo nagle okazuje się, że bryła muzeum sztuki nowoczesnej, którą przecież znaliśmy, bo te prezentacje, które się pojawiły po się 5 konkursie wygrany, ale to nie był konkurs tylko to przeto głos dziwna procedura była Sień domu co innego umorzenia jest to moment, żeby to, czego wracać każe wiedzieliśmy, kto będzie wyglądało wiedzieliśmy i ci, którzy nie wiedzieli to wiedzieli co się święci, bo ta przestrzeń na placu wokół placu Defilad czy placu centralnego jak dzisiaj chcemy o tym mówić była zabudowana coś powstawało coś powstało i nagle coś staje się bielsze z każdym dniem mówimy, ale jak to co w ogóle jest to skandal przecież to ma być kultura nie jakiejś co to w ogóle jest oczywiście z racji tego, że sami eksperci wypowiadają to człowiek tak ostrożnie myśli kurczy to cud jak jak mówi nam myśleć mamy się to podoba wam się podobać może nie mam się podobać już teraz czy dopiero 50 lat czy już mogę się tym zachwycić czy też albo czy będzie to niestosowne nacjami jak my w ogóle są strasznie zdziwiona są całym szumem wokół tego budynku, ponieważ ten budynek jest wyjątkowo grzeczny to jest taki budynek, który nikomu nic nie zagląda nie nastaje na nikogo nikomu nie zabiera żadnej przestrzeni niczego nie zasłania, ale broń Boże słońca parkingi mogłyby być dla należy jest to miejsce na parkingi także myślę, że nie nie ma problemu dla mnie jest po prostu dziwny dziwną rzeczą, że na temat tego budynku tak dużo się mówi pomnożone właśnie nikogo nie drażni nikomu nie robi żadnej krzywdy pierzeja to ta ta strona ta pierzeja ulicy Marszałkowskiej po prostu jest tak potrzebna, że ja nie wyobrażam, żeby ona mogła nie powstać to, że myśmy przez 30 lat po komunie nie byli w stanie w jakikolwiek sposób zagospodarować olbrzymiego placu, który jest samym centrum miasta, który na, które nie ma w ogóle żadnego pomysłu Blues Club niegdyś tak tam kiedyś nawet kilka lat, bo kiedyś było wesołe miasteczko natomiast okazało się to niezbyt jak godne Polaków, bo przecież my Polacy jako eksperci no po prostu ludzie przepowiedni martyrologią nie możemy sobie wesołego miasteczka w środku stolicy postawić i ten plac zieje pustką wreszcie powstaje pierzeja i wzbudza jakiś jakiejś dyskusję ja miałem w pewnym momencie wrażenie, że te dyskusje są celowo pobudzone do w momencie kiedy, kiedy jest taka taka polaryzacja opinii na temat służby działki piaru MSN i żeby się mówi pan przecież był możliwe możliwe, że właśnie tak to wygląda, że pani Joanno pani Marta tam coś kombinują pewnie mam mam nadzieję że, że to, że to jest sprowokowane dlatego, że to jest po prostu kapitalny PR dlatego budynku tak jak mówią ten budynek jest bardzo grzeczny on jest w proporcjach doskonały ja poszłam sobie go obejrzeć i podchodziła do niego różnych ulicach zbiry, żeby zobaczyć, jaką strasznie zaburza porządek ład przestrzenny nie zaburza proszę państwa, jeżeli ktoś widział tylko wizualizacje to powinien się tam przyjść zobaczyć jak ten budynek powstaje, gdybyśmy chcieli ten budynek tak już po ekspercką naprawdę opisywać to powinniśmy zacząć od Triady widzów Joński Triada drugi wojska mówi o tym, że budynek jest dobry wtedy, kiedy jest piękny trwały użyteczny czy on jest piękny no oczywiście jest to kwestia mostu natomiast bardzo łatwo można to piękno wysnuć np. jego proporcji albo ze szlachetności materiałów, które zostały użyte do do wybudowania tego budynku szczególnie z macicy perłowej nie on jest z białego betonu ten biały biały beton biały beton bardzo trudno jest uzyskać w Polsce, ponieważ białe kruszywo takie jak np. marmur we włoszech zachowuje się zupełnie inaczej niż w Polsce, w której bardzo często jednak są mrozy i na zmianę powiedzmy biały beton ten beton taki architektoniczny beton jest wiele często jest taki beton architektoniczny, który jest zrobiony w doskonałych warunkach, które ma Kanty takie, że można się ogolić albo skaleczyć tak to jest dobra oddalenia zainteresowało dobra wiadomość w każdym razie jest budynek jest, w którym jest budynkiem bardzo harmonijnym takim właśnie nie narzucającym się na kulturę też kiedyś był biały no ale nie jest to budynek harmonijną przede wszystkim już mówią o Pałacu kultury byśmy tak płynnie przeszli do drugiego budynku, bo pałac kultury jest po prostu przeskalowane w stosunku do miasta, które ma dosyć drobną miało wtedy dosyć trudno zabudowę to budynek bardzo przeskalowane ja rozumiem że, że niektórym do dzisiaj mieszkania część to nie przeszkadza natomiast wydaje mi się, że są wyssane z palca jakiś światło ćmiący realistą oczywiście były, ponieważ wszyscy naprawdę za długo stoi, żeby mieć do niego jakiś tam tamto psycholog powinien zająć tylko z Poznania przyjeżdżają czasem tacy ludzie, którzy debatę organizują komu przeszkadza pałac kultury, ale generalnie można ją u siebie przecież orzec ich chleba także powinni debatę organizują u siebie zaoszczędzą poznaniacy są oszczędni zaoszczędzą na biletach trwałość czy ten budynek będzie trwały myślę, że jakość wykonania tego budynku jest bardzo wysoka Fajfer przyjeżdżał do Polski, żeby sprawdzać odlano 11 elementy tego tego budynku one są odlewane celowo o to, żeby można było zobaczyć jak będą wyglądały przestrzeni jak będą się zachowywały ja mam pewne obawy co do bieli tego budynku, że może być także np. nie wytrzyma Warszawskiego smogu i technicznych Bogut, które mamy przez dużą część roku no, o czym myślę, że taka pracownia APA Wojciechowski to jednak nasze na rzeczy nie pozwoli na nam na zrobienie czegoś nie pozwoli smogowych zabrudzić wszak rynku modowym Stali własną piersią zasłania razić, ale tych wiadomo, że w dowolnym miejscu na świecie trudno, żeby czas taki i kontekst pogodowy nie wpływało na odcień kolor barwę itd. tak dalej zapada musielibyśmy chyba jakąś szklaną kopułę ustawić na dowolnym budynkiem, żeby on tak samo wyglądał 9102050 lat po oddaniu do użytku jak było to już uważają budynki się zdarzają zużywają się i zużywają się również nie tylko techniczne, ale również moralnie takie budynki, które kiedyś, które kiedyś nam się strasznie podobały w tej chwili mogą być np. już takim obrazkiem trochę kiczu trochę złego gustu czegoś co co co kiedyś nas zauroczyła teraz trochę tego wstydzimy tak np. w Sopocie na Monciaku jest 1 taki budynek tym bowiem, którym krzywy z ostrożności procesowej tak ten krzywy cha no właśnie to są takie rzeczy robione Poniec prawda także to tylko, żeby za zadrażnienia z kosami żeby, żeby publika tam przychodziło się dziwił powrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM dzisiaj Szanowni Państwo, jeżeli nie interesuje państwa Warszawa albo sztuka albo architektura na to można mniej uważnie słuchać tak mówić, bo raczej będzie to o budynku muzeum sztuki nowoczesnej w Warszawie studia pani Urszula Szabłowska arch. Mazowieckiej Okręgowej Izby architektów RP informacje o 1140 po informacjach wracamy w studio pani Urszula Szabłowska architektka z Mazowieckiej Okręgowej Izby architektów RP rozmawiamy budynku MSN, czyli muzeum sztuki nowoczesnej samo centrum Warszawy w pani Katarzyna pisze budynek nie musi być grzeczny, ale ładne i rozumiem, że do teraz będziemy starali zdefiniować co znaczy ładne albo co znaczy nieładne, ale może zamiast tego zadać pytanie czy budynki wyjątkowe, czyli np. budynki, w których mieszczą się instytucje artystyczne kulturalne takie jak teatr czy takie jak muzeum w powinny no właśnie nie to, że przed wpisywać, ale może powinny krzyczeć może powinny coś mówić, że halo halo nie jestem zwykłym budynkiem, w którym jest teatr czy sztuka, ale że powinni już sam wygląd powinien mówić, że wejść do mnie, bo ja mam takie rzeczy, że nie musi nawet chodzić na stronę już sam kształt mój pokazuje, że możesz tutaj znaleźć niesamowite rzeczy jest taka tendencja, żeby robić coś wbrew kontraktowi natomiast marszałek nie jest takim miastem wszystkim nie wiadomo dlaczego bardzo się podoba tzw. efekt chyba nawet w Bilbao polega na tym, że jest jakaś dziura miejska, która po prostu cienko przędzie przepraszam za kolokwializm i w stawia się tam jakiś budynek, który przyciąga turystów Warszawa nie potrzebuje przyciągania turystów nie potrzebuje przyciągania nowych ludzi to dodam jeszcze, że ten efekt Bilbao przyglądano się po latach okazuje się rząd raczej bogaci nie tych, którzy byli biedni tylko bogaci tych, którzy na początku byli już bogaci, więc też nie przekłada na zamożność powiedzmy całej tkanki mieszkańców tylko on raczej jest ekskluzywnej inkluzywny ja rozumiem, że chodzi tu po prostu jakiś impuls rozwojowy nawet dba to jest tak naprawdę chodzi tu socjologii chodzi o impuls rozwojowy natomiast budynki użyteczności publicznej związane ze sztuką powstają, jakby 2 ścieżkami są to albo opakowania na sztukę albo są to albo jest to sztuka sama w sobie, więc jeżeli ktoś ma mnóstwo pieniędzy na stare architekta, który postawi coś co wygląda jak aluminiowa piłka, która wybuchła no to oczywiście stać go NATO natomiast wydaje mi się, że wydawanie olbrzymich pieniędzy na fanaberie, bo nazwijmy to fanaberią otwarcie w mieście, w którym każda pierzeja tego pożal się Boże placu jest inna, gdzie po góruje nad tym wszystkim olbrzymi budynek, który jest przez malowany nota jest po prostu zła droga teraz zwracam państwu uwagę pani Katarzynie również, że to nie jest 1 budynek to zespół i ten zespół właśnie stanowi wartość dlatego rząd tworzy urbanistyka w tym miejscu tworzy urbanistyka w miejscu, które od 30 lat nie może się doprosić żadnej urbanistyki to jest jakaś klątwa już w 50502 roku była był był konkurs na zagospodarowanie tego placu i tak się nie udał to było jeszcze PRL i ciągle nie jesteśmy w stanie zrobić z placem Defilad, a propos PRL-u pani Katarzyna pisze, że ten budynek przypomina i przychodnie z PRL-u nie widziałam 1 takiej przychodni w PRL tak działy przede wszystkim prostopadłościan ją to to, że budynki są rozpadło się to jest zupełnie normalnych to wynika oprócz tego innego w Sopocie to w wynikach po prostu ergonomii oraz ekonomiczny budowania budynki prostopadłościennych są piękne bywają piękne i ozdoby o stawianie ich czymkolwiek jest po prostu przekazywanie ich tak jak gdyby dawanie dawanie im jakieś dodatkowe skóry proszę zobaczyć teraz, jaka jest jak jest szum na temat hotelu Sobieski najpierw wszyscy się strasznie żyłami lokale także kolarki, że w ogóle tragedia teraz są jakieś propozycje, żeby przemalować nie niem przemalować będzie jak i Ibis i w ogóle straci wszystko ten budynek sam w sobie nie jest specjalnie jakiś urodziwy natomiast jest jakimś znakiem czasu jest po prostu jakąś pamiątką po tamtym okresie, który w Polsce był bardzo krótki ten postmodernizm w Polsce to są krótkie krótkie incydent, ale mentalnie pozostał wyceny może w tym w tym stylu raczej budować, żebyśmy pamiętali, że ta wciąż tam tkwi nie to jest prowokacja nie odpowiadam prowokacji zajmijmy się użytecznością tego budynku tego czy budynki sztuki są w ogóle potrzebne np. w centrum i ja jestem zdania, że są, a wie pan, dlaczego po co się przyjeżdża do Warszawy wysiada się na dworcu centralnym dziś idzie na słuch do metra i gdzie jeszcze jak się nie ma nie ma zamiaru nigdzie pojechać metrem do baru studio do złotych tarasów eseju tak jest wszyscy przyjezdni szczególnie tacy, którzy mają 1 dzień idą do złotych tarasów i rady proszę zobaczyć i teraz jakiś dziwny jest to jest jest dziwny głównie, dlatego że pan mieszka w Warszawie natomiast proszę zwrócić uwagę na to jak w Warszawie porozrzucane są te te instytucje sztuki, gdyby pan chciałby wałów wiślanych np. centrum nauki Kopernik przejechać załóżmy, że pan samochód przejechać do muzeum powstania Warszawskiego to jest 4km 4km w korku można wziąć metro, ale nie każdy wie, że to metro tam podjeżdża nie wie, którędy iść powiedzmy, że ma samochód w związku z tym samochodem musi się przemieścić to są takie odległości, gdyby chciał jeszcze zahaczyć o muzeum narodowe, bo np. jest ciekawa wystawa w nim to te uwagi metrów nie 5 km w związku z tym, ponieważ nie mamy zbyt wiele tych linii metra to róbmy coś, żeby zgromadzić te budynki, do których warto pójść w 1 miejscu to jest jakiś tam początek i poszerzenie tego parku świętokrzyskiego i utworzenie takiego placu, który będzie za tymi budynkami będzie w dobrej skali w takiej skali ludzkiej, czyli jak się stanie na środku tego placu to ten kąt widzenia na budynek będzie pomiędzy 2545 stopni jak to się zastanawia nad kontami Ależ oczywiście to jest wszystko dokładnie opisane olbrzymie powierzchnie takie zadłuża przestrzenne to jest do 20 stopni, a powyżej tych 45, czyli np. 60 stopni są powierzchnie, przytaczając to już są te wnętrza architektoniczne przytłaczające dlatego po podwórku studni da się nieswojo czujemy wojenny się, że ktoś nam coś wyrzuci no no, a propos kształtów i różnego rodzaju spojrzenie na muzea ktoś może powiedzą, że nowy Jork z 1 strony mamy moment, która pewnie chyba przypominałaby bardziej tę bryłę, ale taka niepozorna budowane właśnie pierzeję tonalnych naj mamy Guggenheim i no mamy też błędnie np. tak czy błędny jest też jakość, jakim wynikiem rozbudowy przestrzeni, która była zaniedbana przez lata był raczej przestrzenią industrialną kontra Guggenheim, który ma interesujący kształt starego też wynika funkcjonalność my mamy w końcu mamy, które plombę w pierwszej czy takich jak jeszcze inaczej no ale my mamy olbrzymi plac pusty możemy z tej postawić wszystko, żeby jeszcze więcej muzeów postawili to, że i to, że my się, jakby opieramy na skromności nie robimy tutaj niczego naszej polskiej skromności tak naszej naszej znanej na świecie polskiej skromności właśnie to, że robimy takie muzeum to jest to chwała nam za to zresztą to muzeum bardzo dokładnie odzwierciedla i wypełnia plan, który został dlatego miejsca przygotowane także architekt tutaj nie miał za wiele do podskakiwania, dlatego że miał określone wysokości gabaryty tego tego tego budynku i wykonał ten pan poprzedni projekt projekt Kereza no spotkał się po prostu z taką niemocą też troszkę ze strony miasta miasto źle przygotowało ten projekt potem toczyło spory architektem potem dokładały jakieś dodatkowe jeszcze prace, za które potem nie chciał zapłacić mówiąc krótko nauczyliśmy się na tym konkursie został unieważniony potem tym następnym, który wygrał Kerez i teraz ten następny projekt już jest wynikiem tej bardzo bolesnej kosztownej nauczki, czyli można powiedzieć, że nie umiemy konkursy nie umiemy konkursy, a już na pewno nie konkurs na plac Defilad jest tak jak powiedziałam jest obłożony jakąś klątwę no ale z drugiej strony właśnie, że myślimy o placu Defilad różne były przecież też takie pozakonkursowe wizję też różnych pracowni architektonicznej, którą ja może ogród może dzielnica mieszkaniowa może to pomysły, które miały zarówno swoje przeciwników jak i zwolenników tej to chyba też leży pies pogrzebany to zależy kogo zapytać tak, a i oczywiście z 1000 osób zobaczy się wypowie będziemy mieli nie wiem 700 opinii, ale na końcu ktoś decyduje to zależy od tego kim są decydenci w danym momencie to taką będziemy mieli przyszłość architektura jest specyficzna tak, bo to nie jest coś co przy nowej ekipie można przebudować tak nie wiem polityczne decyzje dotyczące Niewiem ustroju można zmieniać w jakimś czasie należy coś budujemy to kolejna zmiana pewnie za 70 lat albo po wojnie dla mnie jest także, że zagadkowa przy budowie tego muzeum mianowicie ministerstwo kultury i oddało, aby ten budynek miastu dla mnie to był taki moment lekko zdumiewające, że jak to nie będą chcieli mieć wpływu na to co tam będzie pokazywane, a może tam będą jej pozycji państwa na pewno bo jakim czy przyciągamy kolekcji no dobrze to powiem panu anegdotę co nowe na, a to jest anegdota o tym w jaki sposób architekci podchodzą do swoich dzieł o rok są bardzo zaangażowani to jak bardzo dbają o jakość mam nadzieję, że to w tym przypadku również jest coś podobnego nie sądzę, żeby Szymon Wojciechowski kogoś bił, ale zdarzyło się to, że coś takiego, że ta dała do podczas budowy fortu lord oddala jest takie muzeum przez niego budowane zauważył, że jeden z robotników wrzuca do szalunku niedopałek papierosa podszedł do tego robotnika spoliczkował go, ponieważ szalunki były wykonane w taki sposób, żeby beton był nieskazitelny, żeby był idealny i ktoś z lekceważeniem odniósł się do do tej niska rzetelności i ten niedopałek na pewno znalazłby się w tym betonie nieważne rozstał się zawaliło się tego nie ale gdyby był na wierzchu albo była po nim dziura to byłoby to wszy można się zastanawiać nad czym porównywaniem tak powiem czy policzkowania kontra wrzucanie do tak betonu to właściwe odpłata to jeszcze tak się czuć się oko pan Grzegorz pisze tak nie chodzi o to, że one ładne nieładne problemem są proporcje dokładnie relacja wysokości ściany okna w parterze przeszklenie w parterze jest zbyt niskie co powoduje wrażenie, że budynek zbyt przysadzista ciężki proszę porównać to z domami centrum albo z projektem muzeum autorstwa karę za tamten budynek był zapraszający miał wysokie przeszklenie parteru ten budynek będę go jakoś jakiś sposób tam bronić ten budynek ma 4 kondygnacje na tych kondygnacjach samej powierzchni wystawienniczej jest tylko 4,51000m możemy zrobić parter wysoki i wysokie i wysokie podcienia natomiast stracimy powierzchnie wystawienniczą w ten sposób, ponieważ nie możemy już wtedy opakować dość wysokich sal z sal wystawienniczych, a mamy ograniczoną wysokość ograniczono planem ograniczoną wysokość tego budynku także to są wszystko zaszłości i takie decyzje, które podejmuje architekt na na etapie planowania i które podejmuje naprawdę bardzo długim głębokim namyśle nie są decyzje po prostu wyssane z palca, ale ono tak wydaje no tak, ale myślę, że akurat w tym przypadku tak tak było bardzo pani dziękuję oczywiście ta po naszej rozmowie mam wrażenie, że Warszawa wciąż pozostaje podzielona, ale może, chociaż mam tak, ale może chociaż, ale może, chociaż do tego rowu, który dzieli życie śmierć niedopałek tak jest bardzo dziękuję pani Urszula Szabłowska architektka z Mazowieckiej Okręgowej Izby architektów RP opowiadała o bryle budynku muzeum sztuki nowoczesnej w Warszawie informację już za chwileczkę o godzinie 1140 dzisiejszy program przygotował Bartłomiej Pograniczny, a nad jakością czuwał Szymon waluta Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA