tak gościem TOK 360 jest Piotr Rachwalski prezes przedsiębiorstwa komunikacji metropolitalnej były prezes kolei dolnośląskich dobry wieczór dobry witam państwa PKP Intercity przywraca poprzednio ceny biletów przywraca od 1marca wprowadzenie niższych cen jest możliwe w związku z dodatkowymi działaniami optymalizacyjny mi oraz dzięki zwiększeniu rekompensaty dla PKP Intercity na 2023 rok w ramach umowy dotyczącej świadczenia usług publicznych nie można było tak od razu w stała
Rozwiń »
się hitem pozostaje pytanie coś takiego stało oprócz tego, że efekt odniosły dosyć duży rumor można powiedzieć hałas zrobiony w zarówno przez polityków jak w mediach co w roku wyborczym jak widać się przynosi efekty pokazuje, że tego typu kampanie mają sens ma pan pomysł, dlaczego te ceny są przywracane od 1marca moja teza jest taka, że będzie to po feriach, czyli jest to sygnał wobec PKP Intercity trochę swojego zarobić, a potem jakoś damy radę z tak są z pewnością my z drugiej strony oczywiście jest to jakieś jakaś logika mówiąca o tym, że te systemy przygotować do do zmiany cen, ale tutaj ta koincydencja kończę właśnie okresu ferii są pewnością występuje można powiedzieć, że żal, że tego typu rozwiązanie, dlaczego w ogóle musiało dojść do tego 1 kosz jest taka, że kolejną weszło na wokandę niejako w informacjach i transport publiczny wrócił do strefy bez zainteresowania szczerego duży się do mainstreamu można powiedzieć, ale efekt z kolei negatywny to mówienie o tych wysokich cenach typu 400zł za pociąg z Krakowa Katowic może to niebyła pozytywna informacja szkoda, że nie załatwiono tematu systemowo, bo niestety te podwyżki w odpowiedzi dotyczyły również przewoźników regionalnych tutaj, gdyby uwaga skupiła na Intercity, które zbierze największą dotację, ale takie zmiany, które były postulowane tutaj przez posłów opozycji zwłaszcza, czyli systemowe rozwiązanie pomagające zmniejszyć koszty dla pasażerów zmniejszyć koszty przewoźników typu stawka 0 VAT-u na bilety czy obniżenie stawki dostępu dla pociągów pasażerskich, które obecnie płacą zatory tak samo pociąg towarowy można powiedzieć to byłoby rozwiązanie, które pomogłoby wszystkim całemu sektorowi argumentuje tak, że PKP Intercity wprowadził usługi na poziomie komercyjnym natomiast pozostali przewoźnicy są przewoźnikami z zasady wspieranymi centralnie bądź też samorządową i NATO jest tutaj mały mały taki może do tego Grudka tej Legii można powiedzieć, że pociągi właśnie typu Pendolino Intercity Express są rzekomo pociągami komercyjnymi tymczasem jak widać w zwiększeniu dotacji wynika z tego komunikatu to obniżenie cen, czyli coś to nie gra ktoś tu w takim razie nie do końca zgadza się coś z prawdą, bo skoro dajemy dotację to nie powinny z one wpływać na cenę pociągów komercyjnych, czyli pociągów rzekomo komercyjny ciała oczy uważam, że te pociągi są w Krośnie finansowane z dotacji to dla pociągu niższej kategorii, a i tak to wygląda strój też odbywać kosztem osiągów niższych kategorii kosztem pasażerów lokalnych na środę rozumiem te do lokalnych może może nieco co pociąga w tych dotowane w Polsce pociągi tzw. dawne pośpieszne tak mówimy tutaj to nomenklatura, która większość pewnie słuchaczy zna, czyli pociągi tzw. Intercity pociąg TLK to pociągi są dotowane z dotacji ministerstwa, która urosła bardzo dużo ja i tak trudno powiedzieć ile teraz po tej pod po tej kolejnej partii zasileniu kasy Intercity wynosi szacuje się około podchodzi to ta kwota 2 000 000 000zł my na pewno jest powyżej 1,51 000 000 000zł po tych podwyżkach czemu to jest jasne, ponieważ jak zwykle niestety tutaj duża część pieniędzy jest znowu jako dzieje się to poza oficjalnymi kanałami poza budżetem tutaj rząd znowu zrobił taką wrzutkę finansową, która nie zmienia systemowo tylko chwilowo leczy to radę właśnie chwilowo uda się nam da się utrzymać te długo te bilety na tym poziomie powiedzmy uogólniając 49zł w promocji Warszawa Kraków 150zł normalny pełnopłatny bilet na Pendolino czy to jest taka krótkotrwała kroplówka i kiedyś też będzie musiała odbyć przecież odbyć przy dzisiejszych cenach energii czy to w postaci ograniczenia promocji czy to podwyżek tak dobrze pan panią Kasią Energi, które rosły lawinowo o 23 można powiedzieć, że z dla dla Intercity, ponieważ rząd nie wynegocjował z Unią europejską możliwości stosowania tych rabatów, które stosuje się dla innych wrażliwych odbiorców tutaj akurat o tym może być zapomniano, ale myślę, że tak ceny, kiedy będą musiały odwiedzi też będzie pewnie ze szkodą mogłybyśmy odbijali, gdyby podjęto też zapowiadane oszczędności lub zwiększono znacząco efektywność, która bardzo niska w spółce Intercity efektywne wykorzystanie taboru ludzi mała, więc krótko dużego składu wykonuje małą liczbę połączeń, gdyby mieli pociąg co pół godziny na głównych liniach nie mieć oby więcej osób, a tabor by ludzie lepiej wykorzystani niestety w Polsce tych pociągów ciągle jest za mało i to kolejny raz słyszy przy okazji rozmowy PKP Intercity to, że pociągi powinny jeść co godzinę ta efektywność powinna być większa jest systemowy problem tak jest tutaj też dotacje tego nie rozwiązują wręcz działają troszkę odwrotnie nie są powiązane właśnie ze zmuszaniem tej spółki do aktywności stowarzyszenia ekonomistów polskich apeluje o otworzenie tego rynku na konkurencję, czyli dopuszczenie konkurencji do tego tortu w tych 2 000 000 000 już prawie w złotych, które są przeznaczane na pociągi służby publicznej dalekobieżne myślę, że toby spowodowało zmuszenie spółki Intercity, która jest dużym otworem do zwiększenia efektywności sama siebie czy powiedzmy politycznej są trudne do zrobienia najlepiej leczy takie sytuacje konkurencja, aby nie przewróciła tej wielkiej spółki, a podniosłaby jakość i obniżyła koszt tak, dlaczego to się niżej, dlaczego ta konkurencja nie jest wpuszczana tory to też może być tak ponad zysk ponad partyjne tak naprawdę granic tego rodzaju umowa czy chcę mówić zmowa na temat chronienia rzekomo, gdyby tak tych sreber rodowych w postaci spółki Intercity nie są to srebra jeśli są to są dostała się działo wypadałoby je troszkę właśnie oczyścić i ruszyć tej czystej zastawy wcześniej mówiono o tym, że będzie spółka prowadząca giełdę dlatego chciałem wzmocnić później mówiono, że chroni ją, bo wejdą konkurenci zmiotą z rynku konkurenci europejscy teraz wiemy, że ta perspektywa jest bardzo odległa w zasadzie przy tych możliwości zamówienia in-house itd. w zasadzie prawie, że niemożliwe, ponieważ na kolei ten próg wejścia jest bardzo duży nikt nie ma z taboru ludzi, którym jest w stanie przyjechać do Polski konkurować masowo Intercity jednak, że tak jak mówię wpuszczenie na pewien pakiet części linii konkurencji spowodowałoby to co się stało w Czechach, czyli nawet te przewoźnik dotychczasowy monopolista, czyli czeskie Strachy bardzo poprawił jakość zwiększy efektywność obniżył cenę 13 koszty dla zamawiającego koszty biletów w czeskich pociągach można kupić ciastko za złotówkę wcieli się na Polski jeszcze mówią, że na tym zarabiają, czyli można ich te cechy te wracają w rozmowach PKP PKP Intercity bardzo dziękuję Piotr Rachwalski prezes przedsiębiorstwa komunikacji metropolitalnej i były prezes kolei dolnośląskich był gościem TOK 360 za chwilę Klara Klinger z Dziennika gazety prawnej o nadmiarowych zgonach w trakcie pandemii okazuje się, że o wiele więcej niż dotąd myśleliśmy powinniśmy powiązać z covidem o szczepieniach które, gdyby poszły trochę lepiej udałoby się relatywnie dużo dużo więcej istnień ludzkich uratować
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: TOK360
-
09:49 W studio: Agnieszka Krzyżak-Pitura
-
06:08 W studio: Michał Waszkiewicz , Przemysław Pozowski
-
08:32 W studio: Karol Tokarczyk
-
06:16 W studio: prof. Katarzyna Zysk
-
08:01 W studio: dr Karolina Zielińska
REKLAMA
POPULARNE
-
-
-
09.02.2021 19:15 TOK36005:09 W studio: Michał Białek (ekspert IT)
-
-
09.02.2021 18:50 TOK36004:56 W studio: Andrzej Nowakowski
-
-
09.04.2021 18:50 TOK36006:37 W studio: Maciej Czajkowski
-
02.05.2022 19:10 TOK36009:00 W studio: Tomasz Orłowski
-
-
18.10.2022 18:30 TOK36006:15 W studio: mec. Jolanta Budzowska
-
-
-
25.02.2022 19:10 TOK36007:37 W studio: Agnieszka Lichnerowicz
-
-
-
-
-
-
-
04.10.2022 18:30 TOK36008:58 W studio: gen. Ben Hodges
-
14.10.2022 18:40 TOK36007:53 W studio: Anna Białek
-
05.08.2022 18:25 TOK36008:03 W studio: dr Paweł Śmiałek
-
-
17.01.2022 19:20 TOK36005:40 W studio: Grzegorz Walijewski
-
25.02.2022 18:50 TOK36007:15 W studio: Jan Truszczyński
-
-
02.09.2022 18:40 TOK36009:08 W studio: Patrycja Wanat
-
14.05.2021 18:50 TOK36007:37 W studio: Maciej Kozłowski
-
26.05.2021 18:30 TOK36007:01 W studio: dr Sebastian Duda
-
02.05.2022 18:15 TOK36006:48 W studio: Maria Piechowska
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL